8 και 16 bit θρύλοι και αναμνήσεις

Εμ .... αυτο ειναι που δεν εχετε ζησει εσεις οι νεωτεροι.

Απο το 1981 μεχρι το 2004 ... καθε διπλασιασμος συχνοτητας ηταν υποδιπλασιασμος χρονου σε πραξεις.
ΜΟΝΟ με διπλασιασμο της συχνοτητας. Τιποτε αλλο. Ουτε multithreading, ουτε multitasking, ουτε τιποτα.
Ηξερες οτι μια συγκεκριμενη πραξη, ενας συγκεκριμενος βρογχος, θα εκτελεστει στον μισο χρονο ....
στην καινουργια CPU.

Φυσικα αν ηταν πολυ περιπλοκη δεσμη αριθμητικων πραξεων, δεν ηταν ακριβως ενας υποδιπλασιασμος.
Ηταν λιγο παραπανω. Αλλα ηταν εκει κοντα. Και ηξερες παλι γιατι δεν ηταν ακριβως στο μισο του χρονου.
Γιατι κατι, μαλλον, αναγκαστηκε να βγει εξω απο την CPU και να εκτελεσθει σε πιο αργη μνημη (η cache).

Σημερα, οσα δισεκατομμυρια τρανζιστορ και αν χωραει η καινουργια CPU, ΔΕΝ θα διπλασιασει τις επιδοσεις
της προηγουμενης. Οσο περιτεχνες τεχνικες και αν ενσωματωσει, δεν μπορει να σπασει σε μικροτερα
κομματια το Α + Β = Γ. Δηλαδη, το ADD BX, AX. Οσο pipelining και να ενσωματωσεις, θα ρθει η στιγμη
που καποιες πραξεις .... ΔΕΝ μπορουν να ΣΠΑΣΟΥΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ.

Εκει ... θα ειναι οσο γρηγορη ηταν η προηγουμενη CPU (και η προ-προηγουμενη και η προ-προ-προηγουμενη).

Με αυτο δεν αναιρω την τεραστια συμβολη του pipelining. Πολυ σπανια εχουμε να κανουμε με μονο μια προσθεση,
η μονο εναν πολλαπλασιασμο. Ετσι οπως το βλεπω, σημερα οι πραξεις πινακων (που καποτε ηταν τζιζ-μην-αγγιζετε)
σημερα ειναι απο τις πρωταρχικες πραξεις σε μια CPU αλλα κυριως .... σε μια GPU.

Ομως ... η ιστορικη αληθεια ... να λεγεται !!! Ηταν πιο απλα τα πραγματα καποτε .... και εντος προσδοκιων.
Χωρις ειδικες συνθηκες και αστερισκους. Ενα ADD BX, AX συνεβαινε στον μισο χρονο στα 66 MHz απ'οτι στα 33.
 
Last edited:
Re: Απάντηση: 8 και 16 bit θρύλοι και αναμνήσεις

Εμ .... αυτο ειναι που δεν εχετε ζησει εσεις οι νεωτεροι.

Απο το 1981 μεχρι το 2004 ... καθε διπλασιασμος συχνοτητας ηταν υποδιπλασιασμος χρονου σε πραξεις.
ΜΟΝΟ με διπλασιασμο της συχνοτητας. Τιποτε αλλο. Ουτε multithreading, ουτε multitasking, ουτε τιποτα.
Ηξερες οτι μια συγκεκριμενη πραξη, ενας συγκεκριμενος βρογχος, θα εκτελεστει στον μισο χρονο ....
στην καινουργια CPU.

Φυσικα αν ηταν πολυ περιπλοκη δεσμη αριθμητικων πραξεων, δεν ηταν ακριβως ενας υποδιπλασιασμος.
Ηταν λιγο παραπανω. Αλλα ηταν εκει κοντα. Και ηξερες παλι γιατι δεν ηταν ακριβως στο μισο του χρονου.
Γιατι κατι, μαλλον, αναγκαστηκε να βγει εξω απο την CPU και να εκτελεσθει σε πιο αργη μνημη (η cache).

Σημερα, οσα δισεκατομμυρια τρανζιστορ και αν χωραει η καινουργια CPU, ΔΕΝ θα διπλασιασει τις επιδοσεις
της προηγουμενης. Οσο περιτεχνες τεχνικες και αν ενσωματωσει, δεν μπορει να σπασει σε μικροτερα
κομματια το Α + Β = Γ. Δηλαδη, το ADD BX, AX. Οσο pipelining και να ενσωματωσεις, θα ρθει η στιγμη
που καποιες πραξεις .... ΔΕΝ μπορουν να ΣΠΑΣΟΥΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ.

Εκει ... θα ειναι οσο γρηγορη ηταν η προηγουμενη CPU (και η προ-προηγουμενη και η προ-προ-προηγουμενη).

Με αυτο δεν αναιρω την τεραστια συμβολη του pipelining. Πολυ σπανια εχουμε να κανουμε με μονο μια προσθεση,
η μονο εναν πολλαπλασιασμο. Ετσι οπως το βλεπω, σημερα οι πραξεις πινακων (που καποτε ηταν τζιζ-μην-αγγιζετε)
σημερα ειναι απο τις πρωταρχικες πραξεις σε μια CPU αλλα κυριως .... σε μια GPU.

Ομως ... η ιστορικη αληθεια ... να λεγεται !!! Ηταν πιο απλα τα πραγματα καποτε .... και εντος προσδοκιων.
Χωρις ειδικες συνθηκες και αστερισκους. Ενα ADD BX, AX συνεβαινε στον μισο χρονο στα 66 MHz απ'οτι στα 33.


Καλα μην παιρνεις τοις μετρητοις αυτο που ειπα, η συχνοτητα ειναι κατι σχετικο στα cpu αλλα ναι οντως δεν το ζησαμε γι αυτο παλευαμε με τα Commondor 64 και ms dos περιβαλλον...

Mηπως να γυρισουμε στην εποχη που τον ρολο των τρανζιστορς τον ειχαν οι λαμπες πυρακτωσεως?
 
Oχι βεβαια !
Αν και ... δεν σνομπαρω καμια λυση ...
αν ειναι να μου δωσει ανετη "ιπποδυναμη".
Απλα δεν βλεπω πως μπορει να γινει αυτο με λυχνιες.

Και δεν παλευαμε με τα Commodore να κανουμε αυτα που κανουμε σημερα (δηλαδη, παπαδες).
Εκεινες τις εποχες .... ο υπολογιστης ηταν χομπυ και πολυυυυυυυυυ λιγοτερο εργαλειο.
Οποτε ... ετρεχες χομπιστικα προγραμματακια (τα οποια εδιναν πολυ μεγαλη χαρα).
Σημερα, τα κανουμε σχεδον ολα .... αλλα ... χαρα δεν παιρνουμε !
Γιατι δεν ειναι ηρωικες εποχες. Δεν ειναι πρωτογνωρες.
Τουλαχιστον οχι για εμας (τους παλαιοτερους).
 
Re: Απάντηση: 8 και 16 bit θρύλοι και αναμνήσεις

Ειναι πανω-κατω αυτα που ειπε και ο JL_? (αν θυμαμαι καλα) ! Καρτα για realtime βιντεοδιασκεψη !!!!
Ολο αυτο το αεροπλανοφορο .... για 640 x 480 x 30 fps videostreaming. Πεσαν σαγονια κατω ?

Δεν θυμάσαι καλά. Εγώ την είχα για επιταχυντή μονταζιέρας, εσύ επέμενες για βιντεοδιάσκεψη... -bye-
 
Καποιος πηρε την καρτουλα μου (3DFX Voodoo 5500) και ραγισε τα VSA-100 (η εστω τις επαφες με το PCB) :blink:

V5hires.jpg


Τhere is no chance, chips survived this amount of weight ! :bang: .... ανθρωπε μου, γιατι χρειαζοταν να το κανεις αυτο ? :nounder:
 
Last edited:
Πού είναι το ράγισμα ? Το βάρος δεν είναι μεγάλο. Αν ράγισε κάτι μάλλον θα είναι απο εντονο σφίξιμο (με κάποιο υλικό) της ψύκτρας πάνω στα τσίπς. Το έχω κάνει κι εγώ αυτό σε μιά δυό κάρτες. Αυτές οι ψύκτρες φαίνονται να είναι απο κάποιους παλιότερους xeon...
 
