Γαλλική εισαγωγή ή Ouverture a la francaise
Στην μπαρόκ μουσική, ονομάζουμε γαλλική εισαγωγή μια κατηγορία εισαγωγικού μουσικού κομματιού του οποίου η μορφή, πολύ αναγνωρίσιμη, αναπτύχθηκε από τον Jean Baptiste Lully ως εισαγωγή στα σκηνικά του έργα και ιδιαίτερα στις μουσικές του τραγωδίες (tragedies en musique).
Αυτή η μουσική μορφή έχει τρία τμήματα, μερικές φορές (τις περισσότερες) μόνο δύο:
• Το πρώτο, αργό, επίσημο και μεγαλοπρεπές, σε "διάστικτες" νότες, που συχνά υποδεικνύεται "Grave" ή ”Adagio”.
• Το δεύτερο είναι ένα γρηγορότερο και συνήθως εναλλασσόμενο σε ρυθμούς αργό-γρήγορο και μορφής, συνήθως, φούγκας.
• Το τρίτο αντιπροσωπεύει την da capo (επανάληψη), του μερικές φορές τροποποιημένου, αρχικού αργού τμήματος.
Η μουσική μορφή της γαλλικής εισαγωγής εμφανίζεται σε ορχηστρικά έργα, αλλά και σε έργα γιά σόλο όργανα και χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα και σε άλλες εκτός Γαλλίας χώρες, όπως Γερμανία, Αγγλία, Αυστρία κλπ. Αξιοσημείωτη η απουσία της από τις Ιταλικές περιοχές. Να πούμε όμως ότι ο Haendel στις “Ιταλικές” του όπερες και τα “Αγγλικά” ορατόρια χρησιμοποιεί κατά κανόνα τη γαλλική εισαγωγή, αλλά και ο Telemann χρησιμοποιεί την εισαγωγή αυτή στις περίπου 600 Ouvertures-Suites, που συνέθεσε, εκ των οποίων γύρω στις 150 έχουν διασωθεί. Ο Bach, επίσης χρησιμοποίησε ευρύτατα την εισαγωγή αυτή, πέρα από τις 4 ορχηστρικές σουϊτες του και σε πλήθος έργων γιά σόλο όργανα (τσέμπαλο, βιολί, βιολοντσέλλο κλπ).
Πρώτο δείγμα από τον πρωτομάστορα του είδους J.B. Lully η εισαγωγή από την “Ίσιδα” (1677)
...παίζει το σύνολο La Simphonie du Marais, με διεύθυνση του Hugo Reyne.
Στη συνέχεια, με γαλλική σύνθεση, πάλι, την εισαγωγή από τη μοναδική όπερα του Jean-Marie Leclair “Σκύλλα & Γλάυκος” (1746)
(γιά διευκρίνηση να πούμε ότι Σκύλλα είναι η...παρέα της Χάρυβδης και όχι κάποιο τετράποδο)
...παίζουν οι Arion Baroque του Μόντρεαλ υπό τον Chef Mathieu Lussier
Δεν θα μπορούσαμε σε μιά τέτοια αφιέρωση στην γαλλική εισαγωγή, παρά να συμπεριλάβουμε τον μέγιστο των γάλλων συνθετών της περιόδου Jean Philippe Rameau, με την μοναδική γαλλική εισαγωγή, που συνέθεσε στην πρώτη του όπερα ”Ιππόλυτος & Αρικία” (1733)
...οι εκτελεστές εμφανίζονται στο εξώφυλλο του δίσκου
Ο Haendel στη “Μουσική γιά τα βασιλικά πυροτεχνήματα” (1749), αρχίζει με μιά γαλλική εισαγωγή:
...παίζει η φιλαρμονική του Κατάρ ( ! ) υπό τον David Niemann
Μέχρι τώρα ακούσαμε γαλλικές εισαγωγές με μόνα τα δύο πρώτα μέρη. Πάμε με μιά εισαγωγή σε τρία μέρη:
Εκείνη που εισάγει στην τρίτη ορχηστρική σουϊτα του J-S. Bach σε ρε μείζονα:
Παίζουν Reinhard Göbel & Budapest Festival Orchestra, τα μέρη:
Εισαγωγή 1ο : 0:26~3:00
2ο : 3:01~9:28
3ο : 9:29~10:20
Άρια 10:39~13:21
Γκαβότες 1&2 13:25~17:35
Μπουρέ 17:42~19:26
Ζίγκ 19:28~21:52
.....Καλή ακρόαση!