χειροκίνητη ρύθμιση του white balance

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
φαντάζομαι ότι όλοι έχετε δει τις πορτοκαλοκόκκινες φωτογραφίες που τραβάμε σε εσωτερικούς χώρους όταν δεν δουλεύουμε το φλας, έτσι δεν είναι;

Και φυσικά οι περισσότεροι τραβούμε σε raw ώστε μετά να μπορέσουμε να "φέρουμε" το λευκό εκεί που πρέπει ώστε να δείχνουμε φυσικά κι όχι αφύσικα τα χρώματα.

Όμως μερικές φορές ακόμη και το raw δεν μετατρέπεται σωστά. Πότε; Όταν έχουμε μεικτό φωτισμό (π.χ. λαμπτήρες πυράκτωσης και φθορισμού, ή ακόμη χειρότερα όταν κάποια φώτα έχουν χρώμα και δεν είναι άσπρα). Τότε τί κάνουμε;

Λύση υπάρχει. Οι μηχανές μας έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν (με μια συγκεκριμένη διαδικασία) το λευκό από πριν, ώστε όταν θα κάνουμε τη λήψη η μηχανή να δώσει το σωστό λευκό, κι όχι αυτό που προσπαθεί η ίδια να μαντέψει.

Χθες είχα πάει στον Άγιο Δημήτριο της Θεσσαλονίκης να τραβήξω τα ψηφιδωτά. Ως καλός πολίτης άφησα το φλας στο σπίτι. Τα ψηφιδωτά είναι σε πολύ κακή θέση για φωτογράφιση, αλλά ακόμη χειρότερα, κάποια από αυτά φωτίζονται από τα κίτρινα παράθυρα της κόγχης του ιερού. Κάθε προσπάθεια για auto white balance είναι καταδικασμένη σε αποτυχία όπως βλέπετε.

Τί κάνουμε τότε;
Για τις ΝΙΚΟΝ το εξής:
Γυρνούμε το white balance από το auto μέχρι να δείξει pre. Τότε πατούμε το WB για 6 δευτ. και αρχίζει να αναβοσβήνει η ένδειξη pre. Πρέπει μέσα σε 6 δευτ. και πάλι να κάνουμε μια λήψη. Δεν θα αποθηκευτεί στην κάρτα, αλλά θα είναι το white balance αναφοράς. Αφού γίνει αυτό, καδράρετε κανονικά και τραβάτε.

Μαγεία!!!! δείτε διαφορά.

attachment.php


και

attachment.php


το δεύτερο μόλις του δώσεις ένα auto levels θα γίνει τέλειο.

Παρόμοια διαδικασία πρέπει να υπάρχει και στις άλλες μάρκες μηχανών.
 

Attachments

  • ASC_3735_1.jpg
    ASC_3735_1.jpg
    128.4 KB · Views: 86
  • ASC_3736_1.jpg
    ASC_3736_1.jpg
    122.7 KB · Views: 86
Εμένα γιατί το δεύτερο μου φαίνεται αφύσικα μπλέ? Εδώ είναι δύσκολο γιατί έχεις φωτισμό απο δύο διαφορετικές πηγές. Οπότε εξ'ορισμού θα έχεις την μία περιοχή λάθος. Εκτός αν χρησιμοποιήσεις φλας gelαρισμένο
 
Αλέξη έτσι κι αλλιώς κρατώ μόνο το ψηφιδωτό, όχι όλη τη φωτο. Και με ένα απλό auto levels γίνεται άριστη.


Να και το τελικό αρχείο
attachment.php
 

Attachments

  • ASC_3735_12.jpg
    ASC_3735_12.jpg
    81 KB · Views: 73
Last edited:
την ιδια διαδικασια ακολουθω και εγω αλλα με το expodisk. Δηλ κανω αυτο που λεει ο Βλασσης αλλα παιρνω την δοκιμαστικη ληψη με το expodisk επανω.

Bλασση εσυ που την πηρες? σε λευκη καρτα ή δεν καταλαβα κατι?
 
δεν είναι raw είναι κατευθείαν Jpg. Ούτε κάρτα ούτε τίποτε άλλο.

Απλώς επιλέγω το pre στο WB και μετά πατώ το WB για δευτ. Τότε αναβοσβήνει η ένδειξη pre. Κατευθείαν καδράρω και τραβώ. Δεν έχουμε λήψη φωτογραφίας, αλλά η μηχανή βλέπει μια άλλη ρύθμιση του WB, την οποία θα χρησιμοποιήσει ως μπούσουλα για την πραγματική λήψη (το ονομάζει και d0). Απλώς η λήψη θα πρέπει να γίνει σύντομα. Για να καταλάβετε από την κίτρινη στη δεύτερη φωτογραφία έχουμε μια χρονική απόσταση το πολύ 30 δευτ.

