Προσθήκη δύο επί πλέον ηχείων για (main) surrounds

Καλησπέρα σε όλους,

Λοιπόν, το θέμα με έχει ξανα-απασχολήσει στο παρελθόν και νόμιζα ότι θα το παρακάμψω. Πλην όμως σε λίγο φτάνει η ώρα που ο συνολικά ανακαινιζόμενος χώρος Home Theater θα λάβει την τελειωτική του μορφή, οπότε θα κληθώ να αποφασίσω αν θέλω ή όχι να κάνω αυτό που λέει ο τίτλος: να προσθέσω, δηλαδή δύο επί πλέον ηχεία στα κύρια περιφερειακά κανάλια (main surround L-R).

Εξηγούμαι εν τάχει:

Α. Ο χώρος
Είναι μακρύς, περίπου 9.5mx5mx2.5m (ΜxΠxΥ). Το εμπρός ήμισυ του χώρου έχει λίγο μεγαλύτερο ύψος, διότι το πάτωμα από τη μέση της διαμήκους διάστασης του χώρου και μπροστά είναι χαμηλωμένο κατά περίπου 20-25cm. Επίσης, αυτό το μπροστινό μέρος δεν είναι ακριβώς ορθογώνιο, αλλά έχει μορφή ορθογωνίου τραπεζίου. Στο σχήμα που παραθέτω πιο κάτω, φαίνεται.

Β. Η διάταξη των υπαρχόντων ηχείων
Υπάρχουν 9 ηχεία στο χώρο και ένα subwoofer, τοποθετημένα ως εξής:
- Δύο κύρια εμπρός L/R, που είναι τα αμφίπολα (Bipolar) Mirage M3-si, μεγάλα ηχεία δαπέδου.
- Το εμπρός κεντρικό, που είναι το Mirage MC-si (είναι ηχείο που ανήκει στην ίδια σειρά της Mirage εκείνων των ημερών. Κάποιος μπορεί να δει ένα review του ηχείου εδώ, για να αντιληφθεί περί τίνος πρόκειται)
- Δύο ΚΥΡΙΑ περιφερειακά (main surrouds L/R), που είναι τα επίσης αμφίπολα Mirage M5-si, της ίδιας σειράς με τα μπροστινά, αλλά κατά τι μικρότερα (σαν μικρά αδελφάκια), επίσης ηχεία δαπέδου.
- Δύο ΠΙΣΩ περιφερειακά (back ή rear surrounds), που είναι τα δίπολα (dipole) Paradigm ADP-390 v.6
- Δύο μπροστινά ηχεία ύψους (front height L/R), που είναι τα παντοκατευθυντικά (omnipolar) Mirage OM-C2
- Ένα Mirage BPSS-210 subwoofer, τοποθετημένο πάνω σε μια αντικραδασμική βάση βαρέος τύπου ιδιοκατασκευής μου (εδώ θα βρείτε ένα review του sub, μαζί με το συνοδό του LFX-3 ηλεκτρονικό crossover, για να έχετε αντίληψη γι αυτό).

Τα μπροστινά κύρια ηχεία, ως ηχεία δαπέδου, είναι τοποθετημένα στο πάτωμα, πάνω σε αντικραδασμικές βάσεις (ιδιοκατασκευής μου κι αυτές), δεξιά και αριστερά από την οθόνη και με ελαφρά κλίση, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης/θέασης.

Το εμπρός κεντρικό ηχείο είναι τοποθετημένο στο μεσαίο ρακ των μηχανημάτων, ακριβώς κάτω από την οθόνη, και σε ένα ύψος ίδιο με το κεφάλι του ακροατή/θεατή στη θέση ακρόασης.

Τα μπροστινά ηχεία ύψους είναι τοποθετημένα ψηλά, κοντά αλλά όχι κολλητά με το ταβάνι (καμιά 40αριά πόντους χαμηλότερα), πάνω και λίγο πιο έξω από τα μπροστινά ΑΡ-ΔΕ και "κοιτάνε" κι αυτά τη θέση ακρόασης.

Τα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά ηχεία (main surrounds L/R), είναι κι αυτά, ως ηχεία δαπέδου, στο πάτωμα, πάνω σε παρόμοιες με τα μπροστινά αντικραδασμικές βάσεις, με ελαφρά κλίση, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης/θέασης επίσης και σε απόσταση σχεδόν ίδια με αυτήν που απέχουν τα κύρια εμπρός ηχεία.

Τα ΠΙΣΩ περιφερειακά (back ή rear surrounds L/R) είναι τοποθετημένα σε ένα ειδικό πλαίσιο (ιδιοκατασκευής μου), ανηρτημένο από την οροφή (περίπου 70cm από αυτήν) με ελαφρά κλίση προς τα κάτω, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης.

Όλα οδηγούνται από τα δικά τους ξεχωριστά τελικά ενισχυτικά.

Φοβάμαι, λόγω του μήκους της αίθουσας, μήπως έχω "κενό" ήχου στο μέσον αυτής, και στην περιοχή της θέσης (ή των θέσεων) ακρόασης. Στο σχήμα που παραθέτω πιο κάτω, δείχνω μόνο μια θέση για λόγους απλότητας (δεν είμαι και τόσο καλός στη χρήση του Microsoft Paint), ενώ στην πραγματικότητα αυτή η θέση είναι η μεσαία ενός τριθέσιου καναπέ, που η πλάτη του είναι ακριβώς στη διαχωριστική γραμμή, που το πάτωμα αλλάζει ύψος και στο χαμηλότερο επίπεδο. Πίσω από αυτόν, υπάρχει ένας δεύτερος διθέσιος καναπές, που πατάει στο πίσω μέρος του πατώματος, που είναι στο υψηλότερο επίπεδο. Αυτά φυσικά δεν φαίνονται στο σκαριφηματάκι.

Λόγω, λοιπόν, αυτού του φόβου μου σκέφτομαι να προθέσω άλλα δυο επί πλέον ηχεία ως ΚΥΡΙΑ περιφερειακά, τοποθετημένα στη μέση του μήκους της αίθουσας, ανηρτημένα στους τοίχους της δεξιά και αριστερά, ακριβώς δίπλα στη θέση ακρόασης και σε ύψος ενός όρθιου ανθρώπου.

Τα ηχεία που σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω, θα είναι τα δίπολα της ελληνικής Crystal Audio, τα THX-D, που έχουν πιστοποίηση THX και κατά την Crystal Audio έχουν ουδέτερη συμπεριφορά, ώστε να μην παρουσιάζουν ηχητικές διαφορές χροιάς με τα άλλα. Στα χαρακτηριστικά τους, απαιτούν ισχύ οδήγησης 100 WRMS, με μέγιστη στα 200 WRMS.

Εάν η σκέψη μου αυτή είναι σωστή (εννοώ για την κάλυψη του "κενού") αναρωτιέμαι πώς θα επιτύχω την σωστή οδήγησή τους. Προφανώς, το σήμα οδήγησης θα προέρχεται από τον προενισχυτή AV, έναν Onkyo PR-SC5507, που είναι και η "καρδιά" του συστήματος, και από την έξοδο των κύριων περιφερειακών καναλιών. Αυτό το σήμα όμως, καλείται επίσης να οδηγήσει και τον τελικό (μαζί με τα ηχεία) των ήδη υπαρχόντων ΚΥΡΙΩΝ περιφερειακών επιδαπέδιων Mirage M5-si. Αντιλαμβάνεστε, ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα υπάρξει - ίσως - μια ανομοιομορφία μεταξύ δυο διαφορετικών ζευγαριών ηχείων και φυσικά διαφορετικών ενισχυτικών.

Με αυτά τα δεδομένα, έκανα μια αρχική σκέψη να τοποθετήσω μεταξύ του καλωδίου σήματος από τον Onkyo και τον τελικό που θα οδηγεί τα Crystal Audio, έναν ποιοτικό στερεοφωνικό προενισχυτή, ώστε να μπορώ να κοντρολλάρω το σήμα του Onkyo, πριν αυτό φτάσει αυτούσιο στον τελικό και να αποφύγω - πιθανή - υπεροδήγησή τους.

Εδώ κάποιες απόψεις διίστανται. Άλλοι λένε ότι δυο ποτενσιόμετρα στη σειρά (ένα στον Onkyo και ένα στον έξτρα προενισχυτή) δεν είναι ότι καλύτερο και άλλοι λένε ότι είναι αναγκαίο για υπάρχει έλεγχος των δυο διαφορετικών τελικών (και ζευγαριών ηχείων).

Εκτός κι αν το Audyssey MultEQ, που ενσωματώνει ο Onkyo μπορεί να τα κάνει όλα αυτόματα μόνο του.

Τί λέτε;

Το σχήμα του δωματίου

topviewg.jpg


Υ.Γ.:
(Ξέρω ότι έκανα το νήμα μεγάλο και ίσως κουράζει, αλλά έπρεπε να δώσω όλες τις λεπτομέρειες, για να γίνει πλήρως αντιληπτό αυτό που λέω. Ευχαριστώ, πάντως που το ανέχεστε).
-
 
Γιατί δεν τοποθετείτε τα Paradigm στην νέα θέση κανονικά στα 1.70-1.80m, και τα Mirage πίσω?
 
Θέσεις ηχείων για main surrounds και για back surrounds

Γιατί δεν τοποθετείτε τα Paradigm στην νέα θέση κανονικά στα 1.70-1.80m, και τα Mirage πίσω?

Καλή η ερώτηση και θα έλεγα ότι τέθηκε όχι αβασάνιστα. Η εξήγηση είναι ότι τα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά περιέχουν πολύ περισσότερη πληροφορία από τα ΠΙΣΩ περιφερειακά και σε όλες τις περιπτώσεις πολυκάναλου περιεχομένου λειτουργούν, ειδικά αφού η συντριπτική πλειοψηφία του κινηματογραφικού (αλλά και του μουσικού) πολυκάναλου υλικού των δίσκων είναι κωδικοποιημένη σε 5.1 κανάλια. Αν λοιπόν, τοποθετούσα τα επιδαπέδια Mirage M5-si σαν ΠΙΣΩ περιφερειακά, 8 ή 9 στις 10 περιπτώσεις θα έμεναν ανενεργά. Θα είχα δηλαδή ένα ζεύγος μεγάλων ηχείων, αρκούντως ποιοτικών ώστε να χαρακτηρισθούν hi-end, να κάθεται χωρίς να χρησιμοποιείται το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Είναι αμαρτία.

Πρέπει επίσης να προσθέσω ότι τα M5-si, λόγω του είδους τους (ηχεία δαπέδου), της σχεδίασής τους (αμφίπολα) και του μεγέθους τους (1.25m ύψος και 40kg) δεν γίνεται να τοποθετηθούν στο πλάϊ της θέσης ακρόασης (στη θέση, δηλαδή, των νέων ηχείων που δείχνει το σκαρίφημα). Δεν το επιτρέπουν ούτε οι παραπάνω λόγοι ούτε ο χώρος.
-
 
Last edited:
Re: Θέσεις ηχείων για main surrounds και για back surrounds

Πρέπει επίσης να προσθέσω ότι τα M5-si, λόγω του είδους τους (ηχεία δαπέδου), της σχεδίασής τους (αμφίπολα) και του μεγέθους τους (1.25m ύψος και 40kg) δεν γίνεται να τοποθετηθούν στο πλάϊ της θέσης ακρόασης (στη θέση, δηλαδή, των νέων ηχείων που δείχνει το σκαρίφημα). Δεν το επιτρέπουν ούτε οι παραπάνω λόγοι ούτε ο χώρος.
-

Το υπέθεσα από το σχέδιο.

Πάντως, από την ημέρα που τοποθέτησα τα (όχι δίπολα) surround στο πλάι της θέσης ακρόασης, αντί γιά ελαφρά πίσω, η αίσθηση περιφερειακών ήχων βελτιώθηκε πολύ. Πάντα σε 7.1 αναφέρομαι.



Δεν έχει ο Onkyo, όπως οι διάφοροι Pioneer που χρησιμοποιώ, λειτουργία Auto Surround, που μετατρέπει όλα τα 5.1 σε 7.1?
 
Τα ηχεία που σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω, θα είναι τα δίπολα της ελληνικής Crystal Audio, τα THX-D, που έχουν πιστοποίηση THX και κατά την Crystal Audio έχουν ουδέτερη συμπεριφορά, ώστε να μην παρουσιάζουν ηχητικές διαφορές χροιάς με τα άλλα.

Οσο ουδετερη συμπεριφορα και να εχουν, διαφορά θα υπάρχει. Απο εκει και περα ειναι θεμα αυτιου το ποσο θα ενοχλει. Ιδανικα θα ηταν αν μπορουσες να πάρεις τα ιδια με τα main surround -αν και ακριβο πραγμα ή κατι απο την ιδια σειρα. Προσωπικα πιστευω οτι διπολα τοσο κοντα μεταξυ τους -σε σχεση με τα πισω εννοω- ισως ειναι πλεονασμος.

Με αυτά τα δεδομένα, έκανα μια αρχική σκέψη να τοποθετήσω μεταξύ του καλωδίου σήματος από τον Onkyo και τον τελικό που θα οδηγεί τα Crystal Audio, έναν ποιοτικό στερεοφωνικό προενισχυτή, ώστε να μπορώ να κοντρολλάρω το σήμα του Onkyo, πριν αυτό φτάσει αυτούσιο στον τελικό και να αποφύγω - πιθανή - υπεροδήγησή τους.


Εδώ κάποιες απόψεις διίστανται. Άλλοι λένε ότι δυο ποτενσιόμετρα στη σειρά (ένα στον Onkyo και ένα στον έξτρα προενισχυτή) δεν είναι ότι καλύτερο και άλλοι λένε ότι είναι αναγκαίο για υπάρχει έλεγχος των δυο διαφορετικών τελικών (και ζευγαριών ηχείων).
Μαλλον αυτο δεν θα το αποφυγεις αλλιως θα εχεις διαφορετικες σταθμες στα ηχεια. Προτίμησε ενα καλο παθητικο προενισχυτη, δεν χρειαζεται ενεργος pro. Ειτε ετοιμος του εμποριου, η ακομα καλύτερα μια καλη ιδιοκατασκευη με ΚΑΛΟ ποτενσιομετρο.


Εκτός κι αν το Audyssey MultEQ, που ενσωματώνει ο Onkyo μπορεί να τα κάνει όλα αυτόματα μόνο του.
Αυτο δεν γινεται. Ο AV ελεγχει 2 καναλια εξοδου στα main surround, οχι 4.
 
Ηχεία και ρυθμίσεις

Καλησπέρα, κι ευχαριστώ.

Οσο ουδετερη συμπεριφορα και να εχουν, διαφορά θα υπάρχει. Απο εκει και περα ειναι θεμα αυτιου το ποσο θα ενοχλει. Ιδανικα θα ηταν αν μπορουσες να πάρεις τα ιδια με τα main surround -αν και ακριβο πραγμα ή κατι απο την ιδια σειρα. Προσωπικα πιστευω οτι διπολα τοσο κοντα μεταξυ τους -σε σχεση με τα πισω εννοω- ισως ειναι πλεονασμος..

Διαφορά περιμένω κι εγώ. Ηχεία από την ίδια σειρά, και μάλιστα δίπολα, είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ να βρω. Η σειρά έχει προ πολλών ετών σταματήσει, δεν υπήρξαν ποτέ δίπολα σε αυτήν, ήταν όλα τα ηχεία της αμφίπολα και ηχεία δαπέδου. Ακόμα και στα μεταχειρισμένα να ψάξω είναι σχεδόν αδύνατον να βρω, άλλωστε δύσκολα οι κάτοχοι των ηχείων της σειράς τα ξεφορτώνονται. Η αναφορά μου στην προδιαγραφή THX των ηχείων της Crystal Audio, που σκέφτομαι, έγινε μόνο και μόνο γιατί ως υπάρχουσα μπορεί απλά να μην επηρεάσει τόσο πολύ το τελικό αποτέλεσμα.

Μαλλον αυτο δεν θα το αποφυγεις αλλιως θα εχεις διαφορετικες σταθμες στα ηχεια. Προτίμησε ενα καλο παθητικο προενισχυτη, δεν χρειαζεται ενεργος pro. Ειτε ετοιμος του εμποριου, η ακομα καλύτερα μια καλη ιδιοκατασκευη με ΚΑΛΟ ποτενσιομετρο.

Μιλώ για υπάρχοντα προενισχυτή. Υπάρχει ένας παλιός και ποιοτικός της Denon, καθώς κι ένας ακόμα παλιότερος της Marantz, ενεργοί και οι δύο. Μακάρι να είχα έναν παθητικό, αλλά δεν έχω. Λέω να πειραματιστώ με τους υπάρχοντες.

Αυτο δεν γινεται. Ο AV ελεγχει 2 καναλια εξοδου στα main surround, οχι 4.

Έτσι κι αλλιώς τα κανάλια είναι δύο. Απλά το σήμα της εξόδου από τον AV, θα μοιραστεί εξίσου σε δύο τελικούς (4 ενισχυτικά κανάλια) και από εκεί στα 4 ηχεία. Το ερωτηματικό είναι αν το Audyssey με το μικρόφωνό του θα διεγερθεί από τον μεικτό ήχο και των 4 ηχείων (είπαμε, 2 κανάλια - 4 ηχεία), ώστε να ρυθμίσει συνολικά την απόκριση στο χώρο.
-
 
Re: Θέσεις ηχείων για main surrounds και για back surrounds

Παναγιώτη καλημέρα!

Γνώμη μου είναι ότι δεν χρειάζεται να πάρεις επιπλέον ηχεία για surround. Εγώ αυτό που θα έκανα είναι να φέρω τα Μ5 δίπλα (ή έστω λίγο πιο πίσω) στην θέση ακρόασης, στην θέση δηλαδή που φαίνεται στο σχέδιο ότι θέλεις να βάλεις τα νέα ηχεία.


Πρέπει επίσης να προσθέσω ότι τα M5-si, λόγω του είδους τους (ηχεία δαπέδου), της σχεδίασής τους (αμφίπολα) και του μεγέθους τους (1.25m ύψος και 40kg) δεν γίνεται να τοποθετηθούν στο πλάϊ της θέσης ακρόασης (στη θέση, δηλαδή, των νέων ηχείων που δείχνει το σκαρίφημα). Δεν το επιτρέπουν ούτε οι παραπάνω λόγοι ούτε ο χώρος.

Αυτό γιατί δεν γίνεται; Δεν έχω διαβάσει κάτι σχετικό. Το δοκίμασες;

Επίσης έχεις κάνει και κάτι που δεν προτείνει σχεδόν κανείς. Χρησιμοποιείς δίπολα ηχεία ως surround back.
 
Περισσότερα....

Παναγιώτη καλημέρα!

Γνώμη μου είναι ότι δεν χρειάζεται να πάρεις επιπλέον ηχεία για surround. Εγώ αυτό που θα έκανα είναι να φέρω τα Μ5 δίπλα (ή έστω λίγο πιο πίσω) στην θέση ακρόασης, στην θέση δηλαδή που φαίνεται στο σχέδιο ότι θέλεις να βάλεις τα νέα ηχεία.

Αυτό γιατί δεν γίνεται; Δεν έχω διαβάσει κάτι σχετικό. Το δοκίμασες;

Καλημέρα, Κώστα και σ' ευχαριστώ

Ο βασικός λόγος που δεν γίνεται να μπουν τα Mirage M5-si στη νέα θέση των ηχείων που σκέφτομαι, είναι το μέγεθός τους και η συνολική διάταξη του χώρου. Δευτερευόντως, είναι και η σχεδίασή τους. Τα M5-si δεν είναι μόνο αμφίπολα αλλά είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε οι μονάδες τους να εκπέμπουν το ηχητικό σήμα σε δυο ίδιους λοβούς, έναν μπροστά κι έναν πίσω από το ηχείο, με μια γωνιακή διασπορά περί τις 140-150 μοίρες ο καθένας.

Δες την παρακάτω εικόνα.

bipolarfiring.jpg


Το σχήμα και η σχεδίαση των ηχείων αυτών μοιάζει με ένα κλασσικό ηχείο. Είναι δηλαδή, τέτοια ηχεία (από τα εικονιζόμενα, το τρίτο σε μέγεθος):

miragemsiseries.jpg


Θεωρητικά, θα μπορούσα να τα βάλω εκεί που λέμε, με την πρόσοψή τους να κοιτάζει ευθεία μπροστά, προς το μέρος της οθόνης και την πίσω πλευρά τους να κοιτάζει το πίσω μέρος του δωματίου. Ίσως μάλιστα να είχε και αποτέλεσμα αυτή η διάταξη. Αλλά με περιορίζει ο χώρος και το μέγεθος των ηχείων. Για αυτό, όταν το σύστημα πρωτοστήθηκε ως 5.1, είχα διαλέξει τη διάταξη, που προσομοίαζε με την αντίστοιχη της ITU-R (όπως στη παρακάτω εικόνα):

iturtl9.png


Επί πλέον, όλες οι προτάσεις που θέλουν σ' αυτή τη νέα θέση δίπολα ηχεία, προτείνουν ηχεία τέτοιας σχεδίασης, δηλαδή με τους οδηγούς στο πλάϊ και υπό γωνίαν, ώστε να επιτυγχάνεται η απαιτούμενη διασπορά. Τα M5-si απέχουν πολύ από αυτό, αλλά είπαμε ότι δεν είναι αυτός ο κυρίαρχος λόγος.

Επίσης έχεις κάνει και κάτι που δεν προτείνει σχεδόν κανείς. Χρησιμοποιείς δίπολα ηχεία ως surround back.

Ναι, αλλά όταν το συζήτησα κανείς δεν είχε αντίρρηση. Το συζήτησα τόσο με τον Κυριακάκη της Audyssey, όσο και στο αμερικάνικο forum και ανακάλυψα ότι πολλοί ήδη το εφαρμόζουν. Επίσης, το ίδιο το manual αυτών των ηχείων της Paradigm, προτείνει τη χρήση 4 τέτοιων, 2 για κύρια περιφερειακά και δύο για πίσω περιφερειακά.
-
 
Παναγιώτη, εγώ για κανέναν απολύτως λόγο δεν θα πρόσθετα επιπλέον ηχεία surround στο σύστημα αυτό.

Αυτό που θα έκανα θα ήταν να ανεβάσω λίγο τα Mirage πιο κοντά στην θέση ακρόασης ώστε να ικανοποιείται η συνθήκη των 110 μοιρών όπως πολύ σωστά δείχνει το διάγραμμα της ITU που παρέθεσες.


iturtl9.png



Και αυτό επειδή απ' το σχέδιο του χώρου σου στο 1ο post φαίνεται ότι τα surround είναι τοποθετημένα αρκετά πιο πίσω (>140 μοίρες).
 
Συνεχίζω.....

Καλησπέρα σε όλους

Συνεχίζω από εκεί που είχαμε μείνει πριν 20 μέρες περίπου. Λοιπόν, αφού εξέτασα το χώρο είδα ότι αυτό που πρότεινε ο Κώστας (που θα ήταν και η ιδανική ίσως λύση), είναι ανέφικτο λόγω εργονομικών εμποδίων. Δεξιά υπάρχει μια πόρτα και αριστερά άλλο εμπόδιο, άρα τα υπάρχοντα ηχεία surround (Mirage M5-si), πρέπει να μείνουν εκεί που βρίσκονται, με δυνατότητα να μετακινηθούν μπρός ή πίσω περίπου κατά ένα μέτρο, αλλά όχι να φτάσουν στη θέση που ορίζει η προδιαγραφή ITU-R, δηλαδή στις 110 μοίρες πίσω από τη θέση ακρόασης και σε ίση απόσταση με τα εμπρός κύρια ηχεία L-R.

Με αυτό το δεδομένο, είχα κατ' αρχήν σκεφτεί την τοποθέτηση ενός παθητικού εξασθενητή μεταξύ της εξόδου του προενισχυτή AV και των δύο τελικών ενισχυτικών καναλιών, που θα οδηγήσουν το ένα από τα δύο ζευγάρια, ώστε να μπορώ να κοντρολλάρω τη στάθμη του. Το θέμα το συζητώ σε αυτό το νήμα, αλλά από ότι φαίνεται υπάρχουν περισσότερα ή παρεμφερή εμπόδια με τη λύση της χρήσης ενός επί πλέον προενισχυτή, που λέω παραπάνω, οπότε μάλλον εγκαταλείπω και αυτή τη λύση.

Παρ' όλα αυτά, το πρόβλημα εξακολουθεί να φαντάζει ως υπαρκτό, κυρίως λόγω θέσης των ηχείων και της διάταξης του χώρου. Που σημαίνει ότι δεν θα μπορέσω να αποφύγω την προσθήκη του επί πλέον ζεύγους.

Με αυτά τα δεδομένα και επειδή το ζητούμενο είναι να έχω την ίδια στάθμη στη θέση ακρόασης από δύο διαφορετικά είδη ηχείων, και επειδή υπάρχει αλληλοσύνδεση ανάμεσα στους παράγοντες: (α) Ευαισθησία, (β) Εμπέδηση Ηχείου και (γ) Απόσταση Ηχείου από τη θέση ακρόασης, θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος - από ότι φαίνεται ΜΟΝΟ με πειραματισμό - ώστε να πετύχω την ίδια στάθμη (SPL) στη θέση ακρόασης και από τα δύο ζεύγη ηχείων, αφού το σήμα θα είναι κοινό και για τα δύο.

Φαντάζομαι ότι ιδανικά αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με τη χρήση ενός ντεσιμπελόμετρου, μιας γεννήτριας συχνοτήτων και με δεδομένη τη δυνατότητα να μπορώ να μετακινώ τουλάχιστον το ένα από τα δυο ζευγάρια σε οποιαδήποτε θέση, ώστε να πετύχω ίδια στάθμη στη θέση ακρόασης.

Να σουμάρω κατ' αρχάς, τα δεδομένα:

Α. Υπάρχον ζεύγος ηχείων: Mirage M5-si

Είδος: Αμφίπολα (bipolar) - Ηχοστήλες δαπέδου
Εμπέδηση: 6Ω (ονομαστική) - 4Ω (ελάχιστη)
Ευαισθησία: 84dB (2.83V - 1m) σε ανηχοϊκό θάλαμο, 88dB σε κανονικές συνθήκες ακρόασης δωματίου
Απαιτήσεις ισχύος για την οδήγηση: 70-200 WRMS
Μέγιστη ισχύς: 200W
Drivers: 2 x 1" Tweeters - 2 x 6.5" midrange/woofers

Β. Υποψήφιο επιπρόσθετο ζεύγος ηχείων: Crystal Audio THX-D

Είδος: Δίπολα (dipoles) - Τοίχου/ραφιού
Εμπέδηση: 8Ω (ονομαστική) - 6.4Ω (ελάχιστη)
Ευαισθησία: 88dB στο 1m και με 2.83V (άλλα στοιχεία δεν δίνονται, αλλά υποθέτω ότι είναι σε συνθήκες κανονικής ακρόασης δωματίου και όχι σε ανηχοϊκό θάλαμο, άρα ουσιαστικά μιλάμε για την ίδια ευαισθησία με τα Mirage)
Απαιτούμενη ισχύς για την οδήγηση: 100 WRMS
Μέγιστη ισχύς: 200 W
Drivers: 2 x 1" Tweeters - 1 x 7" midrange/woofer

Γ. Ενισχυτής οδήγησης: Anthem MCA-5, MkII

Θα χρησιμοποιηθούν τα τέσσερα από τα 5 κανάλια του (το ένα θα μείνει ανενεργό), με αποτέλεσμα να ισομοιράζεται το φορτίο ανάμεσα στους δυο μετασχηματιστές ισχύος.

Τα χαρακτηριστικά ισχύος του είναι:

POWER OUTPUT (Continuous RMS, 20Hz - 20kHz, <1.0% THD, AC line voltage held, All Channels Driven, constant at full load)

Impedance: 8Ω -> 170 W
Impedance: 4Ω -> 250 W
Impedance: 2Ω -> 320 W

Με αυτά, λοιπόν, τα δεδομένα, σκέφτομαι να προσθέσω τα THX-D και μετά να πειραματιστώ με το ντεσιμπελόμετρο και τη γεννήτρια συχνοτήτων και να μετακινώ το ζευγάρι των Mirage, ώστε να πετύχω ίση στάθμη στη θέση ακρόασης.

Έχω ένα αναλογικό και ένα ψηφιακό ντεσιμπελόμετρο, από αυτά τα γνωστά της Radio Shack. Δεν ξέρω, ποιό από τα δύο είναι καλύτερο ή αν χρειάζεται κάτι ακόμα καλύτερο. Έχω μια καλή γεννήτρια συχνοτήτων, που μου βγάζει τόσο ημιτονοειδές, όσο και τετραγωνικό παλμό και καλύπτει όλο το ηχητικό φάσμα και πέρα από αυτό. Τέλος, έχω και ένα αποστασιόμετρο laser για μεγαλύτερη ακρίβεια μέτρησης της απόστασης. Μπορώ να το αναρτήσω στην κεφαλή του τρίποδου, μαζί με το ντεσιμπελόμετρο, ώστε μαζί με το SPL να μετράω και απόσταση με ακρίβεια.

Χρειάζομαι κάτι άλλο ή κάτι να βελτιώσω;

Ξέρω ότι το SPL στα ηχεία το μετράνε στο 1 kHz. Δεν ξέρω αν είναι καλύτερα να δοκιμάσω ΚΑΙ σε περισσότερες συχνότητες, π.χ. στα 200, 500, 2000, 4000 Hz.

Πώς το βλέπετε;
-
 
Ακρόαση στην Crystal Audio

Καλημέρα σε όλους, ξανά

Χθες επισκέφθηκα την Crystal Audio στα Βριλλήσια, έχοντας κανονίσει μιαν ακρόαση των ηχείων της. Φυσικά με ενδιέφεραν μόνο τα περιφερειακά και πώς αυτά επενεργούν στην συνολική ηχητική εικόνα με την παρουσία τους. Η γενική εντύπωση ήταν πολύ ικανοποιητική, σε σημείο που είμαι πολύ κοντά στην απόφαση να τα αποκτήσω και να τα προσθέσω στο σύστημα.

Είδαμε - και ακούσαμε - κάποιες σκηνές από το "Flight of the Phoenix" του 2004, όπου οι σκηνές της διέλευσης του αεροπλάνου, της πτήσης του μέσα από την θύελλα και της πτώσης του ήταν πραγματικά εντυπωσιακές στο τρόπο με τον οποίο ο περιβάλλων ήχος περνά από τα εμπρός ηχεία στα πλαϊνά και το πώς "απεικονίζεται" η όλη ηχητική εικόνα.

Τα περιφερειακά δηλαδή, έκαναν πολύ καλά τη δουλειά τους, πράγμα που ήταν και το ζητούμενο στην συγκεκριμένη ακρόαση. Δεν κρύβω ότι θα το ψάξω λίγο ακόμα το θέμα, πριν αποφασίσω τελικά, αλλά η εντύπωση από την ακρόαση ήταν άκρως θετική και ενθαρρυντική.

Υ.Γ.: Αναμένω τη γνώμη σας σχετικά με τον τρόπο που σκέφτομαι να πειραματιστώ και τα εργαλεία που θέλω να χρησιμοποιήσω.
-