Πάντως αυτή η ιστορία, ότι τα μεγάλα - ακριβά ή δεν ξέρω εγώ τι άλλο ηχεία - πάντα για συμβατικά μιλάμε- , θέλουν ειδικά περιποιημένους χώρους που αν δεν τους έχουν καταλήγουν να ακούγονται .. χάλια, είναι απλά όχι μόνο λάθος, αλλά και παράλογη:
Οι μεσαίες και τα πρίμα θα συμπεριφερθούν ακριβώς το ίδιο σε συγκεκριμένο χώρο, είτε προέρχονται από τα mid και τweeter του utopia, είτε από αυτά ενός ταπεινού ηχείου του 500άρικου.
Τα ηχητικά κύματα δεν έχουν μνήμη, ούτε συγκεκριμένη ανατροφή που να επηρεάζει τη μετέπειτα συμπεριφορά τους όταν θα έθουν σε επαφή με τις επιφάνειες του δωματίου (τύπου: "είμαι πιατίνι από B&W, θα κάνω έντονη ανάκλαση, αυτά από το κινέζικο μιντ παίρνουν τις στροφές με φάλτσο, τι φρίκη!").
ΟΛΑ τα χαρακτηριστικά ακτινοβολίας των παραπάνω συχνοτήτων είναι ίδια, εφόσον προέρχονται από ίδιου τύπου μονάδες (π.χ. 5-6,5'' μιντ, τουίτερ χωρίς κόρνα, δηλ αυτές που φοράνε το 95% των ηχείων της αγοράς).
Η μοναδική διαφορά του μεγάλου σε όγκο ηχείου από ένα μικρότερο είναι στο μπάσο: επειδή το μεγάλο κατεβαίνει χαμηλότερα, θα διεγείρει τις συχνότητες συντονισμού ενός σχετικά μικρού χώρου.
Τα μπάσα "μπουμάρουν", οι "μποτιές" αργούν να σβήσουν, η χαμηλομεσαία καλύπτεται - για το αυτί μας - από τους συντονισμούς που διαρκούν παραπάνω από το κανονικό.
Αυτά βέβαια για συχνότητες κάτω των 60 ΗΖ (στα 60 συντονίζουν όλα τα δωμάτια, είναι το ύψος των 3μ του μέσου ταβανιού).
Είναι πανεύκολο λοιπόν να δούμε αν το ηχείο είναι μεγάλο για το συγκεκριμένο χώρο: Παίζουμε κάτι με πολλές χαμηλές. Αν "σέρνεται", ακούγεται μαλακό κλπ, τότε συντονίζει ο χώρος, το ηχείο του πέφτει μεγάλο, κατεβαίνει πολύ χαμηλά.
Αν όμως δεν μας αρέσουν μεσαίες, πρίμα, ενώ στον ίδιο χώρο μας άρεσαν με κάποιο άλλο, απλά παίρνουμε .. το άλλο.
Άφησα απέξω τα συνοδά, γιατί εκεί βεβαίως υπάρχει τεράστιο θέμα με τα μεγάλα "μπασαδερά" ηχεία ή/και αυτά με τα πολύ εξεζητημένα κρος.
Αλλά έλεος πια με τους "σπέσιαλ" χώρους για ακριβά ηχεία, εκεί που ένα πιο ταπεινό ακούγεται αξιοπρεπώς.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της παρεξήγησης, αυτό που διάβασα προ καιρού - αν δεν απατώμαι - στο avsforum:
Το μεγάλο ηχείο λέει, επειδή το μιντ είναι μακρυά από το γουφερ, δημιουργεί συμβολή (comb filtering) σε μικρές αποστάσεις, υποστήριζε ο αμερικανός φωστήρας.
Αν δηλαδή έχουμε π.χ. μια απόσταση γούφερ - μιντ 0,6μ (που δεν νομίζω ότι υπάρχει), καθόμαστε στα 3 μέτρα από το ηχείο και με το αυτί στο ύψος του μιντ (worst case), ο ήχος από το γουφερ διανύει 6 εκατοστά παραπάνω. Δηλαδή η πρώτη συμβολή έρχεται στα 2800 ΗΖ και μετά στην 3πλάσια, 5πλάσια κ.ο.κ συχνότητα.
Αν το κάνουμε τελείως παράλογο και καθήσουμε στα 2 μέτρα, τότε η πρώτη είναι στα 1900 ΗΖ, 5700 κλπ.
Τι κρίμα που κανένα γούφερ δεν παίζει ούτε κατά διάνοια πάνω από τους 1000 στα τρίδρομα (κροσσάρεται στους 300-500, με 2η τάξη είναι ήδη 24!!db κάτω στους 1200-2000), αλλιώς θα είχε δίκιο!
Συγκαταλέγεται κι αυτό στις κουλαμάρες του τύπου "είναι near field, πρέπει να το ακούς από κοντά", λες και ο κατασκευαστής με ένα μαγικό τρόπο έχει στα μη near field απαγορεύσει στο ηχητικό κύμα να ξεδιπλώσει όλο του το μεγαλείο, αν δεν διανύσει τουλάχιστον 3 μέτρα.
Near field σημαίνει απλά ότι δεν μπορεί να παίξει δυνατά (δεν φτάνει δηλαδή μεγάλες μέγιστες στάθμες), γι αυτό και πρέπει να είναι κοντά σου, αν θες αυξημένες εντάσεις.
Πολλά μικρά ανήκουν σ αυτή την κατηγορία, αφού φτάνουν δε φτάνουν 100db το πολύ και με μεγάλη παραμόρφωση.