Computer Audio - Θεωρία και Πράξη.

Απάντηση: Re: Απάντηση: Computer Audio - Θεωρία και Πράξη.

επειδή μιλάμε για συνδυασμό τρανσπορτ - dac εάν το τρανσπορτ που προτείνεις κοστίζει 700 ευρώ
το dac πόσο θα πρέπει να κοστίζει ? η να αφήσουμε το κόστος του dac απέξω , και να βρεθεί κάποιος να νομίζει ότι με 300 ευρω dac και 700 ευρω τρανσπορτ θα παίξει καλύτερα από τον ακριβώς αντίθετο συνδυασμό ( 700 ευρώ dac - 300 ευρώ τρανσπορτ )

Μα είπαμε,το dac παραμένει σταθερό.
Και μιας και μιλάμε για καινούργια σύνθεση,που θα μπορούσε να πάει;
Οκ,χωρίς i5 πάμε στα 400.
Για λιγότερο εγώ δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι...Μεταχειρισμένο ίσως...
Τα τροφοδοτικά κάτω του κατοστάρικου είναι για τα σκυλιά.Η μητρική εκεί παίζει επίσης (δεν έχει audiophile τιμή) και κάλλιστα μπορεί στην σύνθεση κάποιος να εντάξει και κομμάτια που ήδη έχει (κουτί,μνήμες,κλπ..) κατεβάζοντας ακόμα ένα κατοστάρικο.
Τι άλλο να προτείνω δηλαδή;
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Computer Audio - Θεωρία και Πράξη.

Μα είπαμε,το dac παραμένει σταθερό.
Και μιας και μιλάμε για καινούργια σύνθεση,που θα μπορούσε να πάει;
Οκ,χωρίς i5 πάμε στα 400.
Για λιγότερο εγώ δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι...Μεταχειρισμένο ίσως...
Τα τροφοδοτικά κάτω του κατοστάρικου είναι για τα σκυλιά.Η μητρική εκεί παίζει επίσης (δεν έχει audiophile τιμή) και κάλλιστα μπορεί στην σύνθεση κάποιος να εντάξει και κομμάτια που ήδη έχει (κουτί,μνήμες,κλπ..) κατεβάζοντας ακόμα ένα κατοστάρικο.
Τι άλλο να προτείνω δηλαδή;

Σωκράτη κάνω τον δικηγόρο του διαβόλου , δεν έχουν να κάνουν με τις προτάσεις σου η εσένα προσωπικά οι απαντήσεις μου :ernaehrung004:
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Computer Audio - Θεωρία και Πράξη.

Σωκράτη κάνω τον δικηγόρο του διαβόλου , δεν έχουν να κάνουν με τις προτάσεις σου η εσένα προσωπικά οι απαντήσεις μου :ernaehrung004:

Αντώνη μου εννοείται,καμία παρεξήγηση,ίσα-ίσα.
Ξέρω πως είσαι γνώστης και δεν διαφωνούμε στην ουσία.
:ernaehrung004:
 
τι hardware configuration να προτείνω σε φίλο μου που αδυνατεί όπως ισχυρίζεται χρόνια τώρα να ακούσει με foobar γιατί του πέφτει σκληρό και έχει μείνει ( μάλλον μόνο αυτός ) να ακούει από το θρυλικό winamp :ears:

Επειδή ειμαι κι εγώ winamp-fun, πρόσφατα ανακάλυψα αυτό: http://www.head-fi.org/t/588677/a-short-audiophile-guide-to-winamp-w-maiko-wasapi

Δεν έχω όμως προλάβει ακόμα να το δοκιμάσω εγώ ο ίδιος.
 
Απάντηση: Re: Computer Audio - Θεωρία και Πράξη.

Επειδή ειμαι κι εγώ winamp-fun, πρόσφατα ανακάλυψα αυτό: http://www.head-fi.org/t/588677/a-short-audiophile-guide-to-winamp-w-maiko-wasapi

Δεν έχω όμως προλάβει ακόμα να το δοκιμάσω εγώ ο ίδιος.

Το συγκεκριμένο plug'in έχει ακούσει τα μύρια όσα πολύ καιρό.
Στην ουσία το μόνο mode που παίζει απροβλημάτιστα είναι σε shared mode και με μόνιμο upsampling.
Περιέργως όμως,κάποια Dac που είχαν προβλήματα με τις υψηλές δειγματοληψίες στο foobar,με αυτό και το Winamp παίζαν μια χαρά...
 
Απάντηση: Re: Computer Audio - Θεωρία και Πράξη.

