Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

Απάντηση: Re: Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

Γίνεται τελείως καθαρό Βασίλη? Χωρίς καθόλου μωβ χροιά ούτε ελάχιστη?
Ρωτάω γιατί έχω παρακολουθήσει άπειρες φορές την συζήτηση για αυτό το θέμα στα φιλμάτα φόρουμ που είμαι μέλος και η γενική εντύπωση μεταξύ των χρηστών είναι οτι μια ελάχιστην χροιά μένει και πολύ δύσκολα την ξεφορτώνεσαι μόνο με σαπουνάκια.
Για δοκιμή άφησα μια φορά leader για πάνω απο 15λεπτά (αναδεύοντας κανονικά) σε 1+4 διάλυμα Rapid Fixer Tetenal και μετά το έπλυνα και με σαπουνάκι αλλα και πάλι μία ελαφρια μωβ χροιά την είχε. Διάφανο και πεντακάθαρο ναι, αλλά όχι άχρωμο. Αυτό εννοείς ή κάτι μου διαφέυγει?

Mε σωστό φιξάρισμα και πλύσιμο το T-Max καθαρίζει εντελώς και δεν μένει καμμία απόχρωση.
Ηταν εξ άλλου το Α/Μ φίλμ που χρησιμοποιούσα ανέκαθεν από τότε που κυκλοφόρησε.
Θέλει, όπως όλα τα φίλμς άλλωστε, πολύ καλό πλύσιμο/ξέβγαλμα με τρεχούμενο νερό, γύρω στην 1 ώρα για archival χρήση.
Όταν χρησιμοποιούμε Photo-flo ή Agepon η διαδικασία γίνεται ως εξής:
15-20 λεπτά πλύσιμο με τρεχούμενο νερό σε θερμοκρασία δωματίου, μετά μισό λεπτό σε φωτο φλό ή agepon**

** Τα παραπάνω χημικά δεν είναι σαπουνάκια, αλλά υγρά μείωσης της επιφανειακής τάσεως και σκοπό έχουν την απομάκρυνση των στατικών φορτίων που έλκουν σκόνες και αιωρούμενα σωματίδια.
 
Last edited:
και η απόχρωση αν μείνει Βασίλη αλλάζει την εκτύπωση σε χαρτί ή μόνο δείχνει καθαρό πλύσιμο για αρχειοθέτηση;
 
Εγώ μετά το φιξάρισμα κάνω το εξής.
Πρώτα ένας κύκλος πλυσίματος με την μέθοδο Ilford (με 1, 5, 10, 15, 20 αναδεύσεις προοδευτικά). Μετά κάτω απο την βρύση στους 20C με χαμηλή ροή για 15' και μετά ενα κύκλο Ilford ακόμα.
Τέλος 1+ λεπτό στο wetting agent
 
Απάντηση: Re: Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

και η απόχρωση αν μείνει Βασίλη αλλάζει την εκτύπωση σε χαρτί ή μόνο δείχνει καθαρό πλύσιμο για αρχειοθέτηση;

Με τα χαρτιά μεταβλητού κοντράστ υπάρχει επιρροή της απόχρωσης (αφού είναι ματζέντα) αναλόγως του πόσο έντονη είναι η απόχρωση.
 
Για να δούμε τι θα πει ο Βασίλης που ξέρει καλύτερα αλλά εμένα μου φαίνεται μια χαρά. Εγώ αφήνω λίγο παραπάνω τη συνεχή ροή του νερού, γύρω στο μισάωρο
 
Απάντηση: Re: Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

Εγώ μετά το φιξάρισμα κάνω το εξής.
Πρώτα ένας κύκλος πλυσίματος με την μέθοδο Ilford (με 1, 5, 10, 15, 20 αναδεύσεις προοδευτικά). Μετά κάτω απο την βρύση στους 20C με χαμηλή ροή για 15' και μετά ενα κύκλο Ilford ακόμα.
Τέλος 1+ λεπτό στο wetting agent

Εάν η απόχρωση παραμένει δοκίμασε 5-10 λεπτά πλύσιμο ακόμη.

edit: μαζί γράφαμε Ηλία :D
 
Re: Απάντηση: Re: Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

Με τα χαρτιά μεταβλητού κοντράστ υπάρχει επιρροή της απόχρωσης (αφού είναι ματζέντα) αναλόγως του πόσο έντονη είναι η απόχρωση.

Θα το δεις όμως ότι είναι μαλακό το κοντραστ και θα αλλάξεις φίλτρο να έρθει στα ίσα του.
 
Έχουμε ηλιακό, και καυστήρα οπότε απο ζεστό νερό άλλο τίποτα. Μαλιστα το καλοκαίρι επειδή οι σωληνώσεις της περιοχής είναι μάλλον επιφανειακές το νερό της βρύσης είναι γύρω στους 24. Είτε άλλαζα τους χρόνους για 24C (γιαυτό έχω και πολύ κόκκο στις καλοκαιρινές... χεχε) είτε κατέβαζα την θερμοκρασια του διαλύματος (του εμφανιστή μόνο) με παγωμένο νερό απο το ψυγείο.

Βασίλη, είχα κάνει και πείραμα επειδή και εμένα με ενοχλούσε η χροιά και είχα φιξάρει όπως είπα για πάνω απο 15' και το έπλυνα τουλαχιστον για μισή ώρα κάνοντας και 4 κύκλους Ilford, και με τον Wetting agent για 5 λεπτα. Προσωπικά ακόμα την διακρίνω. Θα ανεβάσω αυριο δείγμα γιατί είναι τόσο ελαφρια που ενδέχεται να λέμε το ίδιο πράγμα. Σχεδόν δεν φαίνεται δλδ, αλλα στο μάτι μου δεν είναι τόσο άχρωμο όπως το νερό ας πούμε.

Αντίστοιχο χρώμα (άλλη αποχρωση προφανώς) βλέπω και σε όλα τα Α/Μ που έχω εμφανίσει ή δώσει για εμφάνιση ώς τώρα να πω.
 
δεν είναι καθόλου δύσκολο.
Δεν χρειάζεται καν σκοτεινός θάλαμος, μόνο το βαρελάκι και ένας κάπως σκοτεινός χώρος ή μιά κουβέρτα.
[...]

Μια μικρή παρατήρηση μόνο.

Ο "κάπως σκοτεινός" χώρος δεν αρκεί. Χρειάζεται απόλυτα σκοτεινός χώρος διότι το φιλμ θα "πάρει" έστω και το ελάχιστο φως ειδικά αν είναι από 400 και πάνω.
Αν δεν διαθέτεις τέτοιον η καλύτερη και πρακτικότερη λύση είναι ο λεγόμενος "σάκος αλλαγής". Μια ειδική μαύρη, χωρίς πόρους, απόλυτα φωτοστεγανή σακούλα. Από τη μια έχει φερμουάρ για να βάλεις τα υλικά σου και από την άλλη δύο ανοίγματα για να βάλεις τα χέρια σου (σαν κοντά μανίκια) και να φορτώσεις το φιλμ με ασφάλεια.
 
3228715109_a3f61bc3cc.jpg


Μία τέτοια! Είναι σαν t-shirt με μόνο τα μανίκια ανοικτά και φερμουάρ κάτω. Το βρίσκω πιο βολικο απο το να ψάχνεις στα σκοτάδια.
Εδώ στο φοιτητικό μου σπίτι, επίδειξη για έναν χρήστη που με ρωτούσε το ίδιο.
 
Μιάς και εγκαταστάθηκα πλέον για τα καλά, ήρθε η ώρα να φτιάξω και τον σκοτεινό θάλαμο που ήθελα και να δοκιμάσω επιτέλους να εκτυπώσω και καμία φωτογραφία...

Τον ρόλο του θαλάμου θα παίξει το μπάνιο ως συνήθως.
Πριν αρχίσω τις διαμορφώσεις του χώρου όμως πρέπει να ξέρω τί ακριβώς θα χρειαστώ!

Σε αυτό το σημειο είναι κάθε βοήθεια ευπρόσδεκτη. Κάποια λίστα η κάποιο λινκ με τον εξοπλισμό, τις προϋποθέσεις του χώρου και τα αναλώσιμα θα βοηθούσε πολύ!

Κυρίως απο βαρύ εξοπλισμό τί θα χρειαστω, ώστε να αρχίσω να ψάχνω διοτι υποθέτω αυτά θα είναι και τα πιο δύσκολα πλέον.

Για φώς? Θα πρέπει να είναι κάποιος ειδικός λαμπτήρας?

Υπόψην θέλω να εκτυπώνω και 6χ6 εκτός απο 35mm οπότε θα πρέπει ο εξοπλισμός να έχει αυτήν την δυνατότητα.
 
Κυρίως για μεγενθυτήρα θα ψάξεις Αλέξη και για 2 καλούς φακούς (50mm για τα 35άρια και 80mm για τα 6Χ6) Κοίτα για Schneider-Kreuznach και για Rodenstock, λογικά θα τους βρείς εύκολα στη Γερμανία. Επίσης οι Nikkor είναι άριστη επιλογή.
Μεγεθυντήρες Kaiser, LPL πιστεύω πως βρίσκονται εύκολα μεταχειρισμένοι, να προσέξεις ώστε να μπορείς να τυπώσεις χαρτιά μεταβλητού contrast (Multigrade, multicontrast....κλπ). Σε περίπτωση που βρείς έγχρωμο μεγεθυντήρα, μπορείς με τον κατάλλξλο συνδυασμό φίλτρων να τυπώσεις σε multigrade χαρτιά
Τα χαρτιά και τα χημικά της AGFA βγαίνουν πλέον με την επωνυμία ADOX, ενώ η ΤΕΤΕΝΑL εξακολουθεί να παράγει ευρεία γκάμα.
3 Λεκάνες, λαβίδες για τα χαρτιά και λάμπα κεχριμπαρί (έχει η philips kατάλληλες)
Χημικά: Εμφανιστή χαρτιού, stop bath ( ή ξύδι) και fixer.
Tέλος καλό πλύσιμο με τρεχούμενο νερό/

Εξασφάλισε αυτά σε πρώτη φάση και μετά περνάμε στο κυρίως θέμα....που έχει βέβαια τρελλό ενδιαφέρον!!

Rodenstock

Schneider-Kreuznach
 
Last edited:
Απάντηση: Re: Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ


Κάνουν και παρακάνουν αρκεί να βρείς σετ με φίλτρα μεταβλητού κοντάστ & με τις κατάλληλες διαστάσεις για τον μεγεθυντήρα.

Πχ:

Multifilter.JPG
 
Ναι. Μάλιστα ο 1ος είναι και καλή μάρκα, απ'όσο ξέρω.

Η εμπειρία μου έχει να κάνει με τη χρήση και εκτύπωση μόνο Α/Μ φίλμ.

Μεγενθυτής, συσκευή που καθορίζει και μετρά τους χρόνους έκθεσης, λάμπα (κόκκινη;) 3 λεκάνες, η πρώτη με το υγρό που εμφανίζω τα φιλμ (ILFOSOL3) σε αναλογία 1:9 με νερό στους 22 βαθμούς (ατο περίπου) μια με ξύδι + νερό 1:9 και μια με fixer (ILFORD).

Χαρτιά (πάλι της ILFORD) διάφορων μεγεθών, μικρά για δοκιμές, πιο μεγάλα για τις κανονικές εκτυπώσεις.

Φακός nikon 50mm (για τα 35mm) και Rodenstock 80mm (για τα 120mm)

Νερό άφθονο για το τέλος (ξέπλυμα για πολλή ώρα) και μια παλιά πιατοθήκη για το "άπλωμα και στέγνωμα" των εκτυπωμένων φωτογραφιών.

Χώρος λίγο μεγαλύτερος από ένα μικρό μπανάκι (4x4), χωρούσαμε 3 άτομα (λίγο στριμωχτά)
 
Απάντηση: Re: Λήψη και επεξεργασία Α/Μ φιλμ

Κάνουν και παρακάνουν αρκεί να βρείς σετ με φίλτρα μεταβλητού κοντάστ & με τις κατάλληλες διαστάσεις για τον μεγεθυντήρα.

Πχ:

Multifilter.JPG

Απαραίτητα για την αφαίρεση ή προσθήκη κοντράστ (ακριβώς αυτά χρησιμοποιούσα και γω)
 
Δεν νομίζω, είναι αρκετά σκληρό πλαστικό

Δεν έχω δει πάντως να βγαίνουν σε διάφορα μεγέθη, οφείλουν να ταιριάζουν.