Διάθεση ρετρό

1.jpg

Ακόμη δεν έχω καταλάβει πότε ακριβώς ο νεαρός Hugo Schrader ξεκίνησε ως εκπαιδευόμενος στην Voigtlander. Το 1900 πάντως τον βρήκε να εργάζεται στο τμήμα οπτικών του Dr. Rudolf Krugener, γνωστού κατασκευαστή φωτογραφικών της εποχής και μετέπειτα ενός εκ των συνιδρυτών της ICA.

Κάπου εκεί ανάμεσα στους φακούς όμως, την προσοχή του Schrader τράβηξε η κόρη του δόκτορος ονόματι Ruth, την οποία φρόντισε σύντομα αποκαταστήσει. Το νέο ζευγάρι δεν αρκέστηκε στη στρωμένη δουλειά του μπαμπά και σαν να μην ήταν αρκετές τόσες εταιρίες που υπήρχαν ήδη στον χώρο, πρόσθεσαν στο χάρτη και τη δική τους που βάφτισαν Plaubel.

2.jpg

Αν όσα αναφέρει η ιστορία είναι σωστά, θα πρέπει εδώ να δώσουμε ένα thumps up στον κύριο Hugo και τη Ruth. Πολλοί είναι αυτοί που ζουν για την ημέρα την οποία θα δουν το όνομά τους τυπωμένο σε ταμπέλες, σφραγίδες και χαρτιά. Ο κύριος Hugo όμως για τη νέα εταιρία προτίμησε να χρησιμοποιήσει το επίθετο του κουνιάδου του Karl, μάλλον γιατί το έβρισκε περισσότερο ενδιαφέρον…

Τα πρώτα χρόνια η Plaubel κατασκεύαζε μόνο οπτικά. Κατά το 1910 εμφανίστηκαν οι πρώτες φωτογραφικές, ενώ προς το τέλος του 1911 θα παρουσιαστεί η πρώτη Makina που τόσο έμελε να δεθεί με το όνομα της Plaubel.

3.jpg

Σήμερα την αποκαλούν Baby Makina καθώς είχε φορμά 4.5x6cm, και η συγκεκριμένη αποτέλεσε την βάση σχεδιασμού κάθε επόμενης Makina για τα επόμενα 50 σχεδόν χρόνια, έως δηλαδή το 1960. Η μικρή απευθυνόταν στον επαγγελματία ρεπόρτερ ή τον ερασιτέχνη φωτογράφο που μπορούσε όμως να διαθέσει αρκετά χρήματα στο χόμπι του. Το 1920 περίπου, στην αγορά εμφανίσθηκε και η μεγαλύτερη αδελφή της των 6.5x9cm, δηλαδή ουσιαστικά η φωτογραφική που βλέπεται και στην παρουσίαση αυτή.

4.jpg

Μικροαλλαγές και βελτιώσεις ακολούθησαν τα επόμενα 10 χρόνια, ενώ η βάση παρέμενε η ίδια. Λίγο μετά το 30 κυκλοφόρησε ταυτόχρονα με την Makina I και η τηλεμετρική Makina II.

Σύντομα η Makina μπορούσε να δεχθεί και διαφορετικούς φακούς. Αρχικά με τον δύσκολο τρόπο. Δηλαδή ξεβιδώνοντας τα εμπρός και πίσω από το κλείστρο στοιχεία και τοποθετώντας στη θέση τους άλλα. Αυτή η πρακτική όμως εγκαταλείφτηκε γρήγορα, και για χάρη της ευκολίας αλλά όχι και του απόλυτα σωστού οπτικά σχεδιασμού, το κλείστρο με το διάφραγμα παρέμεινε στο σώμα της φωτογραφικής ενώ οι φακοί μπορούσαν πλέον να εναλλάσσονται σαν ένα ενιαίο σύνολο εμπρός τους.

1939 cuba plaubelmakina.jpg
Makina Cubana 1939

Ο υιός Schrader –Goetz- ακολούθησε και αυτός την οικογενειακή παράδοση και ανέλαβε πλήρως με τον θάνατο του πατέρα του το 1940. Πρώτο του δημιούργημα το 1931 η μικρή Makinette την οποία πολύ θα ήθελα να αποκτήσω αλλά πολύ χλωμό το βρίσκω με τις τιμές που έχει σήμερα…

1931 (2).jpg

Μετά τον πόλεμο εκτός από την Makina ακολούθησαν και άλλες κατασκευές κυρίως μεγάλου φορμά, αλλά και η αποτυχημένη εμπορικά Makiflex το 1961 που κατασκευάστηκε για να ανταγωνιστεί την Hasselblad. Τότε ήταν και η εποχή που σταμάτησαν να παράγονται φακοί από την φίρμα.

1939.jpg
1939

Το 1975 ο κύριος Goetz όδευε προς τα 70 και δεν είχε που να αφήσει την εταιρία, με αποτέλεσμα να αναλάβουν διάφοροι γιαπωνέζοι οι οποίοι δεν είναι του παρόντος και ούτε με ενδιαφέρουν για να πω την αλήθεια.

Πίσω στα παλιά, οι Makina μπορούσαν να φορτώσουν, πλάκες, film packs καθώς και φιλμ 120 με τον ανάλογο αντάπτορα. Αργότερα προστέθηκαν και άλλες δυνατότητες όπως να δέχονται κλείστρο εστιακού επιπέδου.

5.jpg

Μια ενδιαφέρουσα βελτίωση που φέρει και η φωτογραφική που βλέπεται είναι ο «μηχανισμός» διαφυγής του αέρα κατά το άνοιγμα και κλείσιμο, κάτι που θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη όταν χρησιμοποιούμε μηχανές με φυσούνα. Ακόμη και στις μικρές Retina για παράδειγμα η πίεση ή υποπίεση που μπορεί να αναπτυχθεί είναι μεγάλη, πράγμα που μπορεί να μετατοπίσει το φιλμ. Για αυτό πρώτα ανοίγουμε και μετά προωθούμε το φιλμ πάντα.

6.jpg

Όχι να παινέσουμε το σπίτι μας, αλλά για εμένα το συγκεκριμένο μοντέλο που βλέπεται -και το πιθανότερο είναι να έχει φέτος τα 90α του γενέθλια- είναι και το ομορφότερο της σειράς. Όσα προστέθηκαν αργότερα όπως το τηλέμετρο μου φαίνονται κάπως -και προφανώς είναι- ξένα αφού δεν είχαν προβλεφθεί στον αρχικό σχεδιασμό.

8.jpg

Εκτός όμως από το υποκειμενικό θέμα του σχεδιασμού, η υλοποίηση είναι άψογη. Έχει πέσει πολύ μηχανουργική κατεργασία ακριβείας σε ράγες, άξονες κτλ, ώστε μετά από ελάχιστη φροντίδα στα 90 της σήμερα είναι έτοιμη για δράση, λειτουργώντας πραγματικά μαλακά και άψογα.

Ο φακός της ήταν πολύ γρήγορος για την εποχή, τριών στοιχείων αρχικά όπως και ο συγκεκριμένος, που όμως λίγα χρόνια αργότερα απέκτησε σχεδίαση tessar.

11.jpg

Γρήγορος στο 2.9 αλλά και αρκετά soft, ώστε η ίδια η εταιρία κάπου ανέφερε πως αν θέλετε την απόλυτη ευκρίνεια να προτιμήσετε την έκδοση f.4.2 (που ήταν και η αρχική της σειράς.

P3570627.JPG
Δοκιμή στο f6
...
 
Last edited:
Στον Τιτανικό???
07bal_450725.jpg

Όπως είπαμε η μικρή πρώτη Makina κυκλοφόρησε προς το τέλος του 1911.
Λιγότερο από ένα χρόνο αργότερα βυθίστηκε ο Τιτανικός.

Μεταξύ των επιβατών του πλοίου, βρισκόταν και ο Ιρλανδός κληρικός και ενθουσιώδης ερασιτέχνης φωτογράφος Francis Browne, καθώς είχε λάβει ένα εισιτήριο δώρο από τον θείο του. Ευτυχώς όπως αποδείχτηκε αργότερα για τον ίδιο, το εισιτήριο της πρώτης θέσης αφορούσε μόνο το αρχικό σκέλος του ταξιδιού, δηλαδή τη διαδρομή Southampton – Cherbourg – Queenstown.

