Είπα να γράψω δυο κουβέντες, αλλα βγήκε κατωσέντονο, πανωσέντονο με παπλωμα και μαξιλαροθήκες, οπότε στο κώψε ράψε με πρόλαβε ο φωτογράφος.
Απο την άλλη θα γλιτώσω τυχόν αντιγραφές των εντυπώσεών μου, πράγμα που αναλόγως αντιγραφέα, μπορεί να μην είναι και τόσο "flattering" :Banane0:
Xθες λοιπόν μαζεύτηκε παρεάκι για να δούμε τι ψάρια πιάνει το r3 οπότε χρωστάμε εντυπώσεις.
Προφανώς ευχαριστούμε τον Βασίλη οποίος ναι μεν είναι εκλεκτό φιλαράκι αλλα με την ζήτηση που έχει το μηχανάκι πρέπει να σταματήσει να βάλει αυτόματο τηλεφωνητή τύπου "δεν θα με πεθάνετε - ελάτε απο το μαγαζί να το ακούσετε", αλλα οκ...
Με τα παιδιά ανταλλάξαμε ήδη απόψεις, στα περισσότερα συμφωνήσαμε. υπάρχουν και πεδία διαφωνίας γιατί η κωφότητα διαφέρει απο ηλικία σε ηλικία. Υποθέτω ότι περισσότερα θα διαβάσετε στη συνέχεια στο νήμα, μιας και μετά τις δοκιμές το ρίξαμε στο χαβαλέ με διασκευές χέβι μεταλ (το αγαπημένο μουσικό είδος του Λεμόνια).
κάτι τέτοια ακούει
Συνθήκες δοκιμών:
Για αρχή να πω ότι δοκιμάστηκε σε pc (με ssd, i5 και ram 8gb) με psu:
seasonic platinum και mobo:
gigabyte z1 sniper με φροντισμένη έξοδο usb ειδικά για dac και software: foobar (με output dsd: wasapi event) ενώ είχαμε και ένα mac mini mid 2011 (με i7, ssd και ram 8gb) με το τίμιο vox player.
Για dac χρησιμοποιήσαμε το
Αune S16 (με XMOS isolation FPGA και γενικώς σύγχρονα καλούδια) και Buffalo III (με το αναλογικό της twisted pears) και amanero receiver χωρίς απομονώσεις κλπ καλούδια.
Για την γενικότερη εικόνα να πω το υπόλοιπο σύστημα αποτελείται από Densen B110 και SF Toy Tower στα 2,10μ μεταξύ τους - 2,40μ από τον ακροατή) ενώ ο χώρος είναι περί τα 25τμ (χωρίς τη κουζίνα) και αρκετά προβληματικός που όμως με μερικές ήπιες παρεμβάσεις, ας πούμε ότι δεν μας δημιούργησε ιδιαίτερα προβλήματα στην ακρόαση και αν μη τι άλλο μας επέτρεψε να ακούσουμε τις διαφορές σχετικά εύκολα.
Μεταξύ των στόχων της ακροάσεως ήταν να δούμε και πόσο μπορούν τα σύγχρονα καλούδια των dac να "απαλύνουν" τα προβλήματα των βρωμερών υπολογιστών, γι αυτό και μπήκαν στο παιγνίδι διαφορετικά τράνσπορτ και κονβέρτορες. ΙΜΟ απαραίτητο για τη (χαλαρή) δοκιμή μιας συσκευής σαν το R3.
Και μετά την ως συνήθως (ηλιθίως αλλα απαραιτήτως) μεγάλη εισαγωγή, ας πάμε στις ακροάσεις.
Η πρώτη αίσθηση που μου έδωσε το r3 (σε όλα τα setup) είναι ότι ανέβασε την ένταση.
Δεν ήταν ακριβώς καλύτερα δυναμικά, αλλά "μπουστάρισμα" "γκάζι" ένταση dbιά !!! που όμως δεν ενόχλησαν αλλά βοήθησαν τον χώρο (που παρεμπιπτόντως έχει τα προβλήματά του και δεν σηκώνει πολλά πολλά σε εντάσεις).
Περίεργη αίσθηση που με ανάγκασε να απαιτήσω (λολ) μέτρηση, η οποία φυσικά έγινε και έδειξε ότι τα μιλιβολτ στο ηχείο παρέμειναν ακριβώς τα ίδια, οπότε επίσης ηλιθίως επέμενα να γίνει! Η αίσθηση μεγαλύτερης ενέργειας στο ακουστό φάσμα πάντως παραμένει!!!
Σε δεύτερη φάση αφού ξεπεράστηκε το θέμα της έντασης κάτι συνέβαινε με τις χαμηλές συχνότητες και τα σώματα τον οργάνων (ιδιαίτερα μεσοχαμηλά και λιγότερα υψηλά (όσο ψηλά ακούω τεσπα) ενώ όταν ξεπερνάς αυτό το αρχικό στάδιο προσαρμογής γίνεται εμφανής η μεγαλύτερη διαφάνεια και ησυχία ανάμεσα στα όργανα. Την αίσθηση αυτή θα την παρομοίαζα σαν την μεταβίβαση από ένα ελαφρύ κομπρεσάρισμα προς την "φυσικότητα", χωρίς όμως να αλλάζει η τονικότητα ή να ωραιοποιείται κάποια περιοχή του συχνοτικού φάσματος όπως συμβαίνει με διάφορους κονβέρτορες με ανάλογο τιουνάρισμα (είτε απο το Tune είτε απο το Tιούνας, διαλιέχτε!). Για να το πω απλά, τα προβλήματα μιας κακής ηχογράφησης παραμένουν, αν όχι αναλλοίωτα μάλλον θα έλεγα προς το δυσμενέστερο.
Το στοιχείο αυτό imo κατατάσσει τη συσκευή προς τη μόνιτορ πλευρά της ηχητικής αναπαραγωγής, ξεκάθαρα.
Είμαι πολύ επιφυλακτικός με κάτι τέτοια "πραματάκια", κυρίως για ψυχολογικούς λόγους είναι η αλήθεια, μιας και δεν θέλω φίλτρα και άλλα "κόλπα" να επεμβαίνουν στο σήμα.
(οι φίλοι γνωρίζουν ότι με απομονώσεις, room correction, dsp, equalizing κτλ αγχώνομαι, τρομάζω κτλ).
Οι προσωπικές επιδιώξεις μου περιορίζονται στα βασικότερα μέλη ενός συστήματος, τον ενισχυτή και τα ηχεία. Δεν χρειάζομαι αχταρμά (και) στην πηγή. Δεν τα καταλαβαίνω.
Το r3 κερδίζει χαλαρά το στοίχημα σε αυτόν τον τομέα. Δεν είναι παρεμβατικό, δεν προσθέτει, δεν αλλοιώνει, δεν αλλάζει τη μουσική. Moυ έδωσε την αίσθηση ότι απλά αφαιρεί τα όποια κακώς κείμενα ανάμεσα στις νότες και αναδεικνύει περισσότερο την ηχογράφηση.
(Νote: Για την σκηνή, σχετικά με τις διαστάσεις της αλλά και χωροθέτησης των οργάνων επιφυλάσσομαι να γράψω μετά από δεύτερη ακρόαση, που μου υποσχέθηκε ο Βασίλης, μιας (α) οι απόψεις της παρέας διέφεραν σε αυτό το πεδίο και (β) θα ήταν χρήσιμη αν όχι απαραίτητη δεύτερη ακρόαση σε άλλο σύστημα και χώρο).
Όλα τα παραπάνω ήταν εμφανή σε όλα τα setup που δοκιμάσαμε αλλά όχι στον ίδιο βαθμό για όλους.
Δεν θα γράψω περισσότερα προς το παρόν. Ίσως αργότερα ανταλλάσσοντας απόψεις με τα υπόλοιπα παιδιά και σίγουρα όταν το ξανακούσω σε μένα, ίσως και αλλού σύντομα.
Ας πάμε στο δεύτερο πεδίο "έρευνας": Την αλληλεπίδραση με τον υπόλοιπο εξοπλισμό, μπρος και πίσω από το r3.
Tο συγκεκριμένο σκατολοϊδι, ως γνωστόν, μπαίνει μετά το πισί και πριν τον κονβέρτορα αναλαμβάνοντας να διορθώσει όσα προβλήματα δημιουργούνται από ένα πισι και το κυριότερο τις συνήθως χρεπώδεις υλοποιήσεις usb των πισί μας. O Βασίλης το χαρακτηρίζει ως "νέα usb έξοδο".
Οι δοκιμές imo ανέδειξαν ξακάθαρα ότι η επίδραση στο mac (ανεξαρτήτως κονβέρτορα) ήταν πολύ σημαντική. Για να έχετε μια τάξη μεγέθους θα το παρομοίαζα με ανέβασμα σειράς ηχείων της ίδιας εταιρείας (!!!), όσο υπερβολικό και αν ακούγεται αυτό!
Δεν είναι ακριβώς έκπληξη αυτό, αλλά περίμενα ότι οι διαφορές λόγω dac θα ήταν σημαντικότερες (όπως είπα το βουβάλι δεν διαθέτει εξοπλισμό απομόνωσης ή διόρθωση σήματος, αν είναι δόκιμοι οι όροι, αντίθετα με το aune που είναι ψιλοτούμπανο σε αυτούς τους τομείς).
Στη πραγματικότητα η επίδρασή του ήταν τόσο σημαντική που με έβαλε σε ένα νέο προβληματισμό,,, να (ξανα)τεστάρω pc/r3 vs mac/r3, κάτι που μέχρι χθες ήταν λυμένο και μάλιστα εύκολα (υπερ του συγκεκριμένου pc).
Μπορώ εύκολα να γίνω απόλυτος στο θέμα αυτό και να πω ότι όποιος χρησιμοποιεί mac ας του κουμπώσει ένα r3 στην έξοδο, χωρίς ακρόαση, δοκιμές και άλλα βάσανα, με ότι συνεπάγεται αυτό για την ποιότητα των mac!
Από την άλλη o συνδυασμός transport / r3 / dac είναι άλλο ένα, πιο σύνθετο, πεδίο έρευνας. Αυτό γιατί υπάρχουν κάποιοι πιο "επιθετικοί" κονβέρτορες (ή ακόμα και συστήματα) που ίσως να μην ταιριάξουν με την περισσότερη πληροφορία (στο επίπεδο ανάδειξης των προβλημάτων της ηχογράφησης πάντα, και όχι της τονικότητας), οπότε εκεί χρειάζεται μια ακρόαση και μάλιστα επι μακρόν, ώστε να διαπιστωθεί αν το αυτί μας θέλει αυτό που προσφέρει το r3. Για παράδειγμα στη δική μου περίπτωση pc/r3/aune μάλλον υστέρησε σε σχέση με mac/r3/aune, ενώ τα αποτελέσματα με το buffalo III ως dac, έδωσε μάλλον καλύτερο συνολικά αποτέλεσμα (αυτά όλα είναι η πρώτη αίσθηση, θα χρειαστώ αρκετά περισσότερες ώρες ακρόασης για να καταλήξω, αλλα το νόημα ελπίζω να έγινε αντιληπτό).
Αυτά προς το παρόν.
Και μερικές φωτό για μάτι

r3 with bad ass mother fucker on the top

the crew