Δεν γεννήθηκα για να ακολουθώ
The Byrds -
The Notorious Byrd Brothers (Ιανουάριος 1968, Columbia)
Τραγούδια: A1 Artificial Energy (C. Hillman, M. Clarke, R. McGuinn) - 2:18, A2 Goin' Back (G. Goffin - C. King) - 3:26, A3 Natural Harmony (C. Hillman) - 2:11, A4 Draft Morning (C. Hillman, D. Crosby, R. McGuinn) - 2:42, A5 Wasn't Born To Follow (G. Goffin - C. King) - 2:04, A6 Get To You (C. Hillman, R. McGuinn) - 2:39, B1 Change Is Now (C. Hillman, R. McGuinn) - 3:21, B2 Old John Robertson (C. Hillman, J. McGuinn) - 1:49, B3 Tribal Gathering (C. Hillman, D. Crosby) - 2:03, B4 Dolphins Smile (C. Hillman, D. Crosby, R. McGuinn) - 2:00, B5 Space Odyssey (R.J. Hippard, R. McGuinn) - 3:52
Μουσικοί: Roger McGuinn (φωνητικά, ληντ κιθάρα, Moog συνθεσάιζερ), Chris Hillman (φωνητικά, μπάσο: εκτός από B2, κιθάρα: B2, μαντολίνο: A4), Michael Clarke (ντραμς: A1, A4, B2, B3, B4), David Crosby (φωνητικά: A4, B1, B2, B3, B4, μπάσο: B2, ρυθμική κιθάρα: A4, B1, B3, B4), Red Rhodes: A2 / Clarence White: A5, A6, B1 / James Burton (κιθάρα), Hal Blaine: A6, B1 / Jim Gordon: A2, A3, A5 (ντραμς)
Παραγωγή / Μηχανικοί: Gary Usher / Don Thompson, Roy Halee
Ηχογραφήθηκε στις 21 Ιουνίου έως 6 Δεκεμβρίου του 1967 στα
Columbia στούντιο, Χόλιγουντ, Λος Άντζελες
(Α-Δ) Chris Hillman, David Crosby, Michael Clarke, Roger McGuinn το 1968
Το εξώφυλλο του πέμπτου τους
LP έδειχνε ότι οι
Byrds υφίσταντο αλλαγές. Ο κιθαρίστας Ντέιβιντ Κρόσμπι (1941) είχε αποχωρήσει από το γκρουπ του Λος Άντζελες με πικρία, γι' αυτό απεικονίζονται μόνο ο μπασίστας Κρις Χίλμαν (1944), ο αρχηγός του συγκροτήματος Ρότζερ ΜακΓκίν (1942) και ο ντράμερ Μάικλ Κλαρκ (1946-1993).
Οι
Byrds ήταν στο αποκορύφωμα των καλλιτεχνικών τους δυνάμεων το 1967 και ακολουθώντας το περίφημο
Younger Than Yesterday φαινόταν πιθανό να αναρριχηθούν σε νέα δημιουργικά ύψη. Δυστυχώς άρχισαν να φθείρονται εσωτερικά. Ο ανταγωνισμός μεταξύ
Roger McGuinn και
David Crosby για την ηγεσία και την κατεύθυνση συνέχισε να φουντώνει, κυρίως στο κρίσιμο φεστιβάλ του
Monterey όπου ο
Crosby υποδύθηκε τον αρχηγό της αντικουλτούρας, υποστηρίζοντας τη χρήση
LSD και λέγοντας στον κόσμο ότι η δολοφονία του
Kennedy ήταν μια κουκουλωμένη συνωμοσία. Σαν να μην έφτανε αυτό, εμφανίστηκε στη σκηνή με τους
Buffalo Springfield. «
Ήταν πολύ αναστατωμένοι όταν έπαιζε μαζί τους», θυμάται ο μάνατζερ
Jim Dickson. «
Υπήρχε ένα μεγάλο δίλημμα. Ο Ντέιβιντ φαινόταν σαν να είχε σκοπό να καταστρέψει το γκρουπ. Είμαι σίγουρος ότι δεν το έβλεπε έτσι. Ήταν παρορμητική συμπεριφορά».
Τον Αύγουστο, οι
Byrds άρχισαν να εργάζονται για το νέο τους άλμπουμ, αλλά οι προστριβές στο στούντιο απείλησαν να τους αποδιοργανώσουν. Εκτός από τον τσακωμό μεταξύ του
McGuinn και του
Crosby, υπήρχε μια συνεχιζόμενη διαμάχη και με τον ντράμερ
Michael Clarke, ο οποίος απάντησε στο πατρονάρισμα του
David Crosby με το απίστευτο, «
Τι ξέρεις εσύ, φίλε; Δεν είσαι μουσικός». Ο
Clarke, κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων αποχώρησε, δυσαρεστημένος με τον ρόλο του και το υλικό της μπάντας, αλλά μέχρι το τέλος των σέσιον επανεντάχθηκε για να απολυθεί τελικά μόλις το άλμπουμ ολοκληρώθηκε. Ακολούθησαν περισσότερα προβλήματα όταν ο
McGuinn και ο
Hillman απέρριψαν την μπαλάντα ερωτικού τριγώνου, "
Triad" του
Crosby ως άνοστη. Αυτός επαναστάτησε αρνούμενος να παίξει στο κομμάτι "
Goin' Back". Φορτισμένοι, ο
McGuinn και ο
Hillman πήγαν στο σπίτι του
Crosby και του είπαν ότι απολύεται. Ο
Gene Clark (1944-1991) ανακλήθηκε, αλλά έμεινε μόνο τρεις εβδομάδες και δεν είναι σαφές εάν συνέβαλε στο άλμπουμ, αν και ο ίδιος σε μια συνέντευξη του 1988 ισχυρίστηκε, ότι συμμετείχε στην ηχογράφηση του "
Goin' Back" και κάποιων άλλων τραγουδιών της ίδιας περιόδου, χωρίς όμως να διευκρινίζει.
Το τελικό προϊόν θα έπρεπε να ήταν ένα ασύνδετο χάος, αλλά αντίθετα κόβει την ανάσα με υποβλητικά τραγούδια φτιαγμένα εξώκοσμα από την καινοτόμο χρήση του
Gary Usher, της αλλαγής φάσης/
phasing, της αντίστροφης αναπαραγωγής ταινιών και των τμημάτων εγχόρδων και συνθεσάιζερ. Οι
Byrds επέζησαν από τις αποσταθεροποιητικές αλλαγές σύνθεσης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και θα συνέχιζαν να ηχογραφούν έξι ακόμη άλμπουμ, αλλά δεν θα έβρισκαν ποτέ ξανά τη μαγεία ή το μυστήριο που αποκαλύφθηκε εκείνη την εποχή, των χωρίς προηγούμενο εμφυλίων αλληλοσπαραγμών.
Το άλμπουμ αποδείχθηκε ότι ήταν μια ουράνια σύνθεση μελωδίας και πειραματισμού, συμπεριλαμβανομένων καινοτόμων ηλεκτρονικών υφών. Το
Notorious Byrd Brothers ξεκινά με το εφευρετικό "
Artificial Energy", που χρησιμοποιεί μια έκρηξη από τρομπέτες για να προσομοιώσει το φτιάξιμο των αμφεταμινών. Η ευφορία του τραγουδιού υπονομεύεται από τον στίχο του, ιδιαίτερα η δυσάρεστη τελευταία γραμμή, «
Ξενερώνω από την αμφεταμίνη / Και είμαι στη φυλακή γιατί σκότωσα μια αδερφή». Το δραματικό αυτό εναρκτήριο διαδέχεται μια εκδοχή με πεντάλ στιλ, παιγμένη από τον
Red Rhodes, του "
Goin' Back" των
Gerry Goffin και
Carole King, χρησιμοποιώντας έναν πιο παραδοσιακό φολκ ροκ ήχο των
Byrds, με κουδουνιστή δωδεκάχορδη κιθάρα και εκλεπτυσμένες αρμονίες, όπου η νοσταλγία του, αποκτά οδυνηρή αίσθηση υπό το πρίσμα του Βιετνάμ. Το "
Natural Harmony" του
Chris Hillman ακολουθεί ως ένα σύντομο ατμοσφαιρικό τραγούδι με πολλά ηχητικά εφέ, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ενός πρώιμου
Moog συνθεσάιζερ.
Αντίθετα, το αιθέριο "
Draft Morning" του
Crosby είναι μια μελωδία διαμαρτυρίας για τη φρίκη του πολέμου του Βιετνάμ οδηγούμενη από μπάσο, με απαλή ψυχεδελική ατμόσφαιρα και εμπνευσμένη χρήση στρατιωτικών εμβατηρίων και ήχων όπλων, που καταλήγει με μια ελαφριά ληντ κιθάρα που παίζει στο τέλος το "
Taps"[*]. Ο
Crosby δεν τραγουδά στο κομμάτι και οι στίχοι άλλαξαν από τον
McGuinn και τον
Hillman, όταν ηχογράφησαν τα φωνητικά μετά την αποχώρησή του, με αποτέλεσμα οι δυο τους να αναφέρονται στους συντελεστές (προς μεγάλη δυσαρέσκεια του
Crosby). Το ένρινο "
Wasn't Born to Follow", μια άλλη διασκευή των
King και
Goffin, είναι καθαρό φολκ της δεκαετίας του '60 με λυρικό και μελωδικό ύφος σε συνδυασμό με κάντρι και ψυχεδελικά στοιχεία. Ένα χρόνο μετά, το τραγούδι θα συνδεόταν άρρηκτα με την ταινία
Easy Rider, όπου χρησιμοποιήθηκε σε μια από τις πιο αξιομνημόνευτες σεκάνς για να εκφράσει την αίσθηση απελευθέρωσης του αναβάτη από την 'καθώς πρέπει' κοινωνία. H ρυθμική μελωδία "
Get to You", ήταν μια από τις καλύτερες συνθέσεις του
McGuinn με στίχους για ένα ταξίδι με αεροπλάνο στην Αγγλία και τη δύσκολη στην αποκρυπτογράφηση χορωδία μέσω των
Leslie ηχείων, που ο
McGuinn τραγουδά, «
Έτσι είναι λίγο καλύτερα». Όπως και στο προηγούμενο, εδώ ο
Clarence White παρέχει εκπληκτικό κάντρι παίξιμο
'pull string' κιθάρας.
Η δεύτερη πλευρά ρέει σαν ακουστικό νέκταρ, περιλαμβάνοντας την κοσμική Αμερικάνα, του "
Change Is Now", που διαθέτει εξαιρετική κιθάρα σε διαφορετικά επίπεδα και καλές μουσικές υφές σ' όλη τη διάρκεια, και του σύντομου παιχνιδιάρικου κάντρι, "
Old John Robertson", ένα αφιέρωμα σ' έναν συνταξιούχο σκηνοθέτη. «
Είναι άλλο ένα από αυτά τα γκουρού-πνευματικά-μυστικιστικά τραγούδια που κανείς δεν κατάλαβε», είπε ο
McGuinn για το "
Change Is Now". Ίσως περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τραγούδι στον κανόνα των
Byrds, γεφύρωσε το χάσμα μεταξύ δύο διαφορετικών εποχών της ιστορίας του γκρουπ. Αυτή ήταν η μόνη ηχογράφηση που παρουσίαζε τα αντιθετικά ταλέντα τόσο του
David Crosby όσο και του
Clarence White. Ακολουθούν τα δύο τελευταία τραγούδια του
Crosby, οι ουτοπικές ονειροπολήσεις των, "
Tribal Gathering", το οποίο προσφέρει μια ωραία αλλαγή στο κλίμα με γρήγορη απόδοση φωνητικών και του γεμάτου εφέ "
Dolphin's Smile". Κλείνοντας το άλμπουμ, έρχεται ο καθοδηγούμενος από
Moog φουτουρισμός του "
Space Odyssey", μια βομβώδης ψαλμωδία, φόρος τιμής στο διήγημα, "
The Sentinel" του
Arthur C. Clarke, το οποίο ήταν επίσης η έμπνευση για την ταινία
2001: A Space Odyssey του
Stanley Kubrick το 1968.
Η
CD επανέκδοση του 1997 περιλαμβάνει μετά από 29 χρόνια (!), μεταξύ άλλων κομμένων κομματιών, την εξαίσια ξεχωριστή μπαλάντα του
Crosby, "
Triad", που έκανε όμως το επίσημο ντεμπούτο της στο άλμπουμ,
Crown Of Creation (1968,
RCA), από τους φίλους του,
Jefferson Airplane. Η πρώτη δική του εκδοχή εμφανίστηκε αργότερα στο ζωντανό των
CSNY,
Four Way Street (
1971, Atlantic).
Αν και έφτασε μόνο στο Νο. 47 του
Billboard τσαρτ, το
Notorious Byrd Brothers ακούγεται πλέον σαν ένα από τα τελευταία υπέροχα ποπ τεχνουργήματα της δεκαετίας του '60, μια στούντιο δήλωση στο καλούπι του
Sgt. Pepper. Οι
Byrds, εν τω μεταξύ, συνέχισαν στρατολογώντας τον Νότιο αντικομφορμιστή
Gram Parsons (1946-1973), μετακόμισαν στο
Nashville και ηχογράφησαν το κλασικό κάντρι-ροκ
Sweetheart Of The Rodeo.
«
Έχοντας μιλήσει με περισσότερους ανθρώπους όλα αυτά τα χρόνια μου είπαν ότι αυτό είναι το αγαπημένο τους άλμπουμ των Byrds». -
Chris Hillman, 2003
________________
[*]Το "
Taps" είναι ένα σάλπισμα κατά τη διάρκεια τελετών σημαίας και σε στρατιωτικές κηδείες από τις ένοπλες δυνάμεις των Ηνωμένων Πολιτειών.
(*****, πηγές: εξώφυλλο, σημειώσεις επανέκδοσης, wikipedia.org, discogs.com, classicrockreview.com, Mojo)
οι
David Crosby, Chris Hillman, Michael Clarke και
Roger McGuinn, αποβιβάζονται στο αεροδρόμιο του Λονδίνου το 1967