Μερικές σκέψεις για τη φωτογραφία και τις φωτογραφικές μηχανές

ilias

Supreme Member
18 June 2006
9,145
Bratislava
Re: Νυχτερινή φωτογραφία

και οταν γινονται αυτες να ειναι πιο ουσιαστικες απο το "τι ταχυτητα εβαλες?, ποιον φακο ειχες ? "κλπ κλπ

Σε αυτο συμφωνω, ειδικα αν το ολο σετ απ εχει κατι περα απο απλως σωστη εκφωτιση... ειτε σε επεξεργασια, ειτε φωτα, ειτε καμμια πατεντα, κανενα εξωτικο φακο κτλ. Ταχυτητα, iso, διαφραγμα, ενημερωνουν μεν αλλα δεν ειναι και τοσο απαραιτητα (για μενα).

Πολλες φορες βεβαια, τα παραπανω αποτελουν ρουτινα για καποιους, οποτε και δεν κρινουν σημαντικο να τα αναφερουν (αν και μαλλον ο συνηθεστερος λογος θα ειναι βαρεμαρα:violent-smiley-030:)...
 

HERO

Senior Member
29 March 2008
368
Απάντηση: Re: Νυχτερινή φωτογραφία

Εσυ να τα κλεινεις τα exif :flipout:

Και δεν μιλησα για υδατογραφιες. Να γραφουμε καποια στοιχεια απο κατω με τα χερακια μας ειπα ωστε να μην ρωταει συνεχεια ο λιγοτερο εμπειρος ή ο πιο ανησυχος φωτογραφος πως το εκανε και να διευκολυνεται η κουβεντα.

Δεν κατεχουμε και κανα μεγα μυστικο αλλωστε. Και η κατηγορια αυτη μεγαλωσε και αναπτυχθηκε ακριβως επειδη καποιοι ειδαν οτι το να βοηθας κοσμο ειναι πιο σημαντικο απο το να παρουσιαζεις την δουλεια σου λες και εισαι γκαλερι.

Συμφωνω με τον Ναθαναηλ ,
πολλες φορες αρκετα ατομα ασχοληθηκαν με pm ακομη και τηλεφωνικα
σε οτι χρειαστηκα .
Δωρεαν ελαβες δωρεαν θα δωσεις :grandpa:
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Re: Νυχτερινή φωτογραφία

Εγώ απο την αλλη είμαι μιας άλλης άποψης. Οι ρυθμίσεις αυτές καθ'αυτές (με εξαίρεση περιπτώσεις που όντως έχουν σημασία) δεν είναι τόσο σημαντικές ώστε να αναφέρονται σε κάθε φωτογραφία.

Αυτό που θα ήθελα να βλέπω είναι δυο λόγια για την σύνθεση. Για το πώς καταλήξαμε στο συγκεκριμένο κάδρο, την συγκεκριμένη ώρα, το συγκεκριμένο θέμα κ.ο.κ.

Στις παραπάνω φωτογραφίες δεν είναι ούτε το iso ούτε το διάφραγμα που τις κάνει να ξεχωρίζουν. Είναι η επιλογή του θέματος και το πώς αυτό είναι κατανεμημένο στο κάδρο.

Οι περισσότεροι ερασιτέχνες φωτογραφοι (και εμείς μαζί τους) απο αυτό πάσχουν και όχι απο ένδοια εξοπλισμού ή λάθος ρυθμίσεις. Γιαυτόν ακριβώς τον λόγο υποστηρίζω και τόσο ένθερμα το πρότζεκτ μας με τα θέματα ώστε να κάνουμε κουβέντα για την δημιουργία και την σύνθεση πάνω στο ίδιο αντικείμενο.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,159
Εκεί ψηλά.....
Re: Νυχτερινή φωτογραφία

Αυτό που θα ήθελα να βλέπω είναι δυο λόγια για την σύνθεση. Για το πώς καταλήξαμε στο συγκεκριμένο κάδρο, την συγκεκριμένη ώρα, το συγκεκριμένο θέμα κ.ο.κ.

Στις παραπάνω φωτογραφίες δεν είναι ούτε το iso ούτε το διάφραγμα που τις κάνει να ξεχωρίζουν. Είναι η επιλογή του θέματος και το πώς αυτό είναι κατανεμημένο στο κάδρο.

Συμφωνουμε απολυτα. Μονο που επειδη πολλες φορες η κουβεντα αντι να περιστρεφεται σε αυτα περιστρεφεται στα στοιχεια εξοπλισμου για αυτο και το προτεινα. Αν ο καθε ενας ξερει εδω επαιξε ο ταδε φακος η ταδε ταχυτητα η ταδε ευαισθησια εχει ηδη λυσει 3 πραγματα στο μυαλο του και η γραπτη του απορια και συζητηση θα κινηθει αναγκαστικα σε πιο δημιουργικη κουβεντα.

Και αν ο αλλος δεν εχει μιλησει για την φωτογραφια του τοτε θα τον κανουν οι αναλογες ερωτησεις να μιλησει αν κινησει το ενδιαφερον.
 

Olive Tree

New member
5 December 2010
28
Αθήνα
Re: Νυχτερινή φωτογραφία

Κατα τη γνώμη μου η φωτογραφία δεν είναι ούτε διάφραγμα, ούτε εξοπλισμός ούτε σύνθεση και κάδρο...

Είναι κάτι πολύ πιο προσωπικό.
Θυμάμαι τι είπε ο Winogrand όταν τον ρώτησαν γιατί φωτογραφίζει...
"I photograph to see what the world looks like in photographs."

Τι θα μπορούσε να μου πει ο kertesz για όταν έκανε αυτή τη φωτογραφία?

attachment.php



ή ο Evans όταν έκανε αυτή...
attachment.php


και αν τελικά το μου το έλεγαν θα γινόμουν ισάξιος τους?

και παραπέμπω και στην υπογραφή μου....

Αυτά ως προς τους δικούς μου προβληματισμούς.
 

Attachments

  • KERTES70.jpg
    KERTES70.jpg
    58.5 KB · Views: 347
  • EVANS_78.jpg
    EVANS_78.jpg
    72.1 KB · Views: 346

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,159
Εκεί ψηλά.....
Re: Νυχτερινή φωτογραφία

Αν φτασουμε στο σταδιο της καλλιτεχνικοψυχολογικης εμβαθυνσης της φωτογραφιας θα ειμαι πολυ χαρουμενος.

Στο μεταξυ ομως βλεπω παιδια που τωρα ξεκινουν και εχουν αποριες κυριως τεχνικου περιεχομενου.

Baby steps...
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,159
Εκεί ψηλά.....
Re: Νυχτερινή φωτογραφία

Eπειδη μεγαλωσε η οφ τοπικ κουβεντα ισως θαταν καλυτερα να μεταφερθουν σε ενα νημα συζητησης για την κατηγορια ?
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Μεταφέρθηκαν εδώ που η κουβέντα ήταν σχετική για να μην γεμίζουμε με off topic το νήμα της νυχτερινής φωτογραφίας μετά την πολύ σωστή πρόταση του Kosh.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Re: Νυχτερινή φωτογραφία

Κατα τη γνώμη μου η φωτογραφία δεν είναι ούτε διάφραγμα, ούτε εξοπλισμός ούτε σύνθεση και κάδρο...

Είναι κάτι πολύ πιο προσωπικό.
Θυμάμαι τι είπε ο Winogrand όταν τον ρώτησαν γιατί φωτογραφίζει...
"I photograph to see what the world looks like in photographs."

Τι θα μπορούσε να μου πει ο kertesz για όταν έκανε αυτή τη φωτογραφία?

attachment.php



ή ο Evans όταν έκανε αυτή...
attachment.php


και αν τελικά το μου το έλεγαν θα γινόμουν ισάξιος τους?

και παραπέμπω και στην υπογραφή μου....

Αυτά ως προς τους δικούς μου προβληματισμούς.

Μα τί είναι αυτό που κάνει τις συγκεκριμένες φωτογραφίες αυτό που είναι?
Η σύνθεση τους. Το οτι πίσω απο το γυαλί βρίσκεται μια φιγούρα που φωτίζεται απο πίσω και είναι τοποθετημένη στα αριστερά του κάδρου και στο υπόλοιπο βλέπουμε τον θαλασσινό ορίζοντα.
Πιθανών αν βλέπαμε το υπόλοιπο reel να βλέπαμε και άλλες δοκιμές στην συγκεκριμένη. Όμως ο δημιουργός τελικά διάλεξε την συγκεκριμένη και το έκανε αυτό για συγκεκριμένους λόγους. Αυτοί οι λόγοι κατα κανόνα είναι καθολικοί και έχουν εφαρμογή (έστω σε κάποια γενικευμένη μορφή τους) και στις φωτογραφίες που βγάζουμε και εμείς.
Και εφαρμόζοντάς τους μπορούμε να βελτιώσουμε και τις δικές μας φωτογραφίες.

Εξάλλου το έχω ξαναπεί, η άποψη μου είναι οτι το 90% των φωτογραφιών που βγάζουμε (η βγάζω για να μιλάω για τον εαυτό μου) δεν πάσχει απο λάθος διάφραγμα ή λάθος iso, αλλά γιατί το θέμα μου δεν είναι ιδανικά τοποθετημένο στο καδρο, δεν είναι το crop αρκετά στενό ή ευρύ, υπάρχουν στοιχεία μέσα που θα μπορούσαν να λείπουν ή λείπουν άλλα που θα το ενίσχυαν.
 

NtinNton

Supreme Member
8 September 2008
3,281
Το πορτραίτο εμένα προσωπικά δεν μου αρέσει σαν κάδρο:BDGBGDB55:
Γενικά πάντως δεν είναι πάντα ευκολο να αναλύει κάποιος την τεχνική κάθε φωτογραφίας που ποστάρει
 

Olive Tree

New member
5 December 2010
28
Αθήνα
Σωστά μεταφέρθηκε η κουβέντα εδώ.
Alex, δεν διαφωνώ καθόλου μαζί σου αλλά αυτά που λες είναι η επιφάνεια μιας θάλασσας που έχει βάθος πολλά χιλιόμετρα...
Πίστεψέ με όσο και να δοκιμάσω να τραβήξω την πρώτη φωτό, όσο και να την "στήσω" ποτέ δεν θα γίνει τόσο σπουδαία όσο αυτή.
Ούτε η δεύτερη.. Ποια είναι η σύνθεση της δεύτερης φωτο? Μια γυναίκα, στημένη σαν σε φωτογραφία διαβατηρίου (είναι κομμένο και το χέρι αριστερά..). Τι είναι αυτό που την κάνει τόσο ιδιαίτερη και σπουδαία? Η γυναίκα αυτή τι κάνει? Πότε είναι? Που είναι? γιατί έχει αυτή την έκφραση? , κλαίει? γελάει? Τι συμβαίνει γύρω της που εμείς δεν βλέπουμε και δεν πρόκειται να μάθουμε ποτέ? ...δεν υπάρχει απάντηση..
Ακόμα και στις φωτογραφίες του Bresson όπου φαίνεται να κυριαρχεί η σύνθεση και η γεωμετρία, αυτό δεν είναι επιτηδευμένο, είναι κάτι περισσότερο και χωρίς κανόνες.
Ο Winogrand όταν έκανε αυτή..
attachment.php


δεν είχε στο μυαλό του κανέναν κανόνα. ...ή είχε????

σε αυτή...
attachment.php


μήπως ξέχασε να ισιώσει το κάδρο?

Μια φωτογραφία δεν γίνεται σπουδαία επειδή το θέμα της είναι τοποθετημένο ιδανικά στα 2/3, ούτε γιατί τα χρώματα είναι καταπληκτικά, ούτε γιατί δεν έχει καμμένα λευκά ή μαύρα..
Ο μόνος τρόπος, κατά την γνώμη μου, για να βελτιώσει κάποιος την φωτογραφία του είναι να τραβάει περισσότερες φωτογραφίες και να καλλιεργεί διαρκώς το μυαλό και την ψυχή του. Μια φωτογραφία δεν φτιάχνεται, γεννιέται, υπάρχει εκεί να την συλλάβεις.
O Robert Capa είχε πεί " αν οι φωτογραφίες σου δεν είναι αρκετά καλές, μάλλον δεν ήσουν αρκετά "κοντά" στο θέμα σου"
Τα παραπάνω (κακώς) δεν ισχύουν στην περίπτωση της εφαρμοσμένης φωτογραφίας. Αυτός είναι ένας διαφορετικός κλάδος ο οποίος υπόκειται σε πολύ σκληρούς και πολύ περισσότερους κανόνες.
 

Attachments

  • fd.jpg
    fd.jpg
    58 KB · Views: 431
  • WINOGRA4ggg.jpg
    WINOGRA4ggg.jpg
    72.4 KB · Views: 434

shutter

New member
3 September 2009
79
Παρατηρώ οτι η κουβέντα έχει εστιαστεί αποκλειστικα σε φωτογραφίες του timing ή "δράσης" ή τύπου street φωτογραφία, (δεν μπορώ να την κατατάξω σε κάποια κατηγορία), υπάρχουν όμως και οι φωτογραφίες "τοπίου" που παίζει σημαντικότατο ρόλο το οτι έκλεισες πολύ το διάφραγμα σε συνδιασμό με αργή ταχύτητα για να "γράψει" το νερό του καταρράκτη ή οτι χρησιμοποίησες ND φίλτρο. Star trails. έπλεπα φωτογραφία που ο τύπος τράβηξε 1300 φωτογραφίες για τα trails και 3 για το background με διαφορετικές εκθέσεις. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να έχεις κληρονομικο χάρισμα για να μαντέψεις πως έφτασε στο αποτέλεσμα.
Επίσης πόσες φορές αναγκαζόμαστε να ανεβάσουμε ISO για ελλατωθεί ο χρόνος έκθεσης ώστε να προλάβουμε να μην χαθεί το magic light για να "μαζέψει" οσο φώς χρείαζεται για δώσει αυτο το ζωντανό-πλούσιο χρώμα και να γράψουν όμορφα και τα σύννεφα?

Θα συμφωνήσω και με τον Kosh αλλα και με τον Olive tree. Εξηγώ..
Όπως αναφέρω και παραπάνω υπάρχουν φωτογραφίες που βασίζονται κυρίως σε τεχνική, που παρόλα αυτά, σου δημιουργούν άπειρα συναισθήματα, σε μαγεύουν, αυτές θεωρώ οτι καλο είναι για έναν άπειρο φωτογράφο να μπορεί να τις "αποκωδικοποιήσει" για να μπορέσει είτε να επιτύχει παρόμοιο αποτέλεσμα είτε και να τις "εξελίξει".
Θα μιλήσω για μένα, γοητέυομαι απο τις φωτογραφίες τοπίου.

Απο το forum γνωρίσα έλληνες φωτογράφους όπως ο Μανόλης Κουπέ, που ούκ ολίγες φορές, φωτογραφίες του έχουν δημιουργήσει τόπικ για το πώς έφτασε σε αυτό το αποτέλεσμα.
Προσωπικά θα ήθελα, σαν άπειρος πάντα, να μάθω και τι ακολούθησε σε επίπεδο post production.
Ή και του Γιώργου Μέη που κάθε καλοκαίρι ξεχνιέμαι στα stands και χαζεύω τη δουλειά του!

Απο την άλλη πλευρά, ίσως πραγματικά να μην έχουν νόημα οι ρυθμίσεις, οταν η φωτογραφία τραβήχθηκε την στιγμή που ο φωτογράφος "ένιωσε" οτι τότε πρέπει να βάλει το μάτι στο σκόπευτρο, χωρίς να σκεφτεί να καδράρει γιατί γνωρίζει οτι έκεινη η στιγμή θα χαθεί!
Τέλος θεωρώ πως και η σύνθεση, Αλέξη, τις περισσότερες φορές είναι τεχνική. Δλδ το πώς θα "τοποθετήσεις" τους όγκους, χρώματα μέσα στο κάδρο.

Στο φορουμ δεν "συχνάζουν" μόνο φωτογράφοι που το "έχουν" άλλα και αυτοί που θέλουν να πειραματιστούν και να μάθουν..

Απολογούμαι για το μακροσκελές κείμενο...
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Μα σύνθεση δεν είναι μόνο τα 2/3. Σύνθεση είναι το χρώμα, είναι οι γραμμές, είναι το φώς και απο πού έρχεται, είναι τα τρίγωνα, η επιλογή του πού θα εστιάσεις, το πόσο κοντά θα πάς κ.ο.κ.
Σύνθεση είναι όλα όσα περνάν απο το μυαλό του φωτογράφου απο την στιγμή που θα πρωτοσκεφτεί το θέμα μέχρι που θα ακουστεί το κλικ.
Και φυσικά μεγάλο ρόλο παίζει και το ίδιο το θέμα, ειδικά όταν έχει να κάνει με πορτραίτα. Αυτός που φωτογραφίζεται είναι εξίσου (για άλλους περισσότερο, για άλλους λιγότερο δεν έχει σημασία) με αυτόν που φωτογραφίζει.
Οι έμπειροι φωτογράφοι και κυρίως αυτοί που κάνουν street, όπως και οι φωτορεπόρτερ όλα τα παραπάνω τα κάνουν ενστικτωδώς όταν φωτογραφίζουν. Τα κάνουν όμως. Γιατί απο την εμπειρία ξέρουν ποιό κάδρο θα λειτουργήσει καλύτερα απο τα υπόλοιπα. Με τον ίδιο τρόπο που κάθε επαγγελματίας ξέρει τα μυστικά της τέχης του.

Όπως πολύ σωστά λες αυτό έρχεται με την εξάσκηση και τον καιρό. Αλλά για να έρθει σωστά πρέπει να ξέρεις να τα εφαρμόζεις σωστά. Είτε πρέπει να τα διαβάσεις κάπου είτε να τα δείς στην πράξη πως τα εφάρμοσαν άλλοι.
 

ilias

Supreme Member
18 June 2006
9,145
Bratislava
Μια που μιλαμε για κριτικη ρε παιδια... υπαρχει κανενα σαιτ που να αναλυει γιατι καποια απο τις μεγαλες φωτογραφιες των μεγαλων φωτογραφων θεωρειται μεγαλη? Να αναλυει δηλαδη ποια απο τα παραπανω χαρακτηριστικα (που γραφει και ο Αλεξ αλλα και εχουν αναφερθει κατα καιρους) συγκεντρωνει?
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Μια που μιλαμε για κριτικη ρε παιδια... υπαρχει κανενα σαιτ που να αναλυει γιατι καποια απο τις μεγαλες φωτογραφιες των μεγαλων φωτογραφων θεωρειται μεγαλη?

Μα πως θα μπορούσε να υπάρξει;
Η τέχνη δε μπορεί να κριθεί με ορθολογιστικούς κανόνες και να μετρηθεί με αριθμούς.
 

ilias

Supreme Member
18 June 2006
9,145
Bratislava
κατσε βρε συ Ηλια, θελεις να μου πεις πχ οτι για τη Τζοκοντα δεν υπαρχει καπου αναφορα, γιατι θεωρειται τοσο σημαντικο εργο?

Εστω να λεει για τα πινελα, για τα χρωματα, για τις σκιες, για κατι τελος παντων που εκανε τη διαφορα και το ξεχωρισε ως εργο?

Απλα αρεσει σε πολλους και ετσι θεωρηθηκε αριστουργημα?
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Ναι βρε συνονόματε, σίγουρα θα υπάρχουν πολλαπλές αναφορές αλλα όλες αυτές είναι απόψεις που επιδέχονται κριτική. Καμιά τους δε θα μπορέι να αποδείξει ότι κάποιο έργο είναι πραγματικά μεγάλο ενώ κάποιο άλλο όχι, αυτό εννοούσα.
 

Olive Tree

New member
5 December 2010
28
Αθήνα
Για όσους ενδιαφέρονται να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, προτείνω τα παρακάτω βιβλία..

"Μονόλογος για την φωτογραφία"
"Σκέψεις για την φωτογραφία - μια προσωπική ανάγνωση της ιστορίας της"
"Εισαγωγή στην καλλιτεχνική φωτογραφία"
"Κείμενα για την φωτογραφία"
Του Πλάτωνα Ριβέλλη
"Φωτογραφία και κοινωνία" της Gisele Freund
"Περί φωτογραφίας" της Susan Sontag

Όλα εκδόσεις φωτοχώρος
 

racer

AVClub Addicted Member
2 February 2009
2,911
Rotterdam
Ήθελα να παραγγείλω το The Photographer's Eye του Michael Freeman. Πρόσεξα όμως ότι υπάρχουν 2 εκδόσεις.. ξέρει κανείς αν τα περιεχόμενα είναι τα ίδια;

http://www.amazon.co.uk/Photographe...4046/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1302179769&sr=8-1
http://www.amazon.co.uk/Photographe...9343/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1302814330&sr=8-3

Η αλήθεια είναι ότι κατέβασα το 2ο και φαίνεται ωραίο αλλά δε διαβάζεται από την οθόνη, το χαρτί είναι άλλη φάση.
 

NassosT

Supreme Member
17 June 2006
4,696
Δεν μπορώ να απαντήσω αλλά πρόκειται για καταπληκτικό βιβλίο (έχω την έκδοση του πρώτου λινκ).