Καλησπέρα σε όλους,
Λοιπόν, το θέμα με έχει ξανα-απασχολήσει στο παρελθόν και νόμιζα ότι θα το παρακάμψω. Πλην όμως σε λίγο φτάνει η ώρα που ο συνολικά ανακαινιζόμενος χώρος Home Theater θα λάβει την τελειωτική του μορφή, οπότε θα κληθώ να αποφασίσω αν θέλω ή όχι να κάνω αυτό που λέει ο τίτλος: να προσθέσω, δηλαδή δύο επί πλέον ηχεία στα κύρια περιφερειακά κανάλια (main surround L-R).
Εξηγούμαι εν τάχει:
Α. Ο χώρος
Είναι μακρύς, περίπου 9.5mx5mx2.5m (ΜxΠxΥ). Το εμπρός ήμισυ του χώρου έχει λίγο μεγαλύτερο ύψος, διότι το πάτωμα από τη μέση της διαμήκους διάστασης του χώρου και μπροστά είναι χαμηλωμένο κατά περίπου 20-25cm. Επίσης, αυτό το μπροστινό μέρος δεν είναι ακριβώς ορθογώνιο, αλλά έχει μορφή ορθογωνίου τραπεζίου. Στο σχήμα που παραθέτω πιο κάτω, φαίνεται.
Β. Η διάταξη των υπαρχόντων ηχείων
Υπάρχουν 9 ηχεία στο χώρο και ένα subwoofer, τοποθετημένα ως εξής:
- Δύο κύρια εμπρός L/R, που είναι τα αμφίπολα (Bipolar) Mirage M3-si, μεγάλα ηχεία δαπέδου.
- Το εμπρός κεντρικό, που είναι το Mirage MC-si (είναι ηχείο που ανήκει στην ίδια σειρά της Mirage εκείνων των ημερών. Κάποιος μπορεί να δει ένα review του ηχείου εδώ, για να αντιληφθεί περί τίνος πρόκειται)
- Δύο ΚΥΡΙΑ περιφερειακά (main surrouds L/R), που είναι τα επίσης αμφίπολα Mirage M5-si, της ίδιας σειράς με τα μπροστινά, αλλά κατά τι μικρότερα (σαν μικρά αδελφάκια), επίσης ηχεία δαπέδου.
- Δύο ΠΙΣΩ περιφερειακά (back ή rear surrounds), που είναι τα δίπολα (dipole) Paradigm ADP-390 v.6
- Δύο μπροστινά ηχεία ύψους (front height L/R), που είναι τα παντοκατευθυντικά (omnipolar) Mirage OM-C2
- Ένα Mirage BPSS-210 subwoofer, τοποθετημένο πάνω σε μια αντικραδασμική βάση βαρέος τύπου ιδιοκατασκευής μου (εδώ θα βρείτε ένα review του sub, μαζί με το συνοδό του LFX-3 ηλεκτρονικό crossover, για να έχετε αντίληψη γι αυτό).
Τα μπροστινά κύρια ηχεία, ως ηχεία δαπέδου, είναι τοποθετημένα στο πάτωμα, πάνω σε αντικραδασμικές βάσεις (ιδιοκατασκευής μου κι αυτές), δεξιά και αριστερά από την οθόνη και με ελαφρά κλίση, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης/θέασης.
Το εμπρός κεντρικό ηχείο είναι τοποθετημένο στο μεσαίο ρακ των μηχανημάτων, ακριβώς κάτω από την οθόνη, και σε ένα ύψος ίδιο με το κεφάλι του ακροατή/θεατή στη θέση ακρόασης.
Τα μπροστινά ηχεία ύψους είναι τοποθετημένα ψηλά, κοντά αλλά όχι κολλητά με το ταβάνι (καμιά 40αριά πόντους χαμηλότερα), πάνω και λίγο πιο έξω από τα μπροστινά ΑΡ-ΔΕ και "κοιτάνε" κι αυτά τη θέση ακρόασης.
Τα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά ηχεία (main surrounds L/R), είναι κι αυτά, ως ηχεία δαπέδου, στο πάτωμα, πάνω σε παρόμοιες με τα μπροστινά αντικραδασμικές βάσεις, με ελαφρά κλίση, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης/θέασης επίσης και σε απόσταση σχεδόν ίδια με αυτήν που απέχουν τα κύρια εμπρός ηχεία.
Τα ΠΙΣΩ περιφερειακά (back ή rear surrounds L/R) είναι τοποθετημένα σε ένα ειδικό πλαίσιο (ιδιοκατασκευής μου), ανηρτημένο από την οροφή (περίπου 70cm από αυτήν) με ελαφρά κλίση προς τα κάτω, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης.
Όλα οδηγούνται από τα δικά τους ξεχωριστά τελικά ενισχυτικά.
Φοβάμαι, λόγω του μήκους της αίθουσας, μήπως έχω "κενό" ήχου στο μέσον αυτής, και στην περιοχή της θέσης (ή των θέσεων) ακρόασης. Στο σχήμα που παραθέτω πιο κάτω, δείχνω μόνο μια θέση για λόγους απλότητας (δεν είμαι και τόσο καλός στη χρήση του Microsoft Paint), ενώ στην πραγματικότητα αυτή η θέση είναι η μεσαία ενός τριθέσιου καναπέ, που η πλάτη του είναι ακριβώς στη διαχωριστική γραμμή, που το πάτωμα αλλάζει ύψος και στο χαμηλότερο επίπεδο. Πίσω από αυτόν, υπάρχει ένας δεύτερος διθέσιος καναπές, που πατάει στο πίσω μέρος του πατώματος, που είναι στο υψηλότερο επίπεδο. Αυτά φυσικά δεν φαίνονται στο σκαριφηματάκι.
Λόγω, λοιπόν, αυτού του φόβου μου σκέφτομαι να προθέσω άλλα δυο επί πλέον ηχεία ως ΚΥΡΙΑ περιφερειακά, τοποθετημένα στη μέση του μήκους της αίθουσας, ανηρτημένα στους τοίχους της δεξιά και αριστερά, ακριβώς δίπλα στη θέση ακρόασης και σε ύψος ενός όρθιου ανθρώπου.
Τα ηχεία που σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω, θα είναι τα δίπολα της ελληνικής Crystal Audio, τα THX-D, που έχουν πιστοποίηση THX και κατά την Crystal Audio έχουν ουδέτερη συμπεριφορά, ώστε να μην παρουσιάζουν ηχητικές διαφορές χροιάς με τα άλλα. Στα χαρακτηριστικά τους, απαιτούν ισχύ οδήγησης 100 WRMS, με μέγιστη στα 200 WRMS.
Εάν η σκέψη μου αυτή είναι σωστή (εννοώ για την κάλυψη του "κενού") αναρωτιέμαι πώς θα επιτύχω την σωστή οδήγησή τους. Προφανώς, το σήμα οδήγησης θα προέρχεται από τον προενισχυτή AV, έναν Onkyo PR-SC5507, που είναι και η "καρδιά" του συστήματος, και από την έξοδο των κύριων περιφερειακών καναλιών. Αυτό το σήμα όμως, καλείται επίσης να οδηγήσει και τον τελικό (μαζί με τα ηχεία) των ήδη υπαρχόντων ΚΥΡΙΩΝ περιφερειακών επιδαπέδιων Mirage M5-si. Αντιλαμβάνεστε, ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα υπάρξει - ίσως - μια ανομοιομορφία μεταξύ δυο διαφορετικών ζευγαριών ηχείων και φυσικά διαφορετικών ενισχυτικών.
Με αυτά τα δεδομένα, έκανα μια αρχική σκέψη να τοποθετήσω μεταξύ του καλωδίου σήματος από τον Onkyo και τον τελικό που θα οδηγεί τα Crystal Audio, έναν ποιοτικό στερεοφωνικό προενισχυτή, ώστε να μπορώ να κοντρολλάρω το σήμα του Onkyo, πριν αυτό φτάσει αυτούσιο στον τελικό και να αποφύγω - πιθανή - υπεροδήγησή τους.
Εδώ κάποιες απόψεις διίστανται. Άλλοι λένε ότι δυο ποτενσιόμετρα στη σειρά (ένα στον Onkyo και ένα στον έξτρα προενισχυτή) δεν είναι ότι καλύτερο και άλλοι λένε ότι είναι αναγκαίο για υπάρχει έλεγχος των δυο διαφορετικών τελικών (και ζευγαριών ηχείων).
Εκτός κι αν το Audyssey MultEQ, που ενσωματώνει ο Onkyo μπορεί να τα κάνει όλα αυτόματα μόνο του.
Τί λέτε;
Το σχήμα του δωματίου
Υ.Γ.:
(Ξέρω ότι έκανα το νήμα μεγάλο και ίσως κουράζει, αλλά έπρεπε να δώσω όλες τις λεπτομέρειες, για να γίνει πλήρως αντιληπτό αυτό που λέω. Ευχαριστώ, πάντως που το ανέχεστε).
-
Λοιπόν, το θέμα με έχει ξανα-απασχολήσει στο παρελθόν και νόμιζα ότι θα το παρακάμψω. Πλην όμως σε λίγο φτάνει η ώρα που ο συνολικά ανακαινιζόμενος χώρος Home Theater θα λάβει την τελειωτική του μορφή, οπότε θα κληθώ να αποφασίσω αν θέλω ή όχι να κάνω αυτό που λέει ο τίτλος: να προσθέσω, δηλαδή δύο επί πλέον ηχεία στα κύρια περιφερειακά κανάλια (main surround L-R).
Εξηγούμαι εν τάχει:
Α. Ο χώρος
Είναι μακρύς, περίπου 9.5mx5mx2.5m (ΜxΠxΥ). Το εμπρός ήμισυ του χώρου έχει λίγο μεγαλύτερο ύψος, διότι το πάτωμα από τη μέση της διαμήκους διάστασης του χώρου και μπροστά είναι χαμηλωμένο κατά περίπου 20-25cm. Επίσης, αυτό το μπροστινό μέρος δεν είναι ακριβώς ορθογώνιο, αλλά έχει μορφή ορθογωνίου τραπεζίου. Στο σχήμα που παραθέτω πιο κάτω, φαίνεται.
Β. Η διάταξη των υπαρχόντων ηχείων
Υπάρχουν 9 ηχεία στο χώρο και ένα subwoofer, τοποθετημένα ως εξής:
- Δύο κύρια εμπρός L/R, που είναι τα αμφίπολα (Bipolar) Mirage M3-si, μεγάλα ηχεία δαπέδου.
- Το εμπρός κεντρικό, που είναι το Mirage MC-si (είναι ηχείο που ανήκει στην ίδια σειρά της Mirage εκείνων των ημερών. Κάποιος μπορεί να δει ένα review του ηχείου εδώ, για να αντιληφθεί περί τίνος πρόκειται)
- Δύο ΚΥΡΙΑ περιφερειακά (main surrouds L/R), που είναι τα επίσης αμφίπολα Mirage M5-si, της ίδιας σειράς με τα μπροστινά, αλλά κατά τι μικρότερα (σαν μικρά αδελφάκια), επίσης ηχεία δαπέδου.
- Δύο ΠΙΣΩ περιφερειακά (back ή rear surrounds), που είναι τα δίπολα (dipole) Paradigm ADP-390 v.6
- Δύο μπροστινά ηχεία ύψους (front height L/R), που είναι τα παντοκατευθυντικά (omnipolar) Mirage OM-C2
- Ένα Mirage BPSS-210 subwoofer, τοποθετημένο πάνω σε μια αντικραδασμική βάση βαρέος τύπου ιδιοκατασκευής μου (εδώ θα βρείτε ένα review του sub, μαζί με το συνοδό του LFX-3 ηλεκτρονικό crossover, για να έχετε αντίληψη γι αυτό).
Τα μπροστινά κύρια ηχεία, ως ηχεία δαπέδου, είναι τοποθετημένα στο πάτωμα, πάνω σε αντικραδασμικές βάσεις (ιδιοκατασκευής μου κι αυτές), δεξιά και αριστερά από την οθόνη και με ελαφρά κλίση, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης/θέασης.
Το εμπρός κεντρικό ηχείο είναι τοποθετημένο στο μεσαίο ρακ των μηχανημάτων, ακριβώς κάτω από την οθόνη, και σε ένα ύψος ίδιο με το κεφάλι του ακροατή/θεατή στη θέση ακρόασης.
Τα μπροστινά ηχεία ύψους είναι τοποθετημένα ψηλά, κοντά αλλά όχι κολλητά με το ταβάνι (καμιά 40αριά πόντους χαμηλότερα), πάνω και λίγο πιο έξω από τα μπροστινά ΑΡ-ΔΕ και "κοιτάνε" κι αυτά τη θέση ακρόασης.
Τα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά ηχεία (main surrounds L/R), είναι κι αυτά, ως ηχεία δαπέδου, στο πάτωμα, πάνω σε παρόμοιες με τα μπροστινά αντικραδασμικές βάσεις, με ελαφρά κλίση, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης/θέασης επίσης και σε απόσταση σχεδόν ίδια με αυτήν που απέχουν τα κύρια εμπρός ηχεία.
Τα ΠΙΣΩ περιφερειακά (back ή rear surrounds L/R) είναι τοποθετημένα σε ένα ειδικό πλαίσιο (ιδιοκατασκευής μου), ανηρτημένο από την οροφή (περίπου 70cm από αυτήν) με ελαφρά κλίση προς τα κάτω, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης.
Όλα οδηγούνται από τα δικά τους ξεχωριστά τελικά ενισχυτικά.
Φοβάμαι, λόγω του μήκους της αίθουσας, μήπως έχω "κενό" ήχου στο μέσον αυτής, και στην περιοχή της θέσης (ή των θέσεων) ακρόασης. Στο σχήμα που παραθέτω πιο κάτω, δείχνω μόνο μια θέση για λόγους απλότητας (δεν είμαι και τόσο καλός στη χρήση του Microsoft Paint), ενώ στην πραγματικότητα αυτή η θέση είναι η μεσαία ενός τριθέσιου καναπέ, που η πλάτη του είναι ακριβώς στη διαχωριστική γραμμή, που το πάτωμα αλλάζει ύψος και στο χαμηλότερο επίπεδο. Πίσω από αυτόν, υπάρχει ένας δεύτερος διθέσιος καναπές, που πατάει στο πίσω μέρος του πατώματος, που είναι στο υψηλότερο επίπεδο. Αυτά φυσικά δεν φαίνονται στο σκαριφηματάκι.
Λόγω, λοιπόν, αυτού του φόβου μου σκέφτομαι να προθέσω άλλα δυο επί πλέον ηχεία ως ΚΥΡΙΑ περιφερειακά, τοποθετημένα στη μέση του μήκους της αίθουσας, ανηρτημένα στους τοίχους της δεξιά και αριστερά, ακριβώς δίπλα στη θέση ακρόασης και σε ύψος ενός όρθιου ανθρώπου.
Τα ηχεία που σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω, θα είναι τα δίπολα της ελληνικής Crystal Audio, τα THX-D, που έχουν πιστοποίηση THX και κατά την Crystal Audio έχουν ουδέτερη συμπεριφορά, ώστε να μην παρουσιάζουν ηχητικές διαφορές χροιάς με τα άλλα. Στα χαρακτηριστικά τους, απαιτούν ισχύ οδήγησης 100 WRMS, με μέγιστη στα 200 WRMS.
Εάν η σκέψη μου αυτή είναι σωστή (εννοώ για την κάλυψη του "κενού") αναρωτιέμαι πώς θα επιτύχω την σωστή οδήγησή τους. Προφανώς, το σήμα οδήγησης θα προέρχεται από τον προενισχυτή AV, έναν Onkyo PR-SC5507, που είναι και η "καρδιά" του συστήματος, και από την έξοδο των κύριων περιφερειακών καναλιών. Αυτό το σήμα όμως, καλείται επίσης να οδηγήσει και τον τελικό (μαζί με τα ηχεία) των ήδη υπαρχόντων ΚΥΡΙΩΝ περιφερειακών επιδαπέδιων Mirage M5-si. Αντιλαμβάνεστε, ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα υπάρξει - ίσως - μια ανομοιομορφία μεταξύ δυο διαφορετικών ζευγαριών ηχείων και φυσικά διαφορετικών ενισχυτικών.
Με αυτά τα δεδομένα, έκανα μια αρχική σκέψη να τοποθετήσω μεταξύ του καλωδίου σήματος από τον Onkyo και τον τελικό που θα οδηγεί τα Crystal Audio, έναν ποιοτικό στερεοφωνικό προενισχυτή, ώστε να μπορώ να κοντρολλάρω το σήμα του Onkyo, πριν αυτό φτάσει αυτούσιο στον τελικό και να αποφύγω - πιθανή - υπεροδήγησή τους.
Εδώ κάποιες απόψεις διίστανται. Άλλοι λένε ότι δυο ποτενσιόμετρα στη σειρά (ένα στον Onkyo και ένα στον έξτρα προενισχυτή) δεν είναι ότι καλύτερο και άλλοι λένε ότι είναι αναγκαίο για υπάρχει έλεγχος των δυο διαφορετικών τελικών (και ζευγαριών ηχείων).
Εκτός κι αν το Audyssey MultEQ, που ενσωματώνει ο Onkyo μπορεί να τα κάνει όλα αυτόματα μόνο του.
Τί λέτε;
Το σχήμα του δωματίου

Υ.Γ.:
(Ξέρω ότι έκανα το νήμα μεγάλο και ίσως κουράζει, αλλά έπρεπε να δώσω όλες τις λεπτομέρειες, για να γίνει πλήρως αντιληπτό αυτό που λέω. Ευχαριστώ, πάντως που το ανέχεστε).
-