LS3/5A κανείς;

Ευτυχώς δεν βασανίζομαι από αυτά τα γλυκούλια, αλλά ούτε και από παιδάκια, μεγάλωσε πάρα πολύ ο δικός μου και έχω γλιτώσει πλέον!
Απλά το πανί δεν μπορεί να γυρίσει γιατί απλά δεν φθάνει το οριζόντιο να γίνει κάθετο, χρειάζομαι καινούργιο πανί.
το περίμενα αυτό..
Με την ευκαιρία βλέπω επίσης ότι Musical Fidelity, AudioMaster21 και Harwood Acoustics δεν χρησιμοποιούν Tygan πανί απλά κάτι άλλο, τυχαίο λέτε ή κάτι έχουν δει!
τι άλλο χρησιμοποιούν ;;
μήπως τελικά να σκεφτείς το μαύρο ηχειόπανο ;;
 
@supersonic = πολλά ντιούικα βλέπω διαφορετικών διαστάσεων, όλα δίχως πανάκια, χε, χε, χε...είχες μετρήσει κάποιο από αυτά να δεις τι γινόταν;

δυο ζευγάρια βλέπεις (εδώ τουλάχιστον), και μόνο το τελευταίο ζει και βασιλεύει. Στις πρώτες άβαφο και μετά βαμμένο.
Μετρήσεις....γίνονταν με το αυτί.
Μόνο κριτήριο να έχει ακολουθηθεί το σχέδιο. Στο υπάρχον είμαι πολύ κοντά στο κουτί, αν και όχι 100%, είμαι στον όγκο αλλά δεν ξέρω γιατί έχω απόκλιση στις διαστάσεις.
Εχουν περάσει πολλά χρόνια και δεν έχω ασχοληθεί ξανά με τέτοιους προβληματισμούς.
Αργότερα εφτιαξα άλλα ηχεία που είναι τα βασικά μου.
 
Δεύτερη φορά 20 χρόνια μετά, δηλαδή 22 πριν.
Το κουτί είναι στο περίπου.
Αυθεντικές μονάδες, με κρος της falcon
Παντού ταξίδεψαν τα μπιμπισια...
Και παντού παίξαν λέμε...:love:
 
Το πρόσθιο κάλυμμα (σίτα) πάντα ήταν φτιαγμένο από υλικό για καθίσματα αυτοκινήτου της δεκαετίας του 60. Το υλικό ονομαζόταν tygan και είναι το σωστό όσο αφορά του είδος, αλλά σημαντικό βαθμό παίζει και η πλέξη.

Δεν είχα δώσει σημασία διότι δεν το είχα χρησιμοποιήσει μια και είχα τα αυθεντικά.

Εξετάζοντας λίγο περισσότερο τις φωτογραφίες και το υλικό που διαθέτω, κατέληξα πως υπάρχουν τρεις εκδοχές

Η πρώτη και η αυθεντική,

αυθεντική.jpg

η δεύτερη που είναι η τρέχουσα σε μετρικούς κατασκευαστές όπως η Rogers

σε χρήση στις μερες μας.jpg

και η τρίτη είναι αυτή που βασάνισε τον Μανόλη.

προβληματική .jpg

Η τελευταία έχει το κανονικό υλικό αλλά η πλέξη δεν είναι ισοτροπική,
δηλαδή δεν έχει τον ίδιο βαθμό διαπερατότητας και περίθλασης ασχέτως προσανατολισμού.
Από την άλλη είναι πιο όμορφη (ίσως να χρησιμοποιήθηκε...... σε καλύτερα καθίσματα αυτοκινήτου).
 
  • Like
Reactions: vlad66
Θα συνιστούσα και μια δοκιμή με αναστροφή του καλύμματος (δηλ. το πάνω κάτω, αν και δεν νομίζω να προκύψει κάτι σημαντικό).
Επίσης και το νέο T27 πρέπει να είναι λίγο διαφορετικό από το παλιό tweeter, μιας και θέλει μεγαλύτερο πυκνωτή (C2 )
και λήψη σε ανώτερο τμήμα του αυτομετασχηματιστή (tap 5).
Πέρα από το OCD που έχουμε σαν χομπίστες, θα έλεγα πως αν δεν είναι ακουστό δεν πειράζει το χρησιμοποιείς και έτσι.
Αλλιώς ψάχνουμε και εν καιρώ κάτι θα βρεθεί.
 
