Καλιμπράρισμα Οθονών & Συσκευών εκτύπωσης

Re: Monitor calibration

Χμμμμ …

Θέλω στα γρήγορα να εκτυπώσω κάποιες φωτογραφίες που έχω τραβήξει με Nikon dslr σε AdobeRGB
Δε θέλω να γυρίσω το monitor σε AdobeRGB mode, δε θέλω να κανώ edit το αρχείο ή οτιδήποτε άλλο.
Απλά να εκτυπώσω θέλω
(άντε να μου χρειάζεται ένα resize ή ένα crop, αλλά τίποτε χρωματικό)

Όταν ανοίγουμε το αρχείο το photoshopp με ρωτά τι θέλω να κάνω με το color profile
Να υποθέσω ότι το σωστό είναι το ‛do not color manage’ ? και κατευθείαν resize and print ?
Νομίζω με αυτό τον τρόπο διατηρεί το AdobeRGB space και το στέλνει με αυτό τον τρόπο για εκτύπωση. σωστά τα λέω ?
 
Απάντηση: Re: Monitor calibration

μιλας για Jpeg έτσι? εφόσον δεν θέλεις μπλέξιμο με χρωματικούς χώρους βάλε τη μηχανή να σώνει το jpeg σε SRGB την επόμενη φορά γιατι ειδάλως μπορεί να γίνει μπάχαλο απο εκεί και κάτω ανάλογα τι χρησιμοποιει by default το κάθε πρόγραμμα. Αφού δεν κάνεις edit λογικά δεν θα υπάρχει πρόβλημα και το photoshop θα διαλέγει το σωστό profile αλλά δεν ειμαι και σίγουρος ότι συμβαίνει αυτό για τα Jpeg της μηχανής. Μπορεις να μπείς στα properties του Photoshop και να δείς πως είναι ρυθμισμένος ο χρωματικός χώρος. Μπορεί να κάνει χρήση του προφίλ που έχει ήδη το λειτουργικό σου δηλ. SRGB (αφου δεν έχεις καλιμπράρει σε κάτι αλλο) οπότε οταν παει να διαβασει το αρχείο jpeg που ειναι σωσμένο σε μεγαλύτερο χώρο AdobeRGB το μετατρέπει αυτόματα σε SRGΒ και αυτό απο όσο θυμάμαι δεν είναι σωστό για να προχωρήσεις σε εκτύπωση. Κανε 1-2 δοκιμές να δείς πως σου πάνε. Εννοειται ότι έχεις ρυθμισμένο σωστά το profile του εκτυπωτή σου με τα αυθεντικά μελάνια και το χαρτί που προτείνει ο κατασκευαστης για το profile του εκτυπωτή που θα χρησιμοποιήσεις.
 
Re: Monitor calibration

Επιστρέφω στα της νέας μου οθόνης και κυρίως γράφω για να σας δείξω το report που βγάζει το displayCAL.

Μόλις τελείωσε το 4ωρο καλιμπράρισμα.

Ζήτησα 6500K, 100cd/m2 και Gamma 2.2.

Στην αρχική μέτρηση που έκανε το DisplayCal, έφερα την οθόνη όσο πιο κοντά στο επιθυμητό αγνοώντας τα presets της και παίζοντας με τα R G B και φυσικά τη φωτεινότητα.

Το αποτέλεσμα του καλιμπραρίσματος ήταν σχεδόν ίδιο σε σύγκριση με το πως έγινε η οθόνη μόνό με το πείραγμα των RGB.

Μετά τις 4 ωρες πήρα το παρακάτω:

calib-1.jpg


Έκανα και ένα verification του ICC profile και ανέβασα το log στο website μου ώστε να ρίξετε μια ματιά:


http://archphile.org/lab/calibratio...15H @ 0, 0, 2560x1440 — 2018-03-30 22-27.html


Εννοείται ότι δεν καταλαβαίνω τίποτα, αλλά και μόνο που βλέπω τις φωτογραφίες μου με τα χρώματα αυτά είμαι ευτυχής.