7.jpg

Είναι και να σε θέλει όμως. O Browne παραλίγο θα συνέχιζε το ταξίδι για την Αμερική, καθώς κάτι πλούσιοι αμερικάνοι που γνώρισε εν πλω προσφέρθηκαν να του χαρίσουν το υπόλοιπο ταξίδι μετ επιστροφής.

Ο 32χρονός Browne με την φωτογραφική ανά χείρας που μέχρι τότε είχε αποθανατίσει ήδη της περισσότερες φωτογραφίες του Τιτανικού εν πλω που διασώθηκαν έως σήμερα, βρέθηκε να στέλνει τηλεγράφημα στην πατρίδα ζητώντας την άδεια του προϊσταμένου το υ ώστε να συνεχίσει το ταξίδι.
Ο τηλεγραφητής έκανε την δουλειά του, ο Browne τον αποθανάτισε εν ώρα εργασίας, αλλά η απάντηση που επέστρεψε από τον αέρα ήταν να τσακιστεί και να κατέβει από το πλοίο…

364_001.jpg

Έτσι έμεινε στην ιστορία, αν και μετά υπηρέτησε στον πρώτο πόλεμο που φρόντισε να αποθανατίσει. Την γλύτωσε και από εκεί με τραυματισμούς, δηλητηριάσεις από αέρια και μερικά παράσημα, ενώ στην συνέχεια και μέχρι το τέλος της ζωής του το 1960 παράλληλα με την ποιμαντική εξασκούσε και το χόμπι του ανελλιπώς.

Πολλοί των ονόμασαν ο ιρλανδός Bresson, και είναι σίγουρα ένας από τους πατέρες της φωτοδημοσιογραφίας. 25 χρόνια μετά το θάνατο του ανακαλύφθηκε ένα μπαούλο με πάνω από 42 χιλιάδες αρνητικά. Ο κληρικός που το ανακάλυψε και ασχολήθηκε με την βιογραφία και το έργο του Browne αναφέρει πως οι φωτογραφίες του Τιτανικού έγιναν με μία Makina.

1934.JPG
1934. Την ίδια εποχή μια Leica κόστιζε περίπου 90$.

Δεν το θεωρώ διόλου απίθανο όμως από την άλλη διατηρώ και κάποιες επιφυλάξεις, τουλάχιστον μέχρι να δω ένα μικρό αρνητικό των 4.5x6 από τον Τιτανικό, αφού δεν υπήρχε μεγαλύτερη Makina εκείνη την εποχή.

Από την άλλη ο Browne μέσω του θείου και της οικογένειας, δεν είχε κανένα οικονομικό πρόβλημα που να τον απέτρεπε από το να διαθέτει και να χρησιμοποιεί χωρίς φειδώ μια καινούργια και ακριβή Plaubel μόνο για το χόμπι του. Ποιος ξέρει…

P3570768.jpg

Βιντεάκι
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Φωτογραφικά και παρασιτοκτόνα…

P3580006.JPG
Αναφορά στην Agfa είχε γίνει εδώ, και με αφορμή τη ταπεινή φωτογραφική που επιτέλους ανέσυρα από μια θαμμένη κούτα θα δούμε ακόμη λίγα σχετικά σήμερα.

Περί το 1930 οι περισσότερες απλές φωτογραφικές χρησιμοποιούσαν το φορμά 6x9. Το κύριο πλεονέκτημα αυτού, ήταν πως μπορούσαν να τυπωθούν contacts με ικανοποιητική φυσική διάσταση και ποιότητα γρήγορα και οικονομικά.

P3570997.JPG

Τα παραπάνω δεν μπορούσαν να ισχύουν στα αναδυόμενα εκείνη την εποχή 24 mm X 36 mm που αποκαλούνταν "μίνι" αλλά και "double frame" (αναλυτικότερα σχετικά στο μέλλον), καθώς και εξοπλισμός μεγέθυνσης ήταν απαραίτητος, αλλά το κυριότερο, οι απαιτήσεις ακριβείας κατασκευής των αντίστοιχων φωτογραφικών ήταν αυτές που ανέβαζαν πολύ το τελικό κόστος.

Με αυτά και με τ’ άλλα λοιπόν, ο φτωχός φωτογράφος του 1930 είχε πολύ περιορισμένες επιλογές που συνοψίζονταν στις απλές "box", ενώ με την επένδυση λίγων παραπάνω χρημάτων, μπορούσε να αποκτήσει μια μηχανή με φυσούνα. Η τελευταία κατηγορία που πρόσφερε την δυνατότητα αναδίπλωσης όταν η φωτογραφική δεν βρισκόταν σε χρήση είχε το πλεονέκτημα του πολύ μικρού όγκου και κατά συνέπεια της εύκολης μεταφοράς.

P3580009.JPG
Φιλμ 120 ή Β2 όπως λεγόταν στη Γερμανία και καρούλια με ξύλινο άξονα.

Αυτή η πρακτική ακολουθήθηκε μέχρι και το μέσο της δεκαετίας του 50 ώσπου και εγκαταλείφτηκε τελικά ως απαρχαιωμένη.

Ήταν 1925 όταν η Agfa απέκτησε την εταιρία φωτογραφικών Rietzschel και ξεκίνησε να κατασκευάζει τις δικές της φωτογραφικές και φακούς με πρώτη την "Standard", ενώ μια οικονομικότερη κατασκευή ακλούθησε το 1928 και αυτή ήταν η υποφαινόμενη "Billy".

americanannualphoto1931lp928-adv02-03-small.jpg
Agfa Standard 1931. Περίπου 880 έως 1200 σημερινά δολάρια το κόστος του εισαγόμενου.

Αν και ακολούθησαν διάφορες Billy τα επόμενα χρόνια αυτό ήταν το αρχικό μοντέλο, η παραγωγή του οποίου συνεχίστηκε έως το 1932, ενώ τα πρώτα δείγματα του είχαν τετραγωνισμένο σασί.

Μια πολύ τίμια, ελαφριά και το δυνατόν αποτελεσματική κατασκευή θα έλεγα, με ικανό φακό τριών στοιχείων στην τιμή των 36 μάρκων το1929 που μεταφράζονται σε 120 σημερινά δολάρια περίπου. (Τιμή εντός της Γερμανίας αυτό.)

ΓŽΕ‘ΓŽΒ±Γβ€žΓŽΒ±ΓŽΒ³ΓΒΓŽΒ±Γβ€ ΓŽΒ?.jpg

Είχε δύο θέσεις εστίασης για "κοντά" και "μακριά" καθώς και 3 ταχύτητες κλείστρου συν B αλλά και ένα έξτρα μοχλό που μπορούσε να κρατήσει ανοιχτό το κλείστρο δίνοντας έτσι την έξτρα και «φοβερή» δυνατότατα Τ (Time).

P3580012.JPG

(Προκαταβολική συγνώμη προς τους μη ενδιαφερόμενους πέραν των αυστηρά φωτογραφικών οι οποίοι μπορούν να σταματήσουν εδώ την ανάγνωση. :a0210:)

"Παράσιτα"
Και ολίγα άσχετα ίσως, αλλά ενδιαφέροντα για την καλύτερη κατανόηση της εποχής και του πλαισίου μέσα στο οποίο κατασκευάζονταν πολλά από αυτά που βλέπουμε εδώ.

Την ίδια χρονιά που η Agfa απέκτησε την Rietzschel συνέβη και κάτι άλλο πολύ σημαντικότερο για την ίδια, αλλά και την παγκόσμια ιστορία, και αυτό ήταν ο σχηματισμός της Γερμανικής υπερκοινοπραξίας χημικών IG Farben στην οποία συμμετείχε και η Agfa, με πρώτες τις Basf και Bayer μεταξύ άλλων.

