Re: Απάντηση: Re: Που πάει η Ευρώπη?
Σε μια κουβέντα στο διαδίκτυο, προφανώς απλοποιούμε τις θέσεις μας, ώστε να δώσουμε το ζουμί του τι υποστηρίζουμε.
Γι αυτό, θεωρώ άκρως υποκριτικό την από καθέδρας παράθεση "επιστημονικών πηγών" κλπ σα να πρόκειται να κάνουμε συζήτηση επιπέδου Νόμπελ. Απλά για να το παίξουμε επιστήμονες; Και άρα λέμε στον άλλο "δεν δικαιούσαι να ομιλείς"; Ειδικά σε θέματα ανθρωπιστικών επιστημών που σε τελική ανάλυση ο καθένας λέει το μακρύ του και το κοντό του; Πηγές και μπούρδες. Εδώ για το σήμερα (που τα βλέπουμε όλα ζωντανά στη τηλεόραση και διαβάζουμε και 100 πηγές στο διαδίκτυο) συμπέρασμα δεν μπορούμε να βγάλουμε και όλοι έχουμε διαφορετική γνώμη ανάλογα με τα γυαλιά που φοράμε!
Εγώ είπα και πιο πάνω ότι θεωρώ τον εαυτό μου και γενικά τους Έλληνες ότι ανήκουμε στην πολιτιστική γραμμή Αρχαιοελληνικός-Βυζαντινός-Δυτικός Πολιτισμός. Παραπέρα, εγώ θεωρώ ότι κάθε ένας από τους τρεις αυτούς σταθμούς ήταν-είναι κορυφή στην εποχή του και σε μεγάλη απόσταση από τον δεύτερο. Δηλαδή το Βυζάντιο ήταν καταπληκτικό για την εποχή του και ασύγκριτο σε σχέση με τους υπόλοιπους της εποχής εκείνης. Αυτά όμως είναι αξιολογικά συμπεράσματα δικά μου. Κάποιος άλλος θα έχει άλλα. Η αυστηρή ιστορική επιστήμη ούτε μπορεί ούτε πρέπει να φτάνει σε αξιολογικά συμπεράσματα!
Αν στις ανθρωπιστικές επιστήμες ο καθένας έχει το δικαίωμα να λέει το μακρύ του και το κοντό του, δεν θα πρέπει να ισχύει το ίδιο καί σε όλες τις άλλες; Γιατί να μην λέμε κι εμείς τις ίδιες μπαρούφες π.χ. στη στρατηγική και να απαιτούμε να γίνονται σεβαστές από τους στρατηγούς ως "άλλες απόψεις"; Ή το ίδιο σεβαστές οι απόψεις για τις πανδημίες από τους γιατρούς;
Εκτός κι αν οι ανθρωπιστικές (και κοινωνικές ) επιστήμες είναι παρακατιανές ή απλώς είναι νεφελώματα. Όταν έχουν γίνει δεκάδες πόλεμοι και έχουμε εκατομμύρια νεκρούς για θέματα ιστορίας και μόνο, μήπως η άποψή ότι ο καθένας μπορεί να λέει το μακρύ του και το κοντό του θα πρέπει να αναθεωρηθεί και να αντιμετωπίζουμε με σεβασμό τις πηγές; Και σε κάθε περίπτωση ότι μπορούμε, παράλληλα με το σεβασμό του εθνικού μύθου, να αποκαθιστούμε την πραγματικότητα στο μέτρο του δυνατού;
Επίσης διαφωνώ για το λόγο που εκφέρουμε στο Ιντερνετ και ειδικότερα στο δικό μας φόρουμ. Υπάρχουν μέλη (πολλά πραγματικά πολλά) που έχουν εξαιρετικά αξιόλογη σκέψη, και πολλές φορές πρωτότυπη, νηφαλιότητα, οξυδέρκεια, λογική συνέχεια και συνέπεια. Σε πολλά θέματα αρχίζοντας από την ιστορία και φθάνοντας στα αθλητικά. Αλήθεια ο λόγος που εκφέρεται στα αθλητικά στο δικό μας φόρουμ, έχει κάποια σχέση με το λόγο στη γκαζέτα ή αλλού; δε νομίζω...
Και για ποιό λόγο να μη δεχθώ την αποκαθέδρας διδασκαλία σε θέματα που αγνοώ παντελώς και αφού την ψάξω να τη δεχθώ ως σωστή και να ευχαριστήσω αυτόν που τη μοιράστηκε μαζί μου;
Μπορώ να μιλήσω για ναυπηγική στο επίπεδο του Φραγκούλη; Μπορώ να μιλήσω για στρατηγική; Μπορώ να μιλήσω για οικονομικά; Για κάθε τί που γράφωι για την οικονομία, ρωτώ ανθρώπους που ξέρουν, το έχουν σπουδάσει. Μπορώ να μιλήσω για νομικά θέματα; ´
Μπορώ να μιλήσω για πολιτική; Ναι μιλώ, αλλά κι εκεί έχω διαβάσει θεωρία σε ένα κάποιο βάθος (όχι πολύ, μόνο Πουλαντζά, Γκράμσι, Πόπερ και Καρλ Σμιτ).
Αν θέλετε να μιλούμε για όλα τα θέματα όπως για τις γκόμενες, ή να δεχθούμε ότι όλοι μας έχουμε από μια (γνώμη) για όλα τα θέματα, εγώ πάω πάσο. Θα δεχθώ τις απόψεις, ακόμη κι αν είναι έωλες, αλλά δεν θα συμβάλλω με δικές μου μπούρδες σε θέματα ουσίας σε αντικείμενα δεν κατέχω. Θα συνεχίσω να ζητώ την άποψη αυτών που ξέρουν πραγματικά.