"Παλιός" vs "νέος" ήχος ηχείων.

Και κάτι ακόμα που θυμήθηκα πέραν του χρόνου που επιτρέπεται να κάνεις διόρθωση στο άρθρο.
Ο βάτραχος θυμάμαι, είχε καλλυμένους τους πίσω τροχούς από το αμάξωμα. Δεν ήταν ολοκληρωτικά ορατοί.

Οταν δε ήταν παρκαρισμένο, κρύβονταν εντελώς!
(όχι ρε ..φούστη μου, δεν υπολόγισα το χαμήλωμα του στο πεζοδρόμιο! γκρρρρ! πάλι φανατζής!)

Το αμάξι λοιπόν τότε, με τα ταμπού που κουβαλούσε, θεωρούνταν και κάτι ως ..σεξουαλικό αντικείμενο!
Το να φαίνονταν λοιπόν οι τροχοί, θεωρείτο κάτι σαν η γυναίκα να δείχνει τα ..μπούτια της!

Για αυτό τους κρύβαν τους τροχούς οι Γάλλοι. ;)

Οι εποχές της γκαβής σεμνοτυφίας.

Σήμερα όλα πια έχουν απομυθοποιηθεί (ευτυχώς). :)
 
Συνεχίζω το off topic λιγουλάκι...

Δεν ήταν σεμνότυφοι βρε, απλώς δεν ήξεραν να σχεδιάζουν ζάντες και τις έκρυβαν! :p
 
Εγώ πάντως ψηφίζω... Shindo Labs με ολόφρεσκα "μαγικά" DACs όπως αυτό το τρελό instrument της Bryston το οποίο βρίσκω εθιστικό στα χρήματα για τις ταχύτητές του, τα ηχοχρώματα του και την ανοικτοσύνη-λεπτομέρεια του, τα Αudio Research για το ακόμη πιο εθιστικό πληθωρικό χαρακτήρα και χαμηλό του (αν και δεν αγγίζει ταχύτητες και start-stop του Bryston κατ εμέ) και τα EMM LABS. Αυτό το combo old-nos με DAC και καλώδια του σήμερα μπορεί να είναι το match made in heaven. Ούτως η άλλως προτιμώ σπίτι μου ένα σωστό-κορυφαίο ηχείο δεκαπενταετίας ας είν' και κόρνα, από ενα Magico ! :) Sorry κι όλας !
 
Last edited:
Γιατί ζητάς συγγνώμη;

Η τεχνολογία στον ήχο, εκτός από τις καθημερινές εξελίξεις στον ψηφιακό τομέα, δεν έχει αλλάξει και πολύ.

Μόνον αναθεωρήσεις γίνονται που, αν ήταν δυνατόν να σταματούσε ο χρόνος ή,
να μη βιαζόντουσαν τόσο να βγάλουν μηχανήματα λόγω μάρκετινγκ (και να τα διορθώνουν μετά εν είδει 'νέου μοντέλου', θα μπορούσαμε κάλλιστα να έχουμε ήχο του σήμερα ακόμα και το 1970..

Κάποιος που έζησε με τις αρετές ενός Kef 104ab σειράς Reference από το 1980 έως και πρόσφατα..

Μου πρόσφερε απίστευτες συγκινησιακές στιγμές και ευχαριστώ τους εμπνευσμένους δημιουργούς του για αυτό.
Στιγμές χαλάρωσης, στιγμές έντασης, στιγμές έκστασης, στιγμές έρωτα, στιγμές στιγμές στιγμές...
Δέθηκα απίστευτα με αυτό το ηχείο. Μοιράστηκα μαζί του πολύ προσωπικές μου καταστάσεις και με συντρόφευε όπως μόνον ένας πιστός φίλος μπορεί,

και δε με πρόδωσε ποτέ.
Γλυκό και γαλήνιο όταν το είχα ανάγκη, άγριο θεριό όταν του ζήταγα. Σύντροφος με άλλα λόγια..

Κάποια πράγματα και αξίες είναι διαχρονικά.
 