Υ.Γ. Επειδή έχω 2 συστήματα, τα παραπάνω είναι σε Windows 10 και με κάρτα nvidia που υποστηρίζει full RGB. Θα ακολουθήσει το ίδιο report άυριο και με Linux/intel GPU
 
Last edited:
Re: Monitor calibration

tuxx, εσυ πάτησες "install profile as system default"; Αυτο δεν ειχε πει ο kbouk; Οτι λέμε στο pc να φορτώνει το profile κάθε φορα που ανοιγει το pc. Πως ξέρουμε οτι μια κάρτα υποστηριζει full rgb; (στα specs των καρτων ποτέ δεν εχω διαβάσει κάτι σχετικο). ποια η διαφορά μεταξύ του coverage και του volume;
 
Re: Monitor calibration

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα που χρησιμοποιώ εγώ, το displayCAL δηλαδή, έχει έναν loader που φορτώνει το ICC profile με το που κάνει log in o χρήστης. ΜΙα που έχω έναν χρήστη και μόνο, ότι και να διαλέξω από τα 2 δεν έχει σημασία.


Δεν έχω ασχοληθει ιδιαίτερα με το full RGB των GPU. Αυτό που ξέρω είναι ότι η Nvidia 1050i μου υποστηρίζει full RGB το οποίο φαίνεται και στο control panel της:


full.jpg



Επίσης γνωρίζω ότι οι intel GPU δεν παίζουν σε full RGB mode σε Linux.


Την διαφορά του coverage και του volume δεν την γνωρίζω ακόμη. Αυτό που ξέρω είναι ότι με ενδιαφέρει το coverage.


Για την ιστορία παραθέτω τα αποτελέσματα του καλιμπραρίσματος σε Linux:


Install_profile_057.jpg


και το html report:

http://archphile.org/lab/calibratio...15H @ 0, 0, 2560x1440 — 2018-03-31 02-43.html
 
Last edited:
Απάντηση: Re: Monitor calibration

Έκανα και ένα verification του ICC profile και ανέβασα το log στο website μου ώστε να ρίξετε μια ματιά:


http://archphile.org/lab/calibratio...15H @ 0, 0, 2560x1440 — 2018-03-30 22-27.html


Εννοείται ότι δεν καταλαβαίνω τίποτα, αλλά και μόνο που βλέπω τις φωτογραφίες μου με τα χρώματα αυτά είμαι ευτυχής.

Είσαι ευτυχής διότι τα αποτελέσματα σε RGB, gamma και χρώματα είναι εξαιρετικά...enjoy!
 
Re: Monitor calibration

Να κάνω και μια ερώτηση που αφορά στο ambient light. Mε δεδομένα τα 6500Κ που καλίμπραρα τη νέα οθόνη, ψάχνω να φτιάξω και το φωτισμό του γραφείου. Η λογική με οδηγεί στο να βάλω φώτα ίδιας θερμοκρασίας. Το σκέφτομαι σωστα;
 
Απάντηση: Re: Monitor calibration

Ναι σωστό είναι να χρησιμοποιήσεις φωτισμό θερμοκρασίας D65 αρκεί να μην κανεις και εκτυπώσεις στον ίδιο χώρο (εννοώ να τις κοιτάς για σύγκριση με αυτο που βλέπεις στο monitor). Το σημαντικό είναι ο περιβάλλον φωτισμός να μην δίνει αντανακλάσεις στην οθόνη και η ένταση του φωτισμού να είναι τέτοια που στο κέντρο της οθόνης να εχεις περίπου 55lux. Ειδάλλως το monitor θέλει προστασία από το πιο δυνατό περιβάλλον φως.
Αν κανεις και εκτυπώσεις μπορείς να εχεις ένα μικρό θάλαμο με λάμπα D50 5000Κ που πλησιάζει στο φυσικό φως (και χρησιμοποιούν συνήθως και οι περισσότερες γκαλερί) και εκεί με κλειστά τα κυρίως φώτα σου (που θα είναι D65) να αξιολογείς την εκτύπωση αν είναι κοντά σε αυτό που θέλεις.

ΥΣ
αυτο που λέει ο Γιάννης ισχύει.
 
Re: Monitor calibration

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα όσα μου αναφέρατε. Σας ευχαριστώ πολύ!

Προς το παρόν έβαλα σε ένα φωτιστικό μια 6500 της Philips για δοκιμή. Βέβαια μου λέτε ότι δεν ισχύουν οι θερμοκρασίες. Σε καθε περίπτωση από εδώ και έπειτα ξεκινάει η υπερβολή όσον αφορά στις δικές μου ανάγκες, αλλά για το γαμώτο και μόνο θα προσπαθήσω να υλοποιήσω τα πάντα by the book. :grandpa:
 
Re: Monitor calibration

Πέτυχα μια online συζήτηση:

https://photo.stackexchange.com/que...nt-temperature-should-i-set-my-lcd-monitor-to

και μου φαίνεται οτι ο παρακάτω κύριος τα έγραψε ωραία:


On White Point


White point from the perspective of the human eye is a very subjective thing, as the eye automatically "recalibrates" itself to differing white points depending on the kind of light that dominates a scene. To start the discussion, lets start in the middle: Sunlight has a white-point of about 5500k (although it tends to range in reality from between 5000k and 6000k). As you noted, most screens these days are calibrated by default to a white point of 6500k, which appears to be more white than lower values. Some screens often come with a built-in range of settings, such as 5000k, 5500k, 6500k, and some even as high as 7500k and 9300k or around there (which have a bluish tinge to them.)


Why Set a White Point?

The key reason why we set a white point is not so that it appears "white" to our eyes. The main reason we set a white point is to match the "white" on screen to the "white" of the material and environment in which your photos will be viewed. There is no single correct, standard viewing environment, and depending on how you normally publish your images, the white-point you select may be different than other photographers. A couple of the most common viewing mediums are on a computer screen (i.e. you publish your work to Flickr, 1x.com, etc.) and print.


White Point for Screen Display


If you really don't care much about print, and only really exhibit your work online, you might want to stick with a white point of 6500k. That is a very common white point, and the default for many computer screens, particularly lower-end ones. The color profile sRGB, a standard and very widely used color gamut, is also aligned to a 6500k white point. Most images saved for viewing on a computer screen should be saved using the sRGB color profile when possible (using a wider gamut, such as Adobe RGB, may be necessary if your image has very vibrant colors, particularly greens, but also reds and violets, as sRGB is a more limited white point. Adobe RGB also uses a 6500k white point.) Using 6500k will mean that what you see with your calibrated display will generally be very similar to what your viewers see when they browse your work online. There is no guarantee of this, of course, as screen vary in minute to major ways for a very wide variety of reasons, but it is a reasonable baseline.


White Point for Prints

Things get more complicated when you involve print. Papers tend to have warmer white points much of the time, so the common default of 6500k makes white on a computer screen look quite a bit whiter than it does on print. Papers also come in an extremely wide variety, from very very warm (4800k or sometimes even warmer), to very bright, almost blue white (7500k or cooler.) This is where screen calibration is really important, as having your screen matched as closely to the papers you print on will make it easier to generate properly calibrated and color balanced prints.

When it comes to paper, the story is extremely complex. Paper is a very old enterprise that extends back over 600 years. There are some general buckets that you can put papers into, however: fine art paper, canvas, and coated/brightened. For me, and for many photographers, there is nothing quite like a good fine art paper. These papers come in a huge variety, from many material sources, including the common wood, but also uncommon sources like cotton, bamboo, and sometimes even mixed blends that may include animal fibers. The tones and textures of fine art papers are amazing, and can have a huge impact on the appearance and appeal of a final print. Fine art papers tend to be warmer, and its best to calibrate your display to a white point of 5000k. Canvas is another type of printable paper these days. There are also a variety of canvas papers, however much less variety than fine art papers. Canvas is also a warmer type of media, and can range from 5000k to 5500k. The third major bucket of paper includes coated papers. Many fine art papers are uncoated, non-brightened, letting the natural fibers produce the tone and texture of the paper. Coated papers cover the natural fiber base with one or more coatings to provide a smoother surface, surfaces that are more receptive and ideal for ink jet printing (or other types of printing), and protected from the elements allowing a longer-lasting print. Coated papers often also include optical brighteners to make the white point of the paper brighter and "whiter". Such papers often have much higher white points than natural papers, up to as high as 7500k or so. A white point of 7500k is extremely bright, bordering on blueish. Papers with optical brighteners are sometimes difficult to calibrate for, as the brighteners often depend on the type of light they are viewed with. Many brighteners use UV reactive components, and produce their brilliant white by reflecting UV rays from natural sunlight (or artificial gas lighting like flourescent tubes.) As such, their white point can change depending on the lighting.

