LS3/5A κανείς;

dinos

Moderator
Staff member
17 June 2006
910
Πάτρα
Θα άλλαζα αυτά τα 2 παξιμάδια με κάποιον "σφιχτό" αλλά ελαστικό αποστάτη για να βοηθήσω την τσόχα να δουλέψει πιο "άνετα"

View attachment 248588
Το κάτω παξιμάδι σταθεροποιεί τον αλουμινένιο αποστάτη με το απαραίτητο γκρόβερ.
Το αμέσως πιο πάνω παξιμάδι (το γαλβάνιζε, που δεν χρειάζεται να ακουμπάει στο κατώτερο παξιμάδι διότι δεν είναι η κόντρα του)
φέρνει την πλακέτα σε κατάλληλο ύψος ώστε να μην κάμπτεται από την κεντρική πίεση που ασκεί η τσόχα του tweeter
(δυστυχώς αυτή η τσόχα είχε διάφορα πάχη και διαστάσεις οπότε χρειάζεται ρύθμιση).
Μετά μπαίνει η χάρτινη ροδέλα σαν μόνωση, από επάνω μια ίδια ροδέλα, ακολουθεί μεταλλική ροδέλα, ένα γκρόβερ και σφίξιμο με το τελικό παξιμάδι.
Πολύπλοκο……έτσι;
Τέλος πάντων είναι μια χαρά και διαρκεί.
Αργότερα η Rogers εφάρμοσε αυτοσφιγγόμενα παξιμάδια, αλλά το έκανε μάλλον στα πλαίσια της ευκολίας της παραγωγής.
 
  • Like
Reactions: vlad66

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
CROSSOVER 15 Οhm

- ΜΕΡΟΣ Β', ΤΟ ΚΥΚΛΩΜΑ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ


Σήμερα, οι εταιρίες που κατασκευάζουν LS3/5a αλλά και replikes, ακολουθούν μια ίδια πεπατημένη στο κροσόβερ των 15 Ohm, με μια διαφορά αυτή του πηνίου L3.

Πριν αναφέρουμε το τι μπορούμε να αγοράσουμε ή φτιάξουμε ως diy, θα πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσουμε ποιο LS3/5A πάμε να φτιάξουμε.

- Θέλουμε, να αναπαράγουμε ένα ιστορικό μοντέλο με original υλικά, εάν ναι πρέπει να δούμε τι κροσόβερ φορούσε και να δούμε στο ebay στον Κροάτη (είχαμε αναφέρει ότι έχει πολύ καλές καμπίνες), εάν κάποιο από τα κροσόβερ στοκ που διαθέτει μας καλύπτει. Συνήθως έχει εταιρίες όπως Roger, Falcon, R.A.T κ.α. Οι τιμές του ποικίλουν ίσως λόγω είτε ιδιαιτερότητας του κροσόβερ είτε σπανιότητας (δεν γνωρίζω) αλλά είναι κάπου στα 300-380 ευρώ με δωρεάν αποστολή.

- Θέλουμε να αγοράσουμε ένα έτοιμο κροσόβερ, δίχως πονοκέφαλο και απλά να το βάλουμε μέσα, ειδικά εάν έχουμε και μεγάφωνα Falcon; Εδώ η λύση της Falcon με τα δικά της κροσόβερ είναι μονόδρομος.

Η Falcon όπως προείπαμε, έχοντας στην ομάδα της δύο μηχανικούς από την παλιά ομάδα του BBC, κατασκευάζει τα δικά της κροσόβερ FL6/23 και μάλιστα με δικά της υλικά.
Λόγω των πιστών αντιγράφων των μονάδων, ακολουθεί κατά γράμμα την έκδοση FL6/23.

Στα κροσόβερ της θα δούμε στα πηνία να αναγράφεται το Falcon και ο αντίστοιχος κωδικός.
Θεωρείται εγγύηση για κάποιον που θέλει να φτιάξει ένα σημερινό πρωτότυπο diy, αλλά με έτοιμο κροσόβερ.
Παλιότερα έδινε ως ανταλλακτικό τα τρία πηνία L1, L2, L3, σήμερα δεν βλέπω να τα έχει διαθέσιμα

Φυσικά το κόστος έχει την τιμητική του. Το κροσόβερ σειράς Silver Badge έχει 230GBP με τα συνεπακόλουθα έξοδα αποστολής, ΦΠΑ, εκτελωνισμό.



208838-e4e44774d09dedbb10eba4d15be8de4b.jpg



Βγάζει επίσης και την έκδοση, Gold Badge, όπου προσπάθησε να φέρει την ποιότητα και τις ανοχές του στα επίπεδα της φημισμένης έκδοσης Kingswood Warren Limited Edition του BBC.
Στην Golde Badge αναφέρεται ότι έχει μεγαλύτερα πηνία σε μέγεθος και πυκνωτές πολυπροπυλενίου (σε αντιδιαστολή των πολυκαρμπονικών που είχε η Kingswood Warren Limited Edition).
Φυσικά όλο αυτό με το αζημίωτο, ζητά 380 GBP, δηλ. πολύ πάνω από τα 500 ευρώ για Ελλάδα.



208840-6056c68915b1a45049e5ea4d1bec5e87.jpg






REPLIKES

Εάν ακολουθήσουμε το δρόμο της ρέπλικας, οι λύσεις είναι διαφορετικές.

Οι Απω-ανατολίτες για παράδειγμα έχουν αντιγράψει κατά γράμμα την έκδοση FL6/23 και τη διαθέτουν όπως θα δούμε παρακάτω με L3 έξι εξόδων, όπως ήταν δηλ. και οι πρωτότυποι Drake.

Αντίθετα, ευρωπαϊκές εταιρίες διαθέτουν το LF6/23 με L3 με δύο μόνο εξόδους σε σειρά, προφανώς γιατί έχουν μετρήσει με ακρίβεια τις ανάγκες του tweeter που χρησιμοποιούν, οπότε το ματσάρουν με συγκεκριμένη τιμή του L3.

Παράδειγμα η Harwood Acoustics που έχουμε προαναφέρει, η γερμανική αυτή εταιρεία δεν δίνει σκέτο το κροσόβερ αλλά ενίοτε το διαθέτει ως παραγγελία ολοκληρωμένο με τη μπάφλα δηλ. στην ουσία αγοράζεις μαζί το ξύλο της μπάφλας, τα μεγάφωνα και το κροσόβερ έτοιμο δεμένο και ολοκληρωμένο, σε τιμή ικανοποιητική, κάπου στα 850 ευρώ ήταν εάν θυμάμαι σωστά.

