Θέση ακρόασης ...

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
10,364
Τις τελευταίες ημέρες έκανα κάτι αλλαγές σε πυκνωτές, κλπ. και ασχολήθηκα αρκετά εκτεταμένα με το σύστημα μου (που βασικά το έχω εγκαταλείψει, γιατί βολεύει να ακούω στο γραφείο με τον λαπτοπ και τους σκληρούς) και έπαιξα λίγο και με αποστάσεις της θέσης ακροάσεως ... η Chario για τα ursa major στο φυλλάδιο τους συνιστούσε απόσταση θέσης ακροάσεως 3,5 ως 4 μέτρα και γενικά μέσα στα χρόνια ψιλοακολουθούσα την συμβουλή ...τα ηχεία απέχουν σχεδόν 2 μέτρα από τους πίσω τοίχους και 1,15 από τους πλαϊνούς, ενώ μεταξύ τους περίπου 2,25 ...... κάτι από δω, κάτι από κει, έφθασα κάποια στιγμή να τύχει να καθήσω, φέρνοντας κανονικά πολυθρόνα, πολύ κοντά, σχεδόν λιγότερο από μέτρο από την νοητή ευθεία των ηχείων, έχοντας αριστερά και δεξιά μου τα ηχεία σε απόσταση περίπου 1,30 μέτρα ...
Τέτοιες τοποθετήσεις είχα δει παλαιότερα σε γιαπωνέζικα σπίτια με τους κίτρινους να κάθονται σχεδόν μπροστά στην ευθεία των ηχείων και το δικαιολογούσα βάσει των μικρών χώρων που έχουν στην Ιαπωνία ...
Παιδιά, εννοείται ότι σε αυτήν την θέση ο άμεσος έναντι του ανακλωμένου ήχου υπερτερεί σε σημαντικότατο βαθμό, οπότε υπάρχει μια αμεσότητα και καθαρότητα πολύ επιθυμητές ... η πλάκα όμως είναι ότι όλα είναι (στα αυτιά μου) πολύ καλύτερα .... έχεις μια εικόνα με απίστευτο βάθος, τέλειο εστιασμό, ενώ σε μεγάλες ορχήστρες είναι λες και είσαι στην θέση του μαέστρου και περιβάλλεσαι από τον ήχο και τα όργανα ... Παρότι κάτι θα έπρεπε να χάνεις, καθότι δεν ξέρω αν σε τόσο μικρή απόσταση έρχονται (πως να το πω) σε ευθυγράμμιση τα ακουστικά κύματα από τα διάφορα μεγάφωνα, όπως άλλωστε και η εταιρεία συνιστά όπως είπαμε 3,5 και 4 μέτρα, κλπ., και βέβαια ηχεία ύψους 140 εκατ. με τόσες μονάδες δεν είναι ακριβώς nearfield, εμένα μου φαίνονται όλα υπέροχα ...

Θα ήθελα να καθιερώσω την θέση, αλλά δεν ξέρω αν θα το κάνω για ψυχολογικούς λόγους (παράβαση εντολών εταιρείας και συνήθων κανόνων ακουστικής, όποιος με δει θα με περνάει για τρελλό, μια πολυθρόνα μεσ' την μέση την στιγμή που υπάρχει και πολυκάναλο σύστημα με προβολέα, κλπ. κλπ ) αλλά ρε γμτ έτσι ακούγεται υπέροχα το γαμ...ίδι ...

Τι λέτε ;;;;
 
κοίτα πως έχει στρέψει τα ηχεία. Η θέση ακρόασης πρέπει να είναι όπως την περιγράφεις...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Με βολεύει τα μάλα Σπύρο... θα το δοκιμάσω... και ψιλοθέστηκα για τις προδιαγραφές... χαχαχα

τις προάλλες ήμουν σε φίλο που έκανε κάτι αντίστοιχο με αρτέμηδες αλλά αυτοί απείχαν (αναγκαστικά) κάπου 4 μέτρα μεταξύ τους... not bad, αλλά μεγάλη απόσταση...

edit Ρε συ μόνο 2κάτι είναι η απόσταση μεταξύ των γούφερ? Φαίνεται μεγαλύτερη (πάνω απο 2,5m)

:ernaehrung004:
 
Last edited:
...από εσωτερική άκρη σε εσωτερική άκρη των ηχείων είναι 2,23 μέτρα... από τα κέντρα των μεγαφώνων είναι 2,48 μέτρα ... πάντως, ειδικά οι φωνές σε αυτή την απόσταση ακούγονται ανατριχιαστικά αληθινές... επίσης κερδίζεις και σε ύψος σκηνής (λογικό) αφού όσο απομακρύνεσαι είναι λες και ανεβαίνεις και στον εξώστη της αίθουσας ηχογραφήσεως ...
 
