Eιναι οι λαμπες ΜΟΝΟ μοδα?

Γενικά, επί του θέματος, ένας σωστός λαμπάτος και ένας σωστός στερεάς κατάστασης προενισχυτής έχουν ελάχιστες ηχητικές διαφορές, με τον μεν να χαρακτηρίζεται συνήθως ως "στεγνός" -καθ' ότι ακριβής-, και τον δε ως πλούσιος, καθ' ότι ταχύς, σε σχέση με τους προγόνους του. Εξ ού και η λαμπάτη "ρετσινιά" στους OPA604...

Καλά. Και γιατί 2 τρανζιστοράτοι εξ'ίσου καλοί με τα καθιερωμένα μετρητικά κριτήρια ακούγονται διαφορετικά? Εκτός κι αν θεωρήσουμε τον ένα καλύτερο από τον άλλο γιατί έχει παραμόρφωση 0,0003% έναντι 0,0001%.
Πόσο χειρότερος μετρητικά είναι ένας ενισχυτής των 500 ευρώ από έναν των 5000?
Βεβαίως, πιθανόν να έχει 100 φορές περισότερη παραμόρφωση, που και πάλι όμως δεν υπερβαίνει το 0,1% σε πλήρη ισχύ. Εκτός κι αν αρχίσουμε να λέμε ότι είναι ακουστή τέτοιας τάξης διαφορά.

Μεταξύ των "γκουρού" που καταργούν τη φυσική με βάση την οποία σχεδιάστηκαν τα μηχανήματα που πουλάνε-φτιάχνουν και του απόλυτου "μετράει άριστα=ακούγεται άριστα" υπάρχει και η ενδιάμεση, κατ´εμέ εντελώς ορθολογική προσέγγιση:
Μπορεί και να μην μετράμε όλα όσα έχουν σημασία για την ηχητική αντίληψη. Ή κάποια πράγματα που μετράμε να μην είναι και τοοόσο σημαντικά.
Και οι φυσικοί άλλωστε πίστευαν για αιώνες ότι η νευτώνια μηχανική είναι η τελική θεωρία για τη κίνηση. Αποδείχτηκε ότι απλώς ήταν μια ειδική, οριακή περίπτωση της σχετικότητας.
Κάθε φορά στην επιστήμη, κάποιοι πιστεύουν ότι όλα έχουν εξηγηθεί και πάντα, μα πάντα διαψεύδονται (αυτό τώρα δεν είναι βέβαια επιχείρημα, απλώς στατιστική διαπίστωση).

Όσον αφορά στην ηχητική πιστότητα, έχω τη δυσάρεστη βεβαιότητα πώς η έρευνα τελείωσε το '60. (εννοώ τη σοβαρή επιστημονική, όχι τα καλώδια με τις πειραγμένες μοριακές δομές που απελευθερώνουν τα πρίμα).
Σήμερα τα ερευνητικά εργαστήρια ασχολούνται με ψηφιακά, παλμοτροφοδοτικά,επικοινωνίες κ.τ.λ Περισσότερη ή αλλιώτικη ηχητική πιστότητα δεν χρειάζεται κανείς (ή σχεδόν κανείς-υπάρχουμε κι εμείς, η ισχνή μειοψηφία των "κολλημένων").

Η πιθανότητα λοιπόν να δούμε ένα εργαστήριο μεγάλης εταιρίας ή καλού παν/μίου (εκεί βρίσκονται οι κορυφαίοι σήμερα και το '60 πάλι εκεί ήταν) να μελετήσει μεθοδικά το φαινόμενο "γιατί ο τυπάκος στη γωνία επιμένει ότι ο Krell με τα Utopia παίζουν άσχημα, συμβαίνει κάτι ή είναι κουφός?", είναι μηδενική.
Άρα, μάλλον θα μείνουμε ο καθένας με τις απόψεις του-προτιμήσεις του.

