Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Τις βαρκουλες τις τραβηξα απο αλλη φωτο γιατι στα 91'' παραηταν κουνημενες. Στον πυργο το παλεψα πολυ να μην παρω halo αλλα δεν ειμαι σιγουρος αν ειναι τελικα halo ή συννεφα απο πισω που με μπερδευουν



The port tower by Teo Bot, on Flickr
 
Το σύνολο μου αρέσει αλλά γενικά με τα κινούμενα θέματα όπως πουλιά και βάρκες σε φωτογραφίες ΜΕ, έχω τη γνώμη ότι είτε τα σβήνουμε, είτε τα αφήνουμε φλουταρισμένα. Νομίζω πως είναι κάπως παράδοξο να έχουμε κίνηση σε σύννεφα και νερά αλλά πχ τα πουλιά να μένουν ακίνητα. Φυσικά, η ΜΕ ανήκει στην καλλιτεχνική φωτογραφία, οπότε ο καθένας το προσεγγίζει όπως θέλει :)
 
Το σύνολο μου αρέσει αλλά γενικά με τα κινούμενα θέματα όπως πουλιά και βάρκες σε φωτογραφίες ΜΕ, έχω τη γνώμη ότι είτε τα σβήνουμε, είτε τα αφήνουμε φλουταρισμένα. Νομίζω πως είναι κάπως παράδοξο να έχουμε κίνηση σε σύννεφα και νερά αλλά πχ τα πουλιά να μένουν ακίνητα. Φυσικά, η ΜΕ ανήκει στην καλλιτεχνική φωτογραφία, οπότε ο καθένας το προσεγγίζει όπως θέλει :)

Σε ευχαριστω Τεο που μοιραστηκες τις σκεψεις σου. Συμφωνω με αυτο που λες κ θα δοκιμασω να τις σβησω να δω συγκριτικα. Νομιζω οτι αν ηταν μια βαρκα οκ αλλα οι πολλες φλουταρισμενες δεν μου αρεσαν πολυ.
 
Ξαναλέω αυτές είναι προσωπικές απόψεις, δεν δασκαλεύω κανέναν. Είναι θέμα προσωπικής αισθητικής του καθενός. Αν κάτι θα διόρθωνα, θα ήταν η προοπτική του πύργου ο οποίος μάλλον λόγω θέσης του φακού "γέρνει" προς τα αριστερά.
 
Ξαναλέω αυτές είναι προσωπικές απόψεις, δεν δασκαλεύω κανέναν. Είναι θέμα προσωπικής αισθητικής του καθενός. Αν κάτι θα διόρθωνα, θα ήταν η προοπτική του πύργου ο οποίος μάλλον λόγω θέσης του φακού "γέρνει" προς τα αριστερά.

:a0210:
 
με αφορμή αυτό το νήμα με τρώει να ξεκινήσω να πειραματίζομαι με τη συγκεκριμένη κατηγορία

έχω μια sony a5100 και τους εξής φακούς: sony fe 28mm f2.0, sony 10-18mm f4.0, sony 16-50mm (kit), sigma 60mm

επειδή και το κόστος των φίλτρων δεν είναι αμελητέο, προφανώς αξίζει να ξεκινήσω να πειραματίζομαι με τον 10-18mm?

επίσης, ποιο φίλτρο ενδείκνεται για κάποιον που ξεκινάει με το συγκεκριμένο σπορ?
 
με αφορμή αυτό το νήμα με τρώει να ξεκινήσω να πειραματίζομαι με τη συγκεκριμένη κατηγορία

έχω μια sony a5100 και τους εξής φακούς: sony fe 28mm f2.0, sony 10-18mm f4.0, sony 16-50mm (kit), sigma 60mm

επειδή και το κόστος των φίλτρων δεν είναι αμελητέο, προφανώς αξίζει να ξεκινήσω να πειραματίζομαι με τον 10-18mm?

επίσης, ποιο φίλτρο ενδείκνεται για κάποιον που ξεκινάει με το συγκεκριμένο σπορ?