Εγώ θα κάνω τον αντιρρησία πάντως, το δηλώνω απο την αρχή

Για αυτούς που θα ήθελαν να συνθέσουν μόνοι κάτι.
Καταρχήν επιλογή μητρικής.
Όλοι περιμένουμε να δούμε την καινούργια της Gigabyte H81 AMP UP που σχεδιάστηκε για audiophile χρήση (αφού κάποιοι τους έπρηξαν πολύ καιρό τώρα και ο υπογράφων μαζί με αυτούς.)
Ας πουμε αυτή λοιπόν.
Επεξεργαστής δεν χρειάζεται τούμπανο,ένας i5 είναι μια χαρά.
Μνήμη 8 Gb είναι υπερ αρκετά.
Κάρτα γραφικών έχει ενσωματωμένη οπότε κι εκεί έιμαστε εντάξει.
Ένα από τα πιο βασικά τώρα,είναι το τροφοδοτικό.
Εκεί τα watt δεν μας ενδιαφέρουν 400-500 είναι πλουσιότατα,μας ενδιαφέρει η ποιότητα και η ενεργειακή του απόδοση που πρέπει να είναι άνω του 85%.
Και αν είναι δυνατόν ας είναι και modular,να μην έχουμε μακαρονάδες μέσα στο κουτί μας.
Δίσκος για το λειτουργικό και τα προγράμματα,ένας SSD SATA 3,καρφωμένος σε ανάλογη θύρα.
Πριν την εγκατάσταση του λειτουργικού το πρωτόκολλο πρέπει να οριστεί σε AHCI ώστε να εκμεταλλευτούμε και τις ανάλογες δυνατότητες του δίσκου.
Περίπου αυτά πιστεύω εγώ είναι αρκετά.
Κουτί ας διαλέξει ο καθένας ότι νομίζει έχοντας στο μυαλό του όμως πως βοηθάει πολύ στην ψύξη και τον θόρυβο ανάλογα την επιλογή.

Σωκ είναι αδιάφορα τα μοντέλα, δεν θέλω να στήσω σύστημα ;-)
Έχω ήδη στήσει ένα για δοκιμή (το θυμάσαι) και να σου πω την αλήθεια, μια χαρά την κάνει την δουλειά (ή όχι? γιατί ;-)
Επιπλέον θα δοκιμάσω και mac mini... τρίτο θα αργήσει λογικά.

Ο σκοπός είναι μάθουμε το γιατί.

- Γιατί audiophile mobo? τι είν' τούτο? Γιατί ι5? Γιατί SSD? Γιατί 8ram?
Tο μικρό μου με Αtom me 4GB ram σε τι υστερεί όσον αφορά την αποκωδικοποίηση του flac και την μεταφορά των data? To laptop της κυράς με 2άρα μνήμη επίσης δεν παρουσίασε κάποιο θέμα στην αναπαραγωγή.

- Τι είναι το AHCI και σε τι βοηθάει?


mac η pc ?
το δίλημμα τίθεται μόνον εάν έχουμε σκοπό να χρησιμοποιήσουμε software που δεν υπάρχει και στα 2 λειτουργικά
πχ δεν υπαρχει amarra για windows η foobar για μακ

σε επίπεδο hardware τα τελευταία χρόνια έχει χαθεί η όποια δικαιολογία περί ανωτερότητας της apple μιας και αυτή intel και nvidia χρησιμοποιεί

το "καθαρό" με φορματ σεταρισμα του λειτουργικοy , είναι κρίσιμο , πάρα πολύ θα έλεγα , τεχνικά δεν εξηγείτε επακριβώς ( dll και registry ασυνέπειες ίσως ένας λόγος ) αλλά είναι κάτι που εγώ θα το έβαζα πάνω πάνω στον δεκάλογο του computer audio to do list

- Το λειτουργικό το ξεχνάμε? οs και win και adroid είναι το ίδιο πράγμα στο διάβασμα - μεταφορά του flac?

- Το hw επίσης? ένα pentium dual core σε σχέση με ένα i7 τελευταίας γενιάς? ένα audiophile mobo? οι παρεμβολές απο τα τροφοδοτικά?

- Γιατί είναι κρίσιμο το καθαρό φορματ? Αν δεν γίνει ποια θα είναι η επίπτωση?
Κακή αποκωδικοποίηση? αλλοίωση στην μεταφορά των data / χάσιμο μπιτ? θόρυβος? μη αναπαραγωγή? τι?



είναι τόσο μεγάλες οι διαφορές ανάμεσα στους software players ( όλοι σε bitperfect mode φυσικά ) που εξανεμίζουν τις διαφορές σε hardware επίπεδο
τι hardware configuration να προτείνω σε φίλο μου που αδυνατεί όπως ισχυρίζεται χρόνια τώρα να ακούσει με foobar γιατί του πέφτει σκληρό και έχει μείνει ( μάλλον μόνο αυτός ) να ακούει από το θρυλικό winamp :ears:

Οι διαφορές των sw players είναι θέμα σωστού / λάθους ή απλά γούστου?
Ποιοι είναι οι σωστοί και γιατί? Πως θα διαλέξω αύριο player? Yπάρχουν κάποια αντικειμενικά τεστ που θα περάσει ή όπως διαλέγουμε σιντιέρες (ότι μου αρέσει καλύτερα)?
 
