Re: Star Trek the movie
«Εκεί όπου κανείς άνθρωπος δεν έχει φτάσει ποτέ»: σύνθημα που οριοθέτησε μια νέα εποχή για την κουλτούρα της επιστημονικής φαντασίας, το tagline του τηλεοπτικού «Σταρ Τρεκ» έδωσε το έναυσμα για εξερεύνηση νέων κόσμων, εντός και εκτός της Γης. Με αφορμή τη νέα ταινία που φιλοδοξεί να αναστήσει τη μυθολογία της σειράς, στέλνοντας το Εντερπράιζ στην καρδιά της γενιάς του youtube, ας επιστρέψουμε εκεί όπου ξεκίνησε ένα από τα πιο συναρπαστικά διαστημικά ταξίδια όλων των εποχών.
«Διάστημα. Το τελευταίο σύνορο...»
Θυμάμαι πιτσιρικάς, εκεί στις αρχές των 80s, να παρακολουθώ αποσβολωμένος, σε μια τεράστια ασπρόμαυρη τηλεόραση-κουτί που είχαμε τότε από την ΥΕΝΕΔ το «Star Τrek»: παρότι το έβρισκα γοητευτικό και πρωτοποριακό για τα δεδομένα της εποχής, το σίριαλ μου προκαλούσε δέος και, για κάποιο ανεξήγητο λόγο (όταν το πλήρωμα έφτανε σε άλλους πλανήτες για παράδειγμα), μέχρι και φόβο. Θα πρέπει, στο μεταξύ, να είχα πετύχει μια από τις πολλές επαναλήψεις της σειράς στην τηλεόραση, δεδομένου ότι το τηλεοπτικό «Σταρ Τρεκ» είχε ξεκινήσει να προβάλλεται στην Ελλάδα νωρίτερα, από τα μέσα της δεκαετίας του 70, με τίτλο «Ταξίδι Στ Αστέρια». Στην αμερικανική μικρή οθόνη, η σειρά έκανε την παρθενική της εμφάνιση το φθινόπωρο του 1966, σύστησε τον Γουίλιαμ Σάτνερ ως Κάπτεν Κερκ και τον Λίοναρντ Νίμοϊ ως Σποκ, απέκτησε πολύ σύντομα φανατικούς θαυμαστές και αποτέλεσε τον «πιλότο» για άλλες 4 τηλεοπτικές συνέχειες, αλλά και έντεκα κινηματογραφικές ταινίες. Κι όλα αυτά ξεκίνησαν από έναν φαντασιόπληκτο Τεξανό που γεννήθηκε στο Ελ Πάσο, μετακόμισε σε δεδομένη στιγμή στο Λος Αντζελες και από εκεί δρομολόγησε την πορεία του στα αστέρια.
Ο Τζιν Ρόντμπερι είχε οραματιστεί τη σειρά του «Σταρ Τρεκ» ως ένα διαστημικό ανάλογο του γουέστερν σίριαλ «Wagon Τrain» και η αρχική σκέψη του ήταν το ταξίδι του σκάφους Εντερπράιζ να δρομολογηθεί το 1964 και να κρατήσει 5 χρόνια, έστω κι αν κατέληξε τελικά να διαρκεί για δεκαετίες ολόκληρες. Ο Ρόντμπερι συνέλαβε τη μυθική τηλεοπτική εκπομπή ενσωματώνοντας στοιχεία από ανάλογους «διαστημικούς» χαρακτήρες όπως ο Φλας Γκόρντον και ο Μπακ Ρότζερς. Επηρεασμένος από τα λογοτεχνικά «Ταξίδια του Γκιούλιβερ» που έγραψε ο Τζόναθαν Σουίφτ και τις περιπέτειες του Οράτιου Χόρνμπλοουερ που σκαρφίστηκε ο συγγραφέας Σ.Σ. Φόρεστερ, αλλά και από το κλασικό φιλμ του 1956 «Απαγορευμένος Πλανήτης», ο Ρόντμπερι δεν δίστασε να θίξει μέσω της τηλεοπτικής σειράς θεμελιώδη για την εποχή ζητήματα, όπως τον φόβο για μια παγκόσμια πολεμική σύρραξη ή τις διαφυλετικές σχέσεις. Βετεράνος του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου και πρώην αστυνομικός στο Λος Αντζελες, κράτησε μέχρι το τέλος της ζωής του τις δάφνες του δημιουργού του «Σταρ Τρεκ», αν και αμφισβητήθηκε πολλές φορές όλα αυτά τα χρόνια για τις επιλογές του, ιδιαίτερα για την τάση που είχε να «κλέβει» ιδέες από τους συνεργάτες του και να τις οικειοποιείται.
Η πρωτότυπη σειρά
Το «Σταρ Τρεκ» ξεκίνησε να προβάλλεται στην αμερικανική τηλεόραση τον Σεπτέμβριο του 1966. Παραγωγή της εταιρείας Desilu του δημοφιλούς για την εποχή κωμικού διδύμου Λούσιλ Μπολ και Ντέζι Αρνάζ (που έκανε θραύση με το τηλεοπτικό σόου «Ι Love Lucy»), βγήκε στις οθόνες μέσω του δικτύου NBC (αν και τα δικαιώματα ανήκουν στο CBS). Η πλοκή περιστρεφόταν γύρω από τις περιπέτειες του διαστημοπλοίου Εντερπράιζ και του πληρώματός του. Με κύριους χαρακτήρες τον Κάπτεν Κερκ, πλοίαρχο του σκάφους, τον αξιωματικό Μίστερ Σποκ- γιο Βολκάνιου και γήινης με υψηλό δείκτη ευφυϊας και τον γιατρό Λέοναρντ Μακ Κόι, το «Σταρ Τρεκ» άπλωσε τη διαστημική εποποιία του σε 79 επεισόδια, μέσα από τα οποία οι θεατές ήρθαν αντιμέτωποι με παράλληλα σύμπαντα, ανεξερεύνητους πλανήτες, πύλες που σε μετέφεραν στο χρόνο, εξωγήινους με όπλα που μπορούσαν να καταστρέψουν ολόκληρους πλανήτες, αλλά κι ανθρώπους με ιδιότητες και δυνάμεις θεών. Η δράση εκτυλισσόταν στον 23ο αιώνα και, παρότι δεν είχε στοιχεία διαστημικής όπερας (όπως συνέβη με τον μετέπειτα «Πόλεμο Των Αστρων»), απέκτησε τα χαρακτηριστικά του είδους λόγω της οικειότητας που ανέπτυξε το κοινό με τους χαρακτήρες της.
Ως σειρά επιστημονικής φαντασίας, το «Σταρ Τρεκ» βασιζόταν στην ευφάνταστη πλοκή του αλλά και στη δύναμη των οπτικών και ηχητικών εφέ του. Τα περίεργα σκηνικά και τα (εξωφρενικά κατά περιπτώσεις) εξωτερικά πλάνα θέλησαν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες της έγχρωμης οθόνης. Σήμερα όμως, με την ευρύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας, των κομπιούτερ και του 3D, τα απλοϊκά οπτικά εφέ της σειράς μοιάζουν τελείως παρωχημένα. Το ίδιο και το σύνολο των στολών του πληρώματος, που μόνο ως cult εμφάνιση διασώζεται, ή η ξεπερασμένη και κάπως υπερβολική ηθοποιία (ειδικά στα πρώτα χρόνια της σειράς), που σε πολλούς μπορεί να φαντάζει πλέον κωμική.
Το «Σταρ Τρεκ» υπήρξε παρ όλα αυτά πρωτοπόρο για τις ιδέες του: αξέχαστη παραμένει η ικανότητα της τηλε-μεταφοράς που είχαν οι ήρωες, τα ταξίδια με ταχύτητες ανώτερες αυτής του φωτός, οι αυτόματες πόρτες του σκάφους που άνοιγαν μόνες τους (προπομπός των θυρών με αισθητήρες), ή τεχνολογικές ιδέες που μετέπειτα εμφανίστηκαν στα σημερινά κινητά τηλέφωνα και στις οθόνες αφής.
Η απήχηση της σειράς δεν οφειλόταν, ωστόσο, μόνο στη γοητεία που εξέπεμπε η εξερεύνηση του διαστήματος ή στους χαρακτήρες της, αλλά και στο γεγονός ότι σενάρια για διάφορα επεισόδια είχαν γραφτεί από κορυφαίους συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας όπως ο Χάρλαν Ελισον, ο Νόρμαν Σπίνραντ κι ο Θίοντορ Στέρτζιον, ή ο Ρόμπερτ Μπλοχ που έγραψε το «Ψυχώ».
Το κορυφαίο για πολλούς επεισόδιο της αυθεντικής σειράς έχει τίτλο «Η Πόλη Στην Ακρη του Πουθενά», γράφτηκε από τον Χάρλαν Ελισον και βραβεύτηκε με το βραβείο Hugo του 1968. Στο συγκεκριμένο επεισόδιο, ο Κερκ κι ο Σποκ μεταφέρονται στο παρελθόν μέσω μιας χωροχρονικής πύλης σε μορφή γιγάντιου δαχτυλιδιού (ονόματι «Ο Φρουρός του Πάντοτε»).
Εκεί προσπαθούν να αναιρέσουν όσα λάθη έκανε βρισκόμενος στο παρελθόν ο γιατρός ΜακΚόι (ο οποίος κατά λάθος έκανε ένεση στον εαυτό του και τους βλέπει ως δολοφόνους!), συμπεριλαμβανομένης της εξαφάνισης του Εντερπράιζ.Ετσι βρίσκονται στην Νέα Υόρκη στην περίοδο της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης του 1929, όπου γνωρίζουν την Ιντιθ Κίλερ- αρχηγό ειρηνικού κινήματος που έχει ως σκοπό την αποφυγή της συμμετοχής των ΗΠΑ στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Κίλερ έχει τη μορφή της Τζόαν Κόλινς κι ο Κερκ αναπόφευκτα την ερωτεύεται.
Για όλους αυτούς τους λόγους που προαναφέρθησαν και για πολλούς ακόμη, το «Σταρ Τρεκ» θεωρείται δικαιολογημένα μια από τις σημαντικότερες τηλεοπτικές (και κινηματογραφικές) σειρές όλων των εποχών. Οχι μόνο γιατί μετέφερε σημαντικό κομμάτι της επιστημονικής φαντασίας από το χαρτί στην οθόνη, αλλά και γιατί συμπύκνωσε στην πλοκή και τους χαρακτήρες του ζητήματα που, από τη δεκαετία του 60 μέχρι τις μέρες μας, υπήρξαν σημαντικά για την ανθρωπότητα. Ο πόλεμος κι η ειρήνη, ο σεξισμός, οι φυλετικές διακρίσεις, η ανάπτυξη της τεχνολογίας, ο ταξικός διαχωρισμός, ο φεμινισμός, η πολιτική, η θρησκεία μπλέχτηκαν με τρόπο έξυπνο στο σενάριό του.
Μέσα από τις ιστορίες και τις πλοκές που αφηγήθηκε, το σίριαλ προσπάθησε συχνά να δείξει πως, μέσα από την κατανόηση και τον σεβασμό (ακόμα και σε άλλες φυλές, εξωγήινες ή μη), η ανθρωπότητα μπορεί να πορευθεί εν ειρήνη. Μπορεί στα τέλη της δεκαετίας του 90 να έπεσε θύμα διακωμώδησης από το «Saturday Night Live», το «Galaxy Quest» ή αργότερα από το «Futurama», ως καθαρόαιμη ψυχαγωγία, ωστόσο, το «Σταρ Τρεκ» θα παραμένει για πάντα ενοχικά απολαυστικό. Κάθε αντίσταση σε αυτό είναι μάταιη.
Οι πρωταγωνιστές
Οι περισσότεροι ηθοποιοί ήταν άγνωστοι πριν το «Σταρ Τρεκ». Μέσα από την επιτυχία του σίριαλ, όμως, κατόρθωσαν να γίνουν γρήγορα δημοφιλείς. Ιδιαίτερα ο Γουίλιαμ Σάτνερ κι ο Λίοναρντ Νίμοϊ, ως Κερκ και Σποκ αντίστοιχα, έχουν «σημαδευτεί» από τους συγκεκριμένους ρόλους. Το αχώριστο δίδυμο Κερκ-Σποκ αποτελεί σημείο αναφοράς πλέον για την ποπ κουλτούρα, με αναγωγές που φτάνουν μέχρι και στη σχέση που είχαν ο Τζον Λένον με τον Πολ Μακ Κάρτνεϊ και με μια χημεία που ισορροπούσε την ηγετική φυσιογνωμία και τον αυθορμητισμό του πρώτου με την εξωγήινη ψυχραιμία και το ελαφρώς ειρωνικό χιούμορ του δεύτερου.
Μετά τη σειρά, ο Σάτνερ ακολούθησε καριέρα μουσικού (αλλά και σκηνοθέτη), ενώ ο Νίμοϊ πειραματίστηκε με τη συγγραφή και τη φωτογραφία, προτού γνωρίσει μεγάλη επιτυχία ως σκηνοθέτης γυρίζοντας την τρίτη και τέταρτη κινηματογραφική εκδοχή του «Σταρ Τρεκ», όπως και το δημοφιλές «Τρεις Εργένηδες Και Ενα Μωρό». Ο Νίμοϊ επιστρέφει στο καινούριο «Σταρ Τρεκ» υποδυόμενος ξανά τον Σποκ, αυτή τη φορά όμως χωρίς τον Σάτνερ, δυστυχώς.
Οι τηλεοπτικοί απόγονοι
Παρ όλο που ο πρώτος κύκλος επεισοδίων της πρωτότυπης σειράς δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία ούτε κατόρθωσε να σημειώσει υψηλές θεαματικότητες, ήταν η αγάπη των θαυμαστών που της απέδωσαν cult status στη δεκαετία του 1970 και έγιναν η αιτία για την αναγέννησή της και την συνέχειά της στις επόμενες τρεις δεκαετίες με τέσσερις (αρκετά διαφορετικές) νέες σειρές. Κάπως έτσι, σκυτάλη μετά τα «Οriginal Series» ανέλαβαν οι εξής τηλεοπτικές συνέχειες:
«Η Επόμενη Γενιά»: σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την αυθεντική σειρά, πλοίαρχος στο Εντερπράιζ πλέον βρίσκεται ο Ζαν Λικ Πικάρ. Σαν σύνολο η «Επόμενη Γενιά» μπορεί να μην είχε τρομερή αποδοχή από το κοινό, είχε όμως σαφέστατα καλύτερη ηθοποιία από τους βασικούς ήρωες και ανώτερο σενάριο.
«Διαστημικός Σταθμός Εννιά»: επί επτά σεζόν συνεχιζόταν το «Deep Space Νine» στο οποίο κυβερνήτης είναι ο Μπέντζαμιν Σίσκο. Η πιο «σκοτεινή» όλων των σειρών μετρά φανατικούς οπαδούς (τους λεγόμενους «Νiners») και παρεκκλίνει ελαφρώς του βασικού σκεπτικού, διατηρώντας δική της ορολογία και ατμόσφαιρα.
«Voyager»: η μοναδική σειρά με γυναίκα κυβερνήτη, την Κάθριν Τζέινγουεϊ, ακολουθεί το διαστημόπλοιο Voyager που έχει χαθεί στο τεταρτημόριο Δέλτα του γαλαξία. Παρά το ενδιαφέρον σενάριο και την είσοδο διαφόρων άλλων εξωγήινων ειδών στην πλοκή, η σειρά είχε μικρή επιτυχία.
«Εnterprise»: 100 χρόνια πριν το χρονικό πλαίσιο που καλύπτει η πρωτότυπη σειρά και 10 χρόνια πριν ιδρυθεί η Ομοσπονδία Πλανητών, το Εντερπράιζ-με κυβερνήτη τον Τζόναθαν Αρτσερ- υπήρξε η πιο αποτυχημένη σειρά απ όλες όσες προβλήθηκαν στην τηλεόραση, με αποτέλεσμα να διακοπεί στο τέλος της τέταρτης περιόδου της. Από τότε έως σήμερα εχουν γυριστεί ακόμα μερικά επεισόδια της πρωτότυπης σειράς ειδικά για τις ανάγκες του διαδικτύου, καθώς και μια σειρά κινουμένων σχεδίων (την αφαίρεση της οποίας ζητούσε επίμονα ο Ρόντμπερι από τον επονομαζόμενο ως «κανόνα» του «Σταρ Τρεκ»).
Οι Ταινίες
Η επιτυχία της σειράς δε θα μπορούσε, φυσικά, να αφήσει ασυγκίνητη τη μεγάλη οθόνη. Από τις δέκα συνολικά ταινίες που γυρίστηκαν μέχρι τώρα, οι έξι πρώτες βασίστηκαν στην πρωτότυπη τηλεοπτική σειρά, η έβδομη συνταιριάζει στοιχεία του αυθεντικού «Σταρ Τρεκ» και του «Νext Generation», ενώ οι τρεις τελευταίες αποτελούν συνέχεια του δευτέρου. Η πρώτη ταινία της σειράς δημιουργήθηκε ουσιαστικά από τον πιλότο για μια προγραμματισμένη συνέχεια της τηλεοπτικής εκπομπής με τίτλο «Star Trek: Phase ΙΙ» η οποία όμως κατέληξε τελικά να γίνει το «Star Trek: The Motion Ρicture». Το συγκεκριμένο φιλμ γυρίστηκε το 1979 από τον Ρόμπερτ Γουάιζ και αποτελεί ένα από τα πιο αδύναμα της όλης κινηματογραφικής μυθολογίας, με την απουσία σκηνών δράσης και τους αργούς του ρυθμούς να το καθιστούν βαρετό.
Η δεύτερη ταινία με τίτλο «Η Οργή Του Καν» και νευρώδη σκηνοθεσία από τον Νίκολας Μέγιερ παραμένει και η πιο αξιομνημόνευτη: το πλήρωμα του Εντερπράιζ έρχεται αντιμέτωπο με τον Ρικάρντο Μονταλμπάν ο οποίος υποδύεται τον Καν Νούνιεν Σιχ, έναν υπεράνθρωπο που αποβλήθηκε από τους γήινους και γυρεύει τώρα εκδίκηση, αν και το πιο τρομακτικό πράγμα σε αυτόν είναι το φριχτό του κούρεμα και τα s&m σκιστά ρούχα που φορά!
Στο «Σταρ Τρεκ ΙΙΙ: Η Αναζήτηση Του Σποκ» ο Λίοναρντ Νίμοϊ σκηνοθετεί την αναζήτηση του (νεκρού) σώματός του στον πλανήτη Genesis, ενώ στο επίσης δικής του σκηνοθεσίας «Σταρ Τρεκ IV: Επιστροφή Στο Παρόν» το πλήρωμα πηγαίνει πίσω στο χρόνο για να σώσει τη Γη με τη βοήθεια φαλαινών. Στην πέμπτη συνέχεια με τίτλο «Τα Τελευταία Σύνορα» σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο Γουίλιαμ Σάτνερ, φέρνοντας το Εντερπράιζ αντιμέτωπο με τον αδερφό του Σποκ, Σίμποκ, ενώ στην έκτη («Ο Αγνωστος Κόσμος») διαταράσσεται η ειρήνη μεταξύ του Κλίνγκον και της Ομοσπονδίας. Οι τέσσερις τελευταίες ταινίες είναι γυρισμένες με το πλήρωμα του «Νext Generation» και διαφέρουν αρκετά από τις πρώτες δημιουργίες της σειράς. Ξεχωρίζει όμως σαφώς το «Σταρ Τρεκ: Πρώτη Επαφή» του 1996 με το καλογραμμένο σενάριο και τον Πάτρικ Στιούαρτ ιδανικό στον ρόλο του πλοιάρχου Ζαν Λικ Πικάρντ. Στο σύνολό τους, οι ταινίες (ειδικά οι πιο πρόσφατες) υπήρξαν καλύτερες στον τομέα των οπτικών εφέ και των ντεκόρ, καθώς και στην σκηνική αναβάθμιση του Εντερπράιζ, χωρίς καμία από αυτές να διεκδικεί, εντούτοις, δάφνες αξίωσης στο κινηματογραφικό πάνθεον. Ολα αυτά μέχρι το 2009.
Star Trek ΧΙ: ένα νέο ξεκίνημα
Η φιλόδοξη ταινία του Τζ. Τζ. Αμπραμς, δημιουργού του «Lost» και του κινηματογραφικού «Cloverfield», προσπαθεί να αναβιώσει τον μύθο του «Σταρ Τρεκ» χρησιμοποιώντας τη λογική ενός prequel και το εύρημα της δράσης που παρακολουθεί τα νεανικά χρόνια των ηρώων της αυθεντικής σειράς. Στην 11η κινηματογραφική συνέχεια της σειράς (με την ονομασία «Star Trek: ΧΙ»), λοιπόν, παρακολουθούμε την αποφοίτηση του νεαρού Κερκ (τον ερμηνεύει ο άγνωστος Κρις Πάιν) και του νεαρού Σποκ (ο Ζάκαρι Κουίντο του τηλεοπτικού «Ηeroes» που φέρει εντυπωσιακή ομοιότητα με τον προκάτοχό του στον ίδιο ρόλο) από την Ακαδημία Στάρφλιτ στην οποία φοιτούν και γνωρίζονται, την προαγωγή του πρώτου σε κυβερνήτη, του δεύτερου σε δεξί του χέρι και την πρώτη τους διαστημική αποστολή, πλάι σε ένα πλήρωμα που αποτελείται μεταξύ άλλων από θρυλικούς χαρακτήρες της παλιάς σειράς- όπως είναι ο Σκότι (ο Σάιμον Πεγκ του «Shaun Of The Dead»), η Αμάντα Γκρέισον (η Γουινόνα Ράιντερ σε φιλότιμη απόπειρα να αναγεννήσει την καριέρα της) και ο Πάβελ Τσέκοβ (ο πολλά υποσχόμενος Αντον Γιέλτσιν του ανεξάρτητου «Charlie Βartlett»). Ο κακός του φιλμ είναι ο Ερικ Μπάνα ως Νέρων- ένας αδίστακτος Ρωμυλιανός που έχει αποδράσει από μια φυλακή του Κλίνγκον και ζητά το δικό του μερίδιο στην γαλαξιακή κυριαρχία. Στο φιλμ εμφανίζεται, τέλος, κι ο Λίοναρντ Νίμοϊ ως Σποκ, τον οποίο το σενάριο προβλέπει να έρχεται από το μακρινό μέλλον προκειμένου να βοηθήσει το νεαρό πλήρωμα στην διαγαλαξιακή περιπέτειά του.
Τα εντυπωσιακά εφέ στην ταινία ανήκουν στην εταιρία Industrial Light and Magic του Τζορτζ Λούκας, ο προϋπολογισμός φημολογείται ότι αγγίζει τα 150 εκατομμύρια δολάρια και ο Αμπραμς δηλώνει σε συνεντεύξεις του ότι ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο σχέδιο ενθαρρυμένος από τη γενικότερη αισιοδοξία με την οποία είναι γραμμένο το σενάριο, θέλοντας να γυρίσει το φιλμ ως ένα αντίδοτο στη σκοτεινή λογική ταινιών όπως το «Σκοτεινός Ιππότης» του Κρίστοφερ Νόλαν. Η μυστικότητα των γυρισμάτων ήταν τέτοια, που ορισμένοι ηθοποιοί χρειάστηκε να διαβάσουν αποκλειστικά μόνο το δικό τους ρόλο, ενώ αρκετοί δευτερεύοντες συντελεστές υποχρεώθηκαν να διαβάσουν το σενάριο με την παρουσία σεκιούριτι δίπλα τους! Για τις υπόλοιπες λεπτομέρειες, υπομονή μέχρι τις 7 Μαϊου του 2009 όπου η ταινία κάνει πρεμιέρα στη χώρα μας.
Star Trivia
Η λέξη trek προήλθε από την Ολλανδική διάλεκτο Afrikaans της Νότιας Αφρικής (από το ρήμα trekken που σημαίνει τραβάω/μεταφέρω).
Ο Τζιν Ρόντμπερι πέθανε το 1991 κι η σωρός του εκτοξεύτηκε στο διάστημα. Το όνομά του έχει δοθεί σε έναν αστεροειδή («Ρόντμπερι 4659») και σε έναν κρατήρα στον πλανήτη Αρη.
Η πρώτη στούντιο δημιουργία του Τζιν Ρόντμπερι ήταν ένα sexploitation φιλμ ονόματι «Ρretty Maids All In Α Row», σκηνοθετημένο από τον Ροζέ Βαντίμ με πρωταγωνιστές τους Αντζι Ντίκινσον, Ροκ Χάντσον και Τέλι Σαβάλας.
Το πρώτο διαφυλετικό φιλί στην ιστορία της αμερικανικής τηλεόρασης δόθηκε ανάμεσα στον (λευκό) Κερκ και την (έγχρωμη) Ουχούρα.
Στο πρώτο τρέιλερ της νέας ταινίας ακούγεται στο υπόβαθρο η φωνή του Τζον Φ. Κένεντι, ως φόρος μνήμης στο πρόσωπό του και την πρωτοβουλία του για την εξερεύνηση του διαστήματος στα sixties.
Η φράση «to boldly go where no man has gone before» που ακούγεται στη σειρά έχει αποκοπεί αυτούσια από ένα βιβλιαράκι του Λευκού Οίκου, μετά την εκτόξευση του ρωσικού Σπούτνικ στο διάστημα, το 1957.
Πολλοί βρίσκουν παραβολές ανάμεσα στους Κλίνγκονς και τους Ρώσους, όσο και ανάμεσα στους Ρωμυλιανούς με τους Κινέζους.
Η φράση «Star Τrek» ακούγεται μία και μόνο φορά, στην ταινία «Star Trek: Πρώτη Επαφή», από τον Ζέφραμ Κόχραν, ο οποίος ρωτά: «So, youre all astronauts, or some kind of.. star trek?». Αντιθέτως, η φράση «Βeam me up, Scotty» δεν έχει ακουστεί ποτέ με αυτό τον τρόπο, σε κανένα επεισόδιο της σειράς.
Η σειρά έχει κερδίσει 31 ΕΜΙ και 140 υποψηφιότητες, όπως και 2 βραβεία Hugo.
Η κωδική ονομασία του Εντερπράιζ είναι NCC-1701. Η NASA έχει ονομάσει ένα διαστημικό της σκάφος με το όνομα Εντερπράιζ.
Οι φαν της σειράς απαντούν στο όνομα Trekkies (αυτοί που παρακολουθούν φανατικά) ή Trekkers (όσοι όχι απλά παρακολουθούν, αλλά συμμετέχουν και σε συνέδρια ή διοργανώσεις φαν κλαμπ). Οι φαν της σειράς «Deep Space Νine» ονομάζονται Νiners.Διάσημοι Trekkies: Μπαράκ Ομπάμα, Ρόναλντ Ρέιγκαν, Φρανκ Σινάτρα, Αλ Γκορ, Μάρτιν Λούθερ Κινγκ,Κουέντιν Ταραντίνο, Στίβεν Χόκινγκ, Τομ Χανκς, Ντάνιελ Κρεγκ, Μπεν Στίλερ.
cinemag