Βλάση έχω την εντύπωση ότι εάν είναι να χρησιμοποιηθεί ο φακός πάνω από τον φακό της βιντεοκάμερας (και όχι παράλληλα σε μηχανή) δεν αξίζει η επένδυση σε πολύ καλό γρήγορο φακό. Δεν θα φανεί η διαφορά -πιστεύω- μεταξύ ενός άριστου και ενός μέτριου φακού έτσι.
Από βιδωτούς, θα πρότεινα τους εξής:
- Pentacon 135/2.8 MC, πολύ μαλακό bokeh, πολύ φθηνός (20-30 ευρώ)
- Asahi Pentax Super (ή Super Multi Coated ακόμη καλύτερα) Takumar 135/2.5. "Παλιομοδίτικο" (το λεγόμενο doughnut shaped") bokeh ανοικτός, οξύς στο f/4
- Asahi Pentax SMC Takumar 85/1.8, πολύ καλός και αρκετά οξύς, ή Super Takumar 85/1.9, αυτοί ξεκινούν από 80 ευρώ, εάν ψάξεις.
- Helios 40/2 (το 2 είναι η multicoated έκδοση) 85/1.5, ανοικτός έχει πολύ-πολύ ρηχό βάθος πεδίου, οξύτητα μόνο από κοντά ανοικτός (για κάθε μέτρο απόσταση μέχρι τα 4-5 κλείνουμε και ένα στοπ), ακριβούτσικος (μέχρι και 200 ευρώ πιάνει στο ebay) και σχετικώς δυσεύρευτος
Υπάρχουν αρκετοί ακόμη 135/2.8 που μπορούν να βρεθούν πραγματικά χαμηλά, Tamron, Vivitar κλπ.
Και η Nikon έχει, τον 135/2.8 και τον 105/2.5
Επίσης υπάρχει ένας Vivitar Series One 135/2.3, αλλά λόγω σπανιότητας πάντα πιάνει πάνω από 100 ευρώ. Όπως και ένας μέτριας απόδοσης αλλά ταχύτατος 135/1.8 Weltblick (πρέπει να κυκλοφορεί και με τη φίρμα της γερμανικής Revue). Οι 85ρηδες και 100ρηδες γενικώς είναι πιο ακριβοί, ως φακοί αποκλειστικά πορτραίτου (οι 135ρηδες ήταν πιο κοινοί, ως κοντοί-μεσαίοι τηλεφακοί)