Καλά θυμόμουν! Στα 2,5 είσαι!

Σε εμένα με μικρά ηχεία, μικροτερη απόσταση μεταξύ τους και σχεδόν κολλημένος στον πίσω τοίχο μοιάζει πολύ ενδιαφέρον το πείραμα.
Το ΣΚ προχωράω σε δοκιμή!
 
Την έχω εφαρμόσει και εγώ αλλά νομίζω χάνει σε ένα πράγμα.

Προσωπικά μου αρέσει η μουσική σκηνή να (αισθάνομαι όπως) αρχίζει από τα ηχεία και ΠΙΣΩ.
Θέλω να νοιώθω το διάκενο «ησυχίας» μεταξύ ηχείων και θέσης ακρόασης (κάποιων μέτρων).
Αυτό το χανω.
 
...όντως, χάνεται λίγο χαμηλό, αλλά δεν με ενοχλεί γιατί τώρα είναι καθαρότερο, ενώ γενικά είχα πολύ έως πάρα πολύ χαμηλό, ανάλογα με τις παλαιότερες θέσεις ...
... η σκηνή και τώρα αρχίζει μετά την γραμμή των ηχείων και απολαμβάνεις καλύτερα το βάθος της ... απλά είσαι όντως μέσα στην σκηνή, λες και κάθεσαι στο μπροστινό χαμηλό γούφερ που έχουν στις σκηνές ηλεκτρικών συναυλιών ...
 
...όντως, χάνεται λίγο χαμηλό, αλλά δεν με ενοχλεί γιατί τώρα είναι καθαρότερο, ενώ γενικά είχα πολύ έως πάρα πολύ χαμηλό, ανάλογα με τις παλαιότερες θέσεις ...
... η σκηνή και τώρα αρχίζει μετά την γραμμή των ηχείων και απολαμβάνεις καλύτερα το βάθος της ... απλά είσαι όντως μέσα στην σκηνή, λες και κάθεσαι στο μπροστινό χαμηλό γούφερ που έχουν στις σκηνές ηλεκτρικών συναυλιών ...

έτσι ακριβώς είναι.
Το είχαμε τσεκάρει πριν κάποια χρόνια σε μια επίσκεψη στου φίλου μας του Σάββα Σ. Από τότε έγινε συνήθειο.
Σχεδόν μπαίνεις μέσα, νιώθεις ότι συμμετέχεις, ανεβάζει αδρεναλίνη και σου φέρνει λίγη ταραχή.
Πιστεύω ότι αν έχεις ένα πιεσόμετερο εκεί κοντά θα πάρεις "αποτελέσματα μη φυσιολογικά"
Το να κάτσεις πίσω λίγο πριν την κορυφή του τριγώνου δίνει σαφέστερο χαμηλό αλλά σε απομακρύνει από τα δρώμενα. Είνα πιό πολιτικά ορθό, πιό missionary position.
Το άλλο όμως έχει άλλη γλύκα...
 
Welcome to the dark Side (near field)
4 μέτρα Σπύρε θενε τα grande utopia και πάνω...
 
...όντως, χάνεται λίγο χαμηλό, αλλά δεν με ενοχλεί γιατί τώρα είναι καθαρότερο, ενώ γενικά είχα πολύ έως πάρα πολύ χαμηλό, ανάλογα με τις παλαιότερες θέσεις ...
... η σκηνή και τώρα αρχίζει μετά την γραμμή των ηχείων και απολαμβάνεις καλύτερα το βάθος της ... απλά είσαι όντως μέσα στην σκηνή, λες και κάθεσαι στο μπροστινό χαμηλό γούφερ που έχουν στις σκηνές ηλεκτρικών συναυλιών ...

Όσον αφορά το χαμηλό δεν είναι απόλυτο ότι το χάνεις. Μπορεί απλά να τυχαίνει ενώ σε άλλον να ενισχύεται.

Αυτό εξαρτάται από το μήκος του δωματίου ακρόασης και τις κορυφώσεις και ακυρώσεις -από συμβολές των μη κατευθυντικών χαμηλών συχνοτήτων.

