- Calling From A Star -
Γυρισμένο το 1978, σε φιλμ 16 χλστ., στον κρατήρα Χαλεακάλα στο νησί Μάουι
Cowabunga! (κραυγή ενθουσιασμού από έναν σέρφερ)
Η διάθεση είναι άκρως καλοκαιρινή και το θέμα μας έχει όλα αυτά που τη φτιάχνουν: ήλιο, παραλίες, σερφ, ορχηστρικά κομμάτια, ψυχεδέλεια και βέβαια στο επίκεντρό μας, μια θρυλική φιγούρα του ήχου της δυτικής ακτής.Ο κιθαρίστας Merrell Fankhauser γεννήθηκε στο Λούισβιλ του Κεντάκι το 1943 και κατέληξε στην Καλιφόρνια για οικογενειακούς λόγους. Ευτυχώς, γιατί στις αρχές του '60 ήταν μεταξύ εκείνων των πρωτοπόρων, των ορχηστρικών κομματιών και της σερφ κουλτούρας. Το γκρουπ του, Impacts, όπως ισχυρίστηκε και τελικά απέδειξε, ήταν οι δημιουργοί του "Wipe Out", μιας από τις μεγαλύτερες επιτυχίες στην ιστορία της σερφ μουσικής.
Μετά την έκρηξη του ροκ εντ ρολ τη δεκαετία του '50 και πριν η βρετανική εισβολή κατακτήσει την Αμερική, η σερφ μουσική ήταν ο πιο φρέσκος και υποσχόμενος ήχος στα ερτζιανά. Ήταν το σερφ που δόξασε την αντήχηση και έφερε την ηλεκτρική κιθάρα στο προσκήνιο.
«Ο πατέρας μου άρχισε να μας βάζει από νωρίς στο μυαλό, το όραμα της Καλιφόρνιας και μετά από έναν απ' αυτούς τους κρύους χιονισμένους χειμώνες στο Κεντάκι, μας είπε, 'Μετακομίζουμε στην ηλιόλουστη Καλιφόρνια'. Ήμουν περίπου 12 χρονών όταν μετακινηθήκαμε στο Λέικγουντ, ένα προάστιο του Λος Άντζελες και το αντιμετώπισα σαν περιπέτεια, προσαρμοζόμενος στην καλιφορνέζικη ζωή αρκετά γρήγορα. Δεν έπαθα πολιτισμικό σοκ, αν και πείραζαν λίγο τη νότια προφορά μου!
Ο μπαμπάς ήταν εκπαιδευτής πτήσεων και πιλότος τσάρτερ και ζούσαμε σ' ένα μικρό αεροδρόμιο στην πόλη της νότιας Καλιφόρνιας, Lake Elsinore για περίπου 4 χρόνια ενώ στη συνέχεια μετακινηθήκαμε βόρεια στην πόλη Arroyo Grande στην κεντρική ακτή της Καλιφόρνιας. Εκεί είναι που άρχισε η ερωτική σχέση μου με τον ωκεανό. Ήμουν πάντα καλός κολυμβητής και από το καλοκαίρι του 17ου έτους της ηλικίας μου... ήμουν και πολύ καλός σέρφερ.
Επηρεάστηκα αρχικά από τον πατέρα μου, για να πρωταρχίσω την κιθάρα και αυτός μου έδειξε τις πρώτες συγχορδίες. Στα δεκαεφτά μου, ξεκίνησα να παίζω με την μπάντα μου, τους Impacts, αναμειγνύοντας το ροκ στυλ της δεκαετίας του '50 με τα ορχηστρικά των Fireballs, Champs και Duane Eddy. Εντυπωσιαστήκαμε όλοι όταν οι Ventures παρουσίασαν το 'Walk Don’t Run'. Έγραφα οργανικά κομμάτια και όντας ένας σέρφερ, έδινα στα τραγούδια ανάλογους τίτλους. Υπήρχαν δύο μπάντες στην κεντρική ακτή, εκτός από μας, που έκαναν ορχηστρικά, οι Revels ('Church Key' & 'Comanche') και Sentinals ('Latin'ia'). Πολύ αργότερα ακούσαμε τους Challengers και τον Dick Dale από τη Νότια Καλιφόρνια... και αυτό ήταν! Αργότερα, στη συνέχεια, όταν ο όρος 'ορχηστρικό σερφ' επινοήθηκε, οι μπάντες άρχισαν να ξεπετάγονται σ' όλη την Καλιφόρνια κάνοντας αυτό το συναρπαστικό, οργανικό, με αντήχηση, στυλ της μουσικής. Δεν είχαμε ακούσει για καμιά σερφ μπάντα από την Ανατολική ακτή ή τα Μεσοδυτικά αλλά αργότερα οι Astronauts ήρθαν από το Κολοράντο με το τραγούδι τους 'Baja'.