Η ιστορία της Farben είναι πολύ ενδιαφέρουσα και σκοτεινή ταυτόχρονα. Tο 1938 έφθασε να απασχολεί πάνω από 200.000 εργαζόμενους, που μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονταν και πολλοί νομπελίστες επιστήμονες. Με ένα εύρος έργου για χρήσιμους αλλά και για φρικιαστικούς σκοπούς που υπήρξε κάτι περισσότερο από τεράστιο, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν πως χωρίς αυτή την κοινοπραξία ίσως να μην μπορούσε να ξεκινήσει ποτέ ο δεύτερος πόλεμος.

agfaansco 1930.jpg
1930. Δηλαδή αν έβγαζα μάπα φώτος θα ζητούσα και τα ρέστα???:aetsch:

Η παγκόσμια επιρροή και εμπλοκή της σε διεθνή καρτέλ υπήρξε αναμφισβήτητη, και η διερεύνηση του όλου θέματος διακόπηκε τότε πολύ απότομα γιατί οι σύμμαχοι δεν ήθελαν να ασχοληθούν και με τις δικές τους πομπές στην έναρξη του πολέμου, αλλά να καταναλώσουν την ενέργεια τους με άλλους τρόπους και για άλλους σκοπούς.

Δεν ήταν ένα και δύο τα κατορθώματα της Farben αλλά η ειρωνεία της ιστορίας περιλαμβάνει και το εξής: Τα δικαιώματα κατασκευής του αερίου Zyklon B που χρησιμοποιήθηκε στους θαλάμους αερίων και που ξεκίνησε την καριέρα του ως παρασιτοκτόνο ήταν δικά της, ενώ η βάση εργασίας για την κατασκευή του προέκυψε από την έρευνα της ομάδας του Γερμανοεβραίου νομπελίστα χημικού Fritz Haber o οποίος εκτός από μεγάλος επιστήμονας ήταν ίσως ακόμη μεγαλύτερος πατριώτης.

P3580013.JPG

Από την μία ο Haber ανακάλυψε τα συνθετικά λιπάσματα που έσωσαν πολλούς από την επισιτιστική κρίση, ενώ από την άλλη ήταν πρώτος στην έρευνα και τα χαρακώματα στη διεξαγωγή του χημικού πολέμου στον πρώτο παγκόσμιο.

Τόσο πωρωμένος πρέπει να ήταν αυτός ο Χάμπερ, που σχετικά με τις συνέπειες του χημικού πολέμου φέρεται να είχε πει πως «ο θάνατος είναι θάνατος».

Η σύζυγος του κατά τον πρώτο πόλεμο, χημικός και η ίδια -και νομίζω η πρώτη γυναίκα κάτοχος διδακτορικού στην Γερμανία- είχε φρικάρει εντελώς με τις θανατηφόρες έρευνες του, ώστε τελικά αυτοκτόνησε σε ένδειξη διαμαρτυρίας το 1915.

Haber.Friendcxd.jpg
Haber and a friend

Ο "ευπατρίδης" Χάμπερ αφού δηλητηρίασε τόσο κόσμο, με το τέλος του πρώτου πολέμου βάλθηκε να ξελασπώσει τη Γερμανία από τα χρέη της ερευνώντας την εξόρυξη χρυσού από το θαλασσινό νερό, αλλά τελικά κατέληξε πως αυτό ήταν οικονομικά ασύμφορο και έτσι κατά ένα τρόπο απέτυχε.

Πρέπει όμως να πέθανε πολύ πικραμένος, ίσως όχι τόσο γιατί οδήγησε τη σύζηγό του κάποτε στην αυτοκτονία, αλλά γιατί αναγκάστηκε λόγο της εβραϊκής του καταγωγής να εγκαταλείψει την αγαπημένη του πατρίδα το 1933, και να πεθάνει ένα χρόνο αργότερα από καρδιά στην Ελβετία.
"Έγκλημα και τιμωρία"

Και για να μην ξεχάσω. Με την λήξη του δευτέρου πολέμου θεωρήθηκε πως δεν θα ήταν καθόλου πολιτικά ορθό να συνεχίσει να υφίσταται η Farben και έτσι διαλύθηκε. Στο προηγούμενο θα πρόσθετα και την ντροπή των ίδιων των δυτικών συμμάχων που προφανώς ήθελαν να ξεχάσουν τις δικές τους προπολεμικές σχέσεις με την εταιρία, και η ώρα ήταν πολύ κατάλληλη για να "κρύψουν τη βρώμα κάτω από το χαλί"

P1120253.jpg
Test με τον φακό της Billy

Κατόπιν επανενεργοποιήθηκαν μεμονωμένες εταιρίες όπως η Agfa, λίγα από τα στελέχη της Farben φυλακίστηκαν για λίγα χρόνια και οι περισσότεροι από τους επιστήμονές της απέκτησαν υψηλές θέσεις στο χτίσιμο της νέας Γερμανίας,

Και έζησαν αυτοί καλά!
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: Panagiotis_s
Πραγματικά ο Chris μας έχει καλομάθει! Φωτογραφικά πολύ ενδιαφέρον όπως πάντα, ψηλαφίζει και άλλα σοβαρά θέματα.

edit: για όποιον θέλει να διαβάσει 2-3 πράγματα σχετικά με την μεταπολεμική Γερμανία και το πως τα βρήκανε με τους "συμμάχους", ένα καλό βιβλίο είναι η "σήραγγα των περιστεριών" αυτοβιογραφία του διάσημου συγγραφέα Τζον Λε Καρέ (ψευδώνυμο του Ντέιβιντ Τζον Μουρ Κόρνουελ) ο οποίος στα νιάτα του ήταν πράκτορας της ΜΙ6 στην Βόνη. Μετά από λίγο παραιτήθηκε - αφού έγραψε τον "Κατάσκοπο που γύρισε από το κρύο" χωρίς να τον κλείσουν σε κάποιο κελί για εσχάτη προδοσία. Είχαν να ασχοληθούν με πιο σοβαρά θέματα - όπως τον Κιμ Φίλμπι...
 
Last edited:
Όχι άλλο κάρβουνο!

...χωρίς πολλά-πολλά αφού το έχουμε ήδη εξαντλήσει (εδώ, εδώ, και εδώ), άλλες τέσσερις μικρές.
P3580120.JPG

Retina (Type 117) - 1934-35
P3580123.JPG
Η πρώτη Retina. Ταυτόχρονα με την εμφάνισή της η Kodak κυκλοφόρησε και το πρώτο 135 φιλμ της ιστορίας στη γνωστή κασέτα μιας χρήσης. Επιτέλους βρήκα και μία με το μικρό ντεκλασέρ που συνόδευε όλα τα παλαιότερα μοντέλα που δεν είχαν κουμπί κλείστρου επάνω στο σώμα.

P3580127.JPG

P3580128.JPG


ΓΒΓŽΒ΅Γβ€žΓŽΒΉΓŽΒ½ΓŽΒ± 1935.jpg
1000+ σημερινά δολάρια το 1935

Κρίμα για εμένα αλλά κάποιος έχει προσθέσει μεταγενέστερα επαφή φλας και έχει μερεμετίσει το σκόπευτρο. Άλλα έτσι ήταν, οι περισσότεροι αρκούταν σε αυτό που είχαν και τους συντρόφευε για δεκαετίες.
Τεστ-Τεστ με το φακό της
117test1.JPG

117test2.JPG

Retina (Type 118) - 1935-36
P3580124.JPG

Ο αντικαταστάτης της προηγούμενης και η πρώτη φωτογραφική που έφτασε στην κορυφή του κόσμου το 1953. Αυτά τα δύο προηγούμενα μοντέλα αποκαλούταν σκέτο «Retina» χωρίς το «Ι» καθώς ακόμη δεν είχε κυκλοφορήσει τηλεμετρικό μοντέλο (Retina II).

P3580130.JPG

retina 1936.jpg

Δοκιμή
118test.jpg

Retina IIa (Type 150) - 1939-41
P3580125.JPG

Το τρίτο μοντέλο της τηλεμετρικής Retina II και το πρώτο με 2 σε 1 σκόπευτρο-τηλέμετρο. Ο κύριος Nagel εδώ μπορεί να δούλεψε στο τηλέμετρο, αλλά ο μηχανισμός που δείχνει τον αριθμό των καρέ δεν με ενθουσίασε. Αυτό άλλαξε αμέσως μετά τον πόλεμο στο κατά τα άλλα όμοιο πρώτο μεταπολεμικό μοντέλο.

P3580134.JPG

16433893952_543b1e4c68_b.jpg

Πριν να ασχοληθούν κάποιοι σοβαρότερα* με τις Retina, πιστεύονταν η συγκεκριμένη είχε παραχθεί μόνο σε περίπου 5000 μονάδες, η έρευνα των τελευταίων δεκαετιών όμως έδειξε πως ο πραγματικός αριθμός τους πρέπει να φθάνει σχεδόν τις 20.000.

Retina I (Type 013) - 1949-51
Με συγχρονισμό φλάς.
P3580126.JPG
...
 
P3580132.JPG

Δεν συμπαθώ τόσο τις τηλεμετρικές, νομίζω χάνουν πολύ σε φορητότητα, όγκο, αλλά και συνολική αίσθηση η οποία ξεφεύγει από το αρχικό πρότζεκτ. Περισσότερο ελκυστική όλων βρίσκω την 119 που είδαμε στο πρώτο ποστ.

*Οι μικρές έγιναν δέκα στο σύνολό τους πλέον, πράγμα που μου έδωσε τη δυνατότητα να εγγραφώ στη HSRC (Historical Society for Retina Cameras) συνεισφέροντας με το δικό μου λιθαράκι αποστέλλοντας όλους τους αριθμούς σειράς και άλλες λεπτομέρειες κάθε μιας ξεχωριστά.
Την κοινότητα τρέχουν κάτι μπαρμπάδες δόκτορες εδώ και 25-30 χρόνια, και ο σκοπός τους είναι η επιστημονική τεκμηρίωση της ιστορίας όλων των Retina και Retinette που υπήρξαν ποτέ.


Στο πόλεμο έχει και ο ναζί
ΓŽΕ‘ΓŽΒ±Γβ€žΓŽΒ±ΓŽΒ³ΓΒΓŽΒ±Γβ€ ΓŽΒ?.jpg

...αλλά και ο Αμερικάνος (πίσω) που μόλις συνάντησε τους Ρώσους
ΓŽΕ‘ΓŽΒ±Γβ€žΓŽΒ±ΓŽΒ³ΓΒΓŽΒ±Γβ€ ΓŽΒ?1.jpg
Ο μπροστινός Αμερικάνος κρατάει όμως μια Leica :flipout:
 
Απάντηση: Re: Διάθεση ρετρό

Οχτώ σελϊδες μοναδικής φωτογραφικής ιστορίας που κοσμοϋν την κατηγορϊα μας και μας ανεβάζουν επίπεδο. Σε ευχαριστοϋμε που τις μοιράζεσαι μαζί μας.
 
Re: Απάντηση: Re: Διάθεση ρετρό

Οχτώ σελϊδες μοναδικής φωτογραφικής ιστορίας που κοσμοϋν την κατηγορϊα μας και μας ανεβάζουν επίπεδο. Σε ευχαριστοϋμε που τις μοιράζεσαι μαζί μας.

Πραγματικα!! :grinning-smiley-043
 
1.jpg

Και να που ήγγικεν η ώρα να συνεχίσουμε μια ιστορία, στην οποία μικρή αναφορά είχε γίνει πολύ καιρό πριν εδώ.

2.jpg

Όλα ξεκίνησαν το 1849 με τον νεαρό Carl Kellner να καταφθάνει στο ήσυχο Wetzlar αποφασισμένος να δημιουργήσει το δικό του εργαστήρι οπτικών. Η ζωή όμως δεν του φέρθηκε και τόσο καλά, καθώς αρρώστησε και πέθανε μόλις έξι χρόνια αργότερα με αποτέλεσμα το εργαστήρι μαζί με τη …γυναίκα του να βρεθεί στα χέρια του βοηθού του Friedrich Belthle.

Το 1864, στην πόρτα της Kellner εμφανίστηκε ο Ernst Leitz που σύντομα έγινε συνεταίρος του Belthle, ενώ ανέλαβε πλήρως το 1869, δηλαδή χρονιά που και ο κύριος Friedrich πήγε να συναντήσει τον δημιουργό του.

3 Ernst_Leitz_I.jpg
Ernst Leitz I πολλά χρόνια μετά.

Σε αυτό το σημείο ας αναφερθεί πως από τη μικρή (προσωπικό πάνω-κάτω όσο τα δάχτυλα των δύο χεριών) και σχετικά βραχύβια Kellner, είχαν προλάβει να περάσουν ονόματα όπως ο Moritz Hensoldt (επίθετο που στη συνέχεια συνδέεται και με την Zeiss) που εκτός από τη δική του ιστορία ήταν και παππούς του Hans Ηensoldt, o Carl Friedrich Wilhelm Reichert που αργότερα θα βρούμε στην Αυστρία και ο Ernst Gundlach που κατόπιν θα συναντήσουμε στην Αμερική αρχικά στην Bausch & Lomb και στην συνέχεια ως ανεξάρτητο κατασκευαστή.

4.jpg

Νέος καπετάνιος…
Παρά τις έως τότε επιτυχίες (πχ «προσοφθάλμιο Kellner») και αναγνώρισή της, η Kellner δεν ευημέρησε ποτέ ιδιαίτερα, όμως ο Leitz αρκετά σύντομα κατάφερε να τη μετατρέψει σε μια βιομηχανία οπτικών ακριβείας παγκόσμιας φήμης, και έθεσε τις βάσεις μιας επιχείρησης που θα βρισκόταν στα χέρια της οικογένειας για πάνω από 100 χρόνια.

Ο Leitz αποδείχθηκε πως δεν ήταν μόνο ένας άριστος επιστήμονας. Φαίνεται πως είχε περισσή διορατικότητα, επιμονή, ικανότητα να επιλέγει τους συνεργάτες του, ανοιχτό μυαλό και πολύ προοδευτικές ιδέες για την εποχή. Οι εργαζόμενοι του αντιμετωπίζονταν σαν μια ευρύτερη οικογένεια και απολάμβαναν προνόμια που αλλού ούτε τα είχαν ακούσει ακόμη, όπως συνταξιοδοτικά και προγράμματα βοήθειας προς άρρωστους, χήρες και ορφανά, καθιέρωση 8 ώρου από το 1906 και αρκετά ακόμη.

5.jpg

Και όπως είχε τον τρόπο να επιλέγει συνεργάτες μάλλον το ίδιο καλά τα κατάφερε και στην επιλογή συντρόφου, αφού η κυρία Leitz πήγαινε χέρι χέρι και βρισκόταν δίπλα στον Ernst σε κάθε βήμα και απόφαση του, καθ όλη τη διάρκεια της ζωή της.

Τέλος, επειδή λίγη τύχη και σωστό timing δεν έβλαψε κανένα, η δύση του 19ου αιώνα με όλη την έρευνα και τις νέες ανακαλύψεις που έφερνε, ήταν ο τέλειος χρόνος για να αναδειχθούν εταιρίες σαν τη Leitz και τα μικροσκόπιά της.

6.jpg

Τα μικροσκόπια έκαναν τη Leitz διάσημη, γύρω στο 1900 όμως θα κατασκευάσει και τους πρώτους της φωτογραφικούς φακούς. Μάλιστα για ένα διάστημα προχώρησε και στην μεταπώληση φωτογραφικών μηχανών από άλλες εταιρίες (Kruegener, Hόttig, ICA) με την δική της φίρμα και φακούς, αλλά το εγχείρημα δεν είχε καμιά ιδιαίτερη επιτυχία.

Barnack
Ούτε οι εξελίξεις στον χώρο της κινούμενης εικόνας άφησαν τη Leitz αδιάφορη, αν και στο τέλος η εταιρία αποσύρθηκε από αυτό τον τομέα. Έτσι, στην αυγή του 20ου αιώνα έτρεχε ένα πρότζεκτ κατασκευής μιας κινηματογραφικής μηχανής στο οποίο συμμετείχε και ο νέος διευθυντής του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης Oskar Barnack.

O άρτι αφιχθείς (1911) στη Leitz Barnack, είχε κάνει μια στάση προηγουμένως μεταξύ Carl Zeiss και της συγγενικής της Ica, κουβαλώντας μαζί του την ιδέα για μια νέα μικρή φωτογραφική που θα φόρτωνε κοινό κινηματογραφικό φιλμ, όμως θα μπορούσε να προσφέρει ικανοποιητικές μεγεθύνσεις με τον κατάλληλο εξοπλισμό.