Αποψη μου ειναι να παρεις φιλτρα τα οποια να ταιριαζουν στο φακο που χρειαζεται το πιο μεγαλο σε μεγεθος κ μετα για τα υπολοιπα να παρεις απλα step up ανταπτορες για να βαζεις το μεγαλο φιλτρο σε οποιοδηποτε αλλο φακο εχεις. Εγω ξεκινησα με ενα ND1000 κ ενα ND8. Στην παραπανω φωτο τα χρησιμοποιησα μαζι...

Τεο μου αρεσε πολυ η προοπτικη που επελεξες!
 
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πες μου το μυστικό.
Πως βγαίνει ακουνητη η βάρκα με τόσο μεγάλο χρόνο έκθεσης ;

Λογικά είναι στα ρηχά οπότε και "καρφωμένη" αρκετό καιρό στο βυθό (κρίνοντας κι απο την κατάσταση της)



Πηγή έμπνευσης οι φωτογραφίες σας, Μπράβο και πάλι
 
Πες μου το μυστικό.
Πως βγαίνει ακουνητη η βάρκα με τόσο μεγάλο χρόνο έκθεσης ;
Καλημέρα. Η συγκεκριμένη βάρκα είχε "κολλήσει" στην άμμο, οπότε ήταν εύκολο να πάρω τέτοια λήψη από τη μέση της βάρκας και εμπρός.

Πάντως, σε ανάλογες περιπτώσεις, μπορείς να πάρεις μια στιγμιαία λήψη με τη βάρκα ακίνητη και μια ακόμα μακράς έκθεσης και να ενώσεις τα layers στο Photoshop, με την προϋπόθεση ότι η βάρκα θα έχει σχετικά μικρή διαδρομή κίνησης, έτσι ώστε τα όρια της ακίνητης βάρκας να μπορούν να "δέσουν" με τα όρια της κινούμενης.

Αυτή την τεχνική χρησιμοποίησα και σε προηγούμενη φωτογραφία μου (the longest journey). Γενικά, η διπλή έκθεση είναι κάτι που χρησιμοποιείται συχνά όταν έχεις στο κάδρο κινούμενα μέρη (βάρκες, κλαδιά δέντρων, χόρτα κλπ). Η καλύτερη δουλειά στη μίξη μπορεί να γίνει όταν νερό και κινούμενα μέρη δεν αλληλοκαλύπτονται.
 
Πάντως, σε ανάλογες περιπτώσεις, μπορείς να πάρεις μια στιγμιαία λήψη με τη βάρκα ακίνητη και μια ακόμα μακράς έκθεσης και να ενώσεις τα layers στο Photoshop, με την προϋπόθεση ότι η βάρκα θα έχει σχετικά μικρή διαδρομή κίνησης, έτσι ώστε τα όρια της ακίνητης βάρκας να μπορούν να "δέσουν" με τα όρια της κινούμενης.

Αυτή την τεχνική χρησιμοποίησα και σε προηγούμενη φωτογραφία μου (the longest journey). Γενικά, η διπλή έκθεση είναι κάτι που χρησιμοποιείται συχνά όταν έχεις στο κάδρο κινούμενα μέρη (βάρκες, κλαδιά δέντρων, χόρτα κλπ). Η καλύτερη δουλειά στη μίξη μπορεί να γίνει όταν νερό και κινούμενα μέρη δεν αλληλοκαλύπτονται.

Αυτό ήθελα να επιβεβαιώσω.
Ευχαριστώ!
 
καταπληκτικη φωτογραφια αλλα πιο πολυ η επεξεγασια που εχει γινει..!!

φιλε Anon μιας και δουλευεις παρα πολυ φιλτρα μπορεις να μου προτεινεις καποιο φιλτρο?τι διαφορα εχει το nd 1000 με ενα nd 8?με το nd 1000 θα ειμαι καλυμενος για ημερα?
 
Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

καταπληκτικη φωτογραφια αλλα πιο πολυ η επεξεγασια που εχει γινει..!!

φιλε Anon μιας και δουλευεις παρα πολυ φιλτρα μπορεις να μου προτεινεις καποιο φιλτρο?τι διαφορα εχει το nd 1000 με ενα nd 8?με το nd 1000 θα ειμαι καλυμενος για ημερα?
ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια. Γιάννη ρίξε μια ματιά στον μίνι οδηγό μου εδώ

προς το τέλος παραθέτω σχετικό πίνακα, αρκετά επεξηγηματικό για τις σχέσεις χρόνων καθυστέρησης και διαφόρων στοπ στα φίλτρα. Ως βάση να παίρνεις το ND1000 που είναι 10 stop καθυστέρησης. Τι σημαίνει αυτό; ότι ο χρόνος της κανονικής λήψης θα πολλαπλασιαστεί με το 1000 για να καταλήξει σε κάτι μεγαλύτερο (x1000). Για παράδειγμα, αν έχεις κανονικό χρόνο λήψης (χωρίς φίλτρο) πχ 1/250", τότε η ίδια λήψη με φίλτρο των 10 stop (ND1000) θα σου δώσει χρόνο λήψης 1000 Χ 1/250 = 4" (εννοείται δεν πειράζεις τίποτε από τιμές διαφράγματος και χρόνου κλείστρου, περνάς σε manual mode και συγκεκριμένα σε bulb αν η μηχανή σου δεν υποστηρίζει τιμές χρόνου λήψης μεγαλύτερες των 30").

Αν θέλεις τη γνώμη μου, για να δεις αισθητικά καλό αποτέλεσμα πρέπει η διάρκεια της λήψης να είναι τουλάχιστον 20". Γενικότερα κάνουμε χρήση μικρού διαφράγματος (πχ f/11-f/16 σε full frame) για να έχουμε μεγάλους χρόνους λήψης. Την ημέρα, για τέτοια δουλειά όπως στις δικές μου φωτογραφίες, ίσως και με 11 stop (ND2000) να μη τη βγάλεις καθαρή. Αν είναι να πάρεις 1 φίλτρο, πάρε το ND1000. Δίνει καλούς και διαχειρίσιμους χρόνους λήψης σε μέτριο φως. Νομίζω πως με 9-10 stop θα δεις ένα πολύ καλό αποτέλεσμα, εκτός κι αν έχει πολύ ήλιο. Πάντως το ND8 που αναφέρεις προσφέρει ελάχιστο όφελος για τις συγκεκριμένες λήψεις. Το ND8 δίνει μόνο 3 stop καθυστέρησης, που σημαίνει ότι αν έχεις κανονικό χρόνο λήψης ~1/60", ο τελικός θα είναι 1/20".

Σας δίνω ένα γενικό πλάνο χρόνων λήψης για ένα καλό (αισθητικά) αποτέλεσμα αναλόγως του τι φωτογραφίζουμε:
Κύμματα που "σκάνε" στα βράχια: 0.3-1"
Καταρράκτες: 3-5"
Ρυάκια: 5-10"
Λίμνες (ήρεμες): 30-60"
Θάλασσα με λίγο κύμα: 2'-4'
Θάλασσα με μέτριο κύμα: 1'-2'
Θάλασσα με πολύ κύμα: 30"-1'
*1: σε όλα αυτά, πρέπει να υπολογίσετε και την κίνηση στα σύννεφα (αν υπάρχουν στο πλάνο). Ενδέχεται να χρειαστείτε 2 ή και περισσότερες λήψεις για να πάρετε ένα αρμονικό αποτέλεσμα (συνήθως η πιο σύντομη για τα σύννεφα).
*2: μερικές φορές μπορεί να σας φανούν χρήσιμα τα φίλτρα graduated ND (ντεγκραντέ) αλλά δουλεύουν μόνο κάτω από ιδανικές συνθήκες φωτισμού και πάντα με πλήρη ορίζοντα.
*3: είμαι κατά της χρήσης επικαλυπτόμενων φίλτρων (πχ ND8 πάνω σε φίλτρο ND500) γιατί ο σκοπός είναι να πετύχουμε την ιδανική καθυστέρηση με τις λιγότερες δυνατές παρεμβολές μεταξύ φακού και κάδρου. Επομένως, 1 εμπόδιο (1 φίλτρο) είναι πάντα καλύτερο από 2...
 
σε ευχαριστω πολυ για τον χρονο αλλα και τον κοπο να απαντησεις τοσο αναλυτικα.με καλυψες πληρως!να εισαι καλα που μοιραζεσαι τις γνωσεις σου!!!:worshippy: