Φίλτρα φακών , τύποι και χρήσεις τους .

Re: Απάντηση: Φιλτρα CP,ND

Ένα ενδιαφέρον άρθρο για τα φίλτρα και τις μακρές εκθέσεις , η παρουσίαση γίνεται με εξοπλισμό OLYMPUS αλλά τα περισσότερα ισχύουν κατα αναλογία σε όλα τα φορμά: http://www.olympuspassion.com/2017/02/17/nd-filters-and-long-exposures-with-olympus-cameras/. Χρήσιμο θα ήταν σε όποιον έχει χρόνο και έχει ασχοληθεί διεξοδικά με το θέμα να προσθέσει και τις δικές του απόψεις.
Γενικά πολύ καλό άρθρο, με πολλές χρήσιμες πληροφορίες. Θα κάνω μερικές επισημάνσεις:

1. Στο άρθρο γίνεται αναφορά στη βινιέττα που μπορεί να προκαλέσουν κάποια φίλτρα. Εδώ πρέπει να γίνει διευκρίνηση για το είδος της βινιέττας. Άλλη η βινιέττα που προκαλεί το μεταλλικό δαχτυλίδι του φίλτρου και άλλη η βινιέττα που προκαλείται κυρίως σε εστιακά μήκη 15-20mm (σε full frame) και έχει σχέση με την απόσταση του φίλτρου από τον φακό, καθώς η γωνία με την οποία περνά το φως από το φίλτρο και καταλήγει πάνω στον φακό μεταβάλλεται. Γενικά, τα βιδωτά φίλτρα (και ανάλογα με την κατασκευή των οπτικών του φακού) έχουν την τάση να προκαλούν τέτοια βινιέττα και μάλιστα μερικοί επιλέγουν την αγορά συστήματος τετράγωνων φίλτρων μόνο και μόνο για το ζήτημα της βινιέττας.

2. Αναφέρει ότι δεν υπάρχουν βιδωτά φίλτρα Graduated ND το οποίο είναι λάθος. Έχω υπ' όψιν μου αρκετά αλλά της Tiffen είναι τα καλύτερα.

3. Αναφέρει ότι η εστίαση μπορεί να γίνει και με το βίλτρο πάνω στον φακό, κάτι που είναι λάθος γιατί το φίλτρο ενδέχεται να δώσει λάθος εκτίμηση της σωστής εστίασης ακόμη κι αν μπορούμε να δούμε μέσα από αυτό.

4. Αν και αναφέρει τη χρήση φίλτρων με το ένα πάνω στο άλλο, δεν αναφέρει την απώλεια ποιότητας στο τελικό αποτέλεσμα (οξύτητα, λεπτομέρεια, χρώμα), καθώς όσο ποιοτικά και να είναι τα φίλτρα μας, δεν παύουν να αποτελούν ένα φυσικό εμπόδιο μεταξύ του φακού και του θέματός μας. Προσωπικά δεν δουλεύω με 2 ή περισσότερα φίλτρα και αν υπάρχει κίνδυνος πχ να "κάψω" τον ουρανό, κάνω μία δεύτερη λήψη με μικρότερο χρόνο και ενώνω τις δύο λήψεις ως layers στο Photoshop. Αυτή η μέθοδος μου εξασφαλίζει α) καλύτερο έλεγχο της έκθεσης του ουρανού, β) δυνατότητα επιλεκτικής χρήσης του δεύτερου layer ενώ το grad φίλτρο λειτουργεί μόνο σε ευθύ διαχωρισμό και γ) εξασφαλίζω την ποιότητα στη φωτογραφία χρησιμοποιώντας μόνο 1 φίλτρο.

5. Κάπου αναφέρει περί χρόνου λήψης ότι αν το αποτέλεσμα με έναν δεδομένο χρόνο λήψης δεν μας αρέσει (πχ θέλουμε μικρότερο χρόνο), μπορούμε να αλλάξουμε το ISO (να το αυξήσουμε). Εγώ προσωπικά δεν θα το έκανα καθώς υπάρχει κίνδυνος να προσθέσουμε επιπλέον θόρυβο σε μία ήδη δύσκολη εργασία του αισθητήρα. Θα προτιμούσα να αλλάξω φίλτρο.