Last edited:
Ας τοποθετηθώ κι εγώ σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση που μόλις χτες αντιλήφθηκα την ύπαρξή της.
Τα παρακάτω είναι προσωπικές εκτιμήσεις με βασική την παραδοχή ότι ο "παλιός ήχος" δεν αφορά μόνο τα ηχεία, απλά αναφερόμαστε σε αυτά ως τους κύριους διαμορφωτές του. Τότε αλλά και σήμερα.

Ο παλιός ήχος, λοιπόν, ήταν όπως τον περιγράψατε κυρίως λόγω της τότε υπάρχουσας τεχνολογίας η οποία ήταν σχεδόν κοινή για τους διάφορους κατασκευαστές του χώρου. Στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης ενός προϊόντος, η διαφοροποίηση μεταξύ των ανταγωνιστών είναι χαμηλή ακριβώς γι' αυτό. Όσο κυλά ο χρόνος και οι παραγωγοί πειραματίζονται με τις σχεδιάσεις τους και νέες τεχνολογίες και υλικά εμφανίζονται, γίνεται εφικτή η καλώς εννοούμενη "διαφοροποίηση προϊόντος", δηλαδή αυτή του ουσιαστικού τελικού αποτελέσματος για τον χρήστη. [Σημείωση: Ο όρος είναι μαρκετίστικος και τον αντιδιαστέλλω με την κακώς εννοούμενη διαφοροποίηση που εφαρμόζεται είτε για να παρατείνει με το στανιό τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος είτε για να δικαιολογήσει υψηλότερη τιμή, παραλάσσοντας επουσιώδη μόνο χαρακτηριστικά, κυρίως εξωτερικά όπως ήδη αναφέρατε κάποιοι].

Μέσα απ' αυτή την εξελικτική διαδικασία καταλήξαμε όχι μόνο στις διάφορες "σχολές" ήχου, όπως λ.χ. αγγλική, αμερικάνικη, σκανδιναυική κλπ, αλλά ΚΥΡΙΩΣ στις διάφορες "απόψεις" ήχου των κατασκευαστών-εταιρειών. Έτσι έφτασε το κάθε ηχείο, καθώς και κάθε άλλο μηχάνημα, να ακούγεται όπως θέλει και αρέσκεται ο κατασκευαστής του. Αυτό το έχουν παραδεχτεί πολλοί μεγάλοι κατασκευαστές και δεν περιμένατε να το μάθετε από μένα. Η προσωπική μου εκτίμηση λοιπόν είναι ότι αυτό είναι Υπέροχο! Οι επιλογές είναι ανεξάντλητες κι ο καθένας μπορεί να βρει τον ήχο που θέλει, στρεφόμενος προς τις εταιρείες εκείνες που θέλησαν τον ίδιο ήχο για τα προϊόντα τους.

Το τι λογής ήχο (θέλει και) έχει η κάθε εταιρεία, βρίσκεται σχετικά εύκολα μέσα από τον ειδικό τύπο, αν μπορείς να τον διαβάζεις χωρίς να σε μπερδεύει. Αλλά με τα θέλω μας τι γίνεται; Πόσο καλά τα γνωρίζουμε; Πιστεύω πως όλοι μας τα ξέρουμε μέσω της εμπειρίας* και όσοι -νομίζουν πως- δεν τα ξέρουν ας ξεκολήσουν από τα "specs" και τα "conclusion" των reviews και θα τα βρούνε μια χαρά. (Τα μεν πρώτα δε λένε τίποτα και τα δεύτερα είναι τα θέλω του reviewer).

Τώρα... η εμπειρία που ανέφερα παραπάνω ενέχει και τα εξής (που κανένα τους δεν είναι κακό):
α) Συνήθεια. Μπορεί να έχουμε συνηθίσει το ήχο των '70s-'80s. So what? Υπάρχουν σήμερα άριστα μηχανήματα που προσιδιάζουν σε 'κείνο τον ήχο, με μια αναζωογονητικότατη φρεσκάδα και καθαρότητα. That's my style too!
β) Αναμνήσεις. Σιγά μην πρέπει να νιώσουμε και τύψεις...
γ) Ακουόγραμμα. Ασχολίαστο.
γ) Άλλα υποκειμενικά στοιχεία. Π.χ. σε ποιά σειρά μας αρέσει να καθόμαστε στη συναυλία; Δλδ ανάλυση ή συνθεση και σε τι αναλογία; Μας άρεσε το Χ γκρουπ περισσότερο στο ΟΑΚΑ ή στη Μαλακάσα; Live events και τα δύο! κλπ, κλπ, κλπ.
Το κόβω εδώ γιατί σας κούρασα και νομίζω πως έδωσα επαρκώς το στίγμα μου. Ο,τι άλλο... το συζητάμε.