Ο τρόπος ζωής του σέρφερ ήταν παντού παρών, όχι μόνο στη νότια Καλιφόρνια, αλλά σ' όλη τη διαδρομή από το Σαν Φρανσίσκο μέχρι την ακτή του Μεξικού. Συνηθίζαμε να γελάμε με τους τύπους που ζούσαν στην έρημο, οδηγώντας με τις ιστιοσανίδες πάνω στα αυτοκίνητά τους, που ποτέ όμως δεν σερφάριζαν καθώς ο ωκεανός ήταν 150 μίλια μακριά ή περισσότερο! Μια μέρα, σερφάριζα στην Πίσμο Μπιτς... τα κύματα ήταν μικρά και απλά καθόμουν στη σανίδα μου ονειρευόμενος, όταν ένα μεγάλο κύμα που φτιαχνόταν πίσω μου, με απογείωσε και πέταξε στην αμμουδιά. Όταν συνήλθα, βήχοντας και φτύνοντας την άμμο, ο σαξοφωνίστας των Impacts, στην παραλία γελούσε και φώναζε 'Ha Ha Ha... You sure got Wiped Out!' (σ.σ. ο όρος 'wipe out' αναφέρεται σε πτώση και μάλιστα οδυνηρή, από σανίδα του σερφ), βέβαιος ότι όλα τα όμορφα κορίτσια στην παραλία τον άκουγαν, καθώς με έδειχνε! Ήταν ένα χρόνο πριν, το καλοκαίρι του 1962 που είχα γράψει ένα τραγούδι που ονομαζόταν 'Kick Out' και αποφάσισα να αλλάξω τον τίτλο σε 'Wipe Out!'.
Merrell Fankhauser and The Impacts, 1963 - Από αριστερά προς τα δεξιά, πρώτη σειρά: John Oliver-μπάσο, Merrell Fankhauser-κιθάρα,
Steve Evans-κιθάρα, Joel Rose-σαξόφωνο, πίσω σειρά: Martin Brown-κιθάρα στιλ, Steve Metz-τύμπανα, Jack Metz-φωνητικά
Ηχογραφήσαμε το άλμπουμ Wipe Out των Impacts τον Σεπτέμβριο του 1962 και τον Νοέμβριο κυκλοφόρησε στην Del Fi Records. Αργότερα, τον Ιανουάριο του 1963 ο παραγωγός, μας κάλεσε πίσω στο στούντιο για να το ηχογραφήσουμε πάλι, για ένα 45άρι σινγκλ. Ο ντράμερ των Challengers, Richard Delvy που συνεργάστηκε με τους Surfaris, ήταν στο σέσιόν μας και άκουσε πολύ προσεκτικά όλες τις ηχογραφήσεις μας. Οι Surfaris ηχογράφησαν επίσης ένα από τα τραγούδια μας, το 'Blue Surf' και με κάποιο τρόπο ο Delvy κατέληξε ιδιοκτήτης των δικαιωμάτων του 'Wipe Out', όταν ο παραγωγός Tony Hilder τον έστειλε στο αυτοκίνητο να φέρει τα συμφωνητικά. Εμείς ποτέ δεν πήραμε ένα δισκογραφικό συμβόλαιο ή οποιαδήποτε δικαιώματα μέχρι το 1994, όταν η Del Fi επαναλειτούργησε. Η δική μου έκδοση, του 'Wipe Out' κυκλοφόρησε σχεδόν εννιά μήνες πριν αυτή των Surfaris. Το τμήμα της ληντ κιθάρας μου, είναι πολύ παρόμοιο, αλλά θάφτηκε στη μείξη και η ακολουθία των συγχορδιών ταιριάζει στην έκδοση των Surfaris. Τυχαίο...;
...Μετά κατέφθασαν οι Beatles και επέφεραν πλήγμα στα τσαρτ, όχι μόνο για το ορχηστρικό σερφ αλλά επίσης για τη φολκ, το ρυθμ εντ μπλουζ και τη Motown, τους επηρέασαν όλους. Γι' αυτό έβλεπες τότε πολλά αμερικάνικα γκρουπ να υιοθετούν βρετανικά στυλ και ονόματα συγκροτημάτων...».
Ο Fankhauser επίσης βοήθησε στον καθορισμό της ψυχεδελικής φολκ μουσικής. Το πολυσχιδές μουσικό του ταξίδι σ' όλη τη δεκαετία του '60 και του '70 "γέννησε" τις μπάντες, Merrell And The Exiles, Fapardokly, Merrell And HMS Bounty, MU, Fankhauser/Cassidy Band και οδήγησε σε μια απίστευτη σόλο καριέρα. Οι συμπράξεις και συνεργασίες ήταν διαλεχτές, με τον Jeff Cotton (αργότερα κιθαρίστας της Beefheart & The Magic Band), τον Ed Cassidy (ντράμερ των Spirit) και τον John Cipollina (κιθαρίστα των Quicksilver Messenger Service) για την ηχογράφηση του Doctor Fankhauser. Ο θρυλικός σερφ και καλτ φολκ-ρόκερ, πιστώνεται με πάνω από τριακόσιες κυκλοφορημένες συνθέσεις, καθώς και για το άλμπουμ Fapardokly, θεωρούμενο σαν ένα από τα μεγάλα χαμένα φολκ-ροκ κλασικά της δεκαετίας του '60 που υπήρξε για χρόνια επιθυμητό από τους συλλέκτες και τους αφισιονάδο.
Για τα σχήματά του, μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '60, θα αφήσουμε τον ίδιο να μιλήσει παρακάτω, μιας και συνεντεύξεις, κείμενα και σημειώσεις του, υπάρχουν σε ηλεκτρονικά έντυπα, περιοδικά και επανεκδόσεις των άλμπουμ του. Πάντως από τη δεκαετία του '80 ο Μέρελ Φανκχάουσερ αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας και μελέτης, κυκλοφόρησαν τότε και οι πρώτες επανεκδόσεις των θρυλικών και σπάνιων δίσκων του, που σπεύσαμε να προμηθευτούμε και να συμβάλουμε έτσι στη διάδοση του θρύλου του, αλλά περισσότερα γι' αυτά αργότερα.
- The Impacts · Wipe Out -