Jpg or Raw?

Simos.I

Moderator
Staff member
17 June 2006
27,135
Land of Dystopia
Ποιές είναι οι ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα σε Raw και Jpeg.
Είναι μια μηχανή αξιόπιστη έχοντας επιλογή Raw?
Σε ποιές μηχανές συναντάμε και επιλογή Raw?
Είναι το Raw υποδιέστερο φορμάτ από το Jpeg, ή τελικά πιο παραμετροποιήσιμο.
Μπορεί κάποιος να με διαφωτήσει?
 

dimitris84

AVClub Addicted Member
2 September 2006
1,552
Αθήνα
με λιγα λογια το raw σημαινει ''ωμο'' ή ''ακατεργαστο'' στην προκειμενη περιπτωση!

τραβας δηλαδη την φωτογραφια σου και επειτα με καποιον raw converter μπορεις να την επεξεργαστεις σε πολυ μεγαλο βαθμο και με παρα πολλες παραμετρους!πραγμα το οποιο δεν μπορεις να κανεις με το jpeg επειδη ειναι ηδη συμπιεσμενο!

θα στα εξηγησουν και αλλοι καλυτερα, επειδη εγω δεν ειμαι τοσο καλος σε αυτον τον τομεα (της εξηγησης παντα)!!
 

Babis K.

Super Moderator
Staff member
17 June 2006
29,564
Αθήνα
Αυτά ο Βλάσης μπορεί να στα εξηγήσει μια χαρά.
Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του RAW είναι οτι μπορείς να επεξεργαστείς τα 3 κανάλια του RGB ξεχωριστά.
Ρίξε μια ματιά και σε κάποιες επιλογές που σου δίνει και θα καταλάβεις.
 

Tzimisce

AVClub Fanatic
1 February 2007
34,065
127.0.0.1
To Raw είναι ένα αρχείο που δεν έχει υποστεί συμπίεση. Με λίγα λόγια όταν θέλει να περιγράψει μία εικόνα αρχίζει....
"Κόκκινο κόκκινο κόκκινο κόκκινο κόκκινο κόκκινο κίτρινο μπλέ μπλέ μπλέ μπλέ μπλέ κόκκινο κόκκινο κόκκινο" κλπ

Ένα αρχείο JPEG την ίδια σειρά 15 εικονοστοιχείων, θα την περιέγραφε ως...
"έξι κόκκινα, κίτρινο, πέντε μπλέ, τρία κόκκινα"

Επειδή όμως δεν μιλάμε για 16 χρώματα αλλά για πολύ περισσότερα, η συμπίεση χαλάει το χρώμα και τα περιγράμματα.
Αυτό που δεν έχω καταλάβει είναι γιατί δεν χρησιμοποιούν απλά το format BMP και μας βασανίζουν με raw format που έχουν την ίδια ακριβώς φιλοσοφία...
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
Δεν είναι έτσι. Ένα .bmp αρχείο 8mp, με βάθος χρώματος 24bit, θα είχε μέγεθος περίπου 24 mb. Αυτό γιατί κάθε πίξελ μπορεί να έχει οποιαδήποτε τιμή (θεωρητικά) από μία παλέτα 24bit ή 16.700.000 χρωμάτων περίπου. Η οποία προκύπτει από 8bit ανά χρώμα (RGB) δηλαδή αναγνωρίζονται 256 διαβαθμίσεις ανά χρώμα στη σύνθεση της τελικής παλέτας.

Το αρχείο raw περιέχει όλα τα δεδομένα που μας δίνει ο αισθητήρας, ο οποίος κατά κανόνα είναι 12bit, με διάταξη φίλτρων bayer. Όπερ σημαίνει ότι κάθε εικονοστοιχείο αντιστοιχεί σε ένα χρώμα, βάσει της προδιαγεγραμμένης παραπάνω διάταξης, του οποίου ο αισθητήρας αναγνωρίζει 4.096 διαβαθμίσεις. Στην ανασύνθεση της πληροφορίας, προκύπτει μία πολύ μεγαλύτερη παλέτα (αφού έχουμε πληροφορία 12bit αντί των 8bit ανά χρώμα), ενώ το αρχείο raw διατηρεί το μισό μέγεθος από ένα .bmp των 8bit/χρώμα. Στην 350D μου, το raw έχει μέγεθος περίπου 10mb
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Το αρχείο raw περιέχει όλα τα δεδομένα που μας δίνει ο αισθητήρας, ο οποίος κατά κανόνα είναι 12bit, με διάταξη φίλτρων bayer. Όπερ σημαίνει ότι κάθε εικονοστοιχείο αντιστοιχεί σε ένα χρώμα, βάσει της προδιαγεγραμμένης παραπάνω διάταξης, του οποίου ο αισθητήρας αναγνωρίζει 4.096 διαβαθμίσεις. Στην ανασύνθεση της πληροφορίας, προκύπτει μία πολύ μεγαλύτερη παλέτα (αφού έχουμε πληροφορία 12bit αντί των 8bit ανά χρώμα), ενώ το αρχείο raw διατηρεί το μισό μέγεθος από ένα .bmp των 8bit/χρώμα. Στην 350D μου, το raw έχει μέγεθος περίπου 10mb

