Μπαρόκ μουσική.

Πολύ ωραίες οι αναρτήσεις από Χαίντελ. Τελευταία έχω αρχίσει να εκτιμώ τα έργα με φωνητικά, με τα οποία δεν ήμουν εξοικειωμένος.


Θα ανεβάσω κάτι, που σαν άκουσμα έχει Ισπανικές-Πορτογαλικές ρίζες. Αποδίδεται στον Ντομένικο Σκαρλάτι, αλλά απ'ότι κατάλαβα αρκετοί μελετητές το αμφισβητούν αυτό.

Θα βάλω δυο εκτελέσεις. Έχουν ενδιαφέρον τα σχόλια στο δεύτερο βίντεο. Λένε πολλοί ότι θυμίζει 8μπιτο ηλεκτρονικό παιχνίδι, και έχουν ένα δίκιο!




D. Scarlatti - Fandango del Sigr. Escarlate (attrib.) (Rafael Puyana)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.




Domenico Scarlatti - Fandago (Genoveva Galvez)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited by a moderator:
Μου αρέσει αρκετά η σουίτα νο2 (BWV1067), από Γ.Σ.Μπαχ, στην παρακάτω εκτέλεση. Αυτή η ηχογράφηση έχει κάτι το απόμακρο και ατμοσφαιρικό, που με κάνει και την προτιμώ από άλλες που έχω ακούσει, του ίδιου έργου.

Στο τέλος αυτής της ορχηστρικής σουίτας, ακούμε το γνωστό badinerie, μια χαρακτηριστική και πολύ αναγνωρίσιμη μελωδία.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited by a moderator:
Γαλλική εισαγωγή ή Ouverture a la francaise

Στην μπαρόκ μουσική, ονομάζουμε γαλλική εισαγωγή μια κατηγορία εισαγωγικού μουσικού κομματιού του οποίου η μορφή, πολύ αναγνωρίσιμη, αναπτύχθηκε από τον Jean Baptiste Lully ως εισαγωγή στα σκηνικά του έργα και ιδιαίτερα στις μουσικές του τραγωδίες (tragedies en musique).

Αυτή η μουσική μορφή έχει τρία τμήματα, μερικές φορές (τις περισσότερες) μόνο δύο:

• Το πρώτο, αργό, επίσημο και μεγαλοπρεπές, σε "διάστικτες" νότες, που συχνά υποδεικνύεται "Grave" ή ”Adagio”.
• Το δεύτερο είναι ένα γρηγορότερο και συνήθως εναλλασσόμενο σε ρυθμούς αργό-γρήγορο και μορφής, συνήθως, φούγκας.
• Το τρίτο αντιπροσωπεύει την da capo (επανάληψη), του μερικές φορές τροποποιημένου, αρχικού αργού τμήματος.

Η μουσική μορφή της γαλλικής εισαγωγής εμφανίζεται σε ορχηστρικά έργα, αλλά και σε έργα γιά σόλο όργανα και χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα και σε άλλες εκτός Γαλλίας χώρες, όπως Γερμανία, Αγγλία, Αυστρία κλπ. Αξιοσημείωτη η απουσία της από τις Ιταλικές περιοχές. Να πούμε όμως ότι ο Haendel στις “Ιταλικές” του όπερες και τα “Αγγλικά” ορατόρια χρησιμοποιεί κατά κανόνα τη γαλλική εισαγωγή, αλλά και ο Telemann χρησιμοποιεί την εισαγωγή αυτή στις περίπου 600 Ouvertures-Suites, που συνέθεσε, εκ των οποίων γύρω στις 150 έχουν διασωθεί. Ο Bach, επίσης χρησιμοποίησε ευρύτατα την εισαγωγή αυτή, πέρα από τις 4 ορχηστρικές σουϊτες του και σε πλήθος έργων γιά σόλο όργανα (τσέμπαλο, βιολί, βιολοντσέλλο κλπ).

