Το θέμα το έθεσα με αφορμή την Έκθεση High End στο Μόναχο 2025 σε γειτονικό νήμα. Εδώ.
Αλλά πιστεύω πως το θέμα αξίζει μία ιδιαίτερη χωριστή συζήτηση. Όλο και περισσότερος κόσμος κάνει παρουσιάσεις και reviews στο Youtube. Και μάλιστα πολλοί ηχογραφούν -με τα κινητά τους (!)- για να μας δείξουν πως παίζουν οι συσκευές και τα μηχανήματα που παρουσιάζουν.
Είναι αυτό σωστό; Μπορούμε πραγματικά να καταλάβουμε πως ακούγεται ένα μηχάνημα μόνο και μόνο επειδή κάποιος το ηχογράφησε με ένα κινητό;
Η πρώτη -αυθόρμητη- απάντηση είναι -"Όχι"!
Και δεν είναι μόνο η εντελώς ανεπαρκής ποιότητα ηχογράφησης του ίδιου του κινητού. (Τι να κάνουμε, δεν είναι φτιαγμένο για τέτοια δουλειά)!
Είναι και ο χώρος. Τις περισσότερες φορές εντελώς ακατάλληλος που και αυτός ακούγεται και εισέρχεται στην ηχογράφηση. Επομένως κανένα ασφαλές συμπέρασμα δεν μπορεί να εξαχθεί από τέτοια διαδικασία. Πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να κρίνουμε και να συγκρίνουμε μηχανήματα με αυτό τον τρόπο.
Είναι όμως πάντα έτσι;
Υπάρχουν προϋποθέσεις -και θα το δείξουμε- που αν τηρηθούν αυστηρά, μπορούμε πράγματι με πολύ μεγάλη ακρίβεια να εγγράψουμε και να μεταφέρουμε ένα ηχητικό γεγονός. Και τότε μπορούμε να το αναπαράγουμε επίσης με μεγάλη ακρίβεια.
Η όποια κρίση μας λοιπόν θα είναι τότε επίσης πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Δηλαδή στο συμπέρασμα που θα καταλήξαμε, εάν είμασταν παρόντες κατά τη δημιουργία του ηχητικού γεγονότος.
Αυτές οι προϋποθέσεις αποτελούν το θέμα και τη συζήτηση του παρόντος νήματος.
Αντιγράφω λοιπόν παρακάτω:
Αλλά πιστεύω πως το θέμα αξίζει μία ιδιαίτερη χωριστή συζήτηση. Όλο και περισσότερος κόσμος κάνει παρουσιάσεις και reviews στο Youtube. Και μάλιστα πολλοί ηχογραφούν -με τα κινητά τους (!)- για να μας δείξουν πως παίζουν οι συσκευές και τα μηχανήματα που παρουσιάζουν.
Είναι αυτό σωστό; Μπορούμε πραγματικά να καταλάβουμε πως ακούγεται ένα μηχάνημα μόνο και μόνο επειδή κάποιος το ηχογράφησε με ένα κινητό;
Η πρώτη -αυθόρμητη- απάντηση είναι -"Όχι"!
Και δεν είναι μόνο η εντελώς ανεπαρκής ποιότητα ηχογράφησης του ίδιου του κινητού. (Τι να κάνουμε, δεν είναι φτιαγμένο για τέτοια δουλειά)!
Είναι και ο χώρος. Τις περισσότερες φορές εντελώς ακατάλληλος που και αυτός ακούγεται και εισέρχεται στην ηχογράφηση. Επομένως κανένα ασφαλές συμπέρασμα δεν μπορεί να εξαχθεί από τέτοια διαδικασία. Πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να κρίνουμε και να συγκρίνουμε μηχανήματα με αυτό τον τρόπο.
Είναι όμως πάντα έτσι;
Υπάρχουν προϋποθέσεις -και θα το δείξουμε- που αν τηρηθούν αυστηρά, μπορούμε πράγματι με πολύ μεγάλη ακρίβεια να εγγράψουμε και να μεταφέρουμε ένα ηχητικό γεγονός. Και τότε μπορούμε να το αναπαράγουμε επίσης με μεγάλη ακρίβεια.
Η όποια κρίση μας λοιπόν θα είναι τότε επίσης πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Δηλαδή στο συμπέρασμα που θα καταλήξαμε, εάν είμασταν παρόντες κατά τη δημιουργία του ηχητικού γεγονότος.
Αυτές οι προϋποθέσεις αποτελούν το θέμα και τη συζήτηση του παρόντος νήματος.