  • Like
Reactions: tonal
Ντίνο έχεις δίκιο σε ότι γράφεις.
Μόλις διάβαζα στο ls35a.org ότι το Tygan είναι ένα υφαντό θερμοπλαστικό μονόκλωνων ινών που αναπτύχθηκε στης ΗΠΑ αλλά κατασκευαζόταν στην Αγγλία από Fothergill & Harvey στο Manchester.
To tygan δεν κατασκευάζεται πλέον και ότι βρίσκεται είναι από απόθεμα.
Θεωρείται υλικό με χαμηλή ηχοαπορρόφηση, αδιάβροχο και δεν επηρρεάζεται από οξέα, λάδι, βρωμιά και σκόρο.
Όταν χαλαρώνει επανέρχεται εύκολα με πιστολάκι μαλιών.

Βρήκα επίσης από το φόρουμ του παραπάνω, πηγή από UK, (επισκευές αναπαλαιώσεις ραδιοφώνων αντίκας), αυτός λόγω ότι δουλεύει με πάρα πολλά πανιά, έχει πανί tygan.

Δεν ξέρω τι θα κάνω στο τέλος, γιατί βλέπω ότι δουλεύει και με απλό συνθετικό πανί σαν καλσόν, περισσότερο βαριέμαι τη διαδικασία ξηλώματος του τελάρου και καρφίτσωμα εκ νέου.

'Ισως σε 2-3 μέρες που θα τελειώσω και με τις αλλαγές του κροσόβερ και κολλήσω σωστά τον νέο πυκνωτή, να μπω σε ακουστικές δοκιμές και να δω τι παίζει.
Επίσης, έχω στα υπόψη μου για κάποιες αλλαγές της καμπύλης με κλίση στον κάθετο άξονα, υπάρχουν απόψεις για κλίση +5° και βλέπω ότι στις 15° ανεβάζει αυτή την περιοχή.
 
Εύγε για την προσπάθεια και το αποτέλεσμα. Η ιστορία με το ύφασμα δείχνει ότι και οι πλέον απίθανες λεπτομέρειες μπορεί να έχουν μεγάλη επίδραση στο τελικό ακουστικό αποτέλεσμα, όπως τελικά ανακάλυψες (και μάθαμε κι εμείς). Μια ερώτηση τώρα: Τον Δεκέμβριο του 1978 είχα αγοράσει τα JR149 του Jim Rogers. Αρκετά χρόνια αργότερα θέλησα να αλλάξω τους πυκνωτές του κροσόβερ (μη πολωμένοι ηλεκτρολυτικοί ELCAP) με με αντίστοιχους πολυεστέρα της Φιλιπς. Φυσικά τότε δεν είχα ιδέα περί του διαφορετικού ESR (δηλαδή των απωλειών του πυκνωτή) ανάμεσα σε ηλεκτρολυτικούς και "πλαστικούς", διαφορά η οποία πρέπει να ληφθεί υπ' όψιν σε περίπτωση αντικατάστασης. Εδώ υπάρχει το σχετικό νήμα που είχα ανοίξει στο Diyaudio.
Βλέποντας λοιπόν από τις εικόνες ότι όλα τα αυθεντικά (ως προς το κύκλωμα) κροσόβερ δεν χρησιμοποιούν ηλεκτρολυτικούς της εποχής (αυτό δα έλλειπε) ή ηλεκτρολυτικούς γενικώς, παραμένει η επιδιωκόμενη αυθεντικότητα στον ήχο;
 
Οι παλαιοί μη πολωμένοι ηλεκτρολυτικοί, αν είχαν παραμείνει σίγουρα θα είχαν μεταβληθεί (όχι τόσο πολύ αν είναι ποιοτικοί).
Οι πυκνωτές φιλμ είναι σταθερότεροι και αν είχαν αλλαχτεί, το αποτέλεσμα είναι σίγουρα καλύτερο στις μέρες μας.
Όσο αφορά την επίδραση της ESR αυτό δεν μπορεί να ειπωθεί με ακρίβεια παρά μόνο με μέτρηση,
ενώ είναι γνωστό πως την λάμβαναν υπόψη τους οι σχεδιαστές της εποχής.
Όμως ακόμα και με χρήση νέων μη πολωμένων ηλεκτρολυτικών το αποτέλεσμα ίσως να διαφέρει,
διότι οι επώνυμοι και νεότεροι ηλεκτρολυτικοί έχουν καλύτερες προδιαγραφές.
Άποψή μου είναι πως τουλάχιστον οι πυκνωτές του crossover σε σειρά με το tweeter, αξίζει να αντικατασταθούν με καλούς πυκνωτές φιλμ,
τόσο για το καλύτερο ηχητικό αποτέλεσμα όσο και για την ασφάλεια του tweeter.
 
H αλήθεια είναι πως μετά την αλλαγή των πυκνωτών στο JR149 είχα την αίσθηση πως το ηχείο έγινε λαμπρότερο από πριν, αλλά πάνε και πολλά χρόνια!
Δηλαδή αυξήθηκε η στάθμη του τουήτερ λόγω μείωσης του ESR των εν σειρά πυκνωτών.
 
Last edited:
Οι καλοί σημερινοί φιλμ πυκνωτές , έχουν πολύ καλό ESR.
Vintage πλαστικός κίτρινος Philips 1uF είχε 10 φορές μεγαλύτερο ESR από σημερινό ΜΚP.
Λογικά εάν στο ltspice, βάλεις τα ESR των πυκνωτών θα πρέπει να δεις και τις όποιες διαφορές.
 
Γεια σου Βασίλη,
Μας έχεις ξενιτευτεί βρε μπαγάσα και μας λείπεις!

Στα λοιπά μέλη Καλή Ανάσταση!
 
  • Like
Reactions: SHERPA
Μου ξεμειναν δυο καμπινες απο μετακομιση των Β110 & Τ27.
Η κατασκευη ηταν απο σχεδιο monitor της KEF (1980,,) , τo B110 έμπαινε απο μπροστα, άρα υπαρχει σκάψιμο στην μπαφλα.
Ψαχνω για μια φθηνη λύση για replacement των μεγαφωνων. Τα Monacor SP-135 που προτεινοταν δεν βγαινουν πλέον. Ξερετε κατι άλλο ??
 
Πρέπει να ορίσετε σε τι ποσό θα κινηθείτε.
Υπάρχουν τα ίδια τα Β110 (SP1003 Προσοχή στο κωδικό), καινούργια - ρέπλικες με πολύ καλή ομοιότητα στο αυθεντικό.

Από Γερμανία:

Από Μ. Βρετανία:

Επίσης υπάρχουν και παλιά αυθεντικά σε συμπαθητικές τιμές, έως και New Old Stock αλλά αρκετά ακριβότερα (δεν νομίζω πως αξίζει το κόπο).
Επομένως επιστέφω στο αρχικό ερώτημα, πιο ποσό έχετε κατά νου;
 
Ευχαριστω για την αμεση ανταποκριση. Δεν θελω να ξαναστησω LS 3/5A απλα να ξαναχρησιμοποιησω τα κουτια για ένα νεο διδρομο οικονομικο ηχειο πχ, οπως το Monacor SP-135 AD (~50 €) & ενα Vifa tweeter, τα ειχε καποτε στα replacements η Wilmslow. Οι μπάφλες ειναι ενσωματομενες στο κουτι οπότε αν δεν βρω κατι σαν Β110 πανε για πεταμα.
Συνημμένα αυτο που έχω (ξανα)φτιάξει προσφατα σε νεες καμπινες. Το προηγουμενο ~1982 απο περισσευμα μιας παντελώς αποτυχημένης τριδρομης κατασκευης του ΗΧΟΥ (το ειχε σχεδιασει καποιος Σπινουλας) με Τ27, Β110 & Β139.
Αυτά ..........

Ευχαριστω και πάλι.
 