Πρώτο δείγμα από τον πρωτομάστορα του είδους J.B. Lully η εισαγωγή από την “Ίσιδα” (1677)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

...παίζει το σύνολο La Simphonie du Marais, με διεύθυνση του Hugo Reyne.

Στη συνέχεια, με γαλλική σύνθεση, πάλι, την εισαγωγή από τη μοναδική όπερα του Jean-Marie Leclair “Σκύλλα & Γλάυκος” (1746)
(γιά διευκρίνηση να πούμε ότι Σκύλλα είναι η...παρέα της Χάρυβδης και όχι κάποιο τετράποδο)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

...παίζουν οι Arion Baroque του Μόντρεαλ υπό τον Chef Mathieu Lussier

Δεν θα μπορούσαμε σε μιά τέτοια αφιέρωση στην γαλλική εισαγωγή, παρά να συμπεριλάβουμε τον μέγιστο των γάλλων συνθετών της περιόδου Jean Philippe Rameau, με την μοναδική γαλλική εισαγωγή, που συνέθεσε στην πρώτη του όπερα ”Ιππόλυτος & Αρικία” (1733)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

...οι εκτελεστές εμφανίζονται στο εξώφυλλο του δίσκου

Ο Haendel στη “Μουσική γιά τα βασιλικά πυροτεχνήματα” (1749), αρχίζει με μιά γαλλική εισαγωγή:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

...παίζει η φιλαρμονική του Κατάρ ( ! ) υπό τον David Niemann

Μέχρι τώρα ακούσαμε γαλλικές εισαγωγές με μόνα τα δύο πρώτα μέρη. Πάμε με μιά εισαγωγή σε τρία μέρη:
Εκείνη που εισάγει στην τρίτη ορχηστρική σουϊτα του J-S. Bach σε ρε μείζονα:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Παίζουν Reinhard Göbel & Budapest Festival Orchestra, τα μέρη:

Εισαγωγή 1ο : 0:26~3:00
2ο : 3:01~9:28
3ο : 9:29~10:20
Άρια 10:39~13:21
Γκαβότες 1&2 13:25~17:35
Μπουρέ 17:42~19:26
Ζίγκ 19:28~21:52

.....Καλή ακρόαση!
 
Απάντηση: Re: Μπαρόκ μουσική.

Μου αρέσει αρκετά η σουίτα νο2 (BWV1067), από Γ.Σ.Μπαχ, στην παρακάτω εκτέλεση. Αυτή η ηχογράφηση έχει κάτι το απόμακρο και ατμοσφαιρικό, που με κάνει και την προτιμώ από άλλες που έχω ακούσει, του ίδιου έργου.

Στο τέλος αυτής της ορχηστρικής σουίτας, ακούμε το γνωστό badinerie, μια χαρακτηριστική και πολύ αναγνωρίσιμη μελωδία.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Καλό θα ήταν να ποστάρουμε τους συντελεστές ενός έργου και για να μαθαίνουμε οι υπόλοιποι και για αρχείο, σε περίπτωση που "κατέβει" το βίντεο.

Ευχαριστώ.
 
Last edited:
Re: Απάντηση: Re: Μπαρόκ μουσική.

Καλό θα ήταν να ποστάρουμε τους συντελεστές ενός έργου και για να μαθαίνουμε οι υπόλοιποι και για αρχείο, σε περίπτωση που "κατέβει" το βίντεο.

Ευχαριστώ.

Το έψαξα εγώ λίγο και ..... παίζουν οι Andreas Blau, Giuseppe Lanzetta, Orchestra da Camera Fiorentina.
Γιά ένα έμπειρο αυτί το ορχηστρικό σύνολο παίζει με σύγχρονα όργανα (όχι εποχής).

Δεν μου είναι γνωστοί, ούτε ποιός διευθύνει,ποιός είναι πρώτο βιολί κλπ

Νεώτερο: ο πρώτος είναι φλαουτίστας ο δεύτερος διευθύνει

 
Ευχαριστώ παιδιά για την επισήμανση, και την απάντηση παραπάνω. Έχετε δίκιο, πρέπει να γράφονται αυτά, γιατί σβήνονται τα βίντεο κάποιες φορές.

Μπορείτε να προτείνετε μια εκτέλεση με όργανα εποχής? Στο νήμα της κλασικής είχε ανέβει και μια άλλη. Κάποια τρίτη, με όργανα εποχής?
 
Γιάννη άκουσε την εκτέλεση της 2ης σουϊτας με τους:
Le Concert des Nations
Marc Hantaι— | Traverso
Pierre Hantaι— | Harpsichordist
Manfredo Kraemer | Violinist
Riccardo Minasi | Violinist
Jordi Savall | Conductor

Άμα σ´ αρέσει ανάρτησέ την.....είναι και με ζωντανή εικόνα.


Προσωπικά δεν ψάχνω εκτέλεση με όργανα εποχής πάντα.
 
Γιάννη άκουσε την εκτέλεση της 2ης σουϊτας με τους:
Le Concert des Nations
Marc Hantaι— | Traverso
Pierre Hantaι— | Harpsichordist
Manfredo Kraemer | Violinist
Riccardo Minasi | Violinist
Jordi Savall | Conductor

Άμα σ´ αρέσει ανάρτησέ την.....είναι και με ζωντανή εικόνα.


Προσωπικά δεν ψάχνω εκτέλεση με όργανα εποχής πάντα.


Ευχαριστώ, ωραία και αυτή η εκτέλεση. Σίγουρα, δε τυχαίνει πάντα αυτό που μας αρέσει, να είναι και το πιο ακριβές από ιστορικής άποψης. Κάθε εκτέλεση έχει και τη δική της ομορφιά.


Σήμερα, θα ήθελα να ανεβάσω κάτι σε εκκλησιαστικό όργανο. Εκτός από τα γνωστά ακούσματα από Μπαχ, μου αρέσουν ιδιαίτερα και συνθέσεις του Πάχελμπελ και Μπουξτεχούντε.

Ciacona in D minor - Johann Pachelbel (από τον Peter Hurford εδώ). Μια μελωδία που μου αρέσει πολύ, και υπάρχουν και άλλες εκτελέσεις ωραίες στο διαδίκτυο.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited by a moderator:
Μία ακόμη πολύ ωραία εκδοχή, της παραπάνω μουσικής σύνθεσης του Πάχελμπελ, από τον Bernhard Schneider. Εδώ, προοδευτικά χτίζεται ένας εντυπωσιακά επιβλητικός ήχος από το εκκλησιαστικό όργανο.
Μπορείς να βρεις αρκετές προσεγγίσεις του ίδιου θέματος στο διαδίκτυο, σε κομμάτια κλασικής μουσικής, που καλύπτουν διάφορα γούστα και προτιμήσεις.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited by a moderator:
Αφού έβαλα για εκκλησιαστικό όργανο, δε μπορώ να μη βάλω από Μπαχ, passacaglia in c minor BWV 582.

Αυτή την εκτέλεση από Edward Power Biggs, την έχω και σε cd. Είναι από τις αγαπημένες μου. Το cd που έχω βέβαια, έχει ένα άλλο εξώφυλλο και σχεδιασμό, με ζωγραφική μιας πόλης της μπαρόκ περιόδου.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακή και αυτή εδώ η εκτέλεση, με ζωντανή εικόνα, από Reitze Smits.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited by a moderator:
Θα συνεχίσω με μια ανάρτηση από τον συνθέτη Ντήτριχ Μπουξτεχούντε. Μουσική σε εκκλησιαστικό όργανο και εδώ.

Τις τελευταίες μέρες ακούω αρκετά έναν οργανίστα, τον Bernard Foccroulle. Μου αρέσουν οι εκτελέσεις στα διάφορα πρελούδια του Μπουξτεχούντε. Γενικά τα πρελούδια, από ιστορική σκοπιά, ήταν μια εισαγωγή πριν κάποιο μουσικό θέμα, και είχαν μια πιο ελεύθερη δομή και στοιχεία αυτοσχεδιασμού.