Α, για δείτε!
Το πρώτο ηχείο είναι δημοφιλέτατο ΚΑΙ στουντιακά. Δεν ακούγεται εδώ αλλά ο παραγωγός λέει κάποια ενδιαφέροντα πραγματάκια. Το δεύτερο είναι απλά ένα...... Pioneer!
Παλιός ήχος είπαμε;;;;;;;;;;

http://www.youtube.com/watch?v=FlQBPAyOTEE
http://www.youtube.com/watch?v=S11nqJmqYKs
 
Last edited:
Oλα κι αν αλλαξουν ενα δεν θα αλλαξει και αυτο ειναι ο τροπος με τον οποιο δεχεται ο καθενας μας τον ηχο.Ετσι ο καθενας μπορει τωρα οπως μπορουσε και τοτε να κρινει αν κατι του κανει η οχι.

Σε σχολιο φιλου πιο πισω που λεει οτι παλια "αυτα εκαναν διοτι αυτα ηξεραν" απλα να πω οτι αν δει τι εκαναν πχ εταιρειες οπως η spendor,harbeth και αλλοι και τι κανουν σημερα τοσον οι ιδιοι αλλα και αλλοι κατασκευαστες της ιδιας η παρομοιας φιλοσοφιας,μαλλον οτι ηξεραν πολλα απο τοτε μου φαινεται.
 
Παντος καθε εποχη εχει την δικη της τεχνολογια-τεχνογνοσια. Σε καθε ηχειο για να "παιξει" ο ηχος πρεπει να περασει απο την κεφαλη, ενισχυτικα, καλωδια κλπ. οποτε ολα παιζουν ρολο στα ακουσματα του καθενα. Περα απ' ολα αυτα δεν θα ξεχασω τον υπεροχο ηχο των KEF 105.2 http://www.canuckaudiomart.com/details/180473-kef_reference_1052/images/233776/
 
Ας πω κι' εγω την εμπειρια μου εστω και καθυστερημενα.....καποτε ηθελα να παρω ηχεια και βρισκομουν στο μιλανο...εκεινη την εποχη δεσποζαν καποιες μαρκες οπως jbl,boss, κοκ....πηγα λοιπον στις messagerie musicali.....να διαλεξω......αφου περιεγραψα περιπου τις συσκευες και τον χωρο μου περιπου τα τμ.ο υπαλληλος με πηγε σε ενα sound room, και με εβαλε να ακουω διαφορα ηχεια με το ιδιο παντα συστημα και το ιδιο μουσικο κοματι......σε καθε ενα απο αυτα που ακουγα με την ιδια παντα μουσικη...οταν τελειωνε χτυπαγε μια νοτα σο πιανο και ενα ακορντο το οποιο και ηχογραφουσε με ενα revox, οταν τελειωνε με εβαζε να ακουω την ηχογραφηση και πατουσε την νοτα και το ακορντο.......και ναι παιδες εκει φαινοταν η πιστοτητα του ηχειου...ολοζωντανα ιδια χρεια ιδιος ηχος ιδια τα παντα αλλα οχι σε ολα τα ηχεια τα περισσοτερα ειχαν την δικη τους χρεια και οχι ακριβως εκεινη του πιανο.συμπερασμα τον ιδιο ηχο με το μουσικο οργανο δεν τον βαριεσαι ποτε...η διαφορετικη χρεια ισως καποια στιγμη γινει βαρετη......οποτε καλος ο πλουραλισμος διοτι και η μουσικη εχει τα δικα της χαρακτηριστικα και ειδα......αρα και παλιο και νεο μπορουν να συνυπαρχουν αρκει να εχουν πιστοτητα...αλλωστε για hi-fi μιλαμε.
 
Ενταξει με την (υπερ) υψηλη πιστοτητα.
Ομως και τα τεραστια μαυρα ηχεια που ηταν κρεμασμενα γυρω-γυρω στις ταβερνες,
με ενα τεραστιο ξυλινο ενισχυτη με βελονες, εκει πισω απο τα επαγγελματικα ψυγεια "Τολης"
παιζανε Καζαντζιδη και Μητροπανο με μαγικο τροπο. Και με πολλα και γλυκα μπασα.
Εκει γυρω ατο 1970 με 80.

Πως να το πω δλδ? Ο Καζαντζιδης ακουγοταν πιο Καζαντζιδης και απο τον Καζαντζιδη.
Ακομα και το τζουκμποξ ειχε μια σαγηνευτικη μουσικη αποδοση.

Το ιδιο και το ροτελ πικαπ του θειου μου με τον ροτελ ενισχυτη και κατι τεραστια
ηχεια. (δεν θυμαμαι μαρκα) Ηταν η τελευταια φορα που ακουσα τον Νταλαρα με τοσο μπασα φωνη.
Και σε ολα η ρυθμικη γραμμη του μπασου ακουγοταν σαν να υπηρχε καπου σημερινο subwoofer.
Το 70 απ οτι θυμαμαι ηταν της μοδας τα μπασα. Μετα απο το 80 ξεκινησαν δειλα-δειλα να επικρατουν
και τα πριμα στις προτιμησεις του νεανικου κοινου. (συνετελεσε και η εμφανιση του CD)
 
Δεν είναι θέμα πρίμων, απλά επεκράτησαν τα στενά ηχεία λόγω ντιζάιν, οπότε μπάι-μπάι μπάσο.
Βάλε ένα σύγχρονο ηχείο με τόσο μεγάλο μεγάφωνο και θα ακούς πολύ-πολύ καλύτερα.
 
Ενταξει με την (υπερ) υψηλη πιστοτητα.
Ομως και τα τεραστια μαυρα ηχεια που ηταν κρεμασμενα γυρω-γυρω στις ταβερνες,
με ενα τεραστιο ξυλινο ενισχυτη με βελονες, εκει πισω απο τα επαγγελματικα ψυγεια "Τολης"
παιζανε Καζαντζιδη και Μητροπανο με μαγικο τροπο. Και με πολλα και γλυκα μπασα.
Εκει γυρω ατο 1970 με 80.

Πως να το πω δλδ? Ο Καζαντζιδης ακουγοταν πιο Καζαντζιδης και απο τον Καζαντζιδη.
Ακομα και το τζουκμποξ ειχε μια σαγηνευτικη μουσικη αποδοση
.

Το ιδιο και το ροτελ πικαπ του θειου μου με τον ροτελ ενισχυτη και κατι τεραστια
ηχεια. (δεν θυμαμαι μαρκα) Ηταν η τελευταια φορα που ακουσα τον Νταλαρα με τοσο μπασα φωνη.
Και σε ολα η ρυθμικη γραμμη του μπασου ακουγοταν σαν να υπηρχε καπου σημερινο subwoofer.
Το 70 απ οτι θυμαμαι ηταν της μοδας τα μπασα. Μετα απο το 80 ξεκινησαν δειλα-δειλα να επικρατουν
και τα πριμα στις προτιμησεις του νεανικου κοινου. (συνετελεσε και η εμφανιση του CD)

Να ξεθάψω λίγο το θέμα!

Ίσως εδώ να κρύβεται η ουσία αυτού που λέμε "παλιός ήχος". Ότι τα συστήματα ήταν άπλα και ιδιαίτερα τα κροσσόβερ στα ηχεία. Μπορεί τα μεγάφωνα να μην μπορούσαν να αποδώσουν καλά τις λεπτομέρειες, λογικό, αλλά έπαιζαν αβίαστα, ασυμπίεστα, χωρίς να ζορίζονται και βασικά χωρίς να κουράζουν. Ο ήχος που παίζουν σήμερα η πλειοψηφία των ηχείων είναι συμπιεσμένος, αφύσικος και κουραστικός. Προφανώς και τα σημερινά μεγάφωνα μπορούν να αποδώσουν καλύτερα το φάσμα και τις λεπτομέρειες, όμως με τα κροσσοβερ που φοράνε δεν γίνεται να παίξουν καλά. Οι σχεδιαστές ενδιαφερονται περισσότερο μόνο για καλές μετρήσεις πάρα για το πως ακούγονται.
Αυτά έχω συμπεράνει από την μικρή μου εμπειρία σε συστήματα ήχου.
 
Επιγραμματικά.
Τον καιρό εκείνο η βασική επιδίωξη ήταν η υψηλή πιστότητα (High Fidelity).
Καθόλου εύκολο για τα τότε δεδομένα.
Ο κανόνας ήταν: Όσο περισσότερο προσεγγίζει την πιστότητα ένα σύστημα, τόσο καλύτερο είναι.

Από κάποιο χρονικό σημείο τεχνολογικής εξέλιξης κι' έπειτα η πιστότητα αυτή επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμο. Τότε οι κατασκευαστές άρχισαν να φτιάχνουν μηχανήματα με χαρακτήρα. (Το γνωστό "κούρδισμα", ειδικά για τα ηχεία). Ώστε να προσαρμόζονται με διάφορες χρήσεις ή με τα γούστα των ακροατών.

Απομάκρυνση μεν από την υψηλή πιστότητα, πιο ευχάριστος ήχος δε, για το αγοραστικό κοινό όπου εκάστοτε απευθύνονται, προσαρμοσμένος και διαφοροποιημένος ανάλογα με τις απαιτήσεις του.
 
Ένα πράγμα που πιστεύω ότι παίζει ρόλο σε αυτό που λέμε "παλιό" ήχο είναι το μέγεθος των μονάδων των χαμηλών που είχαν τα ηχεία.
Σε πολλές σύγχρονες υλοποιήσεις για λόγους lifestyle οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν διατάξεις πολλών μικρών μονάδων και όχι μια μεγάλη όπως παλαιότερα.
ΠΧ δύο 6.5'' για να παράξουν τις χαμηλές.
Αυτό μπορεί να είναι επιτυχημένο ως προς τη συχνότητα που μπορεί να κατέβει το ηχείο, όμως σε σχέση με ένα παλαιότερο που κατέβαινε το ίδιο χαμηλά αλλά με μία μονάδα, λείπει κάτι πολύ ουσιαστικό: αρμονικές.
 
Χρήστο ,λόγω του μεγέθους των μονάδων το ηχείο είχε αναγκαστικά μεγαλύτερο όγκο .Αυτό βέβαια δεν είναι πάντα καλό
 
Re: Απάντηση: "Παλιός" vs "νέος" ήχος ηχείων.

Χρήστο ,λόγω του μεγέθους των μονάδων το ηχείο είχε αναγκαστικά μεγαλύτερο όγκο .Αυτό βέβαια δεν είναι πάντα καλό

Σωστό.
Γίνεται δυσκολότερη η υλοποίηση αν κάποιος σκοπεύει σε πιστότητα.

Πάντως αυτό με τις αρμονικές ισχύει και δίνει εντελώς άλλη χροιά στον ήχο.
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: "Παλιός" vs "νέος" ήχος ηχείων.

Σωστό.
Γίνεται δυσκολότερη η υλοποίηση αν κάποιος σκοπεύει σε πιστότητα.

Πάντως αυτό με τις αρμονικές ισχύει και δίνει εντελώς άλλη χροιά στον ήχο.

Χρήστο υπάρχει μιά <αρχή> = μικρό ηχείο -μικρά προβλήματα
Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται πολύ δουλειά στο θάλαμο και στο κροσοβερ δηλαδή κόστος
 
Συμφωνώ.

Πάντως έπαιξε ρόλο και ο lifestyle παραγοντας ώστε τα ηχεία να μπαίνουν πιο εύκολα στα σαλόνια.