Απάντηση: Re: Computer Audio - Θεωρία και Πράξη.

Εγώ θα κάνω τον αντιρρησία πάντως, το δηλώνω απο την αρχή
- Τι είναι το AHCI και σε τι βοηθάει?

Ορίστε κύριε.
Αποφασίστε μόνος σας αν σας χρειάζεται.

ideΚαταγραφή.JPG
 
Ναι έχουν κάποιες διαφορές στις ευκολίες...
το διάβασμα των flac και τους players σε τι τους επηρεάζουν όμως?
Δεν μπορώ να διακρίνω κάτι πάνω σε αυτό...
Έχεις δοκιμάσει IDE και υπήρξε πρόβλημα με τα flac? :-)
 
Ναι έχουν κάποιες διαφορές στις ευκολίες...
το διάβασμα των flac και τους players σε τι τους επηρεάζουν όμως?
Δεν μπορώ να διακρίνω κάτι πάνω σε αυτό...
Έχεις δοκιμάσει IDE και υπήρξε πρόβλημα με τα flac? :-)

Φυσικά και δεν είχα πρόβλημα,αλίμονο....
Αλλά αφού έχουμε την δυνατότητα σε φρέσκο σετάπ λειτουργικού,γιατί να μην την εκμεταλλευτούμε;
Αν τώρα δεν σκοπεύουμε να κάνουμε φορματ,φυσικά και δεν θα κάνουμε ειδικά για χάρη του.
 
To computer audio είναι τόσο δελεαστικό και πολλά υποσχόμενο που δεν κινδυνευεί μην ανησυχείτε.

Οκ θέλει φροντίδα για να το ξεζουμίσεις η οποία καλύπεται απο τον δεκάλογο του πρώτου post του νήματος αλλα και χωρίς τον δεκάλογο μιά χαρά παίζει ενώ το να το φροντίσεις δεν στοιχίζει παρα ελάχιστα για να μήν πώ σχεδόν τίποτα σε σχέση με τις οικονομικές απαιτήσεις στον αναλογικό κόσμο για να προσφέρει κανείς ανάλογη φροντίδα συν τουλάχιστον τον αντίστοιχο "μπελά" σε επίπεδο προσωπικής ενασχόλησης.

Μην ξεχνάμε οτι το computer audio είναι κοντά μας πάνω απο δέκα χρόνια σαν mp3 και έχει πλέον απίστετα μαζική αποδοχή. Ήρθε και η σειρά τώρα εμάς των "ψωνισμένων" να αχοληθούμε τεχνολογίας επιτρέπουσας και επίσης μερικών νεότερων να μπούν στην παρέα με την ευκαιρία. Το οτι για να ακούσεις χαιφιντελάδικα computer audio είναι κάπως μπελάς είναι κάτι που ισχύει για τα πάντα στο χόμπυ μας και μάλιστα τώρα που σιγά σιγά η εξέλιξη κάνει τα πράγματα πολύ ευκολότερα πολλών μας κακοφαίνεται ..τέτοιοι μαζόχες είμαστε...

Όχι δεν κινδυνεύει το computer audio απο ένα μάτσο "τρελούς" και τις "ιδιοτροπίες τους".. Αυτοί κινδυνεύουν απο αυτό ή μάλλον οτρόπος που έχουν μάθει να σκέπτονται και να λειτουργούν επι δεκαετίες..

Και εγώ στην "τρέλλα" είμαι μέσα με τα μπούνια παιδιά εε... Μην παρεξηγηθω..-bye-
 
Last edited:
Καλά άμα δεν ήμασταν ψωνισμένοι θα βλέπαμε τη μπάλα τώρα... ή αντε να ακούγαμε καμιά μουσικούλα λολ

Παιδιά έχει πάνω κάτω μια διετία (μόνον) που πίστεψα ότι μπορεί να γίνει η δουλειά με το computer audio, καλύτερα και ευκολότερα.
Στην εποχή των mp3 προτίμησα να γράφω mini discs και να παίζω πολύ λιγότερο mp3s στο real player αδιαφορώντας για την ποιότητα μιας και άκουγα απο το pc, χωρίς ενισχυτή και dac με κοινά logitech ηχειάκια.
Όταν υπήρξε φως (ή όταν το ανακάλυψα εγώ τεσπα...) με το computer audio προτίμησα να ταΐζω το dac μου με spdif απο oppo93, media players και σιντιέρες... πάλι χωρίς να διακρίνω κάποιο πρόβλημα
Θα μου πεις με τι dac σε τι σύστημα έπαιζες... οκ δεκτόν.

Στο διάστημα αυτό χαζεύοντας, διαβάζοντας και μελετώντας τις συζητήσεις και link σας... μάθαμε και την σωστή συμπίεση και το bitperfect και τους drivers και wasapi και asio και ds και τα χούγια του hardware και software.
Παρόλα αυτά σοβαρό συμπέρασμα, ανάλογο αυτών που βγάζουμε διαβάζοντας specs και αξιολογήσεις consumer συσκευών και δειγματίζοντάς τις... δεν βγήκε.
Προσωπικά νοιώθω ότι ακολουθώ τις εμπειρίες και εντυπώσεις άλλων. Και το κακό είναι ότι τουλάχιστον στο σύστημά μου η μόνη διαφορά που άκουσα και νοιώθω ότι έκανα ένα αντικειμενικά σωστό βήμα προς το σωστότερο... είναι λόγω παραγόντων άσχετων με το computer audio (πχ η τελευταία αποκάλυψη με το i2s).
Aν συνυπολογίσει κανείς τις αντικρουόμενες απόψεις για players, σεταρίσματα (πχ asio vs wasapi) αλλά και την γενικότερη παραδοχή ότι αν στήσουμε computer audio σε δύο ίδια computers με τις ίδιες ρυθμίσεις μάλλον το αποτέλεσμα θα διαφέρει (που να το πει κανείς αυτό?!) θεώρησα καλό να το ψάξουμε το θέμα λίγο βαθύτερα μπας και αποκλείσουμε κανα δυο παράγοντες απο τον δεκάλογο και βοηθηθούμε όλοι τελικά.

Αυτό που έχω διαπιστώσει εγώ με τις έως τώρα δοκιμές μου είναι ότι η επεξεργαστική δύναμη, το είδος των δίσκων αποθήκευσης και η διαδρομή που θα ακολουθήσουν τα data απο το δίσκο κολλημένο στο pc ή απο docking station ή απο δίκτυο, ακόμα και autocad να δουλεύεις και από κάτω να παίζει το foobar (αν το σηκώνει βέβαια όλο αυτό το pc) δεν κάνουν την διαφορά.
Ναι μπορεί κάποιοι κάτι να ακούτε... αλλά είναι τόσο ασήμαντο τελικά που προσωπικά δεν θα έβαζα στοίχημα ποιο είναι το σωστό και πιο το λάθος.

Eπίσης για κάποιον όχι γκουρού με τους υπολογιστές ο βαθμός τυχαιότητας στο αποτέλεσμα είναι πολύ πολύ υψηλός. Και στην επιλογή hardware/software/σετάρισμα κτλ

Κατα τα άλλα, μιας και το ξεκίνησα...
1) ποιότητα-ικανότητα-συμβατότητα hardware (mobo-cpu-ram-spu),
Επίκεινται κάποια τεστάκια, ίδωμεν. Η λογική λέει ότι η συνεργασία και η ποιότητα αυτών κάπου θα επηρεάσει είτε στον θόρυβο, είτε στην αναπαραγωγή χωρίς προβλήματα.
Δεν ξέρω ακόμα.

2) αποθήκευση σε hdd/ssd,
Δεν έχω διαπιστώσει καμια διαφορά όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα

3) διαμεταγωγή από δίσκο εντός/εκτός απευθείας/εκτός μέσω δικτύου,
Δεν έχω διαπιστώσει καμία διαφορά όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα.

4) διαμεταγωγή usb2/usb3/f.w,
Καμία διαφορά στο είδος usb. fιrewire δεν έχω δοκιμάσει δεν ξέρω.

5) διαμεταγωγή καλώδια usb/δικτύου,
Δεν έχω διαπιστώσει καμία διαφορά όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα.

6) λειτουργικό adroid/linux/os/win και έκδοση,
Επίκεινται κάποια τεστάκια, ίδωμεν. Δεν μου φαίνεται λογικό να υπάρχει διαφορά... όχι τουλάχιστον μεγαλύτερη απο την αναπαραγωγή με διαφορετικούς players.
Δεν ξέρω ακόμα.

7) software player,
Μάλλον ένα απο τα σημαντικότερα θέματα... όμως μένει να υπάρξει ένα εργαλείο τεκμηρίωσης... ένα σωστόμετρο... (όσο το είδαμε σε άλλες συσκευές άλλο τόσο θα το δούμε και εδώ θα μου πεις.
χμμμ... δεν ξέρω. Εδώ έχουμε να κάνουμε με data. Ίσως να μπορούν να γίνουν κάποιες μετρήσεις.

8) ρυθμίσεις player,
Σηκώνω τα χέρια ψηλά. Αν κάποια στιγμή έχουμε ένα πόλεμο ρυθμίσεων, δεν θα μου κάνει καμία εντύπωση.
Παίζω με κάποιες... αποτέλεσμα μη ακουστό τις περισσότερες φορές.