Praeludium in D Moll, BuxWV 140


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.




Από τον ίδιο οργανίστα, μου αρέσει και κάτι που όμως έχω ξαναβάλει στην πρώτη σελίδα του νήματος (Ciacona in E Moll, BuxWV 160), πάλι του ίδιου συνθέτη (Μπουξτεχούντε). Αν σας άρεσε το κομμάτι αυτό, αξίζει να ακούσετε και την εκτέλεση του Foccroulle.
 
Last edited by a moderator:
Ο Αρκάντζελο Κορέλλι (Arcangelo Corelli) ήταν Ιταλός βιολιστής και συνθέτης της μπαρόκ περιόδου.

Πολύ ωραία είναι τα 12 κοντσέρτι γκρόσι, ένα από τα οποία, το νο8, είναι γνωστό και ως Christmas Concerto.

Αν και λίγο ετεροχρονισμένα (λόγω του τίτλου του), θα ανεβάσω μια ζωντανή εκτέλεση του συγκεκριμένου κοντσέρτου. Διευθύνει ο Ton Koopman, με τον χαρακτηριστικό τρόπο του!



Ton Koopman - Corelli: Concerto grosso op. 6 no8 - Orquesta Sinfonica de Galicia

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.




Όποιος επιθυμεί να ακούσει και τα 12 concerti grossi, υπάρχουν πολλές ωραίες εκτελέσεις στο διαδίκτυο. Μου άρεσε μια συγκεκριμένη με τον Jaroslav Krček/Capella Istropolitana, από την οποία βάζω ένα αγαπημένο μου μουσικό απόσπασμα, από το παραπάνω κοντσέρτο νο8.


Concerto Grosso in G Minor, Op. 6, No. 8, "Christmas Concerto": IV. Vivace

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.





Εδώ μπορείτε να ακούσετε και τα 12 κοντσέρτα, με διάρκεια πάνω από 2 ώρες.


Arcangelo Corelli - Dodici concerti grossi Op.6 (CAPELLA ISTROPOLITANA - Jaroslav Kr(e)cek).

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited by a moderator:
Είναι ώρα να πάμε στον Rameau και να απολαύσουμε την "χορευτικότητα" των συνθέσεων του. Ο διάσημος Γαλλοαμερικάνος, πιά, μαέστρος William Christi έχει κατ' επανάληψη δηλώσει ότι θεωρεί τον Ραμώ "...την μεγαλύτερη αυθεντία στη σύνθεση μουσικής χορού τα τελευταία 300 χρόνια με μόνο αντάξιο αντίπαλο τον Στραβίνσκυ..". Θα ακούσουμε αποσπάσματα από το δεύτερο μείζον σκηνικό έργο του: τη σύνθεση του 1735 Les Indes Galantes την πρώτη του είδους Opera-Ballet, γραμμένη σε ένα πρόλογο και τέσσερις Πράξεις μπαλέτου (Entrees).Οι τέσσερις πράξεις είναι κατά σειρά : "Le Turc genereux", "Les Incas du Peru", "Les fleurs ou Fete Persane" & "Les Sauvages". Ο τίτλος του έργου στα ελληνικά θα τον λέγαμε κάτι μεταξύ "Οι γενναιόδωρες ή ερωτιάρες Ινδίες". Ινδίες στην εποχή του Ραμώ οι ευρωπαίοι ονόμαζαν κάθε "εξωτικό" τόπο μακρυά από την (κεντρική) Ευρώπη. Το σύνολο του έργου έχει μέση διάρκεια ~ 3,5 ώρες σε πλήρη εκτέλεση. Εδώ θα περιοριστούμε σε χαρακτηριστικά αποσπάσματά του.

Από την πρώτη πράξη το χορευτικό
Air pour les esclaves africains

Rameau - Les Indes Galantes - Air pour les esclaves africains by Il Giardino d'Amore & OSB

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Από τη δεύτερη πράξη την άρια με χορευτικό "VIENS HYMEN"

LES INDES GALANTES, VIENS HYMEN

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

και τη σκηνή Brillant Soleil (Rameau, Les Indes galantes)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Παραλείποντας την τρίτη πράξη (Περσική Γιορτή), πάμε στην τελευταία και πιό δημοφιλή πράξη:

Les Indes galantes de Rameau, les Sauvages, rondeau Forêts paisibles

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Δείτε τώρα το ίδιο χορευτικό με τελείως διαφορετική χορογραφία: κάτι μεταξύ χιπ-χοπ και ρεϊβ-πἀρτυ

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Και θα κλείσουμε με τη σακόν (chaconne) του τέλου του έργου....
https://www.youtube.com/watch?v=poIf8Jl6wBc&t=34s







 
Ας πάμε λίγο πιό πίσω, σήμερα, από το όριο της εποχής Μπαρόκ και συγκεκριμένα προς την Αναγέννηση:
Λίγο πριν το ημερολόγιο της ιστορίας σημάνει το τέλος του 16ου αιώνα εμφανίζεται ένα μουσικό κομμάτι με τον γενικό τίτλο Ballo del Granduca :
"Η σύνθεση του βασίζεται σε ένα χορευτικό θέμα του 1589 με τίτλο "O che nuovo miracolo", ένα ιντερμέδιο από την κωμωδία Intermedi della Pellegrina, σύνθεση του Emilio de' Cavalieri με την ευκαιρία του γάμου του Φερδινάνδου Ι των Μεδίκων με την Χριστίνα της Λωρραίνης. Το θέμα της σύνθεσης, έγινε αργότερα γνωστό ως "Aria di Fiorenza" ή "Ballo del Granduca", και γρήγορα έγινε δημοφιλές στην Ευρώπη και πάνω του βασίσθηκαν πολλά άλλα τραγούδια και σκοποί.
Το θέμα ενέπνευσε αρκετούς συνθέτες που έγραψαν παραλλαγές, μεταξύ αυτών οι Adriano Banchieri, Giovanni Girolamo Kapsperger και ο Jan Pieterszoon Sweelinck.
Ας αρχίσουμε με το θέμα, που παίχτηκε στους γάμους του Μεγάλου Δούκα της Τοσκάνης:

Emilio de' Cavalieri, «O che nuovo miracolo», finale degli «Intermedii della Pellegrina»
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ακολουθεί η σύνθεση του Sweelinck, γιά όργανο

J. P. Sweelinck (1562-1621) - Ballo del Granduca​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Τελευταία άφησα την σύνθεση του Kapsperger γιά κιταρόνε (είδος θεόρβης)

Aria di Fiorenza​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Από τους συνθέτες ο πρώτος είναι Ιταλός, ο δεύτερος Ολλανδός και ο τρίτος γερμανικής καταγωγής που στσδιοδρόμησε στην Ιταλία...
 
  • Like
Reactions: Sonorus
Ο Rameau μ'αρέσει και μένα πολύ. Ωραίες οι επιλογές με τα αποσπάσματα από αυτό το έργο. Θα ήθελα να πω εδώ κάτι, με αφορμή την διαφορετική-πιο μοντέρνα προσέγγιση του Les Sauvages από τα νέα παιδιά παραπάνω. Βρίσκω πολύ συμπαθητικό και όμορφο το να βλέπω πιο νέους ανθρώπους, να εκφράζονται μέσω της μουσικής με τέτοιο τρόπο.

Όσον αφορά την τελευταία ανάρτηση, ευχαριστώ γιατί είχα βρει τη μελωδία αυτή κάποια στιγμή, και μετά ξέχασα και δε μπορούσα να την ξαναβρώ. Πιθανολογώ ήταν σε κάποια αναζήτηση για εκκλησιαστικό όργανο με συνθέσεις του Ολλανδού Sweelinck, και μετά δε θυμόμουν να την ξαναψάξω. Και εδώ, πολύ ωραίες και οι τρεις διαφορετικές εκδοχές. Λόγω μιας συμπάθειας στο εκκλησιαστικό όργανο, θα περάσω τώρα λίγη ώρα να ακούσω κάποιες ακόμη εκτελέσεις αυτής της μουσικής σύνθεσης.
 
Ακόμα μιά ερμηνεία του Ballo, αυτή τη φορά του Ιταλού συνθέτη Giovanni Battista Buonamente (ca. 1595 – 1642) , ερμηνευμένη υπέροχα από τους καλλιτέχνες του Capriccio Stravagante στο Σαν Φραντσίσκο με σύνθεση που θυμίζει τρίο σονάτα. Ιδιαίτερη εντύπωση κάνει η σύνθεση του basso continuo με τρία όργανα (τσέμπαλο, βιονοντσέλο & θεόρβη).

Buonamente: Il Ballo del Gran Duca​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Like
Reactions: Sonorus
Η Folia είναι ένα μουσικό θέμα, με προέλευση από την Ιβηρική χερσόνησο, γνωστή ως:
La Folia (ισπανικά), ή Follies of Portugal (αγγλικά), γνωστό και ως Folies du Portugal ή Folies d'Espagne (γαλλικά), La Follia (ιταλικά), και Folia (πορτογαλικά), είναι ένα από τα παλαιότερα μνημονευόμενα Ευρωπαϊκά μουσικά θέματα με αυθεντικό υλικό, γενικά μελωδικό, μιας σύνθεσης, στα αρχεία. Το θέμα υπάρχει σε δύο εκδόσεις, που αναφέρονται ως πρώιμες και όψιμες folias, ενώ η πρώϊμη είναι συντομότερη.

Το επίθετο "Folia" έχει πολλές έννοιες στη μουσική:

Η δυτική μουσική μπαρόκ διαθέτει τόσο την "πρώιμη Folia", η οποία μπορεί να πάρει διαφορετικά σχήματα, όσο και την πιο γνωστή "όψιμη Folia" (επίσης γνωστή ως "Follia" με διπλό l στην Ιταλία , "Folies d'Espagne" στη Γαλλία και "Faronel 's ground"στην Αγγλία). Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η προέλευση της μουσικής φόρμας folia έγκειται στην εφαρμογή μιας συγκεκριμένης μεθόδου σύνθεσης - αυτοσχεδιασμού σε απλές μελωδίες σε δευτερεύουσα λειτουργία. Έτσι, η ουσία της «πρώιμης Folia» δεν ήταν ένα συγκεκριμένο θέμα ή μια σταθερή ακολουθία από νότες αλλά μάλλον μια συνθετική -αυτοσχεδιαστική διαδικασία που θα μπορούσε να δημιουργήσει αυτές τις ακολουθίες. Η "όψιμη Folia" είναι μια τυπική διαδοχή από νότες και συνήθως διαθέτει μια τυπική ή κεντρική μελωδική γραμμή, με μορφή μιας αργής σαραμπάντ σε τριπλό μέτρο (3/4), ως αρχικό θέμα, που αναπτύσσεται πάνω σε ένα βάσιμο στη μορφή πασσακάλιας Αυτό το θέμα εμφανίζεται γενικά στην αρχή και στο τέλος μιας δεδομένης σύνθεσης "folia", που χρησιμεύει ως υπόβαθρο για ένα σύνολο παραλλαγών εντός των οποίων μπορεί να διαφέρει τόσο η μελωδική γραμμή όσο και το μέτρο. Με τη σειρά τους, τα γραπτά σύνολα παραλλαγών για την «όψιμη Folia» μπορεί να περιέχουν τμήματα που αποτελούνται από πιο ελεύθερα δομημένη μουσική, ακόμη και με τη μορφή μερικού ή καθαρού αυτοσχεδιασμού.

Θα αρχίσουμε με την πρώϊμη μορφή σε χορευτικό ρυθμό μιάς ισπανικής παβάνας :

Antonio de Cabezón - Pavana con su glosa​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Παίζει το σύνολο Capella Virelai υπό την διεύθυνση του Jordi Reguant

Στη συνέχεια Diferencias sobre las folias Antonio Martin y Coll

Jordi Savall - Folías de España​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Συνεχίζουμε με :

Arcangelo Corelli La Folia, Opus 5 #12. The Four Nations Ensemble, Olivier Brault violin​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ακολουθεί :

Jean-Baptiste Lully : Les Folies d'Espagne​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ο Γιόχαν - Σεμπάστιαν δεν έμεινε ασυγκίνητος από το θέμα, το οποίο συμπεριέλαβε στην (κοσμική) καντάτα BWV 212 "Η καντάτα των χωρικών"

Bach Folia from Cantata BWV 212 Paesant's Cantata Leonardo García Alarcón​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Και θα κλείσουμε με την συμβολή του Βιβάλντι, και μάλιστα χορευτικά:

Antonio Vivaldi: La Follia (La Folia); Voices of Music, Robin Gilbert and Carlos Fittante, dancers​

https://www.youtube.com/watch?v=kPpaeW3DObU

.....παίζουν και χορεύουν μέλη της Καλλιφορνέζικης παρέας Voices of Music
 
Ο Rameau μ'αρέσει και μένα πολύ. Ωραίες οι επιλογές με τα αποσπάσματα από αυτό το έργο. Θα ήθελα να πω εδώ κάτι, με αφορμή την διαφορετική-πιο μοντέρνα προσέγγιση του Les Sauvages από τα νέα παιδιά παραπάνω. Βρίσκω πολύ συμπαθητικό και όμορφο το να βλέπω πιο νέους ανθρώπους, να εκφράζονται μέσω της μουσικής με τέτοιο τρόπο.

Όσον αφορά την τελευταία ανάρτηση, ευχαριστώ γιατί είχα βρει τη μελωδία αυτή κάποια στιγμή, και μετά ξέχασα και δε μπορούσα να την ξαναβρώ. Πιθανολογώ ήταν σε κάποια αναζήτηση για εκκλησιαστικό όργανο με συνθέσεις του Ολλανδού Sweelinck, και μετά δε θυμόμουν να την ξαναψάξω. Και εδώ, πολύ ωραίες και οι τρεις διαφορετικές εκδοχές. Λόγω μιας συμπάθειας στο εκκλησιαστικό όργανο, θα περάσω τώρα λίγη ώρα να ακούσω κάποιες ακόμη εκτελέσεις αυτής της μουσικής σύνθεσης.
Γιάννη, μια διαφορετική, πιο ζωηρή και με περισσότερο tempo εκδοχή του Les Sauvages είναι με τους Μουσικούς του Λούβρου και διευθυντή ορχήστρας τον Marc Minkowski.
Αξιοσημείωτη και η ερμηνεία των δύο Αλγερινής καταγωγής σολίστ, Magali Leger (σοπράνο) και Laurent Naouri (βαρύτονος)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Like
Reactions: mstr
Η πασσακάλια ή πασακάλια είναι μουσική φόρμα της εποχής του μπαρόκ, κύριο χαρακτηριστικό της οποίας είναι το επαναλαμβανόμενο βάσιμο σε τρίσημο ρυθμό. Την καταγωγή της έλκει από την Ισπανία του 17ου αιώνα, όπου υπήρξε με τη μορφή χορού, ενώ αργότερα έλαβε τη θέση της στη σουίτα, αλλά και ως αυτόνομο οργανικό κομμάτι.
Η ουσιαστική διαφορά της φόρμας αυτής με την σακόνα (chaconne), που έχει παρεμφερή μορφή και πολλες φορές αλληλησυγχέονται, είναι ότι στην πασσακάλια το βάσιμο (basso) δεν είναι σταθερό, αλλά εξελίσσεται σε παραλλαγές που επιτρέπουν και αυτοσχεδιασμό. Ως προς την τονικότητα κυριαρχούν οι ελάσσονες κλίμακες, σε αντίθεση με τη σακόνα.
Ο όρος πασσακάλια (ισπ. pasacalle; γαλλ. Passacaille; ιτ. Passacaglia, passacaglio, passagallo, passacagli, passacaglie) είναι κατά βάση σύνθετη λέξη και προέρχεται από το ρήμα της ισπανικής pasar (περπατώ) και τη λέξη calle (δρόμος). Αρχικά, αποτελούσε οργανικό ιντερλούδιο ανάμεσα σε χορούς και τραγούδια και παιζόταν συνήθως από μια κιθάρα σε τρόπο rasgueado (ρυθμική κρούση των χορδών). Αν και ισπανικής καταγωγής, οι πρώτες πασσακάλιες γράφτηκαν στην Ιταλία γύρω στο 1600, και αποτελούν σύντομες και απλές αρμονικές αλυσίδες σε συγχορδιακή μορφή.
Θα αρχίσουμε με ένα δείγμα, όπου ο ορισμός που δώσαμε παραπάνω, επιχειρείται να γίνει κατανοητός : πρόκειται γιά την πασακάλια σε σολ ελάσσονα, από την 7η σουίτα της συλλογής του 1720 του Handel, γνωστή και ως πρώτο βιβλίο γιά το κλαβεσέν :

Paul Cienniwa plays Handel: Passacaille (G minor)​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
...εδώ το αριστερό χέρι παίζει το βάσιμο (basso) ενώ το δεξί το κύριο θέμα. Το βάσιμο εξελίσσεται και "συνδιαλέγεται" με το κύριο θέμα.

Το δεύτερο δείγμα απότελεί ένα από τα αριστουργήματα του Lully : είναι η πασσακάλια από τη λυρική τραγωδία Armide, που εξελίσσεται όταν ο Renaud είναι αιχμάλωτος ερωτικά της μάγισσας Armide :

ARMIDE, Passacaille de Jean-Baptiste Lully - Les Arts Florissants​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Η όπερα έχει κοινούς σχεδόν πρωταγωνιστές με τον Rinaldo (Renaud) του Handel.

Το επόμενο παράδειγμα είναι από την 4η πράξη της όπερας-παραμυθιού του Χένρυ Πέρσελ "Βασιλιάς Αρθούρος". Εδώ ο ρυθμός 3/4 του βασίμου αξιοποιείται χορογραφικά γιά να μας οδηγήσει σε ένα παρατεταμένο......βαλς!

H. Purcell - King Arthur - Act IV. Passacaglia. ''How Happy the Lover''​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
...Είναι παραγωγή του φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, όπου φαίνεται ο Nickolaus Harancourt, που διευθύνει.

Και ακολουθεί από τις "Σονάτες του Ροζάριου" του Βοημού Heinrich Ignaz Franz von Biber η 16η, που αποτελει μιά πασσακάλια γιά σόλο βιολί, που την βρίσκουμε με τον τίτλο "Φύλακας Άγγελος".

Passacaglia in G Minor for Solo Violin, "The Guardian Angel"​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Μπαίνω στον πειρασμό να παραθέσω και ένα μουσικό παράδειγμα από τον 20ο αιώνα : την πασσακάλια, που συνέθεσε ο Benjamin Britten, ως 4ο μουσικό ιντερλούδιο στην 2η πράξη της όπεράς του Peter Grimes

BRITTEN: Peter Grimes: IV. Passacaglia | CYSO's Symphony Orchestra · Tin​

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ερμηνεύουν πολύ όμορφα οι ..... πιτσιρικάδες της Συμφωνικής Ορχήστρας της νεολαίας του Σικάγου.
Το βάσιμο οδηγούν στην αρχή τα μπάσα έγχορδα της ορχήστρας σε πιτσικάτο, ενώ μιά βιόλα εισάγει το κυρίως θέμα. Το μπάσσο εμπλουτίζεται με την προσθήκη κρουστών.....παρακολουθήστε το!
 
  • Like
Reactions: mstr