Quasimodo Ver.4.0 Snubber Test

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Ααχ αυτή η ελληνική ορολογία σε τεχνικούς όρους ηλεκτρονικής ή πληροφορικής.
Μία γλώσσα με τέτοιο πλούτο και να αναγκαζόμαστε να μιλάμε ως κινεζορομποτικά ανθρωποειδή!

Αποσβεστήρας, συμπιεστής-πνίχτης...το μεν πρώτο από μόνο του μας παραπέμπει στα γνωστά μας αμορτισέρ, παρόλο που στο αγγλικό δεν χρησιμοποιούν το snubber αλλά το absorber. Ειδικά εάν δηλώσεις snubber προς τα γαλλικά θα στο μεταφράση αυτολεξί αμορτισέρ.

Εάν το πούμε αποσβεστήρας ταλάντωσης ίσως να θεωρηθεί δόκιμος ελληνικός όρος καθώς αποσβένει ταλάντωση. Απόσβεση όμως είναι και damped.
Αυτό που λέει ο Σέρκος ενώ θα μπορούσε να είναι όρος πάει προς μια περιγραφική προσέγγιση...κοιτώ στο Αναλυτικό Λεξικό Ηλεκτρονικής και Επικοινωνιών του Κ. Φρυδά (εκδόσεις Παπασωτηρίου) και δεν γράφει τίποτα.

Υπάρχει και στο youtube μία σειρά από βίντεο που δείχνουν τα στάδια της απόσβεσης μιας ταλάντωσης, ως υπο-απόσβεση, κρίσιιμη απόσβεση και υπερ-απόσβεση
https://www.youtube.com/watch?v=99ZE2RGwqSM
 

sokmav

AVClub Fanatic
5 February 2012
14,227
Θα μπορούσε να είναι και καταστολέας αφού καταστέλλει τον κωδωνισμό.
Αφού δεν υπάρχει συγκεκριμένος όρος...
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Λοιπόν μετά από υπομονή να διαβάσω τις 100 σελίδες του νήματος, νομίζω ότι έχω καταγράψει τις ακουστικές εντυπώσεις μελών (πράγματι πολύ λίγες μέσα στις 100 σελίδες).
Επί ευκαιρία, έκανα και τις δικές μου δοκιμές και θα αποτυπώσω το σύνολο των εντυπώσεων.

Στο αντίστοιχο νήμα του diyaudio (ο σύνδεσμος είναι στο πρώτο μήνυμα αυτού του νήματος), διατυπώνονται τα εξής:

Mark Johnson (σχεδιαστής κυκλώματος) = δοκιμή σε cd-player "η εξαφάνιση του κωδωνισμού έδωσε πιο ακριβή αποτύπωση του μουσικού περιεχομένου με ταυτόγχρονη "μετακίνηση" του αέρα που συλλαμβάνεις κατά την ακρόαση". Δεν προσπάθησε ξανά να διατυπώσει κάτι διαφορετικό εκτός από τον παρακάτω συλλογισμό.
"...θα ήταν πράγματι μεγάλη έκπληξη, εάν οι ακροατές προτιμήσουμε τον ήχο δίχως την προσθήκη Cs+Rs. Πιθανώς, αυτός ο κωδωνισμός ταλάντωσης του δευτερεύοντος να προσδίδει ευφωνικότητα, κάτι που μερικοί ακροατές θα το προτιμήσουν έναντι της μη.
Φυσικά αυτό θα είναι ένα τρομακτικό αποτέλεσμα!
"

Μέλος jameshillj, post#604, "προσωπικά βρίσκω ότι ο ήχος γίνεται αρκετά "μαλακότερος", με λιγότερη κούραση ενώ ταυτογχρόνως προστίθεται "punch" και βάθος στον ήχο")

Τη μεγαλύτερη αναφορά την έχει κάνει το μέλος fglabach (post 794, 806, 936), το οποίο φαίνεται ότι έχει ιδιαίτερη ακουστική εμπειρία σε συσκευές λυχνίας. Τη δοκιμή του την κάνει πάνω σε έναν λαμπάτο προενισχυτή με ιδιαίτερο τροφοδοτικό που όπως αναφέρει "ακούει" τα πάντα.
Είναι ολίγο φαφλατάς, με πολλές επαναλήψεις και αρκετή εμφατικότητα αλλά δίνει κατευθυντήριες οδηγίες.
1) βρίσκει ότι ο πρώτος παράλληλος πυκνωτής Cx έχει επίδραση στις υψηλές. Κάνει ολόκληρη σπουδή με ένα κάρο hi-end πυκνωτών και καταλήγει ότι δύο μικροί πυκνωτές εκεί σε σειρά (0,022+0,022) δίνουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Προτείνει και είδος πυκνωτών (ATC polypropylene white tubular caps - Allied Electronics) αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία γιατί τα μεγέθη είναι μεγάλα σε όγκο
2) βρίσκει ότι το δεύτερο σκέλος του κυκλώματος, δηλ. τον πυκνωτή Cs εν σειρά με την αντίσταση δεν χρήζει αλλαγής της χωρητικότητας και το προτεινόμενο 0,15 είναι μια χαρά.
Βρήκε όμως ακουστή διαφορά στο θέμα του είδους της αντίστασης, δεν του άρεσε η metal του φάνηκε σκληρή και προτίμησε τη σειρά radio shack carbon film.
3) εάν χρησιμοποιηθούν golden ratio ceramic caps, η καθαρότητα φθάνει στο μέγιστο αλλά επιδρά σε ένα ξερό και άμουσο άκουσμα.
4) γενικά προτιμά πολυπροπυλενίου (PP) πυκνωτές.
5) τέλος προτιμά μια δόση under-damped παρά critical-damped στον κωδωνισμό. Είδε ότι έχανε σε δυναμικά...

Προσωπικά, δεν είχα καθόλου όρεξη αλλά και χώρο στο dac μου, να παίξω με εξωτικά υλικά και ακολούθησα την τυπική και καλή λύση της σειρά 1837 Vishay PP πυκνωτών, μάλιστα έβαλα 0.01/0.1 Cx/Cs αντίστοιχα.
Στην αρχή είχα βάλει 0.01/0.15 όπου ο δεύτερος ήταν Panasonic αλλά κάτι δεν μου πήγαινε καλά (δυναμικά...).

Παρατήρησα:
1) όσο πλησιάζεις προς το critical damping=ιδεατό κωδωνισμό, z=1, μειώνεται ο κωδωνισμός σε συγκεκριμένα όργανα (χτύπημα πλήκτρου στο πιάνο, χτύπημα ταμπουρίνου και γενικά σε οτιδήποτε πάλλεται και μεταδίδει τις αρμονικές του στο χώρο μέσω της δόνησης). Μου φάνηκε ότι είναι ένα παιχνίδι "κουρδίσματος" μεταξύ ευφωνικότητας και ουδετερότητας...που θα βρεις τη χρυσή τομή...εξαρτάται από τι σου αρέσει και το που έχει κουρδιστεί το σύστημά σου, εάν είναι κλινικά ουδέτερο δίχως τίποτα απο ευφωνικότητα, μάλλον δεν θα σε συνεπάρει το critical damping, είναι κάπως "κουδουνιστό", θα σε βοηθήσει αρκετά...
Προσωπικά, πήγα στο under-damped ελαφρώς, με ιδεατή αντίσταση τα 20R πήγα σε 27R.

2) όντως η ποιότητα του πυκνωτή Cx επιδρά στα πρίμα όπως γράφει ο fglabach, προσωπικά θα έλεγα στα συριστικά φωνήματα σ, ξ, ψ, τσ, τζ. Έτσι όταν η Αλεξίου λέει "μη τον κοιτάςςς τον ουρανό...", η επίδραση του φίλτρου απόσβεσης επιδρά σε κάτι το "μη το κοιτάςς τον ουρανό" με γρήγορο σβήσιμο του "ςς".

Εν κατακλείδι, το φίλτρο απόσβεσης κωδωνισμού (snubber) είναι πράγματι το κερασάκι της τούρτας, είναι το τελικό τιουνάρισμα σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που έχει λύσει τα βασικά του προβλήματα και κυνηγά την τελευταία πινελιά πριν πάρει το δρόμο της μόνιμης τοποθέτησης στο rack μας.

Εργαλείο για τον ντιούη που θέλει να παραμετροποίηση όσο γίνεται την κατασκευή του.
Θα χαρώ να συζητήσουμε τα δικά σας συμπεράσματα όταν με το καλό το ολοκληρώσετε.
 

sokmav

AVClub Fanatic
5 February 2012
14,227
Φτιάχνει το άνω άκρο του snare εκεί στους 8Κ,χαλάλι το μισό ευρώ.


(κάνω πλάκα φυσικά )
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Και όμως...και όμως...αυτός ο μικρός 0,01 κάνει δουλειά εκεί!
Και μη μου χαλάτε την τιμή είναι 1+ ευρώ!

Κάποιος μου σφύριξε ότι ο Σέρκος, ετοιμάζει Audio Note στο snubber.
Αληθεύει;
 

venar

Senior Member
11 March 2007
307
DARK SIDE OF THE MOON
κιτρινος τυπος!

--- Αυτόματη συγχώνευση μηνύματος ---

μονο ο μτ = http://imgur.com/dZtkAmR
με την γεφυρα = http://imgur.com/sOj3qZM

η γεφυρα εισαγει λιγα πικο χωριττκοτητας αναξια λογου

οι μετρησεις ειναι με το δικο μου πειραματικο μοντελο
 
Last edited by a moderator:

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Δεν είχα δει τις προσθήκες σου...

Υπόψη σου έκανα λίγο μορφοποίηση στο μήνυμά σου για να φαίνονται καλύτερα που αντιστοιχούν οι εικόνες.

Οι μετρήσεις σου επιβεβαιώνουν αυτό που υποστήριξε και ο Mark, ότι δεν έχει νόημα να υπολογίζεται η γέφυρα (ανόρθωση) στην όλη διαδικασία, βέβαια εννοούσε με την πλακέτα του.

Για πες μας, τι τύπο έχει η γέφυρα, είναι fast - soft?
 

venar

Senior Member
11 March 2007
307
DARK SIDE OF THE MOON
εγω αλλαξα την R3 39Κ σε 47Κ ωστε η συχνοτητα μετρησης να γινει 100Hz απο 120
ο λογος ειναι προφανεις
απο εκει και περα δεν ξερω αφου δεν εχω το φετ και το ντραιβ του
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Serkos μπράβο...μας διέφυγε εντελώς αυτό.
Το γράφει μάλιστα και στην 4η σελίδα στην πάνω παράγραφο ότι το CMOS 555 πάλλεται με συχνότητα 120Hz κατά μήκος του rail.

Ήδη τον ρώτησα ευγενικά, προς ενημέρωση και των λοιπών μελών με AC στα 50Hz, στο diyaudio.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
σήμερα παρέλαβα το πλακετακι Μανώλη ,τα υλικά τα βρίσκουμε εδώ;

- Δυστυχώς όχι όλα!
Τα MCP1407 και τα ισοδύναμα του NTD4906 = IRLB8748PBF/IRLU8726/IRLB8721PBF πιστεύω πως όχι.
Προσωπικά, αυτά και κάτι άλλα τα πήρα από mouser.

εγω αλλαξα την R3 39Κ σε 47Κ ωστε η συχνοτητα μετρησης να γινει 100Hz απο 120
ο λογος ειναι προφανεις
απο εκει και περα δεν ξερω αφου δεν εχω το φετ και το ντραιβ του

Ο Mark Johnson έχει στις απαντήσεις του πάντα μία τάση να περιπαίζει ή να σε αναγκάζει να διερωτάσαι εάν το ερώτημά σου χρήζει απάντησης.

Προσέξτε τι απαντά για την πιθανή τροποποίηση για AC συχνότητας 50Hz.

"I think you will discover that your Quasimodo works beautifully when you close the DIP switch that inserts resistor "R4" in parallel with "R3". Try it. Now measure the frequency of oscillation in this condition. I think you will discover it is approximately 600 Hertz.

Now ask yourself: if my very own Quasimodo works well, right here in my home, when the oscillator is running at 600 Hertz, is it appropriate to change this frequency of oscillation for the rest Europe that has AC with 50 Hz?
"

Στο κύκλωμα έχει βάλει τους μικροδιακόπτες, οι οποίοι θέτουν κάποιες αντιστάσεις παράλληλα προς την αρχική R3. Αυτό όπως έχουμε πει βοηθά στην πιο ομαλή σύλληψη σε αναλογικούς παλμογράφους.
Μας λέει λοιπόν ότι εφόσον μετακινήσεις τους αντίστοιχους μικροδιακόπτες και παραλληλίσεις την R3/R4 θα θέσεις την ταλάντωση στους 600 κύκλους. Θα δεις λέει και τότε ότι θα λειτουργεί μία χαρά η μέτρησή σου και δεν θα χρειαστεί να αλλάξεις τιμές snubber.
Οπότε με ύφος Σκωπτικό ρωτάει "...εάν λοιπόν στους 600 κύκλους όλα πάνε καλά, πιστεύεις ότι θα έχεις κάτι διαφορετικό εάν αλλάξεις τη συχνότητα σε κάτι άλλο;"

Με λίγα λόγια θεωρεί άσκοπη την ενέργεια αυτή και η συχνότητα του δικτύου δεν σε υποχρεώνει να επιλέξεις κάποιο πολλαπλάσιο της για σωστό τεστ.
 
Βασικά έχει δίκιο, υπό την έννοια ότι τα 600Hz είναι ακέραιο πολλαπλάσιο και των 60Hz και των 50Hz.. μήπως εξηγεί και γιατί δεν έχει βάλει default αυτή την επιλογή; Υπάρχει κάποιο πλεονέκτημα με την ταλάντωση στα 120Hz για τους Αμερικάνους;
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Δεν βλέπω να το προχωράτε προς υλοποίηση και εφαρμογή...

Τις προάλλες είχε έρθει ο SpyNet από εδώ για να πάρει την πλακέτα του και επί της ευκαιρίας μου έφερε και έναν R-Core, κινεζικής προέλευσης.
Από ότι μου είπε ο Σπύρος ο κατασκευαστής υποστηρίζει ότι ο πυρήνας του είναι από Ιαπωνία μεριά.

Είχαμε μια περιέργεια να δούμε τόσο το αρχικό ringing του μετασχηματιστή και το πως θα αλλάξει.

Κατά την αρχική μέτρηση ο κωδωνισμός ήταν μεγάλος και με μεγάλη έκπληξη, είδαμε ότι δεν εξαφανιζόταν 100%, με ότι τιμή και να έπαιρνε το τεστ "απόσβεσης κωδωνισμού", στην ουσία δεν μπορούσε να ισιώσει το δεύτερο κύμα κωδωνισμού το οποίο μειωνόταν μεν αλλά ερχόταν σε μια κατάσταση "στραβώματος" δε.
Οι λόγοι, άγνωστοι και ίσως έχουν να κάνουν με την κατασκευή του συγκεκριμένου R-Core.
Δυστυχώς, δεν φρόντισα να κρατήσω κάποιες συλλήψεις που θα ήταν άκρως ενδιαφέρουσες να τις βλέπαμε.

Χθες έκανα μια προσπάθεια να εφαρμόσω μία πρόχειρη απόσβεση κωδωνισμού για τους μετασχηματιστές του προ και του τελικού μου. Γιατράς ο πρώτος 100VA, μαμίσιος ο άλλος γύρω στα 550-600VA.

Πρόχειρη γιατί ναι μεν χρησιμοποίησα τα σωστά υλικά και τιμές, αλλά η συνδεσμολογία ήταν στον αέρα με συρματάκια μεγάλου μήκος και την τελική απόληξη προς το common (συμμετρικές τροφοδοσίες γαρ) την έφτιαξα με κορκοδειλάκια για εύκολη αφαίρεση κατά την ακρόαση.

Πιάνο (κυρίως yamamoto), τύμπανα και γενικά drums, ήταν οι επιλογές μου για να καταλάβω πιο εύκολα τις αλλαγές. Για παράδειγμα το Sound of Silence (Blue Evolution) είναι χαρακτηριστικό κομμάτι στην εισαγωγή του για τέτοια τεστ.
Κάθε κομμάτι το άκουγα δίχως snubber και αμέσως μετά με snubber.

Το αποτέλεσμα ξεκάθαρο, κάθε υλοποίηση σνάμπερ, σε κάθε στάδιο αναπαραγωγής μειώνει την timing των συγκεκριμένων συχνοτήτων και αρμονικών στο χώρο. Ενώ δίχως το σνάμπερ χτυπά το τύμπανο και το αυτί συλλαμβάνει το χτύπημα το αρχικό αλλά και τη δόνηση της μεμβράνης για Χ χρόνο, μόλις εφαρμοστεί το σνάμπερ τα συλλαμβάνει όλα αυτά αλλά σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα σε σημείο που μερικές φορές να αναρρωτιέσαι εάν έχεις το τύμπανο μπροστά σου.
Ενώ αρχικώς, διαδοχικά χτυπήματα και γρήγορα ενός ή πολλαπλών οργάνων μπερδεύονται γιατί οι χρονοκαθυστερήσεις στο χώρο μπλέκονται και μερικές φορές - εσφαλμένα - το κατανοούμε ως περισσότερο χαμηλό, μετά το σνάμπερ τα πάντα γίνονται πιο ευδιάκριτα και πιο γρήγορα, ταχύτατη ατάκα με λίγα λόγια.
Ακόμη και το πιάνο αποκτά διαφορετικό ηχόχρωμα.

Ίσως στην αρχή ξενίσει, ειδικά εάν έχεις ζήσει με ένα ηχοσύστημα πολλά χρόνια και έχεις συνηθίσει τον ήχο του και ξαφνικά το ακούς να πάλλεται διαφορετικά, πιο γρήγορα, πιο κοφτά...ίσως εκεί να αποτελέσει και αντικείμενο δοκιμών για κάποιον που θέλει κάτι ενδιάμεσο.