Streaming με Raspberry

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΤΑΣΟΣ

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,253
Αθήνα
Θεωρώ ότι λόγω χαμηλού κόστους (σε σχέση με επώνυμα hi-fi streamers) αλλά και λόγω καλής ποιότητας ήχου (σύμφωνα με τους χρήστες) είναι άκρως ενδιαφέρον ο τίτλος του θέματος.
Επειδή οι πληροφορίες είναι διάσπαρτες σε διάφορα νήματα, ανοίγω αυτό το νέο νήμα για να είναι μαζεμένες όλες οι πληροφορίες.

Σε πρώτη φάση οι ερωτήσεις που μου έρχονται στο μυαλό:

-ποιο μοντέλο είναι κατάλληλο; Το 4; Το 5;;
-με τι specs; ram κλπ;
-με τι έξτρα αν θέλει κάποιος ssd για τοπικά αρχεία;
-με τι κουτί; Θέλει ψύκτρα ή ανεμιστηράκι; Μήπως ακούγεται το ανεμιστηράκι;
-με τι έκδοση Linux;
-χειρισμος με κινητό/tablet με ποιο software;
-κατάλληλο καλώδιο Ethernet;
-θελει ειδικό τροφοδοτικό;

Όποιος μπορεί ας μας διαφωτίσει λίγο στα ερωτήματα αυτά,που νομίζω ότι δεν είναι μόνο δικά μου.

Θα παρακαλέσω να επικεντρωθούμε μόνο στο streaming με raspberry για να μείνει όσο το δυνατόν "καθαρό'" το νήμα προς κάθε ενδιαφερόμενο.
 
Θεωρώ ότι λόγω χαμηλού κόστους (σε σχέση με επώνυμα hi-fi streamers) αλλά και λόγω καλής ποιότητας ήχου (σύμφωνα με τους χρήστες) είναι άκρως ενδιαφέρον ο τίτλος του θέματος.
Επειδή οι πληροφορίες είναι διάσπαρτες σε διάφορα νήματα, ανοίγω αυτό το νέο νήμα για να είναι μαζεμένες όλες οι πληροφορίες.

Σε πρώτη φάση οι ερωτήσεις που μου έρχονται στο μυαλό:

-ποιο μοντέλο είναι κατάλληλο; Το 4; Το 5;;
Εξαρτάται από την εφαρμογή που θα φορτώσεις, από ότι μου είπαν οι DimDim και Tzimiske το 4 είναι υπεραρκετό, απλά το 5 είναι σε παραγωγή και το βρίσκεις πιο εύκολα.
-με τι specs; ram κλπ;
4 GB είναι υπεραρκετά.
-με τι έξτρα αν θέλει κάποιος ssd για τοπικά αρχεία;
Έχει 4 USB, αλλά δε χρειάζονται. Οι εφαρομογές υποστηρίζουν DLNA, διαβάζουν τα αρχεία σου από εκεί.
-με τι κουτί; Θέλει ψύκτρα ή ανεμιστηράκι; Μήπως ακούγεται το ανεμιστηράκι;
Εγώ βάζω ψύκτρες εσωτερικά και δεν είχα ποτέ πρόβλημα.
-με τι έκδοση Linux;
Υπάρχουν συγκεκριμένες εφαρμογές που παίζουν μόνο μουσική: Volumio, Moode Audio, Gentoo Player-και μια που ετοιμάζει ο Tzimiske, πολύ καλύτερη απο τις προαναφερθείσες.
-χειρισμος με κινητό/tablet με ποιο software;
Όσο έπαιζα με moode audio/Gentoo χρησιμοποιούσα το Bubble/UPNP. αυτή βλέπει το Raspberry ως ένα ακόμη player, το επιλέγεις και ακούς απο εκεί. Η εφαρμογή του Tzimiske έχει δικό της αποκλειστικό player για κινητά/tablet Android.
-κατάλληλο καλώδιο Ethernet;
Μεγάλη κουβέντα, εγώ έχω βάλει το Nexans, άλλοι έχουν καλώδια που έχουν διπλάσια τιμή το μέτρο απο το ίδιο το raspberry. Περί ορέξεως...
-θελει ειδικό τροφοδοτικό;
Οποιοδήποτε δίνει 5V/2.5A. Αλλά το ακούει το τροφοδοτικό, εγώ έχω το iFi iPower. Fun Fact: Το iPower των 5V είχε αρχικά 2Α, αλλά η iFi το άλλαξε ώστε να βγάζει 2.5Α, ειδικά για να μπορεί να τροφοδοτεί το Raspberry Pi-και έγινε μπεστ σέλερ.
Όποιος μπορεί ας μας διαφωτίσει λίγο στα ερωτήματα αυτά,που νομίζω ότι δεν είναι μόνο δικά μου.

Θα παρακαλέσω να επικεντρωθούμε μόνο στο streaming με raspberry για να μείνει όσο το δυνατόν "καθαρό'" το νήμα προς κάθε ενδιαφερόμενο.
Παλιά, πολύ παλιά, είχα φτιάξει ένα μικρό οδηγό για αρχάριους στο raspberry PI, τον οποίο βρίσκετε εδώ Από τότε έχουν αλλάξει πολλά πράγματα, αλλά όλο και σε κάτι μπορεί να βοηθήσει.
 
Το software π.χ. volumio που λές πρέπει να πατάει πάνω σε κάποια έκδοση Linux ,σωστά;
Λάθος. Το Volumio ΕΙΝΑΙ το λειτουργικό. Το γράφεις σε μια κάρτα μνήμης, την κουμπώνεις στο Raspberry και έχεις έναν υπολογιστή που δεν κάνει τίποτα άλλο από το να παίζει μουσική. Δε μπορείς να παίξεις πασιεντζες, να γράψεις ένα κείμενο ή να σερφάρεις στο ίντερνετ. Μόνο μουσική.
 
απ οτι ξερω, θελεις και ειδικο Module για ηχο (οπτικη/ομοαξονικη εξοδο) και καλη τροφοδοσια...αλλιως θα εχεις θορυβο κλπ.

Mερικα hat οπως λεγονται ειναι αυτα εδω...




kai καποιο κουτακι ειδικα γι αυτα επισης


 
  • Like
Reactions: Deneb
απ οτι ξερω, θελεις και ειδικο Module για ηχο (οπτικη/ομοαξονικη εξοδο) και καλη τροφοδοσια...αλλιως θα εχεις θορυβο κλπ.

Mερικα hat οπως λεγονται ειναι αυτα εδω...




kai καποιο κουτακι ειδικα γι αυτα επισης


Δεν είχα ποτέ hat, πάντα με USB άκουγα.
 
Λάθος. Το Volumio ΕΙΝΑΙ το λειτουργικό. Το γράφεις σε μια κάρτα μνήμης, την κουμπώνεις στο Raspberry και έχεις έναν υπολογιστή που δεν κάνει τίποτα άλλο από το να παίζει μουσική. Δε μπορείς να παίξεις πασιεντζες, να γράψεις ένα κείμενο ή να σερφάρεις στο ίντερνετ. Μόνο μουσική.

Α μάλιστα. Ενδιαφέρον.
 
μεσω usb περναει θορυβος, το καλυτερο ειναι να παρεις ενα απο τα παραπανω hat ή καποιο αλλο που θα σου προτεινουν οι "ειδικοι" του ηχου.
Εναλλακτικα εξωτερικη καρτα ηχου (μεσω usb) και μετα οπτικη εξοδο.

Για μενα, και απο τις δοκιμες που ειχα κανει παλια, η καλυτερη λυση ειναι οπτικη εξοδος γιατι εχει πλήρη ανοσία σε ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές και ηλεκτρικούς βόμβους (ground loops).

το ιδιο ισχυει και με το pc μου, που χρησιμοποιώ μονοι οπτικη εξοδο απο καρτα ηχου εξωτερικη επισης (παλι λογω παρασιτων και θορυβου που ειχα με οποιαδηποτε αλλη λυση).

εννοειται με καλο τροφοδοτικο ολ αυτα.
 
απ οσο γνωριζω το pi5 δεν εχει εξοδους ηχου απο μονο του... μονο usb.

Το 4 εχει mini jack αλλα δεν ειναι να το συζηταμε αυτο!

Θελεις καποιο usb dac ή καποιο hat.

YΓ ... μπορεις μαλλον να βγαλεις ηχο και απο το micro HDMI poy exei to 5, σε καποιον ενισχυτη με hdmi in.
 
μεσω usb περναει θορυβος, το καλυτερο ειναι να παρεις ενα απο τα παραπανω hat ή καποιο αλλο που θα σου προτεινουν οι "ειδικοι" του ηχου.
Εναλλακτικα εξωτερικη καρτα ηχου (μεσω usb) και μετα οπτικη εξοδο.

Για μενα, και απο τις δοκιμες που εχει κανει παλια, η καλυτερη λυση ειναι οπτικη εξοδος γιατι εχει πλήρη ανοσία σε ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές και ηλεκτρικούς βόμβους (ground loops).

το ιδιο ισχυει και με το pc μου, που χρησιμοποιω μονοι οπτικη εξοδο απο καρτα ηχου εξωτερικη επισης.

εννοειται με καλο τροφοδοτικο ολ αυτα.
Εάν έχετε ένα καλό dac ή ακόμα καλύτερα ξεχωριστό ρολόι που θα πετύχετε το dac η σύνδεση είναι η usb...
Υπάρχουν πλακέτες που τις καρφώνεις στο Rpi και γίνεται εξαιρετικό μηχάνημα..
Όλα αυτά μπορούν να μας τα πουν όσοι ασχολούνται σοβαρά με τα Rpi..
Την εποχή της Usb και I2s δεν έχει κανένα νόημα (ηχητικά) να ασχολείται κάποιος με spdif και optical...
 
απ οσο γνωριζω το pi5 δεν εχει εξοδους ηχου απο μονο του... μονο usb.

Το 4 εχει mini jack αλλα δεν ειναι να το συζηταμε αυτο!

Θελεις καποιο usb dac ή καποιο hat.

YΓ ... μπορεις μαλλον να βγαλεις ηχο και απο το micro HDMI poy exei to 5, σε καποιον ενισχυτη με hdmi in.


Περιπλέκονται τα πράγματα.
Μπορεί κάποιος να μας κάνει μια λίστα τι hardware χρειάζεται ; Έστω minimum hardware.
 
μεσω usb περναει θορυβος, το καλυτερο ειναι να παρεις ενα απο τα παραπανω hat ή καποιο αλλο που θα σου προτεινουν οι "ειδικοι" του ηχου.
Εναλλακτικα εξωτερικη καρτα ηχου (μεσω usb) και μετα οπτικη εξοδο.

Για μενα, και απο τις δοκιμες που ειχα κανει παλια, η καλυτερη λυση ειναι οπτικη εξοδος γιατι εχει πλήρη ανοσία σε ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές και ηλεκτρικούς βόμβους (ground loops).

το ιδιο ισχυει και με το pc μου, που χρησιμοποιώ μονοι οπτικη εξοδο απο καρτα ηχου εξωτερικη επισης (παλι λογω παρασιτων και θορυβου που ειχα με οποιαδηποτε αλλη λυση).

εννοειται με καλο τροφοδοτικο ολ αυτα.
Το USB έχει άλλα πλεονεκτήματα, π.χ. μπορεί να μεταφέρει native DSD, κάτι που δε μπορεί να κάνει η οπτική. Επίσης, αν δεν κάνω λάθος έχει πλεονεκτήματα στο χρονισμό-λιγότερο ή καθόλου jitter.
 
Περιπλέκονται τα πράγματα.
Μπορεί κάποιος να μας κάνει μια λίστα τι hardware χρειάζεται ; Έστω minimum hardware.
γιατί περιπλέκονται;Μιλάμε για Streaming με Raspberry. Streaming σημαίνει ότι το ρασπ μεταφερει τα δεδομένα σε κάποιο εξωτερικό DAC. Αν αρκεστείς στη σύνδεση USB δε χρειάζεται κάτι άλλο.
 
Επίσης μια ερώτηση που αναπόφευκτα έρχεται στο μυαλό μου (ισως και άλλων αναγνωστών)

Έτοιμα all in one (dac, pro,streamers) με αξιολογη απόδοση υπάρχουν τα εξής (ενδεικτικά αναφέρω κάποια ιεραρχημενα βαση τιμής)
1. Fosi s3 300,00 ευρώ
2. Wiim ultra 380,00 ευρώ
3. Bluesound node απο 890,00 ?
4. Eversolo a6 1.300,00 ευρώ
5. Κάποια της cambridge

Υποθέτω βεβαια οτι η σωστή σύγκριση πρέπει να ειναι με καθαρό streamer - digital transport, πόσα τέτοια υπάρχουν?

1. Keces ebravo στα 615,00 ευρώ
2. Eversolo T8 στα 1.380,00 ευρώ

Αρα μια λύση τυπου rpi με τα παντα όλα, τροφοδοτικά κουτιά κλπ χωρίς dac απλα σαν streamer ποσο βγαίνει σε κόστος

Και προσεγγιστικα απο αποδοση που βρίσκεται κοντα ή ξεπερνάει με άνεση?

Πχ φτάνει στα 500 ευρώ και παιζει όπως το eversolo t8?

Sorry για το μακροσκελές post και ευχαριστώ προκαταβολικά για τις απαντήσεις σας

Υ.γ. Εαν ναι απλα πείτε μου ένας το τηλ του να κάνω μια μεταφορά με iris και να ξεμπερδευουμε χαχα
 
για καλυτερο ηχο χρειαζεσαι dac..τα dac στο rpi ειναι hat δηλαδη πλακετες που καρωνονται στα πιν του rpi..
υπαρχουν βασικα 2 ειδη
τα πιο φθηνα οπου τον χρονισμο τον αναλαμβανει ο επεξεργαστης του rpi.
πιο ακριβα που εχουν ξεχωριστo chip για να κανει τον χρονισμο στην ουσια reclocker..σ αυτη την κατηγορια εχουμε δυο δυνατοτητες σε hardware..ειτε 2 σε ενα οπως προειπαμε, ειτε 2 hat, το πρωτο reclocker μονο κ το δευτερο αμιγως dac..με σχδον μηδενικο jiitter..ετσι λενε. θα βρεις ορολογιες στο ψαξιμο οπως , master, slave, reclocker
γενικα εχω την αισθηση απ αυτα που διαβαζω οτι το πρωτοκολλο is2 ειναι καλυτερο..
αυτα γενικα για το is2..οσον αφορα τις εξοδους υπαρχουν hat με ψηφιακες εξοδους -οπτικη η ομοαξονικη - με αναλογικη εξοδο balanced η unbalanced υπαρχου adc , κ ο καταλογος δεν τελειωνει μεχρι κ πολυκαναλα ειδα
υγ χωρις hat η παιρνεις ηχο απο την αναλογικη εξοδο της πλακετας η απο εξοδο usb μεσω usb-dac..
προτιμοτερο κατ εμε ενα hat..λενε οτι το πρωτοκολο is2 ειναι καλυτερο του usb.ενα hat dac των 30-50 100 ευρω ειναι καλυτερο απο ενα usb-dac αντιστοιχης τιμης οπως λενε

αν τυχον λανθανω καπου ευπροσδεκτη η οποια διορθωση
 
Last edited:
Περιπλέκονται τα πράγματα.
Μπορεί κάποιος να μας κάνει μια λίστα τι hardware χρειάζεται ; Έστω minimum hardware.
1. Αν έχεις εξωτερικό DAC χρειάζεσαι μόνο την πλακέτα του RPi
2. Αν δεν έχεις, κουμπώνεις κάτι σαν το παρακάτω πάνω στην πλακέτα του RPi και έχεις έτοιμο streamer με αναλογική έξοδο


(Βέβαια θα χρειαστεί και κάποιο κουτί)
 
1. Αν έχεις εξωτερικό DAC χρειάζεσαι μόνο την πλακέτα του RPi
2. Αν δεν έχεις, κουμπώνεις κάτι σαν το παρακάτω πάνω στην πλακέτα του RPi και έχεις έτοιμο streamer με αναλογική έξοδο


(Βέβαια θα χρειαστεί και κάποιο κουτί)

Αυτό μπαίνει και στο raspberry 4 και στο 5;
 
  • Like
Reactions: Deneb