Denon DL-A110 -103 anniversary

Για να βοηθήσω λίγο .
Η πρώτη επαφή μου με την DL 103 πριν από χρόνια ήταν με την Dl 103 zu https://6moons.com/audioreviews/zu14/denon.html
Εκεί μπήκα στην πρίζα να την ζυγίσω να προσθέσω μάζα δηλαδή αγοράζοντας το Headshell της ortofon LH 2000 αλλάζοντας φυσικά και τα καλωδιάκια με υψηλής καθαρότητας ,σαφέστατα υπήρχε διαφοροποίηση ειδικότερα με το χαμηλό όπως έχω αναφέρει .
Το ζητούμενο όμως καλώς η κακώς τα headshell ,η καλωδίωση το κέλυφος σε μια κεφαλή ακούγονται ας μην αναφέρω τις τροφοδοσίες κτλ .
Τώρα αν στη επετειακή dl 103 -110 που υπάρχει διαφοροποίηση σε αυτά που έχω αναφέρει και το οφείλει πρωτίστως στο Headshell η τέλος πάντων σε κάποιες κατασκευαστικές διαφοροποιήσεις εσωτερικά με την απλή dl 103 που κυκλοφορεί ευρέως είναι δύσκολο να απαντηθεί .
Ναι Γιάννη παραμένει σφαιρική ,του Μάκη του αρέσει έτσι όπως είναι για να ανακαλύπτει παλιότερες ηχογραφήσεις .
Προσωπικά έχω δει και στραβά Headshell πολύ μεγάλη συζήτηση ακόμη και για τις κεφαλές -βελόνες - ακίδα0FA725F3-4889-4D99-8562-A6246EF31672.jpeg
8482C351-7197-4424-9BCE-25F56DA9341E.jpeg
 
Ειναι αληθεια οτι πολλα headshells σημερα ειναι στραβα κλπ....... αλλα τα πλειστα απο αυτα ειναι φτηνα Κινεζικα, και σιγουρα οχι σε τιμη οπως αυτο της denon.
Αν τωρα παρει καποιος ενα σοβαρο headshell (προχειρα ερχετα στο μυαλο η audio technica, Jelco κλπ..... αλλα και απειρα vintage που υπαρχουν σε αφθονια και καλες τιμες ,οπως ADC, Nagaoka , audio craft,grace, fidelity research ,stax ,micro seiki ......... ) τετοια προβληματα οχι μονο δεν υπαρχουν, αλλα βλεπουμε λεπτομερειες και σημεια σχεδιαστικα που πουθενα δεν βρισκει καποιος σημερα. Για παραδειγμα, τι κοστιζει να μπουνε 2 απλα πινς κλειδωματος , οταν αυτα τα ειχαν απο το '80 πολλοι κατασκευαστες στα headshells τους; Μονο η jelco τα ειχε μεχρι προσφατα . Μην πουμε για το τι ειχαν στα πιο ακριβα τους.

audiocraft 2PL.jpg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: vlad66
Βρήκα και τα screenshots που είχα ανεβάσει παλιότερα (2019).

Λοιπόν οι κεφαλές της Denon φτιάχνονται στη Shirakawa στην Ιαπωνία, στο εργοστάσιο της Sound United όπου εκεί φτιάχνονται τα πιο premium προϊόντα της εταιρίας (γιατί έχει και άλλα εργοστάσια αλλού για τα πιο low budget μηχανήματα).

Φυσικά είναι χειροποίητες.

Μάλιστα αποτελεί το τελευταίο μέρος στο tour του εργοστασίου για τον επισκέπτη, κάτι σαν έκπληξη στο τέλος.

Η διαδικασία έχει ως εξής.
1. Stylus coiling
2. Stylus soldering and assembly
3. (Στο δεύτερο χώρο) Alignment and measurement.

index.php


index.php



Εδώ τα screenshot είναι από βίντεο.
Είναι τόσο λεπτό το σύρμα που πραγματικά είναι αδύνατον να το πιάσει το screen capture. Πέντε φορές πιο λεπτό από ανθρώπινη τρίχα!

index.php


index.php
 
Ειναι αληθεια οτι πολλα headshells σημερα ειναι στραβα κλπ....... αλλα τα πλειστα απο αυτα ειναι φτηνα Κινεζικα, και σιγουρα οχι σε τιμη οπως αυτο της denon.
Αν τωρα παρει καποιος ενα σοβαρο headshell (προχειρα ερχετα στο μυαλο η audio technica, Jelco κλπ..... αλλα και απειρα vintage που υπαρχουν σε αφθονια και καλες τιμες ,οπως ADC, Nagaoka , audio craft,grace, fidelity research ,stax ,micro seiki ......... ) τετοια προβληματα οχι μονο δεν υπαρχουν, αλλα βλεπουμε λεπτομερειες και σημεια σχεδιαστικα που πουθενα δεν βρισκει καποιος σημερα. Για παραδειγμα, τι κοστιζει να μπουνε 2 απλα πινς κλειδωματος , οταν αυτα τα ειχαν απο το '80 πολλοι κατασκευαστες στα headshells τους; Μονο η jelco τα ειχε μεχρι προσφατα .


Μην πουμε για το τι ειχαν στα πιο ακριβα τους.

View attachment 190367
IMG_20211230_011208[1].jpg
 
  • Like
Reactions: AUDIOLYTIC
Για να βοηθήσω λίγο .
Η πρώτη επαφή μου με την DL 103 πριν από χρόνια ήταν με την Dl 103 zu https://6moons.com/audioreviews/zu14/denon.html
Εκεί μπήκα στην πρίζα να την ζυγίσω να προσθέσω μάζα δηλαδή αγοράζοντας το Headshell της ortofon LH 2000 αλλάζοντας φυσικά και τα καλωδιάκια με υψηλής καθαρότητας ,σαφέστατα υπήρχε διαφοροποίηση ειδικότερα με το χαμηλό όπως έχω αναφέρει .
Το ζητούμενο όμως καλώς η κακώς τα headshell ,η καλωδίωση το κέλυφος σε μια κεφαλή ακούγονται ας μην αναφέρω τις τροφοδοσίες κτλ .
Τώρα αν στη επετειακή dl 103 -110 που υπάρχει διαφοροποίηση σε αυτά που έχω αναφέρει και το οφείλει πρωτίστως στο Headshell η τέλος πάντων σε κάποιες κατασκευαστικές διαφοροποιήσεις εσωτερικά με την απλή dl 103 που κυκλοφορεί ευρέως είναι δύσκολο να απαντηθεί .
Ναι Γιάννη παραμένει σφαιρική ,του Μάκη του αρέσει έτσι όπως είναι για να ανακαλύπτει παλιότερες ηχογραφήσεις .
Προσωπικά έχω δει και στραβά Headshell πολύ μεγάλη συζήτηση ακόμη και για τις κεφαλές -βελόνες - ακίδαView attachment 190336
View attachment 190335
Μάκη είχα όπως είπα 3-4 και μ άρεσε το ηχόχρωμα της σε Alphason και Rega .
Ακουγα κα διάβαζα πολλά για τις πετατροπές/αναβαθμίσεις,όπως αλλαγή tip, κελύφους με διάφορα εξωτικού είδους ξύλα.
Κάποια στιγμή άκουσα με ελλειπτική βελόνα έτσι σε μιά φιλική επίσκεψη που συνήθιζα παλιότερα.

Το ρίσκαρα και πιστεύω ότι είναι πολύ καλύτερη απ την original,που έχανε σε λεπτομέρεια.

Δεν είναι τυχαίο ότι κάποιοι την μετατρέπουν σε boron και την χρησιμοποιούν δίπλα σε πολύ καλά πλατό.
Νομίζω ότι έχω κάπου ακόμα μία ταλαίπωρη και θα κάνω retip με αλλειπτική.

Οι απόψεις βέβαια διαφέρουν από περιοδικό σε περιοδικό και από χρήστη σε χρήστη.
Στο chat πόσταρα προχθές τις απόψεις τριών διαφορετικών ξένων περιοδικών για το πάντρεμά της με βραχίονες.