Συγχωρήστε με για το μακροσκελές κείμενο,
χαιρετισμούς
Κωνσταντίνος
 
Last edited:
Φίλος και συμφορουμίτης πήγε σε ηλεκτρολόγο για να φτιάξει μπαλαντέζα μεγάλης διατομής... Οι απαντήσεις που πήρε ήταν από ηλίθιες μέχρι κωμικές.

"Αν βάλεις καλώδιο μεγαλύτερης διατομής θα έχεις μεγαλύτερη αντίσταση!"
(Τύφλα να έχει ο Ohm) :grinning-smiley-043

"Τα 4άρια καλώδιο μπαίνουν μόνο σε βιομηχανικά βύσματα και όχι σούκο"


Μαζί με αυτά που έχω ακούσει εγώ φτιάχνουμε λεύκωμα...
 
Εχει ξαναγραφτεί, αλλά ο χαρακτηριστικός ήχος της Λάμπας οφείλεται στον τρόπο που παραμορφώνει.
Για την ακρίβεια, αλλάζει η σχέση των αρμονικών.

Οι λάμπες παράγουν (συνολικά και κατά μέσο όρο) περισσότερη αρμονική παραμόρφωση από ένα τρανζίστορ, αλλά παράγουν κυρίως άρτιες αρμονικές (2η, 4η κλπ αρμονική) ενώ στα τρανζίστορ υπάρχει και ένα υπολογίσιμο ποσοστό ΚΑΙ περιττών αρμονικών (3η, 5η κλπ).
Αυτός είναι και ο λόγος που παρόλο που η συνολική τιμή της παραμόρφωσης μπορεί να είναι και 10 φορές μικρότερη σε ένα τρανζίστορ, η λάμπα είναι πιο "εύηχη".

Υπάρχουν και solid state μηχανάκια που λόγο πολύ μικρής περιττής τάξης αρμονικών ακούγονται (ή πλησιάζουν αρκετά) σαν καλοφτιαγμένη καθαρή λάμπα.

Γιάννη, έχει ειπωθεί πολλές φορές σαν επιχείρημα για τα SE, δεν ισχύει όμως στα push-pull που ακυρώνουν τις άρτιες. Εκεί υπερισχύουν οι περιττές κατά τουλάχιστον 15-20db.
Και πάλι ακόμα και η συνήθης 0,02% συνολική των SS έστω κι αν είναι μόνο περιττές, δεν είναι ακουστή.

Χαιρετισμούς
Κωνσταντίνος
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Eιναι οι λαμπες ΜΟΝΟ μοδα?

Ευτυχώς που η μουσική δεν γράφεται από ηλεκτρονικούς

Τα μηχανήματα αναπαραγωγής όμως, που είναι και το θέμα μας, από τέτοιους φτιάχνονται.
 
Απάντηση: Re: Eιναι οι λαμπες ΜΟΝΟ μοδα?

Φίλος και συμφορουμίτης πήγε σε ηλεκτρολόγο για να φτιάξει μπαλαντέζα μεγάλης διατομής... Οι απαντήσεις που πήρε ήταν από ηλίθιες μέχρι κωμικές.

"Αν βάλεις καλώδιο μεγαλύτερης διατομής θα έχεις μεγαλύτερη αντίσταση!"
(Τύφλα να έχει ο Ohm) :grinning-smiley-043

"Τα 4άρια καλώδιο μπαίνουν μόνο σε βιομηχανικά βύσματα και όχι σούκο"


Μαζί με αυτά που έχω ακούσει εγώ φτιάχνουμε λεύκωμα...

Αν είπε έτσι ο ηλεκτρολόγος μάλλον δεν είχε 4άρι :jester:
Αν πάλι το πίστευε αυτό που έλεγε τότε θα πρέπει να ξαναπάει σχολείο (γυμνάσιο για την ακρίβεια)...

Με το παραπάνω ποστ του Κωσταντίνου Τυροβολά συμφωνώ απόλυτα.
Ακόμα κι αν κάποιος είναι επιστήμονας με @@ δεν πρόκειται να καταλήξει σε κανένα συμπέρασμα για το τι πρέπει τελικά να μετρήσει για να αποδώσει την απαραίτητη βαρύτητα στα μετρούμενα μεγέθη και το πώς-πόσο επηρεάζει το ένα ή το άλλο την ποιότητα της αναπαραγόμενης μουσικής γιατί πολύ απλά κανένας δεν θα τον χρηματοδοτήσει. Κάποτε (ίσως και σήμερα) μπορεί να θεωρούσαμε πως αρκεί να μπορούν να αναπαραχθούν οι συχνότητες από 20-20Κ με μέγιστη τιμή αρμονικής παραμόρφωσης 0,5% πχ. Σε δέκα - είκοσι χρόνια μπορεί να έχουν αλλάξει τα τεχνικά κριτήρια. Πάντως επιστημονικά κριτήρια και μετρήσεις σίγουρα θα μπορούσαν να υπάρξουν αν δεν υπάρχουν ήδη. Μαύρη μαγεία δεν χωρά.

Όσο για τους μηχανικούς και τους υπόλοιπους επιστήμονες, χωρίς αυτούς δεν θα υπήρχε όχι σιντί και βινύλιο, λάμπες και τρανζίστορς αλλά ούτε καν ηλεκτρικό μάτι για να ψήνουμε καφέ. Η τεχνολογία λοιπόν για την αναπαραγωγή της μουσικής είναι αποτέλεσμα επιστημονικής έρευνας.
Από κει και πέρα καθένας σύμφωνα με τις προτιμήσεις του, διαλέγει τα μηχανήματα που εξυπηρετούν τις ανάγκες του...
Δεν υπάρχει λόγος να ρίχνουμε στην πυρά το αντίπαλο στρατόπεδο επειδή είμαστε φανατικοί οπαδοί της λάμπας ή του τρανζίστορ, του βινυλίου ή του σιντί γιατί απλά δεν μπορούμε να επιχειρηματολογήσουμε πάνω σ'αυτο (θέλεις τραλαλά ,θέλω τραλαλό άλλα θες εσύ,άλλα θέλω εγώ:BDGBGDB55:).

Από την άλλη αυτό που λέει και ο Κ.Κόγιας πως κάποιοι ΤΕ λέγεται πως έχουν λαμπάτες χροιές πώς εξηγείται;
Θα ήταν επίσης πολύ ενδιαφέρον, αν υπάρχει, κάποιος συμφορουμίτης που έχει ψηφιοποιήσει βινύλια να μας πει αν τα ψηφιοποιημένα αρχεία "ακούγονται σα βινύλια" ή όχι.
 
Θα ήταν επίσης πολύ ενδιαφέρον, αν υπάρχει, κάποιος συμφορουμίτης που έχει ψηφιοποιήσει βινύλια να μας πει αν τα ψηφιοποιημένα αρχεία "ακούγονται σα βινύλια" ή όχι.

Aντιγραφω απο το "letters to the editor" του τελευταιου stereophile, τευχος Φεβρουαριου.

O Michael Fremer απαντα σε σχετικη ερωτηση αναγνωστη.

"Actually, I have found that vinyl transferred to CD can sound better than commersial CDs. Once, at a hi-fi show in Italy, I walked into a room where they were playing Rickie Lee Jones's Pop Pop. I had that on a CD-R recorded from the vinyl, and I asked the demonstrator to play it. It sounded so much better it was funny. He said, "My God! What version is that? It's so much better than what I've been listening to all these years!" When I told him the source, he almost fell on the floor. Then he offered me some good vino.
 
Φίλος και συμφορουμίτης πήγε σε ηλεκτρολόγο για να φτιάξει μπαλαντέζα μεγάλης διατομής... Οι απαντήσεις που πήρε ήταν από ηλίθιες μέχρι κωμικές.

