Ηλεκτροκολληση, εργαλεια, τεχνικες και συμβουλες.

Απάντηση: Re: Ηλεκτροκολληση, εργαλεια, τεχνικες και συμβουλες.

Kαι ενα πυροσβεστηρα να εχεις τριγυρω, εναν μικρο, ειναι καλο να υπαρχει ασχετα με την ηλεκτροκολληση.

Γενικως σε χωρο εργαστηριου για διαφορους λογους καλο ειναι να υπαρχει ενας....!!!
 
Εν τω μεταξύ με ρώτησε ο φίλος μου ο αλουμινας, που έχω τις πολικοτητες και του είπα ότι την τσιμπίδα έχω στο - και την γείωση στο + και μου είπε να τα βάλω κανονικά. Στο + την τσιμπίδα και στο - την γείωση.
Ποιες είναι οι διαφορές που έχουν;
 
Εχε στο νου και το παρακατω, αλλα γενικα παιζουν και πολλα αλλα πραγματα ρολο, το ειδος του ηλεκτροδιου και αλλα. Δες και τα video αυτου του τυπου και οποια αλλα δεις ενδιαφεροντα.
Αλλα, σε πρωτη φαση, μαθε με εξασκηση τα βασικα, να βγαινει ενα αξιοπρεπες γαζι και μετα θα ξεκινησεις να βλεπεις διαφορες.
dff412d15d82f69ed8fa816b67533b88.jpg


Στάλθηκε από το SM-G950F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 
O αδελφός μου αγόρασε την Super Mini. Την έβαλε στον πάγκο, έπιασε 2 σίδερα και άρχισε να δοκιμάζει. Στον πάγκο σε μια γωνιά και ανάμεσα σε διάφορα μικροπράματα (στυλό κλπ) υπήρχε και ένα πακέτο με φωτοβολίδες ξαχασμένες από πολλά χρόνια. Μια κάφτρα από την δοκιμή της ηλεκτροκόλλησης έκαψε το χαρτοκούτι και έγινε όχι μονο ανάφλεξη ... αλλά προκλήθηκε μια εκκωφαντική ΕΚΡΗΞΗ. Ότι υπήρχε γύρω από το κουτί εκτοξεύτηκε και θραύσματα από στυλό, πλαστικά, βιδούλες κλπ καρφώθηκαν στο σώμα και στο πρόσωπο του αδελφού μου. Ολος ο χώρος γέμισε καπνό, έντονη μυρωδιά από μπαρούτι, η ορατότητα μηδενική και η αναπνοή σχεδόν αδύνατη ενώ ο αδελφός μου βρέθηκε στο δάπεδο σοκαρισμένος, να έχει χάσει προσωρινά την ακοή λόγω του θορύβου και με την βεβαιότητα ότι είχε ανατιναχθεί ένα κουτί φυσίγγια που ήταν επίσης παραπέρα στον πάγκο του. Εσπευσα να τον βγάλω από την κόλαση και ήμουν βέβαιος ότι έπαθε σοβαρότατο τραυματισμό. Μετά από αρκετή ώρα και αφού διαπιστώσαμε ότι τα τραύματα ήταν όλα ελαφριά, επανήλθε και η ακοή του, καθαρίστηκε καλά το σώμα και το πρόσωπο από αίματα & κάπνα και διαπιστώσαμε ότι ήταν καλά. Ο χώρος καθάρισε μετά από πολλή ώρα από τους καπνούς και μετά από προσεκτική διερεύνηση διαπιστώσαμε ότι όλα έγιναν από τις ξεχασμένες φωτοβολίδες.

Σας συμβουλεύω λοιπόν να πέρνετε όλα τα μέτρα ασφαλείας (γυαλιά, γάντια κλπ), να προτιμάτε τον εξωτερικούς χώρους, να έχετε την προνοητικότητα για κάθε πιθανό κίνδυνο καθώς και να έχετε πάντα δίπλα σας έναν πυροσβεστήρα.!!! Επίσης ένα καλό φαρμακείο πάντα στο χώρο που εργαζεστε καθώς και το κινητό επάνω σας. Δεν θέλει και πολύ να γίνει η στραβή

Καλή συνέχεια
 
Δοξα τω Θεω που την γλιτωσε φτηνα. Τι να λεμε τωρα, ειναι επικινδυνα πραγματα αυτα και ολοι εχουμε παρει ρισκα, που πολλες φορες δεν τα πληρωσαμε απο τυχη. Οσο μεγαλυτερη προσοχη τοσο μειωνουμε τις πιθανοτητες.
 