...και μετά ο πόνος είναι πως να δουμε 12 bit χρώμα se 8 bit (και αν...) TFT monitor... ;)
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
δεν είναι αυτή η χρησιμότητά του, αλλά στην ομαλότητα των τονικών μεταβάσεων. Εξάλλου είναι καλύτερο να έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε εμείς τη μετατροπή με πιο εξελιγμένους αλγόριθμους, να εφαρμόσουμε το ποσοστό αφαίρεσης θορύβου που θέλουμε κλπ. Αλήθεια, οι νέες τηλεοράσεις δεν λένε θα υποστηρίζουν 12bit (συνολικά δηλαδή 36) χρώμα? Ή λάθος θυμάμαι να άκουσα?
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
δεν είναι αυτή η χρησιμότητά του, αλλά στην ομαλότητα των τονικών μεταβάσεων.

H ομαλότητα στην μετάβαση των τονικών μικρο-διαφοροποιήσεων φαίνεται σε καλορυθμισμένο αναλογικό μόνιτορ, και κάρτα που υποστηρίζει 16 bit ανά χρώμα φυσικά, αλλά όχι στα TFT. Πολλά οικονομικά TFT έχουν μόνο 6 bit ανά χρώμα και τα υπόλοιπα 2 (στην σκοτεινή συνήθως άκρη του φάσματος) τα απεικονίζουν εξομοιώνοντάς τα με διάφορα έξυπνα κολπάκια, αναμιγνύοντας pixel παραπλήσιων χρωμάτων κλπ.

Εξάλλου είναι καλύτερο να έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε εμείς τη μετατροπή με πιο εξελιγμένους αλγόριθμους, να εφαρμόσουμε το ποσοστό αφαίρεσης θορύβου που θέλουμε κλπ.

Μα φυσικά, δεν έχω την παραμικρή αντίρηση σ' αυτό! Μακάρι να πάμε σύντομα και σε περισσότερα bit!
Απλά θα ήθελα να μπορώ να τα βλέπω και στο monitor όλα μαζί ταυτόχρονα!

Αλήθεια, οι νέες τηλεοράσεις δεν λένε θα υποστηρίζουν 12bit (συνολικά δηλαδή 36) χρώμα? Ή λάθος θυμάμαι να άκουσα?

Δεν το ξέρω, αλλά μακάρι!! Όσο ανεβαίνει η επεξεργαστική τους ισχύς και βελτιώνονται οι A/D - D/A μετατροπείς τους, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα απολαμβάνουμε. Διαφορετικά θα έχουμε προβλήματα σαν τα φίδια των panasonic στα σκοτεινά πλάνα... Αναρωτιέμαι πόσα bit να ήταν το panel και η "μηχανή" της συγκεκριμένης panasonic...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Είμαι οπαδός του raw. Δείτε στο http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/page16.asp τη διαφορά στην ανάλυση μιας βασικής μηχανής με τον ίδιο φακό (βασικό) ανάλογα με τη λήψη. Ίδιο θέμα σε συνθήκες στούντιο. 1. jpg από τη μηχανή, 2 nef επεξεργασία με το capture nx 3. nef επεξεργασία με το camera converter .

Η διαφορά μου φαίνεται τόση όση έχει ένας νικκορ 18-55 από έναν ταμρον 17-50. Πολύ μεγάλη, πολύ μεγάλη. και φυσικά διορθώνεις και τα άλλα κουσούρια, δηλ. βινιέτα, και χρωματικές εκτροπές.
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Άλλο βάθος χρώματος από 8 σε 12 bit, το jpg συμπιεσμένο με απωλεστικό αλγόριθμο και κάθε μηχανή να συμπιέζει διαφορετικά. Μετά έχεις και τις διάφορες αυτόματες βελτιστοποιήσεις που συνήθως εφαρμόζονται στο jpg από τις περισσότερες (κυρίως compact) μηχανές και δεν μένουν περιθώρια σε όποιον θέλει να ασχοληθεί σοβαρότερα...