Το ότι η πλειονότητα των περίπου 15 retipper αναλαμβάνουν να την βελτιώσουν τα λέει όλα.
Πριν 3 χρόνια η Decca μου είπε ότι δεν ασχολείται και τώρα παλιός γνωστός μου που επικοινώνησε λέει ότι αναλαμβάνει.
 
Μάκη είχα όπως είπα 3-4 και μ άρεσε το ηχόχρωμα της σε Alphason και Rega .
Ακουγα κα διάβαζα πολλά για τις πετατροπές/αναβαθμίσεις,όπως αλλαγή tip, κελύφους με διάφορα εξωτικού είδους ξύλα.
Κάποια στιγμή άκουσα με ελλειπτική βελόνα έτσι σε μιά φιλική επίσκεψη που συνήθιζα παλιότερα.

Το ρίσκαρα και πιστεύω ότι είναι πολύ καλύτερη απ την original,που έχανε σε λεπτομέρεια.

Δεν είναι τυχαίο ότι κάποιοι την μετατρέπουν σε boron και την χρησιμοποιούν δίπλα σε πολύ καλά πλατό.
Νομίζω ότι έχω κάπου ακόμα μία ταλαίπωρη και θα κάνω retip με αλλειπτική.

Οι απόψεις βέβαια διαφέρουν από περιοδικό σε περιοδικό και από χρήστη σε χρήστη.
Στο chat πόσταρα προχθές τις απόψεις τριών διαφορετικών ξένων περιοδικών για το πάντρεμά της με βραχίονες.

Το ότι η πλειονότητα των περίπου 15 retipper αναλαμβάνουν να την βελτιώσουν τα λέει όλα.
Πριν 3 χρόνια η Decca μου είπε ότι δεν ασχολείται και τώρα παλιός γνωστός μου που επικοινώνησε λέει ότι αναλαμβάνει.
Boron, Ruby, Sapphire (και Beryllium που δεν υπάρχει πια), είναι τα τοπ στελέχη.. να πούμε και το διαμάντι για όποιον το λέει η τσέπη του.
μετά έρχονται τα κράματα τύπου αλουμίνιο με μαγνήσιο, carbon κλπ...
στις ακίδες από line contact και πάνω.. μέσα και οι υπερελλειπτικές (0,2x0,7) και ας μην είναι nude.
όταν ακούσεις κεφαλή με τέτοια πράγματα, η σφαιρική πάνω σε σωληνάκι αλουμινίου είναι παλιό γραμμόφωνο που απλά παίζει "γλυκά"...

όσο για αυτό που λένε ότι οι σφαιρικές διαβάζουν καλύτερα τους παλιούς ταλαιπωρημένους δίσκους, πραγματικά αδυνατώ να το καταλάβω!
έχουν ακούσει microline αλλά και shibata σε παλιό δίσκο;;
ούτε το 1/3 των σκρατς δεν "περνάει" σε σχέση με την σφαιρική.
εκτός αν εννοούν το κόστος φθοράς... πράγμα που δεν ισχύει όταν μια MC -και μάλιστα αρκετά ακριβή- είναι με σφαιρική ακίδα.

φυσικά έχω και ακούω κεφαλές με σφαιρική ακίδα και μου αρέσουν πολύ!!
αλλά σύγκριση με τις άλλες δεν μπορεί να υπάρχει, ούτε με ακίδες 0,3x0,7
 
..... μέσα και οι υπερελλειπτικές (0,2x0,7) και ας μην είναι nude.
Οι 0.2x0.7 ανηκουν καθαρα στις ελλειπτικες . Οι υπερελλειπτικες ( shure, stanton stereoedron κλπ) πησιαζουν πολυ σε line contact (ουσιαστικα ειναι). Στη φωτο, η υπερελλειπτικη της Shure Μ97ΗΕ , φαινεται καθαρα η "γραμμη" επαφης.

HE TIP.jpg
 
  • Like
Reactions: vlad66
Οι 0.2x0.7 ανηκουν καθαρα στις ελλειπτικες . Οι υπερελλειπτικες ( shure, stanton stereoedron κλπ) πησιαζουν πολυ σε line contact (ουσιαστικα ειναι). Στη φωτο, η υπερελλειπτικη της Shure Μ97ΗΕ , φαινεται καθαρα η "γραμμη" επαφης.