"Αν βάλεις καλώδιο μεγαλύτερης διατομής θα έχεις μεγαλύτερη αντίσταση!"
(Τύφλα να έχει ο Ohm) :grinning-smiley-043

"Τα 4άρια καλώδιο μπαίνουν μόνο σε βιομηχανικά βύσματα και όχι σούκο"


Μαζί με αυτά που έχω ακούσει εγώ φτιάχνουμε λεύκωμα...

Μικρός δεν θυμάσαι τι μας λέγανε και για τη μακακία, θα ήμασταν όλοι τυφλοί σήμερα, αν πιστεύαμε κι όσα μας λέγανε:ADFADF1:
 
Re: Απάντηση: Eιναι οι λαμπες ΜΟΝΟ μοδα?

Aντιγραφω απο το "letters to the editor" του τελευταιου stereophile, τευχος Φεβρουαριου.

O Michael Fremer απαντα σε σχετικη ερωτηση αναγνωστη.

"Actually, I have found that vinyl transferred to CD can sound better than commersial CDs. Once, at a hi-fi show in Italy, I walked into a room where they were playing Rickie Lee Jones's Pop Pop. I had that on a CD-R recorded from the vinyl, and I asked the demonstrator to play it. It sounded so much better it was funny. He said, "My God! What version is that? It's so much better than what I've been listening to all these years!" When I told him the source, he almost fell on the floor. Then he offered me some good vino.

Έχω φίλο που γράφει τα βινύλια του ξεκινώντας από κορυφαίο πλατώ/κεφαλή και ειδική κάρτα στο πισι και το αποτέλεσμα είναι εκθαμβωτικό, ειδικά και με τα ολοένα και καλύτερα cdplayer που κυκλοφορούν
 
τώρα για το θέμα αν μπορώ να εκφράσω την άποψη μου, ναι η λάμπα έχει άποψη και πολύ ωραία μάλιστα και όχι δεν έιναι μόδα. Κάθε τι έχει το κοινό του και τις προτιμήσεις του.

-στη παρούσα φάση βέβαια είμαι φουλ του τρανζίστορ, αλλά με κορυφαία τρανζίστορ.

Επίσης την απόδοση ενός καλού λαμπάτου προ την ξεπερνά μόνο ακριβότερος αρκετά τρανζιστορικός προ ΙΜΗΟ.

Αλλά αν μου έλεγαν να διαλέξω έναν κορυφαίο προ μάλλον θα επέλεγα λαμπάτο......(πάντα με πολύ νερό στο κρασί μας τέτοιες δηλώσεις).
 
Για τα λαμπάτα μικρόφωνα και τους λαμπάτους προενισχυτές μικροφώνων αξίζει να μιλήσουμε άλλη φορά.
Γενικώτερα, ένα καλό λαμπάτο μηχάνημα, κοστίζει πολλά χρήματα και δυστυχώς λόγοι είναι αυτοί που μπορούν να το αποκτήσουν.

Εγώ κατάφερα να έχω λάμπα στην προενίσχυση και είμαι απόλυτα ικανοποιημένος. Εχω και τρανσιστοράτους αλλά δεν με συγκινούν.
 
Re: Απάντηση: Eιναι οι λαμπες ΜΟΝΟ μοδα?

Για τα λαμπάτα μικρόφωνα και τους λαμπάτους προενισχυτές μικροφώνων αξίζει να μιλήσουμε άλλη φορά.
Γενικώτερα, ένα καλό λαμπάτο μηχάνημα, κοστίζει πολλά χρήματα και δυστυχώς λόγοι είναι αυτοί που μπορούν να το αποκτήσουν.

Εγώ κατάφερα να έχω λάμπα στην προενίσχυση και είμαι απόλυτα ικανοποιημένος. Εχω και τρανσιστοράτους αλλά δεν με συγκινούν.

Δεν είναι τυχαίο που οι καλύτερες ηχογραφήσεις γίνονται με λαμπάτα μικρόφωνα
μάλλον αναγκαίο.:guitarist:
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Eιναι οι λαμπες ΜΟΝΟ μοδα?