6. Σχετικά με τις επιλογές διαφράγματος, καλό θα ήταν να μην φτάνουμε απαραίτητα στα άκρα. Αν δεν υπάρχει άλλη λύση, νομίζω το f/16 αρκεί για μεγάλες εκθέσεις και μεγάλο βάθος πεδίου αλλά καλύτερα να δουλεύουμε στο f/9-f/11 προθέτωντας στη διαδικασία λήψης και το focus stacking (που επίσης δεν αναφέρθηκε). Αν λοιπόν πάμε σε διάφραγμα πχ f/11, φαίνεται πως θα χρειαστούμε ακόμα πιο σκοτεινά φίλτρα. Σε συννεφιασμένο ουρανό, μην περιμένετε αξιόλογο αποτέλεσμα με ένα φίλτρο των 10 στοπ.

7. Κάτι που αφορά μόνο τις DSLR και δεν αναφέρθηκε είναι ότι κατά τη λήψη α) η εστίαση πρέπει να γίνεται μέσω Live View για πιο ακριβές αποτέλεσμα β) χρησιμοποιούμε τη λειτουργία Mirror Up και γ) το σκόπευτρο πρέπει να είναι καλυμμένο για να μην μπει φως κατά τη λήψη.

8. Γνωστό αλλά ας το αναφέρουμε μιας και δεν το είδα στο άρθρο, όταν κάνουμε λήψη με τρίποδο, απενεργοποιούμε τη σταθεροποίηση του φακού ή/και του σώματος (όπου είναι διαθέσιμη).

9. Σε λήψεις όπου πρέπει να τοποθετήσουμε το τρίποδο σε άμμο (πχ λήψη με θέμα τη θάλασσα κλπ) να δείχνετε μεγάλη προσοχή στο που τοποθετείτε το τρίποδο. Το νερό, αν φτάσει στην περιοχή όπου βρίσκεται το τρίποδο, όσο ήρεμα και να κυλά θα καταστρέψει τη λήψη σας καθώς θα μετακινηθεί η άμμος ακόμη κι αν δεν το αντιληφθείτε. Οπότε καλύτερα να πάμε σε πιο ασφαλές μέρος, μακριά από τέτοιους παράγοντες.

10. Δεν θα εμπιστευόμουν τη χρήση εφαρμογών υπολογισμού του χρόνου λήψης. Καλύτερα να διαβάσετε τι γράφει το ιστόγραμμα μετά τη λήψη (με επιλογή ουδέτερου χρωματικού προφίλ) για να είσαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα. Μια καλή αρχή για τον χρόνο λήψης είναι αφού δείτε τι χρόνο παίρνετε χωρίς φίλτρο (πχ 1/160), να διαιρέσετε την τιμή του φίλτρου σε ND με τον παρονομαστή της αρχικής ταχύτητας. πχ το 11 στοπ ορίζεται ως ND 2000, άρα αν έχετε αρχική ταχύτητα 1/160, με το φίλτρο 11 στοπ θα πάρετε ταχύτητα 2000/160=12,5". Όπως βλέπετε, ακόμη και με ένα τόσο δυνατό φίλτρο η καθυστέρηση δεν είναι μεγάλη αν το φως είναι μέτριας ισχύος. Δείτε και τι έγραφα στο 6.

11. Πριν τη λήψη, απενεργοποιήστε την λειτουργία αποθορυβοποίησης μακρών λήψεων (αν υπάρχει διαθέσιμη στη μηχανή σας). Θα πάρετε πολύ καλύτερο αποτέλεσμα με ένα πρόγραμμα αποθορυβοποίησης και θα γλυτώσετε το χρόνο που κάνει η μηχανή για την αποθορυβοποίηση (συνήθως ο διπλάσιος από το χρόνο λήψης).

12. Ένα "κόλπο" για να βάζετε και να βγάζετε τα φίλτρα αν έχετε τοποθετήσει το παρασολέιλ είναι να βάζετε το καπάκι του φακού πάνω στο φίλτρο και μετά να το τοποθετείτε πάνω στο φακό κρατώντας το καπάκι κι εν συνεχεία βιδώνετε το φίλτρο πάνω στο φακό. Μετά βγάζετε το καπάκι από το φίλτρο και είστε έτοιμοι. Η ίδια διαδικασία γίνεται και για την αφαίρεση του φίλτρου.

13. Δεν ξεχνάμε πριν τη λήψη να βγάζουμε τη σκόνη από το φίλτρο (εμπρός-πίσω) και από τον φακό καθώς στα διαφράγματα που συνήθως δουλεύουμε τέτοιες λήψεις, η σκόνη είναι εμφανής. Φυσικά με ένα πρόγραμμα μπορείτε να την αφαιρέσετε αλλά καλύτερα να μην την έχετε στο κάδρο σας. Το γνωστό "lenspen" είναι καλή λύση για κάτι τέτοιο.

αυτά τα ολίγα ;)
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Φιλτρα CP,ND

Ευχαριστοϋμε πολϋ Teo για τις επισημάνσεις και την μεταφορά της εμπειρίας σου :grinning-smiley-043. Ήλπιζα ότι θα το κάνεις.
 
Re: Φιλτρα CP,ND

Καλησπέρα, ψάχνω πολωτικό φίλτρο 46mm για τους Olympus 17mm και 25mm που έχω και έπεσα πάνω σε τρεις επιλογές της Hoya:
1. Hoya 46mm Slim Cir-Pl ~ 25 ευρώ
2. HOYA Circular Polarizing Pro1 46mm ~ 42 ευρώ
3. HOYA HD Circular Polarizing Digital 46mm ~ 54 ευρώ
(οι τιμές είναι ενδεικτικές από Skroutz)

Γνωρίζετε τι διαφορές έχουν αν αξίζει η διαφορά χρημάτων;
 
Re: Απάντηση: Φιλτρα CP,ND

τι nd φίλτρο να βάλω για να κατεβάσω το shutter speed σε φωτεινή ημέρα?
Να διευκρινήσω ότι δεν θέλω να το κατεβάσω πολύ, δηλ στα 50, για να έχω motion blur, γιατί σώζω καρέ από το 4κ
και θέλω να έχω ξυράφι εικόνες.
ευχαριστώ

Variable ND είναι το πιο πρακτικό για βίντεο. Αλλά δοκίμασε και CPL. Θα ρίξεις 1,5-2 στοπ με το CPL και μπορεί να σου φτάσει.
 
Re: Απάντηση: Το Φωτογραφικό chat

Ενδιαφέρον άρθρο του Roger Cicala για τα πολωτικά φίλτρα (Circular Polarizers)
Με λίγα λόγια όλα είναι καλά, απο τα φθηνότερα μέχρι τα πιό ακριβά
https://www.lensrentals.com/blog/20...tertaining-circular-polarizer-filter-article/

Χρησιμοποιώ πολωτικά φίλτρα από πολύ παλιά. Πάντοτε, όταν πήγαινα για φωτογράφιση, φορούσα το πολωτικό φίλτρο. Έχουν περάσει από τα χέρια μου διάφορες μάρκες.
Δεν διάβασα όλο το άρθρο, καθώς αυτήν την στιγμή δεν έχω αυτή την δυνατότητα αλλά από την προσωπική μου εμπειρία δεν μπορώ σίγουρα να πω ότι όλα τα πολωτικά είναι καλά. Ή τουλάχιστον πως με ικανοποίησαν.
Θυμάμαι όμως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της Hoya που έλεγε (σε παλιά μπροσούρα που νομίζω πως έχω ακόμα) πως για να δοκιμάσεις ένα κυκλικό πολωτικό φίλτρο αν είναι καλό ακουμπάς στην πίσω πλευρά ένα κέρμα (στο κρύσταλλο του φίλτρου) και περιστρέφοντάς το πρέπει να σκουρήνει και όσο μείνει να φαίνεται, θα πρέπει να έχει ουδέτερο χρωματισμό. Από όλα τα πολωτικά που είχα πράγματι μόνο με το Hoya συνέβαινε αυτό το φαινόμενο όταν πειραματιζόμουν με το κέρμα. Με αυτό το πείραμα επιβεβαίωσα και τις υποψίες που είχα για άλλα πολωτικά φίλτρα που διέθετα, τα οποία προσέδιδαν κατά την πόλωση ελαφρές χρωματικές αποχρώσεις. Το χειρότερο ήταν με ένα marumi το οποίο και διαθέτω ακόμα, το οποίο όταν πολώνω μπλεδίζει αρκετά. Ένα άλλο που είχα είχε ελαφρά λαδί απόχρωση.

Μιλάω για ουδέτερα πολωτικά και όχι για χρωματικά.
Ψάχνοντας περισσότερο, καθώς το πολωτικό ήταν κάτι που δούλευα κατά κόρων (σε τοπία μόνο) βρήκα αρκετές αναφορές που επιβεβαίωναν τα περί καλής ποιότητας στα πολωτικά φίλτρα.... Ειδικά σε κυκλικά (περιστρεφόμενα).

Από τότε που άρχισα να ασχολούμαι με την ψηφιακή φωτογραφία παρατήρησα πως το 'καλό' πολωτικό που διέθετα από εποχής φιλμ (ένα 72mm Hoya που το φορούσα σε έναν Sigma 28-70mm f/2,8) δεν είχε την ίδια συμπεριφορά όπως στο φιλμ.... Δηλαδή. Στο φιλμ είχα ομοιόμορφη πόλωση στον ουρανό με υπέροχο (ονειρικό) βαθύ σκούρο μπλε (σε fuji sensia και provia) που όμως δεν μπορούσα να πετύχω στην D90 που είχα τότε. Όχι στο χρώμα, αλλά στην ομοιομορφία, με ουρανούς που κατά μήκος της φωτογραφίας αλλού σκούραιναν κι αλλού ήταν πιο φωτεινοί....

Κι έτσι άφησα πίσω με παράπονο την χρήση του πολωτικού φίλτρου. Δεν ξέρω αν έφταιγε το φίλτρο από άποψης αν κάνει για ψηφιακή φωτογραφία ή όχι. Και το γράφω αυτό διότι έχω δει σειρές φίλτρων που αναγράφουν DIGITAL. Δεν έχω ασχοληθεί όμως παραπάνω για να δω αν ισχύει. Αυτό που διαπίστωσα πάντως ο ίδιος είναι ότι η συμπεριφορά του πολωτικού που είχα σε καμία περίπτωση δεν ήταν ίδια σε φιλμ σε σχέση με τον αισθητήρα.

Τώρα έχω μείνει με το marumi circular polariser που αν κάνω την δοκιμή με το κέρμα γίνεται μπλε..... Δεν το έχω δουλέψει ποτέ.... στα ψηφιακά μου σώματα.

Γενικότερα λάτρευα το πολωτικό φίλτρο γιατί εκτός του υπέροχου ουρανού, έδινε πολύ ωραία χρώματα και καθαρά (ελλείψει άλλων γυαλάδες και αντανακλάσεων από παντός τύπου επιφάνειες όπως νερό, γυαλιστερά φύλλα, δρόμους, κ.λ.π.) όπως επίσης πολύ καλές αντιθέσεις.
 
Last edited:
Απάντηση: Το Φωτογραφικό chat

Νομίζω ότι αυτό που περιγράφεις, η ανομοιομορφία στο μπλε του ουρανού με πολωτικά φίλτρα, συμβαίνει αν χρησιμοποιείς ευρυγώνιους φακούς και τραβάς μεγάλο τμήμα του ουρανού.
 
Re: Απάντηση: Το Φωτογραφικό chat

Νομίζω ότι αυτό που περιγράφεις, η ανομοιομορφία στο μπλε του ουρανού με πολωτικά φίλτρα, συμβαίνει αν χρησιμοποιείς ευρυγώνιους φακούς και τραβάς μεγάλο τμήμα του ουρανού.


Ακριβώς.
Κάτι όμως που δεν με είχε απασχολήσει σε χρήση φιλμ.
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Έχω κι εγώ τρία πολωτικά Hoya ιδίου τύπου 46/52/58mm για αντίστοιχης διαμέτρου φακούς, και πραγματικά η χρήση που κάνω είναι περιορισμένη - τοπία κυρίως - λόγω της προαναφερθείσας συμπεριφοράς...
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

τα πολωτικα φιλτρα δεν φοριουνται οποτε μας καπνισει, μονο σε αντανακλαση, και δυνατο φως
αποφευγουμε σποτ φωτομετριση και ανοιχτα διαφραγματα
εχω φιλτρο τον 20 ευρω και τον 140 ευρω... δεν εχω δει καμια διαφορα

... και μην τα μπερδευοθμε με τα ουδετερα φιλτρα:smash:
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Πράγματι αυτή είναι η "κανονική" χρήση - αντανάκλαση σε γυαλί (βιτρίνα ή παράθυρο ας πούμε), όπου δεν υπάρχει υποκατάστατο ή επεξεργασία που να μπορεί να επιτύχει το ίδιο αποτέλεσμα!
 
