E-MU PM5 Precision Monitor Speakers
Γενικά:
Εδώ και τρία χρόνια ένα ζευγάρι near field monitors με συντροφεύουν, συνδεμένα στον καθημερινής χρήσης επιτραπέζιο υπολογιστή του γραφείου μου (desktop workstation), όπου εκτελώ τις περισσότερες από τις καθημερινές εργασίες, μουσικές και μη. Μίξεις, επεξεργασίες ήχου, κλπ. διάφορες ακροάσεις εκτελούνται ως επί το πλείστον σ' αυτό το set-up καθημερινής χρήσης. Το PM5 είναι ενεργό ηχείο δύο δρόμων με μιά μονάδα woofer κώνου 5 ιντσών από υαλονήματα και μιά μονάδα tweeter 1 ίντσας μαλακού θόλου νεοδυμίου. Οδηγούνται από δύο ενισχυτές τάξης A στην είσοδο/MOSFET στην έξοδο των 40W RMS στα 4 ohms έκαστος με ενεργό crossover με συχνότητα διαχωρισμού τα 2,5 kHz. Η απόκριση συχνότητας κατά τον κατασκευαστή είναι 67Hz to 20kHz (±2.5dB), η μέγιστη ηχητική στάθμη Μaximum SPL (short term) γιά ένα ηχείο =100dB SPL @ 1m και για το ζεύγος =103dB SPL @ 1m. Περιγραφή και λεπτομέρειες σύμφωνα με τον κατασκευαστή θα βρείτε εδώ:
http://www.emu.com/products/product.asp?category=526&subcategory=527&product=14280&nav=features
Κριτικές σχετικές με τα ηχεία θα βρείτε επίσης εδώ:
http://ixbtlabs.com/articles2/proaudio/emu-pm5.html
και εδώ:
http://www.cakewalknet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=233&Itemid=2
Το ζευγάρι ηχείων της EMU δεν είναι το μόνο set ηχείων που διαθέτω, ούτε το ακριβότερο, ούτε το απολύτως κορυφαίο. Όμως με τον καιρό έχει κερδίσει μιά θέση ανάμεσα στις συσκευές που εκτιμώ ιδιαίτερα και θεωρώ giant killers!
Περιγραφή
Τα near field monitors είναι κατ' αρχήν ηχεία που θα μπορούσαμε να τα ονομάσουμε ειδικής αποστολής. Ηχεία με μεγάλη ακρίβεια και ευρεία διασπορά χρησιμοποιούνται ως monitors για ακρόαση από κοντινή απόσταση, ώστε να μεγιστοποιείται η αναλογία μεταξύ του κατ' ευθείαν ήχου (direct sound) προς τον εξ ανακλάσεως προερχόμενο. Κατ' αυτό τον τρόπο ο ηχολήπτης που κάνει μία μίξη π.χ. μπορεί να λάβει τις πιό σωστές αποφάσεις χωρίς να επηρρεάζεται από τις εκάστοτε επιδράσεις του χώρου. Καλά όλ' αυτά, αλλά τι σχέση έχουν με ηχεία που αποσκοπούν στην ακρόαση και όχι στην παργωγή μουσικής; Και τι γυρεύουν σ' ένα forum που αφορά τη μουσική απόλαυση και το σωστό ήχο και όχι την παραγωγή; Πριν ξεσηκωθείτε κι' αρχίσετε να διαμαρτύρεστε, οφείλω κάποιες εξηγήσεις.
Η μακρόχρονη συμβίωση μου με ενεργά επαγγελματικά monitors μ' έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα, ότι -υπό προϋποθέσεις- μπορούν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν για την ακρόαση μουσικής, ως Hi-Fi ή Hi-End ηχεία. Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός, ότι μεταξύ επαγγελματικών και αντίστοιχης ποιότητας Hi-Fi/End καταναλωτικών (consumer) προϊόντων οι τιμές έχουν μιά σχέση 1:3, έως 1:5 ή και περισσότερο, τότε σίγουρα ανάμεσα στα "επαγγελματικά" μπορούμε να βρούμε πολλούς και αληθινούς Giant Killers!
Ισχύει και το αντίστροφο: Ηχεία Hi-Fi επίσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως monitors για τις εργασίες ενός ηχολήπτη, όπως μπορούμε να δούμε εδώ:
http://www.soundonsound.com/sos/Jun02/articles/monitors.asp?print=yes
Όμως, όπως είπαμε, τα κοστολόγια ευνοούν τα επαγγελματικά, γι' αυτό και η περίπτωση αυτή είναι μάλλον σπάνια.
Τα E-MU PM5 Precision Monitors δείχνουν τις αρετές τους από την πρώτη στιγμή. Με απόκριση συχνότητας πρακτικά επίπεδη από τα 80-90 Hz και πάνω είναι εξαιρετικά αναλυτικά, ταχύτατα, ισορροπημένα και παράλληλα μουσικώτατα, με ευρεία και εκτεταμένη σε πλάτος και βάθος στερεοφωνική εικόνα. Το χαμηλό τους είναι σφιχτό, ταχύ και ακριβές μέχρι το σημείο που λόγω μεγέθους φθάνει το ηχείο, χωρίς θόλωμα ή κρέμασμα. Δεν κουράζουν σε μακρόχρονες ακροάσεις και αυτό είναι ένα ακόμα πλεονέκτημα τους. Εκπληρώνουν με άνεση και τους δύο ρόλους, του επαγγελματικού εργαλείου (για μίξεις, επεξεργασίες κλπ.) και του αναπαραγωγέα κατάλληλου για κριτικές μουσικές ακροάσεις (critical listening). Τα έχω εφοδιάσει με καλώδια ρεύματος Kimber PK14. Ωφελούνται κάπως, αλλά όχι δραματικά, όχι στο βαθμό που βελτιώνεται ένας τελικός ενισχυτής για παράδειγμα. Θα έπρεπε να τα έχω στήσει σε αντικραδασμικές βάσεις, όμως για λόγους πρακτικούς τα άφησα εκατέρωθεν επάνω στο γραφείο μου χωρίς να με ενοχλεί κάτι. Έχουν επίσης τη δυνατότητα ρύθμισης στάθμης υψηλών και χαμηλών και ευαισθησίας εισόδου, ώστε να προσαρμοσθούν στο χώρο τοποθέτησης. Και τέλος διαθέτουν εισόδους που τα καθιστούν ικανά να συνδεθούν με όλους τους δυνατούς τρόπους.
-Μέσω ισορροπημένων (Balanced) συνδέσεων με βύσματα τύπου XLR ή Jack TRS
-Μέσω μη ισορροπημένων (Unbalanced) συνδέσεων με βύσματα τύπου RCA.
Ένας διακόπτης στο πίσω μέρος του ηχείου ορίζει ποιό είδος συνδέσεων χρησιμοποιούμε (Balanced ή Unbalanced).
Γιατί Giant Killers?
Η ηχητική ποιότητα των ηχείων είναι ο πρώτος λόγος. Μουσικότητα, αναλυτικότητα, ταχύτητα και ακρίβεια τα τοποθετούν στην πρώτη κατηγορία, πλάϊ σε πολλούς "μεγάλους αδελφούς" και "εξαδέλφους"!
Τιμή: Περίπου 200-250 Ευρώ το κομμάτι (400-500 Ευρώ το ζεύγος). Κι' αν ψάξει κανείς, ίσως τα βρεί και πιό κάτω. Ηχητικά παίζουν στην κατηγορία τριπλάσιας έως και πενταπλάσιας αξίας (προσωπική μου εκτίμηση).
Συνδέσεις-Ευελιξία: Μπορούν να συνδεθούν με οτιδήποτε και να συμμετάσχουν σε κάθε πιθανό set-up.
α) Με επαγγελματική κάρτα ήχου ή DAC μέσω των ισορροπημένων συνδέσεων XLR ή Jack TRS για τη δημιουργία ενός μικρού ποιοτικού συστήματος με ελάχιστο κόστος. (Τα έχω συνδεμένα με την E-MU 0404 USB. Εξαιρετική monitor απόδοση, με κόστος περίπου στα 600 Ευρώ!)
β) Με προενισχυτή μέσω των μη ισορροπημένων συνδέσεων τύπου RCA για ένα μικρό ποιοτικό σύστημα σε μικρό χώρο. Εναλλακτικά, ελλείψει προενισχυτή θα μπορούσαμε να πάρουμε 2 pre-out (L,R) από τον παλιό μας AV ενισχυτή που μας έχει μείνει σε αχρησία μετά από τις καταιγιστικές εξελίξεις στον τομέα του οικιακού κινηματογράφου. Και να φτιάξουμε με ελάχιστο κόστος ένα ποιοτικό μουσικό σύστημα για το γραφείο ή το υπνοδωμάτιο για παράδειγμα. Κι' αφού τα ηχεία είναι ενεργά δεν πονοκεφαλιάζουμε για ενισχυτές, ταιριάσματα (matching κλπ, κλπ)...
γ) Με Sub-Woofer, κατά προτίμηση το "δικό τους" βλ.
http://www.emu.com/products/product.asp?category=569&subcategory=570&product=15165 με το οποίο είναι φτιαγμένα για να συνεργάζονται. (Τιμή Sub-Woofer κάπου κοντά στα 400 Ευρώ). Έτσι δημιουργείται ένα μεγάλο ολοκληρωμένο 2.1 σύστημα συνολικού κόστους γύρω στα 800 Ευρώ, που παίζει ηχητικά σε κατηγορία τιμής 3-5 φορές πιό πάνω! Εδώ τα ηχεία συνδέονται μέσω του Sub. Αυτό με τη σειρά του συνδέεται με όλους τους δυνατούς τρόπους που προαναφέρθηκαν (επαγγελματική κάρτα ήχου, DAC, μέσω XLR ή Jack TRS, προενισχυτή μέσω συνδέσεων RCA, με AV ενισχυτή κλπ.) Υπ' όψιν ότι με τη χρήση Sub το σύστημα θα φθάνει κοντά στα 113 db, SPL.
δ) Με AV ενισχυτή ή προενισχυτή-επεξεργαστή Surround για τη δημιουργία ενός πολύ υψηλής ποιότητας πολυκάναλου συστήματος που θα είναι κατάλληλο για την αναπαραγωγή μουσικής όμως και όχι μόνο κινηματογραφικών ταινιών. Στην περίπτωση αυτή θα τροφοδοτήσουμε το Sub-Woofer και τα ενεργά ηχεία μας από τις εξόδους Sub και pre-out του AV ενισχυτή μας και δεν θα χρησιμοποιήσουμε τις εξόδους ηχείων των ενισχυτικών τμημάτων του. Εδώ το κόστος για ένα 6.1 σύστημα θα φθάσει κάπου 1600 Ευρώ. Θα έχουμε όμως φτιάξει σύστημα που θα παίζει αντίστοιχα με συμβατικό πολλών-πολλών χιλιάδων ευρώ. Επιπλέον θα είναι οικονομικά και εύκολα επεκτάσιμο (7.1, 7.2, 10.2 κλπ) διότι θα στηρίζεται σε ενεργά ηχεία μόνο και όχι σε επιπλέον τελικούς ενισχυτές!
Πιστεύω λοιπόν ότι η οικογένεια των ενεργών ηχείων της E-MU έχει όλα τα προσόντα που απαιτούνται για να λάβουν το χαρακτηρισμό του "Φονέως Γιγάντων" (Giant Killer). Επιτέλους όλοι δικαιούνται ν' απολαμβάνουν την αγαπημένη τους μουσική με την καλύτερη δυνατή ποιότητα, χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν τα μαλλιά της κεφαλής τους ή να βουτηχτούν στα χρέη. Oι φονείς γιγάντων υποδεικνύουν ένα ακόμα δρόμο. Και σε συνθήκες οικονομικής κρίσης ο δρόμος αυτός γίνεται ακόμα πιό σημαντικός.
Υ.Γ.
Γράφοντας το παρόν post επισκέφθηκα τις σελίδες της E-MU και του Νακα (Επίσημος αντιπρόσωπος στην Ελλάδα). Έχω την εντύπωση (δεν το έχω επαληθεύσει) ότι η μητρική εταιρεία έχει πλέον διακόψει την παραγωγή των Precision Monitors. Αν είναι έτσι, τό γεγονός είναι λυπηρό. Σπάνια βρίσκει κανείς προϊόντα τέτοιας ποιότητας σε τόσο προσιτή τιμή. Εν πάση περιπτώσει τα συνιστώ ανεπιφύλακτα σ' όποιον τα βρεί και θέλει να τα δοκιμάσει...
Καλή Νύχτα!