Ενεργά ηχεία

Μπάμπης Θ.

New member
11 August 2007
95
Π.Φάληρο
Η υπεροχή των ενεργών ηχείων τεχνικά είναι γνωστή και κατανοητή. Προσπαθώ να σκεφτώ όμως τα προβλήματα της αγοράς και να καταλάβω γιατί υπάρχουν ακόμα μόνο τόσο λίγοι κατασκευαστές ενεργών ηχείων.

Μερικά προβλήματα που μου έρχονται στο μυαλό :
1) ανεβαίνει το κόστος
2) δυσκολεύει η μεταπώληση (και στο "hi-end" market αυτό είναι σημαντικό)
3) έχεις έναν κρίκο λιγότερο για να κατηγορήσεις στην αλυσίδα αν το ηχείο σου δεν παίξει καλά. (και ίσως τον σημαντικότερο)
4) κάποια θέματα με την κατασκευή του κουτιού και την ενσωμάτωση ενισχυτών στην καμπίνα θα προκύψουν.
5) ο κατασκευαστής πρέπει να αρχίσει να κατασκευάζει ή να αγοράζει ενισχυτές για τα ηχεία του. Πολλούς για διαφορετικά μεγέθη ηχείων.
6) το ακουστικό "χαρμάνι" που είναι σε θέση να παραχθεί με το ενεργό ηχείο είναι πιό περιορισμένο.
7) η αγορά μικρή. Ο περισσότερος κόσμος ξέρει τον ενισχυτή σαν τελικό ή τμήμα ενός ολοκληρωμένου. Επίσης συνήθως έχει έναν τέτοιο. Τώρα του πουλάς κάτι που είναι κρυμμένο μέσα στο ηχείο. Δεν το βλέπει. Δεν μπορεί να το αξιολογήσει οπτικά. Και άν έχει τελικό πρέπει να τον πουλήσει ή να τον πετάξει.
8) μια από τις αρχές του "hi-end" είναι να ξεχωρίζεις τα τμήματα της ακουστικής αλυσίδας σε όσο περισσότερα κομμάτια γίνεται. Μεγαλώνει το κέρδος (περισσότερα κουτιά, περισσότερα καλώδια) αλλά και το εύρος "παιχνιδιού". Εδώ υπάρχουν ξεχωριστά τροφοδικά για DAC και εξωτερικά crossover !!
9) Θέμα επισκευής. Αν χαλάσει το ηχείο πάει για επισκευή μαζί και ο τελικός.
Αν χαλάσει ο τελικός πάει για επισκευή μαζί και το ηχείο.

Σκέφτεστε άλλα ?

Πόσους κατασκευαστές ενεργών ηχείων γνωρίζετε ?
 
Επίσης υπάρχει και το ζήτημα ότι οι τελικοί των ενεργών λειτουργούν σε τάξη D (προσοχή, η τάξη D δεν είναι ψηφιακή, είναι απλώς άλλη τοπολογία), πράγμα που αποτελεί τροχοπέδη για τους πιο πιουρίστες.

Θα αναφερθώ στα βασικά πλεονεκτήματα των ενεργών:

1) Μικρότερο κόστος σε σχέση με το συνδυασμό τελικών-ηχείων.

2) Όλα τα ενεργά έχουν αριθμό ενισχυτών ίσο με τους δρόμους των ηχείων. Πρακτικά, έχεις τουλάχιστον δυο μονομπλόκ σε κάθε ηχείο.

3) Γλιτώνεις τα καλώδια ηχείων, τα οποία έχουν και τη μέγιστη απώλεια σήματος. Σε περιπτώσεις που θες μεγάλες αποστάσεις, τα interconnect και κυρίως τα balanced έχουν μεγαλύτερο πλεονέκτημα.

4) Τέλος, δεν ανησυχείς για το ματσάρισμα τελικού-ηχείου. Ανησυχείς βέβαια για το ματσάρισμα προ-ενεργών...


Κάποια σχόλια για τις παρατηρήσεις σου 7 και 8:

Ο περισσότερος κόσμος ξέρει τον ενισχυτή σαν τελικό ή τμήμα ενός ολοκληρωμένου. Επίσης συνήθως έχει έναν τέτοιο. Τώρα του πουλάς κάτι που είναι κρυμμένο μέσα στο ηχείο. Δεν το βλέπει. Δεν μπορεί να το αξιολογήσει οπτικά.

Δεν κρίνουμε οπτικά τα μηχανήματα, αλλά ακουστικά.
Εκτός κι αν είσαι αμερικάνος, που είναι υπέρ του όγκου στα μηχανάκια τους.


μια από τις αρχές του "hi-end" είναι να ξεχωρίζεις τα τμήματα της ακουστικής αλυσίδας σε όσο περισσότερα κομμάτια γίνεται.

Αυτό δεν είναι απαραίτητα σωστό. Εδώ η Krell διαφημίζει τη συνδεσμολογία CAST ότι κάνει τις συσκευές της αλυσίδας να συμπεριφέρονται σαν μία. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι περισσότερα τροφοδοτικά και καλώδια σημαίνει και περισσότερη παραμόρφωση στο σήμα.
 
Κάποια σχόλια για τις παρατηρήσεις σου 7 και 8:

Ο περισσότερος κόσμος ξέρει τον ενισχυτή σαν τελικό ή τμήμα ενός ολοκληρωμένου. Επίσης συνήθως έχει έναν τέτοιο. Τώρα του πουλάς κάτι που είναι κρυμμένο μέσα στο ηχείο. Δεν το βλέπει. Δεν μπορεί να το αξιολογήσει οπτικά.

Δεν κρίνουμε οπτικά τα μηχανήματα, αλλά ακουστικά.
Εκτός κι αν είσαι αμερικάνος, που είναι υπέρ του όγκου στα μηχανάκια τους.

Ετσι θα έπρεπε (τουλάχιστον όσον αφορά τους κρυμμένους τελικούς μέσα στα ενεργά ηχεία). Αλλά μέχρι να μάθει ο κόσμος να το κάνει αυτό (και να του δωθεί η δυνατότητα βέβαια) θα κρίνει και οπτικά. Καλώς ή κακώς. Εγώ απλά αναφέρω αυτό που νομίζω ότι απασχολεί τους κατασκευαστές που απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό και δεν μπλέκονται με ενεργά ηχεία. Οχι ότι μου αρέσει αυτό που γίνεται !

μια από τις αρχές του "hi-end" είναι να ξεχωρίζεις τα τμήματα της ακουστικής αλυσίδας σε όσο περισσότερα κομμάτια γίνεται.

Αυτό δεν είναι απαραίτητα σωστό. Εδώ η Krell διαφημίζει τη συνδεσμολογία CAST ότι κάνει τις συσκευές της αλυσίδας να συμπεριφέρονται σαν μία. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι περισσότερα τροφοδοτικά και καλώδια σημαίνει και περισσότερη παραμόρφωση στο σήμα.

Η Krell με τη συνδεσμολογία CAST συνδέει και ανεξάρτητες συσκευές.
Πολλοί βγάζουν ολοκληρωμένους αλλά top of the line έχουν πάντα ανεξάρτητα κομμάτια.
 
Δεν είναι απαραίτητο να είναι ClassD ο ενισχυτής σε ένα ενεργό ηχείο. Άσε που κάτι ClassD σαν τους ICEpower που ενσωματώνει οι Μartin Logan και B&O στα μεγάλα τους ηχεία παίζουν καταπληκτικά - με αυστηρά κριτήρια...
 
Η υπεροχή των ενεργών ηχείων τεχνικά είναι γνωστή και κατανοητή. Προσπαθώ να σκεφτώ όμως τα προβλήματα της αγοράς και να καταλάβω γιατί υπάρχουν ακόμα μόνο τόσο λίγοι κατασκευαστές ενεργών ηχείων.

Μερικά προβλήματα που μου έρχονται στο μυαλό :
1) ανεβαίνει το κόστος
2) δυσκολεύει η μεταπώληση (και στο "hi-end" market αυτό είναι σημαντικό)
3) έχεις έναν κρίκο λιγότερο για να κατηγορήσεις στην αλυσίδα αν το ηχείο σου δεν παίξει καλά. (και ίσως τον σημαντικότερο)
4) κάποια θέματα με την κατασκευή του κουτιού και την ενσωμάτωση ενισχυτών στην καμπίνα θα προκύψουν.
5) ο κατασκευαστής πρέπει να αρχίσει να κατασκευάζει ή να αγοράζει ενισχυτές για τα ηχεία του. Πολλούς για διαφορετικά μεγέθη ηχείων.
6) το ακουστικό "χαρμάνι" που είναι σε θέση να παραχθεί με το ενεργό ηχείο είναι πιό περιορισμένο.
7) η αγορά μικρή. Ο περισσότερος κόσμος ξέρει τον ενισχυτή σαν τελικό ή τμήμα ενός ολοκληρωμένου. Επίσης συνήθως έχει έναν τέτοιο. Τώρα του πουλάς κάτι που είναι κρυμμένο μέσα στο ηχείο. Δεν το βλέπει. Δεν μπορεί να το αξιολογήσει οπτικά. Και άν έχει τελικό πρέπει να τον πουλήσει ή να τον πετάξει.
8) μια από τις αρχές του "hi-end" είναι να ξεχωρίζεις τα τμήματα της ακουστικής αλυσίδας σε όσο περισσότερα κομμάτια γίνεται. Μεγαλώνει το κέρδος (περισσότερα κουτιά, περισσότερα καλώδια) αλλά και το εύρος "παιχνιδιού". Εδώ υπάρχουν ξεχωριστά τροφοδικά για DAC και εξωτερικά crossover !!
9) Θέμα επισκευής. Αν χαλάσει το ηχείο πάει για επισκευή μαζί και ο τελικός.
Αν χαλάσει ο τελικός πάει για επισκευή μαζί και το ηχείο.

Σκέφτεστε άλλα ?

Πόσους κατασκευαστές ενεργών ηχείων γνωρίζετε ?

Έλα καημένε. Τα ενεργά ηχεία παίζουν συχνότητες, δεν παίζουν μουσική. Εκτός αυτού, οι ενισχυτές τους έχουν το βασικό σχεδιαστικό ελάττωμα, να βγάζουν πάνω από 549mW. Όσο από PRaT, άστα να πάνε...
 
Το βασικό πρόβλημα κατά τη γνώμη μου είναι ότι ο χομπίστας θέλει να έχει τον "έλεγχο" του συστήματος. Μια "λύση πακέτο" χαλάει το παιχνίδι πάνω στο οποίο είναι χτισμένο το χόμπι.

Γιατί ιδανικά η λύση θα είναι μια ψηφιακή πηγή με ενσωματωμένο room correction και ενεργά ηχεία με ψηφιακή είσοδο. Αλλά πώς θα παίζουμε μετά; Και τι θα γράφουν τα περιοδικά;

Και από ποιον μπορείτε να αγοράσετε ένα τέτοιο σύστημα σήμερα; Από την Meridian. Από κανέναν άλλο;
 
Το βασικό πρόβλημα κατά τη γνώμη μου είναι ότι ο χομπίστας θέλει να έχει τον "έλεγχο" του συστήματος. Μια "λύση πακέτο" χαλάει το παιχνίδι πάνω στο οποίο είναι χτισμένο το χόμπι.

Γιατί ιδανικά η λύση θα είναι μια ψηφιακή πηγή με ενσωματωμένο room correction και ενεργά ηχεία με ψηφιακή είσοδο. Αλλά πώς θα παίζουμε μετά; Και τι θα γράφουν τα περιοδικά;

Τα ρέστα μου.
 
Το βασικό πρόβλημα κατά τη γνώμη μου είναι ότι ο χομπίστας θέλει να έχει τον "έλεγχο" του συστήματος. Μια "λύση πακέτο" χαλάει το παιχνίδι πάνω στο οποίο είναι χτισμένο το χόμπι.

Γιατί ιδανικά η λύση θα είναι μια ψηφιακή πηγή με ενσωματωμένο room correction και ενεργά ηχεία με ψηφιακή είσοδο. Αλλά πώς θα παίζουμε μετά; Και τι θα γράφουν τα περιοδικά;

Και από ποιον μπορείτε να αγοράσετε ένα τέτοιο σύστημα σήμερα; Από την Meridian. Από κανέναν άλλο;

Συμφωνώ. Από την άλλη θα ήθελα να δω έτσι μερικούς καταξιωμένους κατασκευαστές να τολμήσουν τουλάχιστον μερικά ενεργά ηχεία. Ετσι για να έχουμε μια ποικιλία για να πλουτίσουν τη γκάμα τους. Ενώ τώρα είναι είμαστε περιορισμένοι σε 2-3 κατασκευαστές που κι αυτοί λίγα πλασσάρουν ως home.. Πάω να ψάξω να δω τι υπάρχει..
 
Adam, Tannoy, Focal, Dynaudio + κάποιες άλλες εταιρείες με επαγγελματικό και όχι hi-fi προσανατολισμό πχ. KRK, M-Audio, Yamaha. Κάποια μοντέλα της Tannoy έχουν και ψηφιακή είσοδο. Πάντως γενικότερα οι τιμές για τέτοιου είδους λύσεις είναι αρκετά προσιτές και αν επιπλέον λάβουμε υπ'όψιν το κόστος της δίπλοενίσχυσης τότε σίγουρα αξίζει να ασχοληθεί κάποιος που τώρα ξεκινάει να φτιάχνει το σύστημά του. Κατά πόσον όμως μια τέτοια λύση μπορεί να χαρακτηριστεί ως Hi-End δεν είμαι σε θέση να το γνωρίζω. Ίσως το ευγενές αυτό άθλημα να μην συσχετίζεται πάντα με αυτό που λένε μόνιτορ ήχο.
 
Αν θυμάμαι καλά πάλι η Τannoy βγάζει ενεργά ηχεία με ισοστάθμιση χώρου.
 
Γιατί ιδανικά η λύση θα είναι μια ψηφιακή πηγή με ενσωματωμένο room correction και ενεργά ηχεία με ψηφιακή είσοδο.

Σλουρπ! Μην το τυλίγετε, θα το φάω εδώ! :2thumb22sup:
 
Και η Quad βγάζει πλέον ενεργά, όπως και τα statement μοντέλα της B&O που ανέφερα παραπάνω.
 
Έλα καημένε. Τα ενεργά ηχεία παίζουν συχνότητες, δεν παίζουν μουσική. Εκτός αυτού, οι ενισχυτές τους έχουν το βασικό σχεδιαστικό ελάττωμα, να βγάζουν πάνω από 549mW. Όσο από PRaT, άστα να πάνε...

Κώστα, επειδή δε σε πιάνω ώρες -ώρες, μιλάς ειρωνικά ή όχι;
 
Aν ξεκίναγα τώρα την πορεία μου, στον χώρο του Hi-Fi, Hi-End, χαλαρά DYNAUDIO BM 12 A για αρχή και αργότερα θα έβαζα και το DYNAUDIO BM 14 S για sub.
Στα 2000 τα ΒΜ 12 Α είναι απλά απίστευτα.
Και είναι και πολύ όμορφα (αντίθετα με το κακομούτσουνο BM 15 A)
 
Κώστα, επειδή δε σε πιάνω ώρες -ώρες, μιλάς ειρωνικά ή όχι;

Τί να σου πω... Προσπαθώ να μιλήσω με όρους που χρησιμοποιούνται στο χώρο του λεγομένου high end. Μιλώντας πιο σοβαρά, το θέμα των ενεργών ηχείων, και κατά προέκτασιν το δίλημμα που αυτά προσφέρουν στον σύγχρονο αγοραστή, είναι τόσο σοβαρό, έχει μέσα του τόση σοφία, που όλη αυτή η παραφιλολογία περί καλωδίων και PRaT και δε συμμαζεύεται, φαντάζει απλώς ως μια ασύμμετρη ανοησία, (για να μετέλθω ενός ευστόχου όρου των ημερών). Είναι για γέλια, πώς να στο πω, στερείται παντελώς κάθε σοβαρότητας. Συγγνώμη, αλλά...

Πάντως, το μεγάλο πρόβλημα των ενεργών ηχείων είναι ότι απευθύνονται σε αγοραστές που δεν είναι ενημερωμένοι, ούτε καν υποψιάζονται πόσο "ποντιακή", πόσο χαζή είναι η προσέγγιση ενός στερεοφωνικού ενισχυτή, ή η χρήση δύο μονομπλόκ, σε απόσταση από το ηχείο. Βέβαια, έτσι, ο ευτυχής αγοραστής βλέπει και θαυμάζει τα κοσκινάκια του, αλλά η Φυσική άλλα λέει.

Φυσική είπα; Συγγνώμη, ξέχασα ότι εδώ είναι high end...
 
Δημήτρη, έχω τα 5άρια που είναι το ίδιο με τα 12 σε μικρότερο μέγεθος και είμαι αρκετά ευχαριστημένος.

Αν αποφασίσω να αναβαθμιστώ θα πάω σε Adam ή ATC...
 
Στα πλεονεκτήματα των ενεργών φαντάζομαι οτι προστίθεται και η απουσία του προβλήματος της οδήγησης. Και λέω "φαντάζομαι" γιατι ποτέ δεν είχα ενεργά.

Απο τις εταιρίες η μόνη από την οποία έχω ακουστική εμπειρία είναι η ATC, η οποία έχει πραγματικά καταπληκτικό ήχο ειδικά σε όσους αρέσει το αγγλικό στύλ. Το κόστος τους όμως είναι και ανάλογο... Όσο αφορά την απουσία ελέγχου στο σύστημα, λόγω της επιλογής του ενισχυτή από τον κατασκευαστή, μπορεί να πάρει κανείς παθητικά monitors, ή παθητικά ηχεία τελοσπάντων, και να τα οδηγεί με monoblocks. Δεν μιλάμε πλέον για ενεργά βέβαια, αλλά η φιλοσοφία ειναι ανάλογη.
 
Όχι ακριβώς, γιατί ο μονομπλόκ θα δώσει το δικό του χαρακτήρα στον ηχείο και θα οδηγεί το ηχείο στο σύνολό του.

Αντίθετα, στο ενεργό ηχείο κάθε ενισχυτικό οδηγεί και ένα δρόμο, όπως διαχωρίζονται από το κροσόβερ.
Το πιο κοντινό στα ενεργά ηχεία το έχει κάνει ο Στέργιος ο Κακαλιός, με την ενεργή διενίσχυση στα μάγκια του.