- 17 June 2006
- 14,350
Ο Γουσταύος ανήκε στην πρώτη σιδηροδρομική γενιά της Γαλλίας και μισούσε αυτή την εφεύρεση. Πρωτα απ' όλα, ήταν ένα αποκρουστικό μέσο μεταφοράς. "Μπουχτίζω τόσο πολύ πάνω σ ένα τρένο που ύστερα από πέντε λεπτά ουρλιάζω από ανία. Οι επιβάτες νομίζουν ότι ουρλιάζει ένα παρατημένο σκυλί. Κάθε άλλο, είναι οι αναστεναγμοί του κ. Φλωμπέρ". Δεύτερον, παρήγαγε μια καινούργια μορφή στο τραπέζι του φαγητού: τον βαρετό λάτρη του σιδηροδρόμου. Οι συζητήσεις γύρω από αυτό το θέμα προκαλούσαν στον Φλωμπέρ colique des wagons. Τον Ιούνιο του 1843 ανήγγειλε ότι ο σιδηρόδρομος ήταν το τρίτο πιο βαρετό θέμα που μπορούσε να φαντασθεί μετά τη μαντάμ Λαφάρζ (μια δηλητηριάστρια με αρσενικό) και το θάνατο του Δούκα της Ορλεάνης (που είχε σκοτωθεί σε ατύχημα με την άμαξά του τον προηγούμενο χρόνο). Η Λουίζ Κολέ, πασχίζοντας να φανεί μοντέρνα στο ποίημά της "La Paysanne", επέτρεψε στον Ζαν, το στρατιώτη της που επέστρεψε από τον πόλεμο και έψαξε να βρεί τη Ζαντόν του, να προσέξει τον καπνό ενός τρένου που έτρεχε μακριά. Ο Φλωμπέρ της έκοψε αυτόν το στίχο. "Ο Ζαν δεν δίνει καμία σημασία σ' αυτό το πράγμα" γρύλισε "όπως δεν δίνω κι εγώ".
Ομως δεν μισούσε το σιδηρόδρομο μόνο ως μέσο. Μισούσε τον τρόπο με τον οποίο κολάκευε τους ανθρώπους με την ψευδαίσθηση της προόδου. Τι αξία έχει η επιστημονική πρόοδος χωρίς την ηθική πρόοδο; Ο σιδηρόδρομος απλώς θα επέτρεπε σε περισσότερους ανθρώπους να περιφέρονται, να γνωρίζονται και να μοιράζονται τη βλακεία τους. Σε μιά από τις πρώτες επιστολές του, γραμμένη όταν ήταν δεκαπέντε ετών, παραθέτει τα ατοπήματα του σύγχρονου πολιτισμού: "Οι σιδηρόδρομοι, τα δηλητήρια, τα κλύσματα, οι τάρτες κρέμα, η βασιλεία και η γκιλοτίνα". Μετά δύο χρόνια, στη μελέτη του για τον Ραμπελαί, η λίστα με τους εχθρούς έχει αλλάξει - το μόνο που έχει μείνει ίδιο είναι το πρώτο: "Οι σιδηρόδρομοι, τα εργοστάσια, οι χημικοί και οι μαθηματικοί". Δεν άλλαξε ποτέ γνώμη.
Τζούλιαν Μπάρνς: Ο παπαγάλος του Φλωμπέρ. εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 2011.
αδυνατώ να μην κάνω κάποιους παραλληλισμούς με ...το ιντερνετ.
Ομως δεν μισούσε το σιδηρόδρομο μόνο ως μέσο. Μισούσε τον τρόπο με τον οποίο κολάκευε τους ανθρώπους με την ψευδαίσθηση της προόδου. Τι αξία έχει η επιστημονική πρόοδος χωρίς την ηθική πρόοδο; Ο σιδηρόδρομος απλώς θα επέτρεπε σε περισσότερους ανθρώπους να περιφέρονται, να γνωρίζονται και να μοιράζονται τη βλακεία τους. Σε μιά από τις πρώτες επιστολές του, γραμμένη όταν ήταν δεκαπέντε ετών, παραθέτει τα ατοπήματα του σύγχρονου πολιτισμού: "Οι σιδηρόδρομοι, τα δηλητήρια, τα κλύσματα, οι τάρτες κρέμα, η βασιλεία και η γκιλοτίνα". Μετά δύο χρόνια, στη μελέτη του για τον Ραμπελαί, η λίστα με τους εχθρούς έχει αλλάξει - το μόνο που έχει μείνει ίδιο είναι το πρώτο: "Οι σιδηρόδρομοι, τα εργοστάσια, οι χημικοί και οι μαθηματικοί". Δεν άλλαξε ποτέ γνώμη.
Τζούλιαν Μπάρνς: Ο παπαγάλος του Φλωμπέρ. εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 2011.
αδυνατώ να μην κάνω κάποιους παραλληλισμούς με ...το ιντερνετ.