Μπορεί κάλλιστα να πάς 1 μέτρο πίσω από την παλιά σου θέση και πάλι να χάσεις το χαμηλό.
Υποθέτω ότι κατά σύμπτωση η παλιά σου θέση βρίσκεται πάνω σε συμβολή χαμηλών.

Αυτό που προσωπικά δεν μου αρέσει είναι να είμαι ΜΕΣΑ στη σκηνή. Δεν μου είναι αληθοφανές. Εκεί άλλωστε χάνει και ο surround ήχος.
Όχι βέβαια ότι θέλεις και ο ήχος να είναι απόμακρος και περιορισμένος σαν από σπηλιά , απλά θέλεις αυτό που βιώνεις όταν κάθεσαι στις σειρές 7-12 κέντρο στο Μέγαρο Μουσικής.
 
Ίσως είναι και θέμα γούστου.

Η θέση που περιγράφεις εμένα μου θύμιζε ακρόαση με ακουστικά . Γενικά δεν είμαι των ακουστικών.
Έχω ένα σχετικά αξιοπρεπές ζευγάρι (AKG K-1000) και είναι ζήτημα αν έχω ακούσει 10 φορές.
 
Αυτό που προσωπικά δεν μου αρέσει είναι να είμαι ΜΕΣΑ στη σκηνή. Δεν μου είναι αληθοφανές. Εκεί άλλωστε χάνει και ο surround ήχος.
Όχι βέβαια ότι θέλεις και ο ήχος να είναι απόμακρος και περιορισμένος σαν από σπηλιά , απλά θέλεις αυτό που βιώνεις όταν κάθεσαι στις σειρές 7-12 κέντρο στο Μέγαρο Μουσικής.

Δεν έχω κάτσει ποτέ στις σειρές 7-12 στο Μέγαρο Μουσικής και δεν ξέρω πως ακούγεται. Πρέπει όμως σε δικάναλη ακρόαση να αντιλαμβανόμαστε surround ήχους ? Δεν πρέπει η ηχητική σκηνή να βρίσκεται μόνο μπροστά μας ?
 
Τα Zingalia τις περισσότερες φορές τα ἐχω 3+ μέτρα μεταξύ τους και τα βράδια στις ακροάσεις ζώ μια εικονική πραγματικότητα!
 
τα chario millenium II στο μανουαλι τους λένε κάτι για τοποθέτηση "RLX GEOMETRY" η οποία προϋποθέτει βέβαια σχεδόν απόλυτη συμμετρία του χώρου.

Η τοποθέτηση αυτή είναι λίγο περίεργη σε σχέση με ότι ξέραμε μέχρι σήμερα και ορίζει ως σωστή τοποθέτηση αυτή που ο ακροατής βλέπει την εξωτερική πλευρά των ηχείων (και όχι την εσωτερική όπως...ξέραμε).

Έτσι ο ήχος ουσιαστικά "σκάει" ένα μέτρο πιο μπροστά από τη θέση ακρόασης.

Αυτό που έχω να πω είναι ότι αυτός ο τρόπος τοποθέτησης προσφέρει πολύ καλύτερο εστιασμό της σκηνής και πιο "πυκνή" περιγραφή των πραγμάτων. Λίγο in your face μονιτορέ άποψη (κατά την άποψή μου αλλά ταιριάζει σε αρκετά είδη μουσικής!)

Όπως και να'χει η τοποθέτηση ηχείων υψηλής πιστότητας σε οικιακό χώρο είναι πάντα challenging αλλά με τους ανάλογους περιορισμούς (πχ πρέπει να έχουμε τραπεζάκι μπροστά μας για να ακουμπάμε τους καφέδες).

Στο χέρι του καθενός μας είναι να πειραματιστούμε για να "φέρουμε" τον ήχο εκεί που μας αρέσει. Ούτως ή άλλως είναι τσάμπα και αν είναι βαριά τα ηχεία κάνουμε και κορμί.
 
Δεν έχω κάτσει ποτέ στις σειρές 7-12 στο Μέγαρο Μουσικής και δεν ξέρω πως ακούγεται. Πρέπει όμως σε δικάναλη ακρόαση να αντιλαμβανόμαστε surround ήχους ? Δεν πρέπει η ηχητική σκηνή να βρίσκεται μόνο μπροστά μας ?

Κατά τη γνώμη μου ένα σωστά στημένο στέρεο ηχοσυστημα μπορεί να αποδώσει και ήχο με αίσθηση ότι έρχεται και από τα πλάγια ακόμη και από ..πίσω.

Δεν εννοώ ανακλώμενο τον κύριο ήχο , εννοώ με εστίαση πλάγια η ακόμη και κάπως πίσω. (πχ το σβήσιμο μιας χορωδίας). Φυσικά παίζει ρόλο μόνο η ηχογράφηση και η «φάση» που επιλέγει ο ηχολήπτης.

Αυτό που σίγουρα γίνεται είναι να δημιουργείται ένα ιδεατό ημισφαίριο (η καλύτερα …τεταρτοσφαίριο) με κέντρο τη θέση ακρόασης και ακτίνα που ξεπερνά τους φυσικούς τοίχους (4,5,6 η 8 μετρα) και αγκαλιάζει σε ακτίνα 180 μοίρες , αριστερα - δεξια , τη θέση ακρόασης.
Απλώς αυτό που εμένα μου αρέσει είναι να αισθάνομαι ότι μεταξύ αυτού του τετρατοσφαιρίου και της θέσης ακρόασης υπάρχει μια ιδεατή «ζώνη ησυχίας» (3-4 μέτρων) που δεν παράγεται μουσική εκεί, απλά ταξιδεύει προερχόμενη από λίγο μακρύτερα.

Γενικά ένα απλό τεστακι σωστού στησίματος είναι σε μονοφωνικό πρόγραμμα ο ήχος να έρχεται ΣΗΜΕΙΑΚΑ κα ΤΕΛΕΙΩΣ από το κέντρο.

Δεν ξέρω αν σας κουράζω.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια θεωρώ κυριολεκτικά αδιανόητο το comme il faut (το «πρέπει» δηλαδή) στον τρόπο ακρόασης.
Ενήλικες είμαστε – περί χόμπι πρόκειται -> ότι γουστάρουμε κάνουμε και ..λογαριασμό δεν δίνουμε.
 
Last edited:
Γενικά ένα απλό τεστακι σωστού στησίματος είναι σε μονοφωνικό πρόγραμμα ο ήχος να έρχεται ΣΗΜΕΙΑΚΑ κα ΤΕΛΕΙΩΣ από το κέντρο.
/QUOTE]

...εντάξει, αυτό είναι σετικά απλό και αλλοίμονο αν δεν το πετυχαίνει κάποιος που ασχολείται σοβαρά με το χόμπυ... στην περίπτωση δε του παρόντος νήματος, η πολύ κοντινή θέση ακροάσεως εξασφαλίζει -όπως προανέφερα- άριστο εστιασμό, αφού δεν επηρεάζεται από ανακλάσεις ...
 
Κατά τη γνώμη μου δεν είναι τόσο απλό (και για όλες τις συχνότητες) . Προϋποθέτει απόλυτη συμμετρία χώρου και συσκευών και sweet spot, διαφορετικά ο ήχος η εστίαση και φυσικα η φωνή τραβάει …σασί.
(παραδείγματος χάριν το δικό μου δωμάτιο έχει ΜΙΑ θέση ακρόασης- στη διπλανή μου πολυθρόνα ο ήχος δεν ακούγεται )

Σίγουρα βέβαια για τη near field ακρόαση που είναι και το παρόν θέμα το πρόβλημα είναι εξ ορισμού επουσιώδες.
Πάντως μην αποκλείεις να σου αρέσει περισσότερο η near field επειδή δεν «δουλεύει» (κάπου) καλά το παραπάνω .
 
Σαφώς, όσο πιο κοντά πας στο ηχείο τόσο καλύτερες μετρήσεις θα δώσει. Πριν λίγο έκανα μια δεκάλεπτη πρόχειρη δοκιμή (ηχεία μεταξύ τους 2μ - θέση ακρόασης στο 1,5 μέτρο σε χαμηλή ένταση τρία όργανα)
Νot bad, καλύτερος εστιασμός, τονικά δε ξέφυγε, αλλά ένοιωθα κάπως... πως να το πω? ...λάθος. Ίσως να είναι η συνήθεια. Αύριο θα παίξω πιο δυνατά, περισσότερα όργανα και κλίσεις... για να δούμε.

Βρήκαμε κάτι να ασχοληθούμε πάλι... χεχε