Στο βιβλίο της μηχανής (σελ. 150 κ.ε.) το εξηγεί καθαρά και μάλιστα σου δίνει τη δυνατότητα να αντιγράψεις αυτή τη μέτρηση στο D1-5 και να έχεις πολλαπλές αναφορές τρελού WB.

καλό θα ήταν να μεταφέρει και κάποιος με μηχανή CANON/PENTAX/OLYMPUS τη σχετική διαδικασία και να τα ελέγξουμε και να τα έχουμε ως αναφορά. Τί λέτε;
 
δηλ η μηχανη με αυτη την ληψη τι στοιχεια παιρνει και απο που? Απο τηνστιγμη που δεν της οριζεις εσυ το λευκο (ή κατι αλλο) αυτη τι διαβαζει? εχεις καδραρει μονο το ψηφιδωτο και παιρνει μετρηση μονο για αυτο?
 
Μια χαρά ήρθε έχεις δίκιο.

Δεν είναι λίγο αντίστοιχο με το να ρυθμίζεις το WB στο RAW με το set grey point?

Βέβαια μόνο αν τραβάς RAW αλλίως έχει μεγάλη χρησιμότητα. Έχει και η Pentax, θα κοιτάξω λίγο το manual και θα το ανεβάσω και για αυτήν.
 
δηλ η μηχανη με αυτη την ληψη τι στοιχεια παιρνει και απο που? Απο τηνστιγμη που δεν της οριζεις εσυ το λευκο (ή κατι αλλο) αυτη τι διαβαζει? εχεις καδραρει μονο το ψηφιδωτο και παιρνει μετρηση μονο για αυτο?

Το κάδρο μου λίγο πολύ το βλέπεις. Πρέπει να είναι σφιχτό. Λογικά βλέπει το κίτρινο του παραθύρου ως λευκό, άρα μετά ρυθμίζει μόνη της τα χρώματα με βάση το λευκό που δείχνει κίτρινο.
 
Στις canon τραβάς μία φώτο με άσπρο περιεχόμενο ή καλύτερα γκρι κάρτα και μετά μέσα από το μενού ορίζεις την φώτο αυτήν σαν τον ορισμό του άσπρου για το manual wb.
 
^^ ετσι ειναι.
Πριν βγαλεις μια σκηνη , τραβας πρωτα σε μια grey card και αποθηκευει το wb
μετα οσες φωτογραφιες βγαλεις , θα ειναι ετοιμες και διορθωμενο το wb.
Επισης ξερω οτι αν σε καποια φωτογραφια , στο καδρο μεσα φαινεται και η grey card , μετα μπορεις να διορθωσεις παλι το wb , χειροκινητα με καποιο εργαλειο και να αποθηκευσεις τις ρυθμισεις ωστε να τις κανεις ολες ετσι.Το ιδιο πραγμα ειναι
Επισης ξερω οτι για τις νικον χρειαζεσαι μεγαλη καρτα ωστε να πιανει μεγαλυτερο μερος στο καδρο ενω στις canon οχι.
Ειχα δοκιμασει σε μια canon 5d mkII αυτο το παιχνιδι με τις καρτες..
Εκτος αυτου οταν υπαρχουν 2 πηγες με διαφορετικο ειδος φωτισμου , πιστευω πρεπει να αποφασισει ο φωτογραφος τι χρωμα θα καλυψει τι φωτογραφια του κλπ.

Παντως η δικια μου τεχνικη ειναι παντα στο auto και μετα μεσω του RAW αλλαζω το wb
Ορισμενα links για το wb:
1)http://www.nikondigital.org/articles/white_balance.htm
2)http://www.camerahobby.com/Digital_WhiteBalance.htm
3)http://en.wikipedia.org/wiki/Gray_card

και μια απλη αλλαγη με το grey tool μεσω capture nx2
 

Attachments

  • wb0.jpg
    wb0.jpg
    51.3 KB · Views: 15
  • wb1.jpg
    wb1.jpg
    41 KB · Views: 14
  • wb1a.jpg
    wb1a.jpg
    57.9 KB · Views: 18
  • wb1b.jpg
    wb1b.jpg
    63.1 KB · Views: 17