Κλείσε άλλη μια πόρτα...
Bee Gees -
The Bee Gees' 1st (Ιούλιος 1967, Polydor)
Τραγούδια: A1 Turn Of The Century, A2 Holiday, A3 Red Chair Fade Away, A4 One Minute Woman, A5 In My Own Time, A6 Every Christian Lion Hearted Man Will Show You, A7 Craise Finton Kirk Royal Academy Of Arts, B1 New York Mining Disaster 1941, B2 Cucumber Castle, B3 To Love Somebody, B4 I Close My Eyes, B5 I Can't See Nobody, B6 Please Read Me, B7 Close Another Door
Μουσικοί: Barry Gibb (κύρια, αρμονίες και υποστηρικτικά φωνητικά, ρυθμική κιθάρα), Robin Gibb (κύρια, αρμονίες και υποστηρικτικά φωνητικά, όργανο Χάμοντ, παμπ όργανο), Maurice Gibb (αρμονίες και υποστηρικτικά φωνητικά, μπάσο και ρυθμική κιθάρα, πιάνο, ΜεΜλλοτρον, όργανο Χάμοντ, αρπίχορδο), Vince Melouney (ληντ κιθάρα), Colin Petersen (τύμπανα), The Bee Gees (A5, A6, A7, B6), Bill Shepherd (A1, B2, B3, B5, B7), Phil Dennys (A3, A4, B1, B4) (ενορχήστρωση)
Παραγωγοί / Μηχανικός: Robert Stigwood, Ossie Byrne / Mike Claydon
Ηχογραφήθηκε από τις 7 Μαρτίου μέχρι 21 Απριλίου του 1967 στα στούντιο
IBC και
Ryemuse, Λονδίνο
Λίγοι θα μπορούσαν να είχαν προβλέψει το απίστευτο ταξίδι που επρόκειτο να ξεκινήσουν τα αδέρφια Γκιμπ, Μπάρι (1946), Ρόμπιν (1949-2012) και Μόρις (1949-2003), όταν αναχώρησαν από την υιοθετημένη πατρίδα τους, την Αυστραλία, στις 3 Ιανουαρίου 1967, όντας έφηβοι ακόμη, για να επιστρέψουν στην Αγγλία μετά από εννέα χρόνια απουσίας. Αυτό που τους περίμενε ήταν πέντε δεκαετίες δημιουργικού οργασμού και επιτυχιών.
Τα αδέλφια γεννήθηκαν στην Νήσο του Μαν και μεγάλωσαν στο Μάντσεστερ της Αγγλίας, αλλά μετανάστευσαν στην Αυστραλία το 1958. Έχοντας ήδη παίξει ως παιδιά στην Αγγλία δύο χρόνια νωρίτερα, οι
Gibbs δούλεψαν ακούραστα στην Αυστραλία σε νυχτερινά κέντρα, στο ραδιόφωνο και τελικά στο στούντιο. Μεταξύ του 1963 και 1966 δημιούργησαν έντεκα δικά τους σινγκλ και δύο άλμπουμ, ενώ όλο αυτό το διάστημα συνέθεταν, τραγουδούσαν και έπαιζαν όλο και περισσότερο για αμέτρητους άλλους καλλιτέχνες. Πολύ πριν, γίνουν γνωστοί ως βασιλιάδες της Ντίσκο, οι
Bee Gees υπήρξαν αριστοτέχνες μερικών από τα σπουδαιότερα ποπ-ροκ κομμάτια που είχαν να προσφέρουν τα τέλη της δεκαετίας του '60 και οι αρχές του '70.
Κατ' αρχάς με τη φήμη ότι ήταν οι
Beatles, με το ψευδώνυμο "
Bee Gees" να υπαινίσσεται το "
Beatles Group", οι
Bee Gees εκτοξεύτηκαν στην αγορά της Βόρειας Αμερικής στα τέλη του καλοκαιριού του 1967 με αυτό το άλμπουμ (το πρώτο τους άλμπουμ στο Τοπ 10 των ΗΠΑ), και τρία κορυφαία σινγκλ στο Τοπ 20: το "
New York Mining Disaster 1941" (με τα απολύτως απαραίτητα όργανα για να αναδειχθεί η ανθρώπινη ποιότητα, όπως ήθελε ο παραγωγός τους), το κατόπιν πολυδιασκευασμένο "
To Love Somebody" (που αρχικά προοριζόταν να ηχογραφηθεί για τον ύστερο μεγάλο
Otis Redding) και το λαμπυρίζον "
Holiday" (μια άλλη διακριτική υπενθύμιση της πλούσιας συνεισφοράς του
Maurice Gibb στον ήχο των
Bee Gees). Οι αδελφοί
Gibb ήταν καθ' οδόν για το διεθνές σούπερ σταρ στερέωμα.
Το
Bee Gees '1st είναι στην πραγματικότητα το τρίτο στούντιο άλμπουμ τους, αλλά ήταν ωστόσο το πρώτο τους άλμπουμ που κυκλοφόρησε διεθνώς, καθώς τα δύο πρώτα τους
LP ήταν διαθέσιμα μόνο στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Ήταν κατ' ουσία ένα ψυχεδελικό άλμπουμ με εξώφυλλο σχεδιασμένο από τον αγαπημένο
Klaus Voormann που είχε προηγουμένως επιμεληθεί και το
Revolver των
Beatles. Στην πρώτη ακρόαση ακούγεται σαν ένα υπέροχο, χαμένο μπαρόκ-ποπ άλμπουμ, που δεν απέχει πολύ από την αλήθεια. Το εναρκτήριο κομμάτι, "
Turn Of The Century", με την υπέροχη ενορχήστρωση του
Bill Shepherd και τα κλασικά φωνητικά από τους αδερφούς
Gibb, βάζει αμέσως τον ακροατή να περιμένει περισσότερα. Οι τρεις επιτυχίες, όπως προαναφέρθηκε, είναι εδώ φυσικά, και ήταν πανέμορφες αλλά σχετικά σκοτεινές, δίνοντας έτσι στο
Bee Gees' 1st ένα επιμέρους μελαγχολικό ύφος, όμως μαζί με τα έντεκα υπόλοιπα, εξίσου ξεχωριστά κομμάτια, εξασφαλίζουν τη διαρκή έλξη του άλμπουμ.
Α-Δ:
Vince Melouney, Maurice Gibb, Barry Gibb, Colin Petersen, Robin Gibb
Το ανέλπιστα γκαράζ χρωματισμένο "
In My Own Time", με επιρροές από το "
Taxman", είναι εύκολο να αγαπήσεις με τις τόσο απολαυστικές κιθάρες, και τον υπέροχο ρυθμό, σε συνδυασμό με τις εκτοξευόμενες αρμονίες του τρίο. Το εντυπωσιακό και δυσοίωνο "
Every Christian Lion Hearted Man Will Show You" ήταν πολύ κοντά στο πνεύμα των
Moody Blues εκείνης της εποχής, ανοίγοντας με ένα Γρηγοριανό ψαλμό που υποστηριζόταν από το ΜεΜλλοτρον του
Maurice, πριν ξεσπάσει σε ένα παράξενα φευγάτο, ψυχεδελικό κύριο θέμα. Οι γλυκοί ήχοι του καλοκαιριού του ’67, είναι παρόντες από την ψυχεδελοπόπ περιέργεια του "
Red Chair Fade Away", το πιο ποπ "
I Close My Eyes", μέχρι τα ευφάνταστα "
Craise Finton Kirk Royal Academy of Arts" και "
Cucumber Castle".
Τα βιμπράτο, καθαρά κύρια φωνητικά του
Robin, σήμα κατατεθέν των πρώιμων επιτυχιών τους, στο "
I Can't See Nobody" εκτρέπονταν προς το μελοδραματικό και σπαραχτικό με την ορχήστρα να υποστηρίζει κατάλληλα, ενώ o
Barry στο "
One Minute Woman" πέφτει στα γόνατα για ένα αχάριστο κορίτσι... Το υπέροχο "
Please Read Me", είναι μια ακόμη στιγμή-ορόσημο για το γκρουπ όπου για πρώτη φορά ακούγονται φαλσέτο αρμονίες. Ήταν επηρεασμένο από τον
Brian Wilson και αφορά μια επίσκεψη ...στον ψυχίατρο. O δίσκος κλείνει με το "
Close Another Door", με θέμα τη ζωή, τα γηρατειά και τον θάνατο, και αργότερα πλαισίωσε στη δεύτερη πλευρά το σινγκλ "
To Love Somebody". Ναι, πέρα από τα συνήθη θέματα της εποχής, υπάρχουν και τέτοια κομμάτια στο άλμπουμ, καθόλα επίκαιρα και διαχρονικά!