παιδια, νομιζω οτι στα πλαισια της ασφαλειας καλο θα ειναι να διαχωριζουμε τους χωρους εργασιας.
πχ οι φωτογραφοι χωριζουν την μια πλαυρα του σκοτεινου θαλαμου σε "υγρη" και "στεγνη"
Με την ιδια λογικη ηλεκτροκολλησειςκαι τροχοι δεν θα επρεπε να βρισκονται σε ενα σημειο που να εχει μονο μεταλλο και σοβα? (ουτε καν πριονιδι)
 
Συγουρα η λειτουργια της ηλεκτροκολλησης θελει εξωτερικο χωρο η σε σημειο μακρια απο επικυνδινα υλικα...
Ο εξοπλισμος ασφαλειας ειναι γενικο κομματι και θα πρεπει να περνονται ολα τα μετρα σε τετοιες εργασιες..

Οσο αφορα το που μπαινει η τσιμπιδα και που η γειωση σε + η - ειναι λιγο μπερδεμα και εξαρταται τι κολλας...
Στο παραπανω βιντεο τα βαζει αναποδα ο Σπυρος γιατι λεει οτι κανει πιο καθαρο γαζι και ωστε το ηλεκτροδιο να μην αναπτυσηει μεγαλες θερμοκρασιες και τρυπαει το σιδερο..ειδικα τα στρατζαριστα μικρου παχους..
Απο εναν θειο μου που ασχοληται αρκετα μου ειπε οτι αλλαγη πολικοτητας κανεις οταν εχει πολυ λεπτο υλικο να "γαζωσεις"..π.χ. ανοξειδοτη λαμαρινα 2 η 1 χιλιοστο...
Τι ισχυει απο τα 2..;...η και τα 2 παιζουν αναλογα την περιπτωση...
Η αληθεια ειναι οτι την πρωτη περιπτωση με την τσιμπιδα στο - δεν την εχω δοκιμασει αλλα θυμαμαι οτι εβγαινε αρκετη σπιθα με την τσιμπιδα στο +( υποτιθεται κανονικη συνδεσμολογια δηλ +) αλλα η κολληση εγινε μια χαρα...

Θα θελα παντως να δω απο κοντα αυτα απο καποιον που ξερει καθως η πραξη σε ολα τα πραγματα ειναι ο καλυτερος οδηγος...γιατι καλη η θεωρια αλλα το αποτελεσμα και η σωστη λειτουργια μετραει...
 
