Ηχεία με 'μεγααάλο' ήχο

Για τον μεγάλο ήχο να πω ότι τα μεγάλα ηχεία θέλουν και ανάλογο χώρο.
Μάλλον το αντίθετο. Ο κάθε χώρος, "χωράει" συγκεκριμένα ηχεία :smile: και όχι μεγαλύτερα.
 
Τα πρώτα samples είναι έτοιμα.
Εχω στην κατοχή μου 6 μουσικά τρακς (cda & wav).

tracks 1,2,3 (ηχογράφηση φλογέρας)
tracks 4,5,6 (τραγούδι, γυναικεία φωνή )

Τracks 1 & 4 : Τα μικρόφωνα σε απόσταση 1,5μ. από την ηχητική πηγή και στο ίδιο ακριβώς επίπεδο. Η πηγή και τα μικρόφωνα σε απόσταση 1,4 μ. από το έδαφος.

Tracks 2 & 5 : Η ηχητική πηγή μετατοπίζεται 70 cm, στον κατακόρυφο άξονα.

Tracks 3 & 6 : Η ηχητική πηγή μετατοπίζεται 50 cm, στον κατακόρυφο άξονα, αλλά προς την αντίθετη κατεύθυνση απ'οτι στα tracks 2 & 5.




Υ.Γ, Η ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε με δύο πυκνωτικά μικρόφωνα Neumann TLM-103 σε τοπολογία ORTF. Χώρος ηχογράφησης : ένα δωμάτιο 40 τ.μ. Τα μικρόφωνα και η ηχητική πηγή σε απόσταση τουλάχιστον 2-3 μ. απο τα όρια του δωματίου.
 
Last edited:
Πόσο μεγάλο ήχο θα θέλατε να είχατε στο χώρο σας από μια μικρή φλογέρα και από μια λεπτή γυναικεία φωνή ?

Αν το σύστημά σας παρουσιάζει φαινόμενα γιγαντισμού θα το καταλάβετε αμέσως. Αν θέλετε μπορείτε να ανεβάσετε την ένταση. Ανεβάζοντας την ένταση οι διαστάσεις του αργάνου και της φωνής θα πρέπει να παραμένουν ίδιες. Απλως ανεβάζοντας την ένταση θα πρέπει να νιώσετε ότι απλώς πλησιάζεται την ηχητική πηγή.

Για τη μετατόπιση της πηγής στον κατακόρυφο άξονα, ακούστε μόνοι σας τις διαφορές.

Τα πρώτα tests θα γίνουν κεκλεισμένων των θυρών. Αργότερα θα ανεβάσω το link για να κατεβάσετε τα tracks κι εσείς....
 
Last edited:
Αυτό ήταν απλώς μια αρχή. Το "εργαλείο" θα τελειοποιηθεί και θα παρουσιαστεί από το avclub στην επόμενη έκθεση στερεοφωνικών.
Εν τω μεταξυ θα γίνουν και κάποιες επισκέψεις σε φίλους καθώς και σε αντιπροσώπους με "σοβαρά" συστήματα για να εντοπίσουμε τις όποιες διαφορες και στον κατακόρυφο άξονα .... -bye-

καλό σας βράδυ και καλή συνέχεια.
 
Last edited:
Re: Απάντηση: Ηχεία με 'μεγααάλο' ήχο

Για τον μεγάλο ήχο να πω ότι τα μεγάλα ηχεία θέλουν και ανάλογο χώρο.
Μάλλον το αντίθετο. Ο κάθε χώρος, "χωράει" συγκεκριμένα ηχεία :smile: και όχι μεγαλύτερα.

+1
το εχω πρατηρησει κι εγω
 
Αντιγράφω post από άλλο forum (της SlimDevices - user "Phil Leigh"):

Good article in Feb Hi-Fi News by Barry Willis and Dr. Doug Mahar on human hearing.
Their observations and conclusions on the "stereo illusion" and height/depth (or rather the lack of it!) in most playback situations is very interesting...although annoyingly they sort of "chicken-out" in the final conclusion by saying (my words):
"There really isn't any soundstage info except for left-right laterality, but its vital to retain maximum detail so your brain can do its best shot at fooling you that there is".


Αν έχει κάποιος πρόσβαση στο άρθρο ας μας ενημερώσει!

Το σχετικό thread θα το βρείτε εδώ.

Όσο για το πως "δουλεύει" το περιβόητο, πλέον, track από το δισκάκι της Chesky, διαβάστε εδώ.
Κατά τα άλλα, όταν μιλάμε για την σημασία της ψυχοακουστικής είμαστε "γραφικοί"...
 
Last edited:
Έχει ενδιαφέρον και η σύγκριση των δύο thread (της εξέλιξής τους, των επιχειρημάτων κλπ).
Σίγουρα πάντως εμείς οι Έλληνες είμαστε "πολυλογάδες"! :flipout:
 
Last edited:
If one were to place a 2-d array of microphones or SPL transducers in front of a pair of speakers playing the LEDR track, they will record what is actually happening...in other words, as the sound "appears" to us to transit in an arc, in fact it is merely panning left-right, since that is all you can actually do! The mics will not be fooled.

The mics will not record a movement in height, because there is none. Our brains are inferring the height element from the psycho-acoustic info embedded in the sound.

...

What we are hearing is what we want or expect to hear/were genetically engineered to hear.



Εδώ κολλάει το "I told you so" (βλ. post #252). :p
 
Last edited:
Απάντηση: Re: Ηχεία με 'μεγααάλο' ήχο



Τhe mics will not record a movement in height, because there is none. Our brains are inferring the height element from the psycho-acoustic info embedded in the sound.


KostaF, το LEDR δημιουργήθηκε στον Η/Υ με τεχνάσματα "παίζοντας" επιλεκτικά με τις φάσεις/χρόνους.
Σε αυτό το θέμα δεν μας απασχολεί το τι μπορεί να πετύχει ένας ηχολήπτης με τα γνωστά εργαλεία επεξεργασίας σήματος. Αυτό είναι ήδη γνωστό.

Sorry που επεμβαίνω αλλά καλύτερα ας ασχοληθούμε με τις pure ηχογραφήσεις που γίνονται με μικρόφωνα και που δεν ακολουθεί κάποιο είδος επεξεργασίας ( post-processing).
 
Σας μεταφέρω τα συμπεράσματα ενός φίλου, που άκουσε το CD μου και φυσικά χωρίς να ξέρει ποιο track έπαιζε κάθε φορά .....

"Τα ηχεία του είναι Sonus Faber, μικρού μεγέθους βάσης .... σωστά τοποθετημένα στις βάσεις της Sonus Faber φυσικά "

Κατάφερε να αντιληφτεί, αφ'ενός μεν τις ηχητικές διαφορές μεταξύ των tracks (το εύκολο μέρος) αφ'ετέρου την πληροφορία του ύψους. Δεν γνωρίζω πως το έκανε, απλώς μου είπε στο τέλος της ακρόασης ποιο κομμάτι ήταν ποιο. Εννοείται ότι δεν γνώριζε ποιο κομμάτι έπαιζε κάθε φορά.

Θα ακολουθησουν και άλλες ακροάσεις σε σπίτια φίλων και όταν θα έχω κάποιο αποτέλεσμα θα σας ενημερώνω.

Απλώς σας μεταφέρω ότι η κοπέλλα που τραγουδάει στο test CD δεν επιθυμεί να δημοσιευτεί το περιεχόμενο του CD. Σας ευχαριστώ για την κατανόηση.

Υ.Γ Ο αδελφός του φίλου μου, δεν άκουσε διαφορές. Δεν ασχολείται με τον χαϊφιντελισμό.
Οπότε μάλλον παίζει ρόλο και η ακουστική εμπειρία. Οχι μάλλον, αλλά σίγουρα. Το ίδιο δηλαδή που ισχύει και για τα καλώδια. Χα Χα Χα !!!
 
Last edited:
Το σύστημα του φίλου δεν παρουσίαζε φαινόμενα γιγαντισμού στη στερεοφωνική εικόνα. Ο ήχος δεν ήταν "μεγάλος" με την κακή έννοια αλλά ήταν σωστά τοποθετημένος διατηρώντας τις φυσικές διαστάσεις των οργάνων.
Ενα σύστημα για μουσικόφιλους και αρκετά οικονομικό, αν αναλογιστεί κανείς τις πολλές χιλιάδες των ευρώ που δινουν άλλοι για να πάρουν αντίστοιχης μουσικότητας ήχο.
Στο σύστημα δεν υπήρχε ούτε μία λυχνία. Ολα τρανσιστοράτα ακόμα και ο προενισχυτής ιδιοκατασκευής.
 
Χθες πραγματοποιήθηκε μια δεύτερη ακρόαση στο σπίτι του μέλους Δημοκηδή. Περάσαμε πολύ όμορφα και ακούσαμε αρκετή μουσική. Σε ευχαριστώ φίλε μου για τη φιλοξενία. Η συνάντηση περιελέμβανε και τις απαραίτητες μετρήσεις για τον προσδιορισμό της σωστής φάσης σε όλα τα καλώδια ρεύματος. Οι μετρήσεις που έκανα απλώς επιβεβαίωσαν το γεγονός ότι ο Δημοκηδής τις φάσεις τις είχε τοποθετήσει σωστά. Προφανώς έχει το ταλέντο και τη μουσική παιδεία να τις βρίσκει με το αυτί.

Πάμε να δούμε στη συνέχεια τα αποτελέσματα της δοκιμής που πραγματοποιήσαμε για τον προσδιορισμό του ύψους της στερεοφωνικής εικόνας στον κατακόρυφο άξονα.

Εγώ δεν συμμετείχα γιατί γνώρισα τις σχετικές αποστάσεις μεταξύ των μικροφώνων και της ηχητικής πηγής.

Οι δύο ακροατες που συμμετείχαν στο test κατάφεραν να προσδιορίσουν μόνο την περίπτωση εκείνη που η πηγή ήταν πιο πάνω από το μικρόφωνο (sound source UP).
Δεν κατάφεραν να προσδιορίσουν τις θέσεις: Sound Source Middle & Sound Source Down. Kαι οι δύο ακροατές μου έδωσαν λάθος απαντήσεις.

Συνεπώς ενδέχεται να παίζει ρόλο και το σύστημα αλλά και ο χώρος ακρόασης που πραγνατοποιείται κάθε φορά το συγκεκριμένο test.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι ηχητικές διαφορές εντοπίστηκαν μόνο στην αλλαγή της χροιάς της ηχητικής πηγής, προφανώς λόγω της διαφορετικής γωνίας του μικροφώνου κατά την ηχογράφηση σε σχέση πάντα με την θέση της ηχητικής πηγης που ηχογραφούμε στον κατακόρυφο άξονα καθώς επίσης και των διαφορετικών ανακλάσεων του χώρου (from the room boundaries) που το αυτί μας μεταφράζει σαν σχετική διαφορά ύψους. Πρακτικά η εικόνα δεν μετατοπίστηκε στον κατακόρυφο άξονα, κι αν υποθέσουμε ότι αυτή μετατοπίστηκε, δεν μετατοπίστηκε σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 10% της πραγματικής μετατόπισης.

Ας μας πει και ο Δηκομηδής τα συμπεράσματά του.

Τον ευχαριστώ και πάλι για τη φιλοξενία .
 
Last edited:
IK και γω σε ευχαριστώ για την βοήθεια σου σε ερωτήματα μου τεχνικής φύσεως, αλλά και την όλη καλή παρέα που μας κράτησες για αρκετές ώρες.

Στο τεστ : Και εγώ και ο έτερος (πολύ έμπειρος μουσικόφιλος και χαιφιντελιστής) φίλος, προσδιορίσαμε σωστά μόνον την περίπτωση, όπου η τραγουδίστρια τραγουδούσε πάνω από το ύψος του μικροφώνου. Αντίθετα, λαθέψαμε και αντιμεταθέσαμε τις περιπτώσεις όπου : α) τραγουδούσε στο ύψος του μικροφώνου β) τραγουδούσε χαμηλότερα από το μικρόφωνο. Μάλιστα εγώ ήμουν έτοιμος να ορκισθώ ότι έχω δίκιο, ώσπου είδα τα σχεδιαγράμματα και σιώπησα.

Η διαφορά ύψους που εισπράξαμε από την αναπαραγωγή της ηχογράφησης αποτελεί κλάσμα αυτής που στην πραγματικότητα υπήρξε. Εάν θυμάμαι καλά, στην πραγματικότητα η διαφορά ύψους ήταν μισό μέτρο, ενώ εμείς καταλαβαίναμε μεν διαφορά ύψους αλλά περίπου 10 πόντων. Το σύστημα μου βέβαια το θεωρώ καλό, αλλά σε καμμιά περίπτωση κορυφαίο, ώστε να μην δύναμαι να γενικεύσω.

Πάντως, η ψευδαίσθηση του ακροατή είναι ότι ''ακούει'' στερεοφωνική εικόνα στην οποία υπάρχει πληροφορία ύψους, οφειλόμενη μάλλον στον ρόλο των αντηχήσεων του χώρου ηχογράφησης.

Ωραίο απόγευμα παιδιά και πάλι σας ευχαριστώ ....
 
Γιατί όμως δεν μας λες και ποιος άλλος ήταν στην παρέα μας .. ;;;;

Δέκα πόντους πιο πάνω ή πιο κάτω ;;;


hight.jpg
 
Last edited:
ΣΤΟΠ ΠΡΕΣ

Λοιπόν κύριοι, έχουμε θέμα !!!

Vassilis-T

What ????...

Ναι καλά ακούσατε

Υψος , όσο παίρνει το είχαμε και μάλιστα μπροστά μας, όλες τις διαστάσεις σε 3D ...

Δεν μπορώ , ποτέ δεν κατάφερα να ανακαλύψω τι έχει αυτό το παιδί μέσα στο αυτάκια του ...
Ομως κατάφερε να εντοπίσει με ασφάλεια - μόνο που δεν τον έκοψε - το σχετικό "ύψος" της ηχογράφησης στον κατακόρυφο άξονα.

Εντόπισε, μετά από κάποιες προσπάθειες την σωστή θέση της ηχητικής πηγής σε σχέση με τη θέση των μικροφώνων.

Μπράβο VaSSILS-T