Αντιγράφω λοιπόν παρακάτω:
Αυτα , ή αλλα παρομοια (σε αποτελεσμα) θα επρεπε να εχουν/με σαν reference οσοι αρεσκομαστε να μιλαμε για "ουδετεροτητα" και (οχι ουκ ολιγα) κακογουστα (ανκαι εντυπωσιακα) "εκτρωματα" της "εξελιξης".
Ειχα την τυχη να ακουσω ηχεια της WE πριν πολλα χρονια στην Αγγλια και συμφωνω οτι οντως προκειται για (αξεχαστη) εμπειρια.
Εξ Αποστάσεως Εντυπώσεις
και
Ακουστικές Εκτιμήσεις
Μίας Έκθεσης
Χαίρομαι, διότι επαληθεύεται η άποψη που κατέληξα ακούγοντας μόνο με ακουστικά. Τα Western Electric δεν τα είχα ακούσει ποτέ από κοντά. Και μάλλον δεν θα συμβεί στο μέλλον. Ένοιωσα όμως αμέσως ότι πρόκειται για εμπειρία. Γι' αυτό και το έψαξα!
Το συμπέρασμα είναι ότι αν η ηχογράφηση γίνει σωστά (με το σωστό εξοπλισμό και τις κατάλληλες τεχνικές) είναι δυνατή η σωστή μεταφορά εντυπώσεων από μακριά με μεγάλο βαθμό προσέγγισης της πραγματικότητας.
Ενθαρρύνομαι λοιπόν να πιστεύω, ότι και οι άλλες εντυπώσεις για ηχεία και συστήματα που αποκόμισα με ακροάσεις μέσω ακουστικών και ανέφερα πιο πάνω είναι σωστές και ισχύουν.
Προϋποθέσεις.Τα κινητά που χρησιμοποιεί κατά κανόνα σήμερα ο περισσότερος κόσμος είναι πολύ καλά όταν πρόκειται για εικόνα φωτογραφίας και video, είναι όμως εντελώς ανεπαρκή, όταν χρειαζόμαστε ηχογράφηση με πολύ υψηλή πιστότητα, κατάλληλη για ακουστικές εκτιμήσεις.
Για τη σωστή ηχογράφηση και σωστή μεταφορά ακουστικών εντυπώσεων θα χρειαστούν:
Α) Ένα ζευγάρι υψηλής ποιότητας μικρόφωνα ή (εναλλακτικά) ένα μικρόφωνο στερεοφωνικό. Τα μικρόφωνα να είναι καρδιοειδή σε διάταξη XY. (Βλ. εικόνες).
![]()
![]()
Τα μικρόφωνα πρέπει να στοχεύουν προς τα ακουστικά κέντρα των αξόνων των δύο ηχείων που ηχογραφούμε (όπως στις εικόνες).
Επιλέγοντας διάταξη XY με καρδιοειδή μικρόφωνα απορρίπτουμε την επίδραση του γύρω χώρου αναπαραγωγής των ηχείων και λαμβάνουμε μόνο (κατά το μεγαλύτερο ποσοστό) το πεδίο ηχητικής ακτινοβολίας των ίδιων των ηχείων. Μικρόφωνα Omni μόνο ως συμπληρωματικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Για τέτοια εφαρμογή είναι ακατάλληλα ως κύρια μικρόφωνα. Όσο καλύτερα -με επίπεδη απόκριση, χωρίς δικό τους χαρακτήρα- είναι τα μικρόφωνα, τόσο καλύτερο το αποτέλεσμα.
B) Κατάλληλος εγγραφέας σε format με ανάλυση από 44,1 KHz/24 Bits και άνω.
Γ) Ακρόαση με ακουστικά. Έτσι αφαιρείται η επίδραση του δικού μας χώρου. Τα ακουστικά που θα χρησιμοποιήσουμε να είναι όσο το δυνατόν ουδέτερα χωρίς δικό τους χαρακτήρα. Ένας καλός DAC και ενισχυτής ακουστικών ή συνδυασμός DAC/Amp είναι απαραίτητος. Ειδικά αν η συγκεκριμένη ηχογράφηση αφορά κορυφαία μηχανήματα.
Αν τηρηθούν όλες οι παραπάνω προϋποθέσεις, τότε -κατά την υποκειμενική μου εκτίμηση- μπορούμε να φτάσουμε ένα ποσοστό προσέγγισης της πραγματικότητας (δηλ. εάν είμασταν εκεί) της τάξης του 75-85%.
Το οποίο είναι πάρα πολύ καλό!