View attachment 190421
έβαλα τις 0,2x0,7 στις υπερελλειπτικές γιατί "νικάνε" σε ήχο καθαρά τις 0,3x0,7 ακόμα και όταν είναι bonded και οι 0,3x0,7 nude.
ναι αντικειμενικά δεν είναι υπερελλειπτικές, αλλά ..παρασύρθηκα λόγω του ότι κανείς δεν τις φτιάχνει πια και όλες οι ελλειπτικές είναι 0,3x0,7
 
Εξαρταται απο το υλικο της βασης πανω στο οποιο ειναι κολλημενες οι ακιδες γενικα, οχι μονο οι 0.2x0.7
Αν η μαζα της βασης ειναι "μεγαλη" ειναι λαθος , και παει "χαμενη" η 0.2x0.7
H shure M97xE ειναι επιτυχημενο παραδειγμα bonded 0.2x0.7 αλλα αυτο δυστυχως δεν ισχυει για ολες .
Οι φθηνες ακιδες ειναι κολλημενες συνηθως σε μεταλικες βασεις και στην καλυτερη περιπτωση stainless steel. Οι ακριβοτερες σε τιτανιο ή ζαφειρι.
Η Μ97xE ειχε και αλλα πολυ καλα σημεια γι αυτο παιζε οπως παιζει. Η αναρτηση της ειναι ενα απο αυτα.
Η μαζα του cantilever ειναι ακομη ενα. Δεν εχει ομως την "telescoped" δομη (οπως την ονομαζε η shure) του cantilever της M97HE που ειχε χαμηλοτερη μαζα αλλα και λιγοτερα resonances. "Τεραστιες μικρολεπτομερειες" που η καθε μια βοηθα στο τελικο αποτελεσμα.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: vlad66
Είναι σεβαστό να γκρινιάζουμε με κάποιες κεφαλές γιατί απλούστατα δεν υπάρχουν πια στην παραγωγή πχ με τις shure .
Μεγάλωσα με αυτές τις κεφαλές πρωτίστως με την M75 ,ερχόταν από το εργοστάσιο με το dual 1237 ενσωματωμένο με το γερμανικό hi fi stereo της saba.
Αργότερο με την v15 στην τελευταία έκδοση με το βηρύλλιο και λίγο πριν σταματήσει η παραγωγή με την Μ97E.
Όταν σε κάποια συζήτηση που είχα με τον φίλο Ιωννά μου απεκάλυψε ότι υπήρχαν τεχνικά θέματα .
Εντάξει μπορεί όντως να υπήρχαν θέματα κάποιες εποχές στην αλυσίδα παραγωγής αλλά είναι μια εταιρία που σέβομαι .Του αρέσει όμως η DL 103 😊
Σαφέστατα υπάρχουν διαφοροποιήσεις στον ήχο της διαχρονικά στις διάφορες εκδόσεις -εργοστασιακά και όχι μόνο πχ μου έχει μένει ο ήχος της zu dl 103 πρωτίστως για την καθαρότητα της είναι σαφές ότι η κεφαλή διαβάζει και το κέλυφος που είναι από αλουμίνιο αλλά και εδω μιλάμε για ποιότητες του συγκεκριμένου υλικού πχ υπάρχει και αεροπορικού τύπου .
Η δικιά μου άποψη για την dl 103 και για την επιτυχία της ,το οφείλει πρωτίστως για τα τυλίγματα της (όπως αναφέρθηκε ) και φυσικά για τα πηνία της μην ξεχνάμε ομως ότι υπάρχουν και εδώ ποιότητες όσον αφορά το διαμάντι -σφαιρικό ,όπως φυσικά σε όλα τα υπόλοιπα .
Εντάξει δεν είναι super τέρας ανάλυσης αλλά είναι πιασάρικη ,δεν της λείπει η λεπτομέρεια που την ακούω αυτές τις μέρες σε σύγκριση με την απλή έκδοση δεν στέκεται στην υπέρ ανάλυση αλλά πρωτίστως να μην κουράζει …
Έχει τεράστια σώματα και μεταμορφώνεται σε κάποιες ηχογραφήσεις με ακραία μουσικότητα ίσως για να κερδίσει μια άλλη κατηγορία μουσικόφιλων που στοχεύουν στην εσωτερικότητα .
Έχει πέσει πάντως κούρδισμα .
Υ.Σ Εδώ το reviou του hi fi news https://www.hifinews.com/content/denon-dl-a110-cartridge
 