Attachments

Ευχαριστω για την αμεση ανταποκριση. Δεν θελω να ξαναστησω LS 3/5A απλα να ξαναχρησιμοποιησω τα κουτια για ένα νεο διδρομο οικονομικο ηχειο πχ, οπως το Monacor SP-135 AD (~50 €) & ενα Vifa tweeter, τα ειχε καποτε στα replacements η Wilmslow. Οι μπάφλες ειναι ενσωματομενες στο κουτι οπότε αν δεν βρω κατι σαν Β110 πανε για πεταμα.
Συνημμένα αυτο που έχω (ξανα)φτιάξει προσφατα σε νεες καμπινες. Το προηγουμενο ~1982 απο περισσευμα μιας παντελώς αποτυχημένης τριδρομης κατασκευης του ΗΧΟΥ (το ειχε σχεδιασει καποιος Σπινουλας) με Τ27, Β110 & Β139.
Αυτά ..........

Ευχαριστω και πάλι.
Κάποιος Σπίνουλας;;
 
Όμως τα μόνα άκρα που έλειπαν ήταν τα χαμηλά, και δικαίως, λόγω μεγέθους. Από τα μεσαία και πάνω όμως δεν έχω ακούσει και πολύ καλλίτερα και έχω αλλάξει αρκετά ηχεία μέχρι σήμερα
Συμφωνώ (y)
 
  • Like
Reactions: toulou
Ευχαριστω για την αμεση ανταποκριση. Δεν θελω να ξαναστησω LS 3/5A απλα να ξαναχρησιμοποιησω τα κουτια για ένα νεο διδρομο οικονομικο ηχειο πχ, οπως το Monacor SP-135 AD (~50 €) & ενα Vifa tweeter, τα ειχε καποτε στα replacements η Wilmslow. Οι μπάφλες ειναι ενσωματομενες στο κουτι οπότε αν δεν βρω κατι σαν Β110 πανε για πεταμα.
Συνημμένα αυτο που έχω (ξανα)φτιάξει προσφατα σε νεες καμπινες. Το προηγουμενο ~1982 απο περισσευμα μιας παντελώς αποτυχημένης τριδρομης κατασκευης του ΗΧΟΥ (το ειχε σχεδιασει καποιος Σπινουλας) με Τ27, Β110 & Β139.
Αυτά ..........

Ευχαριστω και πάλι.
υποθέτω αναφέρεστε σε ιδιοκατασκευή των 104ab
 
Θυμάμαι την περίπτωση υπογούφερ & δορυφόροι του περιοδικού Ήχος. Ήταν σχεδίαση ουσιαστικά κολάζ. Το acoustic Butterworth υψιπερατό για T27 ήταν από τα Keftopics, δλδ μια σειρά από τεχνικά φυλλάδια της KEF σχετικά με την έρευνα και πρακτική της. Και ένα τρίτης τάξης θεωρητικού εγχειριδίου για 8Ω στο Β110 συν ένα RC 10Ω 10μF για την άνοδο της εμπέδησης. Με τυπολόγιο Thiele/Small σε παραμέτρους της μπροσούρας του B110 είχε μεγαλύτερο κλειστό κουτί από LS3/5A. Ίσως 10 λίτρα. Νομίζω το Β110Β έβαλε συγκεκριμένα.
Ομοίως και για ένα κουτί B139 που βγήκε προς πολύ μεγάλο, ανάκλασης μπάσων. Μονοφωνικό υπογούφερ με παθητικό κροσόβερ/μίκτη από stereo σε ένα πηνίο φωνής, βάση θεωρητικού εγχειριδίου για 8Ω πάλι.

Το αποτέλεσμα ήταν μεν πιο ευαίσθητοι αλλά χωρίς σώμα, προβολικοί στα μεσαία δορυφόροι που φούσκωναν μεν όταν συνδεόταν το υπογούφερ αλλά με ξεκάρφωτα στο χρόνο βαριά χαμηλά από το όλο σύστημα.

Εκείνα τα χρόνια ένα αντίστοιχα προβολικό χωρίς baffle step compensation εμπορικό μίνι ηχείο ήταν το Linn Kan.
 
Last edited:
Ετσι και χειροτερα θα έλεγα, Τζαμπα ο κόπος.

Προς τον supersonic : Εχω βάλει συνημμένο αυτο που εχω φτιαξει.
Επειδη ομως πεισμωσα, το συνέχισα και εφτιαξα τοτε και ενα σαν 104ab αλλά με Τ33. Δες το σχεδιο της KEF. Το ακουω ακόμα με απολυτη ευχαριστηση.
 

Attachments