Καλημέρα στην παρέα. Με αφορμή την ανάρτηση του φίλου Κώστα περί ατυχήματος του αδελφού του από πλημμελή μέτρα ασφαλείας κατά την χρήση μηχανής ηλεκτροσυγκόλλησης, να πω κι εγώ το τετριμμένο, ότι με αυτά τα πράγματα δεν παίζουμε! Πάντα φοράμε μάσκα, πάντα φοράμε δερμάτινα γάντια, πάντα δεν αφήνουμε ακάλυπτο/γυμνό κανένα σημείο του σώματός μας, όσο ζεστός κι αν είναι ο καιρός, πάντα φοράμε παπούτσια, ιδανικά κατάλληλα εργασίας, ποτέ σαγιονάρες, ποτέ δεν δουλεύουμε τη μηχανή σε χώρο με εμφανή υγρασία/νερά. Επιλέγουμε εξωτερικό χώρο, ιδανικά όχι ιδιαίτερα εκτεθειμένο στον άνεμο, μακριά από οτιδήποτε θα μπορούσε να αναφλεγεί (φιάλες υγραερίου, δεξαμενές/μπετόνια καυσίμων, χαρτικά, ξερά ξύλα/προσανάμματα, θερμαντικές συσκευές κλπ). Αν είμαστε αναγκασμένοι να δουλέψουμε σε εσωτερικό χώρο, φροντίζουμε να μην υπάρχουν εύφλεκτα υλικά, ο χώρος να αερίζεται καλά, τα δομικά υλικά του χώρου να είναι κατάλληλα (πχ όχι ξύλινα δάπεδα) κι επίσης να μην δουλεύουμε συνεχόμενα για αρκετή ώρα, ώστε και δυνατότητα αερισμού/απαγωγής των επικίνδυνων αερίων της κόλλησης να υπάρχει αλλά και να αποφεύγεται η τυχόν υπερθέρμανση μηχανής και πάγκου εργασίας, αν ο τελευταίος είναι ξύλινος (που δεν το συνιστώ). Το ιδανικό είναι να κολλάμε σε επιφάνεια εργασίας από λαμαρίνα, κατά προτίμηση όχι γαλβανιζέ, είτε κοινού χάλυβα (μαύρη) είτε, καλύτερα, χάλυβα ψυχρής έλασης (DCP), ιδανικά 2-3 χιλ. πάχους.
Από κει και πέρα, να προσθέσω ότι τουλάχιστον για τη μηχανή Helix Super mini με τα 140Α ονομαστικά ρεύματος, την οποία έχουμε (και καλώς) προμηθευτεί αρκετά άτομα (κι εγώ ανάμεσα σε αυτά), η μηχανή έρχεται στη συσκευασία της με καλώδια διατομής 12 τετρ. χιλ.. Τη συγκεκριμένη διατομή όσο και να έψαξα δεν κατάφερα να τη βρω ανάμεσα στις τυποποιημένες διατομές καλωδίων τύπου H01N2-D που είναι ο τύπος των καλωδίων που χρησιμοποιούνται στις μηχανές ηλεκτροσυγκόλλησης (όπως επίσης και ως καλώδια εκκίνησης αυτοκινήτων όταν ξεμένει η μπαταρία). Τα καλώδια αυτά ενδείκνυνται για τάσεις μέχρι 100V, και οι τυποποιημένες διατομές τους είναι: 10, 16, 25, 35, 50, 70, 95, 120 mm2.
Με βάση σχετικούς πίνακες χαρακτηριστικών όπως ο παρακάτω:
http://www.farnell.com/datasheets/1929041.pdf
ένα καλώδιο διατομής 10 mm2 αυτού του τύπου αντέχει σε κύκλο λειτουργίας (duty cycle) 100% (με το 100% όμως να αντιστοιχεί σε 5 λεπτά συνεχούς λειτουργίας κι όχι 10 που είναι ο αντίστοιχος χρόνος στις μηχανές ηλεκτροσυγκόλλησης), ρεύμα 100Α, ενώ το ίδιο καλώδιο διατομής 16 mm2 αντέχει 135Α. Τι σημαίνει αυτό;
Επειδή η μηχανή Helix Super mini διατείνεται ότι δίνει 140Α σε κύκλο λειτουργίας 60% 140Α και σε κύκλο λειτουργίας 100% 108Α, όπου όμως ο κύκλος λειτουργίας στις μηχανές αντιστοιχεί σε 10 λεπτά, κανονικά η μηχανή θα έπρεπε να συνοδεύεται από καλώδιο αντίστοιχης αντοχής σε ρεύμα. Δηλαδή ένα καλώδιο που στο 60% που είναι 6 λεπτά (παραπάνω από το 100% του κύκλου λειτουργίας των καλωδίων του πίνακα που αντιστοιχεί σε 5 λεπτά) να αντέχει 140Α.
Αν δούμε πάλι τον πίνακα των καλωδίων, το 16άρι καλώδιο στο 100% κύκλου λειτουργίας έχει αντοχή σε ρεύμα ίση με 135Α, που πάλι όμως αντιστοιχεί σε 5 λεπτά συνεχούς χρόνου λειτουργίας κι όχι 6 που είναι ο κύκλος λειτουργίας των μηχανών.
Κατά συνέπεια, εφόσον τα νούμερα που δίνει η μηχανή της Helix είναι ρεαλιστικά κι όχι "πέτσινα", για να τη δουλέψει κανείς στο 100% των δυνατοτήτων της θα έπρεπε να έρχεται από την αρχή με καλώδιο τουλάχιστον 16mm2 κι όχι με το 12mm2 (όπως επίσης και την απαράδεκτη τσιμπίδα γείωσης, που ωστόσο αντίστοιχη άθλια έχουν και αρκετές ακριβότερες μηχανές ηλεκτροσυγκόλλησης, αν αυτό είναι ελαφρυντικό για την Helix, δεδομένου και του κοστολογίου της).
Κατά την εκτίμησή μου, με το 12άρι καλώδιο που έρχεται τώρα η μηχανή, δεν μπορεί να δώσει στο προς κόλληση δοκίμιο πάνω από 100-110Α ρεύματος και μόνο για συνεχόμενη εργασία κόλλησης 1-2 λεπτών μάξιμουμ (και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι έχουμε αλλάξει την τσιμπίδα γείωσης με μια σωστή) με ισόχρονο διάλειμμα εν συνεχεία.
Αυτό βέβαια δεν είναι απαραίτητα αποτρεπτικό για καθαρά ερασιτεχνική χρήση, όπως αυτή που λίγο πολύ κάνουμε οι περισσότεροι που αγοράσαμε τη μηχανούλα αυτή, και για χρήση ηλεκτροδίων 2,5 χιλ. Καλό είναι ωστόσο να το έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας, ότι με αυτά τα καλώδια δεν πρόκειται να καταφέρουμε να δοκιμάσουμε/εξαντλήσουμε τις δυνατότητες της μηχανής, πράγμα που για να πετύχουμε χρειαζόμαστε 16άρια καλώδια.
Το κόστος αγοράς για ένα σετ καλωδίων 16mm2 2Χ2 μέτρων είναι λίγο πάνω από 10 ευρώ. Όποιος θέλει μπορεί να δοκιμάσει.
 
Πολύ ωραία αυτά που λέτε και θα τα έχουμε σοβαρά υπόψη μας.
Σήμερα έκατσα και έκανα ένα πρόχειρο στεγαστρο, με τους μουσαμάδες που είχα πει. Εντάξει κάνει κοιλιά σε ένα μέρος κσι κρατάει νερά, έκανα δοκιμή με το λάστιχο, αλλά έκανα μια ξυραφιά με το κοπίδι και τώρα φεύγει. Κάτω πάντως δεν περνάει καθόλου νερό. Άμα εξοικειωθώ με την ηλεκτροσυγκόλληση, θα φτιάξω σκελετό στραντζαριστό και πάνω θα τεντωσω μουσαμά ή πανί από τέντα...
Έβαλα και ένα άλλο κομμάτι μουσαμά, σαν κουρτίνα, τον οποίο θα απλώνω όταν κάνω τροχισματα και μετά θα τον μαζεύω, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες, ώστε να προστατεύεται ο χώρος της πυλωτής από σπινθήρες.
Παλιά ο πάγκος ήταν μπροστά από τις παλέτες και τώρα τον πήγα εκεί που βλέπετε, στον ακάλυπτο. Δίπλα είναι η δεξαμενή πετρελαίου, αλλά δεν έχει ανάγκη. Το πολύ πολύ, θα βάζω ανάμεσα στον πάγκο και την δεξαμενή, αυτό το κομμάτι mtf, που έχω σκεπάσει τον πάγκο..

IMG-20210307-152211.jpg

IMG-20210307-144410.jpg

IMG-20210307-144323.jpg

IMG-20210307-144732.jpg
 
Απάντηση: Re: Ηλεκτροκολληση, εργαλεια, τεχνικες και συμβουλες.

Από κει και πέρα, να προσθέσω ότι τουλάχιστον για τη μηχανή Helix Super mini με τα 140Α ονομαστικά ρεύματος, την οποία έχουμε (και καλώς) προμηθευτεί αρκετά άτομα (κι εγώ ανάμεσα σε αυτά), η μηχανή έρχεται στη συσκευασία της με καλώδια διατομής 12 τετρ. χιλ.. Τη συγκεκριμένη διατομή όσο και να έψαξα δεν κατάφερα να τη βρω ανάμεσα στις τυποποιημένες διατομές καλωδίων τύπου H01N2-D που είναι ο τύπος των καλωδίων που χρησιμοποιούνται στις μηχανές ηλεκτροσυγκόλλησης (όπως επίσης και ως καλώδια εκκίνησης αυτοκινήτων όταν ξεμένει η μπαταρία). Τα καλώδια αυτά ενδείκνυνται για τάσεις μέχρι 100V, και οι τυποποιημένες διατομές τους είναι: 10, 16, 25, 35, 50, 70, 95, 120 mm2.
Με βάση σχετικούς πίνακες χαρακτηριστικών όπως ο παρακάτω:
http://www.farnell.com/datasheets/1929041.pdf
ένα καλώδιο διατομής 10 mm2 αυτού του τύπου αντέχει σε κύκλο λειτουργίας (duty cycle) 100% (με το 100% όμως να αντιστοιχεί σε 5 λεπτά συνεχούς λειτουργίας κι όχι 10 που είναι ο αντίστοιχος χρόνος στις μηχανές ηλεκτροσυγκόλλησης), ρεύμα 100Α, ενώ το ίδιο καλώδιο διατομής 16 mm2 αντέχει 135Α. Τι σημαίνει αυτό;
Επειδή η μηχανή Helix Super mini διατείνεται ότι δίνει 140Α σε κύκλο λειτουργίας 60% 140Α και σε κύκλο λειτουργίας 100% 108Α, όπου όμως ο κύκλος λειτουργίας στις μηχανές αντιστοιχεί σε 10 λεπτά, κανονικά η μηχανή θα έπρεπε να συνοδεύεται από καλώδιο αντίστοιχης αντοχής σε ρεύμα. Δηλαδή ένα καλώδιο που στο 60% που είναι 6 λεπτά (παραπάνω από το 100% του κύκλου λειτουργίας των καλωδίων του πίνακα που αντιστοιχεί σε 5 λεπτά) να αντέχει 140Α.
Αν δούμε πάλι τον πίνακα των καλωδίων, το 16άρι καλώδιο στο 100% κύκλου λειτουργίας έχει αντοχή σε ρεύμα ίση με 135Α, που πάλι όμως αντιστοιχεί σε 5 λεπτά συνεχούς χρόνου λειτουργίας κι όχι 6 που είναι ο κύκλος λειτουργίας των μηχανών.
Κατά συνέπεια, εφόσον τα νούμερα που δίνει η μηχανή της Helix είναι ρεαλιστικά κι όχι "πέτσινα", για να τη δουλέψει κανείς στο 100% των δυνατοτήτων της θα έπρεπε να έρχεται από την αρχή με καλώδιο τουλάχιστον 16mm2 κι όχι με το 12mm2 (όπως επίσης και την απαράδεκτη τσιμπίδα γείωσης, που ωστόσο αντίστοιχη άθλια έχουν και αρκετές ακριβότερες μηχανές ηλεκτροσυγκόλλησης, αν αυτό είναι ελαφρυντικό για την Helix, δεδομένου και του κοστολογίου της).
Κατά την εκτίμησή μου, με το 12άρι καλώδιο που έρχεται τώρα η μηχανή, δεν μπορεί να δώσει στο προς κόλληση δοκίμιο πάνω από 100-110Α ρεύματος και μόνο για συνεχόμενη εργασία κόλλησης 1-2 λεπτών μάξιμουμ (και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι έχουμε αλλάξει την τσιμπίδα γείωσης με μια σωστή) με ισόχρονο διάλειμμα εν συνεχεία.
Αυτό βέβαια δεν είναι απαραίτητα αποτρεπτικό για καθαρά ερασιτεχνική χρήση, όπως αυτή που λίγο πολύ κάνουμε οι περισσότεροι που αγοράσαμε τη μηχανούλα αυτή, και για χρήση ηλεκτροδίων 2,5 χιλ. Καλό είναι ωστόσο να το έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας, ότι με αυτά τα καλώδια δεν πρόκειται να καταφέρουμε να δοκιμάσουμε/εξαντλήσουμε τις δυνατότητες της μηχανής, πράγμα που για να πετύχουμε χρειαζόμαστε 16άρια καλώδια.
Το κόστος αγοράς για ένα σετ καλωδίων 16mm2 2Χ2 μέτρων είναι λίγο πάνω από 10 ευρώ. Όποιος θέλει μπορεί να δοκιμάσει.
Ευχαριστουμε για την αναλυτικη εξατομικευση για οσο αφορα το καλωδιο...
Εαν καταλαβα σωστα με την χρηση 16mm αντι για 12mm καλωδιου αυξανουμε τα amper χρησης και οχι το χρονο...οποτε μεγαλωνει και το φασμα εφαρμογων μας..;
Θελω να πω οτι μπορουμε πιο ανετα να κολλησουμε βαρεως τυπου σιδερα η κατασκευη που απαιτει περισσοτερα amper..;
Ειναι ετσι...;
 
Κώστα ο χρόνος συνεχούς λειτουργίας της μηχανής είναι εκείνος που τα καθορίζει όλα τα υπόλοιπα, καθώς από τη μηχανή "βγαίνουν" τα αμπέρ τα οποία εν συνεχεία μέσω καλωδίων, τσιμπίδας ηλεκτροδίου και τσιμπίδας σώματος γείωσης μορφοποιούν το κύκλωμα διέλευσης του ρεύματος προς τα προς συγκόλληση δοκίμια.
Ο χρόνος αυτός παρέχεται πάντα μέσω της αναγραφής του κύκλου λειτουργίας -duty cycle- της μηχανής, ο οποίος εκφράζεται σε ποσοστό % και αντιστοιχεί σε κύκλο λειτουργίας 10 λεπτών της ώρας. Έτσι πχ κύκλος 40% στα 140Α σημαίνει ότι σε διάστημα 10 λεπτών η μηχανή μπορεί να λειτουργεί συνεχώς στα 140Α για 4 λεπτά και 6 λεπτά πρέπει να αναπαύεται (να μην λειτουργεί για κόλληση).
Αυτό είναι το βασικό. Τώρα από κει και πέρα, για να μπορούν αυτά τα 140Α της παραπάνω μηχανής να φτάσουν αυτούσια στα δοκίμια που θέλουμε να συγκολλήσουμε, είτε για 1 λεπτό, είτε για 4 που είναι και το μέγιστο για τη μηχανή που βάλαμε σαν παράδειγμα (40%@140Α duty cycle) θα πρέπει και τα καλώδια που είναι συνδεμένα πάνω της να μπορούν να αντέξουν για αυτά τα αμπέρ. Αν θέλουμε να τα αντέξουν όσο είναι ο κύκλος λειτουργίας της μηχανής, δηλαδή για τα συνεχή 4 λεπτά του παραδείγματος, θα πρέπει βάσει του πίνακα που παράθεσα πιο πριν, να είναι τουλάχιστον 16άρια, μια που τα 16άρια στον πίνακα έχουν duty cycle 100% σε ρεύμα 135Α (λίγο πιο κάτω δηλαδή από τα 140Α της μηχανής) πλην όμως το duty cycle των καλωδίων είναι σε κύκλο λειτουργίας τους 5 λεπτών, άρα ουσιαστικά είναι 50% της μηχανής, περίπου μία η άλλη δηλαδή (4 λεπτά συνεχή λειτουργία η μηχανή στα 140Α, 5 λεπτά συνεχή διέλευση ρεύματος 135Α τα καλώδια). Αν σε αυτή τη μηχανή θέλουμε τα 140Α να τα αντέξουν τα καλώδια συνεχόμενα για κανά λεπτό μόνο (και μετά να μην κολλάμε για 4 λεπτά) μας αρκούν και 12άρια καλώδια (είναι ωστόσο προφανής ο περιορισμός σε αυτή την περίπτωση, 1 λεπτό κολλάμε με 140Α και 4 περιμένουμε, ενώ η μηχανή αν είχε πάνω της 16άρια καλώδια θα μπορούσαμε να κολλάμε στα 140Α για 4 λεπτά συνεχόμενα).
Τα παραπάνω βέβαια τα ψάχνουμε εφόσον θέλουμε να εξαντλήσουμε κυριολεκτικά τις δυνατότητες της μηχανής του παραδείγματος, που δίνει 140Α με duty cycle 40%.
 
Αρα σε μεγαλες απαιτησεις το 16mm θα χρειαστει...φυσικα δεν θελω να εξαντλησω τα ορια αφου το συγκεκριμενο μηχανακι δεν ειναι για πολλα...
Εμενα προσωπικα δεν με ενδιαφερει η ποσοτητα σε χρηση,σταματα-ξεκινα στην ηλεκτροκολληση αλλα η δυναμικη της ηλεκτροκολλησεις σε διαφορα σημεια με λιγη χρηση...π.χ οπως ειμαι μπορω,με το υπαρχον καλωδιο, να κολλησω στρατζαριστο 4Χ5..το εχω δοκιμασει 2 φορες και ειναι οκ...εαν θελω ομως να κολλησω κοιλοδοκο 10Χ10 εκει τι γινεται....;...το 16mm καλωδιο εκει θα βοηθησει φανταζομαι...
 
Προφανώς και θα βοηθήσει το 16άρι καλώδιο. Μετά σκέψου και το άλλο. Είναι τυχαίο ότι η μικρή Helix Super Mini έρχεται στο κουτί της με 12άρια καλώδια μήκους μόλις 1,3 μέτρων έκαστο; Αυτό από μόνο του είναι αρκετά περιοριστικό για αρκετές περιπτώσεις στην πράξη, όπου για να δουλέψεις ίσως απαιτηθεί να έχεις το μηχανάκι κρεμασμένο στον ώμο σου, λόγω κοντών καλωδίων. Δείχνει επίσης ότι με αυτή τη διατομή καλωδίων ο κατασκευαστής δεν εμπιστεύεται μεγαλύτερο μήκος για τα αμπέρ που μπορεί να δώσει το μηχάνημα (συν την παράμετρο του κόστους βέβαια).
Σε κάθε περίπτωση έγραψα και νωρίτερα ότι το κόστος για 2Χ2 μέτρα καλωδίου 16 τετρ. χιλ. είναι λίγο πάνω από 10 ευρώ, δηλαδή όχι κάτι σοβαρό αν κάποιος θέλει να κάνει μια μικρή αλλά ουσιαστική αναβάθμιση, (πέρα από την αλλαγή του σώματος γείωσης που κατ' εμέ πρέπει να γίνεται με το που βγάζουμε τη μηχανή από το κουτί της), καθώς και μεγαλύτερη ικανότητα διέλευσης ρεύματος πετυχαίνουμε αλλά και αποκτάμε σετ καλωδίων με πιο "σωστό" μήκος που μας δίνει καλύτερη ευχέρεια κατά τις εργασίες μας.
Επίσης θα πρέπει να τονιστεί και μια άλλη παράμετρος των καλωδίων. Όσο χαμηλότερη συνολική αντίσταση παρουσιάζουν (αυτή είναι γινόμενο της αντίστασης ανά μέτρο, που με τη σειρά της εξαρτάται από τη διατομή του καλωδίου, -όσο μεγαλύτερη η διατομή τόσο μικρότερη η αντίσταση-, επί το ολικό μήκος του). Όσο μικρότερη είναι η ολική αντίσταση των καλωδίων, τόσο μικρότερη είναι η πτώση τάσης που θα προκαλούν στο κύκλωμα, και κατά συνέπεια τόσο μεγαλύτερη θα είναι η τάση έναυσης του τόξου. Αυτό το τελευταίο είναι καθοριστικό για την εύκολη έναυση του τόξου στο ηλεκτρόδιο.
Βέβαια, να προσθέσω ότι θέλει μια μικρή φασαρία για να ξηλώσεις τους υφιστάμενους ακροδέκτες, όπως και την τσιμπίδα ηλεκτροδίου από τα 12άρια καλώδια που έρχεται αυτή τη στιγμή το μηχάνημα, αλλά δεν νομίζω ότι αυτή θα ζορίσει κανέναν από τα παιδιά που γράφουν εδώ.
Οι ακροδέκτες έχουν βίδα άλεν που συγκρατεί το σύρμα του καλωδίου. Ουσιαστικά η φασαρία είναι να αφαιρέσεις το λαστιχένιο περίβλημά τους που είναι κάπως σφιχτό (τα αφαιρείς σπρώχνοντας απλά με το χέρι προς τα πίσω, απλά θέλει λίγη προσπάθεια).