Tα specs της DL-Α110 ειναι ιδια με της DL103R και οχι της DL103. Εχει δηλαδη τα 14Ω πηνια και 0.25 mV εξοδο.
Γι αυτο και θα ακουγεται διαφορετικα απο την DL103 . H μαζα επισης του headshell βοηθαει στον τελικο της ηχο.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MakisM
Μα και ένας σοβαρός retipper ρωτάει για ελλειπτικό με την κανονική μάζα ή διαφορετική..
Θα ποσταρω το μήνυμα,οπότε πάω στο σπίτι
 
Μα και ένας σοβαρός retipper ρωτάει για ελλειπτικό με την κανονική μάζα ή διαφορετική..
Θα ποσταρω το μήνυμα,οπότε πάω στο σπίτι
100 USD is for a very cheap elliptical stylus. 150 USD is for a smaller elliptical stylus. I also have even better hyperelliptical stylus for 235 USD and Microridge for 300 USD


Οι τιμές βέβαια ανέβηκαν λίγο.
Η δεύτερη περίπτωση είναι αυτή που αναφέρθηκα.
Πάντως Μάκη ακόμα και με ελλειπτική ακίδα,η DL 103 διατηρεί την 'παλιομοδίτικη' ηχητική απόχρωση .
Έχω μια βδομάδα που την παλεύω και έχω καταλήξει σ αυτό.
Το Hi Fi News ήταν απ τα λίγα περιοδικά που υποστήριζαν ότι οι Denon ταιριάζουν με medium mass arms σ αντίθεση με σχεδόν όλα τα υπόλοιπα.
Το αρχειοθετώ μαζί με άλλα 4-5 για 25-30 χρόνια.
Η μόνη ένσταση που είχα και έχω είναι το βάρος ανάγνωσης που το θεωρώ μεγάλο απ τα 90ς που την αγόρασα 3 φορές (πάρα πολύ φθηνή τότε,αρχές εννοώ βέβαια 93 -95).
 
Φίλε Γιάννη εγώ πάντως εξακολουθώ να διαβάζω το Av club.gr .
Θα δανειστώ λοιπόν από τον Πανίκο αυτό που είχε γράψει παλιότερα .
Το πιο σημαντικο απ' ολα ειναι η σχεση βραχιονα/κεφαλης που καθοριζεται απο συγκεκριμενες παραμετρους και χαρακτηριστικα.
Αν αυτες οι παραμετροι και χαρακτηριστικα, δεν ληφθουν υπ οψιν σοβαρα και υπολογιστουν σωστα , κανενας δεν εγγυαται ποιος τελικα ειναι ο καλυτερος βραχιονας, ή κεφαλη.

Άλλο παράδειγμα .
Όταν έπεσε στα χέρια μου η dl 103 zu από τον φίλο Κώστα Τ (ηλεκτρονικό )τρελός και παλαβός και αυτός με την DL
Το πιο σημαντικο απ' ολα ειναι η σχεση βραχιονα/κεφαλης που καθοριζεται απο συγκεκριμενες παραμετρους και χαρακτηριστικα.
Αν αυτες οι παραμετροι και χαρακτηριστικα, δεν ληφθουν υπ οψιν σοβαρα και υπολογιστουν σωστα , κανενας δεν εγγυαται ποιος τελικα ειναι ο καλυτερος βραχιονας, ή κεφαλη.

Άλλο παράδειγμα .
Όταν έπεσε παλιότερα στα χέρια μου η Dl 103 zu από τον φίλο Κώστα Τ (Ηλεκτρονικό ) τρελός και παλαβός με την Dl του είχαν εκμυστηρευτεί οι τεχνικοί της Zu όταν ήρθαν παλιότερα στην Ελλάδα οτι από τις δοκιμές που είχαν κάνει με διάφορες mc η DL ανταποκρινόταν περισσότερο στις δοκιμές τους .
Αυτός ήταν και ο λόγος που πρόσθεσαν μάζα σε ένα αλουμινένιο κέλυφος που φυσικά έκανε διαφορά με το original headshell της Technics και δεν χρειάστηκε να αλλάξουν την βελόνα .
Από ότι φαίνεται δεν θεωρώ τυχαία την απόφαση της Denon να συνοδεύσει την κεφαλή με το δικό της headshell και να ακούω αυτές τις διάφορες που έχω αναφέρει στο ίδιο πικαπ στο ίδιο phono και στις ίδιες ρυθμίσεις 100ohm 220 pf.
Ο Μάκις λοιπόν προτείνει το εξής .
1) Να μην σταματήσει η παραγωγή της συγκεκριμένης κεφαλής μαζί με το headshell.
2) Αν σταματήσει …
Να Πουλιέται μεμονωμένα μόνο το headshell.
3) Να ξαναβγάλει το παλιό της phono με τους μετασχηματιστές για ευνόητους λόγους .
4) Να φτιάξει ξανά κανένα πικαπ της προκοπής όπως τον παλιό καιρό ,μπουχτίσαμε με τους AV.
Από ότι βλέπω και διαβάζω τα πηγαίνει καλά και με πιο εξεζητημένους βραχίονες .
Από την άλλη η Technics θα πρέπει να την συμπεριλάβει στους δικούς της βραχίονες ,ειδικότερα όταν κάνει παρουσιάσεις στα πικαπ της αν και εκεί παίζουν οι εμπορικές συμφωνίες μεταξύ των εταιριών .
 
Ο Μάκις λοιπόν προτείνει το εξής .
1) Να μην σταματήσει η παραγωγή της συγκεκριμένης κεφαλής μαζί με το headshell.
2) Αν σταματήσει …
Να Πουλιέται μεμονωμένα μόνο το headshell.
3) Να ξαναβγάλει το παλιό της phono με τους μετασχηματιστές για ευνόητους λόγους .
4) Να φτιάξει ξανά κανένα πικαπ της προκοπής όπως τον παλιό καιρό ,μπουχτίσαμε με τους AV.
Από ότι βλέπω και διαβάζω τα πηγαίνει καλά και με πιο εξεζητημένους βραχίονες .
Από την άλλη η Technics θα πρέπει να την συμπεριλάβει στους δικούς της βραχίονες ,ειδικότερα όταν κάνει παρουσιάσεις στα πικαπ της αν και εκεί παίζουν οι εμπορικές συμφωνίες μεταξύ των εταιριών .
1) Δεν θα σταματήσει όσο πουλάει.
2) μεμονωμένα το headshell, ..εξαρτάται από την τιμή του..

η Technics δεν θα έκανε καλά να την συμπεριλάβει στους δικούς της βραχίονες (στα GR,G,GAE) γιατί έχουν χαμηλή μάζα.
και αν έκανε κάτι τέτοιο θα έπρεπε να φτιάξει μια ολόκληρη σειρά από εξαρτήματα για να μπορεί η κεφαλή να ταιριάξει σωστά.. κάτι που δεν συμφέρει γιατί δεν είναι πολλές οι σημερινές κεφαλές με τέτοια χαρακτηριστικά.
 
1) Δεν θα σταματήσει όσο πουλάει.
2) μεμονωμένα το headshell, ..εξαρτάται από την τιμή του..
Αν κρινω απο την τιμη της DL-A110 μιλαμε για ενα headshell περιπου στην τιμη της κεφαλης.
Ε δεν ειναι αναγκη (τουλαχιστον για μενα δεν θα ηταν) να ειναι αυτο το headshell.
Υπαρχουν και καλυτερα, και καταλληλα για ολες τις κεφαλες, οχι μονο τις 103.
Ειπαμε anniversary , αλλα ....................
 
  • Like
Reactions: vlad66