ΡΑΕ: Φρένο στο "άναρχο" παιχνίδι που έχει στηθεί στην αγορά ηλεκτρισμού
Κανόνες στο νέο τοπίο που έχει διαμορφωθεί στην αγορά ηλεκτρισμού με την είσοδο των ιδιωτικών εταιρειών εμπορίας, που έχουν αποσπάσει πάνω από 65.000 πελάτες της ΔΕΗ, επιχειρεί να βάλει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με σκοπό να προφυλάξει τους καταναλωτές από τυχόν αθέμιτες πρακτικές. Σε επιστολή της προς τη ΔΕΗ, καθώς και σε άλλες 11 εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, ζητάει εντός 20 ημερών να της έχουν προσκομίσει αναλυτικά τα τιμολόγια τους, τις συμβάσεις που αποστέλλουν στους καταναλωτές, και το διαφημιστικό υλικό που τις συνοδεύει. Διαφορετικά τις προειδοποιεί ότι θα τους ανακαλέσει τις άδειες λειτουργίας που τους έχει χορηγήσει.
Βροχή τα παράπονα των καταναλωτών...
Αιτία της επιστολής, οι αυξανόμενες καταγγελίες που δέχεται το τελευταίο διάστημα η Αρχή από καταναλωτές για προσέγγιση και παραπλανητικές διαφημίσεις που δέχονται μέσω τηλεφωνημάτων ή επισκέψεις από άλλους προμηθευτές, ακόμη και από τη ΔΕΗ που προσπαθεί να «επαναπατρίσει» τους δεκάδες χιλιάδες των πελατών που έχασε μέσα στο 2010.
Τι τάζουν οι πωλητές των εταιρειών...
Για να αντιληφθεί κανείς τι ακριβώς συμβαίνει σήμερα, στην αγορά ηλεκτρισμού δραστηριοποιούνται ούτε 10, ούτε 20, αλλά 66 εταιρείες, καθώς αρκούν μόλις… 60.000 ευρώ μετοχικό κεφάλαιο- λιγότερα απ’ όσα χρειάζονται για να πάρει κανείς άδεια ταξί, για να ξεκινήσει τη σχετική δραστηριότητα.
Τι τάζουν λοιπόν οι πωλητές των νέων παρόχων ενέργειας αλλά και της ΔΕΗ στους καταναλωτές ; Σημαντικά ποσοστά εκπτώσεων, π.χ. 20%, χωρίς αυτό να προκύπτει από αναλυτικό τιμολόγιο, αλλά και χωρίς ο πωλητής να γνωρίζει την κατανάλωση του πελάτη που προσεγγίζει. Άλλο συχνό κρούσμα, είναι η έκπτωση που προσφέρει ο πωλητής να γίνεται επί των περυσινών τιμολογίων της ΔΕΗ, και όχι επί αυτών που ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου, τα οποία σε άλλες κατηγορίες έχουν αυξηθεί, ενώ σε άλλες κατηγορίες έχουν μειωθεί. Τάζουν δηλαδή μεγαλύτερη έκπτωση, όταν στην πραγματικότητα είναι μικρότερη.
Κώδικας συμπεριφοράς των προμηθευτών
Αντίστοιχα η ΡΑΕ δημοσιεύει τις βασικότερες υποχρεώσεις που πρέπει να τηρούν οι προμηθευτές απέναντι στους πελάτες τους, σε τρεις τομείς που συγκεντρώνουν και τα περισσότερα παράπονα :
1ο) Διαφήμιση -προώθηση: Κάθε προμηθευτής καλείται να αφαιρέσει άμεσα από τα μέσα προβολής του οποιαδήποτε πληροφορία για τις προσφερόμενες χρεώσεις και υπηρεσίες που δεν βρίσκονται σε ισχύ (π.χ. εκπτώσεις που έχουν υπολογιστεί επί των τιμολογίων της ΔΕΗ που ίσχυαν πέρυσι).
2ο) Συμπεριφορά συνεργατών των εταιρειών: Καλούνται κατά την προσωπική επίσκεψη να επιδεικνύουν ταυτότητα με το σήμα της εταιρείας, ειδάλλως κατά την εξ αποστάσεως επικοινωνία να αναφέρουν το ονοματεπώνυμό τους (κάτι που αρκετές φορές δεν γίνεται).
3ο) Προσυμβατική ενημέρωση καταναλωτή: Δικαιούται, ο καταναλωτής, να απαιτεί από τον πωλητή που τον προσεγγίζει επαρκή ενημέρωση για την κατηγορία τιμολόγησης στην οποία ανήκει, καθώς και για τις τιμές μονάδας ανά κιλοβατώρα των τιμολογίων που προσφέρουν, με διακριτή αναγραφή της κάθε χρέωσης (για την ενέργεια, τα διάφορα τέλη, όπως το Τέλος ΑΠΕ που είναι κοινά για όλες τις εταιρείες) έτσι ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση στην ίδια βάση με άλλες προσφορές από την ίδια ή άλλη εταιρεία.