9) drivers dac,
Ο θεός που τους έγραψε ξέρει καλύτερα. Αν γνωρίζεται κάτι παραπάνω να το συζητήσουμε.

10) buffer σε ram/δίσκο,
Δεν έχω διαπιστώσει καμια διαφορά όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα

:ernaehrung004:
 
@dalanik

πολύ ενδιαφέρον το θέμα που άνοιξες και καλά θα ήταν να καταλήξει σε κάποιες συγκρίσεις για να ξεκαθαρίσουν κάποια πράγματα.

Πιστεύω - αλλά μπορεί να κάνω και λάθος -

ότι από τη στιγμή που μεσολαβεί dac που κάνει reclocking των δεδομένων,
είτε πάιξεις με αρχαίο netbook με linuxάκι (κόστος 100 ευρώ) είτε με mac pro τούμπανο δεν κάνει καμμία διαφορά.
Και αν κάποιοι βλέπουν διαφορά μάλλον θέλουν καλύτερο clock ή dac.


Οπότε τα επιπλέον λεφτά είνα προτιμότερο να πάνε σε ενισχυτικά, καλώδια, cds , πίτες με γύρο.... ότι προτιμά ο καθένας.

Αλλά είπαμε, μπορεί να πέφτω έξω χοντρά .... αλλά μη μου πείτε θεωρίες, έχω τη δικιά μου, περιμένω να ακούσω διαφορές στην πράξη.
 
Τείνω να πιστέψω το ίδιο φίλε μου.
απλά όπως είπες χωρίς δοκιμή τι να πούμε.
Το καλό είναι ότι σύντομα θα γίνει και αυτό, τουλάχιστον όσο μας επιτρέπουν οι γνώσεις μας.

Μακάρι να είναι έτσι λοιπόν, για να βάλει περισσότερος κόσμος στις επιλογές του και αυτή τη λύση του computer audio!

:ernaehrung004:
 
Δεν είμαι ειδικός, ούτε θα παραστήσω τον ειδικό. Μετά από 20 χρόνια ενασχόλησης με τους υπολογιστές και συναρμολόγησης μερικών (για προσωπική χρήση) δικαιούμαι να έχω άποψη και αυτή θα γράψω.

Οι υπολογιστές χειρίζονται data – δεδομένα-πληροφορίες. Χειρίζονται εκατομμύρια on-off ή 0-1 που μας κάνουν την πληροφορία. Επειδή μιλάμε για ήχο, οι υπολογιστές δεν φτιάχτηκαν για ήχο, όπως δεν φτιάχτηκαν για τόσα άλλα πράγματα. Είναι υπολογιστές και έγκειται στους προγραμματιστές και στους χρήστες, το πώς θα αξιοποιηθούν.
Θα γίνουν γραφομηχανές; Video studio? Ελεγκτές μιας κλωστοϋφαντουργικής μηχανής; Μηχανήματα επικοινωνίας; κλπ, κλπ.

To usb επίσης δεν φτιάχτηκε για audio. Φτιάχτηκε για να δώσει μια ευέλικτη λύση σε σχέση με τις σειριακές και παράλληλες θύρες, που είχαν επικρατήσει. Μεταφέρει data, για να μην ξεχνιόμαστε. Προφανώς τα καταφέρνει μια χαρά, όπως ο καθένας έχει διαπιστώσει, τυπώνοντας μια φωτογραφία, ή απλά αντιγράφοντας ένα αρχείο από/σε ένα σκληρό δίσκο συνδεδεμένο μέσω usb.
To να ισχυριστούμε ότι ένα καλώδιο usb μεταφέρει μουσική είναι αφελές ή και ανόητο. Το καλώδιο μεταφέρει data. Τα Data είναι data. Είναι 0-1, είτε είναι μουσική, είτε κείμενο, φωτογραφία, ή οτιδήποτε άλλο. Μαντζούνια, γητειές , μαγείες, κόλπα, φαντασιοπληξίες, ελιτισμοί, υστερίες, γεροντοκορισμοί εδώ δεν χωράνε.
Ή μεταφέρονται οι πληροφορίες-data, ή καταρρέει το σύμπαν και προφανώς κολλάει ο υπολογιστής.

Άλλο πράγμα τα cd player, που λόγω κατασκευής των δίσκων τους (εκτεθιμένοι στο περιβάλλον, στη σκόνη), αλλά και για λόγους περιορισμού του κόστους, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν αλγόριθμους διόρθωσης (συμπλήρωσης) κάποιων χαμένων ψηφίων…

Επειδή όμως για να επικοινωνήσουμε με έναν υπολογιστή και να τον χειριστούμε χρειάζεται μια γλώσσα επικοινωνίας δικής μας με τον υπολογιστή, χρειάζεται ένα πρόγραμμα, που είναι το λειτουργικό σύστημα. Ο υπολογιστής συγκροτείται με το υπόλοιπο hardware μέσω ενός πιο βασικού «λειτουργικού» του bios, (ή efi…) που για τον μέσο χρήστη περνά απαρατήρητο. Το λειτουργικό σύστημα αναλαμβάνει γενικότερα τη δική μας επικοινωνία με το μηχάνημα, αλλά και την ειδικότερη επικοινωνία του hardware που θα προσθέσουμε.
Το bios φροντίζει π.χ να λειτουργούν οι θύρες usb, αλλά το λειτουργικό θα δεχθεί τον κατάλληλο driver , ώστε να αναγνωρισθεί από τον κεντρικό επεξεργαστή η συσκευή που προσθέσαμε.
Κάθε συσκευή που προσθέτουμε μπορεί έτσι να αναγνωρίζεται, αλλά το πώς θα αξιοποιηθεί εξαρτάται από το αν θα εγκαταστήσουμε και το κατάλληλο πρόγραμμα.
(Ξέρω ότι αυτά είναι κοινοτυπίες για τους περισσότοερους ίσως, αλλά δεν είναι δεδομένη γνώση για κάποιον που πήρε τον πρώτο του υπολογιστή.)

Τα 10 κατά Dalanik ερωτήματα.
1) ποιότητα-ικανότητα-συμβατότητα hardware (mobo-cpu-ram-spu),
2) αποθήκευση σε hdd/ssd,
3) διαμεταγωγή από δίσκο εντός/εκτός απευθείας/εκτός μέσω δικτύου,
4) διαμεταγωγή usb2/usb3/f.w,
5) διαμεταγωγή καλώδια usb/δικτύου,
6) λειτουργικό adroid/linux/os/win και έκδοση,
7) software player,
8) ρυθμίσεις player,
9) drivers dac,
10) buffer σε ram/δίσκο,

1. Η συμβατότητα του hardware είναι απαραίτητη προϋπόθεση , για να δουλεύει ένας υπολογιστής και να το κάνει χωρίς κολλήματα, μπλε οθόνες, ανοιγοκλεισίματα. Επειδή μιλάμε για ήχο και ντακίδια. (Ασυμβατότητες με usb dac λογικά δεν υπάρχουν, εκτός αν είναι μια τόσο πολύ κακή υλοποίηση που δεν τηρεί τις προδιαγραφές usb). Έλλειψη οδηγών-drivers ή κακογραμμένους οδηγούς μπορεί να έχουμε. Σε αυτήν την περίπτωση θα έχουμε δυσλειτουργίες, όπως σταματήματα του ήχου, ή κολλήματα του foobar και άλλα συναφή.
Η ποιότητα του hardware έχει να κάνει με το πόσο αξιόπιστος είναι ο υπολογιστής μας. Δεν πρέπει δηλαδή να μπερδευόμαστε με audio καταστάσεις, όπου μιλάμε για audio πυκνωτές, αντιστάσεις ακριβείας και τέτοια.
Η ικανότητα του υπολογιστή: Στις μέρες μας κάθε υπολογιστής μπορεί άνετα να διαχειριστεί και να αποκωδικοποιήσει αρχεία flac. Δεν είναι μεγάλες οι απαιτήσεις σε επεξεργαστική ισχύ, αρκεί να σκεφτούμε ότι και φορητές συσκευούλες ή και κινητά τηλέφωνα αναπαράγουν flac.
(Ένας intel dual core στο htpc στο καθιστικό μου αναπαράγει ματρόσκες με full hd video-αρχεία μέχρι 15 γκίγκα. Δηλαδή ένας παλαιότερος υπολογιστής κάνει δουλειά πολυυυυυύ πιο δύσκολη από την αναπαραγωγή ενός φλακ).

2. Οι κλασικοί σκληροί δίσκοι είναι μηχανικοί. Ένας κινούμενος βραχίονας γράφει και διαβάζει από/σε ένα μεταλλικό δισκάκι συνεχώς. Γράφει όπου βρει κενό χώρο και όχι γραμμικά. Αναγκαστικά υπάρχουν στιγμές, που πρέπει να γράψει και να διαβάσει ταυτόχρονα. Κάτι από τα 2, ή και τα 2 θα καθυστερήσουν. Η σωτηρία μας είναι τόσο το ενσωματωμένο buffer, όσο και το buffer του προγράμματος αναπαραγωγής, αφού μιλάμε για ήχο.
Ωστόσο ανεπαρκείς δεν είναι, αφού καταφέρνουν να μεταφέρουν δεδομένα με μεγάλες ταχύτητες. Συνεπώς, αν κάποιος χρειάζεται μεγάλες χωρητικότητες, δεν χρειάζεται να χώσει πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη και να πάει σε ssd.
Η όποια ακτινοβολία, (που υπάρχει σε κάθε ηλεκτρονική συσκευή) δεν επηρεάζει τα data. Η σειρά π.χ 0-1-1-1-0-1-0-0-1 είναι αυτή που είναι και αυτή θα μείνει. Αν η μαγνητική ακτινοβολία είχε τη δύναμη να μας «χαλάσει» τα data, θα μας χάλαγε πρωτίστως τον σκληρό δίσκο, αφού η εγγραφή σε αυτόν γίνεται μαγνητικά. Επίσης θα κατέστρεφε και τα άλλα δεδομένα. Ας θυμόμαστε πάντα ότι μιλάμε για data και όχι για μουσική. Το γεγονός ότι τα data προέρχονται από μουσική που κωδικοποιήθηκε και θα ανακτηθεί αν αποκωδικοποιηθεί δεν μας ενδιαφέρει, γιατί στο μεταξύ έχουμε μόνο ψηφία! Τα ψηφία δεν χρωματίζονται, δεν αλλάζουν.