10.jpg

Η ιδέα αυτή γεννήθηκε στο κεφάλι του κυρίου Oskar από ανάγκη. O ίδιος ήταν ασθματικός και φιλάσθενος, πράγμα που τον δυσκόλευε να εξασκήσει το φωτογραφικό του χόμπι κουβαλώντας τον απαραίτητο εξοπλισμό της εποχής στις φωτογραφικές του εξορμήσεις. Στη Zeiss-Ica όμως δεν ασπάσθηκαν τον νεωτερισμό μιας λιλιπούτιας φωτογραφικής, και η ιδέα του Oskar αντιμετωπίστηκε με αδιαφορία, ίσως και χλευασμό.

Ο ικανότατος Barnack αν και δεν πρέπει να ήταν καθόλου ευχαριστημένος από την αντιμετώπισή του στη Zeiss/ICA, με μια επιστολή απέρριψε την αρχική πρόσκληση που δέχθηκε από τον Leitz παρουσιάζοντας την κατάσταση της υγείας του η οποία θα τον κρατούσε για περιόδους εκτός των καθηκόντων του.

Ο μπάρμπα Leitz μαζί με τον συνονόματο γιο του όμως επέμειναν και τελικά δεν άφησαν τον Oskar να τους ξεφύγει. Έτσι ο τελευταίος είχε την ευκαιρία στη Leitz παράλληλα με το κύριο αντικείμενο της δουλειάς του, να εργάζεται και επάνω στη δική του ιδέα της μικρής φωτογραφικής και ανάμεσα στους τόρνους και τις φρέζες σύντομα κατασκεύασε 2-3 πρωτότυπα της, που πολύ αργότερα θα ονομάζονταν Leica.

7.jpg

«Μουμπλε-μπουμπλε χμ χμ…» πρέπει να σκέφτονταν οι νέοι εργοδότες του Barnack για αυτό το κατασκεύασμα που δεν τους άφησε καθόλου αδιάφορους εξ αρχής, μετά όμως ήρθε ο πρώτος πόλεμος και έμειναν μόνο τα πρωτότυπα.

Και γιατί ο αισθητήρας μου είναι 24x36?
Αν κάποιος έχει πρόβλημα με αυτό, για αρχή ας πάει να ζητήσει τα ρέστα από τον Edison!

Στα πρώτα βήματα του κινηματογράφου αρκετοί ήταν αυτοί που έκαναν τα δικά τους, με κυριότερους τον Edison και τους αδελφούς Lumiere. To μέσο κατέληξε να είναι το ίδιο σε κάθε εφαρμογή, αλλά το φορμά, οι αναλογίες και οι διατρήσεις διέφεραν. Αυτά έως το 1909 όπου τελικά επικράτησε ως στάνταρντ το φορμά του Edison διαστάσεων καθαρού κάδρου 18x24mm, με 4 ορθογώνιες διατρήσεις εκατέρωθεν αυτού στις πλευρές των 18 χιλιοστών.

Ο Barnack πειραματίστηκε με το φορμά του Edison αρχικά, αλλά είδε πως η ποιότητα της τελικής μεγέθυνσης δεν θα μπορούσε να είναι ικανοποιητική για φωτογραφική χρήση. Έτσι το μόνο που έκανε ήταν να γυρίσει τη φορά προώθησης του φιλμ και κρατώντας τα 24mm να διπλασιάσει την άλλη διάσταση στα 36mm, διπλασιάζοντας έτσι και την τελική επιφάνεια του καρέ.

8.jpg

Καθόλου λίγοι δεν ήταν όσοι πειραματίστηκαν με το κινηματογραφικό φιλμ (με διατρήσεις ή χωρίς) για φωτογραφική χρήση. Και επίσης, η Leica δεν ήταν η πρώτη φωτογραφική παραγωγής που τελικά χρησιμοποίησε το συγκεκριμένο φορμά. Η νεοϋορκέζα Simplex κρατάει τα πρωτεία από το 1913 σύμφωνα με όσα είναι γνωστά ως σήμερα, αλλά χωρίς αμφιβολία το δημιούργημα του Barnack ήταν αυτό που έθεσε σοβαρές βάσεις για την τελική επικράτησή του.

Καθώς κατά ένα τρόπο τα πράγματα ξεκίνησαν από τον Edison, αυτό ήταν το και το αρχικό και αυθεντικό «frame». Αποτέλεσμα, στα πρώτα χρόνια της ζωής του το νέο φωτογραφικό καρέ να αποκαλείται «double frame» καθώς ήταν διπλάσιο σε επιφάνεια από αυτό του Edison.

Με την πάροδο των χρόνων όμως και ειδικά στη δεκαετία του 30, όταν είχε αρχίσει να καθιερώνεται φωτογραφικά το νέο φορμά, συγκρινόμενο με τα υπόλοιπα υπάρχοντα αποκαλούνταν πλέον mini, αλλά να που τώρα φτάσαμε να το λέμε full…

Let’s do it!
Ο πόλεμος κάποτε τελείωσε και ο μπραμπα Leitz πρόλαβε να το ζήσει και αυτό, δεν πρόλοβε όμως να δει την φωτογραφική του Barnack να βγαίνει στην παραγωγή καθώς αφού είχε κάνει το καθήκον του έως τότε με το παραπάνω, πέθανε τελικά το 1920 αφήνοντας στο «πόδι» του τον υιό Ernst Leitz II.

9 ernst-leitz-leica.jpg
Ernst Leitz II

Την εποχή εκείνη που οι φωτογραφικές πλάκες και μάλιστα ικανού μεγέθους ήταν κοινός τόπος, ο Leitz ο δεύτερος ίσως να ήταν ο μόνος στην εταιρία (η οποία εταιρία δεν είχε και καμία φωτογραφική παράδοση) που πίστευε σε μια πιθανή επιτυχία της φωτογραφικής του Barnack και έτσι πήρε την απόφαση να κυκλοφορήσει το 1924 μια πρώτη μικρή δοκιμαστική παρτίδα της.

Οι αβάφτιστες ακόμη φωτογραφικές ταξίδεψαν σε αντιπροσώπους ανά τον κόσμο για να έρθει το κοινό σε μια πρώτη επαφή μαζί τους, και η αρχική υποδοχή αυτών ήταν μάλλον χλιαρή. Οι περισσότεροι ίσως τις είδαν σαν ένα ενδιαφέρον παιχνίδι.

Ο πόλεμος του φορμά δεν είναι νέο φρούτο, και όταν μιλάμε για το 1924 ας αναλογιστούμε πως επαγγελματίας σήμαινε τουλάχιστον 13x18cm. Από την άλλη, σοβαρός ερασιτέχνης θα μπορούσε να θεωρηθεί κάποιος που ίσως είχε μια φορητή φωτογραφική, όμως ήταν εξοπλισμένη με τους καλύτερους φακούς και μπορούσαν να καλύψουν 9x12cm τουλάχιστον.

Όταν σήμερα μαλώνουμε για τις διαφορές FF και 4/3 ας αναλογιστούμε το χάος που υπήρχε μεταξύ των 9x12cm και του mini φορμά που η Leitz ήθελε να προωθήσει, τι στιγμή που το δεύτερο έχει 12,5 φορές μικρότερη επιφάνεια από το πρώτο.

Παρά όμως τον όποιο σκεπτικισμό, ο Leitz φρόντισε την επόμενη χρονιά οι Leica να ξεκινήσουν την κανονική τους παραγωγή και μάλιστα επιτέλους βαφτισμένες, παρουσιάζοντας τες επίσημα στην έκθεση της Λειψίας.

Και το όνομα αυτής…
Βρε μήπως να την πούμε… Take 1
Από τα παλιά τα χρόνια ο Βarnack στις σημειώσεις του αναφερόταν στο κατασκεύασμα ως Liliput. Να την βαφτίσουν έτσι όμως δεν υπήρχε περίπτωση καθώς ο Ernemann είχε καπαρώσει το όνομα για κάτι δικές του μικρές ήδη από το 1913.

Βρε μήπως να την πούμε… Take 2
Στην φάση της πρώτης δοκιμαστικής παρτίδας κάποιος σκέφτηκε να την ονομάσουν «Barnack Camera», αλλά για μια στιγμή, ποιός ήξερε τον Barnack έξω από τους πολύ στενούς κύκλους του χώρου?