Παρατηρήστε, την έξοδο του L3 (αυτόν που γράφει 2501-126), θυμίζει M/T μεσαίας λήψης, στην ουσία όπως προείπα έχουν ενώσει εν σειρά τα δύο τυλίγματα, το ένα άκρο πάει στη γείωση, το μεσαίο το διπλό είναι στην ουσία η ένωση προς το tweeter, και το άλλο άκρο είναι αυτό που ενώνεται με το C2 του εισερχόμενου σήματος. Μια πιο φθηνή εκδοχή των Drake Μ/Τ με τις 6 εξόδους.



208842-c87b3fe8036d020c26ecea1bc5d3efa0.jpg



Εξαιτίας των δικών της μονάδων, έχει κάνει και μια μικρή προσαρμογή στην έκδοση FL6/23.

L1 από 1.53mH σε 1.38mH
L2 από 2.67mH σε 2.43mH
L3 με μία επιλογή tap
R1 από 82 Ohm σε 100 Ohm

H αλλαγή στα L1, L2, R1 έγινε για να αντισταθμιστεί το διαφορετικό "σήκωμα" (hump) που κάνει το Β110 της Harwood σε σχέση με αυτό της KEF, ενώ της KEF είναι κοντά στον 1KHz, στο Harwood είναι περίπου στο 1.25KHz.

Φυσικά αυτή η περίπτωση "σηκώματος" (hump) είναι που με κάνει να πιστεύω ότι και οι λοιπές σημερινές εταιρίες εκτός Falcon χρησιμοποιούν τα ίδια μεγάφωνα. Αν παρατηρήσουμε πολύ προσεκτικά τα κυκλώματα των AudioMaster21 & Musical Fidelity θα δούμε ότι και σε αυτά υπάρχει η χωρητικότητα των 10.08uF για τον C5 (οι τιμές των L1/L2 δεν είναι δυνατόν να διασταυρωθούν, καθότι δεν φαίνονται με το μάτι), η ίδια τιμή R1.
Μάλιστα η πλακέτα pcb και των τριών αυτών εταιριών είναι πανομοιότυπης σχεδίασης και δρομολόγησης των χαλκοδιαδρομών. Επιπρόσθετα και οι τρεις αυτές εταιρίες έχουν ως L3 την ίδια διάταξη με μία έξοδο tap (βλέπε φώτο AudioMaster21 & Musical Fidelity παρακάτω).



208845-d5a866bd1c941f5dc2272faa5db15369.jpg


208846-598a44a81bcfaca70c958d75069532a7.jpg




Replika Κίνας = εδώ υπάρχουν δύο επιλογές, στην πρώτη επιλογή υπάρχει ένας από Taiwan (ebay) όπου διαθέτει κροσόβερ 1:1 αντίγραφα των Chartwell/Rogers με vintage υλικά επάνω όπως οι Riffle πυκνωτές. Τα δίνει 200 ευρώ, αλλά τα δηλώνει γύρω στα 30 ευρώ στην αποστολή οπότε δεν επιβαρύνεσαι πολύ ΦΠΑ, με ένα 210άρι τα έχεις στα χέρια σου και είναι μια πολύ καλή επιλογή, ειδικά εάν θέλεις τη συγκεκριμένη έκδοση. Έχει επάνω αντίγραφα των Drakes Μ/Τ (αρκετά καλούς), αντιστάσεις χαμηλής αυτεπαγωγής και πυκνωτές vintage Rifa.


208847-6a688bfb93f437f2bc2a5643d071a334.jpg


Είναι στην ουσία πιστό αντίγραφο του κροσόβερ S09768B που βλέπουμε κάτω δεξιά στη φώτο (η φώτο προέρχεται από το βιβλίο The Immortal Legend LS3/5A by Wun Yi Mei). Να γνωρίζετε μόνο ότι για C5 έχει 6.2uF και για R1 82 Ohm, όπως ήταν τότε το κροσόβερ, στην περίπτωση που θέλετε να το προσαρμόσετε με το σήμερα θα πρέπει να τα αλλάξετε.


208848-4c4905f061a7a12ee02aebdbb7c9f490.jpg


Σε αυτό το κροσόβερ από το Taiwan, παρατήρησα το εξής, ο Μ/Τ στις θέσεις tap2 έως tap 7, δεν έδινε τις τιμές mH που αναμένονταν βάση των προδιαγραφών του BBC.
Από άκρη σε άκρη έδινε τη σωστή τιμή, κάπου στα 0.65mH αλλά ενδιάμεσα κουκουρούκου!
Με παίδεψε αρκετά, αλλά ευτυχώς με τη μέτρηση του Ντίνου που είχε τις τιμές στο αρχείο του, το πρόβλημα λύθηκε.
Είχε βάλει τα τυλίγματα, όπως-όπως δηλ. αντί οι άκρες του M/T να καταλήγουν σε μονή απόληξη ήταν διπλές, ενώ οι μονές στη μέση!
Φυσικά, ο M/T ξεκολλήθηκε από την πλακέτα, η σειρά των τυλιγμάτων αναμορφώθηκαν αλλιώς και όλα πλέον ΟΚ (η παρακάτω φώτο δείχνει τη διόρθωση της σειράς).
Μου κάνει εντύπωση γιατί αυτή η μπερδεμένη σειρά την έχω συναντήσει και σε μερικές φώτο κροσόβερ άλλων εταιριών.


208849-9e9a9c01d1d3a13cfc0b4ab57a8da1da.jpg



Τέλος άλλη λύση από Hong-Kong αυτή τη φορά, είναι της εταιρείας HiFi Kits, διαθέτει ολοκληρωμένα κροσόβερ, αντίγραφα των παλαιών 15 Ohm, σκέτα pcb και πηνία αυτόνομα.


208850-7155d223756fad4704698e4c8a0bcbb5.jpg


Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι λύσεις υπάρχουν πολλές αναλόγως το βαλάντιο μας ή τη διάθεση να το κάνουμε όλο diy.
Το κροσόβερ εύκολα γίνεται diy, φτιάχνοντας μια υπέροχη πλακέτα δικής μας σχεδίασης με πυκνωτές MKP και αντιστάσεις υψηλής ακριβείας με χαμηλή αυτεπαγωγή και για πηνία αγοράζουμε κατευθείαν από το Hong-Kong...κάπου στα 130 ευρώ τα δίνει + έξοδα αποστολής.
 

Attachments

  • Falcon Silver Badge front.jpg
    Falcon Silver Badge front.jpg
    91.6 KB · Views: 3
  • Filtre LS35A filtre Hong Kong 2.PNG
    Filtre LS35A filtre Hong Kong 2.PNG
    1.7 MB · Views: 3
  • Audiomaster Limited, Replica from Taiwan, TR_126 corrected.jpg
    Audiomaster Limited, Replica from Taiwan, TR_126 corrected.jpg
    684.6 KB · Views: 5
  • The Immortal Legend_LS3_5A, by Wun Yi Mei, Hong Kong 2005.jpg
    The Immortal Legend_LS3_5A, by Wun Yi Mei, Hong Kong 2005.jpg
    219.9 KB · Views: 5
  • Audiomaster Limited, Replica from Taiwan, upper.jpg
    Audiomaster Limited, Replica from Taiwan, upper.jpg
    173.5 KB · Views: 5
  • Musical_Fidelity_LS3-5A_par_ON-mag00010.jpg
    Musical_Fidelity_LS3-5A_par_ON-mag00010.jpg
    313.1 KB · Views: 3
  • AudioMaster21 Classic, baffle.jpg
    AudioMaster21 Classic, baffle.jpg
    316.2 KB · Views: 3
  • Harwood Acoustics.jpg
    Harwood Acoustics.jpg
    243.3 KB · Views: 2
  • Falcon Gold Badge FL6_23, 2020.jpg
    Falcon Gold Badge FL6_23, 2020.jpg
    166.5 KB · Views: 2

dinos

Moderator
Staff member
17 June 2006
910
Πάτρα
Από τη δική μου εμπειρία του Κροάτη και του Ταιβανεζου είναι τα καλύτερα.
Δεν έχουν διαφορές από τα αυθεντικά. Μόνο προσοχή στη διευθέτηση των λήψεων του L3.
Κάνουν μερικές πατάτες μάλλον αυτοί που τα συναρμολογούν.
Όμως τα ίδια είχαν συμβεί και στις παραγγελίες του BBC τα πρώτα χρόνια παραγωγής
όπου και υπήρχαν επιστροφές, ενώ όλα τα υλικά ήσαν Ο.Κ απλά η συνδέσεις ήταν..... delulu.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
ΣΦΡΑΓΙΣΜΑ ΚΟΥΤΙΟΎ

Συνήθως εδώ, στο diy δεν δίνεται και η δέουσα προσοχή, εκτός εάν η κατασκευή είναι "πένα" που προσωπικά τις χαίρομαι ιδιαίτερα.
Αλλά και οι εταιρίες, εφαρμόζουν μια τακτική "ξύγκι" από μύγα, κάνοντας οικονομία σε ευτελούς κόστους υλικά, που έχουν όμως τη σημασία τους.

Κλειστή καμπίνα το LS3/5a και μάλιστα ο Ντίνος μου έλεγε ότι το B110 (λόγω bextrene) έχει ελάχιστη ως καθόλου διαπερατότητα από μέσα προς τα έξω, δηλ. οι εσωτερικοί ήχοι πνίγονται στο εσωτερικό του.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν και να αναφέρουμε τα σημεία προσοχής:

1) συγκόληση καμπίνας = ιδιαίτερης σημασίας, εάν κάποιος επιχειρήσει να τη φτιάξει μόνος του, προσοχή στην κόλα που θα χρησιμοποιήσει ακόμα και εάν αγοράσει σκέτα ξύλα κομμένα από Falcon.

2) ασφαλτικό καμπίνας (dumping layer) = αναφερθήκαμε και στην αρχή σε αυτό, χρειαζόμαστε δύο φύλλα πάνω-κάτω, μονό φύλλο πλευρικά.

Οι παρακάτω δύο φώτο προέρχονται από το https://leojar.blogspot.com/

208948-d5716339ed99039c01369c5034743bf2.jpg


208949-12fd0d48e6d25e653c9bf442aa29102b.jpg




3) απορροφητικό υλικό = 25mm άνω και κάτω, 16mm πλευρικά, αφρός πολυουρεθάνης.


kampina-jpg.248435




4) σφραγίσμα μπάφλας και μεγαφώνων = εσωτερικά η μπάφλα και περιμετρικά έχει ένα αφρώδες υλικό για να 5mm για σφράγισμα πάνω στα περιμετρικά πηχάκια οξιάς. Σε κάποιες όμως περιπτώσεις βιδώματος της μπάφλας, το υλικό μειώνεται σημαντικά ή φθείρεται. Εδώ η falcon για παράδειγμα έχει εφαρμόσει σε κάποιες ακριβές σειρές της ένα ορθογώνιο πλαίσιο αφρώδους υλικού 1cm για ενίσχυση. Συνήθως, το βλέπω σε ακριβές σειρές limited που συνδυάζεται με αναμονές για μεταλλική βίδα αντί της ξυλόβιδας.
Εδώ χρειάζεται να αναφερθεί, ότι εάν συναρμολογήσετε τα απαιτούμενα και απλά βιδώσετε τη μπάφλα και τέλος, το σφράγισμα επιτυγχάνεται 100%.
Εάν όμως - γαρ ντιούικο - το ξεβιδώσεις, βιδώσεις καμία 10ρια φορές με δοκιμές και μετρήσεις η ξυλόβιδα μπάι-μπάι!


208952-3561d2e0b8e4d465131e0384f29cdc9d.jpg



5) στην περίπτωση του (4) βάλτε, οπωσδήποτε μεταλλικά ούπα σαν αυτά που σας δείχνω, δυστυχώς δεν έχω καταφέρει να βρω ανοξείδωτα, αλλά είναι μια χαρά και έτσι.
Στο παράδειγμα χρησιμοποιώ μεταλλικά ούπα για M4 βίδες, έκανα ως αρχή τρύπημα διαμπερές με τη μπάφλα επάνω με τρυπάνι 3mm ξύλου, μετρώντας όταν τρυπήσει τα πηχάκια να μην πάει πάνω από 13mm μέσα (για να μείνουν οι τρύπες τυφλές). Ακολούθως με 6mm τρυπάνι ξύλου, φάρδυνα τις τρύπες στα πηχάκια για να βιδώσω έπειτα τα μεταλλικά ούπα μέσα σε αυτές.


oupa-ksilou-galvanize.jpg



6) σφράγισμα στο mid-woofer = θα χρειαστείτε και σφράγισμα περιμετρικά όπως ακουμπά στο εσωτερικό της μπάφλας, αλλά και σφράγισμα για τις τρύπες που περνάν οι βίδες για τα παξιμάδια.
Για το μεν πρώτο η falcon πουλά ειδικό κορδόνι, αλλιώς μπορείτε να βρείτε ένα καλώδιο κατάλληλης διατομής και αφού αφαιρέσετε τα εσωτερικά του και μείνει μόνο το περίβλημα, σε μια αλουμινογωνιά κόβεται σταδιακά τη μια πλευρά του υλικού κατά μήκος (αυτό εφάρμοσα).
Για το δε δεύτερο, μπορείτε κάτω από τη μεταλλική ροδέλα να βάλετε 1-2 ροδέλες φίμπερ ή ακόμη και πλαστικές ροδέλες εύκαμπτες.


208954-fd0171afe14c347caa64f9044272b73d.jpg




7) σφράγισμα tweeter = τα σετ της falcon πρέπει να τα περιέχουν αυτά στο κουτί τους, η Harwood όμως δεν τα βάζει, λύση βρέθηκε από βιβλιοπωλείο όπου αγοράστηκε φύλλο Α3 rubber-foam 2mm. To ίδιο το φύλλο θα σας χρησιμέψει για πατρόν και για τα ορθογώνια της μπάφλας.

208953-2abd815b0dbc417772e9f434b27f61d5.jpg


10551_1.jpg



8) για τέλος θα αναφερθώ σε διάφορα απαραίτητα υλικά, όπως τις δύο τσόχες που μπαίνουν πίσω από το tweeter για να αμβλύνουν τις ταλαντώσεις της πλακέτας κροσόβερ, το τσόχινο ορθογώνιο που μπαίνει περιμετρικά στο tweeter για μείωση της διασποράς με τοποθέτηση ακριβώς όπως λένε οι προδιαγραφές του BBC.
Επίσης το πρωτότυπο έχει περιμετρικά της μπάφλας στην εξωτερική της πλευρά χρατς για να κολλά το τελάρο από το ειδικό πανί, προσωπικά αυτό το βρίσκω κάπως αντιαισθητικό γιατί τα καρφώνουν με συραπτικό, ίσως εάν εφαρμόσετε τέσσερα από δαύτα στις γωνίες να επαρκούν και να μη χρειάζεται να το γεμίσετε γύρω - γύρω.
Δεν νομίζω ότι έχει κάποια σχέση με τεχνική λεπτομέρεια το συγκεκριμένο υλικό.


208955-94a89e603be55afdac20e107ec01dc54.jpg
 

Attachments

  • Μπάφλα εμπρός.jpg
    Μπάφλα εμπρός.jpg
    819.6 KB · Views: 1
  • Mine woffer-mid υλικό σφραγίσματος.jpg
    Mine woffer-mid υλικό σφραγίσματος.jpg
    467.1 KB · Views: 0
  • Mine tweeter υλικό σφραγίσματος.jpg
    Mine tweeter υλικό σφραγίσματος.jpg
    464.1 KB · Views: 0
  • Mine baffle υλικό σφραγίσματος, λεπτομέρεια.jpg
    Mine baffle υλικό σφραγίσματος, λεπτομέρεια.jpg
    492.7 KB · Views: 0
  • cabin damping material.JPG
    cabin damping material.JPG
    341.2 KB · Views: 0
  • 3M damping material.JPG
    3M damping material.JPG
    566.7 KB · Views: 0

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Έφθασε η ώρα των ρυθμίσεων στο κροσόβερ.
Έχουν γίνει αρκετές μετρήσεις είτε σε μικρό χώρο εργαστηρίου, είτε ανηχοΪκές, είτε quasi-ανηχοϊκές.

Η ρύθμιση θέλει αρκετή μελέτη για να γίνει σωστά, ο λόγος γιατί έχω "παντρέψει" υλικά από διάφορους κατασκευαστές (μεγάφωνα Harwood, κροσόβερ Κροάτη).

Για παράδειγμα, η παρακάτω καμπύλη (REW) έχει προέλθει με θέση Tap5 και χωρητικότητα πυκνωτή C2=2uF.


209137-b52e65bd6e7584c74b35129439bd6298.jpg



Η καμπύλη με πράσινο χρώμα έχει προέλθει με μέτρηση 1μ. από το τουίτερ σε μικρό χώρο, δίχως να υπάρχει τουλάχιστον 1.5μ. κυκλικά ελεύθερος χώρος από μικρόφωνο και η ηχείο.
Το μικρόφωνο είναι βαθμονομημένο σωστά.
Η καμπύλη με μπλε χρώμα είναι ουσιαστικά διόρθωση της απόκρισης της μονάδας B110 μέχρι τα 500Hz, με τη μέθοδο που περιγράφει η quasi-anechoic.
Αυτό που με απασχόλησε είναι το βύθισμα που υπάρχει στα 4KHz, όπου φαίνεται ως σημείο cross, αλλά εάν είναι αληθινό είναι πολύ υψηλά, οι προδιαγραφές του BBC αναφέρουν ότι αυτό γίνεται γύρω στα 3KHz.

Από τις προσομοιώσεις του θεωρητικού μοντέλου (LTSpice), έβλεπα ότι το σημείο κρος, επηρρεάζοταν από την τιμή C2 vs Tap.

tap vs C2 by BBC.gif

Στην περίπτωσή μου παρατηρούσα ότι με Tap5 και C2 όχι 1.22uF (τιμή που προτείνει το BBC) αλλά 2.0uF, το βύθισμα και μεγαλύτερο ήταν αλλά και σε άλλο σημείο, μετατοπισμένο πιο δεξιά. Έπρεπε να μεταφέρω το κρος πιο αριστερά όπου η καμπύλη είναι πιο ψηλά λόγω της κάλυψης του B110.