3. Η διαμεταγωγή πλέον είναι πολύ μεγάλη για να ασχοληθούμε μαζί της, ως προς το κομμάτι της μουσικής. Επαρκεί και για τα πιο μεγάλα αρχεία ήχου. Μόνο με κάποια πολύ αργή ασύρματη σύνδεση μπορεί να έχουμε πρόβλημα.
Το δίκτυο είναι άλλη ιστορία. Είναι μια εξυπηρέτηση, είτε για να διαμοιράζεις τα αρχεία σου μέσω δικτύου σε όλους τους υπολογιστές σου, είτε να τα αποθηκεύεις σε ένα σέρβερ και πολλούς σκληρούς δίσκους.
Μεσολαβούν βέβαια κάρτες δικτύου και καλώδια δικτύου. Αλλά είπαμε. Ψηφία μεταφέρονται, όχι ήχοι.
Για να μην μακρυγορώ, μιλάμε πάντα για ψηφία. Αν τα ψηφία μεταφέρονται αρκετά γρήγορα είμαστε ΟΚ. Και είμαστε ΟΚ ακόμα και με υπολογιστή δεκαετίας.

4. Από usb2 και πάνω κανένα πρόβλημα (ακόμα και για το αδηφάγο βίντεο, πόσω μάλλον για το ταπεινό φλακ)

5. Αχ αυτά τα καλώδια! Πρέπει να είναι αρκετά καλής ποιότητας ώστε να μεταφέρουν απρόσκοπτα την πληροφορία. Επειδή όμως έχουμε να κάνουμε με ψηφία, δεν μπορούν ούτε τις χροιές να επηρεάσουν, ούτε να χρωματίσουν…

6. Το λειτουργικό μας ενδιαφέρει να μην επηρεάζει τα ηχο-δεδομένα μας. Από τη στιγμή που λύθηκε το πρόβλημα του kernel των windows, τόσο τα windows , όσο και το mac os είναι 2 λειτουργικά με τα οποία πρακτικά κάνουμε τα πάντα. Το να «ταΐσουν» με σωστά δεδομένα ένα dac είναι θέμα προγράμματος αναπαραγωγής. Και ας μην ξεχνάμε ότι πλέον βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα. Χ86.
Το linux το θεωρώ μια χαρά για λινουξάδες. Δεν το συμπάθησα ποτέ. Το καλό είναι ότι κυκλοφορούν δωρεάν εξειδικευμένες διανομές. Π.χ διανομή για personal music editing studio. Για το μέσο χρήστη δεν πιστεύω ότι είναι το καλύτερο λειτουργικό. Χρειάζεται Dac συμβατό και αν δεν είναι και υπάρχει driver, πρέπει να ταιριάζει με τη διανομή σου και η εγκατάσταση δεν είναι τόσο εύκολη. Να πως ότι είναι αδύνατη για τον αρχάριο; Είναι. (π.χ θέλει compile.)
Στο Android δεν θα αναφερθώ γιατί δεν ασχολούμαι και πολύ μαζί του πια. Αν κυκλοφορούν tablets με 2 θύρες usb κάτι γίνεται, αν έχουμε συμβατό ντακίδιο.

7. Software player. Με άλλα λόγια το βασικό εργαλείο. Εδώ παίζονται σχεδόν όλα. Πόσο καλά μεταχειρίζεται τα «αγαπημένα» μας ψηφία; Τα σέβεται; Τα αποκωδικοποιεί σωστά και με ποιον codec;
Μήπως τα αρχεία 192/24 τα μετατρέπει σε 48/16; Είναι bit perfect;Τι παραπάνω μπορούμε να κάνουμε από το να ελέγξουμε με το αυτί τους γνωστούς και παραδεδεγμένους players; IMIO τίποτα.

8. Επιγραμματικά. Ψάχνουμε στο διαδίκτυο το manual και ρυθμίζουμε ανάλυση, μπάφερ, οδηγούς. (Είναι θέμα που θέλει πολλές σελίδες ανά player). Δεν χρησιμοποιούμε dsp, εφέ και διάφορα καλούδια. Το ζητούμενο είναι να αναπαράγει ακριβώς αυτό που του δίνουμε.

9. Drivers. Η επικοινωνία του dac μας με τον υπολογιστή μας επαφίεται στους οδηγούς. Συχνά οι drivers είναι ένα αμαρτωλό κομμάτι των υπολογιστών. Κακογραμμένοι ή ελλιπείς οδηγοί μας έχουν ταλαιπωρήσει όλους λίγο πολύ. Φροντίζουμε να έχουμε τους πιο πρόσφατους οδηγούς, αφού υποτίθεται ότι έχουν διορθώσει κάποια bugs. Τώρα αν έχουμε π.χ ένα dac, που παίζει αρχεία 192/24, ή dsd και δεν υπάρχει ο κατάλληλος driver δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά. Ευτυχώς που τα chip που χρησιμοποιούν τα dac δεν είναι τόσα πολλά. Και ευτυχώς το μόνο που χρειάζεται είναι να μπορεί να στείλει ο υπολογιστής μας τα δεδομένα στο τσιπάκι δέκτη usb dac. Τα υπόλοιπα, δηλαδή την ψηφιοαναλογική μετατροπή τα κάνει μόνο του.

10. Buffer. Με τις μνήμες ram να έχουν φτάσει σε μέγεθος πολλά giga και να είναι ταχύτητες, δεν αξίζει να μιλάμε για άλλου είδους buffer. Η χρησιμότητα βέβαια του buffer είναι προφανής. Γεμίζει η μνήμη δεδομένα και είναι έτοιμα να σερβιριστούν ανά πάσα στιγμή, ό,τι και αν συμβεί, ακόμα και αν ο υπολογιστής κάνει συγχρόνως κάτι άλλο.


Σαν επίλογος.
Και ο πιο ισχυρός επεξεργαστής μπορεί να εμφανίσει κολλήματα αν δέχεται συνεχώς κλήσεις από προγράμματα ή hardware.
Το να χρησιμοποιούμε έναν υπολογιστή, που δεν είναι φορτωμένος με προγράμματα και περιττά περιφερειακά είναι μάλλον σοφό. Το να έχουμε και ένα σχετικά καθαρό λειτουργικό είναι επίσης ένα πρέπει. Ειδικά στα windows, όπου η κατάρα της registry είναι η σαβούρα που μαζεύει, μια καθαρή εγκατάσταση που και που μπορεί να μας απαλλάξει από πολλά προβλήματα.
Super υπολογιστή audio ευλογημένο ή μαγεμένο δεν χρειαζόμαστε!
 
Last edited:
Να προσθέσω κάτι στο ερώτημα 4, σχετικά με το firewire.
Αν δεν έχει σχετική θύρα ο υπολογιστής σας ,μην το προσθέσετε για να συνδέσετε σκληρούς.
Mα θα πείτε ότι θα αποσυμφορήσετε τον δίαυλο του usb.
Στα pc υπάρχουν ορισμένα μόνο DMA για την επικοινωνία του hardware με τον επεξεργαστή.
Παλιά κάθε περιφερειακό χρησιμοποιούσε το δικό του και όλα ήταν καλά. Αν όμως φορτώναμε τον
υπολογιστή με περιφερειακά είχαμε conflicts , δηλαδή κλάφτα Χαράλαμπε. Εδώ και καμία δεκαετία τα
DMA μοιράζονται στις συσκευές. Δεν έχουμε conflicts, έχουμε όμως αργοπορία. Μεγάλη αργοπορία.
Αν λοιπόν είστε περφεξιονιστής μην φορτώνετε με κάρτες τον υπολογιστή.
 
Artman respect.
Κι' εγώ όπως έγραψα προηγουμένως πιστεύω πως μια καθαρή εγκατάσταση λειτουργικού και εγκατάσταση μόνο του προγράμματος αναπαραγωγής που αγαπάμε είναι το πρώτο βήμα για καλή αναπαραγωγή.
Το δεύτερο βήμα είναι κάποιες βασικές ρυθμίσεις στους πλειερς.
Είναι και εύκολο βήμα μιας και κάθε αλλαγή είναι και αναστρέψιμη και ακίνδυνη.
Τρίτο και τελευταίο θα έλεγα πως καλό θα ήταν το ντακίδιο να ήταν καρφωμένο στην USB και ο εξ. Σκληρός σε firewire ή το ανάποδο ακριβώς, ώστε ο κάθε δίαυλος να έχει μόνο μια σκοτούρα.

Τέλος, νομίζω συμφωνούμε όλοι πως προτιμάμε πλέον asychronus usb απο μεριάς ντακιδίου.

Εγώ σε αυτά έχω καταλήξει και χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις.