Internet King
Supreme Member
Τα ανωτέρω, σε γενικές γραμμές ισχύουν και είναι γνωστά από τη δεκαετία του 50, ίσως και από πιο πριν.
Αυτό που δυστυχώς δεν ελέχθη είναι η αδυναμία της πλειοψηφίας των μονόδρομων “full-range” ηλεκτροδυναμικών μεγαφώνων να αναπαράγουν ολόκληρο το ακουστικό φάσμα. Να ξέρετε ότι και αυτά παρουσιάζουν προβλήματα φασικής παραμόρφωσης –και αρμονικής παραμόρφωσης - όταν καλούνται να αναπαράγουν (απουσία crossover) ολόκληρο το ακουστικό φάσμα συχνοτήτων. Οταν μάλιστα τοποθετηθούν σε ένα τυπικό χώρο ακρόασης (reverberant room) τα όποια πλεονεκτήματα της κάπως ομαλότερης φασικής συμπεριφοράς τους χάνονται αφού ο ανακλαστικός χώρος πλέον είναι αυτός που καθορίζει την φασική παραμόρφωση του μουσικού προγράμματος. .
Ομως ευτυχώς, ο ακουστικός νόμος του Ωμ έρχεται να μας ανακουφίσει. Θεωρεί ότι το κοινό ανθρώπινο αυτί δεν αντιλαμβάνεται τις φασικές παραμορφώσεις. Αυτή τη θεωρία αργότερα κάποιοι προσπάθησαν να την ανατρέψουν, χρησιμοποιώντας συγκεκραμένη μεθοδολογία σε τυφλή δοκιμή, με μια θεμελιώδη συχνότητα και τη δεύτερη αρμονική της την οποία αρμονική μπορούσαν να την μεταβάλουν ως προς τη φάση με το πλάτος να παραμένει σταθερό. Το ακροατήριο κατάφερε να αντιληφτεί την παραμόρφωση φάσης με μεγάλη βέβαια δυσκολία και μόνο με συγκεκριμένους τόνους χαμηλής συχνότητας. Δεν ήταν βέβαια δυνατόν να πετύχουν το ίδιο θετικό αποτέλεσμα με κανονικό μουσικό σήμα.
Οπως αντιλαμβάνεστε, οι δυσκολίες είναι πολλές γι αυτό ποτέ μην γενικεύετε υπερ της μιας σχολής ή της άλλης. Ειδικότερα εκείνοι που δεν έχουν ασχοληθεί σοβαρά με την ακουστική και τον σχεδιασμό ηχείων. Αναφέρομαι στα γνωστά μόνόδρομα ηλεκτροδυναμικά κουδουνίστρες που έχουν το θράσος ορισμένοι κατασκευαστές να μας παρουσιάζουν ακόμα και στις high-end εκθέσεις.
Αν κάποιοι έχουν τα κότσια και τον κατάλληλο εξοπλισμό τότε ας πραγματοποιήσουν και αυτοί ένα blind test με αντικείμενο την ευαισθησία του ανθρώπινου αυτιού στην φασική παραμόρφωση. Δεν αναφέρομαι στις πολύ χαμηλές συχνότητες (βλέπε αλλαγή φάσης κατά 180 στα subwoofers).
Δεύτερον. Οι περισσότερες ηχογραφήσεις πραγματοποιούνται με πολλά μικρόφωνα, οπότε η φασική παραμόρφωση είναι από τη μάνα της στα ύψη και εσείς ψάχνετε για ψήλους στ' άχυρα .. Εννοείται ότι και η επεξεργασία του σήματος στο mastering process θα μεγεθύνει ακόμα περισσότερο το ποσοστό της φασικής παραμόρφωσης !!!
Χε Χε Χε !!!!
Σοβαρευτείτε !
Αυτό που δυστυχώς δεν ελέχθη είναι η αδυναμία της πλειοψηφίας των μονόδρομων “full-range” ηλεκτροδυναμικών μεγαφώνων να αναπαράγουν ολόκληρο το ακουστικό φάσμα. Να ξέρετε ότι και αυτά παρουσιάζουν προβλήματα φασικής παραμόρφωσης –και αρμονικής παραμόρφωσης - όταν καλούνται να αναπαράγουν (απουσία crossover) ολόκληρο το ακουστικό φάσμα συχνοτήτων. Οταν μάλιστα τοποθετηθούν σε ένα τυπικό χώρο ακρόασης (reverberant room) τα όποια πλεονεκτήματα της κάπως ομαλότερης φασικής συμπεριφοράς τους χάνονται αφού ο ανακλαστικός χώρος πλέον είναι αυτός που καθορίζει την φασική παραμόρφωση του μουσικού προγράμματος. .
Ομως ευτυχώς, ο ακουστικός νόμος του Ωμ έρχεται να μας ανακουφίσει. Θεωρεί ότι το κοινό ανθρώπινο αυτί δεν αντιλαμβάνεται τις φασικές παραμορφώσεις. Αυτή τη θεωρία αργότερα κάποιοι προσπάθησαν να την ανατρέψουν, χρησιμοποιώντας συγκεκραμένη μεθοδολογία σε τυφλή δοκιμή, με μια θεμελιώδη συχνότητα και τη δεύτερη αρμονική της την οποία αρμονική μπορούσαν να την μεταβάλουν ως προς τη φάση με το πλάτος να παραμένει σταθερό. Το ακροατήριο κατάφερε να αντιληφτεί την παραμόρφωση φάσης με μεγάλη βέβαια δυσκολία και μόνο με συγκεκριμένους τόνους χαμηλής συχνότητας. Δεν ήταν βέβαια δυνατόν να πετύχουν το ίδιο θετικό αποτέλεσμα με κανονικό μουσικό σήμα.
Οπως αντιλαμβάνεστε, οι δυσκολίες είναι πολλές γι αυτό ποτέ μην γενικεύετε υπερ της μιας σχολής ή της άλλης. Ειδικότερα εκείνοι που δεν έχουν ασχοληθεί σοβαρά με την ακουστική και τον σχεδιασμό ηχείων. Αναφέρομαι στα γνωστά μόνόδρομα ηλεκτροδυναμικά κουδουνίστρες που έχουν το θράσος ορισμένοι κατασκευαστές να μας παρουσιάζουν ακόμα και στις high-end εκθέσεις.
Αν κάποιοι έχουν τα κότσια και τον κατάλληλο εξοπλισμό τότε ας πραγματοποιήσουν και αυτοί ένα blind test με αντικείμενο την ευαισθησία του ανθρώπινου αυτιού στην φασική παραμόρφωση. Δεν αναφέρομαι στις πολύ χαμηλές συχνότητες (βλέπε αλλαγή φάσης κατά 180 στα subwoofers).
Δεύτερον. Οι περισσότερες ηχογραφήσεις πραγματοποιούνται με πολλά μικρόφωνα, οπότε η φασική παραμόρφωση είναι από τη μάνα της στα ύψη και εσείς ψάχνετε για ψήλους στ' άχυρα .. Εννοείται ότι και η επεξεργασία του σήματος στο mastering process θα μεγεθύνει ακόμα περισσότερο το ποσοστό της φασικής παραμόρφωσης !!!
Χε Χε Χε !!!!
Σοβαρευτείτε !
Last edited: