Μαύρα Διαμάντια: Καλές ηχογραφήσεις κλασσικής μουσικής σε βινύλιο.

αν και δεν εχω παρα πολλα εργα του μπαρτοκ στο πιανο, τα παρακατω τα βρισκω το λιγοτερο ενδιαφεροντα.

στο 3ο ο Sandor, γνωστος για τις ερμηνειες του στα εργα του Bartok, ο οποιος εδωσε την παγκοσμια πρεμιερα του συγκεκριμενου κονσερτου υπο την καθοδηγηση του συνθετη. η ηχογραφηση ειναι καλη.

$(KGrHqRHJEMFD1mW!-pWBRC(W1gS-g~~60_12.JPG


στο 2ο ο Bishop/Davis, 3G απο τον γνωστο καταλογο. επισης πολυ καλη ηχογραφηση.

images
 
Ανοίξαμε μεγάλο κεφάλαιο με τον Bartok. Υπάρχει και το κοντσέρτο για βιολί, ας πούμε σε αυτή την υπέροχη εκτέλεση με τους Menuhin και Furtwangler.

menuhin-furtwangler.bartok-concerto.alp-1121-5195-p.jpg


Ο Furtwängler παραπονιόταν ότι κανείς δεν τον ήθελε για να διευθύνει Bartok ή Stravinsky. Εδώ του κάνανε τη χάρη, έστω και μόνο για να συνοδέψει τον Menuhin. To αποτέλεσμα σε κάνει να αναρωτιέσαι πως θα ήταν Το Κοντσέρτο για Ορχήστρα ή η Μουσική για Έγχορδα, Κρουστά και Τσελέστα στα χέρια του...

VargaBartokVnCon.jpg


Ο Ferenc Fricsay είναι πάντα εγγύηση, ειδικά στον Bartok. Αλλά όχι εδώ. O Tibor Varga σαν σολίστας δε με ενθουσιάζει και ο ήχος του δίσκου στην έκδοση που τον έχω (όχι αυτή της φωτογραφίας, έχω μιά υστερότερη στην Fricsay Edition με το ασημί εξώφυλλο) είναι πολύ πριμάτος, διαπεραστικός.
 
Το κονσέρτο για βιολί του Bartok το έχω στις παρακάτω τρείς ηχογραφήσεις.

Ancerl Gertler.JPG Menuhin-Dorati.jpg Chund Solti.JPG

Η πρώτη μου προτίμηση είναι ο Andre Gertler με τον Ancerl. Ισορροπία στην έμφαση του λυρικού και του δραματικού στοιχείου αλλά και τα δύο δοσμένα με δύναμη και πάθος.
Δεύτερος έρχεται ο εξαιρετικός Menuhin που διαλέγει μια λιγότερο κοφτερή, πιο ευγενή, εκτέλεση και τρίτη η Chung που είναι γεμάτη δυναμισμό και εξωστρέφεια αλλά το κονσέρτο έχει και το δεύτερο λυρικό μέρος που υστερεί έναντι των άλλων δύο ηχογραφήσεων.
Είναι ένα δύσκολο έργο που ο μαέστρος πρέπει να είναι οξύς και σβέλτος ενώ ο βιολιστής πρέπει να διατηρεί το μέτρο στoν δυναμισμό που απαιτεί η μουσική του Bartok ενώ ταυτόχρονα πρέπει να παίζει τα λυρικά περάσματα με στοργική εκφραστικότητα.
Είναι ένα έργο που κινείται ανάμεσα στον λυρισμό και τον παροξυσμό. Ανάμεσα στην ποιητικότητα ενός λανθάνοντος ρομαντισμού και σε ένα συνονθύλευμα αδηφάγων δυνάμεων.
Είναι έργο που δεν συστήνεται στον μη εξοικειωμένο ακροατή λόγω της εκτεταμένης χρήση της παραμόρφωσης (dissonance) σαν τεχνική εκδήλωση της αρμονίας.

Για τον ακροατή που επιθυμεί να ακούσει και τα δύο φινάλε του έργου υπάρχει μια σύγχρονη εξαιρετική ερμηνεία του έργου με Ούγγρους καλιτέχνες τον Kelemen στο βιολί και τον Kocsis στην διεύθυνση. Αν δεν ήταν τόσο καλή ερμηνεία δεν θα την ανέφερα, κατ'εξαίρεση, σε νήμα για βινύλια.

Bartok Kelemen.jpg

Στο κονσέρτο για βιόλα νομίζω μια πολύ καλή επιλογή είναι ο παρακάτω δίσκος

Bartok viola concerto.JPG
 
αυτη με τον Menuhin/ Dorati την εχω και εγω σε emi electrola, δεν μπορω να πω οτι με τρελενει. ειμαι σε αναμονη αυτης

images
 
απ οσο γνωριζω ο Καβακος δεν εχει κοψει βινυλια. σε Bartok δεν τον εχω ακουσει ουτε ζωντανα.
 
Έχω βινύλιο με τον Καβάκο... με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, αλλά δεν θυμάμαι ποιο έργο... όταν το βρω θα ενημερώσω... μέτρια εγγραφή και ήχος όμως...
 
χρηστο, αν θες κοιτα αν ειναι ψηφιακη ηχογραφηση.

του Σγουρου που εχω κατι, ειναι ψηφιακα. δεν ειναι ασχημα αλλα σιγουρα δεν ειναι και τα αγαπημενα μου. ο Καβακος απ την αλλη ειχε κανει καποιες ηχογραφησεις με την ECM οι οποιες αν και CD ηταν πολυ καλες. γενικα και οι δυο αρχισαν τα κονσερτα στην εποχη του ψηφιακου..
 
Απ'ότι θυμάμαι είναι αναλογική η ηχογράφηση. Του Σγούρου τις βρίσκω καλές τις ψηφιακές... έχω δύο.
 
Μιλωντας για δεξιοτεχνικες ικανοτητες, πραγματικα αξιολογος δισκος ειναι ο μονοφωνικος Melodiya της Isabelle Nef. εργα baroque/ αρπιχορδο. εξαιρετικος ηχος και ερμηνεια αναφορας για τους λατρεις του ειδους

1267887656_in_cover.jpg
 
Έχω βρει τρία site που έχουν ριπαρισμένα παλιά βινύλια:
http://pristineclassics.blogspot.gr/
http://themusicparlour.blogspot.gr/
http://musicparlourhistorical.blogspot.gr/
Όταν λέμε παλιά το εννοούμε. Σχεδόν όλα είναι μονοφωνικά, και το τρίτο από τα site έχει κυρίως δίσκους 78 στροφών.

Υπήρχε κι ένα άλλο, το http://334678.blogspot.gr/ που είχει 78άρια που ψηφιοποιούσε ένα συλλέκτης χωρίς καμμία επεξεργασία, αλλά δυστυχώς το έκλεισε...

Τα downloads αυτά είναι νόμιμα. Η τρέχουσα νομοθεσία ορίζει ότι το copyright των ηχογραφήσεων στην ΕΕ λήγει στα 50 χρόνια. Επομένως όποιος έχει στην κατοχή του τέτοιους δίσκους που το copyright έχει λήξει, μπορεί να τους κάνει ότι θέλει. Η Naxos για παράδειγμα έχει βγάλει στη σειρά Historical CD με remaster από βινύλιο (οι πρωτότυπες ηχογραφήσεις ανήκουν στη Decca).
 
Δύο πρόσφατα αποκτήματα

family photo.jpg

Δύο αρκετά σπάνιες Deutsche Grammophon. H ενάτη με τον Fricsay είναι εξαιρετική ερμηνεία σε πολύ καλό ήχο, μετά τον Leibowitz, η ενάτη για χαϊεντάδες:flipout: Ο δίσκος του Rowicki με αποσπάσματα από γνωστά μπαλέτα του Τσαϊκόφσκι (αγοράστηκε μετά από σύσταση δόκτωρος Γκαβάκου) είναι αρκετά ακριβός πλέον, οι προαναφερθέντες χαϊεντάδες τον πήραν είδηση.Δικαίως γιατί η ηχογράφηση είναι θαυμάσια. Η γαλλική εκτύπωση που έχω εδώ κοστίζει ένα δέκατο της γερμανικής και έχει καλύτερο εξώφυλλο. Η ετικέτα του δίσκου περιέχει δύο πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες:

label.jpg:

1.Η έκδοση αυτή προέρχεται από γερμανική μήτρα, οπότε είναι ισοδύναμη της πολύ ακριβότερης γερμανικής.
2.Η ηχογράφηση δεν είναι Deutsche Grammophon αλλά Polski Nagranya! Ίσως πρέπει να αρχίσουμε να κυνηγάμε τους δίσκους και ετέρας ανατολικοευρωπαϊκής εταιρείας μετά τη Melodiya...
 
μετα απο ενα γρηγορο ελενχο στο μπαυ, οι δισκοι των πολωνων δεν ειναι καθολου φτηνοι..κατι διαγωνισμοι πιανου της βαρσοβιας βαρανε αρκετα θα ελεγα.
 
Άλλη πρόσφατη άφιξη

image3an.jpg


Εδώ και καιρό έψαχνα μιά εναλακτική ηχογράφηση στην κλασική του Dietrich Fischer-Dieskau. Κλασική-ξεκλασική, δεν κατάφερε ποτέ να με συγκινήσει. Κατάλαβα τι έχανα μόνο όταν άκουσα μιά ιστορική ηχογράφηση της "Φλαμουριάς" με τον Heinrich Schusnus σε ένα τέτοιο 10ιντσο.

6943878565_ee4ba91f58_z.jpg


Μπροστά του ο Fischer-Dieskau φαίνεται πολύ λίγος, προσποιητός, θεατρινίστικος και νάρκισσος. Άρχισα να ψάχνω λοιπόν ένα καλό "Ταξίδι στο Χειμώνα". Με τη βοήθεια καλού φίλου εκ Θεσσαλονίκης που δε ποστάρει πλέον κατέληξα σε αυτήν την υπέροχη συλλογή σε θαυμάσιο ήχο της Decca.
 
!CEySEr!Bmk~$(KGrHqYOKkIE0YDfEyuyBNTBLPHQZw~~_12.jpg

Κώστα χαίρομαι που σου άρεσε ο Rowicki στις σουίτες του Tscaikowsky (γράφω το όνομα Γερμανικά γιατί έτσι είναι ευκολότερη η αναζήτηση του στο Γερμανικό e bay).
To εξώφυλλο όμως του Γερμανικού δίσκου, που παραθέτω είναι για εμένα απείρως ωραιότερο από την έκδοση που το έχεις, αλλά περί ορέξεως ουδείς λόγος.
Για να πω την αλήθεια είχα αγοράσει τον δίσκο επειδή το εξώφυλλο ήταν τόσο ονειρικό.

Διαπίστωσα πρόσφατα ότι ο Rowicki έχει κάνει έναν εξαιρετικό κύκλο όλων των συμφωνιών του Dvorak στην Philips (εξαιρείται η του Νέου Κόσμου που αναφορά μου είναι ο Fricsay). Οι ηχογραφήσεις αυτές έγιναν την ίδια ακριβώς περίοδο και με την ίδια ορχήστρα (LSO) που έκανε και ο Kertesz τον δικό του κύκλο στις συμφωνίες σε Decca. Περίεργο είναι ότι οι ηχογραφήσεις του Kertesz είναι πολύ πιο γνωστές από αυτές του Rowicki αλλά μάλλον για αυτό ευθύνεται η προώθηση που έγινε στην Decca από τον Αγγλικό τύπο.

Χαίρομαι που η 9η του Beethoven με Fricsay παίζει καλά. Δεν την είχα αγοράσει γιατί δεν γνώριζα την ποιότητα της εγγραφής και διότι ήμουν πολύ ευχαριστημένος με την εγγραφή του Karajan από το 1962-3.
 
SXL6044.jpg


Κωστα το παραπανω εγινε γνωστο γιατι περαν της προωθησης της Decca ειναι και παρα πολυ καλη ερμηνεια. Φανταζομαι θα το εχεις..
 
Παναγιώτη το έχω διπλό. Τόσο σαν μενμονωμένο δίσκο λόγω του Scherzo Capriccioso αλλά έχω και όλο το κουτί με τον Kertesz στις συμφωνίες σε narrow band.
Δεν εννοώ ότι ο Κertesz είναι κακός αλλά ο Rowicki είναι καλύτερος (εκτός πάντα από την συμφωνία του Νέου Κόσμου).
Κλείνω γρήγορα για να διαβάσω το post του Δημοκηδή πάνω στον συμφωνικό Dvorak. Όπως και νάχει τον θεωρώ σαν συνθέτη σαν ένα πουλάκι που κελαηδάει.
 
Μολις άκουσα το παραμύθι του πέτρινου λουλουδιού, με τον Rozhdestvensky και Bolshoi Theatre Orchestra, της Melodiyia. Πολύ ωραία μουσική, το άκουσα 2 φορές συνεχόμενες (είχε να μου συμβεί ανένα 6μηνο). Μπράβο Κώστα.
 
Ένα από τα καλύτερα ευρήματα που μου έτυχαν ψάχνοντας σε διάφορα flee market ήταν δύο κασετίνες της γαλλικής ΕΜΙ με τα πρώιμα και μεσαία κουαρτέτα του Beethoven ερμηνευμένα από το Ουγγρικό Κουαρτέτο. Πάντα μου άρεσε ο ήχος και η ερμηνεία έχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Δε λέω, υπάρχουν κι άλλοι...Η ακρίβεια του Budapest String Quartet, η δεξιοτεχνία του Julliard...αλλά οι Ούγγροι παίζουν μουσική, έτσι απλά.

115301394.jpg


Η ηχογράφηση αυτή είναι ενδιαφέρουσα και για ένα πρόσθετο λόγο. Ενώ η ερμηνεία είναι διάσημη, όλοι οι κριτικοί παραπονιούνταν για τον ήχο και την έλλειψη δυναμικών. Κατάλαβα τι εννοούσαν όταν αγόρασα τα τελευταία κουαρτέτα με τους Ούγγρους σε αγγλική ΕΜΙ, και όπου όντως έλειπαν οι δυναμικές... Εδώ έχουμε λοιπόν την περίεργη περίπτωση, όπου η αγγλική έκδοση είναι αισθητά κατώτερη της γαλλικής ή γερμανικής (τη δοκίμασα και αυτήν). Η εξήγηση είναι απλή, η ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε από τη γαλλική θυγατρική της ΕΜΙ, στο Παρίσι, οπότε πιθανολογώ ότι το mastering των γαλλικών εκδόσεων έγινε από πρωτότυπες μαγνητοταινίες. Την ανωτερότητα των γερμανικών εκδόσεων δυσκολεύομαι να την εξηγήσω.

Υ.Γ.Την εβδομάδα που μας πέρασε τσίμπησα και τα τελευταία Κουαρτέτα σε γαλλική κασετίνα από τον γαλλικό Μπέη, οπότε είμαι κομπλέ :Banane0: