Το νέο παιχνίδι του Νίκου... Salas Folded Simplistic Phono

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Υ.Γ. Καλό θα είναι να έχεις ήδη δει και το θέμα βέλτιστο φορτίο κεφαλής σε συνδυασμό με τον έλεγχο γεωμετρίας ανάγνωσης πριν προχωρήσεις σε κούρδισμα C2Y ώστε να κρίνεις με σιγουριά αν όντως χρειάζεται μετά απο αυτά. Χωρίς να γίνει εργαλείο αντιστάθμισης για κάποια θέματα ανεπαρκώς ρυθμισμένα αλλού δηλαδή αλλά πραγματικά να είναι ένα σημείο που σε βοηθάει να προσαρμόσεις το φόνο στην ιδιαιτερότητα του όλου ηχητικού συστήματος.
 

iliverez

Established Member
2 January 2012
258
Ρύθμιση κεφαλής είχε γίνει από αντιπρόσωπο πριν κανά χρόνο περίπου, μπορεί να έχει χάσει λίγο. Θα χρειαστώ το φώτα σας για απαραίτητο εξοπλισμό. Καιρός να μάθω να το κάνω μόνος μου σιγά σιγά. Για φορτίο θα πάρει λίγο καιρό. Για την ώρα είμαι στα 55Ω. Όσο ανεβάζω αντίσταση θα αυξάνονται σώμα και χαμηλές σε βάρος "αέρα"/υψηλών, σωστά;

Σε σχέση με το phonodude (με φορτίο στα 67.5Ω) λείπει ίσως λίγο "σώμα" σε κάποια σημεία, αν και όσο περνάει η ώρα αυτό βελτιώνεται (ή συνηθίζω). Από την άλλη λεπτομέρειες, σκηνή και στερεοφωνική εικόνα είναι σε άλλο επίπεδο. Και η διαφορά στο επίπεδο θορύβου είναι σημαντική.
Στην περίπτωση που προσθέσω χωρητικότητα, τι πυκνωτή βάζουμε; Πολυστηρίνης, πολυπροπυλενίου, silver mica; Υπάρχει κάποια προτίμηση/εμπειρία σε τύπο/κατασκευαστή;

Τώρα που τα γράφω αυτά ακούω Sally Oldfield - Water bearer και το αποτέλεσμα είναι φανταστικό!
 

vgeorge

Established Member
21 January 2009
127
Όσο μεγαλώνεις την αντίσταση εισόδου παίρνεις αέρα, έτσι σαν γενική ιδέα.
Προσωπικά προτιμώ silver mica για τους πυκνωτές που ρωτάς.
 

iliverez

Established Member
2 January 2012
258
Όσο μεγαλώνεις την αντίσταση εισόδου παίρνεις αέρα, έτσι σαν γενική ιδέα.
Προσωπικά προτιμώ silver mica για τους πυκνωτές που ρωτάς.

Ενδιαφέρον, στο phonodude όσο μεγάλωνα την αντίσταση πήγαινε ανάποδα. Από 120 προς 50Ω περίπου (κατεβάζοντας την αντίσταση από 47K σε 22Κ με step up 1:20), όσο κατέβαινα έπαιρνα περισσότερο αέρα και υψηλές. Και είχα την απορία, και ακόμα την έχω, γιατί παντού διαβάζω αυτό που αναφέρεις. Θα δοκιμάσω ούτως ή άλλως το FSP με μεγαλύτερη τιμή, μέχρι να δω που κάθεται καλύτερα.
 

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Σχετικά με το Phonodude και την χρήση step up transformer έχω να παρατηρήσω ότι είναι ένα πολύ καλό λαμπάτο diy phono αλλά είναι πιθανό να έχει περισσότερο ενδογενή θόρυβο 1/f ("βράσιμο" στα μεσοχαμηλά) σε σχέση με το FSP λόγω διαφορετικής φυσικής των ενεργών στοιχείων τους. Επίσης ότι οι μετασχηματιστές για κεφαλές έχουν λεπτομέρειες σχετικά με τον τερματισμό τους στο δευτερεύον. Αν τους δοκιμάσουμε σε τετράγωνο παλμό βρίσκουμε καλύτερη πιστότητα παλμού σε ορισμένη αντίσταση τερματισμού. Η χρειάζονται ένα δίκτυο RC για τελειοποίηση.

Οι δύο παραπάνω συνθήκες θα οδηγούσαν σε κάπως χονδρότερη αίσθηση όγκου ηχογραφήσεων και περιέργα αποτελέσματα σχετικά με την ιδανική φόρτιση της κεφαλής. Οπότε αν έχουμε σαφή αύξηση της μουσικής πληροφορίας και της στέρεο εικόνας με την νέα κατασκευή σημαίνει ναι μεν είμαστε σε νέο επίπεδο αποκάλυψης των ηχογραφήσεων αλλά και δυστυχώς χάσαμε την ασφαλή σχέση αναφοράς με την προηγούμενη κατάσταση στο θέμα λεπτό τονικό κούρδισμα. Γιατί όταν λείπουν πληροφορίες δεν είναι συμπληρωμένη η εικόνα.

Καλύτερα με όπλο την κρίση συν κάποια όμοιου μάστερ κομμάτια σε βινύλιο και ψηφιακή μορφή για βοήθεια. Και φυσικά διάφορες αντιστάσεις R1 και διάφορα ωραία C2Y πυκνωτάκια. Βρε λέτε να υπάρχουν ξεχασμένα σε καταστήματα της πόλης τίποτα απο εκείνα τα στρογγυλά τριμεράκια πυκνωτές με τα φυλλαράκια μίκας και την μπρούτζινη βιδούλα που χρησιμοποιούσαν και στα φορητά ραδιόφωνα;

s-l1600.jpg
 

iliverez

Established Member
2 January 2012
258
Αν θυμάμαι καλά, ο ένας από τους δυο σχεδιαστές του phonodude (Doede Douma), αναφέρει σήμα προς θόρυβο κοντά στα 71 ή 75db, οπότε η σχεδίαση δεν είναι πρωταθλητής θορύβου εξαρχής. Η δική μου υλοποίηση, με τα ουκ ολίγα σφάλματα που έχω κάνει, φαντάζομαι ότι θα έχει παραπάνω θόρυβο. Τώρα που έχω εναλλακτική, θα μπει στη λίστα για νέα κατασκευή, με κάποιες βελτιώσεις, κυρίως στο τροφοδοτικό (μετατροπή σε dual mono, διπλό choke και χρήση SSHv2 ανά κανάλι) και στα υλικά (κυρίως αντιστάσεις χαμηλού ppm, ηλεκτρολυτικούς πυκνωτές). Αλλά αυτά μετά τον 6V6 και ένα ζευγαράκι monoblock...

Για το κύκλωμα RC για τη σωστή ρύθμιση αντίστασης εισόδου με step up, με τι πηγή γίνονται μετρήσεις; Τα 0.33mV για είσοδο είναι ζόρικο να τα πετύχεις χωρίς θορύβους και παραμορφώσεις.

Σχετικά με το FSP τώρα, όσο περνάει η ώρα όλο και καλύτερο μου φαίνεται. Κάτι μου λέει ότι αυτή την τελευταία πρόταση θα τη γράψω αρκετές φορές... Έχοντας παίξει καμιά 15αριά ώρες (και περίπου 20 σε ηρεμία), παρά το λίγο λεπτότερο ήχο σε σχέση με αυτό που είχα συνηθίσει, κανά δυο δισκάκια που τα φοβόμουν με τον Jan Garbarek να δοκιμάζει τα όρια του ακροατή, έπαιξαν χωρίς να κουράζουν και να ξυρίζουν. Με αυτά τα δεδομένα, υπολογίζω να ξεκινήσω δοκιμές σε αντίσταση εισόδου σε καμιά-δυο βδομάδες περίπου, αφού έχω χτίσει πρώτα καινούρια βάση αναφοράς. Και μετά αν χρειαστεί πάμε για C2Y.

Πιθανότατα το επόμενο Σάββατο να κατέβω μια βόλτα κέντρο. Θα ρίξω μια ματιά σε κανά παλιό ηλεκτρονικάδικο προς Κάνιγγος/Εξάρχεια πλευρά για τα τριμεράκια. Χλωμό το κόβω να βρω, αλλά μια ερώτηση δεν κοστίζει τίποτα.
 

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Δεν θα υπερφορτωθεί ο SUT με 10mV τετράγωνο, κάνε ένα διαιρέτη τάσης 1k Z1 10Ω Z2, βάλτου 1V να το διαιρέσει εκατό φορές αλλά και τον θόρυβο της γεννήτριας άλλο τόσο.

220px-Impedance_voltage_divider.svg.png



Όσο για χαρακτηριστικά, κάπως έτσι τα πάει σε πάτωμα θορύβου το FSP σε ονομαστική έξοδο (zero average @ 62dB gain). Αν γίνει επιλογή επαναλήψεων για μέσο όρο τυχαίου θορύβου στο λογισμικό εμφανίζεται -6dB χαμηλότερα το γρασίδι σε αυτήν την ανάλυση.
 

Attachments

  • LMC_FSP.png
    LMC_FSP.png
    10.5 KB · Views: 134

iliverez

Established Member
2 January 2012
258
Για γεννήτρια μπορώ να χρησιμοποιήσω το ARTA; Για τις εισόδους στην κάρτα ήχου (Focusrite 2i4) χρειάζεται κάποιο κύκλωμα προστασίας; Υποθέτω θα χρειαστώ ομοαξονικό καλώδιο για να φτιάξω probes για σχετικά αξιόπιστες μετρήσεις;
 

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Δυστυχώς ξέχνα οποιαδήποτε κάρτα ήχου για γεννήτρια τετράγωνου χωρίς έντονο προ και μετά κωδωνισμό. Άχρηστο το σήμα αν με κωδωνισμό για αυτή την δουλειά. Το διαιρέτη μέσα σε μεταλλικό RCA και χρήση ομοαξονικού καλωδίου. Κανονική γεννήτρια και παλμογράφο. Τον SUT όχι συνδεδεμένο στο κύκλωμα. Παράδειγμα εδώ με Jensen JT-44K-DX MC Step Up Transformer που έχω πρόχειρο. Πρώτο τετράγωνο 1kHz με 47k απλό τερματισμό όπως στα περισσότερα phono stages. Δεύτερο τετράγωνο συν RC 6.8k 200pF σε σειρά μεταξύ τους και παράλληλα στα 47k. Ο παλμογράφος στα 200MHz εύρος ζώνης. Εδώ δεν χρειάστηκα διαιρέτη ήταν αρκετά καθαρή η γεννήτρια μου γύρω απο τα 10mV έξοδο.
 

Attachments

  • JENS_JT-44K-DX.jpg
    JENS_JT-44K-DX.jpg
    172.4 KB · Views: 103
  • JENS_47k.png
    JENS_47k.png
    29.3 KB · Views: 101
  • JENS_47k_RC.png
    JENS_47k_RC.png
    30.2 KB · Views: 101

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Αλλά για FFT κάνουν οι κάρτες. Κάνε βύσματα με ομοαξονικό και κροκοδειλάκια αλλά και θωρακισμένο διαιρέτη για να μικραίνεις το σήμα εισόδου. Αν δεν έχει προστασία μεγάλου σήματος η κάρτα βάλε διόδους ψαλιδισμού. Έξι ανά πλευρά για 2Vrms (5.66Vpk-pk).

noloc_clamp_effect.gif
 

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Εντωμεταξύ, πως πάει η κατασκευή μια που ήδη είχες ξεκινήσει να ακούς άνευ κούτας; Την προχώρησες πιο πέρα καθόλου; Βρήκες ιδανική αντίσταση φορτίου κεφαλής η και ιδανικό C2Y για παράδειγμα;
 

iliverez

Established Member
2 January 2012
258
Εξαφανίστηκα το τελευταίο διάστημα. Κάτι η δουλειά, κάτι ένα κρύωμα που μου άφησε για κανα μήνα σχεδόν βουλωμένο το αριστερό αυτί, κάτι ο μικρός που δεν κοιμάται εύκολα τελευταία, δεν είχα πολύ κέφι και χρόνο να γράψω. Η κατασκευή παραμένει χωρίς κουτί και παίζει μερικές ώρες τη μέρα. Στην αρχή ξεκίνησα με 55Ohm, πολύ λεπτομέρεια και "αέρας", αλλά έλειπε λίγο "σώμα". Μετά έκανα άλμα στα 150Ohm. Εκεί αυξήθηκαν πολύ τα χαμηλά, αλλά έχασε στις υψηλές. Σε κάποιους δίσκους ήταν εντάξει, σε άλλους φαινόταν πιο αισθητά η μείωση των υψηλών. Τώρα είμαι στα 100 και φαίνεται να είναι ο μέσος όρος των δύο άκρων που δοκίμασα πιο πριν. Θα δοκιμάσω να κατέβω και λίγο ακόμα, νομίζω θα κάτσει ακόμα πιο καλά κοντά στα 80, αλλά θέλω πρώτα να "χτίσω" καλά το άκουσμα στα 100. Νομίζω ιδανικά θα ήθελα τα χαμηλά στη ρύθμιση στα 150 με τον αέρα και τη λεπτομέρεια που έχω στη ρύθμιση στα 55.

Η συμπεριφορά πάντως ταιριάζει με αυτό που έβλεπα και με το phonodude, δλδ όσο ανεβάζω αντίσταση τόσο περισσότερα τα χαμηλά. Με C2Y δεν έχω πειραματιστεί ακόμα, γιατί οι μεταβολές με την αντίσταση εισόδου είναι αρκετά σημαντικές και αν βάλω από τώρα κι άλλη μια παράμετρο, μάλλον πιο πολύ θα με μπερδέψει.

Στο μεσοδιάστημα, όταν το είχα στα 55Ohm και όταν ήταν φρέσκο φρέσκο ακόμα, είχα την ευκαιρία να το συγκρίνω λίγο με το dynavector p75 mk2, σε ρύθμιση ενίσχυσης ρεύματος (όπως λίγο-πολύ ειναι το phonoclone). Το συγκεκριμένο phono, σε ρύθμιση ενίσχυσης τάσης με MM κεφαλή παλιότερα δεν με είχε εντυπωσιάσει. Σαν ενισχυτής ρεύματος το αποτέλεσμα ήταν διαφορετικό. Είχε λίγο πιο έντονα τα χαμηλά σε σχέση με το fsp, αλλά έχανε αυγκριτικά σε λεπτομέρεια και εικόνα. Η σύγκριση ήταν πολύ περιορισμένη, ακούγοντας μόνο το Grasshoper του JJ Cale. Νομίζω ότι αν είχα να διαλέξω, για το συγκεκριμένο δίσκο, με όποιο απ' τα δύο και να έμενα, ευχαριστημένος θα ήμουν. Στην τωρινή ρύθμιση του fsp, νομίζω θα προτιμούσα το fsp, πόσο μάλλον τώρα που έχει στρώσει και λίγο.

Στο θέμα των γενικότερων εντυπώσεων, δε χορταίνω να ακούω κλασσική μουσική με αυτό το μαραφέτι. Αλλά και τα υπόλοιπα ακούσματα δεν πάνε πίσω. Είμαι πολύ χαρούμενος με την κατασκευή και απορώ γιατί ενώ το ζαχάρωνα τόσο καιρό δεν το είχα φτιάξει νωρίτερα. Μόλις ανοίξει το volume (τώρα πάω και μέχρι το 11 που λέγαμε...), πράγμα που δυστυχώς δε μπορώ να κάνω όσο συχνά θέλω, το αποτέλεσμα είναι φανταστικό. Από θέμα θορύβου είναι στα όριο του ανύπαρκτου, ακόμα και χωρίς κουτί. Έχω παρατηρήσει μόνο μια ευαισθησία όταν το χέρι πλησιάζει το βραχίονα κοντά στη κεφαλή, που εξέχουν λίγο τα εσωτερικά καλώδια.
 

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Στα 200-220Ω έχω παρατηρήσει ότι πολλές MC κεφαλές παίζουν αρκετά ισορροπημένα. Να δοκιμάσεις και τέτοιας τάξης τιμή σε κάποια στιγμή.
 

iliverez

Established Member
2 January 2012
258
Θα το δοκιμάσω και βλέπουμε. Μου φαίνεται λίγο μεγάλη η τιμή αυτή για τα 5Ohm αντίστασης της κεφαλής, αλλά ποτέ δε ξέρεις αν δε δοκιμάσεις. Έχω ακόμα τις ακίδες οπότε η αλλαγή είναι εύκολη. Μπαίνω στον πειρασμό να μείνουν μόνιμα οι ακίδες.
 

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Δεν κάνουν ζημιά οι ακίδες εκεί αν παραμένουν καθαρά τα μέταλλα. Τρίψε τα πόδια των αντιστάσεων με καθαριστικό επαφών και κάντα κάπως κοντύτερα όταν θα έχουν σχετικά αποφασισμένες τιμές που θα πρόκειται να μείνουν για καιρό. Αν αλλάξεις την ποιότητα αυτών των αντιστάσεων (Ζ Foil π.χ.) η κάτι κουρδίσεις αλλιώς στο υπόλοιπο σύστημα η και αν ακόμα πάρεις άλλη κεφαλή μην σηκώνεις την πλακέτα να ξεκολάς για δοκιμές ιδανικού φορτίου πάλι.
 

iliverez

Established Member
2 January 2012
258
Το δοκίμασα στα 215. Έδινε την αίσθηση σα να περνάει το σήμα από compressor, αν και σε κάποιους λίγους δίσκους το αποτέλεσμα ήταν ωραίο. Τώρα παίζω στα 75 και νομίζω ότι κάπου εκεί είναι η χρυσή τομή, τουλάχιστον για το σύστημα μου. Κάποιες φορές, με το volume αρκετά ψηλά πιάνει RF, σαν να ψάχνεις σταθμό στα βραχέα. Δεν ξέρω αν το πιάνει το phono, που το χω χωρίς κουτί ακόμα ο ανεπρόκοπος, ή η κεφαλή. Τώρα που γράφω είναι εντελώς καθαρό.
 

Salas

AVClub Addicted Member
4 December 2006
1,973
Να δεις και την ρύθμιση του C2Y σε κάποια στιγμή και τι επίδραση έχει στο σύστημα σου μήπως παίρνει εξισορρόπηση και από εκεί με αποτέλεσμα να ανοίξει περισσότερο η γκάμα των αντιστάσεων εύηχου φορτίου. RFI δεν έχει τύχει να ακούσω με αυτό αλλά όλο και κάτι θα πιάνουν τα καλώδια από το βραχίονα μέχρι το JFET αν υπάρχει ισχυρή εκπομπή κοντά. Που αν δεν υπάρχει κουτί γειωμένο δεν μπορεί να πάει κάπου. Όταν το ετοιμάσεις σε κουτί βάλτου από 1nF C0G πυκνωτή στο δαχτυλίδι του βαρελιού κάθε μονωμένου RCA εισόδου που με κοντό πόδι να πηγαίνει επιτόπου στο σασί. Ώστε ότι RF κουβαλάει η θωράκιση του καλωδίου πικάπ να πηγαίνει κατευθείαν στο σασί πριν φτάσει στην γείωση της πλακέτας μαζί με την επιστροφή του σήματος. Μπορεί να έχει κάπως ισχυρότερες RF παρεμβολές από το μέσο όρο εκεί που ζεις. Αν τυχόν αποδειχθεί ότι είναι έτσι τα πράγματα άσε στην αντίσταση φόρτου και στον C2Y ακίδες να είναι πρόχειρα αυτά τα εξαρτήματα για κούρδισμα γιατί μπορεί να μαλακώσει ο ήχος όταν το περάσεις σε κουτί.
 
Last edited:

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,356
μετά από 5 χρόνια στο χαρτόκουτο, ίσως είναι καιρός να μπεί σε κουτί.
Υπάρχουν εμπειρίες από έτοιμα κουτιά που να παίρνουν το σύνολο ή έστω για ξεχωριστά την τροφοδοσία?
Σε budget επίπεδο ή ελαφρώς πάνω από αυτό....
 

petronik

Μέλος Σωματείου
18 June 2006
18,514
Θεσσαλονικη
Απάντηση: Re: Το νέο παιχνίδι του Νίκου... Salas Folded Simplistic Phono

μετά από 5 χρόνια στο χαρτόκουτο, ίσως είναι καιρός να μπεί σε κουτί.
Υπάρχουν εμπειρίες από έτοιμα κουτιά που να παίρνουν το σύνολο ή έστω για ξεχωριστά την τροφοδοσία?
Σε budget επίπεδο ή ελαφρώς πάνω από αυτό....

Γιατί δεν στριμώχνεις τον Παντελή ?