Απάντηση: Το Φωτογραφικό chat

Το πρόβλημα είναι στους ευρυγώνιους απο 24μμ και κάτω.
Και όπως έγραψε ο Κώστας χρειάζεται προσοχή στη χρήση τους.
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

τα πολωτικα φιλτρα δεν φοριουνται οποτε μας καπνισει, μονο σε αντανακλαση, και δυνατο φως
αποφευγουμε σποτ φωτομετριση και ανοιχτα διαφραγματα
εχω φιλτρο τον 20 ευρω και τον 140 ευρω... δεν εχω δει καμια διαφορα

... και μην τα μπερδευοθμε με τα ουδετερα φιλτρα:smash:

Κώστα δεν τα φοράμε όποτε να ναι. Επίσης δεν φοριούνται μόνο σε αντανάκλαση και δυνατό φως. Χρησιμοποιουνται κυρίως σε τοπία αλλά και σε άλλες εφαρμογές με τον ήλιο κυριώς πλάτη καθώς σε αυτήν την γωνία είναι πιο έντονο το εφέ τους. Επίσης εντίνουν το κοντράστ και ενίοτε βοηθούν στην μείωση τις μπλε απόχρωσης σε βουνά στο βάθος του ορίζοντα και υπό συγκεκριμενες γωνίες.
Αυτά είναι βασικά.

https://photography.tutsplus.com/tutorials/how-when-and-why-to-use-a-polarizing-filter--photo-1398
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Το Φωτογραφικό chat

Χρησιμοποιώ πολωτικά φίλτρα από πολύ παλιά. Πάντοτε, όταν πήγαινα για φωτογράφιση, φορούσα το πολωτικό φίλτρο. Έχουν περάσει από τα χέρια μου διάφορες μάρκες.
Δεν διάβασα όλο το άρθρο, καθώς αυτήν την στιγμή δεν έχω αυτή την δυνατότητα αλλά από την προσωπική μου εμπειρία δεν μπορώ σίγουρα να πω ότι όλα τα πολωτικά είναι καλά. Ή τουλάχιστον πως με ικανοποίησαν.
Θυμάμαι όμως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της Hoya που έλεγε (σε παλιά μπροσούρα που νομίζω πως έχω ακόμα) πως για να δοκιμάσεις ένα κυκλικό πολωτικό φίλτρο αν είναι καλό ακουμπάς στην πίσω πλευρά ένα κέρμα (στο κρύσταλλο του φίλτρου) και περιστρέφοντάς το πρέπει να σκουρήνει και όσο μείνει να φαίνεται, θα πρέπει να έχει ουδέτερο χρωματισμό. Από όλα τα πολωτικά που είχα πράγματι μόνο με το Hoya συνέβαινε αυτό το φαινόμενο όταν πειραματιζόμουν με το κέρμα. Με αυτό το πείραμα επιβεβαίωσα και τις υποψίες που είχα για άλλα πολωτικά φίλτρα που διέθετα, τα οποία προσέδιδαν κατά την πόλωση ελαφρές χρωματικές αποχρώσεις. Το χειρότερο ήταν με ένα marumi το οποίο και διαθέτω ακόμα, το οποίο όταν πολώνω μπλεδίζει αρκετά. Ένα άλλο που είχα είχε ελαφρά λαδί απόχρωση.

Μιλάω για ουδέτερα πολωτικά και όχι για χρωματικά.
Ψάχνοντας περισσότερο, καθώς το πολωτικό ήταν κάτι που δούλευα κατά κόρων (σε τοπία μόνο) βρήκα αρκετές αναφορές που επιβεβαίωναν τα περί καλής ποιότητας στα πολωτικά φίλτρα.... Ειδικά σε κυκλικά (περιστρεφόμενα).

Από τότε που άρχισα να ασχολούμαι με την ψηφιακή φωτογραφία παρατήρησα πως το 'καλό' πολωτικό που διέθετα από εποχής φιλμ (ένα 72mm Hoya που το φορούσα σε έναν Sigma 28-70mm f/2,8) δεν είχε την ίδια συμπεριφορά όπως στο φιλμ.... Δηλαδή. Στο φιλμ είχα ομοιόμορφη πόλωση στον ουρανό με υπέροχο (ονειρικό) βαθύ σκούρο μπλε (σε fuji sensia και provia) που όμως δεν μπορούσα να πετύχω στην D90 που είχα τότε. Όχι στο χρώμα, αλλά στην ομοιομορφία, με ουρανούς που κατά μήκος της φωτογραφίας αλλού σκούραιναν κι αλλού ήταν πιο φωτεινοί....

Κι έτσι άφησα πίσω με παράπονο την χρήση του πολωτικού φίλτρου. Δεν ξέρω αν έφταιγε το φίλτρο από άποψης αν κάνει για ψηφιακή φωτογραφία ή όχι. Και το γράφω αυτό διότι έχω δει σειρές φίλτρων που αναγράφουν DIGITAL. Δεν έχω ασχοληθεί όμως παραπάνω για να δω αν ισχύει. Αυτό που διαπίστωσα πάντως ο ίδιος είναι ότι η συμπεριφορά του πολωτικού που είχα σε καμία περίπτωση δεν ήταν ίδια σε φιλμ σε σχέση με τον αισθητήρα.

Τώρα έχω μείνει με το marumi circular polariser που αν κάνω την δοκιμή με το κέρμα γίνεται μπλε..... Δεν το έχω δουλέψει ποτέ.... στα ψηφιακά μου σώματα.

Γενικότερα λάτρευα το πολωτικό φίλτρο γιατί εκτός του υπέροχου ουρανού, έδινε πολύ ωραία χρώματα και καθαρά (ελλείψει άλλων γυαλάδες και αντανακλάσεων από παντός τύπου επιφάνειες όπως νερό, γυαλιστερά φύλλα, δρόμους, κ.λ.π.) όπως επίσης πολύ καλές αντιθέσεις.

Θα κάτσω τώρα να διαβάσω το σχετικό άρθρο του Cigala αλλά ήθελα να σχολιάσω την τοποθέτηση του Πάνου μιας και οι παρατηρήσεις του είναι όπως πάντα εύστοχες. Η αλήθεια είναι ότι τα κυκλικά πολωτικά ΔΕΝ έχουν την ίδια επιρροή όπως είχαν στο φίλμ. Γιαυτο και πιθανόν αρχίζουν να μοιάζουν σε απόδοση τα καλά και τα άσχημα (αυτό το λέω ως πιθανότητα). Τα κυκλικά πολωτικά στην πράξη στους ψηφιακούς αισθητήρες δεν έχουν την ίδια επιροή γιατί συνήθως οι αισθητήρες έχουν επικαλύψεις που πολώνουν το φως και δεν χρειάζονται το ακριβό κυκλικό πολωτικό για να βρεί την συγκεκριμένη γωνία για την πόλωση οπότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί και το πιο φθηνό linear πολωτικό αντί του κυκλικού. Υπάρχουν πολλά τεχνικά άρθρα που τεκμηριώνουν αυτό που γράφω μπορείτε να τα βρείτε με λίγο ψάξιμο. Φυσικά οι κατασκευαστές φίλτρων δεν άφησαν την τεχνολογία να τους ξεπεράσει και γιαυτο έβγαλαν άμεσα τις digital εκδόσεις των παλιών CPL φίλτρων προσαρμόζοντας κατά κάποιο τρόπο τα φίλτρα τους στους ψηφιακούς αισθητήρες. Πόσο αυτό συμβαίνει στην πραγματικότητα θα πρέπει κανεις να το δοκιμάσει στην πράξη στην δική του μηχανή και στον δικό του αισθητήρα , το πιο πιθανό αν έχει άλλες επιστρώσεις σε SONY, Canon, Nikon, Fuji και άλλες σε OLYMPUS και Panasonic όπως ο ίδιος έχω διαπιστώσει στις δυο τελευταίες κάνοντας συγκρίσεις μεταξύ τους.

Και φυσικά σε αυτό δεν παίζει κανένα απολύτως ρόλο αν είναι και πανάκριβο το φίλτρο και πολύ καλό, αν δεν ταιριάξει με τον αισθητήρα τσάμπα τα χρήματα που θα δώσεις. Φόρεσα ένα ακριβό λεπτό Hoya HD CPL 67mm στον 50-200 SWD μια μέρα και μου χάλασε τις φωτό στα άκρα σε απίστευτο βαθμό και του φόρεσα και ένα πιο παλιό φθηνό B+W 67mm το απλό και συνεργάστηκε το σώμα και ο φακός πολύ πολύ καλύτερα. Αυτά από τις δικές μου εμπειρίες.
Όσο για την κάστα ναι κάποια πιθανόν δίνουν μια πιο ζεστή ή παγωμένη απόχρωση αλλά και αυτό έχει να κάνει με τα παραπάνω. Αν φοράμε ευρυγώνιο είναι σίγουρο ότι θέλει προσοχή η χρήση CPL γιατί η πόλωση μπορεί να βγει μονόπατα και να εμφανιστεί ουρανός με δυο διαφορετικές τονικότητες.
 
Re: Φιλτρα CP,ND

Κώστα καλησπέρα.

Ανέλυσες πολύ καλύτερα το θέμα με τους αισθητήρες και τα κυκλικά πολωτικά φίλτρα. Οι παρατηρήσεις μου έχουν να κάνουν μόνο με κυκλικά καθώς δεν έχω κάνει χρήση ποτέ μου Linear φίλτρου. Επίσης δεν γνώριζα ότι στους αισθητήρες υπάρχουν επιστρώσεις που /πολώνουν το φως, παρά μόνο πως διαθέτουν τα γνωστά φίλτρα / επιστρώσεις που περιορίζουν το Moire... (Low Pass or Anti Alias filter)

Άρα γι αυτό παρατηρούσα αυτές τις διαφορές συμπεριφοράς του πολωτικού μεταξύ φιλμ και αισθητήρα.
Με το καιρό αλλά και με τα εργαλεία που μας δίνουν τα λογισμικά (Dahaze, Selective Tools, Chromatic Channels κλπ) μπορείς να κάνεις σχεδόν τα πάντα. Γι αυτό και έπαψα να ψάχνομαι με πολωτικά σε ψηφιακή μηχανή.

Όμως με τα παραπάνω εργαλεία δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να αφαιρέσεις της αντανακλάσεις που έγραψε ο partisan που είναι και βασική χρήση του πολωτικού.

Ένα άλλο καλό που είχαν τα πολωτικά με το φιλμ είναι ότι πολώνοντας σκούραινε ο ουρανός (που συνήθως είναι από τα πιο φωτεινά τμήματα σε ένα κάδρο) και άλλαζε ανάλογα και η έκθεση. Έτσι έπαιρνα τις περισσότερες φορές εξαιρετικά αποτελέσματα σε Slides με πολύ ομοιόμορφη έκθεση σε τοπία με μοναδικούς σκούρους μπλε και κορεσμένους ουρανούς, πάρα πολύ καλό contrast και φυσικό (λόγο φίλτρου) dehaze. Για αυτό λάτρευα τα πολωτικά. Επίσης αύξαναν το contrast σε ουρανό με σύννεφα κάνοντας την εικόνα πιο δραματική.


Παραθέτω παράδειγμα που όμως είναι υπερβολικό με πολύ σκούρο ουρανό και ήλιο πλάτη. Φταίει και η επεξεργασία αλλά και ο τρόπος αντιγραφής του Slide....


Nikon F90X
Sigma AF 28-70mm f/2.8 EX
Fuji Sensia 100
HOYA Circular Polarizer 77mm

Colors and Rocks by Panagiotis Adamopoulos, on Flickr
 
Last edited by a moderator:
Απάντηση: Re: Φιλτρα CP,ND

Εννοείται ότι αντανακλάσεις και καθρεπτισμοϊ είναι παράγοντες που φωνάζουν για χρήση CPL. Σημαντικό είναι επίσης να υπάρχει και καλή μαύρη ματ επίστρωση στο υλικό που περιβάλει το φίλτρο ώστε να μην δίνει αυτό έξτρα αντανακλάσεις.

Τα linear polarizer παρότι φθηνά δεν ήταν δημοφιλή γιατί δημιουργούσαν προβλήματα στις AF SLR και έτσι με τον καιρό εξαφανίστηκαν και σπάνια βρίσκεις να αγοράσεις.

Αυτό που πρέπει να μείνει είναι ότι τυχόν αγορά καλό είναι να δοκιμαστεί. Οι επιστρώσεις πλέον στους αισθητήρες που στην πράξη είναι στα ΑΑ φίλτρα ποικίλουν και δίνουν πολλές διαφορετικά αποτελέσματα. Παίζει φυσικά σημαντικό ρόλο και ο φακός που επίσης έχει επιστρώσεις που δίνουν αυξημένο κοντραστ. Το καλό είναι ότι στις ακάθρεπτες έχεις τη δυνατότητα πλέον τις περισσότερες φορές να δεις άμεσα <on site> την επιρροή του πολωτικοϋ και να μεταβάλεις κατάλληλα την γωνία.