Πολλά χρόνια έχουν περάσει, φαίνεται
Και είμαι τώρα ολομόναχος
Τα παιδιά έχω στείλει μακριά
Σε κάποιο αδιόρατο άγνωστο
Είναι τόσο θλιβερό, τόσο λυπηρό
[Ρεφρέν:]
Κλείσε άλλη μια πόρτα
Παρατήρησέ με
Άλλη μια πόρτα κλείσε
Είσαι πολύ μεγάλος για να δουλέψεις,
Δεν θα φύγεις μακριά λοιπόν;
Όταν ήμουν νέος, συνήθιζα να λέω
Αυτή η ηλικία δεν θα με ενοχλεί
Η ζωή που είχα ήταν πολύ λυπημένη,
Όλα πήγαν χαμένα
Είναι τόσο θλιβερό, τόσο λυπηρό | [Ρεφρέν]
Και ενώ ο ήλιος είναι εκεί έξω,
Η βροχή μπαίνει στα μαλλιά μου
Τώρα μέσα, όλη μου η ζωή είναι μπερδεμένη
Το σπίτι μου περιορίζεται στην καρέκλα μου
Είναι τόσο θλιβερό, τόσο λυπηρό
[Ρεφρέν]
Αφήστε με να φύγω, στείλτε μου λουλούδια
Και βάλτε με σ' ένα αεροπλάνο
Έχω πληρώσει από πριν
Μπορεί να είμαι μεγάλος,
Αλλά μου είπαν ότι τουλάχιστον είμαι ακόμα ζωντανός
Βάλτε με στο αεροπλάνο και σηκώστε με ψηλά,
Δούλευα τόσο, τόσο πολύ σκληρά σαν νέος
Αλλά τώρα είμαι κουρασμένος, δεν έχω άλλο χρόνο
Το αξίζω, αφήστε με να δοκιμάσω...
- Close Another Door (Barry Gibb, Robin Gibb, Maurice Gibb) |
Το 1967 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την πόπιουλαρ μουσική. Μέσα σ' όλα τα εκπληκτικά και επιδραστικά άλμπουμ που κυκλοφόρησαν εκείνη τη χρονιά -
Sgt. Pepper’s,
Surrealistic Pillow, ομότιτλο των
Doors,
Disraeli Gears και με τη λίστα να συνεχίζεται - το πρώτο άλμπουμ των
Bee Gees είναι στην ίδια κατηγορία σπουδαιότητας με όλα τα άλλα κλασικά του ’67. Το 1ο είναι γεμάτο κομμάτια που θα σε κάνουν να χαμογελάσεις, είτε από καθαρή χαρά είτε από γλυκόπικρη ενδοσκόπηση. Αυτά τα τραγούδια, μαζί με τα άλλα πρώιμα άλμπουμ τους, έχουν αντέξει πραγματικά τη δοκιμασία του χρόνου και είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί. Κρίμα που ο πυρετός του Σαββατοκύριακου, τότε από λάθος μας, μας εμπόδισε να απολαύσουμε το
Bee Gees' 1st νωρίτερα...
Για τον Δημήτρη Ιωάννου και όλους τους ανοιχτόμυαλους φίλους!
(*****, πηγές: σημειώσεις επανέκδοσης, Andrew Sandoval, Bruce Eder, Bill Sherman)
Οι
Bee Gees (
Colin Peterson, Vince Melouney, Barry & Maurice Gibb στο
Adams Row, Mayfair - ο
Robin δεν ήταν διαθέσιμος) εξετάζουν ένα πρώιμο χριστουγεννιάτικο δώρο από τον ατζέντη
Robert Stigwood, μια
Rolls Royce Silver Wraith του 1948, στις 12 Δεκεμβρίου 1967