Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Σε μια μεγάλη αίθουσα, σε αυτούς που κάθονται από τη μέση και πίσω πόσο μπορεί να βελτιώσει το κάδρο την περιφερειακή όραση;
Kαι με την οριζόντια oριζόντια όραση τι γίνεται;

Αλέξανδρε, η κάθετη όραση είναι μικρότερη. Αν θυμάμαι καλά, η αναλογία είναι 2:1...που είναι αυτός ο γάτος όταν τον χρειάζεσαι??:D:D
 
Πάντως, το οτι γυριζονται ακομα σε 2.35.1, σημαινει πολλά..
Και ειναι και αυτο που λένε "artistic choice": Αν θέλει ο σκηνοθετης να τραβηξει τοπια, προτιμα το 2.35.1. Εαν θελει να δωσει έμφαση στο υψος (όπως πχ ο Spielberg στο Jurassic Park και το μέγεθος των δεινοσαύρων) επιλεγει 16Χ9.
 
Eγω γιατι οταν ειδα το avatar (ή ταινιες 3d) σε 16:9 το χορτασα στην οθονη. ? Μου εκανε λιγο κλικ η ελλειψη cine εικονας, αλλα υστερα απο λιγο ολα ηταν μια χαρα.
Απλα μου εχει αποτυπωθει στο μυαλο η 16:9 σαν εικονα τηλεοπτικης ταινιας και μου ξυνισε στην αρχη.

Φυσικα, να εχουμε υπ'οψιν και το φορμα που εχει ο σκηνοθετης στο μυαλο του για να παρει τα καταλληλα πλανα. (οχι απλα να βαλουμε να δουμε στενομακρο πλανο με χρηση στρετσ/ζουμ κλπ)
Τελος οσον αφορα την περιφερειακη οραση, οσες ταινιες εχω δει (απο την καταλληλη αποσταση για τις ιντσες μου) ουδεποτε ενοιωσα οτι η εξτρα πληροφορια επανω/κατω εβγαινε εκτος οπτικου πεδιου, ή με κουραζε να ανεβοκατεβαζω το βλεμμα μου αν ηθελα να εστιασω πιο πανω ή κατω.

Ισως τελικα, μια συνηθεια ειναι και αυτο.
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Αλέξανδρε, η κάθετη όραση είναι μικρότερη. Αν θυμάμαι καλά, η αναλογία είναι 2:1...που είναι αυτός ο γάτος όταν τον χρειάζεσαι??:D:D



Αν πάμε σε ένα ιδανικό setup με πλάτος οθόνης 25 μέτρα.
Στα 20m πόσο ρόλο θα παίξει η περιφερειακή όραση;
Mπορείς με πολύ πολύ απλά μαθηματικά να δεις ότι είσαι άπειρες μοίρες
κάτω από το εύρος της περιφερειακής σου όρασης.
 
Eγω γιατι οταν ειδα το avatar (ή ταινιες 3d) σε 16:9 το χορτασα στην οθονη. ? Μου εκανε λιγο κλικ η ελλειψη cine εικονας, αλλα υστερα απο λιγο ολα ηταν μια χαρα.
Απλα μου εχει αποτυπωθει στο μυαλο η 16:9 σαν εικονα τηλεοπτικης ταινιας και μου ξυνισε στην αρχη.

Φυσικα, να εχουμε υπ'οψιν και το φορμα που εχει ο σκηνοθετης στο μυαλο του για να παρει τα καταλληλα πλανα. (οχι απλα να βαλουμε να δουμε στενομακρο πλανο με χρηση στρετσ/ζουμ κλπ)
Τελος οσον αφορα την περιφερειακη οραση, οσες ταινιες εχω δει (απο την καταλληλη αποσταση για τις ιντσες μου) ουδεποτε ενοιωσα οτι η εξτρα πληροφορια επανω/κατω εβγαινε εκτος οπτικου πεδιου, ή με κουραζε να ανεβοκατεβαζω το βλεμμα μου αν ηθελα να εστιασω πιο πανω ή κατω.

Ισως τελικα, μια συνηθεια ειναι και αυτο.

To 3D απαιτει τις μεγαλυτερες δυνατες ιντσες ωστε να "χαθεις" μεσα του, οποτε το 16Χ9 ειναι μονόδρομος..
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Αν πάμε σε ένα ιδανικό setup με πλάτος οθόνης 25 μέτρα.
Στα 20m πόσο ρόλο θα παίξει η περιφερειακή όραση;
Mπορείς με πολύ πολύ απλά μαθηματικά να δεις ότι είσαι άπειρες μοίρες
κάτω από το εύρος της περιφερειακής σου όρασης.

Μιλάω από προσωπική εμπειρία. Όταν η ταινία είναι 16:9, κάθομαι λίγο πιο πίσω για να γεμίζει το ύψος το οπτικό μου πεδίο και να μην αναγκάζομαι να κουνάω τα μάτια μου. Σε ανάλογες ίντσες με κάδρο 2,35, πάω πιο μπροστά χωρίς να ενοχλούμαι, αντιθέτως, μπορεί να καθίσω ακόμα πιο κοντά ανοίγοντας και άλλο το πλαίσιο χωρίς να με κουράζει.
 
Re: Απάντηση: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Τώρα που εφαρμόζω το Masking παρατηρώ ότι δεν είναι πάντα σταθερό τελείως στο 2,35 :1 . Χρειάζονται μικρορυθμίσεις για να εξαφανίσεις τελείως τις μπάρες.

Σε κάθε περίπτωση όμως αν ξαναγόραζα οθόνη θα έπαιρνα σε φόρμα 2,35:1 . και ΠΟΛΛΕΣ ίντσες (>140) . Να μην πω ότι το σκέφτομαι κιόλας…
 
Πάντως, το οτι γυριζονται ακομα σε 2.35.1, σημαινει πολλά..
Και ειναι και αυτο που λένε "artistic choice": Αν θέλει ο σκηνοθετης να τραβηξει τοπια, προτιμα το 2.35.1.
Εαν θελει να δωσει έμφαση στο υψος (όπως πχ ο Spielberg στο Jurassic Park και το μέγεθος των δεινοσαύρων) επιλεγει 16Χ9.

+1

Υπάρχει κάδρο 2,35:1 για τους Χ λόγoυς , 16:9 για τους Ψ λόγους.

ΤΟ σωστό είναι το κάθε κάδρο στην δικιά του οθόνη.
Ανάλογα με τις ανάγκες, το γούστο και το χρήμα
φτιάχνεις το κατάλληλο SetUp.


Για μένα δεν υπάρχει «καλύτερο» και «πιο κινηματογραφικό» κάδρο.
Σε αυτό το χόμπι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι προκαταλήψεις (και με πολύ μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα).


Το τελευταίο σχόλιο και με τάσεις αυτοκριτικής...
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Άποψη μου είναι ότι ισχύει το ακριβώς αντίθετο.
Και στην ποσότητα του υλικού αλλά και στον αριθμό των ταινιών[*] τα νούμερα είναι τελείως διαφορετικά.
Το 9/10 δεν ισχύει σε καμία περίπτωση.


Το 235+ είναι κάδρο που φτιάχτηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του σινεμά για φθηνές αίθουσες με πολύ κόσμο.
Bόλευε, oικονομικά πάντα, να φτιάξουν τις αίθουσες επεκτεινόμενες προς τα πλάγια
παρά να παραμείνουν στo αρχικά κάδρo και να φτιάξουν μεγαλύτερες αμφιθεατρικές αίθουσες.


Γενικώς πάρα πολλά πράγματα στο σινεμά γίνονται για κάποιο λόγο, συνήθως οικονομικό.
Ακριβώς το ίδιο ισχύει και για των αριθμό των καρέ.
Τα 24fps ήταν η ελάχιστη ταχύτητα στην οποία η μπομπίνα του φιλμ των 35mm μπορούσε να αναπαράγει ήχο σε αποδεκτά επίπεδα.
Το σκεπτικό τους ήταν να χρησιμοποιούν όσο λιγότερο φιλμ και σε καμία περίπτωση δεν είχαν στο μυαλό τους να διατηρήσουν κάποιου είδους αίσθηση ρεαλισμού.

