Όσοι με ξέρετε γνωρίζετε ότι είμαι βασικά "ψηφιακός", αλλά μιας και έχω ένα πικάπ (και τριψήφιο πλήθος δίσκων) είπα να το βγάλω στο σαλόνι.
Το κακό είναι ότι δεν χωράει στο υπάρχον rack οπότε πρέπει να μπει απομακρυσμένα από αυτό και άρα από τα υπόλοιπα μηχανήματα.
Η απόσταση που πρέπει να διανύσει το σήμα είναι κοντά στα 10 μέτρα, οπότε απλή διασύνδεση με single ended line δεν παίζει (ή είναι πολύ κακή ιδέα).
Οπότε σκέφτομαι μια από δυο λύσεις:
1) Phono με balanced εξόδους. Καλή φάση, αλλά δεν έχω (ακόμα) pre που να διαχειρίζεται σήματα balanced, οπότε για την ώρα δεν μου κάνει.
2) Phono με single ended εξόδους και μετά ADC. Μετά το ADC στέλνει σήμα AES/EBU στο Buffalo. Λύση η οποία θα δουλέψει, αλλά θέλει και ένα ADC, το οποίο ευτυχώς υπάρχει. Οπότε μάλλον προκρίνεται για την ώρα.
(σχόλια περί ιεροσυλίας του να περνάω το σήμα του πικάπ από ADC και μετά από DAC θα αγνοηθούν επιδεικτικά
)
Οπότε χρειάζομαι έναν phono pre. Αποφάσισα να μην πάω τελικά σε Salas Folded Simplistic για διάφορους λόγους, οι οποίοι δεν είναι του παρόντος.
Από τις λοιπές "τεχνοτροπίες" λέω να πάω σε κάτι με τελεστικό, καθότι αφενός δεν τους θεωρώ "του διαβόλου", αφετέρου μπορείς να πάρεις (πολύ) καλά αποτελέσματα χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.
Δεν είμαι παρανοϊκός όσο αφορά τις απαιτήσεις μου από ποιότητα ήχου, μιας και το πικάπ μου δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο (και δεν σκοπεύω να το αναβαθμίσω σύντομα (αν όχι ποτέ..)), οπότε δεν σκοπεύω να "οργώσω" όλο το internet προς αναζήτηση του τέλειου σχηματικού.
Διαβάζοντας στο diyaudio.com βλέπω να συζητιέται πολύ το reference design που υπάρχει στο datasheet του LM4562: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4562.pdf
καθώς και η υλοποίηση στο παρακάτω application note της TI: http://www.ti.com/lit/an/snaa046a/snaa046a.pdf το οποίο είναι βασισμένο στο LME49710, δηλαδή τη διπλή έκδοση του LM4562. Δίνει δυο επιλογές, είτε για full passive RIAA equalization είτε για μισό/μισό.
Προσωπικά έχω να φτιάξω phono preamp από τα 90s, και οι τότε προσπάθειες δεν ήταν ακριβώς προσανατολισμένες στην ποιότητα ήχου, οπότε τώρα διαβάζω ουσιαστικά για τις ιδιαιτερότητες των συγκεκριμένων προενισχυτών.
Διαβάζοντας το παραπάνω application note, προσλαμβάνω τα παρακάτω:
1) Το τροφοδοτικό είναι κρίσιμο, πράγμα λογικό μιας και μιλάμε για σήματα πολύ χαμηλής στάθμης τα οποία θα ενισχυθούν πάρα πολύ (~74db για MC, ~60db για MM).
2) Οι απαιτήσεις από τους τελεστικούς σε slew rate και unity gain stability ανεβαίνουν όταν γίνεται fully active equalization, γιαυτό προτιμάται γενικά να γίνεται είτε passive EQing είτε υβριδικό (passive/active).
3) Θεωρείται καλύτερη πρακτική να μπαίνει το περισσότερο gain στο πρώτο στάδιο από τα δυο.
4) Οι πυκνωτές στην πορεία του σήματος απαγορεύονται. Γιαυτό υπάρχει στο σχέδιο και ένας servo τελεστικός ο οποίος "μαζεύει" το όποιο DC έχει προκύψει στην έξοδο των σταδίων λόγω offset.
5) Το σωστό loading είναι μεγάλη υπόθεση. Διαφέρει ανάμεσα στις MC και τις MM και φυσικά και ανάμεσα στις διάφορες κεφαλές διαφορετικών οικογενειών και κατασκευαστών. Loading σημαίνει αντίσταση και πυκνωτής παράλληλα στους ακροδέκτες εισόδου. Το AN φαίνεται να έχει κάποιο τυπογραφικό εδώ, μιας και αναφέρει αντίσταση 100Ω για MC κεφαλές και 47Ω για MM, ενώ στο σχηματικό εμφανίζει αντίσταση 47ΚΩ αντί για 100Ω (καθότι υποτίθεται ότι είναι για κεφαλές MC). Απ' ότι καταλαβαίνω, τα σωστά νούμερα είναι 100Ω για MC και 47ΚΩ για MM (διορθώστε με αν κάνω λάθος..).
Το κύκλωμα του AN επίσης περιλαμβάνει και σταθεροποίηση με τελεστικούς.
Οπότε, οι ερωτήσεις μου είναι οι παρακάτω:
1) Έχετε υπόψη κάτι που να θεωρείται καλύτερο (τεχνικά ή ηχητικά) από τα παραπάνω;
2) Πως διαλέγει κανείς μεταξύ full passive EQ και active/passive EQ? Το AN δεν αναφέρει κάτι χρήσιμο σχετικά με τις διαφορές τους.
3) Για τροφοδοσία σκέφτομαι να παραλείψω την σταθεροποίηση με τελεστικούς και να πάω κατευθείαν σε Salas BiB. Έχω καταλάβει καλά ότι τέτοια κυκλώματα είναι το "ψωμοτύρι" του;
Επίσης θα ήθελα να κάνω τον προενισχυτή συμβατό με MM και MC. Οπότε, εκτός από το διαφορετικό loading (το οποίο το έχω αποφασίσει ότι δεν θα είναι configurable, μιας και θα είναι κολλημένο πάνω στους ακροδέκτες) διαφορετικό θα είναι και το gain. Αυτό σκέφτομαι να το ρυθμίζω μέσω κάποιου digital pot στην ανάδραση του πρώτου σταδίου. Αλλά αυτό ας το αφήσουμε για αργότερα. Πρώτα θα ήθελα να καταλήξω σε συγκεκριμένη προσέγγιση.
Ακούω τα σχόλιά σας!
Το κακό είναι ότι δεν χωράει στο υπάρχον rack οπότε πρέπει να μπει απομακρυσμένα από αυτό και άρα από τα υπόλοιπα μηχανήματα.
Η απόσταση που πρέπει να διανύσει το σήμα είναι κοντά στα 10 μέτρα, οπότε απλή διασύνδεση με single ended line δεν παίζει (ή είναι πολύ κακή ιδέα).
Οπότε σκέφτομαι μια από δυο λύσεις:
1) Phono με balanced εξόδους. Καλή φάση, αλλά δεν έχω (ακόμα) pre που να διαχειρίζεται σήματα balanced, οπότε για την ώρα δεν μου κάνει.
2) Phono με single ended εξόδους και μετά ADC. Μετά το ADC στέλνει σήμα AES/EBU στο Buffalo. Λύση η οποία θα δουλέψει, αλλά θέλει και ένα ADC, το οποίο ευτυχώς υπάρχει. Οπότε μάλλον προκρίνεται για την ώρα.
(σχόλια περί ιεροσυλίας του να περνάω το σήμα του πικάπ από ADC και μετά από DAC θα αγνοηθούν επιδεικτικά

Οπότε χρειάζομαι έναν phono pre. Αποφάσισα να μην πάω τελικά σε Salas Folded Simplistic για διάφορους λόγους, οι οποίοι δεν είναι του παρόντος.
Από τις λοιπές "τεχνοτροπίες" λέω να πάω σε κάτι με τελεστικό, καθότι αφενός δεν τους θεωρώ "του διαβόλου", αφετέρου μπορείς να πάρεις (πολύ) καλά αποτελέσματα χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.
Δεν είμαι παρανοϊκός όσο αφορά τις απαιτήσεις μου από ποιότητα ήχου, μιας και το πικάπ μου δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο (και δεν σκοπεύω να το αναβαθμίσω σύντομα (αν όχι ποτέ..)), οπότε δεν σκοπεύω να "οργώσω" όλο το internet προς αναζήτηση του τέλειου σχηματικού.
Διαβάζοντας στο diyaudio.com βλέπω να συζητιέται πολύ το reference design που υπάρχει στο datasheet του LM4562: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4562.pdf
καθώς και η υλοποίηση στο παρακάτω application note της TI: http://www.ti.com/lit/an/snaa046a/snaa046a.pdf το οποίο είναι βασισμένο στο LME49710, δηλαδή τη διπλή έκδοση του LM4562. Δίνει δυο επιλογές, είτε για full passive RIAA equalization είτε για μισό/μισό.
Προσωπικά έχω να φτιάξω phono preamp από τα 90s, και οι τότε προσπάθειες δεν ήταν ακριβώς προσανατολισμένες στην ποιότητα ήχου, οπότε τώρα διαβάζω ουσιαστικά για τις ιδιαιτερότητες των συγκεκριμένων προενισχυτών.
Διαβάζοντας το παραπάνω application note, προσλαμβάνω τα παρακάτω:
1) Το τροφοδοτικό είναι κρίσιμο, πράγμα λογικό μιας και μιλάμε για σήματα πολύ χαμηλής στάθμης τα οποία θα ενισχυθούν πάρα πολύ (~74db για MC, ~60db για MM).
2) Οι απαιτήσεις από τους τελεστικούς σε slew rate και unity gain stability ανεβαίνουν όταν γίνεται fully active equalization, γιαυτό προτιμάται γενικά να γίνεται είτε passive EQing είτε υβριδικό (passive/active).
3) Θεωρείται καλύτερη πρακτική να μπαίνει το περισσότερο gain στο πρώτο στάδιο από τα δυο.
4) Οι πυκνωτές στην πορεία του σήματος απαγορεύονται. Γιαυτό υπάρχει στο σχέδιο και ένας servo τελεστικός ο οποίος "μαζεύει" το όποιο DC έχει προκύψει στην έξοδο των σταδίων λόγω offset.
5) Το σωστό loading είναι μεγάλη υπόθεση. Διαφέρει ανάμεσα στις MC και τις MM και φυσικά και ανάμεσα στις διάφορες κεφαλές διαφορετικών οικογενειών και κατασκευαστών. Loading σημαίνει αντίσταση και πυκνωτής παράλληλα στους ακροδέκτες εισόδου. Το AN φαίνεται να έχει κάποιο τυπογραφικό εδώ, μιας και αναφέρει αντίσταση 100Ω για MC κεφαλές και 47Ω για MM, ενώ στο σχηματικό εμφανίζει αντίσταση 47ΚΩ αντί για 100Ω (καθότι υποτίθεται ότι είναι για κεφαλές MC). Απ' ότι καταλαβαίνω, τα σωστά νούμερα είναι 100Ω για MC και 47ΚΩ για MM (διορθώστε με αν κάνω λάθος..).
Το κύκλωμα του AN επίσης περιλαμβάνει και σταθεροποίηση με τελεστικούς.
Οπότε, οι ερωτήσεις μου είναι οι παρακάτω:
1) Έχετε υπόψη κάτι που να θεωρείται καλύτερο (τεχνικά ή ηχητικά) από τα παραπάνω;
2) Πως διαλέγει κανείς μεταξύ full passive EQ και active/passive EQ? Το AN δεν αναφέρει κάτι χρήσιμο σχετικά με τις διαφορές τους.
3) Για τροφοδοσία σκέφτομαι να παραλείψω την σταθεροποίηση με τελεστικούς και να πάω κατευθείαν σε Salas BiB. Έχω καταλάβει καλά ότι τέτοια κυκλώματα είναι το "ψωμοτύρι" του;
Επίσης θα ήθελα να κάνω τον προενισχυτή συμβατό με MM και MC. Οπότε, εκτός από το διαφορετικό loading (το οποίο το έχω αποφασίσει ότι δεν θα είναι configurable, μιας και θα είναι κολλημένο πάνω στους ακροδέκτες) διαφορετικό θα είναι και το gain. Αυτό σκέφτομαι να το ρυθμίζω μέσω κάποιου digital pot στην ανάδραση του πρώτου σταδίου. Αλλά αυτό ας το αφήσουμε για αργότερα. Πρώτα θα ήθελα να καταλήξω σε συγκεκριμένη προσέγγιση.
Ακούω τα σχόλιά σας!