Anon
AVClub Addicted Member
Re: Απάντηση: Φιλτρα CP,ND
1. Στο άρθρο γίνεται αναφορά στη βινιέττα που μπορεί να προκαλέσουν κάποια φίλτρα. Εδώ πρέπει να γίνει διευκρίνηση για το είδος της βινιέττας. Άλλη η βινιέττα που προκαλεί το μεταλλικό δαχτυλίδι του φίλτρου και άλλη η βινιέττα που προκαλείται κυρίως σε εστιακά μήκη 15-20mm (σε full frame) και έχει σχέση με την απόσταση του φίλτρου από τον φακό, καθώς η γωνία με την οποία περνά το φως από το φίλτρο και καταλήγει πάνω στον φακό μεταβάλλεται. Γενικά, τα βιδωτά φίλτρα (και ανάλογα με την κατασκευή των οπτικών του φακού) έχουν την τάση να προκαλούν τέτοια βινιέττα και μάλιστα μερικοί επιλέγουν την αγορά συστήματος τετράγωνων φίλτρων μόνο και μόνο για το ζήτημα της βινιέττας.
2. Αναφέρει ότι δεν υπάρχουν βιδωτά φίλτρα Graduated ND το οποίο είναι λάθος. Έχω υπ' όψιν μου αρκετά αλλά της Tiffen είναι τα καλύτερα.
3. Αναφέρει ότι η εστίαση μπορεί να γίνει και με το βίλτρο πάνω στον φακό, κάτι που είναι λάθος γιατί το φίλτρο ενδέχεται να δώσει λάθος εκτίμηση της σωστής εστίασης ακόμη κι αν μπορούμε να δούμε μέσα από αυτό.
4. Αν και αναφέρει τη χρήση φίλτρων με το ένα πάνω στο άλλο, δεν αναφέρει την απώλεια ποιότητας στο τελικό αποτέλεσμα (οξύτητα, λεπτομέρεια, χρώμα), καθώς όσο ποιοτικά και να είναι τα φίλτρα μας, δεν παύουν να αποτελούν ένα φυσικό εμπόδιο μεταξύ του φακού και του θέματός μας. Προσωπικά δεν δουλεύω με 2 ή περισσότερα φίλτρα και αν υπάρχει κίνδυνος πχ να "κάψω" τον ουρανό, κάνω μία δεύτερη λήψη με μικρότερο χρόνο και ενώνω τις δύο λήψεις ως layers στο Photoshop. Αυτή η μέθοδος μου εξασφαλίζει α) καλύτερο έλεγχο της έκθεσης του ουρανού, β) δυνατότητα επιλεκτικής χρήσης του δεύτερου layer ενώ το grad φίλτρο λειτουργεί μόνο σε ευθύ διαχωρισμό και γ) εξασφαλίζω την ποιότητα στη φωτογραφία χρησιμοποιώντας μόνο 1 φίλτρο.
5. Κάπου αναφέρει περί χρόνου λήψης ότι αν το αποτέλεσμα με έναν δεδομένο χρόνο λήψης δεν μας αρέσει (πχ θέλουμε μικρότερο χρόνο), μπορούμε να αλλάξουμε το ISO (να το αυξήσουμε). Εγώ προσωπικά δεν θα το έκανα καθώς υπάρχει κίνδυνος να προσθέσουμε επιπλέον θόρυβο σε μία ήδη δύσκολη εργασία του αισθητήρα. Θα προτιμούσα να αλλάξω φίλτρο.
6. Σχετικά με τις επιλογές διαφράγματος, καλό θα ήταν να μην φτάνουμε απαραίτητα στα άκρα. Αν δεν υπάρχει άλλη λύση, νομίζω το f/16 αρκεί για μεγάλες εκθέσεις και μεγάλο βάθος πεδίου αλλά καλύτερα να δουλεύουμε στο f/9-f/11 προθέτωντας στη διαδικασία λήψης και το focus stacking (που επίσης δεν αναφέρθηκε). Αν λοιπόν πάμε σε διάφραγμα πχ f/11, φαίνεται πως θα χρειαστούμε ακόμα πιο σκοτεινά φίλτρα. Σε συννεφιασμένο ουρανό, μην περιμένετε αξιόλογο αποτέλεσμα με ένα φίλτρο των 10 στοπ.
7. Κάτι που αφορά μόνο τις DSLR και δεν αναφέρθηκε είναι ότι κατά τη λήψη α) η εστίαση πρέπει να γίνεται μέσω Live View για πιο ακριβές αποτέλεσμα β) χρησιμοποιούμε τη λειτουργία Mirror Up και γ) το σκόπευτρο πρέπει να είναι καλυμμένο για να μην μπει φως κατά τη λήψη.
8. Γνωστό αλλά ας το αναφέρουμε μιας και δεν το είδα στο άρθρο, όταν κάνουμε λήψη με τρίποδο, απενεργοποιούμε τη σταθεροποίηση του φακού ή/και του σώματος (όπου είναι διαθέσιμη).
9. Σε λήψεις όπου πρέπει να τοποθετήσουμε το τρίποδο σε άμμο (πχ λήψη με θέμα τη θάλασσα κλπ) να δείχνετε μεγάλη προσοχή στο που τοποθετείτε το τρίποδο. Το νερό, αν φτάσει στην περιοχή όπου βρίσκεται το τρίποδο, όσο ήρεμα και να κυλά θα καταστρέψει τη λήψη σας καθώς θα μετακινηθεί η άμμος ακόμη κι αν δεν το αντιληφθείτε. Οπότε καλύτερα να πάμε σε πιο ασφαλές μέρος, μακριά από τέτοιους παράγοντες.
10. Δεν θα εμπιστευόμουν τη χρήση εφαρμογών υπολογισμού του χρόνου λήψης. Καλύτερα να διαβάσετε τι γράφει το ιστόγραμμα μετά τη λήψη (με επιλογή ουδέτερου χρωματικού προφίλ) για να είσαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα. Μια καλή αρχή για τον χρόνο λήψης είναι αφού δείτε τι χρόνο παίρνετε χωρίς φίλτρο (πχ 1/160), να διαιρέσετε την τιμή του φίλτρου σε ND με τον παρονομαστή της αρχικής ταχύτητας. πχ το 11 στοπ ορίζεται ως ND 2000, άρα αν έχετε αρχική ταχύτητα 1/160, με το φίλτρο 11 στοπ θα πάρετε ταχύτητα 2000/160=12,5". Όπως βλέπετε, ακόμη και με ένα τόσο δυνατό φίλτρο η καθυστέρηση δεν είναι μεγάλη αν το φως είναι μέτριας ισχύος. Δείτε και τι έγραφα στο 6.
11. Πριν τη λήψη, απενεργοποιήστε την λειτουργία αποθορυβοποίησης μακρών λήψεων (αν υπάρχει διαθέσιμη στη μηχανή σας). Θα πάρετε πολύ καλύτερο αποτέλεσμα με ένα πρόγραμμα αποθορυβοποίησης και θα γλυτώσετε το χρόνο που κάνει η μηχανή για την αποθορυβοποίηση (συνήθως ο διπλάσιος από το χρόνο λήψης).
12. Ένα "κόλπο" για να βάζετε και να βγάζετε τα φίλτρα αν έχετε τοποθετήσει το παρασολέιλ είναι να βάζετε το καπάκι του φακού πάνω στο φίλτρο και μετά να το τοποθετείτε πάνω στο φακό κρατώντας το καπάκι κι εν συνεχεία βιδώνετε το φίλτρο πάνω στο φακό. Μετά βγάζετε το καπάκι από το φίλτρο και είστε έτοιμοι. Η ίδια διαδικασία γίνεται και για την αφαίρεση του φίλτρου.
13. Δεν ξεχνάμε πριν τη λήψη να βγάζουμε τη σκόνη από το φίλτρο (εμπρός-πίσω) και από τον φακό καθώς στα διαφράγματα που συνήθως δουλεύουμε τέτοιες λήψεις, η σκόνη είναι εμφανής. Φυσικά με ένα πρόγραμμα μπορείτε να την αφαιρέσετε αλλά καλύτερα να μην την έχετε στο κάδρο σας. Το γνωστό "lenspen" είναι καλή λύση για κάτι τέτοιο.
αυτά τα ολίγα
Γενικά πολύ καλό άρθρο, με πολλές χρήσιμες πληροφορίες. Θα κάνω μερικές επισημάνσεις:Ένα ενδιαφέρον άρθρο για τα φίλτρα και τις μακρές εκθέσεις , η παρουσίαση γίνεται με εξοπλισμό OLYMPUS αλλά τα περισσότερα ισχύουν κατα αναλογία σε όλα τα φορμά: http://www.olympuspassion.com/2017/02/17/nd-filters-and-long-exposures-with-olympus-cameras/. Χρήσιμο θα ήταν σε όποιον έχει χρόνο και έχει ασχοληθεί διεξοδικά με το θέμα να προσθέσει και τις δικές του απόψεις.
1. Στο άρθρο γίνεται αναφορά στη βινιέττα που μπορεί να προκαλέσουν κάποια φίλτρα. Εδώ πρέπει να γίνει διευκρίνηση για το είδος της βινιέττας. Άλλη η βινιέττα που προκαλεί το μεταλλικό δαχτυλίδι του φίλτρου και άλλη η βινιέττα που προκαλείται κυρίως σε εστιακά μήκη 15-20mm (σε full frame) και έχει σχέση με την απόσταση του φίλτρου από τον φακό, καθώς η γωνία με την οποία περνά το φως από το φίλτρο και καταλήγει πάνω στον φακό μεταβάλλεται. Γενικά, τα βιδωτά φίλτρα (και ανάλογα με την κατασκευή των οπτικών του φακού) έχουν την τάση να προκαλούν τέτοια βινιέττα και μάλιστα μερικοί επιλέγουν την αγορά συστήματος τετράγωνων φίλτρων μόνο και μόνο για το ζήτημα της βινιέττας.
2. Αναφέρει ότι δεν υπάρχουν βιδωτά φίλτρα Graduated ND το οποίο είναι λάθος. Έχω υπ' όψιν μου αρκετά αλλά της Tiffen είναι τα καλύτερα.
3. Αναφέρει ότι η εστίαση μπορεί να γίνει και με το βίλτρο πάνω στον φακό, κάτι που είναι λάθος γιατί το φίλτρο ενδέχεται να δώσει λάθος εκτίμηση της σωστής εστίασης ακόμη κι αν μπορούμε να δούμε μέσα από αυτό.
4. Αν και αναφέρει τη χρήση φίλτρων με το ένα πάνω στο άλλο, δεν αναφέρει την απώλεια ποιότητας στο τελικό αποτέλεσμα (οξύτητα, λεπτομέρεια, χρώμα), καθώς όσο ποιοτικά και να είναι τα φίλτρα μας, δεν παύουν να αποτελούν ένα φυσικό εμπόδιο μεταξύ του φακού και του θέματός μας. Προσωπικά δεν δουλεύω με 2 ή περισσότερα φίλτρα και αν υπάρχει κίνδυνος πχ να "κάψω" τον ουρανό, κάνω μία δεύτερη λήψη με μικρότερο χρόνο και ενώνω τις δύο λήψεις ως layers στο Photoshop. Αυτή η μέθοδος μου εξασφαλίζει α) καλύτερο έλεγχο της έκθεσης του ουρανού, β) δυνατότητα επιλεκτικής χρήσης του δεύτερου layer ενώ το grad φίλτρο λειτουργεί μόνο σε ευθύ διαχωρισμό και γ) εξασφαλίζω την ποιότητα στη φωτογραφία χρησιμοποιώντας μόνο 1 φίλτρο.
5. Κάπου αναφέρει περί χρόνου λήψης ότι αν το αποτέλεσμα με έναν δεδομένο χρόνο λήψης δεν μας αρέσει (πχ θέλουμε μικρότερο χρόνο), μπορούμε να αλλάξουμε το ISO (να το αυξήσουμε). Εγώ προσωπικά δεν θα το έκανα καθώς υπάρχει κίνδυνος να προσθέσουμε επιπλέον θόρυβο σε μία ήδη δύσκολη εργασία του αισθητήρα. Θα προτιμούσα να αλλάξω φίλτρο.
6. Σχετικά με τις επιλογές διαφράγματος, καλό θα ήταν να μην φτάνουμε απαραίτητα στα άκρα. Αν δεν υπάρχει άλλη λύση, νομίζω το f/16 αρκεί για μεγάλες εκθέσεις και μεγάλο βάθος πεδίου αλλά καλύτερα να δουλεύουμε στο f/9-f/11 προθέτωντας στη διαδικασία λήψης και το focus stacking (που επίσης δεν αναφέρθηκε). Αν λοιπόν πάμε σε διάφραγμα πχ f/11, φαίνεται πως θα χρειαστούμε ακόμα πιο σκοτεινά φίλτρα. Σε συννεφιασμένο ουρανό, μην περιμένετε αξιόλογο αποτέλεσμα με ένα φίλτρο των 10 στοπ.
7. Κάτι που αφορά μόνο τις DSLR και δεν αναφέρθηκε είναι ότι κατά τη λήψη α) η εστίαση πρέπει να γίνεται μέσω Live View για πιο ακριβές αποτέλεσμα β) χρησιμοποιούμε τη λειτουργία Mirror Up και γ) το σκόπευτρο πρέπει να είναι καλυμμένο για να μην μπει φως κατά τη λήψη.
8. Γνωστό αλλά ας το αναφέρουμε μιας και δεν το είδα στο άρθρο, όταν κάνουμε λήψη με τρίποδο, απενεργοποιούμε τη σταθεροποίηση του φακού ή/και του σώματος (όπου είναι διαθέσιμη).
9. Σε λήψεις όπου πρέπει να τοποθετήσουμε το τρίποδο σε άμμο (πχ λήψη με θέμα τη θάλασσα κλπ) να δείχνετε μεγάλη προσοχή στο που τοποθετείτε το τρίποδο. Το νερό, αν φτάσει στην περιοχή όπου βρίσκεται το τρίποδο, όσο ήρεμα και να κυλά θα καταστρέψει τη λήψη σας καθώς θα μετακινηθεί η άμμος ακόμη κι αν δεν το αντιληφθείτε. Οπότε καλύτερα να πάμε σε πιο ασφαλές μέρος, μακριά από τέτοιους παράγοντες.
10. Δεν θα εμπιστευόμουν τη χρήση εφαρμογών υπολογισμού του χρόνου λήψης. Καλύτερα να διαβάσετε τι γράφει το ιστόγραμμα μετά τη λήψη (με επιλογή ουδέτερου χρωματικού προφίλ) για να είσαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα. Μια καλή αρχή για τον χρόνο λήψης είναι αφού δείτε τι χρόνο παίρνετε χωρίς φίλτρο (πχ 1/160), να διαιρέσετε την τιμή του φίλτρου σε ND με τον παρονομαστή της αρχικής ταχύτητας. πχ το 11 στοπ ορίζεται ως ND 2000, άρα αν έχετε αρχική ταχύτητα 1/160, με το φίλτρο 11 στοπ θα πάρετε ταχύτητα 2000/160=12,5". Όπως βλέπετε, ακόμη και με ένα τόσο δυνατό φίλτρο η καθυστέρηση δεν είναι μεγάλη αν το φως είναι μέτριας ισχύος. Δείτε και τι έγραφα στο 6.
11. Πριν τη λήψη, απενεργοποιήστε την λειτουργία αποθορυβοποίησης μακρών λήψεων (αν υπάρχει διαθέσιμη στη μηχανή σας). Θα πάρετε πολύ καλύτερο αποτέλεσμα με ένα πρόγραμμα αποθορυβοποίησης και θα γλυτώσετε το χρόνο που κάνει η μηχανή για την αποθορυβοποίηση (συνήθως ο διπλάσιος από το χρόνο λήψης).
12. Ένα "κόλπο" για να βάζετε και να βγάζετε τα φίλτρα αν έχετε τοποθετήσει το παρασολέιλ είναι να βάζετε το καπάκι του φακού πάνω στο φίλτρο και μετά να το τοποθετείτε πάνω στο φακό κρατώντας το καπάκι κι εν συνεχεία βιδώνετε το φίλτρο πάνω στο φακό. Μετά βγάζετε το καπάκι από το φίλτρο και είστε έτοιμοι. Η ίδια διαδικασία γίνεται και για την αφαίρεση του φίλτρου.
13. Δεν ξεχνάμε πριν τη λήψη να βγάζουμε τη σκόνη από το φίλτρο (εμπρός-πίσω) και από τον φακό καθώς στα διαφράγματα που συνήθως δουλεύουμε τέτοιες λήψεις, η σκόνη είναι εμφανής. Φυσικά με ένα πρόγραμμα μπορείτε να την αφαιρέσετε αλλά καλύτερα να μην την έχετε στο κάδρο σας. Το γνωστό "lenspen" είναι καλή λύση για κάτι τέτοιο.
αυτά τα ολίγα
