Βραχίονες: 9", 10" ή 12"?

Kostas P.

AVClub Enthusiast
19 June 2006
825
Αθήνα
Διαβάζω συχνά ότι (πικάπ επιτρέποντος) καλό είναι να διαλέγουμε τον μεγαλύτερο βραχίονα γατί ελαχιστοποιεί tracking error and distortion. Είναι τόσο απλό? Για παράδειγμα, εταιρείες όπως η Jelco που είχε και τις τρεις διαστάσεις σε αρκετά μοντέλα της σημαίνει ότι ο 12ρης είναι ο καλύτερος? Εννοείται ότι πρέπει να ταιριάξουμε τον κάθε βραχίονα με κεφαλές που μπορεί να οδηγήσει, αφού γίνει αυτό όμως θεωρείτε ότι ο 12ρης υπερέχει κάπου σε σχέση με τους μικρότερους? Ανέφερα τα πιο κοινά νούμερα στον τίτλο, υπάρχουν 10.5", 11" και είμαι σίγουρος και άλλοι ανάμεσα όπως και μεγαλύτεροι από 12". Μόνο 9ρηδες είχα μέχρι στιγμής γι' αυτό και η ερώτηση για τη δικιά σας εμπειρία.
 
Μιας και δε βλέπω ενδιαφέρον να δώσω ένα παράδειγμα ενός βραχίονα, TRU-GLIDER από τον Καναδά που παράγεται σε 10", 11", 12" και 14"!


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Εμπειρία δεν έχω κι εγώ, αλλά ψάχνοντας για βραχίονα στο Lenco μου (παλιά, πολύ παλιά) διάβασα αρκετά. Οι μεγάλοι βραχίονες έχουν σύμφωνα με τους οπαδούς τους πλεονεκτήματα στο antiskating (που δε χρειάζεται) και στο μικρότερο λάθος ανάγνωσης στο εσωτερικό του δίσκου (αυτό αμφισβητείται). Το μειονέκτημα τους είναι ότι χρειάζονται λόγω αυξημένης μάζας και τις ανάλογες κεφαλές, όποτε οι επιλογές είναι ανάλογα περιορισμένες. Ιδανικά παντρέματα για 12ιντσους βραχίονες είναι οι DL103, SPU. Άλλωστε για τέτοιους βραχίονες σχεδιάστηκαν εξ αρχής.
 
Εμπειρία δεν έχω κι εγώ, αλλά ψάχνοντας για βραχίονα στο Lenco μου (παλιά, πολύ παλιά) διάβασα αρκετά. Οι μεγάλοι βραχίονες έχουν σύμφωνα με τους οπαδούς τους πλεονεκτήματα στο antiskating (που δε χρειάζεται) και στο μικρότερο λάθος ανάγνωσης στο εσωτερικό του δίσκου (αυτό αμφισβητείται). Το μειονέκτημα τους είναι ότι χρειάζονται λόγω αυξημένης μάζας και τις ανάλογες κεφαλές, όποτε οι επιλογές είναι ανάλογα περιορισμένες. Ιδανικά παντρέματα για 12ιντσους βραχίονες είναι οι DL103, SPU. Άλλωστε για τέτοιους βραχίονες σχεδιάστηκαν εξ αρχής.
εγώ από την άλλη νομίζω ότι το antiskating χρειάζεται και όντως έχουν μικρότερο λάθος ανάγνωσης γιατί η ακτίνα "δράσης" του μεγάλου σε μήκος βραχίονα είναι μικρότερη από ενός μικρού.
η μεγάλη μάζα λόγω μήκους θα μπορούσε να "ισοφαριστεί" με ελαφριά κράματα και με subweights στην ουρά
 
ενδιαφέρον υπάρχει.. εμπειρία σε 10" , 12" ... για να την μοιραστώ δεν υπάρχει..... 🤣
Το ίδιο κι εγώ γι αυτό άνοιξα το θέμα, για να μαθαίνουμε από τους πιο έμπειρους.

Το μειονέκτημα τους είναι ότι χρειάζονται λόγω αυξημένης μάζας και τις ανάλογες κεφαλές, όποτε οι επιλογές είναι ανάλογα περιορισμένες. Ιδανικά παντρέματα για 12ιντσους βραχίονες είναι οι DL103, SPU. Άλλωστε για τέτοιους βραχίονες σχεδιάστηκαν εξ αρχής.
Μήπως αυτό ήταν ο κανόνας για τους παλιότερους 12ρηδες? Κοίταζα στο site της Jelco τον 850 για να πάρω μια ιδέα. Είχε τρεις εκδόσεις σε παραγωγή: 9", 10" και 12". Και τους τρεις τους προτείνει για κεφαλές με βάρος (μαζί με το headshell) 17 - 35γρ. Έχω δει αρκετούς που χρησιμοποιούν τωρινές MC κεφαλές (1000€ και πάνω) με 12ρηδες βραχίονες. Παράδειγμα ο τύπος, αν τσεκάρετε τα βίντεο του έχει τους Jelco 750L & 950L με διαφορετικές Audio Technica και Ortofon.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Η εμπειρία μου είναι θετική με SME 3012 σε Garrard 401 με Denon 103.

Το μεγαλύτερο μήκος, έχει μικρότερο σφάλμα ανάγνωσης (π.χ 15 – 20 % βελτίωση μεταξύ 9 και 12 ιντσών) και μικρότερη διακύμανση
του σφάλματος ανάγνωσης (πιο ομοιογενή ανάγνωση του δίσκου). Επίσης απαιτεί μικρότερη γωνία εκτροπής, άρα λιγότερο antiskating.

Αυτό μας οδηγεί σε μεγαλύτερο βάρος των αναρτημένων τμημάτων του βραχίονα, για την ίδια ακαμψία και απόσβεση.
Επίσης έχουμε μεγαλύτερη ροπή αδράνειας (ενεργό μάζα), Άρα απαίτηση για ακριβότερα υλικά, τόσο στο στέλεχος του βραχίονα
όσο και στην έδραση.
Τέλος μεγαλύτερο μήκος σημαίνει και μεγαλύτερη έκθεση σε ακουστική ανάδραση, (κυρίως με την αέρινη μεταφορά)
και γι’ αυτό δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι (μόνο ηχογραφήσεις και ακρόαση με ακουστικά ή μεταφορά του πικάπ σε άλλο δωμάτιο).
 
...Τέλος μεγαλύτερο μήκος σημαίνει και μεγαλύτερη έκθεση σε ακουστική ανάδραση, (κυρίως με την αέρινη μεταφορά)
και γι’ αυτό δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι (μόνο ηχογραφήσεις και ακρόαση με ακουστικά ή μεταφορά του πικάπ σε άλλο δωμάτιο).
Δε διαφωνώ ότι το πικάπ ωφελείται σε απόσταση απ' τα ηχεία όμως δεν έχω ξανακούσει την άποψη ότι ο 12ρης βραχίονας έχει τέτοιο πρόβλημα. Όσους έχω δει στο ίδιο δωμάτιο με το υπόλοιπο σύστημα ήταν. Εσύ με τον 3012 είχες το πικάπ σε διαφορετικό δωμάτιο?
 
τρόπος του λέγειν είναι το "διαφορετικό δωμάτιο"
απλά όσο πιο μακριά από τα ηχεία τόσο το καλύτερο.. σε μεγάλη ένταση ήχου ο μακρύς βραχίονας σε σχέση με τον κοντό μειονεκτεί.
υπάρχει λύση φυσικά, -την έχω εφαρμόσει με μεγάλη επιτυχία- γιατί και ένας 9αρης δεν είναι "βράχος" δίπλα σε ένα ηχείο που θα παίξει "τα συκώτια" του... ειδικά όταν πάντα πρέπει να έχεις και καπάκι πάνω στο πικάπ.
 
Οι διαφορές εινα μικρές, όμως και ο 9ρης έχει πρόβλημα και ο 12ρης περισσότερο.
Σε καμμία περίπτωση..... άλλο δωματιο για το πικαπ.
 
Για να γίνει αυτό που αναφέρει ο Κώστας φαντάζομαι ότι και το phono -ενισχυτής θα ήταν σε άλλο δωμάτιο, για μένα δεν συνίσταται μεγάλη διαδρομή του σήματος .
Φαντάζομαι δεν μιλάμε για επαγγελματική χρήση όπως club όπου εκεί υπάρχουν κονσόλες κτλ κτλ.
Αν πάλι έχει επιλέξει την αύξηση της καλωδίωσης του βραχίονα η του interconnect καλωδίου τραγικό λάθος ειδικότερα για πικαπ.
Αν πάλι κάποιος αντιμετωπίζει πρόβλημα η λύση λέγεται σωστή στήριξη η επιτοίχια βάση .

Υ.Σ Το στο καλό οπτική ίνα έχει :)
 
Για να γίνει αυτό που αναφέρει ο Κώστας φαντάζομαι ότι και το phono -ενισχυτής θα ήταν σε άλλο δωμάτιο, για μένα δεν συνίσταται μεγάλη διαδρομή του σήματος .
Φαντάζομαι δεν μιλάμε για επαγγελματική χρήση όπως club όπου εκεί υπάρχουν κονσόλες κτλ κτλ.
Αν πάλι έχει επιλέξει την αύξηση της καλωδίωσης του βραχίονα η του interconnect καλωδίου τραγικό λάθος ειδικότερα για πικαπ.
Αν πάλι κάποιος αντιμετωπίζει πρόβλημα η λύση λέγεται σωστή στήριξη η επιτοίχια βάση .

Υ.Σ Το στο καλό οπτική ίνα έχει :)
Ο συγκεκριμένος είχε τρυπήσει τοίχο για να περάσει το καλώδιο και στήριζε το Thorens σε επιτοίχια βάση, δε θυμάμαι πόσο μεγάλο ήταν το καλώδιο.
 
Οκ φαντάζομαι να ήταν μεσοτοιχία και να μην χρειάστηκε πολλά μέτρα .
Καλή λύση η βάση αν και το συγκεκριμένο μέσω αναπαραγωγής είναι πολύ όμορφο και θέλεις να το βλέπεις μπροστά σου .

Γούστα είναι αυτά .
 
Shindo 301, το πικαπ που κάποτε είχα την χαρά να ακούσω χωρίς έκτοτε, παρά τις απέλπιδες προσπάθειές μου, να έχω καταφέρει να ακούσω αντάξιό του (12άρης βραχίονας)