Έχω φίλο που γράφει τα βινύλια του ξεκινώντας από κορυφαίο πλατώ/κεφαλή και ειδική κάρτα στο πισι και το αποτέλεσμα είναι εκθαμβωτικό, ειδικά και με τα ολοένα και καλύτερα cdplayer που κυκλοφορούν

Το TerraTec Phono Preamp iVinyl ειχε χρησιμοποιησει ο Fremer.
 
Μήπως έχει κάποιος άλλος, παρόμοια εμπειρία με λαμπάτο προ;
Δλδ να εγγράψει ψηφιακά από οποιαδήποτε πηγή μέσω λαμπάτου προ και μετά να ακούσει την εγγραφή με τα ίδια μηχανήματα, καλώδια και ηχεία από τον προ και μετά αλλά αυτή τη φορά με τρανζιστοράτο προ ή τέλος πάντων χωρίς λάμπα στη μέση.
 
Μήπως έχει κάποιος άλλος, παρόμοια εμπειρία με λαμπάτο προ;
Δλδ να εγγράψει ψηφιακά από οποιαδήποτε πηγή μέσω λαμπάτου προ και μετά να ακούσει την εγγραφή με τα ίδια μηχανήματα, καλώδια και ηχεία από τον προ και μετά αλλά αυτή τη φορά με τρανζιστοράτο προ ή τέλος πάντων χωρίς λάμπα στη μέση.


Για ξαναπές το με δικά σου λόγια ...
 
Για ξαναπές το με δικά σου λόγια ...

Ωραία λοιπόν με δικά μου λόγια:

"Μήπως έχει κάποιος άλλος, παρόμοια εμπειρία με λαμπάτο προ;
Δλδ να εγγράψει ψηφιακά από οποιαδήποτε πηγή μέσω λαμπάτου προ και
μετά να ακούσει την εγγραφή με τα ίδια μηχανήματα, καλώδια και ηχεία από
τον προ και μετά αλλά αυτή τη φορά με τρανζιστοράτο προ ή τέλος πάντων
χωρίς λάμπα στη μέση....."

Τι δεν καταλαβαίνεις;

Παίζεις ένα δίσκο ή cd (καλύτερα cd για να μπορεί να χρησιμοποιειθεί η ίδια
συσκευή για να παίξει μετά την εγγραφή) και την έξοδο του λαμπάτου (αν
έχει και tape loop ακόμα καλύτερα) τη στέλνεις στο cdr, στο pc ή όπου
αλλού θέλεις και το γράφεις ψηφιακά (και για να είμαστε δίκαιοι στα 16bit/44.1Κ)...
Την εγγραφή αυτή τη καις σε ένα δισκάκι και το δισκάκι αυτό το παίζεις στο
cd που λέγαμε παραπάνω. Αυτή τη φορά όμως έχεις αντικαταστήσει το
λαμπάτο προ με έναν τρανζιστοράτο. Το ακούς και μας λες πως σου φαίνεται.
Δλδ αν ο τρανζιστοράτος σου "ακούγεται σαν λαμπάτος"...
Πιο λιανά δεν μπορώ να το κάνω. -bye-
 
Τη "λαμπάτη" χροιά ο καθένας την αντιλαμβάνεται όπως θέλει και ανάλογα με τις εμπειρίες του. Ο καθένας μπορεί να λέει ότι θέλει. Τελικά η ουσία του πράγματος είναι να σου αρέσει αυτό που ακούς.
Με έναν λαμπάτο προενισχυτή έχεις και τη δυνατότητα, που δεν την έχουν οι αντίστοιχοι τρανσιστοράτοι, να αλλάζεις τις λάμπες και να αλλάζεις ταυτόχρονα και ήχο, να τον κάνεις διαφορετικό.

Το πείραμα που αναφέρεις το έχω κάνει. Δεν έχει πάντως κάποια λογική εφαρμογή.

Εχω και λαμπάτους και τρανσιστοράτους προενισχυτές. Ολοι μου αρέσουν, απλώς δεν με ενδιαφέρει αν η χροιά είναι λαμπάτη ή αν είναι τρανσιστοράτη.
 
Last edited:
Η λάμπα δεν είναι σημερινή μόδα . Ποτέ κατ' αρχάς δεν την απέρριψαν οι επαγγελματίες του ήχου. Η λάμπα ήταν και θα είναι πάντα ζωντανή.
Απλώς κάποιοι χομπίστες τις ανακάλυψαν πολύ αργότερα.
 
Τη "λαμπάτη" χροιά ο καθένας την αντιλαμβάνεται όπως θέλει και ανάλογα με τις εμπειρίες του. Ο καθένας μπορεί να λέει ότι θέλει. Τελικά η ουσία του πράγματος είναι να σου αρέσει αυτό που ακούς.

Ακριβώς αυτό λέω και εγώ

Με έναν λαμπάτο προενισχυτή έχεις και τη δυνατότητα, που δεν την έχουν οι αντίστοιχοι τρανσιστοράτοι, να αλλάζεις τις λάμπες και να αλλάζεις ταυτόχρονα και ήχο, να τον κάνεις διαφορετικό.

Το πείραμα που αναφέρεις το έχω κάνει. Δεν έχει πάντως κάποια λογική εφαρμογή.

Εχω και λαμπάτους και τρανσιστοράτους προενισχυτές. Ολοι μου αρέσουν, απλώς δεν με ενδιαφέρει αν η χροιά είναι λαμπάτη ή αν είναι τρανσιστοράτη.
Ακριβώς αυτό λέω και εγώ. Δεν είμαι εχθρός ούτε της λάμπας ούτε του
βινυλίου και κατά συνέπεια ούτε και φανατικός οπαδός του cd και του ss.
Απλά θα με ενδιέφερε καθαρά από "περιέργεια" να μου πεις είτε εδώ είτε με
ΠΜ τι συμπέρασμα έβγαλες, αν έβγαλες, από το πείραμα.

Απλά μου φαίνεται πως άλλοι είναι οι λόγοι που τη χρησιμοποιούν στα
στούντιο και άλλοι οι λόγοι που χρησιμοποιείται στις συσκευές. Τα λαμπάτα
μικρόφωνα για παράδειγμα "εκμεταλλεύονται" τη γλυκειά παραμόρφωση όταν
κλιπάρουν (που θα κλιπάρουν λόγω δυναμικής περιοχής) ή κάνω λάθος;

Όσο για το παιχνίδι στα ss με ΤΕ υπάρχει και το opamp rolling.:antlers:

:offtopic: Έχω ένα κολλητό που με έχει φάει να φτιάξουμε έναν λαμπάτο...
Σαν φοιτητές, το κόστος για ολοκληρωμένο, δεν μπορούμε να το αντέξουμε
οπότε λέμε για λαμπάτο προ που όπως και να το κάνουμε αν δεν
καταφύγουμε σε εξωτικές NOS επιλογές είναι κάτι υλοποιήσιμο και οικονομικά
εφικτό. BTW έχω ένα (δυστυχώς μόνο ένα) "διαμαντάκι" ECC82 μαζί με μια
φιλιπς EL80 και δυο EL500 που σώθηκαν από βέβαιο θάνατο...

ΥΓ: Όπως καταλαβαίνεις δεν με απασχολεί και πολύ αν τελικά οι λάμπες
"πουλάνε" παραμύθι. Αλλά όμως θέλω να ξέρω.... Κάτι σαν βαθύπλουτο
κ%^&γερο με το ένα πόδι στον τάφο που έχει αμφιβολίες για τον αν η
Λολίτα που παντρεύτηκε στα τελευταία του τον αγαπά πραγματικά. Πάραυτα
ό,τι και να συμβαίνει θα της αφήσει όλη του τη περιουσία...:bigcry: Άι στο
καλό συγκινήθηκα...:BDGBGDB55: