Μιας και πολλές ανακρίβειες και μύθοι έχουν γραφτεί, ας προσπαθήσω να ξεκαθαρίσω μερικά πράγματα...
'Ενα ηλεκτροδυναμικό μεγάφωνο δεν είναι τίποτε άλλο από έναν κώνο που στην μία πλευρά του είναι στέρεα συνδεδεμένο ένα πηνίο και το οποίο με την σειρά του κινείται μέσα στο μαγνητικό πεδίο που προσφέρει ο μαγνήτης του μεγαφώνου....
Το πρώτο σημείο στερέωσης του κώνου στο σασί είναι η εσωτερική ανάρτηση ( ή spider στην νεοελληνική), και το δεύτερο η εξωτερική και ορατή από τον έξω κόσμο ανάρτηση...
Η πρώτη έχει ως κύριο σκοπό την στερέωση του κώνου στο σασί και προσφέρει σχεδόν εξ’ ολοκλήρου την δύναμη επαναφοράς του κώνου εν είδει ελατηρίου όταν εκείνος κινείται σπρωγμένος από το πηνίο φωνής...σε έναν βαθμό συνεισφέρει και στο κεντράρισμα του κώνου ώστε να λειτουργεί απροβλημάτιστα το πηνίο και φυσικά αποτελεί μια φυσική ασπίδα εναντίον ξένων σωμάτων που θα μπορούσαν να εισέλθουν στην καρδιά του μοτέρ και να μπλοκάρουν την κίνησή του.
Είναι σχεδόν αποκλειστικά υπεύθυνη για την ενδοτικότητα της ανάρτησης (δηλ πόσο σκληρή ή μαλακή είναι) και μαζί με την μάζα του κώνου είναι αυτή που καθορίζει την συχνότητα συντονισμού (Fs) του μεγαφώνου ....
Είναι από τα μέρη που υπόκεινται σε γήρανση κατά την ζωή του μεγαφώνου και η βαθμιαία υποχώρησή της (το γνωστό κάθισμα του spider) καθώς και η αδυναμία της να λειτουργήσει ως ελατήριο με την προβλεπόμενη γραμμικότητα (αυτό ΔΕΝ σημαίνει ότι κανονικά η λειτουργία της είναι γραμμική...) αποτελούν από τα πρώτα σημάδια θανάτου του μεγαφώνου. Είναι φτιαγμένη από ειδικά πλεγμένο υφασμα με διάφορες στρώσεις ρητινούχων υλικών που του δίνουν αυτή την χαρακτηριστική «αραχνοειδή» όψη – εξ’ όυ και η ονομασία της...
Η δεύτερη ανάρτηση είναι αυτή που γνωρίζουμε οι περισσότεροι μιας και είναι ορατή σε κάθε ηχείο. Ασχετα από ότι πιστεύουν πολλοί δεν συνεισφέρει ιδιαίτερα στην επαναφορά του κώνου και ως εκ τούτου ψιλοκαταχρηστικά ονομάζεται "ανάρτηση". Η κύρια δουλειά της είναι να κρατά τον κώνο κεντραρισμένο στο πηνίο φωνής (εννοείται και στο σασί...) και ταυτόχρονα έχει μεγάλη επίδραση στην απόκριση πλάτους και φάσης του μεγαφώνου καταπνίγοντας τους όποιους συντονισμούς και στάσιμα κύματα παράγονται από την λειτουργία του κώνου...Όταν πια η ανάρτηση ξεπεράσει κατά πολύ την ωφέλιμη διαδρομή της και τα όρια κίνησης πλησιάζουν τα καταστροφικά, τότε λειτουργεί και ως έσχατο φρένο ανάγκης βοηθώντας να σωθεί την τελευταία στιγμή το μεγάφωνο από την καταστροφή...Γερνάει κι αυτή όπως και η εσωτερική αλλά η γήρανσή της κατά μεγάλο ποσοστό ωφείλεται στον χρόνο και όχι στην λειτουργία τουλάχιστον όσο αυτή παραμένει στα λογικά όρια κίνησης...Κατασκευάζεται από διάφορα υλικά όπως χαρτί, αφρός πολυουρεθάνης ή ελαστικό, και κάθε ένα από αυτά τα υλικά έχει να προσφέρει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ανάλογα την εφαρμογή που προορίζεται το μεγάφωνο... Τα τελευταία χρόνια έχει ψιλοπαγιωθεί το ελαστικό ως υλικό κατασκευής των Hi-Fi μεγαφώνων και το συμπιεσμένο και επιχρισμένο χαρτί ως υλικό κατασκευής των ΡΑ μεγαφώνων - φυσικά υπάρχουν και αρκετές εξειρέσεις στον κανόνα...
Αυτά είναι τα 2 στοιχεία της ανάρτησης που επηρεάζονται μηχανικά από την κίνηση του κώνου και σε πάνω σε αυτά θα δούμε τι μπορεί να προσφέρει το στρώσιμο και ΚΥΡΙΩΣ (το σημαντικότερο) τι σημαίνει ο όρος στρώσιμο – γιατί εδώ υπάρχουν οι μεγαλύτερες παρεξηγήσεις...
Πρώτα ο Θεός να βρώ λίγο χρόνο αύριο και θα τα πούμε...