Choosing a White Point


So, what should your white point be when you calibrate your display? It depends, and it may change frequently if you publish to a variety of media types. I myself use the DataColor Spyder3 system to calibrate all of my hardware. I normally calibrate to a white point of 5000k, for a few reasons. First, most of my work I print on my Canon 9500 II, on fine art papers. I am a big fan of Hahnemuhle, Moab, and a few others. All of the papers I use, such as Photo Rag and Canvas, have warmer 5000k white points. I also publish a lot of my work online, and every so often I recalibrate to 6500k to preview my images online and see how they look. (With the Spyder3 Pro, it is very easy and very quick to change white point and do a short recalibration that takes about 5 minutes.)

Another reason to use 5000k as your base white point is if you use Photoshop. Adobe Photoshop has its own color management system, and internally by default it is calibrated to a white point of 5000k (often abbreviated D50, along with D55/5500k, D65/6500k, etc.) By calibrating your display to 5000k, you sync your hardware to Adobe Photoshop's default settings, which makes it a little easier to convert and/or apply color profiles and see accurate results.

Finally, the light you view your prints under has a direct effect on what "white" looks like. If viewing prints in sunlight, they will generally be lit by "normal" white light, at a temperature of around 5500k. Artificial lighting can vary. Common light bulbs range in temperature from about 2500k to 4200k, which is quite warm. Flourescent lighting, which is less common in homes, is hard to nail down. Often cooler, 6500k to 7200k or so, they also output greener or violet lighting. Sometimes they come in warmer variants that are more similar to standard bulbs. Calibrating to a warmer white point helps balance out differences between what you see on screen, and what you see in print.


Αυτό που δεν ξέρω κατά πόσο ισχύει είναι το περί D50 του Photoshop.
 
Re: Monitor calibration

Είχα την ευκαιρία πριν λίγο να έχω μια σύντομη αλλά περιεκτική συζήτηση με ένα βαθύ γνώστη του αντικειμένου που ασχολείται τόσο με καλιμπραρίσματα όσο και με επαγγελματική εκτύπωση.

Όταν του είπα ότι καλιμπράρω, το πρώτο πράγμα που με ρώτησε είναι αν έχω κελβινόμετρο. Το δεύτερο είναι πόσο και τι φως έχω στο δωμάτιο. Εν ολίγοις μου τόνισε ότι το παν είναι το σωστό φως στο δωμάτιο τοσο ως προς τη φωτεινότητα αλλά και ως προς τη θερμοκρασία.

Ακόμη και για αξιολόγηση εκτυπώσεων σε ένα χώρο σαν το δικό μου μου είπε πως δεν χρειάζεται να φτάσω στα 5000K. Η ουσία είναι να ταιριάζει το ambient light με την οθόνη. Στην πράξη μου είπε ότι αν έχουμε φως 6500Κ στο δωμάτιο και δεν έχουμε κελβινόμετρο, υπολογίζουμε μια απώλεια της τάξης των 400Κ από το φωτιστικό ψηλά μέχρι και το γραφείο. Μπακάλικα λοιπόν υπολογίζοντας, κάποιος με επαρκή φωτισμό 6500K θα πρέπει να καλιμπράρει περίπου στα 6000Κ αν θέλει να αξιολογεί τις εκτυπώσεις του.

Βέβαια μετά τη συζήτηση αυτή μου κατέστη σαφές, ότι στον σοβαρό επαγγελματικό κόσμο, όση σημασία δίνουν σε μια καλή οθόνη, άλλη τόση δίνουν στο σωστό ambient light.
 
Απάντηση: Re: Monitor calibration

Είχα την ευκαιρία πριν λίγο να έχω μια σύντομη αλλά περιεκτική συζήτηση με ένα βαθύ γνώστη του αντικειμένου που ασχολείται τόσο με καλιμπραρίσματα όσο και με επαγγελματική εκτύπωση.

Όταν του είπα ότι καλιμπράρω, το πρώτο πράγμα που με ρώτησε είναι αν έχω κελβινόμετρο. Το δεύτερο είναι πόσο και τι φως έχω στο δωμάτιο. Εν ολίγοις μου τόνισε ότι το παν είναι το σωστό φως στο δωμάτιο τοσο ως προς τη φωτεινότητα αλλά και ως προς τη θερμοκρασία.

Ακόμη και για αξιολόγηση εκτυπώσεων σε ένα χώρο σαν το δικό μου μου είπε πως δεν χρειάζεται να φτάσω στα 5000K. Η ουσία είναι να ταιριάζει το ambient light με την οθόνη. Στην πράξη μου είπε ότι αν έχουμε φως 6500Κ στο δωμάτιο και δεν έχουμε κελβινόμετρο, υπολογίζουμε μια απώλεια της τάξης των 400Κ από το φωτιστικό ψηλά μέχρι και το γραφείο. Μπακάλικα λοιπόν υπολογίζοντας, κάποιος με επαρκή φωτισμό 6500K θα πρέπει να καλιμπράρει περίπου στα 6000Κ αν θέλει να αξιολογεί τις εκτυπώσεις του.

Βέβαια μετά τη συζήτηση αυτή μου κατέστη σαφές, ότι στον σοβαρό επαγγελματικό κόσμο, όση σημασία δίνουν σε μια καλή οθόνη, άλλη τόση δίνουν στο σωστό ambient light.

Πολύ σωστά στα είπε.

Να συμπληρώσω ότι όταν έχουμε περιβάλλοντα φωτισμό, πειράζουμε ανάλογα και το gamma.
 
Re: Monitor calibration

Μιας και μιλάτε για περιβάλλοντα φωτισμό, δώστε βάση και στο CRI σας. Δεν είναι εύκολο να βρεθούν λαμπτήρες οικονομίας (LED) που να έχουν αξιοπρεπές CRI, κατάλληλο για τέτοια χρήση.

Βασικά αν έχετε βρει κάποια καλή λύση σε αυτόν τον τομέα, είμαι όλος αυτιά.. :ears:
 
Re: Monitor calibration

Μετά απο τοσες και τοσες δημοσιευσεις, αυτο που κατάλαβα είναι οτι ουσιαστικά καλιμπράρουμε την κάρτα γραφικών μας, οχι το μονιτορ. Αν πάρω το monitor και πάω αλλου, δεν θα ειναι πλέον καλιμπραρισμένο. Εν αναμονή του spyder 5.
 
Απάντηση: Monitor calibration

Με αυτή τη μέθοδο καλιμπράρουμε το μόνιτορ μέσω της κάρτας γραφικών. Υπάρχει και ο τρόπος να καλιμπράρουμε το μόνιτορ εφόσον αυτό μας δίνει την δυνατότητα (διαθέτει τα ρυθμιστικά) χωρίς να δίνουμε εντολή στην κάρτα γραφικών να κάνει οτιδήποτε.
 
Re: Απάντηση: Monitor calibration

Με αυτή τη μέθοδο καλιμπράρουμε το μόνιτορ μέσω της κάρτας γραφικών. Υπάρχει και ο τρόπος να καλιμπράρουμε το μόνιτορ εφόσον αυτό μας δίνει την δυνατότητα (διαθέτει τα ρυθμιστικά) χωρίς να δίνουμε εντολή στην κάρτα γραφικών να κάνει οτιδήποτε.

Σωστά. Εγω εκει κολλούσα, δε καταλάβαινα την ουσία του καλιμπραρίσματος οπως το συζητάμε τοσο καιρο εδω, που είναι η συμφωνία μεταξύ κάρτας γραφικών και οθόνης. Για την ιστορία αγόρασα ενα monitor της LG που λέει οτι ειναι καλιμπραρισμένο απο την μαμα. Αλλα εχω άλλα σοβαρά θεματα τωρα οπως πχ Δεν εχει color temp. Μου δίνει κάτι χαζές επιλογές του τύπου Custom, cool, medium, warm οπότε δε ξερω τι θα κάνω με το spyder ακριβώς. (το οποιο ζητάει 6500 αν θυμάμαι καλα). Υποθέτω πως το custom είναι και αυτο το 6500κ που λογικά εκει θα ειναι καλιμπραρισμένη η οθονη.

Άλλο πρόβλημα ειναι τα picture mode που εχει. Custom (υποθέτω εκει δουλευουμε), reader 1, reader 2, photo, cinema, color weakness, game. Δηλαδή ενταξει ρε LG αντε παρατα μας.

Με το ICC που περασα στο color management των windows δεν είδα αλλαγή. Δε ξερω τι γινεται. Θα βαλω το Color temp σε Custom, το Picture mode σε custom κι ας κάνει μετα το spyder ο,τι θελει μολις ερθει μεσα στην εβδομάδα. Μονο πράγμα που κανουμε με το χερι ειναι η φωτεινότητα. Θα ποστάρω τα αποτελέσματα.