Σε οποια θεση και αν βαλεις την καρτα (ειτε με τις ψυκτρες να καθονται στα τσιπ, ειτε με τις ψυκτρες να κρεμονται απο τα τσιπς,
για πλαγια θεση ουτε που το συζηταω) το βαρος ΤΕΤΟΙΑΣ ψυκτρας εναντια στην σταδιακη θερμικη διαστολη του τσιπ ... ΚΡΑΚ !!!
Προσεξε λιγο οτι η καρτα ειναι full length, οποτε οι ψυκτρες (για τα VSA-100) ειναι επισης τεραστιες. Αν κρινω απο το παχος
των πτερυγιων της ψυκτρας ... minimum 400 γραμμαρια, maximum 600 γραμμαρια ... η καθε μια !
 
Μπα, υπερβολικό σε βρίσκω εδώ. Κατ'αρχήν η ψύκτρα είναι μάλλον αλουμινένια. Και τώρα που τις ξαναβλέπω, μάλλον τις έχει τοποθετήσει με θερμοαγώγιμη πάστα + κόλα. Δεν μπορεί να τις δέσει γιατι απο την άλλη πλευρά είναι οι επαφές του slot. Σε κάθε περίπτωση δεν βρίσκω οτι το βάρος θα προκαλούσε τέτοιο πρόβλημα. Αν έβαζε καμμιά θηριώδη ψύκτρα απο cpu να δεχτώ οτι έχει πρόβλημα... Aυτές 100gr αλουμίνιο φαίνονται.

edit

Απο το μέγεθος της τροφοδοσίας και της υποδοχής vga, μου φαίνεται μεσαίου μήκους κάρτα όχι πλήρους.
 
Last edited:
Ναι ... μεσαιου μηκους.
Παντως ηταν απο τις μεγαλουτσικες.
Δεν ηταν μια στανταρντ 3DFX Voodoo 3000.
Η 5500 ηταν περιπου στο εναμιση μηκος της 3000.

Εξακολουθω να πιστευω οτι το βαρος των ψυκτρων σακατεψε τα τσιπς.
Σιγουρα οχι σε μια μερα ... αλλα τα κατεστρεψε.
 
Λεει (μεσα στο λινκ) οτι την προηγουμενη κολλα (την μανισια) την θρυμματισε με ψυξη 2-3 ωρων σε ψυγειο.
Οκ, να το δεχτω αυτο. Την τωρινη την εποξικη ... αν χρειαστει να την θρυμματισει ... μπορει με τον ιδιο τροπο ?
(ρωταω, δεν ξερω)
 
Υπάρχουν στα ειδικά καταστήματα τέτοιες θερμοαγώγιμες (όπως οι μαμίσιες) και έχουν ίδια σχεδόν τιμή με τις απλές. Περιέχουν κάποια κόλλα απο το εργοστάσιο. Το πρόβλημα είναι οτι δεν έχουν την ίδια θερμοαγώγιμη απόδοση όπως οι απλές, λόγω της παρουσίας της διαλυμένης κόλλας. Εγώ 2-3 φορές που χρειάστηκε να καταφύγω σε λύση όπως του τύπου στην φωτογραφία (κι εδώ που τα λέμε δεν είχε άλλη λύση αυτός αφού ήθελε τις συγκεκριμένες ψύκτρες), έστρωσα πάνω στο τσιπ την κανονική αγώγιμη και άφησα τις 2 γωνίες καθαρές. Οταν ήμουν έτοιμος να βάλω την ψύκτρα, εριξα μισή σταγόνα logo στα 2 καθαρά σημεία και με μια γρήγορη κίνηση τοποθέτησα την ψύκτρα πάνω στο τσιπ πιέζοντας δυνατά και προσπαθώντας να κάνω ένα γρήγορο αριστερά-δεξιά να απλώσει ακόμα περισσότερο η πάστα (η οποία πάστα, έχει πάντα μεγαλύτερο πάχος απο την κόλλα που έχει απειροελάχιστο πάχος αλλά είναι ακόμα ρευστή). Μόλις κατάλαβα οτι η περιστροφική δύναμη δυσκόλεψε (λογω της κόλλας που άρχισε να "αρπάζει"), αμέσως σταμάτησα την περιστροφή κι έμεινα να το πιέζω 10-20 δευτερόλεπτα για να σιγουρευτώ ότι κόλλησε. Ολη κ´παραπάνω κίνηση πρέπει να γίνει μέσα σε 3-4 sec απο την στιγμή που θα μπεί η κόλλα. Τα αποτέλεσμα ήταν άψογο και ισάξιο με το να χρησιμοποιούσα κλιπς. Βέβαια, αυτή είναι λύση για σχετικά μόνιμες καταστάσεις και πριν το κάνω είχα πειραματιστεί σε κάτι κάρτες που ήταν για πέταμα. Αν χρειαστεί να βγεί η ψύκτρα, βάζεις την λάμα ενός μαχαιριού σε μια απο τις "ακόλλητες" γωνίες και κουνάς ελαφρά πάνω κάτω. Η κόλλα θα σπάσει. Κατάψυξη δεν χρησιμοποιώ γιατί δεν ξέρω πως θα αντιδράσουν τόσα διαφορετικά μέταλλα και άλλα υλικά της κάρτας στην σχετικά γρήγορη ψύξη.
 
Last edited:
Αν χρειαστεί να βγεί η ψύκτρα, βάζεις την λάμα ενός μαχαιριού σε μια απο τις "ακόλλητες" γωνίες και κουνάς ελαφρά πάνω κάτω. Η κόλλα θα σπάσει.

Αυτα ... δεν ειναι ευγενικα πραγματα για ενα τσιπ.
Μην πω τιποτα χειροτερο.

Κατάψυξη δεν χρησιμοποιώ γιατί δεν ξέρω πως θα αντιδράσουν τόσα διαφορετικά μέταλλα και άλλα υλικά της κάρτας στην σχετικά γρήγορη ψύξη.

Ι agree !
 
Αυτα ... δεν ειναι ευγενικα πραγματα για ενα τσιπ.
Μην πω τιποτα χειροτερο...

Προφανώς. Δεν είναι όμως τόσο ευαίσθητη η επιφάνεια του τσίπ. Αν είσαι λίγο προσεκτικός δεν παθαίνει τίποτα. Το τελευταίο τσίπ που θυμάμαι να έχει ευαίσθητη πάνω επιφάνεια ήταν ο Pentium 3. Συνήθως (λόγω μεγέθους) αρκεί να "παίξεις" λίγο την ψύκτρα αριστερά-δεξιά. Κι όπως είπα στην αρχή, είναι λύση ανάγκης - αλλιώς δεν θα χρειαζόταν όλο αυτό το σύστημα ανάρτησης με τα 4 κλιπς ή τους μοχλούς - θα την έκαναν εξ'αρχής κολλητή και κάθε φορά που θα χρειαζόταν αλλαγή πάστας θα έσπαγαν την κόλλα. .
Επ'ευκαιρία, να πω οτι έχω προ πολλού καταργήσει το εργοστασιακό σύστημα ανάρτησης της ψύκτρας με τα 4 (ή και 2 σε vga) κλιπς. Χρησιμοποιώ κατευθείαν δικές μου βίδες και παξιμάδια και σφίγγω όσο θέλω. Εχω δεί motherboards να καμπυλώνουν τόσο πολύ με το εργοστασιακό, που έχει φοβηθεί το μάτι μου - άσε που δεν εμπιστεύομαι τις πλαστικούρες.
 
Last edited:
Δεν υπήρχε περίπτωση να τελειώσεις εγκατάσταση απο τις δισκέττες. Μέχρι να φτάσεις στην τελευταία, όλο και κάποια θα χτυπούσε. Αν έβρισκες/έφτιαχνες αντίγραφο και ξανάρχιζες, θα χτυπούσε κάποια άλλη (που στην προηγούμενη απόπειρα πέρασε οκ).