11 barnack camera.jpg

Βρε μήπως να την πούμε… Take 3
Κάπου εδώ η μπίλια πήγε να κάτσει αλλά…

Αφού απέρριψαν και τον Barnack σκέφτηκαν να πουν την αβάφτιστη Leca, από το Le(itz) Ca(mera). ‛Ελα όμως που μόλις ένα χρόνο πριν ο Ευγένιος Krauss στο Παρίσι (αδελφός του Γουστάβου της άλλης εταιρίας Krauss από τη Στουτγάρδη-σ.σ. Θέλω μια Krauss Peggy τώρα!)) κυκλοφόρησε την Eka, που μαζί με το άρθρο εις την γαλλικήν θα ακουγόταν ως Leka! Έ, έτσι τελικά χρησιμοποίησαν ακόμη ένα γράμμα και Leica εγένετο!.

Call me Max
Όπως και να έχει, η Leitz σε καμιά περίπτωση δεν μπορούσε να συγκριθεί σε μέγεθος και ικανότητα χρηματοδότησης με την Zeiss που αν ήθελε κάτι, θα έβρισκε τον τρόπο να το κάνει με λίγα ή πολλά.

Ο Barnack χρειαζόταν ένα ικανό φακό για να υποστηρίξει το mini φορμά και η Leitz δεν είχε κεφάλαια, προσωπικό, αλλά ούτε και χρονικά περιθώρια να διυλίζει τον κώνωπα αιωνίως. Η λύση έπρεπε να είναι απλή και αποτελεσματική.

12 Berek at his desk001.jpg
Max Berek

Έτσι ο σεφ της εταιρίας εις τα οπτικά Max Berek τα έβαλε κάτω και έφτιαξε αρχικά ένα φακό 5 στοιχείων σε τρείς ομάδες (1-1-3), που του έδωσαν τον αναμενόμενο τίτλο για εκείνη την εποχή Leitz Anastigmat. (Πως εμείς έχουμε σήμερα το Aspherical , τότε ακόμη θεωρούνταν καινοτομία ένας φακός να είναι διορθωμένος για τον αστιγματισμό. Ο πρώτος φακός διορθωμένος για αυτό το σφάλμα είχε κατασκευαστεί το 1890 από την Zeiss με την χρήση νέων κρυστάλλων που ανακάλυψαν οι Ernst Abbe και Otto Schott στη Jena το 1884).

....
 
Σχεδόν αμέσως από το πίσω γκρουπ έφυγε το ένα στοιχείο πράγμα που οδήγησε σε μια σχεδίαση που έμοιαζε πολύ με ένα Tessar, όμως από την άλλη είχε και αρκετές διαφορές από αυτόν, όπως τη θέση του διαφράγματος που βρισκόταν πίσω από το πρώτο στοιχείο. Υπήρξαν και άλλες σχεδιαστικές διαφορές και όλα αυτά προφανώς έγιναν για να μην προκύψουν θέματα δικαιωμάτων με την Zeiss, αν και η πατέντα του Tessar δεν αργούσε να λήξει.

13 Elmax notes 001.jpg
Σημειώσεις του Berek για το νέο φακό.

Πολύ λίγες από τις πρώτες Leica παραγωγής άφησαν το εργοστάσιο με έναν Anastigmat, και μερικές ακόμη με έναν Elmax -από το E(rnst) L(eitz) Max (Berek) προφανώς- ενώ σύντομα ο φακός μετονομάστηκε σε Elmar για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω.

Έως το τέλος της ζωής του το 1949 ο Berek θα βρεθεί πίσω από καμιά 20αρια σχεδιάσεις, δηλαδή όλους τους φακούς του συστήματος Leica μέχρι εκείνη την εποχή. Ο Elmar όμως είναι ο φακός που έφερε τα 35 χιλιοστά στη φωτογραφία και επίσης ως ο στάνταρ φακός του συστήματος, ήταν αυτός που αποτύπωσε πολλές εικόνες για τις οποίες ακόμη συζητάμε σήμερα.

14.jpg

Τiming No2
Η είσοδος της Leica στη αγορά δεν συνοδεύτηκε από ουρές έξω από τα καταστήματα όμως το έδαφος για μια καλή πορεία ήταν κατά ένα τρόπο στρωμένο. Από τη μια βρισκόμασταν στα ξέφρενα 20s, και από την άλλη (και κυρίως) υπήρχε το avant garde κίνημα ανά τον κόσμο που γρήγορα υιοθέτησε τη μικρή φωτογραφική ως ένα νέο ευέλικτο μέσο έκφρασης πράγμα που δεν μπορούσε να γίνει με τις έως τότε υπάρχουσες αρτηριοσκληρωτικές γκουμουτσες.

15 Der Adler - Jahrgang 1939 - Heft 09 - 13. Juni 1939_0045.jpg
1939 και κάτι μου θυμίζει.

Χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότεροι ήταν αυτοί που ακολούθησαν το ρεύμα, η μικρή άρχισε να γίνεται trend και πήγαινε σε όποιον ήταν, ή τέλος πάντων θεωρούσε τον εαυτό του προοδευτικό, μποέμ, ριζοσπαστικό, ιντελεκτουέλ, καλλιτέχνη κτλ κτλ κτλ.

Ως ολοκληρωμένο σύστημα 35 χιλιοστών ήταν το πρώτο που υπήρξε, και άρχισε να αναπτύσσεται μετά το 1930. Μέχρι τότε ο φακός ήταν ένας και σταθερός επάνω στο σώμα, και η επόμενη κίνηση από τη Leitz ήταν να δοθεί η δυνατότητα εναλλαγής οπτικών. Για αυτό το λόγο δημιουργήθηκε η μοντούρα Μ39. Ακόμη όμως δεν υπήρχε κάποιο στάνταρντ και κάθε φωτογραφική έφευγε από τη Leitz ταιριασμένη με τον δικό της ή δικούς της φακούς. Αν το μετάνιωνες μετά την αγορά ή αν τέλος πάντων έβρισκες χρήματα αργότερα, έπρεπε να στείλεις τη φωτογραφική πίσω για να σου ταιριάξουν τον νέο σου φακό.

16 1930.jpg
1930

Αυτό όμως κράτησε μόνο για ενάμιση χρόνο, Έκτότε κάθε φακός που έφευγε από το εργοστάσιο μπορούσε να ταιριάξει σε οποιοδήποτε νέο σώμα. Ένα «0» τυπωμένο στη μοντούρα και στους φακούς υποδήλωνε αυτή την εξέλιξη.

Τι και αν έπεσε στο κραχ? η Leica είχε βρει πια το δρόμο της και από το 1930 και μετά η ανάπτυξη του συστήματος και η αύξηση των πωλήσεων ήταν κάτι που ίσως δεν το περίμεναν λίγα μόλις χρόνια νωρίτερα.

17.jpg

Στα μέσα της δεκαετίας τα περισσότερα έσοδα της Leitz προερχόταν πια από το φωτογραφικό τμήμα, οι κωδικοί του οποίου μαζί με φακούς και όλα τα παρελκόμενα έφθαναν τις μερικές εκατοντάδες.

Στον τύπο της εποχής βλέπω πως η Leica είχε εισχωρήσει για τα καλά και μέσα στα κινηματογραφικά στούντιο κατά την διάρκεια της παραγωγής, στα ιατρικά και κάθε είδους επιστημονικά εργαστήρια αλλά και στις τσέπες και τσάντες αστέρων του κινηματογράφου που όχι και πολύ εμμέσως αλλά σαφώς την διαφήμιζαν περιχαρείς.
Για να δούμε μερικούς:

18 1937.jpg
Ο νεαρός και ανερχόμενος James Stewart δεν ξέρω αν δείχνει cool προσπαθώντας να ρυθμίσει το διάφραγμα με το τσιγαράκι στο στόμα, πάντως με την μηχανή του χρόνου αν του δώσουμε ένα ηλεκτρονικό μαρκούτσι και μια dlsr σίγουρα δεν θα έδειχνε καθόλου cool.

19 fay wray 1937.jpg
Όποιος δεν θυμάται τη Fay, ήταν αυτή που άρπαξε ο King Kong το 1933. Μια από της πρώτες scream queens της μεγάλης οθόνης εδώ τη βλέπουμε σε πιο χαλαρή διάθεση.

20 ginger 1937.jpg
Η Ginger η γνωστή.

Όμως η επιτυχία δεν νομίζω πως μπορεί να χρεωθεί μόνο στο καλό μάνατζμεντ. Η ποιότητα κατασκευής και η αξιοπιστία των φωτογραφικών (που άνετα δουλεύουν έως σήμερα ίσως ακόμη και με τις πρώτες κουρτίνες κλείστρου με τις οποίες άφησαν το εργοστάσιο) , η πληθώρα περιφερικών, η δυνατότητα αναβάθμισης μιας παλιότερης φωτογραφικής οποιαδήποτε στιγμή σε κάποιο νεώτερο μοντέλο και γενικά η συνεχής υποστήριξη των πελατών μετά την αρχική αγορά σίγουρα έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.

Το διαφαινόμενο boom του mini φορμά ξύπνησε απότομα τον κοιμώμενο γίγαντα Zeiss που έως τότε καμιά σχέση δεν ήθελε να έχει με τέτοιου είδους παιχνίδια και έστρωσε στη δουλειά ουκ ολίγους από τους δικούς της για να προλάβουν να παρουσιάσουν και αυτοί ένα αντίστοιχο ολοκληρωμένο σύστημα.

Και η Zeiss τα κατάφερε γρήγορα και σε μια επίδειξη δύναμης παρουσίασε την περισσότερο εξελιγμένη προπολεμική φωτογραφική της κατηγορίας που συνοδεύονταν από μια αντίστοιχη γκάμα φακών. Όλα ήταν τόσο μπροστά που στην αρχή υπήρξαν και θέματα αξιοπιστίας στο κλείστρο της πρώτης Contax (κάθετης διαδρομής με μεταλλικά φύλλα) που υπήρξε και ο παππούς των περισσότερων κλείστρων από κει και μετά.

21.jpg

Από την άλλη η Leica ποτέ δεν αντιμετώπισε τέτοια θέματα προφανώς χάρη στην πολύ απλούστερη προσέγγιση του πράγματος, αλλά και ίσως γιατί από την αρχή μέχρι το τέλος το προϊόν της ήταν αποτέλεσμα της πνευματικής δουλειάς ενός μόνο ανθρώπου και όχι ομάδων και παραομάδων που κάθε μια είχε αναλάβει να υλοποιήσει και από ένα ξεχωριστό κομμάτι.

Διηπειρωτικό κομφούζιο...
Ίσως και κανείς να μην γνωρίζει σήμερα πως ξεκίνησε το μπέρδεμα με τα ονόματα των μοντέλων αλλά αλλιώς ήξεραν τις Leica στο Αμέρικα και αλλιώς στην Ευρώπη. Για παράδειγμα το συγκεκριμένο μοντέλο της παρουσίασης στην Αμερική το γνώριζαν ως «F», ενώ στην Ευρώπη ως «ΙΙΙ». Το ίδιο ίσχυε και για όλα τα υπόλοιπα. Τα πράγματα ανέλαβε να βάλει σε μια τάξη μια απόφαση το 1938, πως η Αμερική θα ακολουθούσε την Ευρώπη στις ονομασίες μπας και επέλθει παγκόσμια συνεννόηση στο θέμα επιτέλους.

22 1938 names.jpg

Χονδρικά η Leica I ήταν άνευ ενσωματωμένου τηλέμετρου, η ΙΙ με, και η ΙΙΙ είχε και αργούς χρόνους κλείστρου.

Όσο για το κόστος απόκτησής της εκείνα τα χρόνια, με βάση τα χρήματα που ξοδεύει κάποιος γκατζετάκιας ερασιτέχνης σήμερα δεν θα το χαρακτήριζα μεγάλο. Την δεκαετία του 30 στην Αμερική του κραχ με την μεγάλη φορολογία που επιβαλλόταν στα εισαγόμενα προϊόντα, το εκάστοτε τελευταίο μοντέλο της Leica μαζί με τον στάνταρ Elmar κόστιζε περίπου 2500-3000 σημερινά δολάρια.

23 084c63b801ad6288b5ccb55626c053ba.jpg
Μοντέρνοι καιροί. Το auto focus είχε μια άλλη έννοια.

Some Leica Oddities
Τα πρώτα χρόνια ταυτόχρονα με την «κανονική» Leica κυκλοφορούσε και ένα μοντέλο που δεν είχε το κλασσικό κλείστρο εστιακού επιπέδου. Είχε όμως το γνωστό Compur που βαρεθήκατε να βλέπεται εδώ μέσα. Φαντάζομαι πως αυτό πρέπει να έγινε για δύο λόγους κυρίως.

Από την μία αυτό ήξερε και αυτό εμπιστευόταν το κοινό, και από την άλλη με αυτό το κλείστρο υπήρχε η δυνατότητα αργών ταχυτήτων μέχρι το 1 sec πράγμα που ακόμη δεν ήταν διαθέσιμο με άλλο τρόπο στις Leica.

24 leicabx2.jpg

Μετά, για όποιον οι 36 στάσεις με ένα φόρτωμα δεν αρκούσαν, υπήρχε και η παρακάτω Leica που έδινε τη δυνατότητα αποτύπωσης 250. (Ξέρω αυτά σήμερα είναι αστεία νούμερα όταν σε μια φωτογραφική βόλτα από την κουζίνα έως το μπάνιο μπορεί να μην μας φθάνουν ούτε 500. Άλλες εποχές άλλα ήθη…) Μέχρι και ηλεκτρικό μοτέρ με ταχύτητα 4fps κατασκευάστηκε για αυτή τα χρόνια του πολέμου.

25 250.jpg

Και τέλος, μια προσπάθεια αποδέσμευσης του φωτογράφου από το ενοχλητικό τρίποδο. Θα ταίριαζε με T-shirt «I Shoot RAW», και αν σου αρέσει να ζεις επικίνδυνα μπορείς να δοκιμάσεις σήμερα να βγεις περιχαρής με ένα τέτοιο πράγμα στους δρόμους της Νέας Υόρκης, ή του Λονδίνου κτλ. Αν από την άλλη κατέχεις ένα τέτοιο σε καλή κατάσταση και είσαι ένας κοινός μικροαστός :flipout: μπορείς να λύσεις το στεγαστικό σου πρόβλημα και να σπουδάσεις και κανα δυό παιδιά αν το πουλήσεις.

26 ritel.jpg

...
 
Copy και Copy Paste
Οι Σοβιετικοί την περίοδο της εκβιομηχάνισης και τον πενταετών προγραμμάτων έβαλαν μέσα στο… πρόγραμμα να αντιγράψουν βίδα βίδα τη Leica ΙΙ του 1932 και τα κατάφεραν αξιοπρεπώς μόλις ένα χρόνο αργότερα με τη Fed. Και μια που πήραν φόρα, δεν είχαν κανένα πρόβλημα να αντιγράψουν ακόμη και τη διαφήμιση…
(για τη διαφήμιση ας κρατήσω μια μικρή επιφύλαξη μήπως και είναι fake)

27 Leica  Ad 007.jpg

28 FED Ad 1.jpg

Μετά τον πόλεμο, όταν οι γερμανικές πατέντες κυκλοφορούσαν ελεύθερα οι άμεσες ή έμμεσες αντιγραφές της Leica ξεφύτρωσαν σαν τα μανιτάρια στις τέσσερις γωνίες της γης και ίσως και αυτός να ήταν ο λόγος που το 1954 η Leitz παρουσίασε το εντελώς νέο –και κατόπιν all time classic- σύστημα Μ.

Παρόλα αυτά το τελευταίο μοντέλο του παλιού συστήματος ήταν η Leica IIIg με διάστημα παραγωγής μεταξύ 1956-1960.

29 Bardot.jpg
Αναγνωρίζει κανείς τη starlet? Β.Β. τα αρχικά της.

30 Vintage Photos of Photographers at Work (55).jpg
Τώρα αυτοί εδώ γύρισαν από την άλλη για να θαυμάσουν το θέ(α)μα, αλλά δεν ξέρω αν είχαν άλλη ευκαιρία στη ζωή τους να θαυμάσουν από τη θάλασσα αυτό που πιστεύω είναι η μαγευτική κοιλάδα των ναών στον Ακράγαντα της Σικελίας.

Το μυστικό
Δύο χρόνια μετά την παρουσίαση του συστήματος Μ, ήρθε και η σειρά του Leitz junior να μας αποχαιρετήσει και μπορεί η φωτογραφική κληρονομιά που άφησε να μας είναι λίγο πολύ γνωστή, φρόντισε όμως να παραμένει έως σήμερα σχετικά άγνωστο ένα «μυστικό» της οικογένειας από τα χρόνια του 3ου Ραιχ.

Μετά το 1933 και ως το 1939 που κηρύχθηκε ο πόλεμος και τα σύνορα έκλεισαν, με κίνδυνο τα δικά της κεφάλια η οικογένεια Leitz φρόντισε να φυγαδεύσει πολλούς εργαζομένους της και συγγενείς τους εβραϊκής καταγωγής σε άλλες χώρες.

31.jpg

Με πρόφαση υποθέσεις της εταιρίας, εργαζόμενοι φυγαδεύονταν κυρίως στην Αμερική δήθεν για να εργασθούν στις εκεί αντιπροσωπίες. Φθάνοντας στο νέο τόπο με την βοήθεια των συνεργατών της Leitz μπορούσαν να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα συνήθως και πάλι στο φωτογραφικό χώρο.

Όποιος έφευγε από τη Γερμανία με αυτόν τον τρόπο, λάμβανε δώρο και μια καινούργια Leica ως άλλη μορφή συναλλάγματος που θα μπορούσε οποιαδήποτε στιγμή να εξαργυρώσει για να αντιμετωπίσει τις πρώτες δυσκολίες της μετεγκατάστασής.

31a Rommel_France_1940.jpg
Όταν ήταν ακόμη ο απόλυτος rock star. Πάντως το 1943 όταν η Leitz του έστειλε δώρο ένα νέο μοντέλο, βρήκε το χρόνο να τους στείλει μια ιδιόχειρη ευχαριστήρια επιστολή.

Σε όλη αυτή την ιστορία, αλλά και το γενικότερο πλαίσιο ευνοϊκής αντιμετώπισης και των αιχμαλώτων εξαναγκασμένης εργασίας στη διάρκεια του πολέμου –δράσεις για τις οποίες ο υψηλόβαθμος διοικητικός Alfred Turk καθώς και η κόρη του Leitz junior είχαν φυλακιστεί για ένα διάστημα- ο Leitz δεν ήθελε να γίνεται καμία αναφορά μεταπολεμικά.

Όταν ρωτήθηκε γιατί, φέρεται να απάντησε πως εγώ έκανα μόνο αυτό που μπορούσα και οποιαδήποτε αναφορά σχετικά, θα ήταν άδικη για όσους αγνώστους έκαναν το ίδιο ή πολύ περισσότερα, αλλά δεν θα τους αναφέρει ποτέ κανείς.

Μια και είμαστε στον πόλεμο να και κάτι ενδιαφέρον για το οποίο ο Leitz δεν πιστεύω να είχε καμιά γνώση…
32 leica nov 1943.PNG

Η φωτογραφική που βλέπεται είναι μια Leica III που κατασκευαζόταν μεταξύ 1933 και 1939 σε μαύρο και χρώμιο. Αν και το χρώμιο εκείνο τον καιρό θεωρούταν περισσότερο sic και ήταν λίγο ακριβότερο, σήμερα οι μαύρες Leica της εποχής είναι αυτές που κοστίζουν αρκετά περισσότερο.

Η συγκεκριμένη είναι κατασκευής 1936-37 με φακό από το 1936, δηλαδή χρονιά που πέθανε και ο μπαμπάς της Barnack.

33 trendsfolio-leica-100-01.jpg
Barnack στο μέσο της δεκαετίας του 30.

Ήταν η πρώτη Leica με αργές ταχύτητες κλείστρου (εκτός από την ιδιαίτερη περίπτωση που είδαμε παραπάνω), ή πρώτη με «αυτιά» για λουρί, και επίσης για πρώτη φορά το τηλέμετρο είχε οπτική διόρθωση και μεγέθυνση του ειδώλου κατά μιάμιση φορά περίπου για ακριβέστερη εστίαση.

Εσωτερικά αποτελείται από διάφορα τμήματα και όχι από ένα ενιαίο πλανισμένο κομμάτι όπως συνέβη αργότερα, η επένδυση της είναι από καουτσούκ ή κάτι τέτοιο, και οι τιμές του διαφράγματος στο φακό ακολουθούν τη προπολεμική σειρά.

34.jpg

Οι κουρτίνες του κλείστρου από ύφασμα εμποτισμένο στην πίσω πλευρά με λάστιχο αν και αποτελούν το περισσότερο ευαίσθητο τμήμα μια τέτοιας φωτογραφικής, είναι πολύ πιθανό να είναι και οι πρώτες.

Το λάστιχο έχει κάποια θέματα και επίσης υπήρχαν 3-4 pinholes που μπαλώθηκαν όμως επιτυχώς όπως έδειξε και η δοκιμή με φιλμ. Μεγαλύτερη ζημιά είχε γίνει από ένα κομμάτι παλιού φιλμ που είχε σκαλώσει εσωτερικά και είχε καταφέρει μια μεγάλη ουλή στη μια κουρτίνα, που ευτυχώς και αυτή δείχνει να μπαλώθηκε επιτυχώς.

36 P3580757c.jpg
Φιλμ τεστ, ψηφιακά φωτογραφημένο αρνητικό όπως όπως.

Χωρίς να αλλαχτούν κουρτίνες είναι αδύνατο να καθαριστεί και να λιπανθεί όπως πρέπει, όμως όλες οι ταχύτητες κλείστρου δουλεύουν ακόμη πολύ καλά.

Ό φακός είναι σε αρκετά καλή κατάσταση, δεν έχει σχεδιαστεί όμως για να ανοίγεται εύκολα αν και δεν του φαίνεται με την πρώτη ματιά. Να ζητήσω συγνώμη στον κύριο που εμφανίζεται στο παρακάτω βίντεο και πιθανόν να ήταν ο ίδιος που συναρμολόγησε τον φακό που βλέπεται εδώ αν του φέρθηκα –και του φέρθηκα- απρεπώς στην πρώτη φορά που ανοίχθηκε 80 χρόνια μετά.

https://www.youtube.com/watch?v=NIdR3S3vzBE

Μια Leica εποχής παρέα με κάποιο από τους τηλεσκοπικούς φακούς της σειράς είναι πραγματικά φορητή και νομίζω ένα τέτοιο ζευγάρι αντικατοπτρίζει καλύτερα τον αρχικό λόγο για τον οποίο είχε σχεδιαστεί. Με τέτοιο μέγεθος ψωνίζω και εγώ full frame.

37 P3580532b.jpg
Elmar σε m4/3

Surf παρουσίαση
https://www.youtube.com/watch?v=ihc1Ab4R8sM
 
Νοιώθω όπως τότε που ο πατέρας μου μου έλεγε παραμύθια - μόνο που αυτά είναι αληθινά! :SFGSFGSF:
 
like very much.

Χρήστο περιμένουμε να δούμε τις ιστορίες σου και σε βιβλίο.... μην το ξεχνάς. Προτεινόμενος τίτλος : 29+1 ιστορέις της ασπρόμαυρης φωτογραφίας.

και φυσικά θα ήταν μια εξαίρετη σειρά διαλέξεων σε ένα ανοιχτό πανεπιστήμιο.
 
Φοβερός όπως πάντα!! Διαβάζοντας τα post σου μας ταξιδεύεις και μας μαθαίνεις πράγματα που δεν τα βρίσκεις αλλού, ενώ πολλές φορές όταν έχω χρόνο διαβάζω και ξαναδιαβάζω τα post σου, μας δίνεις σημαντικές πληροφορίες χωρίς να κουράζεις και έτσι η ανάγνωση είναι πολύ ευχάριστη ...και φυσικά είναι καλή ιδέα να τα δούμε όλα αυτά σε κάποιο βιβλίο, ευχαρίστως θα το αγόραζα και θα άξιζε να το είχε στην συλλογή του κάθε λάτρης της φωτογραφίας..σκέψου το πολύ σοβαρά, κάνεις πολύ καλή δουλειά που αξίζει να ''βρεθεί'' σε κάτι ποιο χειροπιαστό και όχι απλά σε κάποιες ''ηλεκτρονικές σελίδες''..
 
Ευχαριστώ. Και εγώ τα ξαναδιαβάζω και βρίσκω λάθη.
Η επιστολή του Ρομελ ήταν δακτυλογραφημένη...:HTEHETH63: