Costas Coyias
Banned
Δεν γνωρίζω την πρακτική της Groove Note, αλλά είναι πολύ πιθανόν αυτή να είναι η ίδια που ακολουθείται γενικά στη δισκογραφική βιομηχανία, και η οποία αίρει την ορθότητα απ’ ευθείας σύγκρισης δύο εκδόσεων που αφορούν το ίδιο έργο, αλλά σε διαφορετικό μέσο. Ένα άλμπουμ που πωλείται σε μορφή CD ή SACD και ένα άλμπουμ που πωλείται σε μορφή φωνογραφικού δίσκου είναι δύο προϊόντα τελείως διαφορετικά μεταξύ τους, όχι από καλλιτεχνικής, αλλά από τεχνικής πλευράς. Πέραν των όποιων χρωματισμών που παρουσιάζει ένας φωνογραφικός δίσκος, και οι οποίοι μπορεί να είναι από αρκετοί έως και σχετικά μικροί, αναλόγως των ικανοτήτων του προσωπικού που κάνει την παραγωγή, βασικά αυτού που κάνει το master, σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, ξεχωριστά για κάθε τελική μορφή του έργου εφαρμόζεται διαφορετική ισοστάθμιση, με απώτερο σκοπό, το τελικό άκουσμα να είναι όχι πρωτίστως σωστό, αλλά αρεστό στους καταναλωτές προς τους οποίους απευθύνεται. Υπ’ αυτό το πρίσμα, το ίδιο μουσικό έργο ακούγεται σαφώς διαφορετικά σε μορφή CD, τόσο σε σχέση με τη μορφή υψηλής ανάλυσης (SACD, DVD-A ή high definition download) με την οποίαν ενδεχομένως να παρέχεται, καθώς επίσης και σε σχέση με την αναλογική του μορφή. Πέραν αυτού, όσο ικανός κι αν είναι ο παραγωγός του master, το τελικό αναλογικό αποτέλεσμα θα είναι σαφώς υποδεέστερο από το πρωτότυπο, είτε αυτό είναι ηχογραφημένο αναλογικά (που συνέβαινε στο παρελθόν), πολλώ δε μάλλον εάν είναι ηχογραφημένο ψηφιακά, πράγμα που συμβαίνει σήμερα.
Αυτός ο ποιοτικός συμβιβασμός του φωνογραφικού δίσκου είναι αναπόφευκτος, και συμβαίνει κυρίως για δύο λόγους. Πρώτον, διότι το σήμα περνά από τουλάχιστον δύο ενεργά κυκλώματα, υφιστάμενο τις αλλοιώσεις που αυτά εισάγουν, και αυτά τα δύο κυκλώματα είναι το κύκλωμα έμφασης RIAA και ο ενισχυτής ισχύος που οδηγεί το κοπτικό. Επιπροσθέτως δε, μετά από την κυκλοφορία της πρώτης φουρνιάς δίσκων στην αγορά, η ηχητική ποιότητα των παρτίδων που θα ακολουθήσουν βαίνει βαθμιαίως μειούμενη, αναλόγως της παραγωγικής ηλικίας που είχε το stamper κατά τη στιγμή που πρέσαρε το δίσκο που σας έτυχε να βρείτε στο ράφι, αλλά και της γενιάς στην οποία θα ανήκουν, τόσο το stamper, όσο και το θετικό metal mother από το οποίο προήλθε αυτό το stamper, αλλά και το αρνητικό metal father από το οποίο προήλθε το θετικό metal mother, καθώς επίσης και από την ηλικία που έχει η αναλογική ταινία από την οποία προήλθαν όλα αυτά.
Έναντι αυτών, η αναλογική ταινία μαγνητοφώνου ήταν σαφώς ανώτερης ποιότητας από το δίσκο, αν και «κατεβασμένη» στις 7 ½ ή τις 3 ¾ ίντσες, αλλά αποτελούσε προνόμιο των ολίγων και εχόντων, που είχαν στη διάθεσή τους ένα A77 ή Α700, ή Β77 πιο μετά, ή τη βόλευαν έστω με κάποιο Akai. Πάντως, και αυτή ήταν αντίγραφο αντιγράφου. Δεν πιστεύω να νομίζει κανείς ότι το εργοστάσιο θα έπαιζε το πανάκριβο τελικό master για να βγάλει εμπορικά αντίγραφα ε;
Στη ψηφιακό επίπεδο, το εργοστάσιο μπορεί προφανώς να κατασκευάσει όσα glass master θέλει από το ίδιο master, ενώ το HD download τα παρακάμπτει όλα αυτά, ΟΛΑ ΑΥΤΑ, όντας πιστό, απαράλλακτο αντίγραφο του ψηφιακού master, τουλάχιστον κατά δήλωσιν των περισσοτέρων από τις λίγες εταιρείες που πωλούν τέτοιο υλικό, όπως η Linn.
Συνεπώς, έχοντας στη διάθεσή μας τα ολίγα και ταπεινά μηχανήματα του σπιτιού μας, ο μόνος ασφαλής τρόπος σύγκρισης CD με LP είναι αυτός που πρότεινε ο Timbre. Γράφετε ένα βινύλιο χρησιμοποιώντας έναν όσο γίνεται καλύτερο ADC, φτιάχνετε ένα CD, τα βάζετε να παίξουν το ένα δίπλα στο άλλο, και κάνετε άμεση σύγκριση. Μη συγκρίνετε τελικά προϊόντα της αγοράς, και αν αυτή την πρακτική τη συναντήσατε και σε κανένα ρηβιού, αυτός που την έκανα είναι μακριά νυχτωμένος. Είναι δεδομένο πως τα δύο αντίτυπα θα είναι διαφορετικά μεταξύ τους, όχι μόνον διότι προέρχονται από διαφορετική τεχνολογία, αλλά κυρίως διότι οι περισσότερες από τις διαφορές που έχουν, είναι επίτηδες τοποθετημένες. Μη γελιέστε!
Συγγνώμη για το β’ πρόσωπο, αλλά ρε παιδιά ήμαρτον, πόση στρεβλή πληροφόρηση υπάρχει πια, για πόσο ακόμα θα κάθεστε να συζητάτε για τέτοιου είδους συγκρίσεις;
Αυτός ο ποιοτικός συμβιβασμός του φωνογραφικού δίσκου είναι αναπόφευκτος, και συμβαίνει κυρίως για δύο λόγους. Πρώτον, διότι το σήμα περνά από τουλάχιστον δύο ενεργά κυκλώματα, υφιστάμενο τις αλλοιώσεις που αυτά εισάγουν, και αυτά τα δύο κυκλώματα είναι το κύκλωμα έμφασης RIAA και ο ενισχυτής ισχύος που οδηγεί το κοπτικό. Επιπροσθέτως δε, μετά από την κυκλοφορία της πρώτης φουρνιάς δίσκων στην αγορά, η ηχητική ποιότητα των παρτίδων που θα ακολουθήσουν βαίνει βαθμιαίως μειούμενη, αναλόγως της παραγωγικής ηλικίας που είχε το stamper κατά τη στιγμή που πρέσαρε το δίσκο που σας έτυχε να βρείτε στο ράφι, αλλά και της γενιάς στην οποία θα ανήκουν, τόσο το stamper, όσο και το θετικό metal mother από το οποίο προήλθε αυτό το stamper, αλλά και το αρνητικό metal father από το οποίο προήλθε το θετικό metal mother, καθώς επίσης και από την ηλικία που έχει η αναλογική ταινία από την οποία προήλθαν όλα αυτά.
Έναντι αυτών, η αναλογική ταινία μαγνητοφώνου ήταν σαφώς ανώτερης ποιότητας από το δίσκο, αν και «κατεβασμένη» στις 7 ½ ή τις 3 ¾ ίντσες, αλλά αποτελούσε προνόμιο των ολίγων και εχόντων, που είχαν στη διάθεσή τους ένα A77 ή Α700, ή Β77 πιο μετά, ή τη βόλευαν έστω με κάποιο Akai. Πάντως, και αυτή ήταν αντίγραφο αντιγράφου. Δεν πιστεύω να νομίζει κανείς ότι το εργοστάσιο θα έπαιζε το πανάκριβο τελικό master για να βγάλει εμπορικά αντίγραφα ε;
Στη ψηφιακό επίπεδο, το εργοστάσιο μπορεί προφανώς να κατασκευάσει όσα glass master θέλει από το ίδιο master, ενώ το HD download τα παρακάμπτει όλα αυτά, ΟΛΑ ΑΥΤΑ, όντας πιστό, απαράλλακτο αντίγραφο του ψηφιακού master, τουλάχιστον κατά δήλωσιν των περισσοτέρων από τις λίγες εταιρείες που πωλούν τέτοιο υλικό, όπως η Linn.
Συνεπώς, έχοντας στη διάθεσή μας τα ολίγα και ταπεινά μηχανήματα του σπιτιού μας, ο μόνος ασφαλής τρόπος σύγκρισης CD με LP είναι αυτός που πρότεινε ο Timbre. Γράφετε ένα βινύλιο χρησιμοποιώντας έναν όσο γίνεται καλύτερο ADC, φτιάχνετε ένα CD, τα βάζετε να παίξουν το ένα δίπλα στο άλλο, και κάνετε άμεση σύγκριση. Μη συγκρίνετε τελικά προϊόντα της αγοράς, και αν αυτή την πρακτική τη συναντήσατε και σε κανένα ρηβιού, αυτός που την έκανα είναι μακριά νυχτωμένος. Είναι δεδομένο πως τα δύο αντίτυπα θα είναι διαφορετικά μεταξύ τους, όχι μόνον διότι προέρχονται από διαφορετική τεχνολογία, αλλά κυρίως διότι οι περισσότερες από τις διαφορές που έχουν, είναι επίτηδες τοποθετημένες. Μη γελιέστε!
Συγγνώμη για το β’ πρόσωπο, αλλά ρε παιδιά ήμαρτον, πόση στρεβλή πληροφόρηση υπάρχει πια, για πόσο ακόμα θα κάθεστε να συζητάτε για τέτοιου είδους συγκρίσεις;