Έκανα λοιπόν μερικές δοκιμές, με μετρήσεις στην ουσία επί του τουίτερ (ARTA). Η μέτρηση δεν είναι ακριβώς στο ίδιο επίπεδο SPL με την απόκριση του B110, την έχω φέρει με το "μάτι" έως ότου φανεί αληθοφανής. Επίσης δεν έχει γίνει SUM, είναι στην ουσία δύο διαφορετικές καμπύλες του Β110 & Τ27 αυτόνομα.

Tap vs C2.gif


Σε αυτό το παράδειγμα φαίνεται ότι στην περίπτωσή μου, σε πρώτη φάση, μάλλον θα χρειαστώ C2, 3.3uF γιατί μου φέρνει το κρος κοντά στα 3KHz, φαίνεται ότι ίσως το Tap7 λειτουργήσει και καλύτερα σε μια πιο ισορροπημένη καμπύλη.

Είδομεν!


.... συνεχίζεται !
 

Attachments

  • Tap vs C2.gif
    Tap vs C2.gif
    379.4 KB · Views: 3
  • FR2.jpg
    FR2.jpg
    400.2 KB · Views: 4
  • Like
Reactions: vlad66

dinos

Moderator
Staff member
17 June 2006
910
Πάτρα
Βλέπω πως στα νεότερα cross υπάρχει πρόβλεψη για C2c (αυτό απουσίαζε στα παλαιά corss).
Μάλλον το νέο tweeter χρειάζεται μεγαλύτερη χωρητικότητα για την επίτευξη των 3KHz.
Δοκίμασε μια αύξηση του C2 σταδιακά μέχρι τα 3 μF (άθροισμα) και με λήψη στην μέση.
Μετά μπορείς να παίξεις λίγο πάνω λίγο κάτω.
Το χαμηλό το εμπιστεύεσαι με ημιανηχοική μέτρηση αλλιώς χρειάζεσαι μεγαλύτερο χώρο.
Επίσης ενώ είναι πιο σωστή μέτρηση, νομίζω πως κάνει ένα μικρό λάθος στον υπολογισμό των συχνοτήτων,
περίπου 20 με 30 HZ υψηλοτέρα, (θα περίμενα την τυπική επαύξηση στα 110 HZ και γύρω στα 3 – 4db).
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
Η κορύφωση του Β110 στα 150Hz, με παρεξενεψε και εμένα αλλά προς το παρόν δεν επικεντρώθκα σε αυτό, γιατί την ίδια μέτρηση μου έδωσε και το ARTA.
Επίσης στο γράφημα που επισυνάπτω και προέρχεται από Stereophile μέτρηση Roger, με την ίδια μέθοδο που χρησιμοποίησα η κορυφωση είναι στα 150Hz και τουλάχιστον 5-6db άνω της μέσης.
Η μέτρηση αυτή είναι σε καμπίνα με επιπρόσθετη φλάντζα μπάφλας, θα το ξαναδώ όταν ξεμπερδέψω με το σημείο κρος και θα το συγκρίνω με το άλλο ηχείο δίχως τη φλάντζα.
Έχω κάνει και κάποιες μετρήσεις με C2 3uF, αλλά είδσ ότι θέλει μεγαλύτερη για αυτό παρουσίασα το gif με C2 3.3uF.
 

Attachments

  • 050121-Falconfig04.jpg
    050121-Falconfig04.jpg
    75.4 KB · Views: 10

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ - 2

Το μέλος Salas μου έστειλε έναν σύνδεσμο κατασκευής LS3/5a (MPB's LS3/5a Project), όπου εκτός της αναλυτικής παρουσίασης, βάδισε στο ίδιο μήκος κύματος με αυτά που είχα στο μυαλό μου. Επακόλουθο εάν διαβάσεις σωστά τις οδηγίες του BBC και κατανοήσεις το πως λειτουργεί το κροσόβερ του.
Ο τύπος αφού έκανε πάρα πολλές δοκιμές κατέληξε ότι για τα tap2, 4, 6 οι αντίστοιχες τιμές του C2 είναι 1.5uF/2.7uF/4.7uF για να φέρεις το σημείο κρος στο σωστό σημείο.
Να αναφέρω ότι οι μονάδες και το κροσόβερ που χρησιμοποίησε ήταν της Falcon.

808Wboz18zpSMkbwrfMj3WCJIxJg4RKKEfzBM64YE_jR8vYPSlKO3_A5_YJIZ1vdKcj3Ww2ncwXfRhX1rfaoJkIy1ZXnNqMW5hafmvDg3nolL2l-=w1280

(εικόνα από τις δοκιμές του)

Είχα σκεφτεί από τις προσομοιώσεις μου να βάλω C2=3uF, οπότε σήμερα έκανα κάποιες δοκιμές όσο άντεξα.
Οι παρακάτω καμπύλες είναι απόκριση συχνότητας 150Hz-20KHz με την τιμή του πυκνωτή 3uF και λήψεις με tap2...7. Στο κάτω μέρος στο υπόμνημα το κάθε tap έχει το δικό του χρώμα.

209741-17f02590770bf7cba4666fc42ec3cfc3.jpg



Παρατήρησα ότι ενώ, πλησίασα τη σωστή τιμή του κρος (περίπου 3.5KHz), η πιο σωστή καμπύλη έμοιαζε να είναι αυτή με tap6 (πράσινο έντονο).
Eάν συγκρίνουμε το αποτέλεσμα με αυτό που είχαμε πάρει όταν o C2 ήταν 2uF και το tap5, θα δούμε ότι στην ουσία δεν έχουμε ουσιαστική βελτίωση στο βυθισματάκι, αλλά έχουμε πλέον σωστό σημείο κρος. Οπότε το κρατάμε αυτό.
Με μωβ χρώμα είναι με C2=2uF και το tap5, με γαλάζιο είναι με C2=3uF και tap6

209742-7657412d42f79be8fe795c0881ba8c53.jpg


Με έβαλε σε σκέψεις η φάση του σήματος, σίγουρα σε αυτό το σημείο η φάση αλλάζει, οπότε σκέφτηκα να αλλάξω την πολικότητα του tweeter και να πάρω γραφήματα με τη φάση μαζί.
Στην περίπτωση με κανονική φάση το σημείο κρος (γαλάζια καμπύλη) παραμένει σωστό (≈3.5ΚHz), ενώ ότι η φάση είναι ανάστροφη (κόκκινη καμπύλη) το σημείο κρος πάει ≈4.8KHz

209744-e1e909853f143403cdae5833fb9c284b.jpg


209743-3acb5f6aad43fbac234401f441ab254e.jpg



209745-5221bac7cebcc99a60b5c4948ae65efd.jpg


Πλέον έχω φθάσει σε ένα σημείο, όπου η οποιαδήποτε παρέμβαση πρέπει να είναι πλήρως τεκμηριωμένη.
Για παράδειγμα, το να πειράξω τα υλικά που αποτελούν το notch filter (δηλ. R2, L2, C5) δεν έχει νόημα, γιατί αυτά επιδρούν στο σημείο που το B110 συντονίζει (στην περίπτωσή μας ≈1.2KHz) και δεν νομίζω ότι έχει νόημα να σηκώσω εκεί την καμπύλη και να αποκτήσω έναν μεγαλύτερο ήβο, μόνο και μόνο για να ανέβει λίγο το βύθισμα από τα αριστερά του.

Σκέπτομαι μέχρι και τη τσόχα που έχω τριγύρω από το τουίτερ, μήπως θέλει τροποποίηση για αλλαγή της περίθλασης.

Ίδωμεν και πάλι, έννοιες και σκέψεις για να μας στριφογυρίζουν το κεφάλι όταν το βράδυ δεν μας πιάνει αμέσως ο ύπνος!

.... συνεχίζεται
 

Attachments

  • C2=3uF tap6 normal vs inverse phase.jpg
    C2=3uF tap6 normal vs inverse phase.jpg
    480.4 KB · Views: 1
  • C2=3uF tap6 phase.jpg
    C2=3uF tap6 phase.jpg
    408.5 KB · Views: 1
  • C2=3uF tap6 inverse phase.jpg
    C2=3uF tap6 inverse phase.jpg
    408.4 KB · Views: 1
  • C2=2uF tap5 vs C2=3uF tap6.jpg
    C2=2uF tap5 vs C2=3uF tap6.jpg
    483.2 KB · Views: 1
  • C2 3uF, tap 2 to 7, no flange.jpg
    C2 3uF, tap 2 to 7, no flange.jpg
    485.2 KB · Views: 1

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
Όσο το σκέπτομαι και όσο βλέπω την αναστροφή της φάσης ≈3KHz κατά 180°, υποπτεύομαι ότι είναι πρόβλημα περίθλασης, σαν να μη δουλεύει σωστά η τσόχα γύρω από το τουίτερ ή θέλει επιπρόσθετο κομμάτι.
Νομίζω ότι πρέπει να επικεντρωθώ σε αυτό και να μην πειράξω άλλο το κροσόβερ.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ THN ΠΕΡΙΘΛΑΣΗ...

Έκανα κάποιες δοκιμές, για να δω εάν τελικά το πρόβλημά μου είναι η περίθλαση.
Η δοκιμή όπως και πρωτύτερα είναι από τα 150Hz-20KHz, εφόσον η διερεύνηση δεν είναι τα χαμηλά αλλά μια βύθιση που μας παρουσιάζεται κοντά στο σημείο κρος.
Μικρόφωνο στο ύψος του τουίτερ και σε απόσταση 1μ. όχι ανηχοϊκά, αλλά μέσα στο εργαστήρι (μικρός χώρος), αλλά το ηχείο το είχα υπερυψώσει από το έδαφος σε σημείο που το τουίτερ να φθάνει στο 1.60μ

- δοκιμή με πυκνωτή C2=3uF, tap6 και γρίλια κανονικά επάνω.
- δοκιμή με αφαίρεση της γρίλιας.
- δοκιμή με επιπρόσθετη τσόχα γύρω από το tweeter

Το παρακάτω γράφημα είναι συγκριτικό της δοκιμής με την γρίλια επάνω, όπως συστήνει υποχρεωτικά το BBC (με κόκκινο χρώμα) και χωρίς γρίλια (πράσινο χρώμα).
Προς έκπληξή μου, τα πάντα διορθώθηκαν με το που βγήκε η γρίλια.
Η καμπύλη είναι πάρα πολύ καλή με μικρές διακυμάνσεις.


209771-701e82bde9a86953b642bfad67bea97c.jpg



Στην αρχή σκέφτηκα ότι η γρίλια μου δεν είναι γνήσια Tygan αλλά σε αναζήτηση στο διαδίκτυο είδα ότι η πλέξη του είναι ακριβώς όπως η γνήσια.

Εδώ η δική μου πλέξη της γρίλιας Tygan.

209773-8662105d7996e75ffe53fc3147bdd198.jpg




Ακολούθως σκέφτηκα να κάνω το γνωστό πείραμα με την προσθήκη περισσότερης τσόχας γύρω από το τουίτερ, τεχνική για μείωση της περίθλασης.
Δυστυχώς δεν είχα εύκαιρο φυσικό υλικό τσόχας και δοκίμασα με συνθετικό υλικό συσκευασίας.


209774-ce3658c680826758fb87dee89d931d06.jpg




Βέβαια το αποτέλεσμα δεν ήταν το αναμενόμενο, είτε γιατί δεν περιορίζει είτε γιατί δεν έχει απορροφητικότητα - το συνθετικό υλικό - που είναι το ζητούμενο.
Το παρακάτω συγκριτικό γράφημα είναι λήψη με γρίλια κανονικά επάνω (κόκκινη καμπύλη) και με γρίλια επάνω αλλά με προσθήκη επιπρόσθετης συνθετικής τσόχας (γαλάζια καμπύλη). Δεν μπορώ να πω ότι αλλάζει κάτι ουσιαστικό.


sygkrisi-grilias-me-prosthiki-tsochas-grilia-jpg.249643



... συνεχιζεται!
 

Attachments

  • Προσθήκη επιπλέον τσόχας_συνθετικής 2.jpg
    Προσθήκη επιπλέον τσόχας_συνθετικής 2.jpg
    237.8 KB · Views: 0
  • Grille Panel Black Tygan 2.jpg
    Grille Panel Black Tygan 2.jpg
    345.9 KB · Views: 0
  • Σύγκριση γρίλιας με προσθήκη τσόχας+γρίλια.jpg
    Σύγκριση γρίλιας με προσθήκη τσόχας+γρίλια.jpg
    381.6 KB · Views: 72
  • Σύγκριση γρίλια με χωρίς γρίλια.jpg
    Σύγκριση γρίλια με χωρίς γρίλια.jpg
    380.3 KB · Views: 0

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
Ναι το πανί, που μπαίνει μπροστά στη μπάφλα, όχι το μεταλλικό πλέγμα που έχει το Τουίτερ. Αυτός ο διάολος μου τα χαλάει από ότι βλέπω, μόλις δοκίμασα με ένα μικρό πανί από ηχειακι Edifier και λειτουργεί κσλά.
 
  • Like
Reactions: vlad66

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
17,389
Αγιοι Αναργυροι
Ναι το πανί, που μπαίνει μπροστά στη μπάφλα, όχι το μεταλλικό πλέγμα που έχει το Τουίτερ. Αυτός ο διάολος μου τα χαλάει από ότι βλέπω, μόλις δοκίμασα με ένα μικρό πανί από ηχειακι Edifier και λειτουργεί κσλά.
Αυτό ακριβώς ήθελα να σου προτείνω..
Ηχειόπανο σε λεπτό τελάρο και τέλος.
Θα κρύψει τα άσχημα οπτικά υλικά στο tweeter, όπως και τις βίδες στο woofer..

Αν βρεις αυτό το "ημιδιάφανο" σαν μετάξι όπως της klipsch που αφήνει "κάτι να περάσει" προς τα μάτια, θέλω και γω γιατί το ένα από τα τρία γατιά μου είναι τρελό και έχει κάνει κορδέλες το ηχειόπανο του ATC
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΥΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΓΡΙΛΙΑΣ

Μετά τα προηγούμενα που παρατηρήσαμε, η περίθλαση έλαμψε με την παρουσία της και μπήκαμε στο ψάξιμο από που οφείλεται.
Είδαμε ότι βγάζοντας την υφασμάτινη γρίλια τα πάντα έρχονταν κανονικά, οπότε 100% κάτι γίνεται με αυτή.

Δοκίμασα, να βάλω ότι είχα πρόχειρο κοντά μου, μια μικρή υφασμάτινη γρίλια από μικρότερο ηχείο Edifier.

209816-96add28ac9fe64a999faaf00434ca7f6.jpg


209817-c102e7c56c2efd65ab6f37c733658da8.jpg



Ωπ, βελτίωση και μάλιστα ανέλπιστη με μια τόσο πρόχειρη τοποθέτηση γρίλιας μικρότερης σε διάσταση!
Η βεβαίωσή μου ότι τίποτα στραβό δεν συμβαίνει με το κροσόβερ, επιπεβεβαιώνεται και επικεντρώνομαι πλέον στο ύφασμα.

Τί μπορεί να συμβαίνει με το ύφασμα Tygan? Γιατί ενώ χρησιμοποιώ το ύφασμα που προτείνει το BBC, αντί να βελτιώνει χειροτερεύει την καμπύλη;
Σε πρώτη φάση η σκέψη μου πήγε σε fake πανί, όπως είχα πρωτύτερα πει, οπότε άρχισε η αναζήτηση...(thnx Nick)

Προσπαθούσα να βρω φωτογραφίες μεγάλης ανάλυσης για να δω από πολύ κοντά την πλέξη. Μεταξύ πολλών βρίσκω την παρακάτω από Rogers.

209818-e385542aa677829551098cd5ac75f0fe.jpg



Κοιτούσα τη δική μου, δεν έβλεπα σε πρώτη φάση διαφορές μεγάλες στην πλέξη, μέχρι που μου έρχεται η γνωστή :unsure: Βρε και μπας παίζει ρόλο η κατεύθυνση δηλ. σε μένα η πλέξη πάει κατακόρυφα στο Roger πάει οριζόντια.

209819-3d86748749049dc086c14712ae7bbbbb.jpg


Το εργαστήρι μας έδωσε την απάντηση μετά από αρκετές μετρήσεις.
Υπόψη τέθηκε και το ερώτημα από φίλο μήπως και δεν έβαζα αρκετά μέσα την υφασμάτινη γρίλια και άφηνα εξόγκωμα πλευρικό. Η αλήθεια είναι ότι δεν το πίεζα για να μην καταστρέψω τα χρατς-χρουτς από τις αλλεπάλληλες δοκιμές.
Η παρακάτω σύγκριση είναι με την υφασμάτινη γρίλια φουλ μέσα, δηλ. εντελώς πρόσωπο με το πλαίσιο.


209820-b873478a46abd871fa92952883b03e25.jpg


Χμ, μια μικρή βελτίωση στο άνω μέρος της FR με σωστή τοποθέτηση υφασμάτινης γρίλιας. Δεν μας έλυσε όμως το πρόβλημα, οπότε δεν είναι εκεί το αίτιο!

Οπότε πάμε να δούμε, την υποψία μας για λάθος τοποθέτηση φοράς πλέξης υφασμάτινης γρίλιας, Τοποθετήσαμε την υφασμάτινη γρίλια όπως στην παρακάτω φωτογραφία δηλ. την κρεμάσαμε από το άνω μέρος του ηχείου, τώρα η πλέξη είναι σαν του Rogers, αλλά με μια μικρή κλίση προς τα κάτω.


209824-e0b88e082b17481fbe09885e445a3d76.jpg


Μπουμ!
Βελτίωση!
Η υποψία μας επαληθεύτηκε!


209821-76bd9494d7545068ad895d954fea047e.jpg



Σκέφτηκα, να αναποδογυρίσω τώρα την υφασμάτινη γρίλια έτσι ώστε να κολλήσει στο ξύλινο πλαίσιο δίχως κλίση.

209825-7cd3e94a87d41d358e821f361fae3fa2.jpg


Και εδώ βελτίωση....

209822-da1abca4f869886f1063c62cc103a372.jpg


Για να δούμε και τις δύο αυτές βελτιώσεις μαζί

Μάλιστα, η τελευταία μέτρηση με ανεστραμμένη την υφασμάτινη γρίλια και σε οριζόντια τοποθέτηση δίνει τα καλύτερα αποτελέσματα, είναι μάλιστα από ότι είδα 95% ταυτόσημη με αυτή που πήρα με Edifier υφασμάτινη γρίλια.

209823-b8a67cb2dc3c2dcb548293adb7126b4e.jpg



....συνεχίζεται !
 