Απ' την άλλη βέβαια to jpg έχει δοκιμαστεί και βελτιστοποιηθεί τόσο, που οι περισσότεροι μια χαρά βολεύονται χωρίς ποτέ να ενοχληθούν. Θέλει συνήθως αρκετή δουλίτσα και σχετικές γνώσεις το raw για να δώσει τα μέγιστα... Δεν είναι για τον βιαστικό.
 

yiannakas

AVClub Addicted Member
28 September 2006
1,714
ορισμένες dslr δεν τα πάνε καλά στο jpg, όπως η pentax k10d και η sigma sd14
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
καλό είναι να φωτογραφίζουμε γενικώς σε raw, ιδιαίτερα όταν έχουμε να κάνουμε με τεχνητό φωτισμό οπότε και αυξάνονται οι πιθανότητες να λαθέψει η μηχανή μας ή σε δύσκολες φωτιστικές συνθήκες, όταν μπορεί να μας δώσει άνετα 1 στοπ παραπάνω δυναμική περιοχή.
 

jim...

Moderator
Staff member
22 February 2008
24,669
Μπακοτσιάνος...
Αυτό πιστεύω και εγώ. Είναι θέμα χρόνου και επεξεργασίας (που τα αρχεία raw κάνουν θαύματα). Jpg είναι για λίγο πιο βιαστικές καταστάσεις.

Η παράθεση μεταξύ τους ήταν κατατοπιστικότατη για επισήμανση των διαφορών...

Η βινιέτα τι είναι?
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Η ανομοιομορφία (πτώση) της φωτεινότητας στα άκρα του κάδρου

Γίνεται όμως κουραστικό όταν έχεις να διορθώσεις, βινιέτα, χρωματικές εκτροπές, ισορροπία λευκού, να βγάλεις τον θόρυβο "διακριτικά" να μην χαθεί και λεπτομέρεια, να βελτιώσεις και την δυναμική περιοχή φωτίζοντας λίγο τα σκοτεινά και σκοτεινιάζοντας τα μισοκαμμένα, και φυσικά ότι άλλο προκύψει στην πορεία κι αυτό σχεδόν για κάθε φωτογραφία με διαφορετικό τρόπο λόγω διαφορετικών φακών, ρυθμίσεων, συνθηκών κλπ.. Κι άντε κάποιοι φακοί να είναι γνωστής συμπεριφοράς και να μπορείς να ξεμπλέξεις και με actions στο photoshop, αλλά ο μεγάλος όγκος δουλειάς παραμένει.

Είναι θαυμαστό πόσα απ' αυτά είναι σε θέση να διορθώνουν μόνες τους σε ικανοποιητικό βαθμό αρκετές μηχανές...

Σαν ακραίο παράδειγμα, παίζοντας με μια panasonic fz-18 εντυπωσιάστηκα βλέποντας την διαφορά jpg με raw. Φαινότανε στο raw πόσα πράγματα δεν είχαν διορθωθεί και απ' την μια τρόμαζε κανείς απ' το χάλι που ήθελε γνώσεις και υπομονή για να διορθωθεί, απ' την άλλη εντυπωσιζόταν απ' τις αποτελεσματικότατες αυτόματες διορθώσεις της μηχανής στο αποτέλεσμα σε jpg. Σε DSLR φυσικά οι διαφορές δεν είναι τόσο μεγάλες, απλά το αναφέρω σαν δείγμα εξελίξεων στους αυτοματισμούς...

Όταν φυσικά δει κανείς το μέγεθος πληροφορίας που χάνεται απ' τα 12 bit του raw στα 8 του jpg, καταλαβαίνει ότι σε αρκετές περιπτώσεις το raw είναι μονόδρομος χωρίς δεύτερη κουβέντα...

Κάτι παρόμοιο ισχύει στα monitors των υπολογιστών μας όπου έχουμε tft panels διαφορετικών τεχνολογιών που τα οικονομικότερα αδυνατούν να απεικονίσουν σωστά κυρίως τις σκοτεινότερες διαβαθμίσεις, χάνοντας πληροφορία και δείχνοντας τα γνωστά σκούρα τετραγωνάκια, ανάλογα με την μέθοδο που χρησιμοποιεί ο κάθε κατασκευαστής για να καλύψει το πρόβλημα...