Η επιλογή του κάδρου ή των 24 καρέ δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την «κινηματογραφική» άποψη παρά μόνο με το χαμηλό κόστος της αίθουσας στην πρώτη περίπτωση, του φιλμ στην δεύτερη.
Τα υπόλοιπα μου ακούγονται λίγο *random*.

Eννοείται οτι οι ταινίες πρέπει να δείχνονται όπως έχουν γυριστεί.
Οι ταινίες 16:9 σε οθόνη 16:9 , οι ταινίες 2,35:1 σε οθόνη 2,35:1 (είτε με κάθετο τέντωμα και φακό είτε με zoom)
αλλα ποιος δεν ζηλεύει να δει μεγάλα φορμά 70m ή IMAX

[*] Λόγος; το 3D και η προσθήκη αναμορφικού φακού στις ψηφιακές κάμερες ,αλλά είναι αντικείμενο άλλης κατηγορίας.

Είναι ενττυπωσιακό πάντως πόσα τέτοια ‛’κατάλοιπα’’ αλλων εποχών μας ‛’ταλαιπωρούν'' (ΟΚ, αυτό μπορεί να μην ισχύει στο 2,35) ακόμα.

Θυμίζω το θέμα της QWERTY διαταξης στα πληκτρόγια που έχει δημιουργηθεί για να καθιστά δύσκολη την πληκτρολόγηση προκειμένου να μην μπλοκάρουν οι, τότε, μηχανικές γραφομηχανές.
 
Last edited:
Re: Απάντηση: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

To 3D απαιτει τις μεγαλυτερες δυνατες ιντσες ωστε να "χαθεις" μεσα του, οποτε το 16Χ9 ειναι μονόδρομος..
περισσότερες, περισσότερες, περισσότερες ιντΖες....γμτ, ανεπίδεκτος μαθήσεως είσαι....:p :p :p

Eχε χαρη που το 1ο report αναφέρει ότι το roller ειναι ΟΚ αλλιως θα ημουν πιο αυστηρος! :p
 
Re: Απάντηση: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

λοοολ, καποιες συνηθειες δεν κόβονται ευκολα..
Btw, ίντσες ειναι, οχι ιντζες

:p
Γι αυτο εβαλα το ''Ζ'' κεφαλαίο, μην κανεις ότι δεν καταλαβαίνεις.....κεφάλα! (το ''κ'' μικρό και ο τονισμός δεν ειναι τυχαία) :p :p :p
 
Βρε μικροκέφαλε, εσύ εβαλες με Ζ για να με διορθώσεις, οταν εσυ το γραφεις λάθος!
Ασε τα ψόφια!

:p
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Άποψη μου είναι ότι ισχύει το ακριβώς αντίθετο.
Και στην ποσότητα του υλικού αλλά και στον αριθμό των ταινιών[*] τα νούμερα είναι τελείως διαφορετικά.
Το 9/10 δεν ισχύει σε καμία περίπτωση.


Το 235+ είναι κάδρο που φτιάχτηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του σινεμά για φθηνές αίθουσες με πολύ κόσμο.
Bόλευε, oικονομικά πάντα, να φτιάξουν τις αίθουσες επεκτεινόμενες προς τα πλάγια
παρά να παραμείνουν στo αρχικά κάδρo και να φτιάξουν μεγαλύτερες αμφιθεατρικές αίθουσες.


Γενικώς πάρα πολλά πράγματα στο σινεμά γίνονται για κάποιο λόγο, συνήθως οικονομικό.
Ακριβώς το ίδιο ισχύει και για των αριθμό των καρέ.
Τα 24fps ήταν η ελάχιστη ταχύτητα στην οποία η μπομπίνα του φιλμ των 35mm μπορούσε να αναπαράγει ήχο σε αποδεκτά επίπεδα.
Το σκεπτικό τους ήταν να χρησιμοποιούν όσο λιγότερο φιλμ και σε καμία περίπτωση δεν είχαν στο μυαλό τους να διατηρήσουν κάποιου είδους αίσθηση ρεαλισμού.

Η επιλογή του κάδρου ή των 24 καρέ δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την «κινηματογραφική» άποψη παρά μόνο με το χαμηλό κόστος της αίθουσας στην πρώτη περίπτωση, του φιλμ στην δεύτερη.
Τα υπόλοιπα μου ακούγονται λίγο *random*.

Eννοείται οτι οι ταινίες πρέπει να δείχνονται όπως έχουν γυριστεί.
Οι ταινίες 16:9 σε οθόνη 16:9 , οι ταινίες 2,35:1 σε οθόνη 2,35:1 (είτε με κάθετο τέντωμα και φακό είτε με zoom)
αλλα ποιος δεν ζηλεύει να δει μεγάλα φορμά 70m ή IMAX

[*] Λόγος; το 3D και η προσθήκη αναμορφικού φακού στις ψηφιακές κάμερες ,αλλά είναι αντικείμενο άλλης κατηγορίας.

Ξέχασα να αναφέρω ότι εμπόδιο για τις μεγάλες αμφιθεατρικές αίθουσες ήταν και το keystone.
Προφανώς όσο μεγάλυτερη η αίθουσα, τόσο πιο πλάγια ο προβολέας.
 
Re: Απάντηση: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Τώρα που εφαρμόζω το Masking παρατηρώ ότι δεν είναι πάντα σταθερό τελείως στο 2,35 :1 . Χρειάζονται μικρορυθμίσεις για να εξαφανίσεις τελείως τις μπάρες.

Σε κάθε περίπτωση όμως αν ξαναγόραζα οθόνη θα έπαιρνα σε φόρμα 2,35:1 . και ΠΟΛΛΕΣ ίντσες (>140) . Να μην πω ότι το σκέφτομαι κιόλας…

just... :SFGSFGSF:
 
Λοιπόν , εγκατέστησα το roller για το Masking.

Αυτό έγινε εχθες το απόγευμα σε περίπου 1.5 ώρα δουλεία. Προηγουμένως προμηθεύτηκα από το Praktiker 2 ξύλινες γωνίες (19 ΕΥρω – που μου φάνηκαν και υπερβολικά ακριβές είναι η αλήθεια)

Όλα αυτά φαίνονται στις φωτογραφίες που θα προσπαθήσω να ανεβάσω.

Η εγκατάσταση εγινε όπως είχα σχεδιάσει και περιγράψει σε προηγούμενο post , χωρίς (δυσάρεστες) εκπλήξεις – ευτυχώς. Το roller ξετυλίγεται σχεδόν εφαπτομενικα με της οθόνη.


Η εικόνα του ταπεινού μου προβολέα (Epson 3600) σε λειτουργία masking είναι κυριολεκτικά σε άλλο επίπεδο.
Άλλωστε πιστεύω το masking είναι περισσότερο εντυπωσιακό σε moderate προβολείς παρά σε super που κάνουν καλύτερη διαχείριση του Φώτος.

Αυτα. Πάσα κριτική δεκτή.

Φιλε μου το set up σου απλα..τελειο...ευγε..
πλατος διαθετεις,φαντασου σταθερη 2,35 (απ´οτι καταλαβαινω δεν χρησιμοποιειται η μπαλκονοπορτα) 140´´...μαγεια!!!!
Υ.Γ ολα τα λεφτα ειναι τα χειριστηρια στο τραπεζακι!!!! lol
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Masking Οθονης 16:9 -> 2,35:1

Δεν νομιζω πως ειναι τοσο οικονομικός ο λογος επιλογης του 2.35.1 όσο για να "αγκαλιάσει" την περιφερειακή μας όραση. Αυτο τουλάχιστον εχω διαβάσει..

Κανένα από τα δύο... :p

Ο βασικός λόγος για τον οποίο ο κινηματογράφος αγκάλιασε από την δεκαετία του '50 κι έπειτα τα ευρύτερα κάδρα, ήταν για να διαφοροποιηθεί από και να ανταγωνιστεί την ταχέως ανερχόμενη τηλεόραση...

Από εκεί και πέρα, το τεχνικό επιχείρημα υπέρ των ευρύτερων του 1,33:1 κάδρων, δεν έχει να κάνει με την περιφερική όραση, αλλά με το γεγονός ότι το συνδυασμένο ωφέλιμο οπτικό πεδίο της διόφθαλμης όρασης, είναι επίσης ευρύτερο από 1,33:1... ;)
 
Αν και το 16:9 δεν είναι κινηματογραφικό φορμα παρόλα αυτά η γέννηση του προήλθε από τον συνδυασμός πολλων κινηματογραφικών κάδρων και το εφερε ώστε να επιλέγει σαν την μεσαια λύση …
Και είναι η μεσαία λυση…
Καταρχην είναι πολύ κοντα στο πιο δημοφιλές για παρα πολλα χρονια κινηματογραφικό καδρο 1.85 που είναι πολύ κοντα στο 16:9 ( η αλλιώς 1.79).
Τα τελευταια 40 -50 χρονια ειδαμε καδρα διαφόρων αναλογιών με το ποσοστο των ταινιων 2.35 – 2.40 να είναι το μικρότερο και να παρουσιάζει μεγαλη αυξηση τα τελευταια 10 χρονια ( ιδιαίτερα τα τελευταία 5)
Ερμηνείες για αυτην την αλλαγή υπαρχουν πολλες, όπως η περιφερειακή οραση η ακομα και οι αναγκες των κινηματογαφικων αιθουσων…
Αποψη μου είναι πως ο πραγματικός λογος είναι η αναγκη που ειχε και εχει μεχρι σημερα ο κινηματογράφος να διαφοροποιείται από το home entertaiment.
Μην ξεχναμε ότι καποτε ειχαμε ταινιες με ratio 4:3 μεχρι που βγηκε η τηλεοραση και ξεκινησαν τα πρωτα μακρόστενα καδρα ( 1.4 , 1.85 ,2.00 , 2.20, 2.35 ακομα και 2.75)
Εχοντας ασχοληθεί στατιστικά με την πορεία των κινηματογραφικών καδρων πριν από 7 περίπου χρονια, παρατηρούσα την περιοδο εκεινη την αύξηση των ακομα πιο μακρόστενων καδρων ..
Ηταν μια εποχη που το κινηματογραφικο καδρο 1.85 ειχε τα πρωτια αλλα ήταν και μια εποχη που ειχε κανει έντονη την εμφάνιση της η μακρόστενη τηλεόραση (16:9 – η 1.79)
Από κει και υστερα 6 στις 10 ταινιες βγαίνανε με καδρο 2.35 η 2.40 χωρίς βεβαια αυτό να επηρεάσει αρκετους δημιουργούς που ακομα και σημερα παραμένουν σταθεροι στις παλιες τους συνήθεις…

Τα τελευταια χρονια το τηλεοπτικό καδρο 16:9 τείνει να γινει κινηματογραφικό αφου σχεδον ολες οι 3D ταινιες ( ειδικα αυτές που δεν ανήκουν στην κατηγορια των μετατροπών σε 3D αλλα πρόκειται για πραγματικό 3D) γυριζονται σε καδρο 1.79 πραγμα που διαλύει τον ισχυρισμό πως το υπερμακρόστενο καδρο εξυπηρετεί την περιφερειακή όραση…
Περιφερειακή οραση υπαρχει και στον καθετο αξονα και σίγουρα δεν είναι τοσο μικρη ώστε να δικαιολογεί περιπου 1,5 φορα (1,4 για την ακρίβεια ) πιο πλατυ καδρο .
Αν μαλιστα αναλογιστούμε την εμπειρία που προσφέρουν οι αίθουσες imax τοτε βλεπουμε ποσο μπάζει αυτή η θεωρία.


Edit: με πρόλαβε ο γατος...
 
Tωρα που μεγαλωνουν οι τηλεορασεις συνεχεια,το cinema και το hd μεταφερθηκε στο σπιτι , εχει νοημα αυτος ο ανταγωνισμος ? Δεν γινονται ολα 16 :9 να τελειωνουμε ? :P