Attachments

  • 1743353003283_1080.jpg
    1743353003283_1080.jpg
    603 KB · Views: 2
  • 1743353003281_1080.jpg
    1743353003281_1080.jpg
    615.2 KB · Views: 1
  • Σύγκριση οριζοντίων τοποθετήσεων γρίλιας.jpg
    Σύγκριση οριζοντίων τοποθετήσεων γρίλιας.jpg
    402 KB · Views: 1
  • Σύγκριση με τοπθέτηση γρίλιας κανονικά και οριζόντιας τοποθέτησης αλλά ανεστραμένη.jpg
    Σύγκριση με τοπθέτηση γρίλιας κανονικά και οριζόντιας τοποθέτησης αλλά ανεστραμένη.jpg
    414.9 KB · Views: 1
  • Σύγκριση με κανονική τοποθέτηση γριλιας και οριζόντιας τοποθέτησης.jpg
    Σύγκριση με κανονική τοποθέτηση γριλιας και οριζόντιας τοποθέτησης.jpg
    404.6 KB · Views: 1
  • Σύγκριση με σφιχτή τοποθέτηση γρίλιας.jpg
    Σύγκριση με σφιχτή τοποθέτηση γρίλιας.jpg
    419.4 KB · Views: 1
  • Tygan grille mine 2_crop.jpg
    Tygan grille mine 2_crop.jpg
    419.9 KB · Views: 1
  • Tygan grille.jpg
    Tygan grille.jpg
    528.3 KB · Views: 1
  • Σύγκριση με γρίλια Edfier.jpg
    Σύγκριση με γρίλια Edfier.jpg
    421.7 KB · Views: 1
  • Edifier grille mine_1080.jpg
    Edifier grille mine_1080.jpg
    528.8 KB · Views: 2

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
Τί μας μένει τώρα;
Σύγκριση τελευταίας λήψης με λήψη δίχως γρίλια.

Στο παρακάτω γράφημα έχει γίνει ευθυγράμμιση με βάση τα 800Hz, επειδή οι λήψεις έχουν προέλθει από διαφορετική στιγμή και υπήρχε μια μικρή διαφορά στο SPL. Νομίζω όμως ότι η ευθυγράμμιση είναι καλή και βλέπουμε τελικά ότι το μοναδικό μας αίτιο είναι η λάθος τοποθέτηση του υφάσματος TYGAN από τον κατασκευαστή της καμπίνας. Έβαλε την πλέξη κάθετη ενώ ήθελε οριζόντια...αυτή η πληροφορία δεν την έχω βρει πουθενά, δεν αναφέρεται ούτε στο εγχειρίδιο του BBC

Κίτρινη καμπύλη με υφασμάτινη γρίλια οριζοντια τοποθετημένη και ανάστροφη
Πράσινη καμπύλη δίχως υφασμάτινη γρίλια.


209829-a0ee53cfda87831fa788c1f79fde1786.jpg
 

Attachments

  • Σύγκριση ανεστραμμένης οριζόντιας γρίλιας και γρίλιας Off.jpg
    Σύγκριση ανεστραμμένης οριζόντιας γρίλιας και γρίλιας Off.jpg
    402.3 KB · Views: 4

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,590
τα έχω φτιάξει 2 φορές. Εδώ η πρώτη το 1983. Μόνο αυτή η φωτό σώζεται. Αυθεντικές μονάδες, κρος της πλάκας, δωρίστηκαν
 

Attachments

  • 219961.jpg
    219961.jpg
    82.2 KB · Views: 25
  • Like
Reactions: SHERPA and vlad66

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,590
Δεύτερη φορά 20 χρόνια μετά, δηλαδή 22 πριν.
Το κουτί είναι στο περίπου.
Αυθεντικές μονάδες, με κρος της falcon
 

Attachments

  • 247036.jpg
    247036.jpg
    92.3 KB · Views: 37
  • 229766.jpg
    229766.jpg
    45.9 KB · Views: 38
  • 219966.jpg
    219966.jpg
    151.2 KB · Views: 37
  • 218367.jpg
    218367.jpg
    54 KB · Views: 35
  • 209615.jpg
    209615.jpg
    44.3 KB · Views: 32
  • IMG_1551.JPG
    IMG_1551.JPG
    1.1 MB · Views: 27
  • IMG_1551.JPG
    IMG_1551.JPG
    1.1 MB · Views: 30
  • Like
Reactions: SHERPA and vlad66

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
17,389
Αγιοι Αναργυροι
Ποιό από τα παρακάτω εννοείς;

Cornwall-Special-Edition-Lifestyle-4.jpg.cf96fa0b7f59db06a88093045698d4c0.jpg



IMG_1588-scaled.webp.a35ea361bd4201b25d3709c4c6220c18.webp

κανένα από τα 2
είμαι σε αναμονή να μου στείλει φίλος φωτογραφίες από τα δικά του (πολύ πιο ταπεινά) klipsch
αλλά μάλλον η λύση του μαύρου ηχειόπανου δεν θα σου αρέσει και αφού τελικά βρήκες την λύση (χαίρομαι πολύ γι'αυτό) , άλλαξε απλά την φορά της πλέξης στο πανί για να είσαι "ευθυγραμμισμένος" με το BBC

γατιά / σκυλιά δεν έχεις να σε βασανίζουν.. έτσι ;; :LOL:
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,065
Ευτυχώς δεν βασανίζομαι από αυτά τα γλυκούλια, αλλά ούτε και από παιδάκια, μεγάλωσε πάρα πολύ ο δικός μου και έχω γλιτώσει πλέον!
Απλά το πανί δεν μπορεί να γυρίσει γιατί απλά δεν φθάνει το οριζόντιο να γίνει κάθετο, χρειάζομαι καινούργιο πανί.
Με την ευκαιρία βλέπω επίσης ότι Musical Fidelity, AudioMaster21 και Harwood Acoustics δεν χρησιμοποιούν Tygan πανί απλά κάτι άλλο, τυχαίο λέτε ή κάτι έχουν δει!

@supersonic = πολλά ντιούικα βλέπω διαφορετικών διαστάσεων, όλα δίχως πανάκια, χε, χε, χε...είχες μετρήσει κάποιο από αυτά να δεις τι γινόταν;
 
  • Like
Reactions: vlad66