Λοιπόν μετά από υπομονή να διαβάσω τις 100 σελίδες του νήματος, νομίζω ότι έχω καταγράψει τις ακουστικές εντυπώσεις μελών (πράγματι πολύ λίγες μέσα στις 100 σελίδες).
Επί ευκαιρία, έκανα και τις δικές μου δοκιμές και θα αποτυπώσω το σύνολο των εντυπώσεων.
Στο αντίστοιχο νήμα του diyaudio (ο σύνδεσμος είναι στο πρώτο μήνυμα αυτού του νήματος), διατυπώνονται τα εξής:
Mark Johnson (σχεδιαστής κυκλώματος) = δοκιμή σε cd-player "η εξαφάνιση του κωδωνισμού έδωσε πιο ακριβή αποτύπωση του μουσικού περιεχομένου με ταυτόγχρονη "μετακίνηση" του αέρα που συλλαμβάνεις κατά την ακρόαση". Δεν προσπάθησε ξανά να διατυπώσει κάτι διαφορετικό εκτός από τον παρακάτω συλλογισμό.
"...θα ήταν πράγματι μεγάλη έκπληξη, εάν οι ακροατές προτιμήσουμε τον ήχο δίχως την προσθήκη Cs+Rs. Πιθανώς, αυτός ο κωδωνισμός ταλάντωσης του δευτερεύοντος να προσδίδει ευφωνικότητα, κάτι που μερικοί ακροατές θα το προτιμήσουν έναντι της μη.
Φυσικά αυτό θα είναι ένα τρομακτικό αποτέλεσμα!"
Μέλος jameshillj, post#604, "προσωπικά βρίσκω ότι ο ήχος γίνεται αρκετά "μαλακότερος", με λιγότερη κούραση ενώ ταυτογχρόνως προστίθεται "punch" και βάθος στον ήχο")
Τη μεγαλύτερη αναφορά την έχει κάνει το μέλος fglabach (post 794, 806, 936), το οποίο φαίνεται ότι έχει ιδιαίτερη ακουστική εμπειρία σε συσκευές λυχνίας. Τη δοκιμή του την κάνει πάνω σε έναν λαμπάτο προενισχυτή με ιδιαίτερο τροφοδοτικό που όπως αναφέρει "ακούει" τα πάντα.
Είναι ολίγο φαφλατάς, με πολλές επαναλήψεις και αρκετή εμφατικότητα αλλά δίνει κατευθυντήριες οδηγίες.
1) βρίσκει ότι ο πρώτος παράλληλος πυκνωτής Cx έχει επίδραση στις υψηλές. Κάνει ολόκληρη σπουδή με ένα κάρο hi-end πυκνωτών και καταλήγει ότι δύο μικροί πυκνωτές εκεί σε σειρά (0,022+0,022) δίνουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Προτείνει και είδος πυκνωτών (ATC polypropylene white tubular caps - Allied Electronics) αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία γιατί τα μεγέθη είναι μεγάλα σε όγκο
2) βρίσκει ότι το δεύτερο σκέλος του κυκλώματος, δηλ. τον πυκνωτή Cs εν σειρά με την αντίσταση δεν χρήζει αλλαγής της χωρητικότητας και το προτεινόμενο 0,15 είναι μια χαρά.
Βρήκε όμως ακουστή διαφορά στο θέμα του είδους της αντίστασης, δεν του άρεσε η metal του φάνηκε σκληρή και προτίμησε τη σειρά radio shack carbon film.
3) εάν χρησιμοποιηθούν golden ratio ceramic caps, η καθαρότητα φθάνει στο μέγιστο αλλά επιδρά σε ένα ξερό και άμουσο άκουσμα.
4) γενικά προτιμά πολυπροπυλενίου (PP) πυκνωτές.
5) τέλος προτιμά μια δόση under-damped παρά critical-damped στον κωδωνισμό. Είδε ότι έχανε σε δυναμικά...
Προσωπικά, δεν είχα καθόλου όρεξη αλλά και χώρο στο dac μου, να παίξω με εξωτικά υλικά και ακολούθησα την τυπική και καλή λύση της σειρά 1837 Vishay PP πυκνωτών, μάλιστα έβαλα 0.01/0.1 Cx/Cs αντίστοιχα.
Στην αρχή είχα βάλει 0.01/0.15 όπου ο δεύτερος ήταν Panasonic αλλά κάτι δεν μου πήγαινε καλά (δυναμικά...).
Παρατήρησα:
1) όσο πλησιάζεις προς το critical damping=ιδεατό κωδωνισμό, z=1, μειώνεται ο κωδωνισμός σε συγκεκριμένα όργανα (χτύπημα πλήκτρου στο πιάνο, χτύπημα ταμπουρίνου και γενικά σε οτιδήποτε πάλλεται και μεταδίδει τις αρμονικές του στο χώρο μέσω της δόνησης). Μου φάνηκε ότι είναι ένα παιχνίδι "κουρδίσματος" μεταξύ ευφωνικότητας και ουδετερότητας...που θα βρεις τη χρυσή τομή...εξαρτάται από τι σου αρέσει και το που έχει κουρδιστεί το σύστημά σου, εάν είναι κλινικά ουδέτερο δίχως τίποτα απο ευφωνικότητα, μάλλον δεν θα σε συνεπάρει το critical damping, είναι κάπως "κουδουνιστό", θα σε βοηθήσει αρκετά...
Προσωπικά, πήγα στο under-damped ελαφρώς, με ιδεατή αντίσταση τα 20R πήγα σε 27R.
2) όντως η ποιότητα του πυκνωτή Cx επιδρά στα πρίμα όπως γράφει ο fglabach, προσωπικά θα έλεγα στα συριστικά φωνήματα σ, ξ, ψ, τσ, τζ. Έτσι όταν η Αλεξίου λέει "μη τον κοιτάςςς τον ουρανό...", η επίδραση του φίλτρου απόσβεσης επιδρά σε κάτι το "μη το κοιτάςς τον ουρανό" με γρήγορο σβήσιμο του "ςς".
Εν κατακλείδι, το φίλτρο απόσβεσης κωδωνισμού (snubber) είναι πράγματι το κερασάκι της τούρτας, είναι το τελικό τιουνάρισμα σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που έχει λύσει τα βασικά του προβλήματα και κυνηγά την τελευταία πινελιά πριν πάρει το δρόμο της μόνιμης τοποθέτησης στο rack μας.
Εργαλείο για τον ντιούη που θέλει να παραμετροποίηση όσο γίνεται την κατασκευή του.
Θα χαρώ να συζητήσουμε τα δικά σας συμπεράσματα όταν με το καλό το ολοκληρώσετε.