(Δεν ξέρω αν πεύτουν σε "έκσταση" αυτοί που αναφέρεις πάντως. Μήπως καταρρέουν από το πολύ χοροπηδητό; )
Eγω παλι (ο μπριζοπιλαφος που βγαζει σπυρακια στον Supersonic) μαλλον θεωρω τον εαυτο μου υπερτυχερο
που γνωρισα την μουσικη μεσα απο δισκους και κασεττες, πολυ πριν την ελευση του MTV και του βιντεο κλιπ.
Γιατι απλουστατα ... μπορουσα να ζωγραφιζω δικα μου τοπια (νοερα τοπια) με το ακουσμα μιας συγκεκριμενης
τεχνοτροπιας. Οταν ακουσα βεβαια, Barry White και Bee Gees (απαπαπα ... που ειναι ο Υπερηχας, ρε παιδια ?)
δεν ζωγραφισα τιποτα. Απλα ενιωθα οτι κατι ερεε ρυθμικα μεσα μου. Κατι σαν ρυθμικη μουρμουρα. Και αυτο,
στην ηλικια της Πεμπτης Δημοτικου, αρκουσε.
Οταν ομως, στο Γυμνασιο, αρχισα να ακουω Alan Parson ... φανταζομουν (τι αλλο) πτησεις πανω απο φαραγγια
και ερημους (κλισε, ε ?). Οταν ακουσα King Crimson ... λιμνουλες που ξαφνικα ταραζονταν και με καταπιναν
(ειπαμε, ημουν Α Γυμνασιου). Oταν ακουσα Pink Floyd (ναι Mητσο μ, το εμπορικοτατο The Wall ακουσα πρωτο)
πορεια, διαμαρτυρια και ... σπασιμο τζαμιων. Αλλα και δωματια με ελαχιστο φως, σκιες στον τοιχο, και μοναξια.
Οταν ακουσα John Williams (δηλαδη το soundtrack του Star Wars) δεν θελει πολυ φαντασια να σας πω τι
ζωγραφιζα. Αστε που ηδη εχει παθει εγκεφαλικο (απο εμμετικη κοινοτυπια) ο φιλος μου ο Υπερηχας.
Toτε να σας πω τι τοπιο ζωγραφισα μεσα μου οταν πρωτοακουσα το An american in Paris (George Gerswin)
.... http://www.huntndogsestates.com/Puppies/2006JazzBearPuppies/5wksLabPuppiesPlaying.jpg![]()
Αν και είμαι εναντίον του να απευθύνεται οτιδήποτε σε μύστες, ένα-δύο παραδείγματα μουσικών έργων που εμπεριέχουν την διάσταση που λες, θα ήθελα να τα ακούσω. Τα προτιμούσα τα πιο σύγχρονα.
Και μιλώ για τα απλά,γιατί όπως το οτιδήποτε σε αυτή την ζωή,θέλει εκπαίδευση και εξοικείωση για να εκτιμηθεί όπως πρέπει.Θέλει κόπο.
Οκ,μερικές φορές ο κόπος δημιουργεί ελιτισμό και κλειστές ομάδες,όπως δημιουργεί και απαξίωση από την πλευρά του αδαή,αυτό είναι κοινό παντού.
Κι είναι λόγος παθών.
Αυτό και μόνο...
Για το αν η μουσική ασκεί επίδραση ή όχι,ας σκεφτεί ο καθένας το πιο απλό.
Πως σε όλες σχεδόν τις θρησκείες είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις τελετουργίες.Από τις πιο απλές αρχαίες που αρκούσε ένα τύμπανο (και που οι μπαγκέτες ήταν ιερές και φυλάσσονταν σε ειδικό χώρο ) μέχρι πολύπλοκες πολυφωνικές,χωρίς σε αυτό να υπολογίσουμε τα αριστουργήματα των μεγάλων συνθετών που είναι εκτός τελετουργικού.
Εγώ δεν είπα ότι η μουσική δεν μπορεί να να συμμετέχει σε ένα σύνολο και να βοηθήσει να βγει ένα πιο δυνατό αποτέλεσμα.
Είπα ότι δεν μπορεί να σταθεί η μουσική μόνη της εύκολα. Είναι περιορισμένη στο τι μπορεί να μεταδώσει αν δεν συμπληρωθεί με κάτι άλλο (κυρίως λόγο).
τώρα που το ξαναβλέπω, το εν μέρει δεν ήταν ο κατάλληλος προσδιορισμός, αφού φυσικά το εν λόγω έργο παρουσιάστηκε ως "10 τραγούδια για ορχήστρα", σε πρώτη έκδοση, χωρίς να έχουν εξαρχής στίχους, ενώ αρχικα προορίζονταν να έχουν.... και εν μέρει στο Χαμόγελο της Τζοκόντας
Με αφορμή το νήμα ''Τραγούδια που σε κάνουν καλύτερο άνθρωπο...'' θα ήθελα να θέσω τον προφανή προβληματισμό.
Η Μουσική και τα τραγούδια γενικότερα, έχουν κάποιου είδους ηθική επίδραση στους ακροατές; Είτε θετική είτε αρνητική.
Το Τραγούδι με τους στίχους του είναι προφανές ότι έχει τη δυνατότητα να πει κάτι, να περάσει κάποιο μήνυμα. Έχει σημασία η μουσική του τραγουδιού στο κατά πόσον θα περάσει το μήνυμα;
Τι γίνεται με τη Μουσική όπου δεν υπάρχουν στίχοι;
Η όποια επίδραση, εξαρτάται από το είδος της μουσικής (και των τραγουδιών);
Εξαρτάται από τον ακροατή και τον τρόπο που προσλαμβάνει το ακουστικό ερέθισμα;
Υπάρχουν άλλες παράμετροι;
μύστης σύμφωνα μέ ένα λεξικό είναι -κατα πως έχει επικρατήσει-και ο βαθύς γνώστης, ιδίως ορισμένης επιστήμης ή τέχνης.. Στην περίπτωσή μας δηλ, και ο έχων σοβαρή ενασχόληση με τη Μουσική στην ουσία της. Μπορεί να είναι και ένας απλός ακροατής χωρίς άλλες γνώσεις, που όμως είναι απο τους "δεμένους" με μυστηριακή σχέση, όχι επιφανειακός ή περιστασιακός.
Ο Μάνος Λοϊζος με τη σειρά του δεν έβαλε ποτέ στίχους στο "Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας", αυτό όμως δεν εμπόδισε το συγκεκριμένο κομμάτι να είναι στην κορυφή της δημοφιλίας, τι στιγμή που έχουν γραφτεί χιλιάδες μελωδίες τραγουδιών σε ζεϊμπέκικο ρυθμό, πάρα πολλά εξ αυτών με πολύ δυνατούς στίχους.
Η μουσική (και ο ρυθμός) απο μόνη της, τα είπε όλα στην περίπτωση της Ευδοκίας.
To λεξικό παραθέτει και άλλες 2 σημασίες. Μπορεί εξίσου να σημαίνει συμμετοχή σε μια ομάδα από λίγους (που μπορεί να νομίζουν ότι θέλουν για τον εαυτό τους, π.χ. ότι κατέχουν την απόλυτη γνώση).
Ο Λοΐζος ήθελε στίχους για το συγκεκριμένο, και ζήτησε μάλιστα από τον Λευτέρη Παπαδόπουλο να γράψει, και αρνήθηκε.
Όμως για να επιστρέψουμε στο θέμα, όταν ακούς το συγκεκριμένο κομμάτι, σου προκαλεί οτιδήποτε σχετικό με την ηθική;
Μπορεί να σχετίζεται με το αρχικό μήνυμα, μπορεί και όχι. Το καλλιτεχνικό δημιούργημα εφόσον εκδοθεί, αυτονομείται απο το δημιουργό του. Τα έχουμε πει πολλές φορέςΠώς σχετίζεται με το αρχικό μήνυμα που ήθελαν να περάσουν οι δημιουργοί που το ενέταξαν στην ταινία;
Τι μήνυμα σου περνά η συγκεκριμένη μουσική;
Να ρωτησω κατι?
Προφανως θα εχετε γνωρισει ανθρωπους διπλα σας που ΔΕΝ τους αρεσει να ακουν μουσικη (εννοω συστηματικα)αλλα πανε θεατρο ή σινεμα και 2 φορες την βδομαδα αμα λαχει.
Βλεπετε να χωλαινουν πουθενα απεναντι σε μας ,που ακουμε μουσικη αδιαλειπτως και σε ολα τα μηκη και πλατη???
.
... θεωρώ αυτονόητη τη δυνατότητα ή πιθανότητα επηρεασμού του ανθρώπου απο τη μουσική σε αυτό το επίπεδο.
Δε λέω πως αυτό συμβαίνει πάντα, ούτε και πως ισχύει το αντίθετο:
Άνθρωπος δηλ. που δεν ασχολείται με τη μουσική ή δεν έχει ακούσει ποτέ τον τάδε συνθέτη ή το δείνα έργο, είναι απαραίτητα ελλειματικός σε ηθικό, συναισθηματικό, ή ψυχικό επίπεδο.
Από μια άποψη, η μουσική είναι απλώς άλλη μια από τις ευχάριστες ενασχολήσεις, όπως για κάποιους είναι η ανάγνωση βιβλίων, το να παίζουν μπάλα, να τρέχουν κλπ. Τίποτα από αυτά δεν έχει καμιά ηθική επίδραση, είναι απλώς ευχάριστες ασχολίες και βέβαια για διαφορετικούς ανθρώπους διαφορετικές ασχολίες τυχαίνει να είναι πιο ευχάριστες από κάποιες άλλες.
Αυτό δεν τους κάνει καλύτερους ή χειρότερους.
Μου λες δηλαδή πως δεν πιστεύεις την ερμηνεία που σου έδωσα σε αυτό που εγώ έγραψα, αλλά εσύ μπορεί να ξέρεις καλύτερα τι εννοούσα... Μάλιστα. Πίστεψε ότι θες, λοιπόν, δεν έχω πρόθεση να σε πείσω με το ζόρι.
Ο Λοϊζος ως δημιουργός του κομματιού ζήτησε απο τον Λ. Παπαδόπουλο να γράψει στίχους για την "Ευδοκία". Ο Παπαδόπουλος πράγματι αρνήθηκε γιατί βρήκε το κομμάτι τέλειο, ως είχε.
Η απόφαση να μην μπουν στίχοι στο τραγούδι ήταν του Λοϊζου ή του Παπαδόπουλου;
Εγώ λέω πως είναι του δημιουργού, του Λοϊζου, γιατί αν δεν είχε πειστεί για την ορθότητα της άποψης του στιχουργού, τι τον εμπόδιζε να δώσει το τραγούδι σε άλλον; Είχε αποκλειστική συνεργασία με τον Παπαδόπουλο; Δεν υπήρχαν άλλοι στιχουργοί;
Εγραψα λοιπόν επι λέξει πως ο Λοϊζος δεν έβαλε ποτέ στίχους στο "Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας"
πράγμα που είναι περα για πέρα αληθές και εσυ αντιτείνεις την εμπλοκή του Παπαδόπουλου. Για ποιό λόγο;
Ουτε που διάβασες την ήδη διατυπωμένη άποψή μου
Μπορεί να σχετίζεται με το αρχικό μήνυμα, μπορεί και όχι. Το καλλιτεχνικό δημιούργημα εφόσον εκδοθεί, αυτονομείται απο το δημιουργό του. Τα έχουμε πει πολλές φορές
Άνοιγμα των ουρανών, μεθ´ανατριχίλας...
Εσένα;
Τους φιλους ρωταω που εχουν την γνωμη οτι μουσικη (απο μονη της) κανει τους ανθρωπους καλυτερους.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.