Το "αναλυτικο" ειναι ευκολος ορος και φανταζομαι απλος.
Και δεν ειναι λειγοτερα μεσαια η ψηλα.... ειναι οτι λεει ο ορος. Αναλυτικοτητα.
Δηλαδη ακους τη μουσικη ( "το μυνημα" που λενε πλεον οι τεχνοκρατες) οχι σαν ενα μαζικο πραγμα, οχι ενα μονομπλοκ, αλλα σαν ενα συνδυασμο διαφορων φωνων η/και οργανων τα οποια μπορεις να δακρινεις. Δικρινεις την πολυσχιδια μεσα στην ενοτητα. Οσο περισσοτερο την διακρινεις τοσο λες οτι ο ηχος η μαλον το συστημα που τον παραγει του ειναι αναλυτικο.
Ευκρινια, αναφερομενο οπως η αναλυτκοτητα για τα οργανα, αλλα αφοροντας ενα οργανο ξεχωριστα)
Το "μουσικοτητα" ειναι πιο υποκειμενικο, αλλα προερχεται και αυτο απο μια νομενκλατουρα μουσικων. Σε ενα διαγωνισμο ας πουμε θα ακουσεις κριτες (και οχι κριτικους) να πουν λειπει μουσικοτητα.
Σε τι αναφερεται κυριως, στην ικανοτητα αποδωσης χρωματων ( χρωματισμος λεμε οταν εξεταζουμε την παρτιτουρα, με την μουσικη εννοια το χρωματισμος οχι την χαϊφιντελιστικη) την δυνατοτητα εκφραστικοτητας. Μπορει να θεωρηθει το αντιθετο του "μηχανικου η του τυποποιημενου".
Τελος ενα αλλος ορος σημαντικος, που εχει αντικειμενικο υποβαρο ειναι η διαφανεια. Δηλαδη οχι μονο η αναλυτικοτητα (διακριση των οργανων) αλλα και η τοποθετηση τους σχετικα στον χωρο.
Ενας τελευταιος που θα ανεφερα αλλα δεν ξερω πως να το πω στα Ελληνικα ειναι το Impact, ισως μπορει να μεταφραστει σαν δυναμικοτητα. Οχι δυναμη δυναμικοτητα γιατι εχει να κανει με την ταχυτητα που δινεται το σημα η πληροφορια, αλλα και με την οποια "παιρνεται" "αποτραβιεται" η αποσβαινεται ( ? )...
Υπαρχουν και καποιοι αλλοι οροι πολυ πιο υποκειμενικοι, αν και δεν νομιζω τι εναι σωστη αυτη η εκφραση. Δεν ειναι θεμα υοκειμνικοτητας τοσο οσο του οτι δεν μπορεις να το εκφρασεις με λογια. Παραδειγμα (τρανταχτο) ο ορος "ζεστος" ( ζεστος ηχος ), μαλλον χρησιμοποιηται για καποιον ηχο που προδιαθετει ευχαριστηση και δεν κουραζει, ενας αλλος ορος "λαμπερος" ( λαμπερος ηχος ) αυτος ορος εχει παρθει απο την μουσικολογικη τερμινολογια, ηχος που εντυπωσιαζει βλεπε μπομποδης, αναφορα που γινοταν στις μεγαλες συμφωνικες ορχηστρες της Αμερικης απο τα μεσα του 20 αι.
Βεβαια καποιοι αλλοι που βλεπω "τραγανος" "στρογγυλος" "σμιλευτος" κλπ μαλλον αφειενται στην φαντασια τοσο του γραφοντος οσο και του παραληπτη.
Αυτος ο τελευταιος μπορει να τρεξει να ακουσει κατι τετοιο και να μην ακουσει τιποτα.
Να κανω ενα ρεζουμε χρησιμοποιουμενων ορων που πιστευω ειναι σημαντικοι και εχουν καποια πραγματικη ανταποκριση
Αναλυτικοτητα
Ευκρινεια
Διαυγεια (η διαφανεια)
Δυναμικοτητα
Συνοχη
αντε και Μουσικοτητα...
(για μενα ισχυει αν και ειναι αρκετα υποκειμενικο κριτηριο, αλλα αν η μουσικη δεν ειναι αλχημεια τι ειναι ; χημεια ;

).