Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

χαλαρωτική αλλά ήθελε μάλλον κιαλλο χρόνο έκθεσης ώστε να ηρεμήσουν και τα νερά στο βάθος ...
 
Re: Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

χαλαρωτική αλλά ήθελε μάλλον κιαλλο χρόνο έκθεσης ώστε να ηρεμήσουν και τα νερά στο βάθος ...

Ναι Κώστα... Πρέπει να πάρω κανένα ND πιο σκούρο. Η λήψη έγινε με τρία ND. Ένα 6άρι ένα 2άρι και ένα Gradient..... Το Gradient δυστυχώς έχει μια γρατζουνιά και φαίνεται πάνω δεξιά....
 
Μου κάνει εντύπωση που με συνολικά 8 stop πήρες μόνο 10" έκθεσης. Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι πρέπει να μπαίνει μόνο 1 φίλτρο πάνω στον φακό (αν υποθέσουμε ότι δεν είναι απαραίτητο να μπει GND). Κάθε φίλτρο, όσο καλό και να είναι, αποτελεί ένα εμπόδιο μεταξύ του θέματος και του φακού. Κατά συνέπεια, όσο πιο πολλά φίλτρα, τόσο πιο πολλά εμπόδια, άρα τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες να έχεις απώλεια ανάλυσης. Βέβαια, εδώ περί απώλειας ανάλυσης φταίει περισσότερο ο φακός (και γιατί crop πάνω στην D850?).

Κάτι ακόμα που ήθελα να σημειώσω και αποτελεί ίσως προσωπική θέση, είναι το γιατί και πότε χρησιμοποιούμε τη μακρά έκθεση (ΜΕ). Για εμένα η ΜΕ δεν είναι ακριβώς φωτογραφία αλλά τεχνική που σκοπό έχει να αναδείξει ένα θέμα. Εδώ όμως θέμα δεν βλέπω, δεν υπάρχει κάτι που να με κρατάει στο κάδρο και σίγουρα δεν μιλάμε για abstract φωτογραφία όπου ένεκα τέχνης η ΜΕ θα ήταν η ίδια φωτογραφία.
 
Κατεβαίνεις συχνα Λίμνη... Στο Ηραίο έχει ωραία κάδρα και έξω απο τον δίαυλο με τα ηφαιστικά.
 
Μου κάνει εντύπωση που με συνολικά 8 stop πήρες μόνο 10" έκθεσης. Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι πρέπει να μπαίνει μόνο 1 φίλτρο πάνω στον φακό (αν υποθέσουμε ότι δεν είναι απαραίτητο να μπει GND). Κάθε φίλτρο, όσο καλό και να είναι, αποτελεί ένα εμπόδιο μεταξύ του θέματος και του φακού. Κατά συνέπεια, όσο πιο πολλά φίλτρα, τόσο πιο πολλά εμπόδια, άρα τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες να έχεις απώλεια ανάλυσης. Βέβαια, εδώ περί απώλειας ανάλυσης φταίει περισσότερο ο φακός (και γιατί crop πάνω στην D850?).

Κάτι ακόμα που ήθελα να σημειώσω και αποτελεί ίσως προσωπική θέση, είναι το γιατί και πότε χρησιμοποιούμε τη μακρά έκθεση (ΜΕ). Για εμένα η ΜΕ δεν είναι ακριβώς φωτογραφία αλλά τεχνική που σκοπό έχει να αναδείξει ένα θέμα. Εδώ όμως θέμα δεν βλέπω, δεν υπάρχει κάτι που να με κρατάει στο κάδρο και σίγουρα δεν μιλάμε για abstract φωτογραφία όπου ένεκα τέχνης η ΜΕ θα ήταν η ίδια φωτογραφία.


Αγαπητέ Τεο.

Για σένα μπορει η μακρά έκθεση να είναι ότι είναι και είναι σεβαστό σαν προσωπική σου θέση όμως. Και την χρησιμοποιείς άριστα. Για εμένα μπορεί να είναι κάτι άλλο όμως. Μπορεί να είναι η αρχή για κάτι που δεν έχω ασχοληθεί ξανά. Και λογικό είναι να θέλω εξάσκηση. Όλοι από κάπου ξεκινάμε.

Οσο για το θέμα είναι ένα τοπίο από χαμηλή γωνία με πρώτο θέμα τα βραχάκια μπροστά. Δεν ξέρω αν το λεν abstract εμένα όμως μου άρεσε πολύ.

O crop είναι επειδή πήρα την μηχανή πριν δύο εβδομάδες και δεν έχω μαζέψει ακόμα το χιλιάρικο για να πάρω ένα φακό της προκοπής.

Όπως το ίδιο ισχύει και για τα φίλτρα ND.
 
Ανέφερα και πριν και πάντα το κάνω, ότι καταθέτω προσωπικές απόψεις, άλλωστε η αίσθηση του ωραίου ή του ενδιαφέροντος κάδρου στη φωτογραφία είναι πάντα αμιγώς υποκειμενικό θέμα, ειδικά σε αυτές που έχουν καλλιτεχνική χροιά. Πάραυτα, θεωρώ ότι αν η ΜΕ συνδυαστεί με την φωτογράφηση κανονικού θέματος, αποκτά τον χαρακτήρα που της πρέπει και η λήψη έχει πιο πολλά να μας δώσει. Τα βραχάκια, αν θέλεις την προσωπική μου άποψη, έχουν κάτι πολύ ενδιαφέρον να δώσουν αλλάξει η σύνθεση. Προσωπικά θα επέλεγα ένα κάδρο 3:2 που θα περιλαμβάνει μόνο τα 4 βραχάκια δεξιά και το άνω άκρο να είναι το όριο του νερού πριν φανεί ο λόφος απέναντι.
 
Ανέφερα και πριν και πάντα το κάνω, ότι καταθέτω προσωπικές απόψεις, άλλωστε η αίσθηση του ωραίου ή του ενδιαφέροντος κάδρου στη φωτογραφία είναι πάντα αμιγώς υποκειμενικό θέμα, ειδικά σε αυτές που έχουν καλλιτεχνική χροιά. Πάραυτα, θεωρώ ότι αν η ΜΕ συνδυαστεί με την φωτογράφηση κανονικού θέματος, αποκτά τον χαρακτήρα που της πρέπει και η λήψη έχει πιο πολλά να μας δώσει. Τα βραχάκια, αν θέλεις την προσωπική μου άποψη, έχουν κάτι πολύ ενδιαφέρον να δώσουν αλλάξει η σύνθεση. Προσωπικά θα επέλεγα ένα κάδρο 3:2 που θα περιλαμβάνει μόνο τα 4 βραχάκια δεξιά και το άνω άκρο να είναι το όριο του νερού πριν φανεί ο λόφος απέναντι.

Τεο δεν θέλω να παρεξηγηθεί η απάντησή μου. Ξέρεις ότι εκτιμώ την δουλειά σου απεριόριστα. Παρόλα αυτά είμαι πάντοτε ανοιχτός σε κριτική που θα με βοηθήσει, στοχευμένα, να βελτιωθώ. Είμαι σε μία φάση που έχω ξεκινήσει να πειραματίζομαι με την ΜΕ καθώς στα τόσα χρόνια που ασχολούμαι δεν έχω ξανασχοληθεί. Έτσι, το τελευταίο χρονικό διάστημα που για προσωπικούς λόγους, μου έχει δοθεί η ευκαιρία να έχω περισσότερο προσωπικό χρόνο, έχω αφιερώσει αρκετό από αυτόν στο αγαπημένο μου χόμπι την φωτογραφία. Οι ελλείψεις σε εξοπλισμό είναι προφανείς στην παρούσα χρονική στιγμή, για εμένα, καθώς βρίσκομαι σε ένα μεταβατικό στάδιο αλλαγής φορμά. (DX-> FX). Επειδή όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάψω να ασχολούμαι προσπαθώ με εξάσκηση (και σύμβουλο ένα πολύ καλό μου φίλο φωτογράφο) να βελτιωθώ με τα εργαλεία που, προς το παρόν, διαθέτω. Καμία αρχή δεν γίνεται από την μία στιγμή στην άλλη πόσο μάλλον δε, όταν περνάς σε αλλαγή εξοπλισμού υψηλού κόστους και δεν σου περισσεύουν τα χρήματα. Οπότε μέχρι να φθάσω στο σημείο που πρέπει, πρέπει να κάνω υπομονή και εξάσκηση. Δεν έχει περάσει και λίγος καιρός από τότε που άφησα το φιλμ και πέρασα στην ψηφιακή.

Αναφορικά με την ΜΕ λοιπόν χρειάζομαι ακόμα αρκετή δουλειά για να την μάθω. Όπως αρκετή δουλειά χρειάζομαι και με τα κάδρα για να φθάσω στο επίπεδο που έχω θέσει σαν προσωπικό στόχο. Για να το καταφέρω σίγουρα χρειάζομαι συμβουλές και υποστήριξη από φίλους σαν κι εσένα που έχουν βαθύτερη γνώση του αντικειμένου. Προκειμένου να αναλωνόμαστε σε συζητήσεις του τύπου γιατί τον Χ φακό στην Ψ μηχανή (κάτι που είναι και σε εμένα προφανές) είναι πιο εποικοδομητικό (για εμένα ) να δέχομαι συμβουλές και κριτική ώστε να βελτιωθώ. Τα του εξοπλισμού έπονται στο εγγύς μέλλον.

Εντός ολίγου ανεβάζω άλλη μία από το ίδιο σημείο με πιο σφικτό κάδρο και πιο απαλή επεξεργασία. Τα σχόλια θα είναι ευπρόσδεκτα.
 
Ο εξοπλισμός είναι πράγματι άλλο θέμα και θα έλεγα ότι στη ΜΕ αποτελεί το 1/3 του συνόλου για μία καλή λήψη. Πάραυτα εγώ δεν θα έκανα τέτοιο βήμα για αλλαγή αν δεν υπήρχε και φακός να υποστηρίξει το τέλειο αρχείο της D850. Σχετικά με το θέμα της σύνθεσης, επειδή ακριβώς στη ΜΕ δεν μιλάμε ούτε για κλασικό τοπίο, ούτε για αστροφωτογράφηση, ούτε για ακριβή αποτύπωση αυτού που βλέπουμε, αυτόματα αυτή η κατηγορία εμπίπτει στην καλλιτεχνική, με άπειρες εκδοχές και "μεταφράσεις". Άπαξ λοιπόν και χρησιμοποιήσουμε αυτή την τεχνική, αλλάζει ο λόγος που βγάζουμε μια φωτογραφία αλλά και ο τρόπος που την αποτυπώνουμε. Πάνω σε αυτή τη συνθήκη ανέφερα τα προηγούμενα και επειδή στην καλλιτεχνική φωτογραφία θεωρώ ότι δεν υπάρχει καλός και κακός φωτογράφος, όλες οι γνώμες έχουν την ίδια αξία.
 
Ο εξοπλισμός είναι πράγματι άλλο θέμα και θα έλεγα ότι στη ΜΕ αποτελεί το 1/3 του συνόλου για μία καλή λήψη. Πάραυτα εγώ δεν θα έκανα τέτοιο βήμα για αλλαγή αν δεν υπήρχε και φακός να υποστηρίξει το τέλειο αρχείο της D850. Σχετικά με το θέμα της σύνθεσης, επειδή ακριβώς στη ΜΕ δεν μιλάμε ούτε για κλασικό τοπίο, ούτε για αστροφωτογράφηση, ούτε για ακριβή αποτύπωση αυτού που βλέπουμε, αυτόματα αυτή η κατηγορία εμπίπτει στην καλλιτεχνική, με άπειρες εκδοχές και "μεταφράσεις". Άπαξ λοιπόν και χρησιμοποιήσουμε αυτή την τεχνική, αλλάζει ο λόγος που βγάζουμε μια φωτογραφία αλλά και ο τρόπος που την αποτυπώνουμε. Πάνω σε αυτή τη συνθήκη ανέφερα τα προηγούμενα και επειδή στην καλλιτεχνική φωτογραφία θεωρώ ότι δεν υπάρχει καλός και κακός φωτογράφος, όλες οι γνώμες έχουν την ίδια αξία.


Σωστά.
Κανένας όμως δεν ξεκινάει 'καλός'. Όσο για τον εξοπλισμό θα συμφωνήσω απόλυτα για το ποσοστό που έθεσες και θα προσθέσω πως πρώτα ξεκινάς με το σώμα (όχι απαραίτητα βέβαια) και μετά με τα υπόλοιπα όταν τα βήματα γίνονται με κόπο και ιδρώτα. Το πρώτο λοιπόν το απέκτησα και μου μένει η συνέχεια που θα είναι μακρά. :smile:
 
Εγώ πάντως αν δεν είχα έστω ένα φακό, δεν θα έμπαινα σε διαδικασία αλλαγής συστήματος και μη νομίζεις ότι έχω καμιά δεκαριά φακούς. Οι 9,5 στις 10 λήψεις γίνονται με έναν 24-70. Anyway...

"miroir d'eau"
Μία λήψη στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης χωρίς δεύτερη ευκαιρία γιατί ο σεκιουριτάς μου ζήτησε να τα μαζέψω. Όπως μου είπε, λήψεις με τρίποδο επιτρέπονται μόνο αν έχεις άδεια. Τελικά όμως αν δεν είσαι επαγγελματίας, δεν έχεις θέμα...



miroir d'eau by Teo Kefalopoulos, on Flickr
 
"surrender"
Μία ιδιαίτερη βάρκα στο Δέλτα Αξιού. Αναλόγως της στάθμης του νερού, μπορεί να αναδυθεί. Ένα από τα αγαπημένα μου minimal θέματα, τόσο ως προς την ιδιαιτερότητά της να εμφανίζεται περιστασιακά, όσο και ως προς το στοιχείο της φθοράς.



surrender by Teo Kefalopoulos, on Flickr