Ο προβληματιασμός στήν βάση του είναι σωστός
Υπάρχει όμως ένα θέμα :
Δυστυχώς ή ευτυχώς , αυτό που τελικά αντιλαμβανόμαστε ακούγοντας , είναι "ταυτόχρονο" αποτέλεσμα ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΩΝ παραμέτρων.
Οι σημαντικότερες είναι οι :
1) Συνολικός ηχος απο το πεδίο αντήχησης (ο οποίος μπορεί να αλλοιώσει ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΗΧΕΙΟ/ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ σε τονικότητα ) , με συνήθη προβληματα τα τονισμένα συριστικά , το φαινόμμενο σμίπιλανς ειδικά σε φωνές και πνευστά , τήν σμίκρινση τής αναλογίας "σωμάτων" / μεγεθών τών οργάνων
Ναι όμως σε όποια στάθμη και αν ακούμε το πεδίο αντήχησης παραμένει το ίδιο (έτσι δεν είναι οπότε δεν θα έπρεπε να επηρεάζει την ηχητική ταυτότητα (δλδ την καμπύλη dB/Hz του συστήματος).
2) Συνεισφορά προσθετική η αφαιρετική ΕΙΔΙΚΑ στήν περιοχή απο 30-350Hz λόγω ρυθμών /στασίμων + τα πιθανό κοντινό φίλτρο κτένας - σύνηθες φαινόμενο είναι ή απουσία ατάκας ή η απουσία του πατήματος τής ορχήστρας , ή και τα δυό μαζί , φυσικά το χαμηλό σε αυτή τήν περίπτωση είναι κάτι που πρέπει να ψάξει κανείς πολύ ...
Η ίδια απάντηση για το πρώτο...
3) Εντελώς τυχαία συμπεριφορά (ακόμα και για κάποιο προχωρημένο ερασιτέχνη ) λόγω τής μή πλήρους κατανόησης - άρα και τυχαίας εφαρμογής απο αγορά ενισχυτικών/ηχείων/συνδυασμού - του συντελεστή απόσβεσης , ειδικά μέχρι τα 200Hz , όπου μιά τυχαία μεγαλύτερη/μικρότερη απόσβεση μπορεί να οδηγήσει σε εντελώς διαφορετική αντίληψη τής τονικότητας , αν μάλιστα σε αυτό συμεισφέρει και ο χώρος ,τότε είναι απο σπάνιο έως απίθανο να κατανοήσει κανείς το πρόβλημα ΑΝ ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΣΟΒΑΡΑ
Και πάλι θα πω ότι ο συντελεστής απόσβεσης είναι σταθερός για έναν δεδομένο ενισχυτή οπότε δεν νομίζω ότι επηρεάζει τις επιδόσεις ενός συστήματος ανάλογα με τις στάθμες
4) Ο "τυχαίος" συνδυασμός των 1,2,3
Ολα τα παραπάνω , είναι το ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ , γιατί αν ο χώρος δέν είναι συμμετρικός και στημένος συμμετρικά , δέν εχει καμμιά σημασία να συζητάμε για επιδόσεις , ΤΟΝΙΖΩ όμως οτι άλλη η απόλαυση τής μουσικής όπως μπορεί να τήν απολαύσει κανείς και άλλο το κυνήγι και τών επιδόσεων και τής απόλαυσης μέσα απο αυτές (δηλ τίς επιδόσεις )
...σε κάποιο σημείο και για τούς παρατηρητικούς , είναι προφανές οτι ανάλογα με το πώς είναι χτισμένα (τοίχοι - επίχρισμα - πατώματα κλπ) , βαμμένα , επιπλωμένα κάποια δωμάτια ,
ΕΧΟΥΜΕ και διαφορετικά ηχητικά αποτελέσματα , ΠΟΣΟ ΔΕ ΜΑΛΛΟΝ οταν μιλάμε πάλι για το ιδιο ηχείο ΑΛΛΑ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ με διαφορετική εφαρμογή δόμησης /κατοικιών κλπ
Ετσι λοιπόν , έχοντας υπ οψιν και τήν καμπύλη τής "ισοφωνίας" , αλλά και τίς δυνατότητες συσκευών και απο οδήγηση και απο παραμόρφωση είναι σαφές οτι ΔΕΝ μπορούν να παίζουν σε ολες τίς στάθμες το ιδιο !!!
Αλλά θα έπρεπε να παίζουν ?
Παρατηρώντας το κουμπί τών ενισχυτικών , βλέπουμε οτι αναγράφει VOLUME το οποίο δέν σημαίνει ΟΥΤΕ ΕΝΤΑΣΗ , ΟΥΤΕ ΙΣΧΥ , ΟΥΤΕ SPL , απλά όπως ολοι γνωρίζετε σημαίνει ογκος και απαντά στον Ογκο αναπαραγωγής
Αλλά τι σημαίνει αυτό ?
Χονδρικά , αυξάνοντας τήν ενταση , εκείνο που αντιλαμβάνεται ο ακροατης είναι η διαφορά τής διόπτευσης τής παρατήρησης του μουσικού γεγονότος (τής αναπαραγωγης)
Δηλαδή οσο αυξάνεται ο ογκος τόσο ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ Ο ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ (ο ακροατής ) ΝΑ ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ ΣΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ (σε απόσταση ) με οτι συνεπάγεται αυτή η προσέγγιση τής απόστασης
Volume μπορεί να σημαίνει όγκος όμως το θέμα είναι τι κάνει αυτό το ποτ...
Το ποτ αυτό λοιπόν είναι μια μεταβλητή αντίσταση που υποβαθμίζει το σήμα! Δεν παίζει ρόλο πως το βαφτίσαμε αλλά πως δουλεύει το κάθε πράγμα, έτσι δεν είναι;
Χρειάζεται μεγάλη παρατήρηση για να κατανοήσει κανείς ΠΩΣ μεταβάλονται ΟΛΕΣ οι διαστάσεις του πιθανού ηχητικού "ολογράμματος" , πώς αυτό δείχνει να πλαταίνει και να βαθενει κατά τόπους , κι ενώ δεσπόζουν (σε χαμηλή στάθμη ) κάποια σημεία που είναι τα οργανα , καθώς αυξάνει , τα οργανα ΔΕΝ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΟΛΑ ΜΠΡΟΣΤΑ , αλλά αυξάνουν κάποιες διαστάσεις μεταξύ τους , ενώ αυξάνεται και ο αέρας , μαζί με αυτά , έρχεται και κάποια δόνηση που έλειπε σε χαμηλότερη στάθμη
Όλα αυτά πως γίνονται από έναν ροοστάτη;;
Ομως το πώς αντιλαμβάνεται κανείς ένα αναπαραγώμενο γεγονός και ΑΠΟ ΠΟΥ ΤΕΛΙΚΑ ΑΝΤΛΕΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ και ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ , είναι ένα άλλο θέμα που έχει να κάνει ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ και με τον τρόπο που αυτός έχει συνηθίσει να ακούει , ΕΥΤΥΧΩΣ με τα χρόνια αλλάζει (και) αυτό και σε κάποιες φάσεις τείνει να αποδείξει οτι ο ήχος ΔΕΝ είναι και τόσο υποκειμενικός
Ίσα ίσα το αντίθετο... ξεκινάμε με κάτι ουδέτερο και όσο περνάνε τα χρόνια πάμε σε αυτό που αρέσει στα αυτιά μας εγώ είχα την εντύπωση!
Οπότε ΟΤΙ και να κάνει κάποιος σχεδιαστής ή κάποια εταιρεία , είναι σχεδόν βέβαιο οτι ο ερασιτέχνης θα πρέπει να μάθει να ψαρεύει μόνος του , ε!!! συγγνώμη να στείνει και να εφαρμόζει μόνος του , με σκοπό οχι να μάθει ηλεκτρακουστική , αλλά έστω και εμπειρικά να στήσει και να απολαύσει τον κόπο του και τα χρήματά του
Το μόνο που μπορεί να κάνει κάποιος σχεδιαστής / κατσκκευαστής κλπ είναι να ενημερώση για ποιούς λόγος έχει υιοθετήσει τήν Χ καμπύλη και να βοηθήσει στήν επιλογή ενισχυτικών ή ακόμα καλύτερα να προτείνει κάποια πράγματα σε σχέση με τον χώρο
Ειναι σαφές οτι μιά ρύθμιση loudness θα σώσει αρκετές απλές καταστάσεις , όμως το μυστικό είναι στήν χρήση παραμετρικών ισοσταθμιστών (μέχρι να βγούν κάποια προσιτά ψηφικά που θα μπορούν να διορθώνουν εν τω γεννάσθαι -και απο χαμηλά - ΧΩΡΙΣ να αλλοιώνουν τήν περιβάλλουσα
Η ερώτηση μου παραμένει, οι ισοσταθμιστές αυτοί με τι κριτήρια θα διαλέγουν την καμπύλη ισοστάθμισης; Με κριτήριο τον χώρο, την στάθμη, τις δικές μας προτιμήσεις; Μήπως όλα αυτά μαζί;
Ομως τα πράγματα , με καλό στήσιμο , οδήγηση και ελαφρό συμβιβασμό (αρχικά γιατί μετά φαίνονται μερικά πράγματα ) , είναι αρκετό για να απολαύσει κανείς το 95% τής δισκοθήκης του
Σε τι στάθμες; Γιατί άλλες στάθμες ακούω το 10% της δισκοθήκης μου, άλλες το άλλο 20% και τα λοιπά... νομίζω με καταλαβαίνεις:BDGBDGB53:
TIP 1
Τα συνήθη προβλήματα σε χώρους 15-30 τμ με κοντινούς στο στήσιμο πλαινούς τοίχους (εφόσον λυθούν τα τυχόν θέματα απο τίς χαμηλές ) είναι στή περιοχή απο 1500-4000Hz
Ειναι σαφές οτι σχεδον κανείς δεν κάνει ηχεία που να τσιρίζουν , αντίθετα τουλάχιστον το 50% τών χώρων τσιρίζει ενοχλητικά ειδικά απο μέσες στάθμες και πάνω
Είναι το ποσοστό ανάκλασης συνάρτηση της στάθμης; Πλιζ εξπλέιν μπικόουζ άι ντοντ νόου
TIP 2
Ακόμα και σε σχετικά ευαίσθητα ηχεία η εμφάνιση παράξενης ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ εμπέδησης , κάνει τήν συντριπτική πλειονότητα τών ενισχυτών να φωνάζουν , ΟΧΙ γιατί έμειναν απο ισχύ , αλλά γιατί ΔΕΝ μπορύν αν παρακολυθήσουν ηλεκτρικά τίς μιγαδικές αυτές αυξομειώσεις
Καλά σε αυτό δεν έχω να πω τίποτα είναι λογικό άμα τελειώνει το τροφοδοτικό πριν τα τρανζίστορ, αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για σοβαρό ενισχυτή...
TIP 3
Συνήθως
αυτή καθαυτή η στερεοφωνική εικόνα συνδυαζόμενη με "σώμα" είναι ένας πολύ καλός δείκτης για το τί συμβαίνει πραγματικά .